معارفه پژوهشگاه ۲
🔰سومین دوره تمدن اسلامی در پرتو انقلاب اسلامی و باز طراحی مراکز و نهادهای علمی
✅ایرانیها ظاهراً قرار است در سهدوره تاریخی در تمدن درخشش داشته باشند که دو دوره تمدنی که گذشته است، دوره اول قرن چهارم و پنجم بوده که دوره زرین تمدن اسلامی بود که بیشتر با همین علوم تجربی و پزشکی شناخته شده بود. دوره دوم به دوران صفویه و قرن دهم و یازدهم مربوط میشود که بیشتر با مبانی عقلانی، عرفانی، فلسفی و معماری شناخته شده و دوره سوم به نظر میآید همین دوره ما هست که مفتخر هستیم در در آن هستیم و با اینکه ما دو میراث گذشته را داریم اما باید قبول کنیم که با معضل بزرگی به نام هژمونی مدرنیته و در کنارش استعمار غرب مواجه هستیم که نمیگذارند به تمدن بزرگ اسلامی آنطور که شایسته هست، برسیم، لذا در بحث تمدن نوین اسلامی حتماً انقلاب اسلامی نقش داشته و تمدن اسلامی باید استعمار غرب را کنار بگذارد و خودش را آرام آرام در دنیا مطرح کند و لذا بهصورت یک رقیب دیده میشود.
🔴به نظر من اگر ما بتوانیم این میراث هویتی را به نسل بعدی و به دهه پنجم انقلاب منتقل کنیم باید یک نوع بازطراحی در پژوهشگاه داشته باشیم، در شأن تمدن اسلامی. برای اینکه پژوهشگاه انقلابی داشته باشیم باید در این راستا روشنفکر تراز انقلاب داشته باشیم، دولت تراز انقلاب داشته باشیم و مجموعه دانشگاهی و حوزوی ما هم باید در تراز انقلاب باشند تا همه اینها در کنار هم متعادل و متناسب، به تمدن نوین اسلامی نزدیک شوند.
🔶ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
معارفه پژوهشگاه ۳
🔰ضرورت نظریه پردازی در دهه پنجم انقلاب اسلامی و ترسیم چشم انداز نوین برای ظرفیت ها
✅همانطور که اطلاع داریم، جایگاه پژوهشگاه در بین مراکز پژوهشی مثل جایگاه دانشگاه تهران است که به سایر دانشگاهها، یعنی حالت محوری دارد و این موضوع مسئولیت ما را دوچندان میکند و همه به این موضوع واقف هستیم، منتها بنده به عنوان مدیر و خادم فعلی پژوهشگاه در این مدت اندک به یک صورت مسئله جدیدی رسیدم که میخواهم صادقانه با آقای دکتر (وزیر علوم) طرح کنم و آن این است که ریاست این مراکز فقط به مدیریت اداری و جایگاه یک مدیر برای دستور دادن و... نیست. خودم به این نتیجه رسیدهام که در دهه پنجم انقلاب، یک انقلاب عظیمی در یک سمت قرار دارد و امکانات عظیمی هم سمت دیگر! تا حالا این دو آنطور که باید و شاید همدیگر را ندیدند. من وظیفه خودم میدانم که این انقلاب عظیم را در چشمانداز علوم انسانی که همکاران ما هستند، قرار بدهم و از این طرف هم زحمات همکاران خودمان را در چشمانداز انقلاب لحاظ کنم. این تنها کاری است که میتوانم بکنم و این کار هم نیازمند یک نظریهپردازی و ارتباط فکری خوب و تعامل با همکاران است که بتوانیم بارهایی را از دوش این کشور برداریم.
