هدایت شده از دکتر موسی نجفی
#یک_کتاب
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا(علیه السلام)
تمدن رضوی مصداق کامل فلسفه شیعی- ولایی تمدن است که نوع دیگر آن در سیر استعلایی تاریخ، تمدن برتر مهدوی است؛ تمدن اسلامی با حضور "امام معصوم (علیه السلام)" نه سکولار است و نه بنیادگرا و افراطی.
به همان اندازه که از سلفیت خشونت بار مدرن دور است، تمدن تک ساحتی و محدود غرب را هم به چالش می کشاند و ارزشهای آن را بی دوام و سعادت حاصل از آن را به جد نقد نموده و نظریه جنگ تمدنها و پایان تاریخ را افسانه های عصر جدید می داند.
این کتاب در پنج فصل تهیه شده است و مباحث آن در دو حوزه تاریخ و اندیشه سیاسی قرار میگیرد هر چند این حوزه بین رشته ای نیز در افق تمدنی دیده شده است.
از نکات در خور توجه در کتاب این است که توجه به مکتب سیاسی امام رضا(ع) در حقیقت نقدی جدی به "نظریه خلافت" و از این زاویه "عیاری" برای تمدن مسلمانان در قرن اولیه اسلامی است ؛ این زاویه نگاه مستقل و اصیل امام معصوم(ع) البته گزارشات رسمی مورخین دستگاه خلافت و هم دیدگاه های خاص مستشرقین غربی را یکجا به چالش کشیده و با خط سیر عمیق خود جریان شناسی مستقلی را تاریخ سیاسی اسلام دنبال میکند و خط سیر آن را تا تمدن برتر مهدوی ادامه می دهد. از این جهت در این نگاه نسبت این نظریه با تمدن مدرن و به دنبال آن دوران معاصر و عصر پس از مدرنیته اهمیت می یابد.
در حقیقت انس با مباحث این کتاب نوعی "امام شناسی تمدنی" است که در افق آن بسیاری از خطوط اصلی انقلاب اسلامی را میتوان ریشه یابی و یا آینده پژوهی نمود. این مسئله به خصوص در زمینه جریان شناسی، اندیشه سیاسی و تمدن شناسی تطبیقی نمود بیشتری می یابد.
با این کتاب میتوان انسان ۲۵۰ ساله( یعنی حیات مبارک امامان معصوم(ع)) را در سه سطح و مقوله به هم مرتبط به نظاره نشست:
نهضت حسینی - نظام علوی - تمدن رضوی
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا(علیه السلام)
نویسنده: دکتر موسی نجفی
نوبت چاپ: دوم/۲۰۰صفحه/رقعی
@nashre_arma
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم :
✅سلام بر استاد نجفی عزیز
یکی از مواردی که تقریبا از اجزای علمی ثابت کانال خوب شماست ، حساسیت تحسین برانگیز و غیرت مندانه بر روی تولیدات و امکانات و ظرفیت های داخلی و نقد استفاده افراطی و بی رویه از خارجیان در همه زمینه هاست ۰
🔶خبری را در لا به لای اخبار هفتگی خواندم و حیفم آمد که برای دوستان نادیده و ناشناخته خوب این کانال نیاورم در این خبر سفیر کره جنوبی بعد از بازدید از صنایع لوازم خانگی ایران از پیشرفت و توسعه این صنعت متعجب شده است ! من میخواستم در این فراز نکته و تکمله ای را اضافه کنم و آن این است که :
🔷سفیر کره جنوبی بیش از آنکه از پیشرفت و توسعه این صنایع متعجب شود از بی برنامه گی و ضعف مدیران حاکم بر صنعت کشور ما متعجب شده که چگونه با داشتن چنین توان و سرمایه گذاری ملی ، اجازه می دادند صنعت کره ای اینطور در بازار ایران جولان دهد و البته از حماقت مسئولین خودشان هم شگفت زده شده که چگونه در اثر محاسبه اشتباه سیاسی و قهر و ناز و البته افاده این بازار و موقعیت را به راحتی از دست دادند ۰
🔷انشاء الله این ماجرا عبرتی برای برنامه ریزان دولت جدید باشد تا ما بیش از گذشته شاهد حسرت و تعجب فرنگیان باشیم ۰👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعجب سفیر کرهجنوبی از پیشرفتهای ایران
🔹سفیر کرهجنوبی از پیشرفتهای الکترونیکی و صنعتی ایران علیرغم تحریمهای آمریکا انگشت به دهان ماند و گفت انتظار نداشت ایران با وجود تحریمها در کارخانههای بزرگ با این حجم و پیشرفت لوازمخانگی تولید کند.👇👇
@sarbazane_g
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
☑️واردات کالاهای کره ای برخلاف دستور رهبری و رئیسی
🔹با وجود دستور رئیس جمهور و رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای، شواهد نشان می دهد در روزهای ابتدایی مهرماه امسال ثبت سفارش برخی کالاها از جمله یخچال ساید بالغ بر ۱۶۰۰ تن، ظرفشویی و لباسشویی ال جی (که در اوج تحریم ها ایران را رها کردند) صادر شده است.
🔹کالاهایی که به گمرک رسیده دارای ثبت سفارش از وزارت صنعت معدن و تجارت هستند.
🔹با توجه به دستور رئیس جمهور به وزارت صمت و اقتصاد مبنی بر ممنوعیت ورود لوازم خانگی از دو برند معروف کره ای، مسئولین این وزارتخانه ها باید پاسخگو باشند که چرا چنین اتفاقی صورت گرفته است؟
کانال سپاه پاسداران
☑️ @sepah_pasdaran
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅عرض سلام و ادب خدمت استاد نجفی
🔴غرض از مزاحمت بنده دانشجوی سال چهارم کارشناسی علوم سیاسی هستم و با توجه به اینکه در سال آخر این مقطع هستم، قصد مشورت خواهی و راهنمایی از حضرتعالی دارم.
علاقه بنده برای ادامه تحصیل در این رشته، و بطور کلی علوم انسانی، تحصیل جهان بینی اسلامی و ایدئولوژی اسلامی در حوزه علوم انسانی بخصوص فرهنگ و سیاست هست و طبیعتا گرایش کارشناسی ارشد آن اندیشه سیاسی در اسلام است.
اما به دلایلی از جمله عدم انسجام منطقی و هماهنگی و جامعیت منطقی در محتوای دروس و توجه ناکافی به مباحث فلسفه اسلامی و حتی استفاده نشدن از منابع اصیل در برخی از دروس اسلامی، احساس رضایت نمیکنم.
درباره ورود به حوزه و حوزه های دانشجو پذیر مثل مشکات و... قصد مشورت دارم تا روند تعمیق در معارف اسلامی و علوم انسانی اسلامی میسر شود.
البته برخی دوستان سفارش می کنند که در کنار مباحث دانشگاهی به مباحث اسلامی بپردازم.
این امر تا حدود کمی امکان پذیز بوده اما به جهت محیط دانشگاه حجم دروس و تکالیف اساتید استفاده کافی نمی توانم بکنم.
عذرخواهی می کنم۰
سپاسگزارم.
🔵جواب :
🔴نجفی :
با سلام و تشکر از پرسش یا پرسش های چندگانه و البته مرتبط به هم جنابعالی ، باید عرض نمایم اینکه شما از بین چند گزینه درباره روند علمی آینده تان کدام مسیر را باید بروید و یا می توانید بروید ؟ جواب این مسائل به ظاهر ساده ولی سرنوشت ساز برای آینده یک جوان جویای علم ، قدری تامل می خواهد و تا حدود زیادی به روحیات خاص و شرایط ذهنی و محیطی خودتان باز گشت می کند و من نشناخته و ندیده نمی توانم نسخه خاصی را به شما ارائه نمایم ؛ با وجود این ظاهرا شما دو علاقه و ضرورت را عنوان کرده اید و در اولویت و جمع بین این دو سرگردان شده اید ؟! یکی علاقه به تحصیل علوم سیاسی و دیگری معارف اسلامی ۰ به نظرم ترجیح و اولویت تحصیل در هر کدام به شخص شما و برنامه ریزی ها و البته امکانات و محدودیت هایتان بازگشت می نماید ۰ اگر قصدتان ادامه تحصیل در علوم سیاسی است این علاقه را دنبال کنید منتها با توجه به منابع درسی ، و وصعیت اساتید و برخی کمیت های بالاسری در علوم انسانی کشور به نظر می رسد مطالعه و تعمیق نگاه شما به معارف اسلامی در رشته علوم سیاسی با شرایط موجود کاری عاقلانه و مدبرانه نبوده و نیست ۰ اصولا علوم سیاسی دانشگاهی ما در زمینه بسط معارف اسلامی رشد چندانی نداشته است ۰ اما اگر در زمینه معارف و علوم اسلامی می خواهید رشد کنید، می توانید از کتب و جزوات و نوارهای دروس حوزوی و یا غیر حوزوی بهره ببرید ۰ پیشنهاد دیگر برای جمع بین این دو این است که بعد از خواندن دروس سطح در حوزه به موسساتی که در قم دروس جدید مثل علوم سیاسی دارند بروید و تحصیل خود را ادامه دهید ۰ آنچه به نظرم با توجه به انرژی جوانی و البته همت شما قابل تحقق است جلو بردن هر دو رشته در کنار هم ( البته با برنامه ریزی ) سخت اما امکان پذیر است ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 چرا برخی در مورد افغانستان طلبکار نظام هستند ؟
دکتر موسی نجفی :
🔴در مورد اوضاع افغانستان و خروج خفت بار امریکا که به منزله پایان و بی فایده بودن لشکر کشی نظامی است کدام تفکر در ایران متضرر گردید و آمال و آرزوهایش بر باد رفت ؟! این از ابعاد سیاسی مسئله و تاثیر اولیه اش در ایران۰
🔵از نظر مذهبی و قرائت دینی بزرگترین دشمن بنیادگرایان و تفکرات سلفی در دنیا ، شیعیان بوده وهستند ؛ بنابراین کمترین قرابتی بین تشیع انقلابی تمدنی ولایی در ایران با نوعی بنیادگرایی اهل تسنن افغانی وجود نداشته و ندارد ۰
این هم از منظر تقابل مذهبی و نظری
🔴اینکه در دعوای بین سکولارهای افغانی و سقوط عنصری وابسته و ضد ایرانی مثل اشرف غنی با جریان بنیادگرای طالبان ، ایران عاقلانه و مدبرانه بیطرف مانده و در دعوایی که ابعاد و ماهیتش ( بخاطر نفوذ سازمانهای جاسوسی غربی در سلفی ها ) معلوم نیست وارد نشده ، چرا عده ای طلبکار شده اند از عجایب روزگار است
🔵اما عجیب تر از همه این شبیه سازی است که عده ای خودشان را در نقش غربگرایان افغانی دیده و جریانهای اصولگرای دینی ایران را به قطب مخالف آنها یعنی طالبان شبیه سازی می کنند !!
هر اعدام و یا حرکت کور و ابلهانه طالبان را فورا برجسته کرده و در حساب نظام و انقلاب و ولایت می نویسند !؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی حکمی؛ دکتر «موسی نجفی» را به عنوان سرپرست «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» منصوب کرد.
✅به گزارش ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم، در این حکم انتصاب آمده است؛ نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، بهموجب این حکم به سمت «سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» منصوب میشوید.
🔴انتظار میرود با پیروی ازآموزههای اسلامی، مبانی علمی و روحیه انقلابی و راهبردهای اساسی دولت مردمی، وجلب همکاری استادان، مدیران وکارکنان گرامی (یاوران علمی) آن پژوهشگاه، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه «تحول در علوم انسانی» ایفا نمایید. امید است با توکل به خداوند متعال، مأموریت و وظایف آن پژوهشگاه مرجع علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را در مسیر تحقق اهداف متعالی اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی بهویژه عملیاتیسازی راهبردهای طرح شده در «بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی» و «سند دانشگاه اسلامی» در حوزهی علم و فناوری و سبک زندگی اسلامی ایرانی با رویکردی تحولگرایانه و مسئلهمحور در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» به انجام رسانید.
توفیق روزافزون جنابعالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای (مدظله العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#کتاب_ها | روی جلد دو کتاب بررسی شده در مقاله خواندنی نعمت الله مظفرپور:
۱. قدرت، دانش و مشروعیت، داود فیرحی، نشر نی: ۱۳۷۸.
۲. مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی، موسی نجفی، دانش و اندیشه معاصر: ۱۳۸۲.
https://t.me/yekhezaran👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#مقاله_ها
☑️ آورده های داود فیرحی و موسی نجفی برای سیاست خارجی و قدرت نرم جمهوری اسلامی
▫️نعمت الله مظفرپور [۱]| دیپلماسی ایرانی
1⃣ نگارنده از بدو ورود به محیط دانشگاه در نیمه دهه ۷۰ تاکنون همواره کوشیده است خود را در معرض افکار و متفکران مختلف و متعارض قرار داده و از این بابت هراسی به دل راه ندهد. یعنی نه فقط ارتباط علمی بلکه ارتباط عاطفی با اساتید مختلف با افکار متعارض برقرار کرده است. چه بسا بسیاری از آنها اصلا همدیگر را قبول نداشته و هم را دوست نداشته باشند اما من قاطبه آنها را دوست می دارم و ارتباط برقرار کرده و برایشان دل تنگ می شوم. [...] رویکرد نگارنده به دانش همه آنها رویکردی است که ماکس وبر نگاه «کاسبکارانه» می داند. یعنی گزینش مستمر زنبور عسل وار شهد گلهایی از آثار آنها و پیوند دادن به یکدیگر در نقطه ای به نام سیاست، سیاست خارجی، دیپلماسی و فکر استراتژیک معطوف به عینیت و عمل.
2⃣ در دهه اخیر از دانشمند نورانی پاکیزه و متخلق، مرحوم دکتر فیرحی لذت علمی و معنوی وافر بردم و اکنون سخت دلتنگش هستم. [...] او سرتا پا تواضع و «گوش شنوا» و چشم بینا بود. مختصات سیاست خارجی و حتی دیپلماسی را به قدری روان درک می کرد که گفتگو با ایشان را بسیار سهل و دلچسب می نمود. کتاب «قدرت دانش و مشروعیت در اسلام» [۲] او را دو بار در دو دهه با دقت مطالعه کردم.
3⃣ اما در کنار او با دکتر موسی نجفی، متفکر ظاهرا خشک اما باطنا رئوف و متدین نیز آشنا شدم که به راهش و فکرش ایمان داشته و رفتار تصنعی ندارد. او شدیدا دنبال تربیت نیروهایی است که به درد نظام اسلامی بخورند. به عنوان یک دانش آموز با «کنش سیاسی» هر دو بزرگوار که فاصله فکری - سیاسی با همدیگر دارند؛ فاصله دارم. اما اندیشه های هرکدام پنجره ای به سویم باز می کند که آن دیگری دریغ کرده و بعضا می بندد.
4⃣ در یک سال اخیر با کتاب «مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی» [۳] نوشته دکتر نجفی آشنا شدم که به نظرم هم جهان بینی و پارادایم واره نوینی بود و هم نوعی مهندسی معکوس کتاب دانش قدرت و مشروعیت دکتر فیرحی محسوب می شود. خوانش او مغایر خوانش فیرحی از ماجرای اندیشه سیاسی در دنیای اسلام است. این کتاب مرا تحت تاثیر قرار داد و کاستیهای رهیافت فیرحی و فرهنگ رایج در دانشگاههای ایران را عیان نمود.
5⃣ لذا نگارنده ترغیب شد به طور مختصر روح هر دو کتاب را توضیح داده و برخی نقدهای اثر نجفی بر اثر فیرحی را محور بندی کند. بویژه اینکه این کتاب به قدر لازم شناخته شده نیست. در حالیکه کتاب نجفی بسیار سنت شکنانه و قوی است اما دانشگاه به دلایل مختلف از جمله موضعگیریهای ایدئولوژیک اینگونه منابع را بایکوت کرده است و اردوگاه سیاسی همسوی خود نجفی نیز عمدتا به دلیل بهره مندی از مواهب قدرت و منابع مادی و معنوی، خیلی نیازی به اندیشه و اندیشمند احساس نمی کند و اسیر تورم رسانه ای و آدمهای شلوغ کار است. مضاف بر اینکه نجفی خود نیز به مانند بسیاری از اصولگرایان در موضع خود سخت گیر و حاد بوده و ارتباط دوستانه گسترده ای با دنیای مخالف خود برقرار نمی کند. در حالیکه «روحیه فردی» اثرگذاری ویژه ای بر نشو و نمای اندیشه یک اندیشمند دارد.
6⃣ آنقدر که عقل نگارنده قد می دهد در حداقل صورت اینکه نجفی به طور غیرمستقیم نشان می دهد که آنچه فیرحی در سنت تاریخ تمدن اسلامی نشان داده است، می تواند محترم باشد. اما من هم با عینک خودم تاریخ تمدن اسلامی را کاوش کردم و چیزهایی خلاف فیرحی دیدم. لایه ای که فیرحی دیده است لزوما غیرواقعی نیست اما همه واقعیت هم نیست. واقعیتهای دیگر و برجسته تر هم وجود دارند که آن مرحوم اغماض کرده است.
7⃣ نکته قابل ذکر اینکه حدود مطالعاتی فیرحی فقط بر دوره میانه یعنی قرن سوم تا هشتم هجری متمرکز است اما نوشته نجفی تاریخ معاصر را نیز در بردارد. هر دو کتاب هم رساله های دکتری اندیشه سیاسی ایشان است. هر دو می کوشند حال و آینده را با عنایت به بازشناسی و اتصال به تراث گذشته بازسازی کنند و از این جهت «مساله و هدف» آنها مشترک است. فیرحی از رساله خود تحت هدایت رضوی و بشیریه و مرحوم آیت اله عمید زنجانی دفاع کرده و نجفی نیز تحت هدایت داوری اردکانی و مجتهدی که همه از بزرگان تفکر ایرانی هستند. کما اینکه دکتر داوری در مقدمه کتاب نجفی، به درستی آنرا بی سابقه می داند.
8⃣ به هر حال نگارنده در اینجا «تفسیر شخصی» خود را از روح کتاب مرحوم دکتر فیرحی محور بندی کرده و سپس مطالبی درباره کنه اثر دکتر نجفی ارائه می نماید.
🔗 مشروح این مقاله را در پیوند زیر بخوانید:
https://yun.ir/6yksw4
▫️▫️▫️
توضیحات:
۱. دیپلمات و پژوهشگر اندیشه سیاسی و دیپلماسی.
۲. قدرت، دانش و مشروعیت، داود فیرحی، نشر نی: ۱۳۷۸.
۳. مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی، موسی نجفی، دانش و اندیشه معاصر: ۱۳۸۲.
#یک_حرف_از_هزاران
◀️ گزیده های ایران و جهان ▶️
@yekhezaran
#تاریخ_سیاسی
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص)
📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص))
✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
💢 سلسله همایشهای جریان شناسی #تاریخ_معاصر
▫️موسسه ولاء منتظر عج
▫️موسسه امام خمینی ره
▫️موسسه افق تاریخ اندیشه معاصر
✅اعطای گواهینامه رسمی پایان دوره
🏵 اهداء جوایزنفیس به نفرات برگزیده
💎 برادران و خواهران
📨طلاب، دانشجویان و فرهیختگان
🎁 تخفیف ویژه ایام ۱۳ آبان
🔰جهت ثبتنام عدد ۷ را به شماره ۳۰۰۰۱۰۱۰۱۵ ارسال کنید.
#جهاد_تبیین
📮اطلاعات تکمیلی و ثبت نام👇
http://www.blog.mfvm.ir/jtm
🌐https://eitaa.com/joinchat/703266838Ceb59db5ddd
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم ؛
✅سلام علیکم جناب استاد
نشریه آگاهی نو آقای قوچانی در شماره زمستان 1399 به مساله نوصفوی گری پرداخته است. آقای قوچانی طی یک یادداشت 50صفحه ای تلاش میکند تا از ایده نوصفوی گری به عنوان بدیل نوعثمانی گری ترکیه بهره ببرد. وی می نویسد: «تنها راهبرد ملی برای ایران در برابر راهبرد ملی ترکیه دراحیای امپراتوری عثمانی و نوعثمانی گری، بازگشت ایران به صفویه، تامل در آن و بازسازی صفوی گری نه به عنوان ایدئولوژی که به مثابه استراتژی ملی ایران است.» ص 153همچنین در صفحه 201 می نویسد نوصفوی گری بازگشت به سلطنت طلبی نیست عبور از سلطنت طلبی و خلق جمهوری صفوی است.
وی در ادامه به صفویه ستیزی روشنفکران پرداخته و آنرا نقد کرده است و کتاب والتر هیتس بنام «تشکیل دولت ملی ایران» را پایه نگاه جدید به صفویه قلمداد کرده و جامع عباسی را اولین سند تقنین در تاریخ ایران می خواند.وی به شکل گیری ارتش ملی، دین حکومتی، سرمایه ملی،شهر ملی، دین ملی، خردملی و شهروند صفوی اشاره کرده و می نویسد:«حکومت صفویه را می توان از حکومت های فضیلت سالاری دانست که در آن پادشاهان، فقیهان، وزیران، حکیمان و سرداران و بازرگانان در راس نهاد سلطنت و روحانیت و وزارت و حکمت و لشکر و بازار قرار داشتند و دولت -ملت ایران را اداره می کردند اما به تدریج این فضایل به رذایل بدل شد» ص196.وی اصفهان را روح ایران می نامد.
وی در نهایت اتحاد نوصفوی، نوعثمانی و نوفاطمی در خاورمیانه را راه غلبه بر سلفی گری قلمداد کرده است.
پرسش بنده اینه که چقدر این مطالب را منطبق بر نظریات خود درباره صفویه میدانید و به نظرتون هدف آقای قوچانی از طرح چنین استراتژی ای چیست؟
🔵جواب :
🔴نجفی :
🔶در مورد چند پرسش مطرح شده باید بگویم اینکه اشخاص با هویت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی دولتی و ۰۰۰ به تاریخ گذشته ملت شان توجه داشته باشند فی نفسه ارزشمند و قابل تقدیر است؛ اما دقت داشته باشید در این قسمت یک دو راهی علمی مهم جلب توجه می کند :
اول اینکه این نظرات برگرفته از متن تاریخ باشد و امتداد آن در سیاست امروز استفاده گردد۰
دوم این است برخی خود را مواجهه با مسائل سیاسی می بینند و برای پاسخ آن با "ذهنیتی" خاص و از قبل معلوم به سراغ متن تاریخ می روند ۰
در فرض اول ، محقق از تادیخ ، ذهنیت و ایده و نظریه اخذ می کند و در فرض دوم با ذهنیت و ایده بیرون از تاریخ به صورت ابزاری از تاریخ کمک می گیرد ۰ به نظر من هر چند هر دو فرض ، علمی و دارای اعتبار و کارگشاست ولی اتقان و درجه علمی و ارزش و عمق مطلب به دست آمده از هر یک یکسان نمی باشد ۰ به نظر می رسد اصطلاحات و مطالب مذکور در پرسش مطروحه امتزاجی از دو صورت مسئله گفته شده است ۰ بحث مفصل تر و مبسوط تر در این باره لازم است که مقدمه گفته شده می تواند شروع آن باشد ۰
موفق باشید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi