🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
درخواست دارم منابعی رو معرفی بفرمایید در مورد ورود اموزش و پرورش نوین به ایران...بخصوص از نگاه نفوذ در دستگاه تربیتی جامعه و به قصد استعمار.مدارس میسیونری،شیخ ابراهیم رشدیه و تا بحث سپاه دانش و...برای پیدا کردن یک زنجیره ی اتصال بین همه ی این حرکتها.
یکی از اهداف جدی این تحقیق،تبدیل شدن به یک موضوع فوق برنامه و هویتی ،برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هست که توسط جمعی از طلاب انشالله ارائه بشه و به عنوان یک مبحث از مجموعه مباحث لازم،برای نزدیک کردن دانشجو-معلمان به عناصر آگاه برای نقش آفرینی در سیر تمدنی حضرت آقا
تشکر
🔴نجفی :
🔵جواب :
با تشکر از شما ، در جواب پرسش شما باید بگویم بحث از نظر تعلیم و تربیت در تخصص من نیست و رشته مستقل و مهمی در دانشگاه عهده دار این مباحث می باشد اما از طرفی این موضوع می تواند از نظر بین رشته ای هم مورد توجه واقع گردد و همانطور که در متن پرسش،شما آمده است مباحثی مثل استعمار و تجدد و تمدن و تاریخ نوگرایی در ایران هر یک به نحوی به تاریخ سیاسی مرتبط هستند و دوستانی که قصد ورود عمیق تر به این مباحث را دارند می توانند به پست های قبلی در همین کانال در هر یک از این عناوین مراجعه نمایند با وصف این از کسانی که در این حوزه فکری تحقیقات عمیق و مستمری طی این چند دهه داشته خانم دکتر جمیله علم الهدی هستند که دوستان و پژوهشگران را به یکی از مصاحبه ها و همچنین دو کتاب از ایشان در ارتباط با پرسش مذکور ارجاع می دهم ۰
🔶در این مورد به مصاحبه سرکار خانم دکتر علم الهدی به نشانی زیر مراجعه نمایید :
https://rabnews.ir/9684/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86/
🔷همچنین محقق مذکور دو کتاب مفید در این زمینه با مشخصات زیر تالیف نموده است : 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کتاب «مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی بر اساس فلسفۀ صدرا»
✅نوشتۀ دکتر جمیلهسادات علمالهدی،
🔴 سال1384 از سوی انتشارات دانشگاه امامصادق(ع) منتشر شده است.
🔵اثر حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که اساس اسلامی شدن تعلیم و تربیت چیست و چگونه تعلیم و تربیت، اسلامی میشود؟
دکتر علمالهدی، اولین گام اساسی و معطلمانده برای تحقق تربیت اسلامی را ارائه تعریفی روشن از آن میداند و تبیین ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی را امری ضروری میخواند.
ایشان در این کتاب میکوشد، مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی را بر مبنای نگرش صدرالمتألهین شرح دهد و با واکاوی مبانی قرآنی آن به تبیینی از ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد. دلالتهای تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامۀ درسی بخشی از این کتاب را به خود اختصاص داده است.
🔶فهرست مطالب و مقدمۀ کتاب به شرح زیر است:
فصل اول: مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی
فصل دوم: مبانی قرآنی تعلیم و تربیت اسلامی
فصل سوم: ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی
فصل چهارم: دلالتهای تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامه درسی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷ادامه قبلی
🔰ناشر : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران
✅نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی
🔴نویسنده : جمیله علم الهدی
✅سکولاریسم که مکتبی با هدف دین زدایی در اجتماع مسلمین به شمار می آید، به اشکال گوناگون اندیشة دینی را هدف قرار داده و یکی از مهم ترین حوزه های نفوذ آن نیز تعلیم و تربیت است. در این راستا سکولارها می کوشند با گسترش سیطه بر نظام آموزشی، آن را به سوی علم گرایی بدون معرفت دینی و روشنفکری مبتنی بر تعارض با دین سوق دهند. در ایران نیز ریشة این اقدامات به گذشته بازمی گردد. زمانی که عده ای به دلیل ضعف بینشی خود را تسلیم فرهنگ غرب کردند. اینها بیشتر افرادی بودند که برای تحصیل دانش به کشورهای غربی فرستاده می شدند و سوغاتشان برای میهن همانا تنفر از فرهنگ بومی خود بود.
در کتاب حاضر چگونگی شکل گیری و گسترش این جریان دین زدا در نظام تربیتی ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
این کتاب شامل پیشگفتار، مقدمه و 4 بخش است.
عناوین بخش های کتاب عبارتند از: سیر تحول تعلیم و تربیت کهن به تعلیم و تربیت جدید، تکوین و گسترش جریان روشنفکری، تأسیس مدارس جدید و تحلیل مبانی سکولار تعلیم و تربیت
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بسط دانش و قدرت در حوزه فقه سیاسی
✅استفاده از جریان مشروطه و "مکتب نجف" برای نقادی و یا ظرفیت سازی فقه شیعه و یا سیر تکاملی اندیشه سیاسی اسلام در جایگاه نظریه پردازی بسیار مفید است ؛ اما این همه محاسن را به "استفاده ابزاری" از مشروطه و تاریخ سازی مبدل کردن و دو قطبی کاذب بین مکتب نجف با مکتب قم در سیاست ایجاد نمودن ، نوعی تحریف پنهان و خاموش برای جریانی است که در مسیر سیاسی خود به تاریخ و فرهنگ با نگاه "فوکویی" نگریسته و به ظرفیت "دانش و قدرت" بخوبی واقف است و به این "مشروعیت سازی" برای خود و "مشروعیت زدایی" برای نظریه رقیب سخت نیازمند است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و احترام
ای کاش استاد نجفی در مورد دکتر فیرحی، اظهار نظری بیان می کردند.
خیلی ها درحال مصادره ایشان و افکارشان هستند.
گویا از انصاف افتاده اند.
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از شما برای پرسشی که مطرح نمودید؛ چرا که در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه آن زیاد طرح می گردد ۰ در متن سوال شما از کلمه (مصادره) استفاده شده است و من دقیقا متوجه نشدم به چه جریان و یا شخصی در مصادره کردن ایشان اشاره نموده اید ؟ ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان ، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد ۰ لذا به نظرمی رسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نموده اند ۰
🔶 در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده ( البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است :
۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ - موضوعات اندیشه سیاسی ۳ - مباحث فقه سیاسی
در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری و برخی علمای دیگر آشکار است۰ در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است ۰ هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب می گردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق می دهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین می نماید ۰ در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع می دهم۰ واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر ( سوای حب و بغض ها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی ) بهترین هدیه ای است که می شود به او بعد از مرگش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد ۰
🔷برای مراجعه به دو مقاله دکتر جوادزاده و دکتر نوروزی رجوع شود به :
👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
⚡️توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات براي تحقق ليبراليسم
(نگاهي انتقادي به انديشههاي دکتر داود فيرحي با تأکيد بر کتاب «آستانهي تجدد»)
✏️ عليرضا جوادزاده /استاديار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، گروه تاريخ انديشه معاصر
🔸 اشاره: نوشتار حاضر، برگرفته از پژوهشي تفصيلي درباره زندگي و انديشه سياسي ميرزاي نائيني است که تدوين آن پايان يافته و در آينده منتشر خواهد شد. با توجه به وفات دکتر داود فيرحي و برخي ابهامات و سؤالاتي که بعضا درباره انديشهها و ديدگاههاي وي مطرح ميشود، نگارنده، نوشتة پيشرو را ـ که به مناسبت در بخشي از آن تحقيق ذکر شده است ـ براي انتشار ارائه ميدهد.
🔻🔻🔻
http://mobahesat.ir/23121
🔻🔻🔻
@mobahesat
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔰نقد اندیشه دکتر فیرحی در گفت وگو با استاد حوزه و دانشگاه؛
✅داعیه داری برای اسلام؛ تئوریپردازی برای جریان اصلاحات
🔴حجت الاسلام دکتر نوروزی : از نظریه اسلام غیر انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار»، که فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد. مشروح این دیدگاه را در نشانی زیر بخوانید :
rasanews.ir/002ntQ
🔰نگاه ابزاری مدرن به مصادره تاریخ فکر دینی مشروطه
✅شکی نیست که مکتب نجف و اندیشه سیاسی آیات عظام آخوندخراسانی و علامه نایینی و سایر بزرگان مشروطه خواه از افتخارات شیعه و در سیر اندیشه سیاسی اسلامی معاصر بسیار مهم است ؛ اما کسانی هستند که می خواهند با تمسک به این جریان نوعی "راه جدید" در برابر انقلاب اسلامی و آراء امام خمینی ایجاد نمایند ؛ (البته تضارب آراء در حوزه ها بین علما و طلاب امری مرسوم است ، ولی نه استفاده گزینشی سیاسی!) غافل از اینکه طرح جامعه مدنی مشروطه یک قرن قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است و در سیر تکاملی اندیشه و فقه شیعه متعلق به گذشته بوده و ناظر به آینده نمی باشد۰
البته جریان ابزاری نمودن تاریخ علیرغم همه شعارهای مدرن و دمکراتیک و اصلاح طلبانه امروزیش به جای گفتمان و مناظره واقعی مفید (با این طراحی باطنا سیاسی و ظاهرا فرهنگی - نظری ) نوعی تاریخ سازی و ارتجاع و دو قطبی نمایی را در فقه و روحانیت و قرائت شیعه ترویج می کنند۰
🔴در مقابل جریان مذکور البته تفکر تحلیل تاریخی عمیق تری وجود دارد که مشروطه و مشروعه را توامان متعلق به جریان "بیداری اسلامی" دانسته و هر دوی این تفکرات را در افق بیداری اسلامی به عنوان ریشه انقلاب اسلامی بررسی و واکاوی می کند ۰
رجوع به تاریخ فکری گذشته امری مستحسن و پسندیده است و نورافکنی که حوزه اندیشه در آینه تاریخ می اندازد بی شک آینده را روشن تر می بیند ؛ بشرط آنکه از "تاریخ ابزاری" به "تاریخ نگاری" و "تاریخ اندیشی رسیده باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
27.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅شاید یکی از دلایلی که امام امیر المومنین علی علیه السلام در شورش علیه عثمان شرکت مستقیم ننمودند و حتی محاصره خانه او را هم شکسته ، برایش آب بردند ، شفاف نمودن فضای تیره و مرزبندی با جریانهای فرصت طلب بود ؛ البته در جبهه مقابل برای باند فاسد اموی تاریخ مصرف خلیفه تمام شده بود و نیاز به "پیراهن خونین" خلیفه از وجود زنده خود خلیفه مهمتر گردید ۰
🔶جریانهای سیاسی ناسالم برای بقا و فرار از پاسخگویی معمولا به حربه مظلوم نمایی روی می آورند و معمولا هم در این شرایط بهترین قربانی کسی است که بیشترین خدمت را به آنها کرده است !!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
💢همیشه شنیدین که میگن نقشه ایران شبیه گربهست اما چرا؟
گفته میشود ؛کشیشی انگلیسی که مدتی در ایران به تبلیغ دین مسیحی پرداخته بود٬ بعد از مراجعت به لندن در سال ۱۹۰۲ کتابی کوچک درباره ایران منتشر کرد و تو کتابش نقشه ساده ای آورده که ایران را به صورت گربه ای که روی بالشی نشسته. گربهای که پشت به افغان و هند کرده و سرش به طرف روسیه است. بالش مذکور مانع از آن است که پنجه های گربه در آب خلیج فارس تر شود.
👇👇👇
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد ، لطفا نظرتان را در مورد مطلب ارسالی که در فضای مجازی منتشر شده و به نحوی به تاریخ استعمار مربوط است بفرمایید ؟ خرس روسی یا روباه انگلیسی؟ُ!👆👆👆
🔵جواب :
🔴نجفی :
با تشکر از شما دوست عزیز و مخاطب دنبال کننده مطالب این کانال ، به عرض می رسانم که متن ارسالی شما قابل تامل است ؛ هم از نظر تصویر و هم از نظر زمانی ؛ دقت بفرمایید زمان مورد بحث یعنی ۱۹۰۲ میلادی که در متن آمده درست زمانی است که رقابت روس و انگلیس در ایران در اوج خودش می باشد و پشت کردن گربه به هند و افغانستان که در حقیقت منطقه نفوذ انگلستان بوده و یا پنجه های او که بخاطر روی بالش بودن در آب خلیج فارس خیس نشده همگی از مختصات سیاسی دوران موازنه استعماری آن زمان حکایت دارد( و البته این زمان همانطور که معلوم است غلبه بیشتر با خرس روسی است تا روباه انگلیسی) ؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید چند سال بعد سال مذکور یعنی (۱۹۰۲) اتفاقات بسیار مهمی در منطقه و جهان رخ می دهد که نقشه،و خواب راحت گربه لمیده بر بالش را بر هم می زند ۰ اتفاق مهم در چهار سال بعد از این تاریخ ، انقلاب مشروطیت است که به نحوی به قدرت انگلیس افزوده و از قدرت روسیه می کاهد ۰ اتفاق دوم تشکیل دومای روسیه در همین سالها و تضعیف قدرت تزارهاست۰ تحول دیگر که در دهه بعدی اتفاق می افتد کودتای بلشویک یا انقلاب سرخ کمونیستی در روسیه است و همچنین قرار داد یک طرفه و ننگین ۱۹۱۹ وثوق الدوله ، مجموع این عوامل سیاست روسیه را مدتی در ایران کنار زده و به سود سیاست انگلستان در کفه دیگر ترازو گردش می نماید ؛ برای همین هم استعمار جهانی بریتانیا با همکاری نایب السلطنه انگلیس در هند توانستند با خیال آسوده در نهادهای جدید و حتی مطبوعات ایرانی رسوخ نمایند و حاصل همه این برنامه ها و شرایط عملا باعث خروج شوم قزاقی به نام رضاخان در کودتای سوم اسفند گردید ۰ لازم به یادآوری است سیاست روسها در این سالها که چند دهه از ترکمانچای می گذشته حفظ مناطق اشغالی ایران و هفده شهر آباد متصرفه و برای انگلستان حفط مرغ تخم طلا یعنی هندوستان بوده است ۰ آنچه در این تصویر جالب به نظر می رسد ، بالشی است که زیر پای گربه را نشان می دهد تا خوب استراحت کند و البته با خواب گربه بشود مملکت را در موازنه مخرب قدرت های خارجی غارت نمود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مردان هسته ای ما و مردان عنکبوتی آنها
موسی نجفی:
✅برای بغض فرو خفته شهادت مرد هسته ای
(۷ آذر شهادت شهید فخری زاده)
🔴شاید شما هم کارتون و یا فیلم سینمایی مرد عنکبوتی را بارها دیده باشید ؛ مرد عنکبوتی نسل امروز ، نوع پیشرفته تر "سوپر من" نسل دیروز است۰ مرد عنکبوتی با تارهای دستش و با قدرتی فوق العاده از این ساختمان به آن آسمانخراش پرش می کند، فاصله زمین و هوا را مثل عقاب با شیرجه در چند ثانیه طی می نماید، مرد عنکبوتی حامی مردم شهرش می باشد ، هر کسی که بخواهد به این شهر چشم زخمی و یا حمله ای داشته باشد ، اوست که نمی گذارد آب از آب تکان بخورد؛ اگر کسی را از طبقه صدم به پایین پرتاب کنند!! این مرد عنکبوتی است که در لحظه آخر و قبل از برخورد با زمین او را از مرگ حتمی نجات می دهد ؛ آخر مرد عنکبوتی همه جا هست و از بالا و پایین مواظب شهرهایی است که آسمانخراش های بزرگ دارند و آدمهای بد قصد رخنه در آن شهرها را می کنند !!
اما مرد عنکبوتی یک ویژگی عجیب دیگر هم دارد ، و آن این است که ناشناس است و با اینکه یکی از همین مردم عادی است ولی بخاطر نقابش ناشناخته مانده است؛ خودش هم اصرار دارد ناشناس بماند و رمز موفقیتش هم در این پنهان بودن و ناشناس ماندنش است ۰ مردم بالا و پایین شهر آسمان خراشها هم از پیر و جوان و بچه و کودک ، مرد عنکبوتی را دوست دارند و او را تحسین می کنند ۰
امروزه به کمک تکنیک های هالیوودی مرد عنکبوتی به همه دنیا صادر شده است و تمام بچه های جهان او را می شناسند و عاشقانه دوستش دارند؛ اصولا مگر می شود مرد عنکبوتی را دوست نداشت ؟! او ناجی کره زمین است و همه ما باید او را دوست داشته باشیم و به بچه های خودمان یاد بدهیم که فرشته نجات سرتاسر عالم و این کره خاکی مرد عنکبوتی است۰
🔵 در مقابل در این طرف دنیا ، مرد هسته ای وجود دارد که نقاب ندارد اما ناشناخته مانده ! از ساختمانهای بلند بالا و پایین نمی پرد و اصولا مرد هسته ای ما پرواز بر فراز آسمانخراش ها را بلد نیست۰ او خیلی معمولی روی زمین راه می رود البته او هم بچه ها و مردم شهر ما را دوست دارد و از افتادنشان جلو گیری می کند و با دشمنانشان مبارزه می کند ؛ هر چند بچه های ما او را نمی شناسند و اصلا از وجودش خبر ندارند چرا که رویای مرد عنکبوتی جایی در ذهن و دلشان برای او باقی نگذاشته است و همه آنها دلشان میخواهد مرد عنکبوتی باشند!! ولی بچه ها درست نمی دانند که خواب راحت شب های آنها و پدر و مادرانشان نه از صدقه سر مرد عنکبوتی بلکه بخاطر مرد هسته ای است که هر روز او را می بینند ولی هرگز او را نمی شناسند ۰
با همه این اوصاف و توانمندیها و برتریهای مرد عنکبوتی در برابر مرد هسته ای ، در اینجا یک اشکالی وجود دارد که البته نه تنها بچه ها بلکه بزرگترها و بزرگتر از بزرگترها یعنی دولتمردان هم فراموش کرده اند و آن این است که :
اصولا مرد عنکبوتی یک دروغ بوده و اصلا وجود خارجی نداشته و ندارد ۰
ولی از آن طرف ، مرد هسته ای زنده و واقعی و قابل لمس است ۰
هر چند به بچه ها گفته شده مرد عنکبوتی هیچگاه نمی میرد، ولی مرد هسته ای چون واقعی است و خون در رگ دارد مردنی است و می تواند برای مردمش بمیرد۰
نمیدانم آیا ممکن است روزی بچه های ما بزرگتر که بشوند بفهمند که مرد هسته ای ما را سازندگان و خالقان مرد عنکبوتی کشته اند ؟
در این میان یک معما و یا یک پرسش مهم آزار دهنده است و آن این است که چرا مردم ما مرد هسته ای و اصولا مردان هسته ای را درست نمی بینند و درست نمی شناسند ؟!!
شاید روزی برای این پرسش به این جواب برسند که این مرد عنکبوتی مآوا گرفته در ذهن و دل آنها بوده است که نمی گذاشته مرد هسته ای را درست ببینند و درست بشناسند ؟!
🔶اما افسوس و صد افسوس که دیگر مرد هسته ای در میان ما نیست ۰
🔶 سلام بر تویی که نشناختمت
🔶وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس :
✅دیانت در سیاست بالاتر از دین در سیاست است
🔴دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی دولتمردان امروز و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅پیش بینی شهید مدرس در مورد عدم فهم قرادادها و معاهدات و عواقب سوء آن برای ملتی که این موارد را نفهمند ۰
🔴درسی که امروز با همه وجود در مورد فرجام برجام به اثبات رسید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰مردان هسته ای ما و مردان عنکبوتی آنها موسی نجفی: ✅برای بغض فرو خفته شهادت مرد هسته ای (۷ آذر شها
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅ احسنتم. جناب استاد نجفی
مرا به یاد شعر سنایی انداختید که:
عارفان هر دمی دو عید کنند / عنکبوتیان مگس قدید کنند
اجازه بدهید من نیز نکاتی چند را در تکمیل و تایید فرمایشات شما، بر بنیاد آیه ۴۱ سوره مبارکه عنکبوت به عرض برسانم:
1⃣ مردان عنکبوتی، برساخته صاحبان سیاست عنکبوتی (استعمارگران) هستند که هماره تار میتنند و به دنبال شکار و بلع فرزندان ایران زمینند. در سیاست عنکبوتی خصم نیز، تارهای عنکبوت، گاه از جنس فرهنگی، گاه سیاسی و نظامی و گاه اقتصادی و صنعتی است.
اگر نیک بنگریم، خط سیر استعمارگران غربی نیز کاملا عنکبوتی است (چرخشی و تارتنیدنی) یعنی مثلا دور ایران و کشور هدف تار میتنند. همان سیاستی که از سال ۲۰۰۰ به بعد بر گرد ایران به نمایش گذاشتند: سیطره بر افغانستان، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، حتی تا حدودی نفوذ و همپیمانی با ترکیه و آذربایجان... یعنی مثل عنکبوت ابتدا دام مینهند و بعد شکار را دور میزنند و دوباره بر او تار میتنند و همزمان از نیش خود استفاده میکنند و در پایان کار، شکار را کاملا محصور کرده و میبلعند.
پرتغالیها و انگلیسیها هم از همین خط سیر در جهان اسلام سود جستند مخصوصا کارگزاران انگلیسی: ابتدا سلطه بر هندوستان و افغانستان، و امتداد آن نفوذ از آبهای گرم خلیج فارس و جنوب ایران و کشورهای حاشیهنشین عربی تا مصر و کانال سوئز و حتی در مقطعی جزیرهالعرب...
2⃣ مردان هستهای با ایمان و آرمان مصممشان به ما آموختند که نقشه سیاستمداران و مردان عنکبوتی با همه پیچیدگیها و نهانروشیهای موجود، سست و آسیبپذیر است؛ و با عزم و ایمان راسخ میتوان آنها را در هم شکست:
"مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ"
از این روی، عنکبوتیان چارهای جز حذف آنان ندارند چه آنکه، رمز جادوی آنان را فاش میسازند و همچون سردار سلیمانی و شهید صیاد شیرازی، رشتههای آنان را از هم میگسلند.
3⃣ قرآن کریم هرچند ضعف و سستی عنکبوتیان را یادآور میشود ولی در مقام آسیبشناسی آدمیان یعنی افراد و جوامعی که متاسفانه در دام عنکبوتیان گرفتار میآیند، یک مشکل بزرگ را هشدار میدهد:
پس از فراز : "وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ" دست روی نقطه ضعف اصلی جوامع مسلمان میگذارد و تلویحا بیان میدارد که گرفتارآمدگان نوعا با ماهیت این سیاست شوم ناآشنایند:
لو کانوا یعلمون : اگر بدانند [که متاسفانه نمیدانند]
همان نکتهای که به زیبایی در یادداشت شما منعکس گردید:
در این میان یک معما و یا یک پرسش مهم آزار دهنده است و آن این است که چرا مردم ما مرد هسته ای و اصولا مردان هسته ای را درست نمی بینند و درست نمی شناسند ؟!!
شاید روزی برای این پرسش به این جواب برسند که این مرد عنکبوتی مآوا گرفته در ذهن و دل آنها بوده است که نمی گذاشته مرد هسته ای را درست ببینند و درست بشناسند ؟!
4⃣ عنکبوتیان بسیار خوش سلیقهاند و هیچگاه سراغ پخمهها نمیروند لذا انصافا انتخابهای عجیبی دارند. یعنی مهرههای کلیدی را از سر راه بر میدارند مثل قائم مقام فراهانی، امیرکبیر، شیخ فضل الله، شهید مدرس و...
لذا یک منورالفکر غربگرا یا لیبرال و سکولار بین ترورها نیست که بالعکس آنها را تبلیغ و ترویج نیز میکنند.
5⃣ به این پرسش میتوان به گونهای دیگر نظر کرد که: چرا عنکبوتیان، رجال خبره و کاردان ما را بهتر از خود ما میشناسند ولی ما هنوز به سوداگران عنکبوتی عشق میورزیم و از آنها اسطوره ساختهایم؟! (از امثال ادوارد براون و کسینجر بگیر تا...) و اصولا ما در دانش رجالشناسی، جریانشناسی و دشمن شناسی چه گمگوشهها و پیشنیازهایی داریم تا در دام عنکبوتیان نیفتیم و خود را در برابر آنان مسلح سازیم؟ پرسشی که میتوان پاسخ آن را از تاریخپژوهان و کارشناسان علوم سیاسی سراغ گرفت.
حتی یافتههای عارفان نیز با همه تفاوتهایی که در با موضوع بحث ما دارد، خالی از فایده نیست. فی المثل شاعر نامی، جناب
سنایی، در حدیقه الحقیقه دنیاپرستان را به جانور و عنکبوت تشبیه کرده است که عنکبوتی بودن آنان ناشی از دنیاپرستی و مشغول بودن به تعلقات دنیوی و اغراض نفسانی است. و در جبهه مقابل ایشان، وارستگان رهیده از تعلقات دنیوی را ترسیم کرده که در هر دم، دو عید کنند: یکی عید "بقا" و یکی "فنا" ... که میتواند برای ما از این جهت درسآموز باشد که ما نیز تا تعلقات دنیوی و دنیازدگی افراطی را واننهیم از خطر سیاست عنکبوتی و دام عنکبوتیان در امان نیستیم. (یعنی مشکل ما گاه فقط شناختی نیست بلکه انگیزشی هم هست).
و الله هو المستعان. متشکرم. محمدصادق ابوالحسنی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بنیاد فلسفی علم سیاست در غرب جدید
موسی نجفی :
✅از پایه گذاران اصلی اندیشه سیاسی جدید در غرب در هر چهار شاخه لیبرالیسم و سوسیالیسم و نازیسم و فاشیسم نام دو نفر مهمتر است : نیکولو ماکیاولی و توماس هابز ۰
🔴ماکیاولی پایه گذار علم سیاست جدید و هابز متفکر اولیه نظریه قرارداد اجتماعی است۰ در قرارداد اجتماعی در نظر هابز جمله معروفی وجود دارد که رمز خشونت و جنگ طلبی غربیها و حل معمای استعمارگری آنها را بخوبی نشان می دهد ؛ هابز میگوید :
هومو هومینی لوپوس (به لاتین: Homo homini lupus)، به معنی انسان، گرگِ انسان است، ریشه این مطلب از جملهای است که در نمایشنامه آسیناریا نوشتهی پلوتوس، نویسندهی روم باستان آمده است و توماس هابز از آن استفاده کرده و الهام گرفته است.
🔵بازتاب سیاسی این نگاه به انسان در تاریخ سیاسی غرب جنگ دائمی و همیشگی بین انسانهاست ۰ از تاریخ اندیشه ای که از ریشه بر روی خون و جنگ و ناامنی دائمی بنا شده است ، انتظار یایبند بودن به قراردادها و ارزشها نوعی خوش خیالی و ساده لوحی است ۰ در مثل مناقشه نیست ولی وقتی مجبوری با یک دزد سابقه دار سر یک میز بنشینی ، بهتر است اول مواظب جیب هایت باشی!
🔶کاش برخی سیاسیون و دیپلمات های ما عینک رنگی و خوش بینانه را از چشمان نزدیک بین شان بر می داشتند و کمی هم نگاه فلسفی تر و عقلانی تر و البته عمیق تر به غرب می انداختند تا متوجه شوند اینها آنچنان که ادعا دارند متمدن و صلح جو نیستند !
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سیمای جمهوری اسلامی ایران - برنامه نسل فردا
🔴پرسش دکتر رسولی درباره غرب و پاسخ دکتر نجفی :
✅برخی مسئولین نظام بخاطر نفهمیدن نظریه جنبش نرم اقزاری در تراز انقلاب اسلامی نیستند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موشن گرافی کوتاه و آموزنده درباره :
✅تحریم منسوجات خارجی و ترویج خودکفایی ملی
🔴عمق بخشی به حرکت بیداری اسلامی در ایران
🆔 @drmousanajafi
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅استاد بزرگوار این مطلب از جهت تاریخی درست است؟؟ اگر درست است تحلیل شما از این نوع عزاداری چیست؟؟
👆صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی که با استعمار مبارزه می کردند.
در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس
روز عاشورای سال ۱۲۹۰
🔴توضیح : هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری بودند.
🔵فرمانده روس اینگونه گفت:
میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی
به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند
و در آن صورت چه بر سر ما میآمد !!
🔴اما جمعیت عظیم!
فقط عزاداری و گریه کردند
و علم بر دوش کشیدند !
و تعزیه راه انداختند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند!!
و در حالی که ۹ دلاور تبریزی بر سر دار بودند
نذری خود را گرفتند و به خانه هایشان رفتند !
🔶جواب در ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴جواب پرسش 👆👆
🔵نجفی :
✅با تشکر از شما بخاطر دقت و نکته سنجی تان ، البته چه خوب بود اگر منبع این نقل تاریخی را هم ذکر می کردید ؛ در مشروطه از این گفته ها و صحنه ها و گاهی هم صحنه آرایی ها زیاد ذکر شده است ؛ مثلا گفته فرمانده روسی در این نقل برای چه شخصی بوده که به گوش مشروطه خواهان رسیده؟ و آیا جمله وی بدون کم و کاست نقل شده ؟ و یا در مسیر "ایدئولوژیک روشنفکری" در انحراف مشروطه به نحوی جاسازی تاریخی نشده است ؟
اما اگر فرض را به صحت تمامی این دو ماجرا یعنی عزاداری روز عاشورا و اعدام آزادیخواهان و صحت جمله فرمانده روسی بگذاریم ، اینجا نکته ای را باید در نظر داشت و آن این است که نباید این مسئله را به صورت جزئی دید ، بلکه بهتر است رویگردانی و یا سرخوردگی بخشی از جریان مذهبی در تبریز از روند مشروطیت را در کلیت آن نگریست ۰
🔶تاریخ مشروطیت در ایران گواه این نکته است که با رسوخ اندیشه های غربی و آن هم از نوع تقابل گونه با اعتقادات مردم در متن وقایع مشروطه و در بین صفحات مطبوعات ، کم کم جنبه دینی و اسلامی نهضت در برخی مناطق رنگ باخت و متدینین نسبت به سرنوشت این حرکت مهم بی تفاوت گشتند ؛ این مسئله با شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری در تهران و گروهی دیگر از علما در بلاد دیگر صورت مسئله را تندتر و دو قطبی سازی بدی را در فضای فکری مشروطه دوم ایجاد نمود ۰ در نتیجه نهضت مقدس "عدالت خانه" که در پیدایش اولیه مشروطه پررنگ بود به تدریج به نهضت "عرفی" مشروطه مبدل شده و سیاسیون و وابستگان به سفارت انگلیس با فراموشی ماهیت و شعائر اصیل مشروطه ، زمینه شکست آن را فراهم آوردند و همه اینها مقدمه روی کار آمدن قزاقی خشن و بیسواد به نام رضاخان را فراهم آورد ۰
🔷 با وصف این اگر گزارش منقول از فرمانده روسی درست باشد ، با توجه به فضا و زمینه های به وجود آمده زیاد نباید از وقوع چنین اتفاق ناخوشایندی در شهر تبریز تعجب نمود ! بخصوص،آنکه مجتهد برجسته شهر یعنی مرحوم آیت الله میرزا حسن اقا مجتهد تبریزی و انجمن اسلامیه تبریز نیز در مقطع زمانی مذکور بحث مشروعه را در تبریز مطرح نموده و این دو دستگی در مشروطه گروهی از متدینین را از سیاست دور و متنفر نموده بود ۰ در آخر این نکته را هم باید اضافه نمود که احساسات و شور مذهبی برای آنکه با "بصیرت سیاسی" ( در سطحی که شایسته اجنبی ستیزی است ) همگام و هم سطح گردد به عوامل زیادی نیاز دارد که مهمترینش وجود زعمایی برجسته مثل امام خمینی در انقلاب اسلامی می باشد ؛ البته گاهی هم شخصیت و رهبر توانمند در یک نهضت وجود دارد اما جامعه توان دیدن و درک درست و به موقع او را ندارد !
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰۲۱ آذر ماه سالگرد رحلت آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی زعیم نهضت مشروطیت ایران
✅تفاوت جریان علمای آزادیخواه مشروطه ( آزادیخواهان مقدس ) با متجددین غربگرا در تاریخ تحولات فکری و سیاسی ایران
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی است که موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به سوال خط قرمز برای «دبه» کردن سیاستمداران تا کجاست؟، نوشته است:
✅شاید یکی از مزایای سیاسی دو جناحی یا چند جناح بودن در افق سیاسی کشور بخصوص در انتخابات قوه مجریه و مقننه و یا شورای شهر این باشد که با تغییر مدیران و مسئولین و کار به دستان، کشور میتواند نوعی تحول و دگرگونی مشروع را تجربه نماید و به تعبیر رهبر معظم و عزیز این مسئله مانند تغییر و نو شدن طبیعت در سال جدید است، لذا تحول و تغییر مدیران در ذات خود امری مبارک و ارزشمند است.
از نکات مثبت دیگر این امر تنگ شدن قافیه برای فرصت طلبانی است که معمولاً بخاطر شیرینی قدرت و سیاست، نان به نرخ روز خورده و در این تغییرات و دست به دست شدنها نقاب از چهره شأن افتاده و در جایی باطن و ضمیر خود را آشکار میکنند.
🔴ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ادامه قبلی👆👆
🔴بنابراین هر چند در اصل مبارک بودن این تحول و تغییر و چند صدایی کمتر میتوان شک نمود ولی در این میان باید مواظب مارهای خوش و خط سیاسی هم بود؛ چرا که همه به این قواعد و اصول مدنی پای بند نبوده و نیستند و التزام به این قاعده را تا زمانی که خود در قدرت نیستند، شعار میدهند ولی موقع تحویل مناصب به انواع بهانهها و حیلهها متوسل شده تا از بالای این نردبان به پایین پرتاب نگردند!
این صورت مسئله ایرانی و امریکایی و اروپایی هم نمیشناسد! نمونه بارزش همین جناب ترامپ است که وقتی باید از کاخ ریاستش اسباب کشی کند به صد مورد راست و دروغ علیه رقیب دست زده و زمین و زمان را به هم دوخت تا در قدرت بماند. او هرچند مضحکه عالم شد ولی به هر حال میزان ساختارشکنی او هم در مرز خاص و خط قرمزی متوقف گردید.
اما در این میان یک پرسش، اساسی باقی میماند که مرز این اعتراض و ساختارشکنی در همه جا تا کجا میتواند باشد؟ به نظر میرسد در بین ملل متمدن و جامعه مدنی آنچه پذیرفته شده است و خط قرمز سیاستمداران و جناحهای سیاسی محسوب میگردد، قانون اساسی یک کشور به عنوان "میثاق ملی" است. این خط قرمز و شاخص در تمام دنیا پذیرفته شده و مبنای عمل و کنشهای سیاسی و رقابتی قرار دارد.
🔵در کمال تعجب در کشور ما در درون دولت و حتی شخص رئیس جمهور و جناح موسوم به «اصلاح طلب» این اصل مسلم و پذیرفته شده به راحتی در عمل مورد تردید قرار میگیرد؛ مثال بارز برای دولت تدبیر و امید، استدلال عجیب رئیس این دولت در رد مصوبه هستهای مجلس و استناد به رأی چهار ساله ملت است؛ استدلالی که به راحتی از طرف مجلس، هم میتواند مطرح گردد.
نکته مهم اینجاست که اصولاً مرجع و شاخص رفع این اختلافات بین قوا مگر جایی غیر از قانون اساسی هم میتواند مطرح باشد؟ در مورد جناح حامی دولت مسئله عجیبتر میشود گروهی از افراد این جناح فکری و طیف سیاسی در این هفت سال در بالاترین ردههای وزارتی و مدیریتی و استراتژیک نظام از انواع مواهب و مزایا (البته قانونی!) برخوردار بودند ولی دوستان مثلاً تندروتر! آنها در جلسات سیاسیتر و غیررسمیتر مطبوعاتی و دانشگاهی به ساختارشکنی در برخی اصول اصلی قانون اساسی و دور زدن قانون پرداخته و مانند زمان برگزاری یک رفراندوم برای نوشتن قانون اتخاذ موضع مینمایند!
طنز تلخ قصه اینجاست که این جناح سیاسی چه در داخل دولت فعلی و چه در ژست ساختارشکنی نظام از "حافظه تاریخی" ضعیفی هم برخوردارند؛ چرا که خود در جایگاه نقد و نفی و رد دولت قبلی (احمدی نژاد) نه تنها به رأی چهار ساله ملت (در هر دو دوره دولت سابق) احترام نگذاشته بلکه مواضعی متناقض از امروز اتخاذ کرده بودند. مطالب مذکور با تورق در مطبوعات دو دهه اخیر به راحتی قابل اثبات است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سیاست علمای شیعه در برابر امپراطوری عثمانی
✅ حفظ حدود و ثغور مرزهای ایران در برابر تجاوزات قشون عثمانی در زمان مشروطیت
🔴نامه اعتراض آیت الله آقا نجفی اصفهانی به سلطان عثمانی و جواب سلطان عثمانی به ایشان
🔵در پایان این سند تاریخی در برابر سلطان عثمانی امضاء شده است : خادم مذهب جعفری محمدتقی نجفی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi