🔰نظریه انقلاب هویتی
✅ موسی نجفی :
اینکه بحث "انقلاب هویتی" اصیل تر از "هویت انقلابی" است به معنای مهم ندانستن و یا تاکید بر ضروری نبودن اصل انقلاب نیست ، بلکه این بحث به معنای " تقدم و تاخر " داشتن وسیله از هدف است ؛ در بطن " نظریه انقلاب هویتی " در ابتدای امر "انقلاب" و بعد از آن "نظام سیاسی" و در آخر "تمدن نوین اسلامی" در ترازی تکاملی هر یک در سطحی نمایان می شوند و هر یک با مرحله بالاترش، پیوستگی و تداخل و امتزاج وجودی دارد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
May 11
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم :
با سلام خدمت استاد نجفی عزیز ، در بحث حضور دکتر ظریف در مجلس ، آقای دکتر زیبا کلام استاد دانشگاه مطلبی نوشته که حاوی این است که سیاست صدور انقلاب فراتر از مرزهای ما به منافع کشور آسیب زده و ما بایستی فقط به داخل کشور توجه داشته باشیم به نظرم این خط فکری در مقابل آموزه های این کانال و افکار حضرتعالی است؛ برای همین هم گزیده مطلب دکتر زیبا کلام را خدمت تان ارسال تا از نقطه نظراتتان مطلع گردم باتشکر:."
👈 دکتر صادق زیباکلام، استاد علومسیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی تلگرامی نوشت:
✍ ای کاش بهجای آن رویکرد محقرانه و ملتمسانه در قبال تندروها، ایشان برای یکبار هم که شده در طول قریب به چهل سال عمر دیپلماتیکشان حاضر میشدند بایستند و بهجای آنکه قربان صدقه تندروها بروند، که با وی مهربان باشند و او را تایید کنند؛ به آنها میگفتند که چه کسی امروز میبایستی پاسخگو باشد. من یا شما؟
✍ من باید پاسخگو باشم یا شما که با سیاستهای خارجیتان، کشور را به این روز انداختهاید؟ من بایستی پاسخگو باشم یا شما که چهل سال است با اصرار بر ایدئولوژی آمریکاستیزی، غربستیزی، استکبارستیزی، تیشه بر ریشه منافع ملی کشور زدهاید؟
✍ چقدر و تا به کی مملکت بایستی تاوان اصرار شما بر پیشبرد صدور انقلاب، شعار نابودی اسراییل و مرگ بر آمریکا را بپردازد؟
🔴جواب
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از شما دوست عزیز
برداشت شما صحیح است که مطلب ارسالی درست نقطه مقابل نظرات ارائه شده در این کانال است ۰ در این رابطه چند نکته را متذکر میگردم :
🔶اول : البته من با سبک نوشته و نحوه استدلال آقای زیبا کلام کاری ندارم ، ایشان در مواقعی از مقدماتی که خودشان در بحث فراهم می کنند به نتایجی که میخواهند می رسند یا بهتر بگویم مقدماتی که قبلا نتیجه اش را خودشان آن طور که میخواستند اثبات کنند می نویسند! و الحمدالله در این کار هم تبحر خاصی پیدا نموده اند ۰
🔶دوم : در پاسخ به مطلب مذکور ، ابعاد مختلفی را می توان در تاریخ انقلابها ذکر نمود؛ مثلا آیا کشور فرانسه با انقلاب فرانسه و صدور فکری آن به سرتاسر جهان ضرری نمود و یا اینکه اعتبار بین المللی بیشتری کسب نمود و یا اینکه تنزل مقام یافت؟
🔶سوم : نفوذ فکری و معنوی و حتی مادی در کشورهای دیگر از ارکان قدرت ملی و بالتبع ازدیاد منافع ملی است ؛ در این رابطه گاهی کشوری کالای صنعتی و گاهی محصولات کشاورزی و زمانی افکار و ایده ای خود را صادر می کند؛ مثلا میلیاردها دلاری که در هالیوود سرمایه گذاری شده ، آیا غیر از این است که میخواهد زندگی به سبک امریکایی و یا غربی را الگویی جهانی نماید؟ و یا حتی در کارتون سازی برای بچه ها این امر رایج بخوبی دیده می شود۰ این مطلب حتی در بین خود کشورهای غربی هم نوعی رقابت پنهان ایجاد نموده می توان رقابت جهانی بین مثلا کارتون پلنگ صورتی با کارتون تام و جری را شاهد مثال آورد و البته دهها رقابت دیگر مثل اولویت داشتن زبان فرانسه با زبان انگلیسی که چه هزینه های گزافی تا همین امروز به پایش ریخته شده است تا در کشوری ثالث موسسه زبان ایجاد شود۰
🔶چهارم : اگر نفوذ در بین کشورهای دیگر بد است چرا امریکا و اروپا میلیارد دلار خرج می کنند تا در منطقه ای خارج از مرزهای خود حضور حتی نظامی داشته باشند؟ و گاهی حتی میلیاردها خرج می کنند تا در کشوری هزاران کیلومتر دورتر پایگاه نظامی درست کنند؛ مثلا همین پایگاه امریکایی عین الاسد در بغل گوش خودمان در عراق با چه منطقی ایجاد شده و برای منافع ملی امریکا چه سودی دارد که دمکرات و جمهوری خواه حاضر به ترک و انهدام آن نیستند؟ چرا عربستان و ترکیه و قطر چنین سرمایه عظیمی را در سوریه و لیبی و سایر کشورها برای نفوذ بیشتر خرج می کنند ؟ آیا غیر از این است که منقعت اقتصادی و اعتبار سیاسی این نفوذ فراملی به قدرت و امنیت ملی این کشورها کمک زیادی می نماید۰ اصلا پدیده استعمار در شکل قدیم و جدیدش مگر غیر از این معنایی دارد! مثلا انگلستان از نفوذ در هندوستان دنبال چه چیزی بود و آن همه هزینه مالی و انسانی را چرا نمود ؟
🔶پنجم : انقلاب اسلامی به ایران قدرتی داده است که نه تنها در بین همسایگان مسلمانش در منطقه بلکه در خارج از آسیا و در افریقا و حتی امریکای لاتین هم صدایش شنیده می شود؛ در حقیقت نفوذی که امثال عربستان و ترکیه و یا حتی امریکا و اروپا با صرف مبالغ سنگین برای دیده شدن در کشورها هزینه می کنند ایران به برکت انقلاب اسلامی در سطح بین المللی با کمترین هزینه به دست آورده است۰ نفوذ شعائر انقلاب بزرگ اسلامی در یمن و عراق و لبنان و ۰۰۰ باعث شده که استراتژیست های مطرح غربی حتی از ظهور رقیبی جدی در نظم جهانی سخن بگویند ؛ در این رابطه دوستان را به خواندن کتاب نظم جهانی هنری کی سینجر توصیه می نمایم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousana
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰قدرت جهانی انقلاب اسلامی در نظریه مهمترین استراتژیست و سیاستمدار امریکایی
(نظم جایگزین ، نظم چهار صد ساله صلح وستفالی)
✅یکی از ویژگیهای مهم انقلاب اسلامی ایران ابعاد جهانی و تاثیر بین المللی آن است ؛ اما جالب است ابعاد واقعی این مسئله را از زبان بزرگترین استرتژیست امریکا یعنی هنری کیسینجر در فصل چهارم کتاب نظم جهانی او بشنویم ۰ وی معتقد است نظمی که بر عالم سیطره یافته است ، معلول معاهده وستفالیا اروپا از ۱۶۴۸ میلادی تاکنون بوده و هست ؛ اما انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد "نظمی جدید" بیرون از این نظم کهن چند صد ساله اروپایی است ۰ کیسینجر می نویسد : آیت الله خمینی معتقد بود خوانشی از قرآن ، جامعه را به سوی ایجاد نظم جهانی حقیقتا مشروع رهنمون میشود۰۰۰با انقلاب ایران ، جنبشی اسلام گرا که به سرنگونی نظام وستفالی همت گذاشته بود بر کشوری متجدد حاکم شد و اعلام کرد که اعتقاد و تعهدی به چنین نظامی (نظم جهانی وستفالی) ندارد و در پی جایگزینی آن است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
May 11
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، هفتمین نشست از سلسله نشستهای راهبرد ایرانی با عنوان «الزامات سیاستهای هویتی در جمهوری اسلامی ایران»، عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ تیرماه) در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆
موسی نجفی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست گفت: اینکه نظریه پردازهای ما به دنبال کارهای اجرایی راه بیافتند و نیروهای اجرایی متقابلاً در نظریهپردازی ورود کنند، امر خطرناکی است.
وی با بیان اینکه هویت ملی چیزی نیست که وجود نداشته باشد تا بخواهیم آن را بسازیم، گفت: هویت ملی ما در طول تاریخ ساخته شده و ما محصول آن هویت هستیم.
نجفی با بیان اینکه برخی از ملتها جعلی هستند ولی ما یک ملت واقعی هستیم و افتخار میکنیم، گفت: شاید مردم به اهمیت این موضوع توجه نداشته باشند ولی متوجه ایرانی بودن خود هستند و آداب و رسوم را بهجا میآورند.
نجفی ادامه داد: هویت مثل ارکستری است که سازهای مختلفی دارد و رهبر ارکستر همه سازها را هماهنگ میکند.
وی با بیان اینکه در ذات ایرانیان نوعی عدالتطلبی وجود دارد، گفت: با ظهور اسلام روح ایرانیان به آرامش رسید.
نجفی در ادامه گفت: ملت ایران در طول تاریخ فهمید که حامل اسلام غیر از خود اسلام است. به همین خاطر از خلافت به ولایت رسید. مردم
میفهمند که در اسلامِ اهلبیت اتفاق دیگری رخ میدهد. ۹ قرن طول طول کشیده تا ایرانیان به چنین فهمی برسند.
نجفی با اشاره به لایههای مختلف هویت ایرانی گفت: هماکنون مقدسترین نقطه کشور، حرم امام رضا(ع) است. حافظیه شیراز هم نماد زبان و ادبیات ماست و تخت جمشید نیز نماد قومیت ملت ماست. بنابراین بین آستان قدس، حافظیه و تخت جمشید، اختلافی نیست و هرکدام نماد عصری از تاریخ ما هستند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
36.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - تیر ماه ۱۳۹۹
✅موسی نجفی :
پرسش عباس میرزا از ژوبر فرانسوی و تحلیل و نقد آن به عنوان نخستین پرسش جدی ایرانیان درباره تجدد و فرنگ
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ_مستند جذاب «دلایل سقوط آندلوس»
👤 استاد رائفیپور
⛔️ ماجرای آندلوس یک هشدار تاریخیه ‼️
📌آندلوسیزه کردن ایران، پروژهایه که هم اکنون در حال اجراست.
