🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم، روز شما بخیر
ببخشید بنده راجع به« کتب »پیشنهادی،« سیر مطالعاتی » و « رهنمود »های آقای نجفی در باب تاریخ اسلام سوال داشتم، فرموده بودند در پست ها و پرسش پاسخ های قبلی هست، بنده هرچه گشتم پیدا نکردم، چند پاسخ شفاهی هم بود که چون زمانش گذشته، دیگه تو ایتا باز نمیکنه.
امکانش هست بنده رو در این زمینه راهنمایی بفرمایید؟
🔴جواب :
🔵نجفی:
🔶با سلام مطالب مرتبط با تاریخ اسلام و اندیشه سیاسی در صدر اسلام در کانال موجود است و در یک سیر اجمالی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید ؛ با وصف این در این حوزه فکری و تاریخی اگر مایل هستید مطالعه داشته باشید، دو کتاب از مقام معظم رهبری به نام های کتاب "انسان ۲۵۰ ساله " و کتاب " همرزمان حسین علیه السلام "👆👆 را که به صورت فکری و تحلیلی است معرفی می نمایم ۰ هم چنین برای اطلاع از تاریخ نقلی و فکری قرن اول کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه👆 نوشته آقای رسول جعفریان حاوی مطالب مستند و خوبی می باشد ۰
🔷موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)، منتشر شد:
📚 فایل کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت»
دیدگاههای آیتالله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر
✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔷 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️02532113627
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅دکتر موسی نجفی:
🔵کسانی که نظام اسلامی را در حمله به اوکراین متهم به شرق گرایی و روسیه ستایی می نمایند ، اگر مبانی سیاسی عمیقی ندارند می توانند بینش تاریخی خود را با مطالعه حمله هلاکو خان مغول به بغداد تقویت نمایند ۰
🔴در حمله مغولان به بغداد یک طرف ماجرا ، خان فاتح و خونخوار مغول بود و در طرف دیگر خلیفه مفلوک و ضعیف سلسله عباسی ، در این موقعیت متفکر برجسته شیعی خواجه نصیرالدین طوسی از فرصت پیش آمده استفاده نموده و نه تنها ایران را از نیروی ویرانگر مغولی تا حدودی زیادی حفظ نمود ، بلکه با تاسیس رصد خانه مراغه و سیاست بی طرفی فعال به جای نوحه سرای برای خلیفه بخت برگشته و سرنگون شده بغداد ، عزت و استقلال و احیای هویت شیعی ایران را مد نظر و همت خود قرار داد ؛ سیاستی که بعدها در اعقاب شیخ صفی الدین اردبیلی منجر به تاسیس سلسله صفویه گردید۰
🔵صرف نظر از برخی مغرضین ، هیچ مورخ ایرانی منصف و دانش دوستی نیست که در طول این هشت قرن از سیاست و درایت این خواجه سیاستمدار و با تدبیر تمجید نکرده باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
✅۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۰۳
موسی نجفی در گفتگو با مهر تشریح کرد؛
چرا اهالی علوم انسانی در تصمیمگیریهای کشور دخیل نیستند؟
چرا اهالی علوم انسانی در تصمیمگیریهای کشور دخیل نیستند؟
🔴رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می گوید خیلی از مسئولین ما فن سالار هستند و در فن سالاری آنچنان که باید ایده ها، مسائل فرهنگی و علوم انسانی دیده نمی شود.
🔵خبرگزاری مهر_گروه فرهنگ و اندیشه_سارا فرجی: وقتی در بخش جستجوی گوگل واژه پژوهشگاه را تایپ میکنی پس از واژه پژوهشگاه دهها پژوهشگاه با عناوین مختلف میبینیم که عناوین خیلی از آنها هم بعضاً شبیه هم هستند مثل پژوهشگاه علوم اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشگاه علوم فرهنگ و اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و.... اما در میان اینهمه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اولین و اصلیترین مرکز پژوهشی در حوزه علوم انسانی کشور است که از سال ۱۳۴۳ مشغول به فعالیت است.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
قسمت اول
🔰پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین قدیمیترین و بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی در ایران و خاورمیانه است. البته تا قبل از سال ۱۳۷۳ این مرکز، عنوان پژوهشگاه نداشت و در قالب بنیاد و مرکز علمی فعالیت میکرد اما در سال ۱۳۷۳ شورای عالی پژوهشگاه به منظور تأکید بر گرایش علوم انسانی و مسائل فرهنگی در تحقیقات پژوهشگاه، عنوان «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» را برای این نهاد پیشنهاد کرد که مورد تصویب شورای گسترش آموزش عالی قرار گرفت. در حال حاضر این پژوهشگاه ۱۲ پژوهشکده دارد و به تازگی با حکم وزیر علوم، موسی نجفی رئیس این پژوهشگاه شد. این اولین رئیسی است که از بدنه خود پژوهشگاه عهده دار این مسئولیت شده است.
✅به بهانه این انتصاب، در روزهای پایانی سال به دفتر او در پژوهشگاه رفتیم و با اوگفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را میخوانید؛
🔴* آقای نجفی شما اولین رئیسی هستید که از داخل پژوهشگاه انتخاب شدید واین سمت را گرفتید بنابراین با مسائل و مشکلات مجموعه به خوبی آشنایی دارید بفرمائید که اصلیترین دغدغه تان در دوره مدیریتیتان در پژوهشگاه چیست؟
🔶بنده حدود چهار ماهی است که به این سِمَت منصوب شدم و در سی سال اخیر اولین رئیسی هستم که از خود مجموعه پژوهشگاه انتخاب شدم؛ رؤسای قبلی همه از مراکز دیگر به اینجا آمده و منصوب شده بودند. در حال حاضر دردهه پنجم انقلاب هستیم و طبیعی است که اگر قرار باشد تحولی در انقلاب اسلامی صورت گیرد و در سطح کیفی مسائل انقلاب صورت پیدا کند پژوهشگاهها و مراکز دانشگاهی هم باید بتوانند متناسب با رشد انقلاب رشد کنند. یعنی اینطور نیست که بگوییم انقلاب و جامعه رشد میکند اما مراکز علمی و پژوهشی ثابت میمانند. وقتی قرار است حرکت از سمت نظام به طرف تمدن نوین اسلامی باشد همه ارکان و سازمانها و زوایای مختلف جامعه باید همپای هم رشد کنند. من هم با این ایده رئیس پژوهشگاه شدم که در دهه پنجم انقلاب اسلامی پژوهشگاه باید در افق تمدن نوین اسلامی حرکت کند و بتواند در راستای تحقق آرمانهایی که برای جامعه وضع شده حرکت کند. برای این کار ایدههایی هم دارم. یکی از جنبههای نرم افزارانه بحث تمدن نوین اسلامی، موضوع تحول در علوم انسانی و بومی سازی علم است در واقع این دو موضوع، بالهای تحقق تمدن نوین اسلامی هستند که محل تحققشان هم در حوزههای علمیه، دانشگاهها و پژوهشگاه هاست. ما باید در این دو زمینه حرف برای گفتن داشته باشیم. پژوهشگاه علوم انسانی فعلی متناسب با این وضعیت نیست و باید در این زمینه هم پژوهشکدههای موجود تقویت وهم پژوهشکدههای جدیدی ایجاد شوند. قدمهایی دراین راه برداشتیم و امیدواریم در نیمه دوم سال آینده چنین آرمانی تحقق پیدا کند.
یکی از جنبههای نرم افزارانه بحث تمدن نوین اسلامی، موضوع تحول در علوم انسانی و بومی سازی علم است در واقع این دو موضوع، بالهای تحقق تمدن نوین اسلامی هستند که محل تحققشان هم در حوزههای علمیه، دانشگاهها و پژوهشگاه هاست
🔵* موانع و مشکلات فعلی پژوهشگاه چیست؟
🔷در رابطه با خود مراکز و پژوهشکدههای موجود لازم است بگویم که در حال حاضر حدود ۱۲ پژوهشکده و چندین مرکز مستقل دارد که همگی باید هم از جهت برنامههای پژوهشی و هم از جهت برنامههای علمی تقویت شوند. یکی ازموانع ما در رشد کار علمی پژوهشگاه این است که دردوره قبلی وزارتخانه علوم در آئین نامه ارتقا دانشگاهها از پژوهشگاهها متمایز نبودند و همان قوانینی که بر دانشگاهها حاکم بود بر پژوهشگاهها هم حاکم بود و این یک ایراد بود چون در دانشگاه کار اولیه آموزش و کار ثانویه پژوهش است در حالی که درپژوهشگاه برعکس است. چنین امری میطلبد که تغییراتی ایجاد
شود. از ابتدای ورود من به پژوهشگاه در سمت ریاست پژوهشگاه، یک کمیته تحولی از همکاران علمی ایجاد شد که با اعضای هیئت علمی مصاحبه کنند تا نقاط قوت و ضعف طرحهای پژوهشی بررسی شود و نهایتاً این جمع بندی حاصل شد که باید طرحهای متفاوتی مثل طرحهای فردی، طرحهای جمعی و طرحهای متنوعی تهیه شود تا پژوهش را از حصار بسته نوشته صرف درآورده و به ایده پردازی و نظریه پردازی بها داده شود.
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
قسمت دوم
🔴 آقای نجفی یکی از نکاتی که همیشه در حوزه علوم انسانی وجود دارد این است که در تصمیمگیری های کشور اهالی علوم انسانی به اصطلاح بازی داده نمیشوند و اهمیتی به نظریات این علم و اهالی آن داده نمیشود، فکر میکنید دلیل این امر چیست؟
🔶اینکه در تصمیم گیری ها علوم انسانی به کار گرفته نمیشود به برخی از ویژگیهایی برمیگردد که از دوره قبل از انقلاب مانده است. در آن زمان متأسفانه علوم تجربی و فن سالاری شانی دارد که علوم انسانی ندارد در حالی که در کشورهای توسعه یافته مناصب اصلی وبرنامه ریزی دست افرادی است که علوم انسانی خواندند و اتفاقاً این افراد از کسانی که علوم تجربی و ریاضی خواندند جایگاه بالاتری دارند. بنابراین با گذشت اینهمه سال ما هنوز نتوانستیم این فضا را تغییر دهیم و این تغییر مستلزم کار زیادی است. پیش از هرچیز اهالی علوم انسانی باید جایگاه واقعی خودشان را بشناسند آنگونه که حوزههای علمیه تلاش کردند و توانستند که جایگاه خودشان را در برخی از ارکان و نظام فکری و سیاسی کشور تثبیت کنند اما دانشگاهها خیلی در این امر موفق نبودند. علاوه براینکه به رویکرد دولتها هم برمی گردد که بخواهند به دستاوردهای خود کشور تکیه کنند یا دنباله روی غرب باشند. مثلاً اینکه یک دولت در حوزه اقتصاد، سیاست، مدیریت بانکداری و امثال اینها بخواهد به درون نگاه داشته باشد یا تقلید از غرب کند.
🔵حتی وقتی مدیران و مسئولان کشور هم کسانی میشوند که علوم انسانی خواندند باز هم این اتفاق نمیافتد و باز این ظلم به علوم انسانی میشود؛ چرا؟
🔷در این باره سه تا اشکال وجود دارد؛ یک اشکال مربوط به خود اهالی علوم انسانی است که ارائه نظریاتشان به جای اینکه بومی باشد مناسب جوامع غیر ایرانی و غیر اسلامی است و آنها میخواهند که آن نظریات را به صورت کلیشهای در ایران پیاده کنند و چون کلیشهای موفق نیست و جواب نمیدهد. دومین اشکال این است که برخی از مسائل علوم انسانی از حوزه علمی خارج شده و به مسائل سیاسی و جناحی تبدیل شده است. سومین اشکال هم اینکه خیلی از مسئولین ما فن سالار هستند و در فن سالاری آنچنان که باید ایدهها، مسائل فرهنگی و علوم انسانی دیده نمیشود.
🔴* به نظر میرسد که همیشه یک نبرد دائمی بین دانشگاهها و پژوهشگاهها وجود داشته و یک نوع شکاف بین این دو نهاد علمی وجود داشته است فکر میکنید علت این شکاف چیست؟
🔶نه من فکر نمیکنم که دانشگاه و پژوهشگاه باهم نبرد دارند؛ اتفاقاً مکمل یکدیگرند. مثل حوزههای علمیه که کار اصلی شأن فقه و اصول است ولی در کنارش فلسفه وادبیات هم میخوانند و این دومانع الجمع نیست. بنابراین ما باید ظرفیتمان را بالا ببریم و نباید اینگونه باشد که پژوهشگاه فقط کار پژوهش انجام دهد و دانشگاه فقط کارآموزش و تدریس ولی بحث اولویت مهم است یعنی اولویت پژوهشگاه پژوهش و اولویت دانشگاه آموزش است و خب طبیعی است که گاهی این حوزهها با هم تداخل پیدا میکنند ولی بحث نبرد نیست. مثلاً ما سعی کردیم که در علوم انسانی مکمل و نقش مادر و قطب برای دانشگاهها داشته باشیم. به همین خاطر هم ما در پژوهشگاه شورای بررسی متون داریم و آثار علوم انسانی که در دانشگاه تولید میشود را نقد میکنیم و دانشگاهها هم خیلی از این امر استقبال کردند و تاکنون تعارض و حساسیتی وجود نداشته است.
🔵چرا اهالی علوم انسانی در تصمیمگیریهای کشور دخیل نیستند؟
آقای نجفی گاهی اوقات دیده میشود که در شأن و جایگاه علمی افراد بعضاً جایگاه اساتید دانشگاه بالاتر از اساتید پژوهشگاهها دانسته میشود آیا شما هم قائل به چنین امری هستید؟ مثلاوقتی میخواهند یک استادی را جایی معرفی کنند.
🔷نه من اصلاً چنین چیزی را تا حالا ندیدم و فکر نمیکنم چنین تفاوتی که شما میگوئید وجود داشته باشد. به اعتقاد من شأن هردو یکی است و اگر یک وقتی یک خبرنگار یا مجری یک استاد دانشگاهی را بیشترارج می نهد شاید به خاطر این است که از استاد دانشگاه بیشتر خوشش میآید وگرنه هیچ فرقی باهم ندارند و بستگی به کار علمی اساتید دارد و اتفاقاً به نظر من برعکس این ماجرا بیشتر صادق است وشان اساتید پژوهشگاهها بیشتر از شأن اساتید دانشگاهها باشد. حتی احکام ما هم در وزارتخانه با احکام وزارت علوم یکی است.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
قسمت آخر
🔴امروزه تعداد پژوهشگاهها خیلی زیاده شده و ما برای موضوعات مختلفی از رنگ گرفته تا پلیمر و اقیانوس پژوهشگاه داریم درحالیکه خیلی از آنها واقعاً در حد پژوهشگاه نیستند و در حد یک اندیشکده و یک مرکز علمی کوچک (R&D) هستند ولی هیچ نظارتی در این باره وجود ندارد نظر شما در این باره چیست؟
🔶ما که پژوهشگاه هستیم و چکار به بقیه دارم که باید پژوهشگاه باشند یا نباشند. خب مگر رنگ دل ندارد که پژوهشگاه داشته باشد. پژوهشگاه زلزله، پلیمر و اقیانوس شناسی هم داریم و به نظر من اشکال و ضرری هم ندارد به شرطی که قواعد یک پژوهشگاه را رعایت کنند چون همه رشتهها به پژوهش احتیاج دارند. پژوهشگاه که فقط نباید مختص علوم انسانی باشد.
🔵* خب به نظر میآید دوست ندارید به این سوال پاسخ دهید.
🔷خیر اینطور نیست فقط میگویم اشکالی ندارد پژوهشگاههای دیگری هم فعالیت داشته باشند.
ذات انقلاب اسلامی به علوم انسانی مربوط میشود و من دوست دارم که همپای رشد تحول انقلاب اسلامی پژوهشگاه هم بتواند سهم خودش را در زمینه تمدن نوین اسلامی ورشد انقلاب اسلامی به صورت ابتکاری و اجتهادی ایفا کند
🔴* یکی از مشکلاتی که سالهای قبل پژوهشگاهها با دانشگاهها داشتند این بود که دانشگاهها به پژوهشگاهها میگفتند شما چون پژوهشگاه هستید نباید دانشجو بگیرید هنوز هم این مشکل وجود دارد؟
🔶بله، در یک دورهای دانشگاهها میگفتند که دانشجو گرفتن را کم کنید ولی ما گوش نکردیم و اتفاقاً بیشترش هم کردیم و طوری هم نشد و کسی هم معترض نشد. البته ما برای دانشجو گرفتن سقفی داریم که براساس آن تعداد مجازیم دانشجو بگیریم. ما سعی میکنیم کیفیت پژوهشگاه را در سطح دانشگاههای بین المللی و دانشگاه تهران نگه داریم چون مثلاً دربرخی از دانشکدههای دانشگاه آزاد در مقطع دکترا دهها نفر دانشجو گرفته میشود که امر درست و علمی نیست.
