eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
175 دنبال‌کننده
216 عکس
72 ویدیو
49 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
توصیه می کنم مستندفیلم "قصه ی فیل و الاغ" را ببینید به ویژه علاقه مندان به حقوق اساسی تطبیقی، نظام های انتخاباتی و جامعه شناسی سیاسی تماشای آن را از دست ندهند نکاتی بصیرت افزا و روشنگرانه در مورد روابط میان ثروت و قدرت و انتخابات را پیش رو می نهد https://cinemamarket.ir/p/c4af @drhamednikoonahad
. توصیه می کنم اثر پژوهشی ارزشمند آقای دکتر جبرائیلی را مطالعه کنید اثری پرمایه اندر باب مناسبات همیشه پرنوسان نهاد دولت و نهاد بازار برای دانشجویان رشته‌های گوناگون دانشگاهی از جمله اقتصاد، حقوق، مدیریت و حسابداری
اصل ۳۱ قانون اساسی تخریب خانه زن بندرعباسی
انجمن علمی حقوق دانشگاه قم برگزار میکند : سلسله کرسی‌های پاییزه ارمغان تلاش کرسی اول : وکالت با حضور جناب آقای مهدی بابایی رتبه ۱ کانون وکلا دادگستری قم زمان : جمعه _ ۷ آذر ماه ۱۳۹۹ _ ساعت ۲۰:۳۰ مکان : لایو اینستاگرام انجمن علمی حقوق دانشگاه قم به نشانی : law.qomuni سلسله کرسی‌های پاییزه ارمغان تلاش اهداف زیر را دنبال میکند : ✅ ایجاد انگیزه برای دانشجویان جهت تلاش  ✅ آشنایی با فرصت‌های شغلی در رشته حقوق  ✅ آشنایی با راه و رسم کسب موفقیت در فرصت شغلی مربوطه
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
14.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️نقش مشورت در اسلام♨️ 🎥بخشی از توضیحات شهید بهشتی(ره) در مذاکرات مربوط به اصل ۶ قانون اساسی... و نقش مشورت از نظر قرآن و بیش از هر چیز در جهت کامل تر بودن تصمیم گیری هاست. و اینکه هر نفری یک عقل و خرد دارد چند عقل و خرد و اندیشه دارند.این اصل را گروه ما بر این پایه تنظیم کرده این غیر از نقش آراء عمومی و آراء است که آن در اصل بعد می آید. در این اصل بر طبق تعلیم قرآن کریم تکیه شده ست بر روی اینکه در نظام جمهوری اسلامی همواره «باید در تمام امور مشورت مورد توجه قرار گیرد» و مصادر امور حتی فرض کنید رییس یک اداره،رییس یک موسسه،سعی کنند و باشند شوراهایی داشته باشند که این شوراها به بررسی کامل تر و تصمیم گیری همه جانبه تر در حدود وظایف و مقررات و محدوده قوانین آن ها کمک کنند. بنابراین گروه این اصل را بر این اساس پیشنهاد کرده. @shahiddoctorbeheshti
انجمن علمی حقوق دانشگاه قم برگزار می‌نماید : دستور روشن گفت و گویی به مناسبت روز قانون اساسی با حضور 👤جناب آقای حسین تیرانداز مدرس دانشگاه دانش آموخته حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی 👤جناب آقای دکتر حامد نیکونهاد عضو هیات علمی دانشگاه قم معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه زمان : چهارشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۹ _ ساعت ۱۹:۳۰ مکان : لایو اینستاگرام انجمن علمی حقوق دانشگاه قم به نشانی : law.qomuni
. گریز از پاسخ‌گویی با تحریف معنوی قانون اساسی رییس‌جمهور از کدام سخن می‌گوید؟ قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران: اصل ۱۳۷ اصلاحى ۱۳۶۸ هريك از وزيران مسؤول وظائف خاص خويش در برابر رئيس جمهور و «مجلس» است و در امورى كه به تصويب هيأت وزيران مى‌رسد مسؤول اعمال ديگران نيز هست. مگر مسوولیت یعنی پاسخگویی، بدون نظارت پذیری می شود؟ اصلا به فرض، نمایندگان مجلس صلاحیت نظارت بر وزرا را ندارند و سوال و استیضاح غیر از نظارت است؛ اصلا مجلس نظاره گر است رییس‌جمهور محترم نسبت به وظیفه نظارتی خود بر وزرا پاسخگو باشند چه نظارتی کرده اند بر آنان؟ نظارت کرده اند یا نظاره؟ فصل، فصل است راستی! رییس‌جمهور نفرمودند این نظارت استصوابی است یا استطلاعی؟! 🙃 پی‌نوشت: گاه آدم می ماند دیگر با چه رویی برای جوانان مملکت از قانون اساسی سخن بگوید @drhamednikoonahad
من باز می‌گويم همه مسوولان نظام و مردم ايران بايد بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هويت اسلامي تان - به خيال خام خودشان - بيرون نبرند،آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شويد و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور،هميشه با بصيرت و با چشماني باز به دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد كه اگر آرام گذاريد،لحظه‌اي آرامتان نمي گذارند.» صحیفه امام خمینی (ره) جلد21ص329
هدایت شده از اســــاس
‌ 🖋️«نظارت اساسی؛ نگاهی به قدمت نظارت مجلس بر وزراء» 🔸تشکیل مجلس شورای ملی پس از امضای فرمان توسط مظفرالدین شاه (1285 ه.ش)، عملاً امکان نظارت نمایندگان ملت بر اعمال دولت را فراهم کرد. 🔸اصل 42 قانون اساسی مشروطه، تکلیف وزرا را به در برابر مجلس شورای ملی شناسایی کرده است. بر این اساس، وزرا علاوه بر اینکه در قبال عملکرد وزارتخانه خود در مقابل مجلس مسئولند، در صورت تخلف از قانون نیز با ضمانت‌اجرای عزل یا ارسال پرونده به دادگاه مواجه می‌شدند. 🔸نظامنامه‌ داخلی مجلس نیز در فصل دوازدهم با عنوان «توضیح خواستن از ادارات»، به نظارت مجلس بر عملکرد وزرا می‌پرداخت. 🔸نظارت مجلس شورای ملی در این مرحله اطلاعی بود که به معنی عدم صلاحیت مجلس در نظارت استصوابی نیست. 🔸عدم وجود رسانه‌های معتبر غیر مغرض، اختلاف با عثمانی، کندبودن روند انتشار اخبار جهانی، وجود فضای سیاسی ملتهب داخلی ناشی از انقلاب مشروطه، دخالت‌های دول خارجی و بسیاری عوامل دیگر باعث می‌شد اطلاع از وضعیت سیاسی جهان از طریق گزارش‌دهی منظم به نمایندگان ملت حائز اهمیت باشد. 🔸 انفعال وزارت خارجه وقت در برآوردن انتظار نمایندگان و تخطی از گزارش دهی منظم به مجلس، با واکنش آنها روبه‌رو شد. به نحوی که در هفتم دی ماه 1285، نمایندگان مجلس را از وزارت امور خارجه به دلیل رویدادهای جهان به مجلس، مطرح کردند. 🔸در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت وزرا در برابر مجلس شورای اسلامی در اصل 137 تبیین شده است. این نظارت، به طرق مختلفی همچون ، (اصل 88)، (اصل 89)، (اصل 76) و نظایر اینها صورت می‌گیرد. 🔸این در کنار مجلس با عضویت نمایندگان درشوراها و کمیسیون‌ها تکمیل می‌شود نحوه سوال از وزیر، استیضاح، رای اعتماد، تذکر، سوال و نظایر اینها به عنوان ابعاد نظارت مجلس، به طور تفصیل در آئین‌نامه داخلی مجلس تشریح شده است. 🔸شایان ذکر است که نظارت نمایندگان مجلس بر وزرا، هم‌عرض نظارت رئیس‌جمهور بر آنان و موازی آن است. 🔸عبرت‌آموزی از وقایع تاریخی انقلاب مشروطه در خصوص تعامل حداکثری و نظارت مجلس بر وزرا، علاوه بر تحقق مردم‌سالاری دینی می‌تواند ضمن عدم خروج قطار دولت از ریل، بر افزایش سرعت حرکت قطار تا نیل به مقصد نهایی مؤثر باشد. ➡️http://twitter.com/Asaas_discourse ➡️http://Instagram.com/asaas_discourse ➡️http://Telegram.me/Asaas_discourse ➡️http://Eitaa.com/Asaas_discourse