📌 چه شد که مسلمانان پس از «800» سال آندلوس رو از دست دادند⁉️
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔰پرسش و درخواست یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
خواستم بدونم
دلائلی که آقای رائفی پور برای سقوط آندلس میاره چقدر سندیت و اعتبار داره
با شخص ایشون کار ندارم خواستم اعتبار خود استدلال رو بدونم (منظورم اینکه با ایشون خصومت شخصی ندارم)👆👆👆
🔵جواب:
🔴نجفی :👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
جواب پرسش بالایی 👆👆👆
با تشکر از دوست عزیز
اول از همه عرض کنم من در این کانال معمولا در این موارد اظهار نظری نمی کنم اما پرسشگر عزیزی که این مطلب را ارسال نمودند تا به حال سه مرتبه و با سماجت خاصی اصرار به پاسخ دارند ؛ با این وصف از سر ناچاری جواب می دهم۰
🔵مطلب ارسالی اجمالا مطلب خوب و مفیدی است و عواملی که ذکر شده کم و بیش در کتب مربوط به سقوط اندلس آورده شده است و از این نظر فکر نمی کنم به سخنران محترم نقدی وارد باشد ۰
اما من در این موارد کمی در تحلیل هایم سخت گیر تر و پیچیده تر نگاه می کنم و برخی ملاحظات خاص خودم را دارم مثلا :
🔴هر چند سقوط اندلس یکی از وقایع درد آور تاریخ اسلامی است ، ولی دقت کنیم پایه گذاری اسلام در اندلس از همان اول توسط امرا و خلفای فاسد و در ادامه چند دهه بعد توسط بقایای فراری بنی امیه گذاشته شد؛ در حقیقت با قلع و قمع امویها توسط عباسی ها ، شاخه ای از این خاندان منحوس به اروپا و همین اندلس می روند این اتفاق در اوایل قرن دوم روی داده و درست در زمان کم و نزدیک قبل ازسقوط بنی امیه در سال ۱۳۲ هجری قمری رخ داده است ۰
🔵نکته دیگر در ماهیت این فتوحات توسط مسلمین و حرص خلفا در این کشورگشایی هاست۰ البته این فساد در حکومت و رقابت در قدرت در اندلس دلیل بر رد سلحشوری قهرمانان تاریخی این فتوحات نیست و جنایات زشت صلیبیون وحشی و اروپاییان متجاوز در قرون بعدی و نسل کشی آنان در اندلس قابل توجیه نبوده و نیست ؛ مطلب ما آسیب شناسی حکومتی در درون تمدن مغرب اسلامی است و این مسئله از،ارزشهای والای تمدن اسلامی مغرب اسلامی کم نمی کند ۰
مطلب دیگر اطلاعات اندک ما از بسیاری از ماجراهای مغرب اسلامی است ما ایرانیان و حتی بسیاری از ممالک مشرق اسلامی در مورد مغرب اسلامی حساسیت و نگاه ویزه ای نداشته و نداریم ۰ در مورد برخی از وقایع مهم تاریخی دیگر هم همینطور است ؛ چنانکه ما ایرانیان نسبت به جنگهای صلیبی تقریبا هیچ علقه و روایت و یا شاهد تاریخی بومی مهمی نداشته و نداریم و قهرمانان و دشمنان این جنگها را تقریبا در سطح ملی نمی شناسیم ۰ در مورد فتح قسطنطنیه هم که تقریبا نیم قرن قبل از صفویه هست مطلب درست همینطور است ؛ لذا جنگهای صلیبی و فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس در "وجدان تاریخی" ما ایرانیان در سطح والایی نبوده و هنوز هم نیست ۰
🔶البته این مطلب برای این نیست که بگویم اینها مهم نیستند بلکه میخواهم این نکته را متذکر شوم که این وقایع مهم تاریخی در سرنوشت قرون گذشته ایران تاثیر مستقیمی نداشته است و برای همین هم متفکران و چشمان تیز بین ایرانی به این وقایع توجه ننموده و اهمیت درخوری به آن ندادند۰
🔷من سقوط اندلس را از عوامل شمرده شده مذکور در فیلم ارسالی بسیار ریشه دارتر می دانم و سه واقعه تاریخی : جنگهای صلیبی و فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس را به هم مرتبط و در یک خط سیر تاریخی می بینم و عوامل برشمرده شده در کلیپ مثل شرابخواری و زنا و قمار را هر چند از عوامل انحطاط اندلس می دانم ولی این عوامل نه "علت" بلکه "معلول" علل عمیق تری است که انشاالله در فرصت مناسب به آن خواهم پرداخت
✅نکته مهم آخر آنکه نگاه ما شیعیان به تحولات رسمی جهان اسلام ، بخاطر نقد به "نظریه خلافت" و عدم مشروعیت آن و نداشتن قداست حکومت خلفا با نظر رسمی مورخین گروه مقابل تفاوت های مهمی را نشان می دهد و این مسئله در (تحلیل و حساسیت و نسبت ) ما با مسائل مرتبط با این حوزه تاثیر گذاشته است ۰ این مهم را در تطبیق های تاریخی مان با مسائل امروز حتما باید رعایت نماییم ۰
ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید تحلیل مسائل مهم تحولات تاریخی با برشمردن صرفا "عوامل تاریخی" یک مطلب است و بردن بحث به سطح "فلسفه تاریخ" امر دیگری است ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ما و غرب و تحولات سیاسی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰آفت قرادادهای بزرگ و بده و بستانهای قدرتهای جهانی
✅درس دیروز برای سیاست امروز
🔴در تاریخ سیاسی ایران از قرارداد بارون ژولیوس رویتر به عنوان یکی از قراردادهای ننگین و بد نام می برند ؛ قراردادی که تتمه آن بعدها تبدیل به قرارداد رژی گردید و قیام تحریم تنباکو به لغو آن منجر شد ۰
اما صرف نظر کردن از محتوای قرارداد رویتر برخی کارشناسان و محققین متعمق در تاریخ معتقدند قرارداد رویتر با این طول و عرض و گستردگی اصلا قابل تحقق و اجرا نبوده است!!
پس سوال اینجاست که چرا انگلیس اصرار به انعقاد چیزی داشته که شانیت عملیاتی شدن نداشته است ؟
🔵جواب این پرسش این است که انگلیس این قرارداد را همچون شمشیر دو لب و برگ برنده در مقابل رقیب روسی نگه داشته و در معامله جهانی با روسها از آن به عنوان نوعی امتیاز بر سر میز مذاکزه استفاده نمود ۰
🔶در مورد قراردادهای بزرگ همچون قرارداد جنجالی ایران و چین علیرغم برکات و ارزشهای اولیه ( مثل دور زدن تحریم ها و نگاه به شرق برای رقابت با غرب ) بایستی مراقبت نمود که بلایی که انگلیس ها یک قرن و نیم قبل سر ما در آوردند ، امروز چینی ها با ما همان رفتار را تکرار نکنند و این قرارداد به معامله ای بین چین و امریکا مبدل نشود و طرف چینی با فروختن این برگ برنده ، امتیازی از طرف غربی مطالبه نکند ۰ البته اگر دیپلمات ها و سیاستمدارهای زیرکی داشته باشیم ، نفس وجودی این قرارداد هم میتواند به تنهایی قدرت مانور و وسعت عمل ما را در برابر شیاطین غربی افزایش دهد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰گفت و گو روزنامه قدس با دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت دهه کرامت
✅مولفه های مکتب سیاسی حضرت امام رضا علیه السلام در افق تمدن اسلامی
🔴انسان 250 ساله یعنی ظهور حقیقتی واحد و ممتد در قطعه های بهم پیوستة زمان واینک ظهور فرهنگ علوی تا نهضت حسینی در قاموس تمدن رضوی؛ پیوند تفکر وسیاست، اندیشه و حاکمیت یعنی تبلور آرمان و غایت. تمدن رضوی مبتنی بر راهبرد پذیرش ولایتعهدی به مثابة پیوند دوبارة رهبری فکری و سیاسی منصرف از پارادایم خلافت و سلطنت گزاره یست که با دکتر موسی نجفی حول آن گفت و گو کردیم، در ادامه بخشی از این گفت و گو را می خوانید.
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👆👆👆👆
🔵آقای دکتر آیا میتوان پذیرش ولایت عهدی را زمینه ساز حیات مکتب سیاسی شیعی در بستر تمدن رضوی دانست؟
🔶بله، در واقع خاستگاه تمدن اسلامی شیعی، وحی و از جمله اهداف آن پذیرش ولایت انسان کامل به غایت تحقق و دستیابی به حیات طیّبه است و این مهم محقق نمی شود مگر در بستر حاکمیت سیاسی اسلام، گویی در نظام معرفتی شیعی، پیوندی ناگسستنی میان مکتب فکری و ساختار سیاسی وجود دارد، تمدن رضوی نمود عینی این وابستگی است. بی تردید انحراف از امامت در تاریخ اسلام به سوی خلافت سپس سلطنت زمینه ساز گسست میان رهبری فکری و سیاسی بوده است، اما اصلاحات سیاسی امام رضا علیه السلام با توجه به خلاء مشروعیت در حکومت مامون عباسی منجر به پیوند دوبارة فکر و سیاست گردید. به اعتقاد بنده پذیرش ولایت عهدی از سوی ایشان در شرایط تقیّه نبود، بلکه امام علیه السلام قصد مامون را به خوبی دریافته بود که او در پی حل خلاء مشروعیت از طریق ولایت عهدی است، لذا ایشان با معرفت به چنین قصدی از ناحیة مامون، ولایتعهدی را فرصتی برای مکتب سازی همه جانبه و بروز تمام عیار مکتب سیاسی اسلام می دانستد و از این فرصت کمال استفاده را کردند. اگر چه قبل از امام رضا علیه السلام، تمدن شیعی با منطق علوی شکل گرفت و در دوران تبدیل امامت به خلافت راهبرد تمدنی سکوت را، و در دوران تبدیل خلافت به سلطنت راهبرد تمدنی قیام را بر می گزینند اما در دوران ولایتعهدی امام رضا علیه السلام نه تنها سلطنت از خلافت دور می شود بلکه مشروعیت کل جریان خلافت نیز زیر سوال می رود، و به اعتقاد بنده ازهمین نقطة تاریخی، تمدن شیعی فصلی نوظهور و شکوفا را در قالب تمدن رضوی آغاز و خود را از جریان خلافت جدا می کند. تمدن رضوی تنها صورتی از تمدن اسلامی است که با وجود امام معصوم علیه السلام ابعادی مقدس پیدا میکند و در سیری استعلایی، به را خود ادامه می دهد. تاثیر های شگرف این تمدن بر ملت سازی ایرانیان و دمیده شدن روح تقدس در حکومت، به تعریف جدیدی از هویت ملی ایرانیان منجر می شود که سرانجام آن عدالت مهدوی است. به عنوان جمع بندی در پاسخ به سوال اول می توان با برشمردن ویژگی های دوران امامت امام رضا علیه السلام پاسخی صریح تر به سوال شما داد و آن اینکه؛ دورة امامت ایشان دارای دو شاخصة مهم بود: ادامة همان سیرة ائمه علیهم السلام بعد از قیام کربلا یعنی بازسازی فرهنگ جامعة اسلامی، به عبارتی واقعة کربلا زمینه ساز نجات فرهنگی اسلامی از خطر نابودی قرار گرفت البته در دوران امام رضا علیه السلام ارتقاء فرهنگی در قالبی جدید تداوم یافت، و دیگری دورة ثبات بنی عباس و آغاز تضعیف سیاسی آنها بر اساس جنگ های پنج ساله. گرچه دربارة پذیرش ولایت عهدی توسط امام منافع زیادی را بر میشمارند از جمله مبارزة منفی علیه دستگاه، برملا کردن داعیة شیعه، استفاده کردن از دستگاه تبلیغاتی خلافت و ایجاد رابطة عمیق با مردم اما در واقع ایشان با علم امامت میدانستند که یک سال پس از پذیرش ولایتعهدی بیشتر واجد حیات مادی نیستند لذا آن را پذیرفتند و همان فرصت کوتاه را برای ضربه زدن به انحراف خلافت موروثی مناسب دیدند. در مقابل مامون با آن تصمیم، همة مشروعیت خلفای عباسی را زیر سوال برد حتی در حکم ولایت عهدی نوشت: « این شخص از آل علی، بهتر از ماست. او زاهد ترین و عادل ترین مردم است».
🔴 بنابراین میتوان پذیرش ولایت عهدی را راهبردی سیاسی با افقی تمدنی بر شمرد، اساسا ماهیت مکتب سیاسی امام رضا علیه اسلام چه بود؟ و ولایت عهدی چه نسبتی با آن دارد؟
🔶بله، برای درک بهتر شرایط ولایتعهدی ایشان و فهم سیره و روش سیاسی امام رضا علیه السلام در برابر حکومت عباسی و به طور خاص مامون می توان شاخصه هایی از جمله؛ اثبات اصل امامت و مقدم دانستن هدف بر وسیله که بتبع آن منطق اثبات غاصبانه بودن خلافت گفتمان سیاسی امام را سامان می دهد، شفاف سازی مبارزة منفی علیة دستگاه پیچیده و وسیع مامون عباسی با تاکید بر اجباری بودن سفر امام
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆👆👆
اسنکاف شدیداز پذیرش دعوت مامون و معلّق کردن پذیرش ولایتعدی به عدم دخالت در امور، بیان فضایل اهل بیت علیهم السلام با بهره گیری از فضای فرهنگی بدست آمده و رجحان علمی امام بعد از مناظرة ایشان با متفکران ادیان مختلف همچنین پیوند قلبی امام با مردم دانست. بنابراین امام از خلاء قدرت سیاسی در مدینه تا دورة ولایتعهدی و پس از آن نهایت استفاده را کردند و به ترویج الگوها، نمادها و مناسک صحیح و وحیانی و بازسازی نهادهای اجتماعی پرداختند. بر این اساس میتوان ماهیت مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام را ممزوج دانستن رهبری فکری و سیاسی دانست، در واقع بنی عباس چون دستاویزی مشروع برای حکومت بر مومنان نداشتند، به ناچار دست به دامان امام رضا علیه السلام شدند و به شیعه گرایش پیدا کردند. این خلاء مشروعیت در دوران امامت امام رضا علیه السلام کاملا نمایان شد و ایشان نیز بیشترین استفاده را از این فرصت تاریخی کردند، نتها حقانیت امام علی علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام را اثبات کردند بلکه سنت های فراموش شدة آنها را احیا کردند و فرآیندی به نام فرهنگ و تمدن رضوی را آغاز کردند. ایشان در پشت کاغذ ولایتعدی خود نوشته اند: « مامون حق ما را که دیگران نشناخنتند، شناخت» و این جمله بیش از آنکه تعریف از مامون باشد، نکوهش کسانی است که حق اهل بیت علیهم السلام را نشناخته اند. به عبارتی مکتب رضوی حلقة وصل مکتب علوی و نهضت حسینی به تمدن مهدوی است. طرح مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام نشان داد که قیام امام حسین علیه السلام فقط جنبة نفی حکومت ندارد بلکه در درون آن اثبات نظام ایده آل اسلامی هم وجود دارد. مکتب رضوی، نوعی مدینة فاضلة دینی به رهبری امام معصوم و انسان کامل است که دو عنصر تفکر و اعتدال مقوّم آن است. ایشان چون فضای گفت و گو را مناسب دیدند، از این باب وارد شدند تا نشان دهند مبانی فرهنگی اصیل اسلامی عمیق تر از فرهنگی است که خلفا آوردند. امروز هم قرار نیست به دوران پیش از نظام سازی برگردیم؛ چرا که تغییر مسیر از عقلانیت خشونت سیاسی ایجاد می کند، مطلبی که متاسفانه دنیای اسلام معاصر به آن مبتلاست. بنابراین اگر میان ما و تمدن غرب گفت و گو شکل بگیرد بهتر است چرا که فرهنگ برتر از آن ماست.
🔴شما خواستگاه تمدن شیعی را وحی دانستید، بر این اساس عبودیت، انسان سازی و حیات طیّبه را اهداف آن بر شمردید، منشا تحقق این اهداف در جامعه چیست؟
🔶به طور کلی «مدینه النبی» و معیار های آن، کامل ترین الگوی تمدنی برای تمدن اسلامی و مسلمانان است. بنابراین اوج اقتدار تمدن اسلامی، تحقق حقایق اسلام در همة سطوح بشری است؛ از این رو تبلور آرمان و غایت تمدن اسلامی در گرو توسعة کمّی و کیفی فرهنگ اسلامی و شکل گیری جامعة اسلامی، حاکمیت سیاسی اسلام، شکل گیری منطق تولید علم مبتنی بر منطق وحی و فراهم شدن فضای عقلانیت اسلامی، تولید علوم، ارائه محصولات علمی، ساخت ابزار های کارآمد و تامین نیاز های معیشتی جامعة اسلامی است. در واقع تمدن اسلامی شکل جامع و فراگیری از اسلام در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماهی، اجرایی، سیاسی، منطقی، فلسفی، علمی و کاربردی است. این تمدن همچون هر تمدن دیگری تدریجی، تشکیکی و واجد لایه های مختلفی است؛ بنابراین زمانی کاملا تحقق می یابد که بتوان این چهار مرحله را بر پایة توحید و معنویت در سایة شریعت و ولایت طی کند و در بستر عقلانیت اسلامی در جهت تولید علم و توسعة اماکانات مادی و رفاه اجتماعی گام بردارد. به هر حال گویی برای تحقق همة ابعاد و شاخصه های تمدن اسلامی به یک عامل خاص و نیرو محرکة قوی احتیاج است و به اعتقاد بنده آن «وجود انسان کامل؛ یعنی امام معصوم علیه السلام» است و این فصل تمایز تمدن اسلامی در قاموس شیعی با سنّی است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰: پیشنهاد و اظهار نظر چند نفر از اعضای محترم
✅اول :
🔴سلام و خسته نباشید
در پاسخ استاد نجفی به توییت آقای زیبا کلام، پیشنهاد می شود به تاثیر جریان های غربگرا در نابسامانی اقتصادی،اشاره شود.
✅دوم :
🔵با سلام خدمت آقای دکتر
پژوهشگاه علوم انسانی قسمتی تحت عنوان آموزش تخصصی آزاد داره ، خوشحال میشیم که جنابعالی هم کارگاهی برگزار کنید تا ما استفاده کنیم
با تشکر
✅سوم :
🔴می خواستم برای دانش آموزان سن دبیرستان یعنی دهم تا دوازدهم یک سیر مطالعه تهیه کنم.
با توجه به تاکید حضرت آقا بر مطالعه مشروطه و لزوم شناخت تاریخ انقلاب ( پهلوی و پس از انقلاب) چه کتبی را باید در نظر گرفت؟
بناست سیر مطالعه در شاخه تاریخ را برای سه سال تنظیم کنیم
✅چهارم
🔵درمورد آموزش فهم و نگاه تاریخ،ایشون کلاسی یا دوره ای برگزار کردن تاحالا؟!
نگاه و فهم تاریخی ایشونو خیلی دوست دارم
اگه صوتی،چیزی دارن،دوست دارم راهنمائیهای کنین لطفا
✅پنجم:
🔴سلام و رحمت الله
ممنون میشوم اگر بنده را راهنمایی بفرمایید.
بنده یک سیر مطالعاتی موضوعی و ترتیبی آثار صوتی و مکتوب استاد را میخواستم
همچنین آیا خلاصه ای از مبانی و منظومه فکری و چکیده آثار استاد دارید؟(مثلا وورد یا وان نوت یا پی دی اف)
سپاس گزارم
✅ششم :
🔴سلام علیکم
یک سوال منبعی کتابی در مورد دانشگاهها و اکادمی های قرون وسطس و رنسانس داریم
و شبیه علم رجال برای دانشمندان غربی که اساتید، مکتب فکری محتوای درسی و ... چی بوده؟
ممنون
🔵نجفی :
🔴جواب:
با تشکر از اظهار نظرهای مختلفی که تنی چند از اعضای محترم کانال مطرح نمودند و عذرخواهی از دوستان که مطالب شان بخاطر تراکم نظرات و سوالات به صورت فشرده آورده شده است ؛ در پاسخ اجمالی باید بگویم تمام این پرسش ها قبلا به نحوی پاسخ داده شده است فلذا دوستان را به پست های قبلی در همین کانال ارجاع می دهم فقط اگر بعد مطالعه پاسخ به پرسش مشابه ، نکته و یا مطلبی به نظرتان آمد دوباره طرح نمایید ۰
با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
جواب پرسش بالایی 👆👆👆 با تشکر از دوست عزیز اول از همه عرض کنم من در این کانال معمولا در این موارد ا
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین در مورد بحث قبلی اندلس
✅سلام ، مطلب وزین استاد درباره اندلس دقیق بود متشکرم لطفا این مبحث رو ادامه دهید چون یک باور غلطی بعلت دوگانه اسلام-مسیحیت درباره اندلس وجود دارد و اکثر ناشی از تعصبات بعنوان مسلمان در مقابل مسیحی هست نه مطالب دقیق علمی ، بطور مثال کتاب عبرت های اندلس نوشته سعید طالبی نیا که توسط انتشارات صداوسیما منتشر شده ! ادعاهایی مانند آن که اندلس ماقبل فتح توسط اسلام (امویان) را سرتاسر استبداد تمام عیار و اختناق وحشت زا توصیف می کند و ادعا می کند : آفریقا را در سایه حکومت اسلامی (امویان) از نعمت آزادی عقیده و عدل و داد برخوردار بود و مراحل پیشرفت های اساسی را با سرعت طی می کرد ، شبه جزیره ایبری همسایه شمالی وی بار ستم پادشاهان ویزگوت ضعیف و نابود می شد (صفحه27) و امثال این ادعا ها که مایه تعجب هست و برای اخراج مسلمانان هم اغلب به تئوری های توطئه و دوری مسلمانان از شریعت استناد می شود و آسیب شناسی دقیقی صورت نمی گیرد ! که امیدوارم مطالب آتی همانند شروع دقیق و منصفانه باشد ممنونم .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
اندر احوالات چهار نمونه مردان سیاست در ایران
🔶(بررسی یک نمونه عبرت آموز )🔶
✅در تاریخ زندگی روی کار آمدن مردان سیاست از ابتدا تا انتها می توان به چند گروه و یا به چند نوع به اصطلاح تیپ شناسی در ارتباط با قبول خاطر مردم اشاره نمود :
🔴اول : شروع در قدرت با شادی و وداع از قدرت با سوز و گداز مردمی :
نمونه عالی این دسته از رجال بزرگ سیاست مرحوم امام خمینی است که ورودش به ایران با جشن و سرور و در روز رحلت،نیز یکی از بزرگترین سوگواریهای تاریخ شکل گرفت ۰
🔵دوم : افرادی که با ناله و اندوه یک ملت می آیند ولی رفتن شان روز شادی و هلهله و جشن و سرور مردم است ؛ نمونه این دسته اشخاص ، رضاشاه پهلوی است ۰ با کودتا و قلدری روی کار آمد و بیست سال بعد هم وقتی بوسیله خارجی ها برداشته شد مردم علیرغم اشغال کشور از رفتنش مسرور گشتند ۰ نمونه دیگر این جانوران درنده در عالم سیاست صدام است که روز فرارش روز جشن ملی عراقی ها شد ۰
🔵شق سومی هم می توان متصور شد؛ سیاستمدارانی که نه آمدنشان برای مردم مهم است و نه رفتن شان؛ لذا تاریخ وقتی کارنامه آنها را بررسی می کند رندانه می نویسد :
نه خانی آمد و نه خانی رفت
🔴چهارم : اما این گروه جای شگفتی بسیار دارند مردانی در سیاست که روز آمدن شان در قدرت حالا اگر نگوییم همه مردم ، لااقل طیفی از هوادارنشان در خیابانها به جشن و پایکوبی می نشینند و شگفتا که همان جمعیت لحظه شماری می کنند کی دوره مثلا چهار ساله تمام شود تا برای رفتن شان جشنی بزرگتر بر پا کنند ۰ نمیدانم از این گروه چند نفر را می شناسید؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔊 ساعاتی خوش در کنار استاد موسی نجفی
📌 دشمن در #تاریخ چه میکند❓
🔹 دیشب، نشست مفصلی با حضور دکتر موسی نجفی و جمعی از بهترین اساتید مانند دکتر نعیمیان و دکتر ابوطالبی داشتیم. بنده گرچه استاد نجفی را از نوجوانی می شناختم و ایشان هم یکی دو سالی بود که به ما لطف داشتند اما هرگز ایشان را ندیده بودم❗️
💠 تصورم از استاد نجفی، با سابقه تمدن پژوهی، شخصیتی دانشمند اما نسبتا خشک، مغلق گو با ایده های کلی بود اما در همان مواجهه اول، استادی متواضع، نکته سنج، دانشمند و دارای دغدغه انقلابی را دیدم که سوالات بنیادینی مطرح فرمودند.
🔵 دکتر نجفی ابتدا از اهمیت مطالعه اسناد لانه جاسوسی سخن گفتند و سپس خواستند که گزارشی از این اسناد ارائه شود که متاسفانه گزارشی آماده نشده بود...
🔆 دکتر نجفی باتوجه به تجارب پژوهشی اساتید حاضر، از روش های پژوهش اساتید پرسید که نکات درخورتوجهی حاصل شد اما من دیگر داشتم کلافه میشدم☹️
🔻 دکتر نجفی سوال دوم خود را اینطور پرسیدند که استراتژی شما برای آینده علمی تان چیست؟ بازهم نظرات متفاوت بود و حتی برخی گفتند که به کارمند محقق، هر پروژه ای بدهی به خوبی تحویل میدهد.
🎙 دکتر نجفی در پاسخ به سوال خود (نقل به مضمون) فرمودند: من پس از نوشتن 45جلد کتاب به این نکته رسیده ام که درمردم و نخبگان ما استعمار را نمی شناسند.
🔅 بنده پرسیدم، استاد؛ بنده یک استفهام انکاری دارم، آیا ما در حوزه #تاریخ دشمنان مان را میشناسیم❓
استاد نجفی با صداقت فرمودند در تاریخ هم دشمن را نمیشناسیم...
🖋پینوشت: گرچه استاد نجفی تاحدودی شکسته نفسی کردند و الا لااقل کتاب «بصیرت تاریخی» ایشان در شناخت دشمن در حوزه تاریخ رهگشاست با اینحال، بنظرمیرسد که نشاختن دشمن و استراتژی های کنونی آن در حوزه تاریخ، عواقب بسیاری برای جبهه انقلاب دارد که تقویت نفوذ دشمن، نداشتن استراتژی آگاهانه برای مواجهه با دشمن، تضعف انگیزه نیروهای جبهه خودی، احتمال آسیب پذیری ما و.. بخشی از آن هستند.
🖊 اگر ما دشمن شناس بودیم، نه تحریف امام به حد خطر میرسید و نه تطهیر پهلوی شکل میگرفت و نه باستان گرایی توفیق مییافت. امیدوارم تا پروژه های جدیای برای شناخت دشمن و مقابله با آن در حوزه تاریخ اسلام و ایران، در فضای حقیقی و مجازی انجام گیرد.
💥ویژه ها در مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم از یک متن ارسالی
✅با سلام خدمت دکتر نجفی و سایر اعضا و دوستان فرهیخته کانال
🔴میخواستم نظر استاد نجفی عزیز را درباره متن زیر که به نحوی تلاش و یا بهتر بگویم سرقت تمدن اسلامی در جهان اسلام است جویا گردم
به نظر شما در این تهاجم تمدنی که از غرب و شرق عالم علیه ما می بارد چه باید انجام دهیم ؟
🔵جعل تاریخ تمدن اسلامی در مقابل خاموشی رسانههای ایران(اخبار ادبی و هنری)
سریالی به نام «رستاخیز طغرل» ساخت ترکیه، مدتی است مخاطبان کشورهای غرب آسیا و حتی آمریکای لاتین را با خود همراه کرده و میرود که دامنه نفوذش را به مخاطبان انگلیسیزبان و حتی آمریکایی هم بکشاند!
این سریال که در پنج فصل تهیه شده و ساخت آن بیش از سه سال (2014 تا 2017) به طول انجامیده، در بیش از ۵۰۰ قسمت، داستان طغرل، پدر عثمان، یکی از بنیانگذاران امپراتوری عثمانی را روایت میکند که در نبرد با مغولان و صلیبیون، پیروز شده و امپراتوری عثمانی را بنا مینهد. شبکه «نتفلیکس» چندی است که نمایش این سریال بسیار طولانی را با زیرنویس انگلیسی آغاز کرده و آن را تاکنون در بیش از ۶۰ کشور دنیا نمایش داده که در نوع خود رکوردی قابل اعتنا محسوب میشود.
🔶سریال «رستاخیز طغرل» یکی دیگر از تلاشهای مکرر ترکیه و رسانههای این کشور برای نسبت دادن تمدن اسلامی به تاریخ آن و امپراتوری عثمانی و بهوجود آوردن وجهه پیشگامی برای عثمانی در ایجاد تمدن اسلامی به شمار رفته و مانند دیگر آثار تصویری و سینمایی ترکیه درباره تاریخ تمدن اسلامی، سرشار از افسانهپردازی و جعل تاریخ است.
طغرل نماد یک سردار شجاع نشان داده شده که مقابل ظلم و ستم میایستد و تمامی سرمایه جانی و مالی و خانوادگی خود را بر سر این راه گذاشته و تا پای مرگ هم پیش میرود، اما هیچگاه از آرمانهایش دست نمیکشد. در این سریال شخصیتی محوری وجود دارد به نام «ابنعربی» که بر اساس آنچه نمایش داده شده، همان «ابنعربی»معروف، عارف و دانشمند اندلسی است؛ صاحب کتابهای «فصوصالحکم» و «فتوحات مکیه» که فصلی نوین در عرفان اسلامی را تعریف کرد و بر جای گذارد. ابن عربی در این سریال نماد پشتیبانی معنوی از طغرل به شمار رفته که در بزنگاههایی سر رسیده و با نفوذ معنوی خود، گرههای بسیاری را میگشاید.
تقریبا در تمامی فصول و سکانسهایی که ابن عربی حضور مییابد، یا داستانی از قرآن را برای مخاطبانش و قهرمانان سریال بازگو میکند و یا به رفتار و سیرهای از پیامبر اسلام (ص) تمسک جسته تا رخدادی را بازگو نماید. این رفتارها با زندگی و حوادثی که بر سر طغرل و قهرمانان داستان میآید، شبیهسازی شده تا به نوعی از طغرل شخصیتی معنوی تصویر گردد که راه اسلام و رسول اکرم (ص) را با همان جدیت دنبال میکند! مناسک اسلامی نیز در این سریال حضوری پررنگ داشته و برخی از این مناسک بسیار طولانی به تصویر کشیده شده که گاه سکانس کامل ۱۰ دقیقهای را شامل میشوند و در مقابل، برخلاف سریالهای معمول ترکی، هیچ صحنه غیراخلاقی در آن به چشم نمیخورد!
🔷این برای نخستین بار نیست که ترکیه یا عربستان و یا دیگر کشورهای مدعی اسلام و تمدن اسلامی با ساخت فیلم و سریال، دست به تحریف و تصاحب یکسویه تاریخ تمدن اسلامی و بازسازی آن میزنند. برخی از این کشورها مانند ترکیه حتی شبکههای اختصاصی برای روایت جعلی از تاریخ تمدن اسلامی تاسیس کرده و برای ساخت فیلمها و سریالهای مربوطه از برخی کارگردانان هالیوودی مانند «جان میلیوس» دعوت به عمل آوردند.
اما در مقابل، علیرغم همه تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر شناساندن واقعیات و گوشههای پنهان تاریخ تمدن اسلامی، متاسفانه رسانهها در ایران به خصوص رسانه ملی هنوز در این مورد، خاموش و ساکتند و همچنان در اغلب موارد به تولید سریالهای تکراری با قصههای خستهکننده مشغول هستند!
ادامه بعدی 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبل👆👆👆
قیام ارطغرل یا رستاخیز (به ترکی استانبولی: Diriliş: Ertuğrul) یک مجموعه تلویزیونی تاریخی محصول کشور ترکیه است که بر اساس وقایع تاریخی که منجر به سقوط سلسله سلجوقیان در آناتولی و بهوجود آمدن امپراتوری عثمانی میشود ساخته شده است. در این مجموعه دورهای از زندگی سلیمانشاه جد بزرگ عثمانیان و ارطغرل پدر عثمان یکم بنیانگذار امپراتوری عثمانی به تصویر کشیده شده است. این مجموعه پرهزینهترین فیلم تاریخ ترکیه است. سریال تأسیس: عثمان در ادامه این سریال ساخته شده است.
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆👆
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از اطلاع رسانی خوبتان ، هر چند دغدغه و حساسیت شما در این باره مثبت و قابل تقدیر است ولی از این منظر شاید نشود انتقاد جدی به ترکیه نمود ؛ اینکه بخش هنری و فرهنگی یک کشور را با هزینه های نجومی در جهت تاریخ و یا به تعبیر شما تاریخ سازی مصرف می کنند نشان از نوعی هوش و فهم بالا دارد ۰ ترکیه بخوبی به این نکته واقف شده است که هرگونه پیشرفت و توسعه ای با نگاه به گذشته و " نسبت" داشتن درست با آن ممکن است ؛ حالا ممکن است از نگاه شما این سرقت تاریخ و تمدن اسلامی معنا شود !! ولی این افراط و یا آسیب شناسی و یا سرقت از ارزش کار و نوع نگاه و دستاوردهای آن نمی کاهد و این نوعی هویت یابی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت ملی گرایی ترکیه امروز به نحوی دوباره با میراث عثمانی گره خورده است و برای همین هم عده ای معتقدند اردوغان ردای سلطان محمد فاتح را پوشیده و جنجال مسجد ایاصوفیه و خواندن اولین نماز جمعه بعد از ۸۶ سال در این اواخر نشان از این درک تاریخی و رندی سیاسی دارد ۰ در هر حال اگر بخواهیم از این سرقت و یا مصادره تمدن اسلامی واقعا جلوگیری کنیم راهش این است که ما نیز از دل تاریخ تمدن خود ارزشهایی متعالی و قابل ارائه را با صرف هزینه و وقت و برنامه ریزی بیرون ریخته و با این تراث با ارزش درخور شانش رفتار نماییم ؛ مثلا در مقابل دوره عثمانی و قهرمان سازی ترکها ، ما نیز از دوران پرشکوه صفویه و قهرمانانی مثل شاه اسماعیل و یا شاه عباس و یا امامقلی خان سخن بگوییم و از برخی نقاط ضعف این افراد هم به نحوی صرف نظر کنیم ۰ این نکته را هم متذکر شوم که درخشش تمدن اسلامی در قرون گذشته منحصر به اعراب یا ترکها و یا ایرانیان نبوده است بلکه تمدن اسلامی دارای حوزه زیست وسیع و متنوعی بوده و تنوع فرهنگی و زبانی و قومیتی گسترده ای داشته است لذا رقابت در این عرصه کاری است شایسته و رقابتی است که تنها احیاگران تمدن اسلامی در روزگار تاخت و تاز تمدن غربی میتوانند از آن بهره درست ببرند ۰ مسلما برنده این میدان میتواند ادعای سروری و برتری و رهبری جهان اسلام را داشته باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅یک سوال:ببخشید نظرتون در مورد شیخ فضل الله نوری چیه؟
به نظرتون او با مشروطه مشکل داشت؟
دلیل اعدام او توسط مشروطه خواهان چی بود؟
✅جواب :
🔴نجفی :
با سلام خدمت شما ، در مورد شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری و نظریه مشروطه مشروعه و همچنین شهادت ایشان قبلا در کانال مطالبی قرار داده بودم ، با توجه به ایام سالگرد شهادت شیخ و همچنین سالگرد نهضت مشروطیت ایران مناسب دیدم از امروز تا هفته آینده ، تعدادی از پرسشهای مشابه قبلی و مطالب مربوط به شیخ شهید و مشروطه را آورده تا دوستان بازخوانی نمایند ۰
🔵ذکر این نکته ضروری است از نظر بنده ، جریان مشروطه مشروعه و جریان مشروطه اسلامی که امثال آخوند خراسانی و علامه نائینی و رجال و علمای بزرگ دیگر در آن حضور داشتند هر دو جریان ارزشمند و ضد ظلم و ضد استعمار بوده اند ؛ منتها فضای مسموم و غیر شفاف مطبوعاتی و سفارتی خارجی آن زمان نگذاشت این دو جریان (که هر دو هم به نوعی بیداری اسلامی تلقی می شدند) همدیگر را علیرغم برخی تفاوتها درست ببینند و حرف و منطق هم را کاملا درک نمایند !!👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جواب دانشجویی که پرسید شیخ فصل الله نوری با اصل آزادی مخالف بود ، به تبیین مراحل سه گانه نظریه شیخ در مشروطیت پرداخت۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi