🔰پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - همایش کرونا و بحران فلسفه سیاسی و اجتماعی غرب - ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۹
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی با عنوان :
کرونا و چالش در نظم نوین لیبرال دمکراسی در افق پایان تاریخ و طلیعه مجدد موعودگرایی
🔴ویروس کرونا هم با ما و هم با غرب نسبت خاص خودش را دارد ۰
🔶البته بحران غرب عمیق است و به بحران تمدنی مبدل شده است ؛ کرونا این بحران را آشکارتر نمایان کرده است ۰
🔷با بروز دوباره چهره هابزی غرب یعنی اینکه انسان گرگ انسان است بخوبی می توان نوعی اقتدار مدنی را در محدویت های آزادی شاهد بود و این نقد و شکست نظریه پایان تاریخ است ۰
🔶این که انسان توهم خدا پنداری داشته در آینه کرونا شکست خورده است و بشر متوجه می شود که واقعیت او در هستی عبودیت است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - همایش کرونا و بحران فلسفه سیاسی و اجتماعی غرب - ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۹
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی با عنوان :
کرونا و چالش در نظم نوین لیبرال دمکراسی در افق پایان تاریخ و طلیعه مجدد موعودگرایی
🔴بحث بحران در غرب و یا در هر جایی که باشد ذومراتب و دارای درجات متفاوتی است ۰ تبدیل بحران اقتصادی به بحران سیاسی و سپس بحران فرهنگی و یا بحران تمدنی ، خیلی آرام و با چراغ خاموش صورت می پذیرد ۰ اینطور نیست که بشود با یک کار مهندسی شده از نارضایتی اقتصادی یک بحران عمیق سیاسی تولید کرد ۰ لذا کرونا نه علت بحران در غرب بلکه آینه و نمایش دهنده بحرانی است که ذات سکولار غرب به آن مبتلاست ۰
🔵با زیر سوال رفتن پایان تاریخ غربی ، دوباره نظریه موعودگرایی و انسان آسمانی و قدسی به عنوان منجی ، قوت و نضج گرفته و هر چه بیشتر در بین اذهان رشد خواهد گرفت ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دانشگاه خوارزمی - پنل تخصصی نقش اسلام در تمدن نوین - پنجشنبه ۱۴ / ۱۱/ ۱۳۹۹
✅موضوع سخنرانی دکتر موسی نجفی :
نظریه هویت ملی ایران و نسبت آن با تمدن نوین اسلامی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دانشگاه خوارزمی - پنل تخصصی نقش اسلام در تمدن نوین - پنجشنبه ۱۴ / ۱۱/ ۱۳۹۹
✅دکتر موسی نجفی :
🔴وضعیت اکثر کشورهای اسلامی نه تنها وضعیت تمدنی نیست بلکه بخشی از آنها از استقلال سیاسی و حتی فرهنگی اولیه هم محروم بوده و هستند ۰ دو کشور مدعی مسلمان نشین یعنی عربستان و ترکیه هم نمی توانند مدعی چنین امری بشوند؛ چرا که عربستان با توجه به ایدئولوژی سلفی حاکم اصولاً قادر به چنین سطح ادعا و وضعیتی نیست و ترکیه هم به خاطر تجدد گرایی افراطی و غلبه هژمونی تمدن غربی نمیتواند رقیب جدی برای ایران در امر تمدن محسوب شوند۰ در ضمن این افراط و تفریط در این دو کشور با ماهیت و ساخت تمدن مغایر است چرا که از ویژگی های ذاتی تمدن داشتن اعتدال است و این مقوله هم در بافت انقلاب اسلامی و تمدن ناشی از آن قابل تحقق است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام آقای دکتر وقت تون بخیر
🔴 " با توجه به اینکه شما فرمودید که تقابل ایران و غرب ، تقابل تمدنی است و دانستن اون به عنوان تقابل فرهنگی، تنازل موضوع هست "
سوال من اینه که آیا هویت کنونی جمهوری اسلامی " نه اونی که اساسا برای اون انقلاب شده " صرفا در مبارزه با استکبار خلاصه نشده ؟
به این خاطر می پرسم که وقتی بیشتر دقت می کنیم ما نسبت به یک سری شعارهامون عمل نکردیم یا برعکس عمل کردیم مثل عدالت و آزادی و چیزی که واضحا در مورد جمهوری اسلامی حداقل من می بینم ، "صرفا" استکبار ستیزی اون هست .
و ممنون میشم اگه تعریفی جامع از" آزادی" ارائه و عملکرد حکومت نسبت به آزادی مردم در حد اختصار هم که شده توضیح بدین؟
🔴نجفی
🔵جواب :
🔶با تشکر از شما دوست عزیز به خاطر پرسش یا پرسش هایی که فرموده اید ؛ باید بگویم متن شما چندین پرسش در هم تنیده را یک جا بیان کرده است ، اینکه می فرمایید من گفتم که بحث تقابل ما و غرب ، تقابل تمدنی هست و نباید فقط در سطح فرهنگ خلاصه بشود ، بله درست است من این مطلب را گفته ام ولی دقت کنید خود بحث تقابل فرهنگی قسمتی از بحث تقابل تمدنی میتواند محسوب بشود ولی همه بحث را شامل نمیشود ، علتش هم این است که الان رقابت ما و غرب در همه زمینه ها دارد خودش را نشان میدهد و مطرح هست ۰
🔷 اما این که فرمودید الان مسئله فقط در قسمت استکبار ستیزی دارد نمایان می شود ، توجه داشته باشید که خود استکبار ستیزی به هرحال در جوامع اسلامی که اکثراً در قرون اخیر با معضل استعمار و استقلال شکنی از سوی قدرتهای غربی مواجه بوده اند ، مطلب کم اهمیتی نیست ؛ بنابراین طبیعی است که یک انقلاب بزرگ در وهله اول باید جنبه سلبی خودش را بروز داده و غده چرکین را از بدن خارج کند و سپس به تندرستی و سلامت بیندیشد ۰
🔶 در مورد مسئله آزادی و عدالت هم می توان این دو مرحله را شاهد بود ؛ یعنی یک مرحله سلبی و یک مرحله ایجابی ؛ زمانی که یک کشور در چنگال استعمار خارجی و سلطه بیگانه قرار دارد چگونه می شود از آزادی ولو آزادیهای مدنی سخن گفت؟ لذا ظاهرا و قاعدتا جنبه سلبی قضیه لااقل از لحاظ ترتب و زمان بندی مقدم بر جنبه ایجابی می باشد ۰ البته شروع و تداوم جنبه ایجابی به خصوص در زمینه آزادی و عدالت بخاطر عمق آن ، کاری دشوار و مهم و فقط با برنامه های تخصصی امکان پذیر بوده و میسر می باشد ۰
موفق باشید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
یک پژوهشگر گفت: هر فیلسوف نظری، حکیم نیست و نمی تواند حکمت را در ابعاد عملی جلو ببرد اما حاج آقانورالله حکیمی بوده که توانسته در ابعاد اجتماعی، گام های مهمی بردارد.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت سی امین سالگرد انتشار کتاب «اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقانورالله اصفهانی»، شامگاه سه شنبه ۵ اسفند ماه در خانه مشروطه اصفهان برگزار شد.
شهید آیت الله حاج آقانورالله اصفهانی، به عنوان رهبر مشروطه خواهان اصفهان شناخته می شود که اکنون منزل تاریخی او با نام خانه مشروطه اصفهان مکانی برای درک بهتر تاریخ معاصر ایران است. کتاب «اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقانورالله اصفهانی»، اثری مفصل است که برای اولین بار به طور جامع به ابعاد شخصیتی و اقدامات سیاسی اجتماعی این بزرگمرد تاریخ می پردازد. کتابی که در سال ۱۳۶۹ به همت دکتر موسی نجفی نوشته شد و بعد از آن بارها در آثار دیگران مورد ارجاع قرار گرفت.
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
حجت الاسلام محمدعلی فولادگر در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت کتاب خاطر نشان کرد: اینکه ما امروز می توانیم به شخصیت حاج آقانورالله توجه کنیم به خاطر انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی و وجود امام خمینی بود که به دکتر نجفی این دید را داد تا بتواند در چنین افقی حاج آقانورالله را تحلیلی و تبیین کند.
این پژوهشگر دینی تأکید کرد: هر فیلسوف نظری، حکیم نیست و نمی تواند حکمت را در ابعاد عملی جلو ببرد اما حاج آقانورالله حکیمی بوده که توانسته در ابعاد اجتماعی، گام های مهمی بردارد. حکیم الهی کسی است که فطرت مردم را مخاطب قرار می دهد و برای مثال از مسائلی اساسی مانند حقیقت طلبی، آزادی خواهی و عدالت خواهی صحبت می کند که در نهاد انسان ها وجود دارد.
وی در پایان گفت: ما با تأمل در خانه مشروطه اصفهان دانستیم که مشروطه اصفهانی فضایی متفاوت از شهرهای دیگر داشته است و صبغه آن اسلامی بوده است. این کتاب، روح این خانه است و تلاش های مولف آن در سالهای دهه شصت، سبب شد که امروز وجود این خانه تأثیر مهمی در شخصیت من و مسیر زندگی دوستانمان به وجود بیاید که به اهمیت تاریخ و نقش آن بیشتر خودآگاهی یابیم.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
در ادامه مراسم محمود فروزبخش با اهمیت نقش روایت در کشف حقیقت گفت: این کتاب در پنج مقطع توانسته است روایتی متفاوت از روایتهای مرسوم و مشهور تاریخ معاصر ایران ارائه دهد. هر کدام از این روایتهای نافی یکی از روایت های معمول است. این دقیقاً نقطه ای است که جدال و چالش پدید می آید. جدال و چالش برای کشف حقیقت لازم است و ضروری است که در مسائل مهم تاریخ معاصر، روایت های عمیق تری پدید بیاد و این درگیریها در نهایت موجب ارتقای فهم و نشاط علمی می شود.
این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: دکتر نجفی زمانی برای تحقیق در مورد این شخصیت مهم اقدام کرده که تا پیش از آن چندان اثر مکتوب و مرجع مهمی در دسترس نبوده است. بسیاری از تاریخ نگاریهای نسبت به فضای دینی مشروطه اصفها که دینی بوده، بی توجه بوده اند و برخی نیز که عامدانه به تخریب آن پرداخته بودند و تهمت ها در این زمینه رایج بود، اما او توانست به جای رجوع به تاریخ های نوشته شده به سراغ اصل منابع رود.
این نویسنده تصریح کرد: اینکه گفته شده متفکر همیشه تنهاست، سخنی صحیح است و نجفی در این مسیر واقعاً تنها بوده است. خانه مشروطه نیز بیست سال بعد از این کتاب رونق می گیرد. در این بازه روایت های تاریخی کمتر مورد توجه بدنه انقلابی جامعه بوده است. بی توجهی ها این پژوهش ها را در امر تحقیق مایوس نکرد. او در این کتاب آن قدر منبع معرفی شده که تا سال ها بعد کسی نتوانست آن را زیر سوال ببرد.
وی در پایان با اشاره به مسیر پژوهشی موسی نجفی یادآوری کرد: نجفی از تاریخ به اندیشه سیاسی رسیده است
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دو خط موازی در صورت مسئله ما و غرب
و مسئله انتخابات سال۱۴۰۰
دکترموسی نحفی :
✅خط اول : تفسیر مدرن و یا دمکراتیک از اسلام شاخه ای از "عصری کردن دین " در ذیل عالم و تمدن جدید غرب است ؛ و در نهایت دین را در وضعیت مساوی و یا پایین تر از مدرنیته قرار می دهد۰
خط دوم : در حالی که بنیان و شالوده اصلی انقلاب اسلامی را " دینی کردن عصر " می داند ؛ بر پایه برتری اسلام و خروج از دایره بسته عالم مدرن در وضعیت "تصرف" در مفاهیم نو و به استخدام درآوردن آن، خطوط فکری خود را در جامعه و سیاست بازنمایی می نماید ۰
🔴 این دو خط موازی صورت مسئله مهم و اصلی و مناقشه بر انگیزی است که ابعاد آن در همه جامعه و اندیشه ها و حتی جریانات و جناح های سیاسی قابل بررسی و بازیابی است۰ تقلیل این موضوع به عناوینی جذاب چون توسعه و نوگرایی و پیشرفت و تکنیک و تکنولوژی میوه چیدن از درختی است که تنه و ریشه اش دیده نمی شود !
این صورت مسئله در افق "اندیشه ترقی" با "اندیشه تعالی " جوابهای متفاوتی خواهد داشت؛ از خط اولی نظریه "پایان تاریخ" و از خط دوم نظریه " منازعه ایده ها" در می آید ۰
🔵دولت غربگرا - لیبرال تدبیر و امید با لایه فکری محافظ اصلاح طلبان نماد خط اول است ؛ لذا هر دولتی که در آینده بخواهد خط مشی مخالف سیاست این دولت داشته باشد، بایستی به پشتوانه های نظری گفته شده در خط دوم به عنوان مسیر حرکت نگاه کند؛ در غیر این صورت (هر جناحی که باشد) شاخه ای از نو لیبرال اسلامی و خواهر خوانده اصلاحات و برادر خوانده دولت فعلی می شود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و احترام خدمت استاد عزیز و گرانقدر
این پیام را ارسال کردم تا ضمن دریافت پاسخ از حضرتعالی، تقاضا کنم که در کانال نیز تحلیل هایی راجع به دیدار پاپ و آیت الله سیستانی داشته باشید تا در این فضا ما هم حرفی در دست داشته باشیم.
استاد عزیز مطالب کانال شما هم مایه دلگرمی ما و هم پشتوانه و عقبه مباحثات ما نیز هست.
الان از جوانب مختلف تحلیل ها و صحبت های کاملا جانبدارانه به اشتراک گذاشته می شود (مثلا کریم پور و کمالیان و حایری شیرازی و آشنا و نصیری و نظری و بسیاری دیگر که در کانال هاشون هستم ) و با احترام لازم است که تحلیل های حضرتعالی نیز در این زمینه فراوان باشد تا امثال حقیر دست خالی نمانیم.
دعای گوی شما
با احترام
🔵جواب:
🔴نجفی :
با تشکر از پرسش و دغدغه مهمی که از سر دلسوزی و بصیرت عنوان نمودید ؛ به نظرم جواب پرسش شما ابعاد مختلف تاریخی و مذهبی و سیاسی و فرهنگی و حتی فراملی دارد۰
در مورد بحث حضرت آیت الله العظمی سیستانی و مقایسه سیره ایشان در سیاست عراق و مقایسه برخی رسانه ها از اعتبار این جایگاه برای نفی مقاومت ولی فقیه و جبهه مقاومت در ایران و منطقه غرب آسیا انجام می دهند ، می توان گفت که شرایط ایران با عراق متفاوت است ۰ از نظر تاریخ استقلال و ترکیب جمعیتی و حتی ترکیب ملیت در عراق ما با وضعیت خاصی مواجه هستیم ۰ عراق تا قرنها در سلطه عثمانی ها بوده در حالی که ایران چندین قرن با حاکمیت ملی شیعی مواجه بوده است ۰
این در حالی است که ایران تجربه دوران استقلال پنج قرن پس از صفویه و دوران پس از مشروطیت را داشته است و از این نظر وضعیت مدنی شیعیان در ایران در جایگاهی بسیار فراتر از کشور عراق قرار دارد ۰ این تفاوت را در مورد نقش،شیعیان در کشور عراق با لبنان نیز می توان شاهد بود۰
🔶این نکته را هم به دقت بفرمایید که در کشور ایران انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی طی نیم قرن گذشته انجام شده است ؛ ولی کشور عراق تا سالها در سلطه حزب بعث و برخی از افکار غیر دینی و غیر اسلامی قرار داشته است و از این نظر اکثریت شیعه عراق در حاکمیت همیشه در اقلیت قرار داشته اند ۰
معلوم است که از نظر توان ملی و موقعیت مدنی و ملی و قومی سیاست مرجعیت و علمای دینی در این دو کشور متفاوت خواهد بود؛ البته این واقعیت را نمی توان انکار کرد که قبل از انقلاب اسلامی ایران ، شیعیان تا این حد از نظر قومیتی و منطقهای و معادلات جهانی نقش موثر نداشتهاند، ولی با انقلاب اسلامی ایران تاثیر شیعیان در همه ابعاد اعتلا و ارتقا داشته است ۰
🔷این مطلب را هم توجه داشته باشیم که در تاریخ سیاست زعمای شیعه امامیه، هر دو سیاست یعنی مقاومت و مدارا و تقیه با هم کارایی و کاربرد داشته است و بستگی به شرایط زمان هر کدام از آنها اعمال می شده است ۰بنابراین هم سیاست آیت الله سیستانی در عراق و هم سیاست ولایت فقیه در ایران از مقبولیت و مشروعیت برخوردار میباشند و نقطه مقابل همدیگر نیستند، هر چند ولی فقیه در ایران جایگاه اول را در قانون اساسی دارد ولی مرجعیت در عراق جایگاه قانونی و رسمی ندارد و این شخصیت عاقل و فهیم و خوش فکر یک مرجع برجسته دینی در نجف است که با توجه به شرایط اشغال نظامی و سیاسی عراق توسط امریکا ، دارد برای هویت دینی و حفظ داشته های چندین قرنه و مقدس باارزش شیعه با سیاستی "تقریبی" در مقابل سیاست "تکفیری" و قومی و فرقه گرایی اجانب و اعراب جاهلی و وهابیت عاقلانه رفتار می کند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و تکمله علمی و نقد یکی از مخاطبین محترم
✅سلام بر دکتر نجفی عزیز
سالهای طولانی است که جزء ارادتمندان جنابعالی هم در مباحث و موضوعات تاریخ معاصر و هم تمدن اسلامی و هویت و ...هستم
خواستم در خصوص رقیب (یا کمک کننده و همکار) بودن یا نبودن ترکیه و عربستان سعودی به نکته ای اشاره و تقدیم کنم.
در خصوص اینکه ترکیه امروز هضم در دنیای تجدد نباشد فکت و گزاره ی نقیض معتبری زیادی پیدا نمی شود، ولی به نظر می رسد بیداری اسلامی در آنجا عینی، برجسته و رگه دار است
و در عین حال رگه های بیداری اسلامی در ترکیه نیز از نوع سلفی اخوانی و دیگری از جنس معنویت گرای فاقد استدلالهای کلامی اسلامی ریشه دار است (جریان گولنیستها) که تقریبا شبیه جریانهای انحرافی بابی و .. است.
ولی آنچه موجب شد این مطلب را از سر شاگردی تقدیم کنم، این است که ضرورت دارد، بین دولت سعودی_ که به زعم بنده سکولار است_ با معتقدین متصلب به وهابیت تمایز قایل شد و البته سنوخ وهابی دارای تمایزات متعدد هستند که فعلا نه وقت کافی موجود است و نه ضرورت دارد فعلا وقت شریفتان را صرف کنم.
و البته دستگاه قضایی عربستان نیز وهابی نیست بلکه قدرت در ید اختیار حنابله آل شیخ است.
مخلص عرایض:
ریشه فکری حاکم بر اسلام گرایان ترکیه نه چندان دور از سلفی گرایی و احیای خلافت است و نه عربستان سعودی اسلام گرای بنیادگرا و یا محافظه کار مطلق باشد.
با جنابعالی موافقم که رقیب تمدنی جانداری!☺️ فعلا برای این دو سطح سیاسی و فرهنگی قایل نیستید.
سلمکم الله
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش،بررسی کودتای سوم اسفند ۱۳۹۹ زمینه ها و پیامد - ۳ / ۱۲ / ۱۳۹۹
✅پژوهشکده تاریخ معاصر موسسه مطالعات تاریخ ایران
🔴دکتر موسی نجفی :
🔶قانون نانوشته ای است که نشان می دهد در مواقع متعدد تحولات مهم مثبت یا منفی بین ۱۵ ال ۲۰ سال در کشور ما رخ داده است ۰
ظاهرا بذر فکری و سیاسی که در جامعه ایران کاشته می شود بعد از دو دهه از زیر خاک درآمده و یک به جریان مبدل می گردد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
نسبت ایران به انقلاب اسلامی ایران مانند نسبت فرانسه به انقلاب فرانسه است ؛ هر چند فرانسه کشور مهمی بوده ولی در پرتو انقلاب فرانسه نام این کشور ، فرا قاره ای و تمدنش شهرت جهانی پیدا نمود ۰ این صورت مسئله و موقعیت تاریخی در عصر حاضر بخاطر انقلاب اسلامی برای نام ایران و ایرانی تکرار و فراهم شده است۰
ادعای ناسیونالیست های وطنی درباره ایران منهای انقلاب اسلامی، یعنی تاثیر و حضور جهانی و فراملی ایران را در صحنه بین المللی نادیده گرفتن و سیمرغ بلند پرواز ایرانی را در دل گربه نشسته محصور نمودن۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰آغازی دوباره ( سخنی با مخاطبین و دوستان عزیز)
✅ضمن عرض تبریک ایام و اعیاد شعبان و نوروز و آغاز سال جدید با ذکر چند نکته امسال را پایان و سال نو را شروع می کنیم :
🔴اول- از اینکه در این یکسال با ما همراه بودید صمیمانه تشکر می کنم و باز از اینکه با صبر و حوصله و تامل به مطالب این کانال توجه نمودید از شما قدردانی می نمایم ۰
🔵دوم : همانطور که از محتوای این کانال معلوم است مطالب ارائه شده ، بیشتر تخصصی بوده ولی تا حد ممکن سعی گردیده تا مطالب قابل استفاده برای عموم بوده و البته این کار هم با نوعی فرهنگ سازی همراه باشد ۰
♦️سوم : با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر روزهای هفته یک مطلب یا پست در کانال گذاشته می شد لذا به طور طبیعی در مواردی ، نکات ادبی و علائم ویرایشی دقیقا رعایت نمی گردید ؛ این نکته هم قابل ذکر است که پاره ای اوقات پرسش دوستان نیز خالی از اغلاط نبود۰ البته سعی ما در این مواقع بر این بود که سوالات را بدون تغییر و حتی با نحوه بیان خود پرسشگر انعکاس داده و کمترین دخالتی در متن پرسش روا نداریم ( به غیر از موارد ویژه) ۰
🔷چهارم : این کانال به اصطلاح بین رشته ای بوده و به طور عمده در زمینه چهار حوزه فکری مطلب ارائه می نمود :
تاریخ سیاسی - اندیشه اجتماعی و سیاسی - تمدن شناسی - انقلاب اسلامی
البته در مورد ورود به مسائل سیاسی روز نیز بیشتر این محورها رعایت می گردید؛ دوستان و مخاطبین کانال هم بیشتر در این حوزه ها به پرسش و اظهار نظر می پرداختند ۰ از ذکر مطالب متفرقه غیر مرتبط تا حد امکان خوداری می شد ۰ علت اصلی پاسخ ندادن به برخی پرسش ها در مطلب مذکور نهفته است۰
🔶پنجم : این کانال بیشتر به دنبال انگیزه تفکر و طرح عمیق تر مباحث بوده و مخاطبین نیز غالبا با این موضوع و روش ارتباط درست و صحیح برقرار نموده اند ولی متاسفانه طی یکسال اخیر گاهی پرسش هایی مطرح می شد که بیشتر متوقع بودند ، به جای ایشان بنده فکر نمایم و یا کتاب چند صد صفحه ای نخوانده آن مخاطب عزیز را خلاصه شده و فهرست وار برایشان تشریح نمایم؛ لذا موارد مذکور معمولا بدون پاسخ مانده و انعکاس نمی یافت ( مگر در موارد خاص) مخاطبین عزیز این بی اعتنایی را هم بر بنده حقیر ببخشایند۰
🔵ششم : گاهی پرسش دوستان عزیز معطوف به اظهار نظر صریح و شفاف در مورد برخی مسائل سیاسی روز می شد و زاویه نگرش و درخواست پاسخ هم نه با اصول فکری و محورهای گفته شده علمی، بلکه به صورت موضع گیری و حتی جناح بندیهای رایج تقاضا می گردید ، در این موارد اصرار بر ادامه اصول گفته شده قبلی داشته و تا جایی که مقدور بود از وزانت فکری و نگاه تحقیقی در موضوعات صیانت می گردید۰
🔴هفتم : ارائه مطالب این کانال به صورت ترکیبی ارائه شده ، یعنی به مناسبت و یا اقتضای هر مطلبی به قالبی خاص توجه می شد ، در این زمینه سعی بر این بود تا از قوالب مختلف ( نوشته ، صوت ، تصویر ، فیلم ، عکس نوشته) با نوعی تنوع مطلب تهیه شود، البته ارائه مطلب در برخی از این صور و اشکال، تخصصی تر بوده ولی سعی می شد به مرور زمان اشکالات قبلی تا حد مقدور مرتفع و شکل ارائه پخته تر گردد ۰ انشاالله در سال جدید نیز سعی می شود از نظم و ترکیب و شیوه های جذاب تر و مناسبی تر استفاده شود ۰ در این زمینه نقد و پیشنهاد و راهنمایی تک تک اعضاء را در نوع ارائه بهتر مطالب صمیمانه خواستارم ۰
🔵 هشتم :با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و سایر اقتضائات این روزها ،مناسب تر دیده شد که تا آخر تعطیلات یعنی ۱۶ فروردین مطلب جدیدی در کانال نگذاشته و انشاالله بعد از آن اگر توفیق باشد بعد از تعطیلات دوباره در خدمت دوستان خواهم بود ۰
🔷نهم : از اعضای محترم و همراهان تقاضامندم چنانچه نکته و یا رهنمودی برای پر بارتر شدن هر چه بیشتر کانال دارند ، لطفا دریغ ننموده و بخصوص در این ایام پیشنهادات خود را نوشته و ارسال نمایند۰
✅دهم : در خاتمه به اعضای کانال توصیه می کنم ( بخصوص کسانی که طی ماههای اخیر به جمع ما پیوستند) در این مدت تعطیلی، اگر فرصت دارند، مطالب کانال را یکبار دیگر با تانی و تفکر بیشتر مرور نمایند ؛ چرا که برخی مطالب در صورتی که به طور کلی و جامع و با هم نگریسته شوند ، بهتر و عمیق تر و با معنای جدیدتر به نظر می آیند و البته این مطالعه و رجوع ثانویه بعد از آن نگاه کلی ، به تک تک موضوعات و موارد جزئی تر، عمق و محتوای بیشتری می دهد ۰
🔴به امید دیدار و توفیق گفتگوی مجدد
🔵در پناه حق ، موفق باشید۰
۰http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی :
اینکه امریکا و اروپا برای ادامه برجام به جای برداشتن تحریم ها ، چند آب نبات چوبی! به ایران پیشنهاد می دهند، مهمترین علتش کارت دعوت های عجولانه دولت مردانی است که آنها را به این توهم رسانده اند که :
حافظه تاریخی ایرانیان ضعیف است!!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از همان اول به کلمه "منوپل" ایراد گرفتند
(درس های دیروز برای سیاست امروز)
دکتر موسی نجفی
✅در تاریخ نهضت دخانیه یا همان قیام تحریم تنباکو ( به سال ۱۲۷۰ هجری شمسی مطابق ۱۳۰۹ هجری قمری) در زمانی که بین علمای دینی و دولتیان جلسه ای برای فیضله یافتن قرارداد رژی گذاشتند اتفاق جالبی رخ داد که کاش این نحوه غیرت و سخت گیری در مسائلی مثل برجام و یا هر نوع قراردادی با خارجیان رخ دهد ۰ تاریخ بیداری ایرانیان در صفحه ۵۰ در گزارش،این جلسه می نویسد :
🔵شروع به خواندن امتیاز نامه کردند اولین کلمه منوپل بود اولیای شریعت نخست از معنی این کلمه پرسش نمودند ؟ جواب گفته شد این کلمه لفظی است فرنگی و بر حسب وضع این لغت در اصل معنی انحصار و امتیاز است منوپل خرید و فروش تنباکو یعنی انحصار معامله تنباکو و توتون مملکت به شخص صاحب امتیاز به طوری که معامله این اجناس مخصوص او باشد ۰
🔴پس از شرح و تفسیر این کلمه ، علما فرمودند که این نخستین الزامی است که در این امتیازنامه برخلاف شریعت و اصول مسلمه ملت واقع شده بنای حک و اصلاح باشد این کلمه اول باید حک شود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و نظر یکی از مخاطبین محترم
✅مطلب زیر مربوط به یکی از دلسوزان فرهنگی است که با نسل جوان و نوجوان سر و کار دارند و بخاطر اصلاح و تذکر، نکات سودمند و البته تاسف انگیزی را بیان نموده اند ۰ البته هشدار به مدیران و مسئولین فرهنگی و سیاسی کار خوبی است ولی مهمتر از آن داشتن دغدغه و ابتکار و تلاش در سطح مردمی و ملی در کف جامعه است که هر کسی در حد توان و استعداد خودش باید در این جهاد عمیق فرهنگی حضور و تلاش داشته باشد ۰ مطلب و تذکر ارزشمند این دوست فرهنگی و فعال را عینا نقل می نمایم :
🔴سلام وخداقوت خدمتتون.تقاضایی داشتم خدمتتون
ببخشید حقیر معلم فیزیک از استان خوزستان،شهرستان مسجدسلیمان هستم.
با توجه به مطالبی که در کتب درسی در سالهای اخیر حذف شده،به دنبال یه مطالبه گری بودم،اما خوب میدونید که کارهایی اینچنین نیاز به سروصدای رسانه ای داره تا به گوش مسؤلین برسه
حقیقتش اینه که در سالهای اخیر،اسامی دانشمندان ایرانی_اسلامی،که دارای اختراعات ونظریه های مهمی در فیزیک در دوران تمدن اسلامی بوده اند،به طرز عجیبی از کتاب درسی حذف شده اند و من معلم مجبور به کارهای پراکنده ای برای دانش آموز،جهت آشنایی آنها با دانشمندان ایرانی شده ام که نمونه آن رو براتون ارسال خواهم کرد
🔵خلاصه اینکه بخشی از این سانسور عجیب تاریخ تمدن اسلامی و ایرانی رو جمع آوری کردم در یه فایل براتون ارسال میکنم
و از شما خواهش مندم که با پیگیری اون در کمیسیون آموزش مجلس،یا در آموزش و پرورش قسمت تالیف کتب درسی یا گذاشتن اون در کانالتون،این کم کاری یا عمدی کاری را پیگیری کنین تا دانش آموزان،بتوانند با این میراث تمدن اسلامی آشنا بشوند
🔴و این هم نمونه کاری هست که برای دانش آموزان خودمون پراکنده درست می کنیم و تدریس در حاشیه کلاس انجام میدم. و اما تا دلتون بخواد تو کتاب درسی،پر است از اسامی دانشمندان غربی و این در حالیه که تقریبا تمامی اسامی دانشمندان مسلمان و غالبا ایرانی حذف شده اند.آیا در اینجا هم پروژه ۲۰۳۰سازی شده؟👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
📗 حذف مفاخر ایرانی-اسلامی در کتب درسی❗️
💥طی سال های اخیر، در کتاب های درسی فیزیک (مقطع متوسطه دوم)، اسامی دانشمندان ایرانی - اسلامی حذف شده اما در عوض، اسامی دانشمندان غربی از اسنل در قرن شانزدهم تا کریستین هوینگس قرن هفدهم تکرار شده است❗️
🔹 در فصل چهارم کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی، ، علی رغم این همه تاکیدات و اعترافات مستشرقین بر نقش ابن هیثم در علم فیزیک و علوم دیگر خصوصا در بحث امواج و نور (مانند جرج سارتن،گوستاولوبون،ویل دورانت و....)، اما هیچ اشاره ای به اسم این دانشمند مسلمان بزرگ نشده است.
🔅 قوانینی که امثال ابن هیثم یا ابن سهل، پایه گذار یا ریل گذار یا کارهای اولیه و اصلی کرده اند مثل بازتاب و شکست نور و تشکیل تصویر در اتاق تاریک و محاسبه سرعت صوت و... در این کتاب حذف شده اند (جدای از مباحث نجومی و ریاضی آنها)
📌سوال اینست که حذف مفاخر خودی و برجسته کردن دانشمندان بیگانه با چه هدفی صورت می گیرد؟ آیا اعترافات مستشرقینی مثل جرج سارتن یا ویل دورانت یا گوستاولوبون یا زیگرید هونکه یا روسو یا کاجوری یا فیلیپ حتی و.... را هم قبول ندارند؟ اینطور میخواهیم امیدو و خودباوری را تقویت کنیم❓
💥تصویر فوق، طراحی بنده در جزوه درسی است که شخصیت علمی ابن هیثم معرفی شده است.
📝مصطفی ن - دبیرفیزیک
📢 نسل روشن، پاتوقی برای معلمان و دانشآموزان👇
🆔 @Nasleroshan
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴گروه «تاريخ انديشه معاصر» مؤسسه امام خميني (ره) منتشر کرد:
🔹کتاب الکترونیکی «حکيم جريانساز»
🔻مجموعهاي از چند مقاله، يادداشت و سخنراني در دو بخش:
🔸 نقش آيتالله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي
🔸 نظريهپردازي آيتالله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي
✍🏻 با آثاری از:
👤 حسن رحیم پور ازغدی
👤 موسی نجفی
👤 احمدحسین شریفی
👤 مهدی ابوطالبی
👤 ابوذر مظاهری
👤 علیرضا جواد زاده
👤 رضا رمضان نرگسی
👤 عبدالرسول یعقوبی
👤 صفدر الهی راد
👤 مهدی جمشیدی
⬇️دریافت #رایگان فایل کتاب
https://eitaa.com/aboutalebi57/393
سیاست و دیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
حکيم جريانساز.pdf
1.78M
📚 کتاب الکترونیک «حکیم جریان ساز»
🔻 با تلاش گروه «تاريخ انديشه معاصر» مؤسسه امام خميني (ره)
🗒 فهرست مباحث:
🔶بخش اول: نقش آيتالله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي
🔸آيتالله مصباح در دوره مبارزات انقلابي: اهتمام به اسلاميتِ نهضت و کادرسازي براي نظام اسلامي
✍🏻 عليرضا جوادزاده
🔸فيلسوف آزادي و آگاهي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔸تصويرسازيِ علامه مصباح از خاستگاهِ عامليتي اختلالهاي حاکميّتي
✍🏻مهدي جمشيدي
🔸علامه مصباح، حکيم در ميدان
✍🏻صفدر الهيراد
🔸نقش مصباح و سليماني در پروژه تمدنسازي
✍🏻حسن رحيم پور ازغدي
🔸شخصيت تمدني آيت الله مصباح
✍🏻موسي نجفي
🔷بخش دوم: نظريهپردازي آيتالله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي
🔹عوامل تغييرات اجتماعي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻رضا رمضاننرگسي
🔹تكامل اجتماعي و تاريخي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻عبدالرسول يعقوبي
🔹دولت اسلامي در انديشه آيتالله مصباح يزدي
✍🏻مهدي ابوطالبي
🔹هرم نيازهاي تمدني در تمدنسازي نوين اسلامي از ديدگاه علامه مصباح يزدي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔹نقش اسلاميسازي علوم انساني در شکلگيری تمدن اسلامی از دیدگاه علامه مصباح
✍🏻 احمد حسین شریفی
سیاست و دیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نظم نوین غربی فقط برای خودشان است، تاریخ مستعمرات چیز دیگری میگوید
👈 دکتر موسی نجفی در برنامه «جهان آرا»: انقلاب اسلامی دارای هژمونی مذهبی است و نمیتواند لیبرالیسم را بپذیرد، زیرا لیبرالیسم هم جزئی از نظم وستفالی است.
متمدنان غربی مدعی نظم جهانی، فقط برای خودشان این نظم را داشتند وگرنه رفتار آنها با مستعمرهها گویای همه چیز هست.
🔰#برنامه_تلویزیونی
🔰#جهان_آرا
🆔@ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰انقلابهای بزرگ : رکود یا صعود
✅انقلابها گاهی مسیر مشترک و شرایط و یا محدویت های تقریبا یکسانی را تجربه می کنند۰ از مسائل مهم در تاریخ انقلاب فرانسه آن است که انقلاب فرانسه خیلی زود با سرنوشت و جاه طلبی های ناپلئون بناپارت گره خورد و با شکست او فرانسه شرایط سخت رکود و حتی فرسودگی را پیش روی خود دید۰ در این شرایط ، عقلانیت مردم باعث شد در عین حالی که از دستاوردهای انقلاب فرانسه حمایت و صیانت می نمودند، ولی به عنوان عضوی قدرتمند در شرایط نظم جدید اروپا ظاهر شوند ۰
✅این صورت مسئله به نظر می رسد میتواند در مسیر هر انقلاب بزرگی قرار بگیرد تا ضمن غلبه بر شرایط سخت رکود (بخوانید تحریم و فشار) با صیانت از دستآوردهای قبلی و ظرفیت های نهفته انقلابش ، این شرایط خاص را طی نموده و قدرتمندانه در بین دیگر کشورها ظاهر شود۰ البته در مورد انقلاب فرانسه و اوج گیری زمانبر آن در دهه های بعد از معاهده وین این نکته جالب دیده میشود که فرانسه هر چند از جاه طلبی ها و کشورگشایی های ناپلئون بناپارت برای مدتی دست کشید ولی هرگز از توان و ظرفیت و ارزشهای فرامکانی و فرا زمانی کشوری که انقلاب فرانسه در آن رخ داده عقب نشینی ننمود و همیشه بزرگی و عظمت انقلاب خود را تا به امروز به رخ اروپا و سایر کشورهای جهان می کشد ۰ از این منظر این مسئله میتواند با نگاهی به گذشته و ذات هر انقلاب بزرگی مدنظر انقلاب اسلامی معاصر در کشور ایران هم باشد و این همان رمزی است که انقلابهای بزرگ مشکلات را حل ، و فراتر از زمان و مکان صدورشان می روند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajaf
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم :
✅سلام استاد، ببخشید برخی میگویند که اینکه ابوذر رحمت الله علیه، بعد ار رحلت پیامبر، افشاگری میکرد و غدیر رو به یاد مردم می آورد، کار درستی نبود و با نظر امیرالمومنین، منافات داشت و باید میدید حضرت چه میکنند، او هم این کار را بکند.
به نظر شما، این حرف درست هست؟
🔵جواب :
🔴نجفی :
با سلام و تشکر ، در مورد پرسش شما چند نکته به نظرم می آید :
اینکه میفرمایید بعضی میگویند! اگر بخواهید به صورت علمی تر همین جمله را عنوان کنید، بهتر است بفرمایید که از چه منابعی و به چه صورت و چه نکته ای را میخواهید بیان کنید؟ در این صورت پرسش شما به صورت علمی تر به نظرخواهد رسید۰
🔶توجه داشته باشید از اول خط امامت از خط خلافت جدا بوده و اصالت خط امامت برای اصحاب خاص پیامبر و اهل بصیرت مطلب مهمی محسوب می شده است ؛ لذا حلقه اول یاران امیرالمومنین علی علیه السلام مثل سلمان و ابوذر و عمار و مقداد و گروه دیگر ، اینها در هر فرصتی که به دست می آوردند از بیان مطالب مربوط به خاطرات خودشان از غدیر و از پیامبر دریغ نکرده و به افشاگری و آگاه کردن مردم دست می زدند۰
🔷اما این که روحیات هر کدام از این بزرگواران و طرز بیان و منطق و استدلال آنان به چه صورت بوده است ، اینها وابسته به منطقهای که از آن آمده بودند و معلومات و بینش و معارف ای که داشتند متفاوت بوده است ۰ در این میان جناب ابوذر غفاری به خاطر اینکه از قبیله ای با تربیت ویژه و موقعیت خاص برخواسته بود، نحوه بیان مطالب خودش را به صورتی عنوان می کرد که با صراحت لهجه شدیدتر ، مستقیماً با سیاست خلفا و به خصوص خلیفه سوم درگیری و نزاع ایجاد می نمود۰
🔶 البته اگر هرکدام از این بزرگواران و یا حتی اباذر غفاری در این مسیر مشکل و یا اشکالی پیدا میکردند، مسلم در کنار معصوم بودن باعث میشد که از امام خود تذکر و یا نکته ایی را دریافت کنند۰ در این زمینه ظاهراً تاریخ نکته و یا انتقادی از سوی معصومین و بخصوص شخص امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد ایشان گزارش ننموده است و حتی برعکس در مسئله تبعید اباذر به ربذه ، حضرت خودشان و دو فرزند بزرگوارشان علیرغم منع عثمان، به مشایعت اباذر رفته و از او و مسیری که انتخاب نموده و شجاعت و حق گویی وی تجلیل و تمجید نمودند۰
🔷نکته آخر اینکه اگر در برخی از رفتار های اصحاب بزرگوار امام تفاوت هایی به چشم می خورد ، علتش می تواند این نکته هم باشد که انحراف در اوایل تاریخ اسلام در ابعاد گوناگون انتشار داشته و هر کدام از این بزرگواران همچون ابوذر غفاری به بیان اصلاح قسمتی از این معضلات و انحرافات می پرداختند و طبیعی است که نحوه بیان و رفتار آنان تا حدودی متفاوت به نظر بیاید ۰ به نظر می رسد در مورد شخص اباذر غفاری نکته ای که مرحوم دکتر علی شریعتی اشاره می کند و از او به عنوان سوسیالیست خداپرست نام میبرد ، تعبیر مناسب و جالبی نسبت به ابعاد مختلف این صحابی بزرگوار و بلند مرتبه نباشد و حتی اگر ساده زیستی ابوذر در مقابل اشرافیت باند اموی مورد تاکید بوده ، واژه به کار رفته ابهامات و حتی انخرافاتی را به ذهن خوانندگان متبادر می نماید۰!
با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔺 دانلود برنامه *ضیافت* ۱۲ رمضان ، شبکه قرآن و معارف سیما
🔹با موضوع بررسی سیره و زندگینامه آیت الله حاج آقانورالله نجفی
گفتگو با دکتر موسی نجفی
🔗 لینک دریافت محتوای برنامه
🔻
https://qurantv.ir/info/244586
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi