🔰دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان
مولف : سید احمد فردید
گردآورنده کتاب : محمد مددپور
ناشر کتاب : موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر
سال نشر : 1387 - تعداد صفحات : 466
✅معرفی کتاب
اهمیت و نقش پنهان و آشکار سید احمد فردید در حوزه های محتلف اندیشه فلسفی در ایران معاصر بر کسی پوشیده نیست.شاگردان برجسته او با تفاوت های گاه بسیار متضاد در حوزه های اندیشه فلسفه معاصر ایران همواره نقش تعیین کننده ای داشته و دارند.با این حال دانسته های ما از فردید در قالب آثار مکتوب هیچ است.گرچه این نخستین اثر، در بر دارنده ی همه ی جنبه های اندیشه ای این عالم با اهمیت نیست اما به عنوان گام نخست قابل تامل و توجه خواهد بود.
🔴احمد فردید به سنت و روش نگاشتن و خلق آثار مکتوب هیچ گاه اهتمامی نشان نداده است.گرچه حاشیه نویسی او بر آثار بزرگ فیلسوفان برجسته جهانی مانند هایدگر نشانگر تسلط و اندیشه عمیق او بوده است لیکن تا این زمان اثری از او به عنوان مکتوبی روشن به جا نمانده است.
مدد پور درباره نحوه جمع آوری و تنظیم این اثر می نویسد: سال 58 سالی است که استاد در دانشگاه تهران بعد از انقلاب دور جدیدی از مباحث خود را فارغ از تنگناهای سیاسی نظام جور گذشته آغاز کردند.آهنگ و وزن کلمات شفاهی استاد که در نوارها ضبط شده است از این حال حکایت می کند.کوشش استاد برای بیان ناگفته های گذشته و حال چنان بود که اغلب به جهت گسستگی عبارات در نظر اول فاقد هماهنگی است اما با توجه به غایت کلمات و عبارات، مباحث به یک وحدت معنوی می رسند.
این کتاب در 21 گفتار و با عناوینی مانند: علم الاسماء تاریخی، حقیقت تاریخ، نظری در باب تاریخ، انقلاب و ثوره و ... گردآمده است
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست علمی نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی - دانشگاه علوم اسلامی رضوی - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
✅ دکتر موسی نجفی :
ویژگی های مشترک تمدنها صرف نظر از جهت و ماهیت خاص هر یک از آنها چیست ؟ چه خصوصیاتی در یک جامعه باید وجود داشته باشد تا متمدن خوانده شود ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام می خواستم نظر استاد رو در باره این متن بدونم:
📝📝📝 وقتی امام خمینی شهید رجایی را سرزنش کرد
✍️خاطرۀ کیومرث صابری فومنی (گل آقا)
✅آقای #رجایی بعد از بدبختیهایی که ما سر جریان بنیصدر کشیدیم به ریاست جمهوری انتخاب شد.
آقای فرانسوا میتران انتخاب آقای رجایی به ریاست جمهوری را تبریک گفت.
آقای رجایی از من خواست که جواب تبریک میتران را نیز بنویسم و من هم نوشتم که بله شما به من تبریک گفتی و از آن طرف پاریس را کردهاید مرکز ثقل ضد انقلاب (زمانی که منافقین آنجا بودند)؛
✅متنی که من نوشتم متن غیر دیپلماتیک بود.
از آن طرف هم ما مشتهای مان را بلند کردیم و مرگ بر امریکا، مرگ بر فرانسه، برای اینکه مسعود رجوی آن جاست و غیره گفتیم.
یک روز در دفترم نشسته بودم که آقای رجایی فشاری روی شانه من داد؛
نگاه کردم دیدم که رنگش پریده است.
«چی شده؟»
گفت: «تو نمیدانی چه کار کردی؟ گوشی امام از من کشید که در عمرم کسی این جور با من برخورد نکرده بود.»
گفتم: «مگر امام چی گفتند؟ سر چی؟ خدایا چه خلافی کردهایم؟»
گفت: «راجع به آن اطلاعیۀ جواب میتران.»
امام به من گفتند: «یک کسی به تو تبریک گفته است، تبریک عرض میکنم، تو به عنوان یک مسلمان باید بگویی متشکرم.
تو چه جوری می زنی تو دهان رئیس جمهور یک مملکت؟ ادبمان کجا رفته است؟»
گفتم: «امام خودشان میگویند مرگ بر امریکا، ملت زیر سایه امام این جوری بگویند: مرگ بر فرانسه، آن وقت اگر ما بنویسیم این جوریه!؟ حتماً باید پیش امام بروی!»
شهید رجایی رفت و بعد از ملاقات با امام پیش من آمد و این دفعه دیگر خوشحال؛
گفتم: «چی شد؟»
گفت: «من رفتم به امام گفتم آقا! مشاور فضول ما این جوری میگوید.»
گفتند: «مشاور فضول تو هم درست میگوید، هم کارشان غلط است.
من یک آخوند هستم اینجا نشستهام حرف میزنم.
من چه کاره هستم؟ من در عالم اسلام برای مسلمانانها باید حرف بزنم و حرف میزنم؛
ولی تو پست سیاسی قبول کردی تو رئیس جمهور مملکتی.
رئیس جمهور مملکت باید به عرف سیاسی عمل کند.
در عرف سیاسی جواب میدهی اما حق توهین که نداری.
در حالی که اگر کسی به تو گفت تبریک عرض میکنم هر کس بوده باشد تو باید بگویی متشکرم؛ تمام!
دوستت است از او تعریف میکنی؛
دوستت نیست میگویی متشکر آقا.»
دیدم راست میگوید.
🔴جواب
🔵نجفی
پرسش شما مشابه بسیاری دارد و معمولا این روزها در فضای مجازی از این دست سوالات و نقل قولهای نسبتا خاص زیاد مطرح می شود ؛ ولی شما دوست عزیز در مورد پرسش های مشابه
قبل از اینکه درست یا غلط بودن آن را از نفر سوم بپرسید ، عادت کنید کمی هم محقق و پرسشگر باشید و از کسی که این متن را برایتان فرستاده تقاضای منبع کنید؟! خود این کار نوعی برخورد علمی و درست به موضوعات رایج است و درسی که به اشخاص پخش کننده اینگونه مطالب (گاه درست و گاه کذب ) می دهید این است که قبول و یا رد کردن خود را به ارائه منبع معتبر و درست مشروط نموده اید ۰
🔷اگر از این راه اولیه به نتیجه نرسیدید از یک نفر فرد مطلع پرسش نمایید ۰ اما به هر حال به نظر می رسد بر طبق نظر شواهد محدود بیان کننده این خاطره خاص ، ظاهرا کلیت مطلب درست به نظر می رسد ؛ اینکه می گوییم کلیت مطلب برای این است که گاه مطلب در صورت نقل به نقل شدن و گذشت زمان و یا بخاطر سلیقه ویژه ناقل حاوی جزئیات خاص و یا بر عکس بدون برخی از جزئیات مهم نقل می شود و گاهی هم این مطالب با مقدمه و یا نتایجی گفته می شود که معلوم می شود نقل و مطلب تاریخی مذکور برای اثبات نظریه دیگری گفته شده است ۰
🔶 در مورد مطلبی که پرسیدید دو نکته را برای ذهنیت دادن به شما می گویم :
نکته اول آنکه از امام نکات نغز و عمیقی صادر شده که متاسفانه بخاطر کوتاهی فکری برخی ناقلان تا مدتها درست فهمیده نمی شده است ۰
نکته دوم این است که در نقل های دهه شصت و اوایل انقلاب مسائل و فضای حاکم بخصوص،شرایط جنگی و بمباران شهرها را حتما در نظر داشته باشید ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅ نارسایی نظری نقد فلسفه سیاسی لیبرال در مقابل الهیات سیاسی انقلاب اسلامی ایران
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکترای علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی - درس تخصصی فلسفه تاریخ - دی ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : در سطح نازل "تحلیل سیاسی" که تا حدود زیادی هر کسی از زاویه دید خود انجام می دهد ، نمی توان انتظار مبانی فکری و منطق استواری داشت ؛ اما اگر این سطح تحلیل مبتنی بر نوعی اندیشه و یا "فلسفه سیاسی" باشد مطلب عمیق تر و دارای چارچوب محکم تر و منطق و استدلال منظم تری می شود اما باید توجه داشت که همانطور که فاصله بین اندیشه سیاسی با تحلیل سیاسی وجود دارد ، می توان اندیشه سیاسی را هم در آئینه و زمینه و افق "فلسفه تاریخ" مورد تعمق و بررسی قرار داد و این نگاه ضابطه مند به تحولات تاریخی است که می تواند اندیشه سیاسی را جلوه و دارای ابعاد وسیع تر نشان دهد ۰
🔴 متاسفانه دانشجویان مقطع دکتری رشته های علوم اجتماعی مثل تاریخ و جامعه شناسی و علوم سیاسی کمتر این ضرورت و پشتوانه علمی را دارا می باشند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم جناب استاد.
ضمن تشکر بابت مطالب خوب تون درباره تمدن اسلامی که در کانال قرار دادید، سوالی به ذهنم رسید. رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته(97)با عزیزان تمدن پژوه، شما را دعوت به تقویت نگرش تمدنی در میان مردم کردند.
اولا نگرش تمدنی یعنی چه؟
ثانیا چطور میشود آنرا تقویت کرد؟
ثالثا آیا طی یکسال گذشته، اقدام ویژه ای در زمینه تقویت نگرش تمدنی در میان مردم انجام شده و آیا پیشنهاد اجرایی خاصی دارید؟
از بذل توجه و پاسخگویی حضرتعالی سپاسگذارم🌹
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از شما ، جواب این پرسش ها مفصل و دارای ابعاد بسیاری است ۰ برای رسیدن به تمدن و بخصوص یک تمدن "دینی متعالی" باید در همه زمینه ها تلاش نمود و برنامه نظری و عملی توامان ارائه داد ؛ قبلا در پست ها و پرسش های قبلی همین کانال گفته بودیم که تمدن در ساده ترین تعریف ، تجلی و ظهور عملی فرهنگ و عینیت یافتن آن است ؛ از آنجایی که تمدن یک "کلان روایت" است لذا فرهنگی که به ظهور می رساند ابعاد گسترده ای دارد و همه متفکران و صاحبان رای و اندیشه در همه رشته ها میتوانند نگاه تمدنی و به هم پیوسته داشته باشند ۰
🔶برای ما ترویج این سطح از نگرش در این مقطع انقلاب اسلامی تدوین متون و منابع جهت آشنایی اولیه جامعه است ، کاری که در جای خود شایسته و ضروری است؛ چرا که با این سطح از تفکر و روابط و مدنیت است که میتوان متوجه بینش و فهم مباحث تمدنی گردید ۰ از جمله این کارهای مفید تهیه کتب و نوشته های علمی و قابل فهم در همه سطوح علمی است ؛ رسالتی که این کانال هم خود را ملزم به تحقق بخشی از آن می داند ۰ ما هم به سهم خودمان در این مسیر هر چه بتوانیم کتب سودمند و مفید معرفی می نماییم ؛ از جمله این کتب درس گفتارهای تمدن نوین اسلامی نوشنه دوست خوبمان آقای دکتر فرزاد جهان بین است ۰ کتابی که در حالی که ساده و روان نوشته شده ولی وزانت علمی خود را حفظ نموده و به شکل درسی و تربیتی میتواند مورد استفاده رشته های مختلف قرار بگیرد۰ دوستان توجه نمایند موضوع تمدن صرفا نظری و ذهنی نیست بلکه این مطالب باید مسیری به سمت زندگی مردم پیدا نماید و این راهی است که همه صاحب نظران در بحث تمدن باید به آن توجه نمایند و این مهم از نظر کتاب مذکور دور نمانده است؛ به عناوین این کتاب بیشتر توجه کنیم ۰👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 درسگفتار تمدن نوین اسلامی
تألیف فرزاد جهان بین، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد -
۱۶۸ صفحه -شمارگان هزار نسخه و در قطع وزیری، انتشارات آفتاب توسعه
✅این کتاب متن پیاده شده و ویراسته اولین دوره تربیت مدرس تمدن نوین اسلامی است که در تیر و مرداد ۱۳۹۸ ویژه اساتید دانشگاههای تهران به ارائه شد.
کتاب درس گفتار تمدن نوین اسلامی در هشت فصل و دوضمیمه، سازمان یافته است.معناشناسی تمدن و فرهنگ، تمدن اسلامی، تمدن نوین اسلامی،مناسبات فرهنگ و تمدن، تحلیل وصف نوین، تبیین تفصیلی مراحل ۵ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی؛ پروسه یا پروژه، مقایسه ۴ کشور مدعی تمدن سازی در جهان اسلام و مقایسه ایران و آمریکا بر اساس مؤلفه های تمدنی از جمله بخش های این کتاب است.
🔴در این کتاب تلاش شده است تبیین جامع و دقیقی از تمدن نوین اسلامی ارائه و به مهمترین مسائل در این زمینه پرداخته شود.
این کتاب حاصل سالها تلاش علمی و تاملات مولف در حوزه تمدن نوین اسلامی است و به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، تقدیم شده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅موسی نجفی :
از نکات عمیق تاریخ صدر اسلام که قابل تامل بسیار است شورش و شبه انقلابی است که علیه خلیفه سوم حادث شد و درنهایت عثمان در آن حرکت کشته شد ؛ اما نکته عبرت آموز در این تحولات این است که افرادی با بصیرت مثل مالک اشتر و عمار یاسر این حرکت را (که می توانست به نوعی انتظام و وحدت جامعه اسلامی را بر هم بزند) در مسیر درست قرار دادند و در نهایت در بین ابرهای فتنه ، جلوه امامت حضرت امیر المومنین علی علیه السلام آشکار شد و یکبار دیگر علیرغم تبلیغات مسموم بنی امیه علیه اسلام اصیل ، جامعه اسلامی دوباره رهبر راستین خودش را درک نمود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_و_هنر
🎥🎥فیلم ترکیه ای"فتح قسطنطنیه 1453" قسمت اول
بازگشت رویای امپراطوری عثمانی
👆👆👆👆👆👆
https://t.me/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فیلم ترکیه ای"فتح قسطنطنیه 1453" قسمت دهم
✅ فتح قسطنطنیه که در متون غربی،از آن به سقوط قسطنطنیه یاد میشود واقعه تاریخ مهمی است که پایان قرون وسطی و آغاز عصر جدید اروپاست ۰ منتها غرب انتقام این شکست را چند دهه بعد با سقوط اندلس تلافی نمود ۰ این مقطع تاریخی هر چند دست مایه حکام متعصب حزب حاکم بر ترکیه فعلی شده است و از آن برای مقاصد جاه طلبانه در کشورهای همسایه مثل سوریه سوء استفاده می کنند، ولی در هر حال صحنه مهم و به یاد ماندنی در تقابل جهان اسلام با دنیای غرب است و سیلی محکمی است که از مسلمانان خورده اند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم :
✅پرسش اول :
راستی سوالی داشتم
مکمل کتاب "فلسفه تحول تاریخ(در شرق و غرب تمدن اسلامی)" رو میخواستم بدونم...
چه کتابایی که همسو به گفت و یافت این کتاب است رو مطالعه کنیم؟
✅پرسش دوم : سلام به استاد نجفی عزیز.
مصاحبه تان با خبرگزاری ایگنا در نقد کتاب آقای سلیمانی را مطالعه کردم.
لطف بفرمائید مفهوم دو واژه «فلسفه نظری تاریخ» و «فلسفه انتقادی تاریخ» را توضیح دهید. ممنون.
🔴جواب :
🔵نجفی :
🔰این دو پرسش به طور جداگانه از سوی دو مخاطب محترم رسیده و این طور صلاح دیدم با هم مطرح نمایم ۰ کتاب فلسفه تحول تاریخ در حقیقت نوعی بحث پیرامون عقلانیت تاریخی در تفکر اسلامی است و برای همین ابن خلدون به عنوان متفکر تاریخی مغرب اسلامی و استاد مطهری بخاطر تعمق در مباحث فلسفه تاریخی در شرق اسلامی با یکدیگر مقایسه و نسبت سنجی شده اند ۰ لذا شما اگر میخواهید به منابع و متون دیگری برای گسترش مطالعات خود در این زمینه رجوع کنید به کتب مربوط به شرح و بسط تفکر ابن خلدون و برای استاد مطهری هم به چهار جلد کتاب "فلسفه تاریخ" ایشان میتوانید مراجعه فرمایید؛ البته برای شناخت بیشتر ابن خلدون مطالعه دو کتاب از دو شارح برجسته اش مناسب تر است ؛ یکی" فلسفه تاریخ ابن خلدون" از محسن مهدی و دیگری "اندیشه واقع گرای ابن خلدون" از ناصف نصار ۰ توصیه مهمی که به دوستان جوان و محقق دارم این است که خواندن فلسفه تاریخ و فهم قواعد آن را حتما در سیر مطالعات فکری خود قرار دهند و در این زمینه مطمئن باشند یکی از راههای تعمق داشتن در تاریخ و نظریه پردازی ، فهم درست و مداوم عقلانیت تاریخی است ۰
✅در مورد پرسش دوم در فصل دوم کتاب فلسفه تحول تاریخ مفصل سخن گفته ام ؛ ولی در اینجا همین قدر میتوانم بگویم که فلسفه نظری تاریخ بیشتر نگاه کلان و گسترده نظری به تاریخ و تحولات آن را شامل میشود و از دل آن قواعد و اصول کلی تحول و تبدل تاریخی استنتاج می گردد ؛ در حالی که در فلسفه انتقادی تاریخ ما از نوعی فلسفه تاریخ شماره ۲ سخن میگوییم۰ البته گروهی روشهای نقد کلی در تاریخ و حتی تاریخ تحلیلی را جزو فلسفه انتقادی تاریخ برشمرده اند۰ و بحث از چرایی و چگونگی تحولات را مربوط به فلسفه انتقادی تاریخ می دانند۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
کتاب «فلسفه تحول تاریخ» با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا دلاوری اردکانی روانه بازار نشر شد...
کتاب «فلسفه تحول تاریخ» با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا داوری اردکانی روانه بازار نشر شد.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران؛ به تعبیر دکتر داوری نویسنده این کتاب قصد راهیابی به فهمی جدید از تاریخ و بنای دانش تاریخی جدیدی با جوهر اسلامی را دارد. دکتر نجفی نویسنده این اثر نیز معتقد است این کتاب حاصل نوعی جمع بندی و تلاش علمی است که بعد از مطالعه در متن تاریخ، قوانین حاکم بر تاریخ، اصول تحولات اجتماعی، اندیشه سیاسی و تحقیق پیرامون حوزه تمدن اسلامی خواسته افق جدیدی را ولو به ابهام ترسیم کند. این پژوهش در چهار فصل و یک ضمیمه ارائه شده و با توجه به بین رشته ای بودن موضوع و گستردگی حوزه تحقیق به نوعی خاص مطالب را ارائه می دهد. به بیان دیگر نویسنده تلاش کرده تا بیش از پاسخگویی طرح مسئله داشته باشد، با این نگاه که این صورت مسئله می تواند ما را به رسیدن به طلیعه نوعی «علم جدید اسلامی» برای شناخت تحولات دنیای اسلامی و نسبت هر یک از علوم با همدیگر و با ذات فرهنگ و جامعه اسلامی نزدیک کند. دکتر نجفی آثار فاخر دیگری را در حوزه تاریخ معاصر ایران منتشر کرده است که از جمله آنها می توان به انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی (موج چهارم بیداری اسلامی) و اندیشه تحریم و خودباروری اشاره کرد.
این کتاب در 324 صفحه از سوی انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده و با قیمت 17 هزار تومان برای نخستین بار به بازار نشر آمده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری
✅موسی نجفی : از نظر استاد مطهری یکی از آفاتی که نهضت های اسلامی را تهدید می کند و امروز در مرحله تمدن سازی بیشتر احساس میشود ( به غیر از رخنه فرصت طلبان) نداشتن "طرح و برنامه"متناسب برای آینده است۰
۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما -
✅دکتر نجفی : فهم مفاهیم مدینه النبی و نظام علوی با فهم "تمدن رضوی " کامل می شود و همه این مجموعه به هم پیوسته در برابر قرائت رسمی تاریخ خلافت ، فهم جدیدی،از تاریخ تفکر و سیاست اسلامی را به دنبال خواهد داشت ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰شکستن غرور و زیاده خواهی اروپائی در عصر صفوی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰شبهه و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅یه شبهه ای هست تو فضای مجازی پخش شده میخواستم استاد توضیح بدهند:
🔴۱۸ فروردین سالروز اعدام امیر عباس هویدا به حکم خلخالی است!
نخست وزیری که در دادگاه اسلامی در جواب سؤال قاضی شرع که در این سالها چه غلطی می کردی، با متانت خودکار را از جیبش در آورد و گفت وقتی نخست وزیر شدم این خودکار ۵ ریال بود، آخرین روز کارم هم ۵ ریال بود!
قاضی شرع و حضار و ما مردم بهش خندیدیم و او را احمق خطاب کردیم، چون آن روز معنی حرفش را درک نمی کردیم...
ولی امروز همه ما با پوست و خونمون معنی و ارزش حرف اون روز هویدا رو حس کردیم....
نامش را جاودان و یادش را همواره گرامی می داریم ❤
کانال رژه تاریخ 💫
🔴جواب
🔵نجفی :
از این دست مطالب در فضای،مجازی در مورد رژیم پهلوی زیاد هست و از مقایسه های،غیر واقعی و شخصیت سازی های کاذب در آن فراوان وجود دارد ؛ با توجه به سطحی بودن برخی اذهان و ندانستن ماهیت پهلوی پدر و پسر از سوی افراد عادی و بخصوص نسل جوان ، این مطالب کوتاه بدون تحقیق در سطح وسیع منتشر می گردد ۰ در مورد شبهه مذکور هم میتوان کذب آن را در خاطرات و اسناد خود کارگزاران آن زمان فهمید ۰ به چند نمونه اشاره می شود :
🔶اسدالله علم نخست وزیر و وزیر دربار شاه در خاطرات 23 فروردین 1353 خود مینویسد: «[به شاه] عرض کردم متأسفانه در داخله به واسطه غفلت متصدیان نه گوشت در دسترس مردم است نه شکر، نه گوشت مرغ و مردم خیلی ناراضی هستند و این صحیح نیست. آخر چرا این پیشبینیها را نمیکنند؟ همه چیز هم گران شده. تعجب است که شاهنشاه تمام گوش کردند ولی همانطور که چشمشان را روی هم گذاشته بودند اصلاً باز نکردند و یک کلمه جواب ندادند. من که شاهنشاه را میشناسم، میدانم که این به معنی این است که حرف تو را میشنوم ولی نمیخواهم جواب بدهم.»
🔷علم در روزنوشت 17 اسفند ماه 1347 نیز مینویسد: شرفیابی شاه را در جریان تحولات اخیر قرار دادم و چند نکته را مطرح ساختم که او را ناراحت ساخت. گفتم دو برابر شدن آببها مملکت را آشفته کرده است. آسفالت خیابانها در حال از هم پاشیدگی است، فساد کارمندان گمرک رو به گسترش است و اعتبارات بانکی محدود شده و شرکتهای زیادی رو به ورشکستگی میروند. دست آخر درباره بحران مالی دانشگاهها به او هشدار دادم .
🔶اسدالله علم در 27 اسفند 1347مینویسد: «شرفیابی ...یک بار دیگر موضوع افزایش آببها را مطرح کردم، شاه گفت: تا کی مردم میتوانند از چیزهای مجانی استفاده کنند؟ پیشرفت، پول میخواهد. پاسخ دادم افزایش هفتاد درصدی قیمتها پیشرفت نیست، بلکه فقط بیعدالتی است...گاهی بیاعتنایی او مرا آزار میدهد و ناچار میشوم روز بعد مطلب را مجددا مطرح کنم. تا کی میتوانیم به مردم و نیازهایشان بیتوجهی کنیم؟»
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
✅یادداشتهای عَلَم کتابی است شامل یادداشتهای اسدالله علم. این کتاب که تا کنون هفت جلد از آن به فارسی منتشر شده در دو جلد نیز به طور خلاصه به انگلیسی منتشر شده است. «یادداشتهای علم» چاپهای متعددی در ایران بوسیله انتشارات ثالث، مازیار و کتاب سرا داشته است، ولی نسخه های انگلیسی چاپ ایران از کتاب تحریف شده است.
✅یادداشتهای علم
یادداشتهای علم، ویراست محمود فاضلی بیرجندی
ویراستار
محمود فاضلی بیرجندی
ناشر
کتاب سرا
محل نشر
تهران
تاریخ نشر۱۳۹۲
موضوع
تاریخ
زبان
فارسی
✅یادداشتهای علم اهمیت تاریخی دارد؛ چون علم تنها کسی در حکومت پهلوی بوده که یادداشتهای خود را به یادگار نهاده است. همچنین وی اغلب اوقات خود را با شاه میگذراند؛ چه در سفرهای تفریحی چه سیاسی. نقش وی در تصمیم گیریهای شاه از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار بود. چنانکه خود او چندین بار نیز به این نکته در یادداشتهای خود اشاره کرده است. یادداشتهای او از روز 1اردیبهشت ماه ۱۳46 در دسترس است و آخرین شرفیابی او نیز در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۵۶ بود. وی سپس برای درمان رهسپار پاریس شد و شاه هویدا را به جانشینی او برگزید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام
کانال یا کتاب موثقی راجع به دوران پهلوی میخواستم اگه در دسترستون هست رو معرفی بفرمایید
✅و اینکه اشکالی که نداره مطالب کانالتون رو بدون ذکر منبع نشر بدیم؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
جواب قسمت اول پرسش،شما را در پست های،قبلی همین کانال میتوان پیدا نمود و خود این کار روحیه جستجوگری تان را تقویت می کند ۰
اما در مورد اینکه میخواهید مطالب را بدون ذکر منبع ذکر کنید ، هر چند علتش را نمی دانم و کمی عجیب است چرا که ذکر منبع به اتقان و ارزش مطلب نقل شده می افزاید ۰ از نظر من فرهنگ سازی در مورد مطالب این کانال اولویت دارد و هدف مهم و اصلی هم "تعمق نظری" و "بصیرت سازی" در خواننده است ؛ اگر فکر می کنید این دو هدف اولیه بدون ذکر نام مولف حاصل می شود از نظر من بلامانع است و ترویج فکر مهمتر از نام صاحب اثر است ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️تاریخچه و نقش #روحانیت در صیانت از سرمایههای ملی
🔸ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبههایی مشترک، و از جنبههایی نیز متفاوت است.
🔸اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست.
🔸بلکه مسئلهی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است.
🔸قضیه «کمپانی رژی» و در مقابل آن حکم تحریم تنباکوی میرزار شیرازی، یکی از مقاطع مهم بیداری اسلامی است و اتفاقاً از آن ازمنهای است که بیداری اسلامی، از جهان تسنن به جهان تشیع وارد و عمیقتر شد، و نیز بُعد وسیعتری پیدا کرد و به استعمار ضربه بزرگی وارد ساخت.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛
🌐 http://fekrat.net/?p=917
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
دکتر موسی نجفی.mp3
3.24M
🔊 #فایل_صوتی
📋 #پرونده_ویژه
♦️تاریخچه و نقش #روحانیت در صیانت از سرمایه های ملی
🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله #تولید_ملی و حالا «#جهش_تولید» میتوان یافت؟
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️تاریخچه و نقش #روحانیت در صیانت از سرمایه های ملی
🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله #تولید_ملی و حالا «#جهش_تولید» میتوان یافت؟
🔹صیانت از سرمایههایی مانند #تنباکو، #نفت وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط میشود و عملکرد فعلی علما و حوزههای علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟
🔹روحانیت در عرصههای ماهیتاً اقتصادی، چه وظیفه یا ظرفیت تمدنیای دارند؟
🔹ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبههایی مشترک، و از جنبههایی نیز متفاوت است.
🔹اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. بلکه مسئلهی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است.
🔹اگر دقت کنیم، بیداری اسلامی جریان بزرگی است که در همه جهان اسلام – در مصر، هند، ایران، عراق، لبنان و کشورهای مختلف – بوده است، و نیز یک جریان هویتزا نیز هست.
🔹در برخی از این کشورها، جنبه سلبی ابتدا خود را نشان داده است، و در یکجاهایی نیز ایجابی.
🔹وقتی به بحثهای سیاسی و تمدنی پرداخته میشود، بحثها ایجابی میشود. وقتی از تحریم سخن میگوییم، بحثها سلبی میشوند.
🔹قیام تحریم تنباکو سلبی است، البته توانسته حرکت بزرگ جهان اسلام در مورد بیداری اسلامی و هویت را عمق ببخشد و مقدمهای برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی باشد؛ از آن جنبه در دلِ این حرکت سلبی یک نوع ایجاب قوی هم وجود داشته است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛
🌐 http://fekrat.net/?p=917
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net