🔶ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
معارفه پژوهشگاه ۴
🔰انقلاب اسلامی و توان و تاثیر بین المللی کردن نام ایران و ایرانی
✅یکی از تقابل های مصنوعی و دوقطبی که برای ما ایجاد کردند بحث اسلام و ایران است که در این پژوهشگاه هم ممکن است برخی فکر کنند دیده میشود. آن چیزی که من به نظرم می آید این است که نسبت انقلاب اسلامی به ایران مثل نسبت انقلاب فرانسه به کشور فرانسه است انقلاب فرانسه انقلاب فرانسوی نبود انقلابی بود که در فرانسه انجام شده است انقلاب اسلامی هم انقلاب ایرانی نیست انقلابی است که در ایران انجام شده است. اما همانطور که انقلاب فرانسه به این کشور یک بعد بینالمللی و جهانی داده، انقلاب اسلامی هم به ایران و ایرانی یک شخصیت ممتاز بینالمللی و جهانی اعطا کرده است و این برای ما ایرانیها یک افتخار میتواند باشد که در سومین دوره تمدن اسلامی با این انقلاب میتوانیم برای دنیا حرف داشته باشیم. این صورت مسئلهای هست که من نسبت به خودم و نسبت به زمانه خودم میبینم. لذا کاری که ما باید انجام دهیم این است که باید پژوهشگاهی را باز طراحی کنیم که در انتقال و اجتهاد و بازآفرینی این میراث برای تکوین تمدن نوین اسلامی در سومین دوره تاریخی تمدن در ایران برای رشد و بازخوانی هویت ملی ایران تلاش کند، این وظیفه ای هست که ما می توانیم اینجا برای خودمان تعریف کنیم .
🔶ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
معارفه پژوهشگاه ۵
🔰هاضمه قدرتمند و چند وجهی تمدنها برای تنوع فرهنگها
✅.این را هم بدانیم وقتی از تمدن صحبت میکنیم
هاضمه تمدنها هاضمه قوی هست، هاضمه متنوع بزرگ و پیچیدهای است، لذا میتواند در سایر فرهنگها افکار و عقاید را به راحتی تحمل کند و ببیند و برتری تمدن و فرهنگ ایرانی_اسلامی را اثبات کند.
یکی از دانشمندان عصر مشروطه هشداری را آنزمان داده، به نظرم هشدار امروز ما، پژوهشگاه ما و تمدن ما هست که این هشدار را میخوانم و عرضم را تمام میکنم: «نان خود به سفره مردم خوردن، به نعمت خویش منت از دیگری بردن، خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن، جامه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلاست. گفتهاند مُلک از خردمندان جمال گیرد، دین از پرهیزگاران کمال پذیرد.»
🔴برای مطالعه مشروح مراسم رجوع شود به ؛
https://www.mehrnews.com/news/5410203/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
🔶درس چهارم: مروری بر تاریخ ایران
🔷ده واقعه مهمی که گذشته را به امروز متصل می کند
🔵دکتر موسی نجفی :
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رحلت مرجع عالیقدر تقلید آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی حقیقتا ضایعه بزرگی می باشد ۰
ایشان حق بزرگی بر گردن حقیر و خاندان من دارند ؛ و طی چند دهه اخیر همیشه و به گرمی مرا پذیرفته و توفیق تشرف به محضر پرفیض شان را پیدا می نمودم علت این بزرگواری علاقه و احترام فوق العاده معظم له به مرحوم والدشان مرحوم آیت الله شیخ محمد جواد صافی گلپایگانی بود که از شاگردان خاص مرحوم ایت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی بودند۰
✅خاطرات و نکات و دقت های تاریخی ایشان حقیقتا ناب و منحصر بفرد و موشکافانه بود ۰
در کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله حاج آقانورالله در سال ۱۳۸۴ و کنگره بزرگداشت مرحوم ایت الله آقا نجفی اصفهانی در سال ۱۳۹۰ ، پیامهای کتبی و شفاهی و حمایت های همه جانبه ایشان بسیار موثر و خط دهنده و مهم و ارزشمند و دلگرم کننده بود ۰
عکس فوق مربوط به یکی از دیدارها در منزلشان در شب دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ می باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔊 دکتر موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگوی اختصاصی با #صدای_حوزه؛
🔺آیت الله صافی گلپایگانی مرجعی بودند که همیشه همراه نظام بودند
🔺ایشان همیشه علیه جریان سکولار و غربگرا موضع گیری داشتند
🔺ایشان همیشه با رهبر معظم انقلاب مراوده خوبی داشتند
🔹یکی از اهدافی که جد ما (آقا نورالله نجفی) داشتند مبارزه با بهائیت بود و آیت الله صافی گلپایگانی به این حوزه توجه بسیار داشتند و مراقبت میکردند، ایشان همانطور که #رهبر_انقلاب در پیام تسلیت خود فرمودند انسانی واقعا #بصیر بودند و حافظه تاریخی بسیار خوبی هم داشتند و به ویژه از پدرشان در خصوص #مشروطیت اطلاعاتی کسب کرده بودند که کسی نمیدانست و مسائلی را نقل میکردند که بسیار ناب و خاص بود.
🔸اینکه یک جناح سیاسی بخواهد حرف آیت الله صافی گلپایگانی را مصادره و تحریف بکند قطعا حافظه تاریخی درستی ندارد، ایشان همیشه علیه جریان سکولار و #غربگرا موضع گیری داشتند و نمیشود کسی ایشان را مقابل نظام اسلامی قرار بدهد و تلاش کند تاریخ را تحریف کند. مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی یک مرجعی بودند که همیشه همراه نظام بودند.
🔹ایشان اواخر عمرشان نکتهای را مطرح کردند که بعضی جناحهای سیاسی اینگونه تعبیر کردند که ما با دنیا قهریم ولی این موضوع درست نبود، در دیدگاه ایشان دولتی که تنها چندماه بر سر کار بوده مقصر نبود بلکه مقصر دولتی بود که ۸ سال بر سر کار بوده است اما برخی با بازیهای رسانهای تلاش کردندایشان را در مقابل نظام و دولت قرار بدهند.
مشروح گفتوگو:
v-o-h.ir/?p=37813
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
2.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد
👈 دکتر موسی نجفی در برنامه «جهان آرا»: انقلاب اسلامی بر خلاف نظریهپردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفهای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمیکرد.
🔰#برنامه_تلویزیونی
🔰#جهان_آرا
🆔@ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
🔰روزنامه ایران در شماره 7844، تاریخ 18 بهمن 1400، درباره اینکه چرا در ایران انقلاب شد و چرا انقلاب ایران «اسلامی» شد، میزگردی با حضور دکتر موسی نجفی (دکترای اندیشه سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر یحیی فوزی (دکترای علوم سیاسی و استاد دانشگاه و پژوهشگر تحولات سیاسی و فکری ایران معاصر)، دکتر سیدجواد میری (جامعهشناس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دکتر محمدعلی فتحاللهی (دکترای علوم سیاسی و پژوهشگر تحولات سیاسی ایران)، تشکیل داد.
✅در این میزگرد ریشههای هویتی انقلاب ایران و سهم آن در ساخت تمدن نوین اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماحصل آن پیشروی شماست:
روزنامه ایران: وقتی دلایل و ریشههای بروز انقلاب اسلامی ایران را بررسی میکنیم از سوی انقلابپژوهان داخلی و حتی تحلیلگران بینالمللی، مجموعهای از عوامل ذکر میشود که اغلب هم علل سیاسی- اجتماعی و اقتصادی مورد اشاره قرار میگیرد. اما کمتر، انقلاب ما بهعنوان پاسخی به دغدغه «هویتی – فرهنگی و تمدنی» ایرانیان، مورد مداقه قرار گرفته است. طرفداران این نظریه معتقدند انقلاب ایران اساساً از رهگذر خصلت فرهنگی و هویتیاش از سایر انقلابها اعم از انقلاب فرانسه و روسیه متمایز میشود. به تعبیری «ایرانیت» و «اسلامیت» انقلاب ما از رهگذر «ساحت هویتی» قابل بررسی است.
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتــر موســی نجفــی:
در خصــوص بحثهایــی که طرح شــد، یــک جاهایی نقد و جاهایــی تکملــه دارم. اگــر انقــلاب را بــه مثابــه درختــی ریشــه دار در نظــر بگیریــم، اغلــب مخالفــان چــون از میــوه و ثمــرات آن خوششــان نمی آیــد، در بحثهایــی کــه کل در مــورد انقــاب طــرح می کنند، اساســا درخت و ریشه را انکار می کنند. برخی از این
هــم فراتر رفته )یروانــد آبراهامیان در کتاب
»ایــران بیــن دو انقـلـاب«( و میگوینــد چــرا
درخت اینگونه شــد؟ و در نهایت می کوشند
تا انقلاب را به عنوان یک فریب نشان دهند.
از ایــن رو، ضــروری میدانــم کــه به ســه
پرســش بنیــادی در مــورد انقــاب اسـلـامی
ایــران بپــردازم؛
نخســت آنکه، چرا اسـلـام؟
دوم : چــرا در ایــران؟
سوم : چــرا انقــلاب؟
میگوییــم انقلاب اسلامی ایران« ولی هر کدام از این ســه مؤلفه »انقلاب«، »ایران« و »اسلام« را
ســاده می گیریم. می توانســت انقلابی نشود
بلکــه تحولــی اســلامی – ایرانــی باشــد، کما
اینکه در مشــروطه هم به همین شکل پیش
رفــت. می توانســت ایرانــی باشــد، انقلابــی
باشد، اما اسلامی نباشد. می توانست انقلاب
اســلامی باشد و در ایران نباشد، این سه باید
به هم یک ربطی داشته باشند.
اما چه ارتباطی؟
مشروح میزگرد علمی در ویژه نامه:
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/22182/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
حمیدرضا بوجاریان- روزنامهنگار
موسی نجفی، استادتمام علوم سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او در زمینه تاریخ و فلسفه سیاسی و همچنین نظریهپردازی انقلاب اسلامی، کتب و مقالات متعددی را به رشته تحریر درآورده است. او در گفتوگو با همشهری بر عبور انقلاب از نامها و عنوانها بهدلیل ذات تحولگرای انقلاب سخن به میان میآورد و معتقد است انقلاب خود را در زندان عقاید و نظرات برخی محصور و زندانی نکرده و نمیکند. نجفی در عین حال بر این عقیده است که وضعیت زندگی مردم در ایران 1400بسیار بهتر از دوران پهلوی است و برای این مدعای خود گزارههایی را نیز بیان میکند. در این گفتوگو که در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجام شد بیشتر به ماهیت انقلاب و آسیبشناسی آن در جواب شبهات دهه پنجم از عمر جمهوری اسلامی پرداختیم.
مشروح مصاحبه رجوع شود به :
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/153123/%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF.html
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه با روزنامه همشهری (۱)
موسی نجفی در پاسخ به این سؤال که 70درصد جمعیت کشور، دوره قبل از انقلاب را ندیدهاند و بهدلیل بمباران خبری رسانههای دشمن دچار شبهه شدهاند و اینطور وانمود میشود که مردم بدون هدف انقلاب کردهاند، گفت: مردم برای اینکه چیزی را قبول کنند نیاز نیست که سرمنشأ آن را ببینند. صرف ندیدن دلیل بر نبودن نیست. هر رویدادی که سرمنشا داشته باشد و اصیل باشد، جریان دارد. ندیدن سرچشمه، سبب ندیدن امتداد نیست و انقلاب اسلامی ایران هم مستثنی از این موضوع نیست. امروز مردم اثرات انقلاب و ماهیت آن را میبینند. نباید اینگونه تصور شود که انقلاب صرفا ماهیتی مبتنی بر سرنگونی رژیم شاهنشاهی داشته است. بلکه انقلاب وجوه مفصلتری را در دل خود دارد که باید به واکاوی آن پرداخت. وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، جریانی اصیل، بزرگ و دارای هویتی کاملا مشخص است که نمیتوان آن را کتمان کرد، افزود: برخی جریانهای معاند یا افرادی که در جریان انقلاب بودند این روزها چنین ادعا میکنند که مردم از سر شکمسیری یا تفنگبازی انقلاب کردند. این ادعا از اساس قابلقبول نیست چرا که انقلاب مردم نه برای سرنگونی یک رژیم بلکه برای براندازی ساختارهای غلطی به وقوع پیوست که مردم آنرا قبول نداشتند.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi