برای معرفی دفتر پنجم شرح تحلیلی.pdf
2.65M
📚 در آستانه چهل و پنجمین سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،
به توفیق الهی دفتر پنجم کتاب شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حق حاكميت ملت و قواي ناشي از آن) از سوی انتشارات پژواک عدالت وارد بازار نشر شد.
اثر حاضر، نمود یک حرکت جمعی و علمی خودجوش و بدون کمترین چشمداشت مالی در جهت پاسداشت تراث اساسی ملت مسلمان ایران است.
اساتید، دانشجویان و دانشآموختگان رشته حقوق عمومی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاههای گوناگون ایرانزمین در تلاشی همافزا و با همتی درخور، کتاب پیشرو را به رشته تحریر درآورده و با فروتنی تمام به پیشگاه ملت عظیمالشأن ایران و همه حقجویان تقدیم میکنند.
هدف از تألیف کتاب حاضر که به شرح اصول ۵۶ تا ۶۱ قانون اساسی اختصاص دارد، تدوین اثری پرمایه و متناسب با مبانی اصیل زیربنای نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و آشنایی دانشجویان بهویژه دانشجویان رشته حقوق با این مبانی و فهم صحیح، دقیق و اصیل از قانون اساسی است.
همچون سه دفتر قبلی که با همین عنوان پیش از این وارد بازار نشر شده بود، پایبندی به رویکردهای اسلامی، ژرفنگری در تحلیل و عبور از کلیشههای مشهور از امتیازات این اثر محسوب میشود.
این تلاش ناچیز تقدیم شد
به فرزندان معنوی امام روح الله
و
شهدای خدوم پرواز اردیبهشت بهویژه سید شهدای خدمت
شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا
تصویب قانونی برای تعطیلی مساجد در هلند
🔹️پارلمان هلند قانونی را به تصویب رسانده است که براساس آن میتوان مساجدی را تعطیل کرد که در آنها برای نابودی رژیم صهیونیستی دعا میشود.
iqna.ir/00HpZ5
@iqnanews
انجمن علمی دانشجویی حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میکند:
♦️ فیلترینگ فضای مجازی در ایران
"تضمین یا تخدیش حقوق شهروندی"
با حضور:
👤دکتر وحید آگاه
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و وکیل دادگستری
👤دکتر حامد نیکو نهاد
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
دبیر جلسه
👤محمد ایمانی
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
🕟زمان برگزاری:
سه شنبه ، ۶ آذر ماه
ساعت ۱۳:۰۰
🔶به صورت حضوری (پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تالار صلح) و مجازی
🔴حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.
ثبت نام برای حضور در نشست از طریق آیدی زیر انجام می پذیرد
@Sepideasadii
📞ارتباط با ما
تلگرام / اینستاگرام
🔰بسیج دانشجویی دانشکده حقوق به مناسبت روز قانون اساسی برگزار میکند:
«قـــانـــون بـهـشـتـی»
مبانی قانون اساسی از دیدگاه شهید بهشتی
👤جناب آقای دکتر حامد نیکونهاد
•دکترای حقوق عمومی
• عضو هیئت علمی دانشکده حقوق
•عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
⏰زمان: دوشنبهها(به استثنای جلسه اول) ساعت ۱۵ تا ۱۷
📍مکان: تالار آزادی دانشکده حقوق، واقع در طبقه دوم
👈جهت ثبتنام کلیک کنید.
🆔@Basij_Law_Sbu
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
آرمان جمهورى اسلامى، آرمان انسان شدن و متعالى شدن و حركت الىاللّه است. در تمام اصول #قانون_اساسى آينده بايد همواره تكيه روى اين اصل به چشم بخورد: نقش بنيادى تقوا در رشد انسان. ... تقوا يعنى ضد غفلت و بيخبرى؛ ذكر، ياد.
در نظام #جمهورى_اسلامى بايد از در و ديوار، از درون و برون جامعه نشانهها و انگيزههايى ببارد كه من و شما را به ياد خدا بياورد و ياد خدا را در دلهامان زنده نگه دارد.
شهید بهشتی، مبانی نظری قانون اساسی. صص87-88
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔸انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه سرچشمه برگزار میکند:
🔹 *بزرگداشت چهلوپنجمین سالروز تصویب قانون اساسی و اختتامیه رویداد مردممدار* 🔹
با سخنرانی:
♦️ *آیتالله دکتر حسینعلی سعدی*
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
عضو مجلس خبرگان رهبری
عضو هیئت موسس انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
♦️ *دکتر خیراله پروین*
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
عضو حقوقدان شورای نگهبان
عضو هیئت موسس انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
*🕗 زمان: دوشنبه ۱۲ آذرماه سال ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴*
*🔸محل برگزاری: مؤسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه)*
✅ بهمراه تقدیر از ایدههای برگزیده رویداد
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔷موضوعات نشست تخصصی برنامه:
🔻آیت الله دکتر سعدی:
قانون اساسی، احیای حقوق عامه از پایگاه دین
🔻دکتر خیراله پروین:
قانون اساسی،حق تعیین سرنوشت و تبدل نسل ها
🔶به شرکت کنندگان گواهی شرکت در نشست تخصصی اعطا خواهد شد🔶
🌐@iplai_ir
✍️ یادداشتی کوتاه به مناسبت روز #قانون_اساسی
آذر ماه ۱۴۰۳
به نظر میرسد تا وقتی که مسئولیت همگانی برای اجرای متوازن و حداکثری قانون اساسی، تبدیل به گفتمان عمومی نشود، مطالبه اجرای قانون اساسی ابتر خواهد ماند.
تا زمانی که مجال مشارکت معنادار و مستمر متخصصان و نخبگان در اجرای قانون اساسی تدارک نشود و تا هنگامیکه حضور آگاهانه و متعهدانه توده مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی خود گفتمان غالب و سکه رایج نشود، انتظار اجرای متوازن قانون اساسی آب در هاون کوبیدن است.
تا آنگاه که عدول و عبور از قانون اساسی از سوی هر مقام و مسئولی، هزینه نداشته باشد؛ تا وقتیکه اهتمام به اجرای قانون اساسی موضوعیت نداشته باشد و ملاک عهدهداری انواع مسئولیتهای حکومتی، ارائه کارنامه مستند مبنی بر دغدغه اجرای قانون اساسی نباشد، قانون اساسی در عمل جدی گرفته نخواهد شد.
تا زمانی که برخی مسئولان عالیرتبه، قانون اساسی را باور نکنند یا خودِ قانون اساسی و الزامات مقرر در آن را مانع بدانند یا نگاه گزینشی و نؤمن ببعض و نکفر ببعض داشته باشند نمیتوان به اجرای قانون اساسی امیدوار بود.
متن کامل یادداشت
eitaa.com/drhamednikoonahad
برای #روز_دانشجو
«عقلانیتمداری، آزادگی و دغدغهمندی»
شاید بتوان همه آنچه را که یک دانشجوی سودمند برای جامعه باید از آنها برخوردار باشد، در این سه واژه گنجاند.
#عقلانیت، دانشجو را از سطحیاندیشی، سادهنگری و تقلیدهای کورکورانه و گرفتار موجهای احساسی و گذرا شدن محفوظ میدارد.
#آزادگی دانشجو، او را از بند انواع خواهشهای نفسانی و وابستگیهای اسیرکننده و تعلق خاطرهای عافیتطلبانه میرهاند.
#دغدغهمندی، خودخواهی و خودمحوری را از روح و روان دانشجو میزداید و او را به سوی اهداف متعالی انسانی و رفع مشکلات و معضلات اجتماعی میکشاند.
16 آذر یادآور انگیزه آرمانخواهی، روحیه استقلالطلبی و ماهیت ضداستکباری دانشجوی متعهد ایرانی است. دانشجویان به عنوان فرهیختگان پرانگیزه و پرنشاط، موتور حرکتآفرین جامعه در حوزه اندیشه و دانش و همچنین دیدهبان بصیر جامعه در زمینه شیوه حکمرانی و مدیریت جامعه هستند. این نیروی پرتوان و عدالتخواه اجتماع با رصد دقیق تحولات اجتماعی و به دور از عافیتطلبی، روزمرگی و سیاستزدگی اهداف و آرمانهای اصیل جامعه اسلامی خود را بهجد مطالبه و دنبال میکند.
دانشجو محیط دانشگاه را، نه جولانگاه سیاستمداران میشمرد و نه خود بازیچه اغراض آنان میشود، بلکه این محیط علمی را عزیمتگاه پیگیری حقوق مشروع و قانونی ملت خویش در عرصههای مختلف با کنشهای دقیق، هدفمند، مناسب و بهموقع مییابد.
دانشجو علم را مایه اقتدار و چیرگی دانسته و از این رو با هدف تضمین استقلال و عزت جامعه خود، پرچمدار اصیل و بیادعای جریان تولید علم است.
به عنوان عضوی کوچک از جامعه بزرگ دانشگاهیان، که خود را در پیوندی وثیق با محافل دانشجویی میبینم، این روز بزرگ را گرامی میدارم و به همه دانشجویان صمیمانه تبریک عرض میکنم و توفیق بیشتر آنان در مسیر دانشافزایی و دادمحوری را از خداوند متعال خاضعانه خواهانم.
نیکونهاد
۱۶ آذر ماه ۱۴۰۳
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
انجمن علمی دانشجویی حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میکند: ♦️ فیلترینگ فضای مجازی در ایران "تض
صوت کامل جلسه فیلترینگ_1.mp3
76.86M
#گزارش_صوتی
|فیلترینگ فضای مجازی در ایران|
با حضور:
👤دکتر وحید آگاه
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و وکیل دادگستری
👤دکتر حامد نیکو نهاد
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
دبیر جلسه
👤محمد ایمانی
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
۶ ام ٫ آذر ماه ٫ ۱۴۰۳
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
پیش از این و به مناسبت اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، محتوای چنین بخشنامهای را از منظر موازین حقوقی و قانون اساسی نقد کرده بودیم
اثبات صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
و قبلتر از آن، نسبت به مرزشکنی آن شورای عالی هشدار داده بودیم
نقد سند تحول شوعاف
و در یادداشتی دیگر، ناموجه بودن دادخواهیناپذیری مصوبات رئیس قوه قضاییه را نشان داده بودیم و راهحل حقوقی آن را بيان کردیم
دادخواهی از مصوبات رئیس قوه قضاییه
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 مردم چکاره مقاومت اند؟!
✔️ اول سه تابلوی تاریخی ببینیم:
1⃣ سقوط بشار اسد و قبلش صدام حسین!
بشار، به پایگاه روسیه فرار کرده بود اما هنوز برخی در ایران، به اطلاعیه های ارتش اعتماد داشتند! عقب نشینی ها را تاکتیکی می خواندند و منتظر بودند ورق برگردد!
در عراق هم ارتشی که تا هفته قبل کویت را چند ساعته گرفته بود، مثل ارتش بشار شد!
سقوط بغداد همه را غافلگیر کرد.
بی مردم و نامردمی بودن، عامل شکست است! جنگ بشار یا صدام مساله مردم نبود و بالتبع جریان اخبار و راهبردها و یاری اش از آنها نمی گذشت؛ گرچه آنها قربانی اشغال و هرج و مرجش شدند!
2⃣ فرار سپاه حضرت امیر(ع) در صفین!
معاویه بر تیری نوشت: "از بنده خیرخواه خدا! شما را آگاه کنم که معاویه می خواهد بند فرات را بر شما بگشاید تا همه غرق شوید! پس مراقب باشید"! و پرتاب کرد.
تیر را یک نفر دید و دست به دست چرخید، شایع شد و جان گرفت. همزمان معاویه ۲۰۰کارگر را به کمرگاه رود فرات فرستاد تا با بیلها و زنبیل ها برای فریب حفاری کنند!
تیر به حضرت امیر(ع) رسید فرمود: "هشیار باشید این حیله ای که معاویه بدان پرداخته نه درست است نه قابل انجام؛ او می خواهد شما را از جای [استراتژیک تان] براند! نادیده اش انگارید!"
سپاه فریب صدای حفاری خورد و موقعیت را رها کرد؛ طوری که امیر(ع) هم ناگزیر شد با آخرین دسته به جای مرتفع برود! "(وقعه صفین ص۱۹۰)
نظام علوی، مردم پایه بود؛ اما به تعبیر خود حضرت: "كَأَنَّنِي الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَةُ" (گویی من پیرو و آنها پیشوایند)!
در این فضا مرجفون برنده اند! اتفاقی که در لیلة الهریر و فردایش قرآن بر نیزه زدن بیشتر کارگر شد!
3⃣ شیرینی بدر صغری و مرجفون مدینه!
مشرکان پس از پیروزی در اُحد با مسلمانها قرار جنگی دیگر کنار بازاری فصلی گذاشتند که بدر صغری نام گرفت. مسلمانها در حال آماده شدن بودند اما ابوسفیان آماده نبود. خشکسالی را بهانه کرد و بخاطری که مسلمانان جسور نشوند خروجی دو سه روزه از مکه کرد. نُعیم بن مسعود اشجعی را ۲۰شتر جایزه داد تا مسلمانان را منصرف کند. او با رجفه و شایعه آمد و به اصحاب گفت ابوسفیان همه را جمع کرده و اینبار متفاوت از قبل سراغتان می آید! خارج نشوید که جز فراری کسی نجات نمی یابد ! خانواده هایتان کشته می شوند و...
بین یاران گشت و گفت تا رعب و وحشت افتاد و آنان از رفتن اکراه یافتند !(المغازی ج۱ص۳۸۶)
رسول الله تهدید را خنثی کرد که: حتی اگر تنها باشد می رود!
تهدیدها و رجفه ها با ازدیاد ایمان مومنان جواب گرفت(۱۷۳آل عمران) در مقابل شبکه مرجفون تهدید شدند(۶۰احزاب)
خروج شیرین مسلمانان بدون جنگ، ۸روز در بازار فصلی به تجارت گذشت!
❓ چگونه الگوی سوم ساخته شد؟!
✔️عناصرش در این دو آیه است:
1⃣ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ...!(۷۱نساء)
آیه خطاب به همه مردم است نه فقط فرماندهان و اولی الامر.
حِذْر، بیداری و آماده باش و مراقبت همه جانبه در برابر خطر است. گاه برای ابزارِ برحذر شدن(اسلحه) هم به کار می رود؛ اما خودش بمعنای اسلحه نیست؛ چنانچه در آیه۱۰۲ همین سوره باز دستور می دهد: جایی(مثل نماز) که اسلحه زمین می گذارید هم حذرتان را داشته باشید! (...أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ...).
از خبر دیده بانی تا ارائه تحلیل از آرایش صحنه، بیان درس و عبرتها تا پیشنهاد راهبرد مقابله درست و هرچه مثل اینهاست "اگر در مسیر ماندن و مقاومت" باشد، همه از مصادیق خُذُوا حِذْرَكُمْ است؛ و #مقاومت_مردم_پایه می سازد؛ لذا پیامبر می شنید، در راهبردها مشورت می گرفت که: در شهر بجگنیم یا بیرون؟! مسلمان عادی مشورت می داد که: خندق بکنیم! و...
نمونه اول این را ندارد! کنار نهادن مردم از اینجا شروع می شود!
2⃣ وَإِذا جاءَهُم أَمرٌ مِنَ الأَمنِ أَوِ الخَوفِ أَذاعوا بِهِ ۖ وَلَو رَدّوهُ إِلَى الرَّسولِ وَإِلىٰ أُولِي الأَمرِ مِنهُم لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَستَنبِطونَهُ مِنهُم ...﴿۸۳ نساء﴾
و هنگامی که خبری از امن یا ترس به آنها برسد، آن را شایع میسازند؛ در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان -که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشههای مسائل آگاه خواهند شد...
در مذمت منافقین و ضعاف مومنین است که خبری(خوب یا بد) از میدان را پیروزی یا شکست تلقی و ترویج می کنند و "قصد تضعیف روحیه دارند". ترویج اخبار اثبات نشده، اتهام پراکنی بی اساس، بزرگ نمایی توان دشمن، تحقیر خودی و رد نکردن به اولوالامر، تابلوی دوم را می سازد.
پیروزی یا شکست به جمع بندی میدان و راهبردهاست که کار اولی الامر است.
کار اولی الامر در این حوزه، استنباط است. "نَبَط" اولین آب استخراج شده از چاه است و استنباط یعنی خارج کردن قول از حالت ابهام و رساندن به مرحله تمییز و تعیین.
ولیّ امر و مردم، مدار مقاومت اند؛ هردو!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۹/۲۶
☑️ @m_ghanbarian