🔵دوست دارید وقتی دوره ریاستتان به پایان رسید چه اتفاقی به ثمر نشسته باشد؟
🔷ذات انقلاب اسلامی به علوم انسانی مربوط میشود و من دوست دارم که همپای رشد تحول انقلاب اسلامی پژوهشگاه هم بتواند سهم خودش را در زمینه تمدن نوین اسلامی ورشد انقلاب اسلامی به صورت ابتکاری و اجتهادی ایفا کند و شاهد طراحی پژوهشگاهی باشیم که درتراز انقلاب اسلامی باشد. هرچقدر بیشتر بتوانم به این هدف نزدیکتر شوم از خودم راضیتر میشوم. در دورههای قبلی هم این بحث تا حدودی در این حوزه جلو رفته ولی از یکجایی به بعد توقف داشته و دیگر اولویت نداشته و دنبال تحقق این هدف نبوده ولی برای من اولویت اول است.
🔴* به عنوان سوال پایانی اینکه هدف شما که همراستا با تحقق اسلامی سازی علوم انسانی است سالهاست که در کشور مطرح است و مراکز دیگری هم در این حوزه فعالیت میکنند ولی این کار مخالفان خودش هم دارد، با این نظرات مخالف چه میکنید؟
🔶مخالفان این جریان در همین پژوهشگاه هم حضور دارند و فقط در بیرون پژوهشگاه نیستند. آنها در پژوهشکدههای مختلف مشغول زحمت و پژوهش هستند منتها موافقان این جریان هم حضور دارند و ما سعی میکنیم نظریات هردو گروه را ببینیم و مانع مخالفان نیستیم. من به عنوان رئیس پژوهشگاه به علوم انسانی اسلامی اعتقاد دارم، معاونین من هم به این جریان اعتقاد دارند اما برخی از همکارانم هم مخالف این موضوع هستند ولی امیدوارم بتوانیم پژوهشکدههایی تأسیس کنیم که این موضوع محقق شود. راه اندازی شورای متون و طرح اعتلای علوم انسانی هم در راستای این امر است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام. چنانچه مقدور است پاسخی به این شبهه👆👆 داده شود۰
🔴جواب :
🔴نجفی:
با سلام و تشکر ، دو هفته قبل در مورد حمله روسیه به اوکراین طی ده بند دیدگاه خود را بیان نمودم ۰ در سیاست بهتر است مسائل را از هم جدا کرده و یکی یکی مورد بررسی قرار داده و سپس بدون غلبه احساسات نظر داد ۰ در مورد اینکه روسها هم مثل غربی ها دنبال منافع خود هستند شکی وجود ندارد و ما هم باید حافظ و نگران مصالح و منافع خودمان باشیم ؛ منتها در مطلب قبلی متذکر شدم روسیه فعلی در اندازه ای نیست که برای ما خطر استعماری و سلطه داشته باشد و در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز دارای نفوذ و درخشش نبوده و نیست ؛ لذا هشدار برخی محافل سیاسی در مورد خطر وابستگی به سیاست روسیه و محکم شدن جای پای آنها در ایران بیشتر توهم توطئه و پروژه روس هراسی برای توجیه غربگرایی جریانی خاص می باشد ۰
موفق باشید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
ادامه قبلی👆👆👆 🔰معرفي كتاب ✅موضوع زندگي و انديشة سياسي آخوند ملامحمدکاظم خراساني از سه جهت داراي ا
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام وقت بخیر در این نوشته یکی از مقصرین اعدام شیخ شهید رو مرحوم آخوند دونسته و ایشون رو از حامیان مشروطه خواهان غربگرا و همچنین پسرشون رو هم جزء آخوندهای درباری حساب کرده آیا از نظر دکتر نجفی این مطالب صحیح هست؟
سلام وقت بخیر
در کانال که نگاه میکنم خیلی پرسش های مخاطبین جواب داده شده. اما این سوال بنده که حدود چند ماه پیش مطرح کردم هنوز نه.
میخواستم ببینم علت چیه؟
🔴جواب :
🔵نجفی:
خدمت همراه گرامی نسبتا عجول کانال سلام عرض نموده و به ایشان اطمینان می دهم غالب پرسش های مطروحه به موقع جواب داده می شود ، ولی علت مطرح نشدن برخی پرسش ها بخاطر تکراری بودن و یا مشابه بودنشان با سوالات قبلی است۰ پرسش شما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قبلا در مورد مواضع سیاسی مرحوم آخوند خراسانی بحث نموده و منبع مطالعاتی نیز معرفی نموده ایم 👆۰ این نکته را هم متذکر شوم که سیاست علمای مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هر چند با جریان مشروعه امثال شیخ فضل الله متفاوت است ولی با مشروطه سکولار و غربگرا نیز فاصله و اختلاف بیشتری دارد ۰
🔶موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰آغازی دوباره ( سخنی با مخاطبین و دوستان عزیز)
✅ضمن عرض تبریک ایام و اعیاد شعبان و نوروز و آغاز سال جدید با ذکر چند نکته امسال را پایان و سال نو را شروع می کنیم :
🔴اول- از اینکه در این یکسال با ما همراه بودید صمیمانه تشکر می کنم و باز از اینکه با صبر و حوصله و تامل به مطالب این کانال توجه نمودید از شما قدردانی می نمایم ۰
🔵دوم : همانطور که از محتوای این کانال معلوم است مطالب ارائه شده ، بیشتر تخصصی بوده ولی تا حد ممکن سعی گردیده تا مطالب قابل استفاده برای عموم بوده و البته این کار هم با نوعی فرهنگ سازی همراه باشد ۰
♦️سوم : با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر روزهای هفته یک مطلب یا پست در کانال گذاشته می شد لذا به طور طبیعی در مواردی ، نکات ادبی و علائم ویرایشی دقیقا رعایت نمی گردید ؛ این نکته هم قابل ذکر است که پاره ای اوقات پرسش دوستان نیز خالی از اغلاط نبود۰ البته سعی ما در این مواقع بر این بود که سوالات را بدون تغییر و حتی با نحوه بیان خود پرسشگر انعکاس داده و کمترین دخالتی در متن پرسش روا نداریم ( به غیر از موارد ویژه) ۰
🔷چهارم : این کانال به اصطلاح بین رشته ای بوده و به طور عمده در زمینه چهار حوزه فکری مطلب ارائه می نمود :
تاریخ سیاسی - اندیشه اجتماعی و سیاسی - تمدن شناسی - انقلاب اسلامی
البته در مورد ورود به مسائل سیاسی روز نیز بیشتر این محورها رعایت می گردید؛ دوستان و مخاطبین کانال هم بیشتر در این حوزه ها به پرسش و اظهار نظر می پرداختند ۰ از ذکر مطالب متفرقه غیر مرتبط تا حد امکان خوداری می شد ۰ علت اصلی پاسخ ندادن به برخی پرسش ها در مطلب مذکور نهفته است۰
🔶پنجم : این کانال بیشتر به دنبال انگیزه تفکر و طرح عمیق تر مباحث بوده و مخاطبین نیز غالبا با این موضوع و روش ارتباط درست و صحیح برقرار نموده اند ولی متاسفانه طی یکسال اخیر گاهی پرسش هایی مطرح می شد که بیشتر متوقع بودند ، به جای ایشان بنده فکر نمایم و یا کتاب چند صد صفحه ای نخوانده آن مخاطب عزیز را خلاصه شده و فهرست وار برایشان تشریح نمایم؛ لذا موارد مذکور معمولا بدون پاسخ مانده و انعکاس نمی یافت ( مگر در موارد خاص) مخاطبین عزیز این بی اعتنایی را هم بر بنده حقیر ببخشایند۰
🔵ششم : گاهی پرسش دوستان عزیز معطوف به اظهار نظر صریح و شفاف در مورد برخی مسائل سیاسی روز می شد و زاویه نگرش و درخواست پاسخ هم نه با اصول فکری و محورهای گفته شده علمی، بلکه به صورت موضع گیری و حتی جناح بندیهای رایج تقاضا می گردید ، در این موارد اصرار بر ادامه اصول گفته شده قبلی داشته و تا جایی که مقدور بود از وزانت فکری و نگاه تحقیقی در موضوعات صیانت می گردید۰
🔴هفتم : ارائه مطالب این کانال به صورت ترکیبی ارائه شده ، یعنی به مناسبت و یا اقتضای هر مطلبی به قالبی خاص توجه می شد ، در این زمینه سعی بر این بود تا از قوالب مختلف ( نوشته ، صوت ، تصویر ، فیلم ، عکس نوشته) با نوعی تنوع مطلب تهیه شود، البته ارائه مطلب در برخی از این صور و اشکال، تخصصی تر بوده ولی سعی می شد به مرور زمان اشکالات قبلی تا حد مقدور مرتفع و شکل ارائه پخته تر گردد ۰ انشاالله در سال جدید نیز سعی می شود از نظم و ترکیب و شیوه های جذاب تر و مناسبی تر استفاده شود ۰ در این زمینه نقد و پیشنهاد و راهنمایی تک تک اعضاء را در نوع ارائه بهتر مطالب صمیمانه خواستارم ۰
🔵 هشتم :با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و سایر اقتضائات این روزها ،مناسب تر دیده شد که تا آخر تعطیلات یعنی ۱۶ فروردین مطلب جدیدی در کانال نگذاشته و انشاالله بعد از آن اگر توفیق باشد بعد از تعطیلات دوباره در خدمت دوستان خواهم بود ۰
🔷نهم : از اعضای محترم و همراهان تقاضامندم چنانچه نکته و یا رهنمودی برای پر بارتر شدن هر چه بیشتر کانال دارند ، لطفا دریغ ننموده و بخصوص در این ایام پیشنهادات خود را نوشته و ارسال نمایند۰
✅دهم : در خاتمه به اعضای کانال توصیه می کنم ( بخصوص کسانی که طی ماههای اخیر به جمع ما پیوستند) در این مدت تعطیلی، اگر فرصت دارند، مطالب کانال را یکبار دیگر با تانی و تفکر بیشتر مرور نمایند ؛ چرا که برخی مطالب در صورتی که به طور کلی و جامع و با هم نگریسته شوند ، بهتر و عمیق تر و با معنای جدیدتر به نظر می آیند و البته این مطالعه و رجوع ثانویه بعد از آن نگاه کلی ، به تک تک موضوعات و موارد جزئی تر، عمق و محتوای بیشتری می دهد ۰
🔴به امید دیدار و توفیق گفتگوی مجدد
🔵در پناه حق ، موفق باشید۰
۰http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
#معرفی_کتاب
♨️♨️ با توجه به درخواست های مکرر مخاطبین کانال درباره سیر مطالعاتی تمدن شناسی ، کتب زیر خدمت دوستان معرفی میگردد ۰
📚📚📚سیر مطالعاتی کتب مرتبط با مبحث تمدن و تفکر
1️⃣ کتاب نظریه تمدن جدید اسلامی :
«نظریه تمدن جدید اسلامی»، مجموعه مقالات، مصاحبه ها و سخنرانی های دکتر موسی نجفی حول محور فلسفه تکامل تمدن اسلامی و جوهر افول یابنده تمدن غرب است. نویسنده در مقاله ای از این کتاب با اشاره به سیر تاریخی رویارویی جهان اسلام با غرب، به بررسی شرایط فعلی این هماوردی پرداخته است. در ادامه نویسنده با اشاره نظر اندیشمندانی چون میشل فوکو که انقلاب اسلامی را انقلابی فرامدرن می خوانند؛ می نویسد:««هویت ملی» و یا «هویت اسلامی» که با ندای انقلاب اسلامی، راه و مسیر خود را از نگاه غربی در عالم جدا کرد.
✳️✳️لینک خرید :
👇👇👇👇👇
http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=69&search=%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87+%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF+%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
2️⃣کتاب افق تمدنی :
کتاب «افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی» پژوهشی است که بر مبنای آن تمدن اسلامی به عنوان محتمل ترین و بسط یافته ترین آینده ای است که می توان برای انقلاب اسلامی ترسیم شده است.در این تحقیق «آینده انقلاب اسلامی» به صورت یک موضوع مورد پژوهش، مد نظر قرار می گیرد. چنانکه در ادبیات آینده پژوهی نیز مطرح است، برای هر پدیده ای که مورد بررسی آینده پژوهی قرار می گیرد، سه گونه آینده متصور است: آینده های ممکن، آینده های محتمل و آینده های مطلوب.
✳️✳️لینک خرید :
👇👇👇👇👇
http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=88&search=%D8%A7%D9%81%D9%82+%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C
3️⃣کتاب تمدن برتر:
در این اثر درباره تمدن اسلامی و مسیر حرکت به سمت آن سخن به میان آمده است. در این کتاب سه مرحله برای تحقق آرمان شهر اسلامی مورد بحث قرار گرفته است. مرحله اول اینکه باید مردم یک جامعه دین اسلام را پذیرفته باشند و مناسبات فردی خود را بر اساس موازین اسلام برقرار کنند. مرحله دوم را نظام سیاسی اسلامی است به این معنی که روابط اجتماعی و قوانین حکومتی بر اساس اسلام تنظیم شود و حاکمان خود را ملزم به رعایت دین در سطح احکام بدانند. مرحله سوم که همان تمدن اسلامی است در سایه جهان بینی توحیدی و تفکر ناب و عمیق اسلامی بنا گذاری می شود
✳️✳️لینک خرید :
👇👇👇👇👇
http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=66&search=%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86+%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1
4️⃣کتاب دوباره در اوج :
کتاب "دوباره در اوج" که به گشت گذار در آثار استاد شهید مرتضی مطهری پرداخته و مباحث تمدنی در اندیشه های ایشان را جستجو می کند از حیث مواجهه تمدن اسلامی با تمدن غرب رویکردی ایجابی را در پیش گرفته که از این حیث در میان آثار دیگر (که غالبا جنبه ی سلبی دارند) اثری منحصر به فرد محسوب می شود.
✳️✳️لینک خرید :
👇👇👇👇👇
http://4soooq.ir/index.php?route=product/product&product_id=81&search=%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87+%D8%AF%D8%B1+%D8%A7%D9%88%D8%AC
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅در برخی از کانال ها پرسشی تاریخی - سیاسی مطرح شده است که به نظرم آمد ممکن است پرسش بعضی از دوستان جوان این کانال هم باشد ، فلذا به پاسخ دادن مختصر نسبت به آن اقدام نمودم ۰ متن پرسش و پاسخ اینگونه است :
🔴 یک سوال بی جواب!
ظاهرا حدود ۷۰ سال پیش اسراییل و متحدانش طی معاهده ای قسمتهای زیادی از کشور دوست و برادر ، فلسطین را اشغال کردند و ما تا به امروز برای حمایت از مردم مسلمان و مظلوم فلسطین اسراییل را به رسمیت نمیشناسیم و با این کشور ظالم مسابقه هم نمیدهیم.
از طرفی حدود یک قرن قبل از آن واقعه هم کشور روسیه طی معاهده ای ظالمانه در دو نوبت قسمتهای زیاد از خاک مردم مسلمان ایران را اشغال و به خاک خود ضمیمه کرد !!!!
حال چگونه است که ما کشوری که خاک خودمان را اشغال کرده به رسمیت میشناسیم اما کشوری را که خاک دیگران را تصرف کرده به رسمیت نمیشناسیم؟
اگر کسی جوابی بدهد ، مرا یک عمر بنده خود کرده است
🔴 جواب :
🔵نجفی:
✅این سوال کمی رنگ" سفسطه" دارد؛ روسیه یک کشور جعلی نیست که ما آن را به رسمیت بشناسیم و زمان مورد بحث تحت حکومت تزارها با ما جنگ می کردند، پس وجود داشتند؛ ولی دشمن متجاوز بودند؛ اما اسرائیل یک کشور واقعی نیست۰
✅در ثانی تجاوز روسها مربوط به بیش از دویست سال قبل است در حالی که تجاوز اسرائیل به روز است و دشمن بالفعل ما می باشد
✅ما هر چند از دست دادن بخشی از قفقاز و افغانستان و بلوجستان را ناگوار میدانیم ولی اگر بخواهیم ادعایی داشته باشیم باید معاهدات بین المللی را پاره کرده و به راه صدام حسین برویم البته در این راه دیگر کشورها بخصوص عربهای خلیج فارس ادعاهایشان را با وقاحت بیشتری مطرح می کنند
✅اما نکته آخر که بعضی هموطنان به ظاهر ملی گرا مطرح می کنند و به نوعی منافع ملی ما را بدون جهان اسلام و در تقابل با آن می بینند، باید بدانند که نفوذ بین المللی ما ایرانیان و قدرت ملی فعلی ما در حال حاضر و درجه اول بخاطر سکنی گزیدن انقلاب اسلامی در سرزمین ایران است و این عامل قدرت فرامنطقه ای و جهانی به ما داده است و بقول غربیها باعث شده ایران در پایتخت های عربی و اسلامی بغداد و بیروت و دمشق و صنعا و بحرین و غیره نفوذ فرهنگی داشته باشد و اتفاقا "نفوذ تمدنی" حتی ایرانی ما هم از این طریق ممکن شده است ۰ تاریخ اثبات کرده است محدود نمودن ایرانیان در چارچوب دیوارهای ایران نه تنها فایده ندارد بلکه حتی کشورهای کوچک را هم نسبت به ایران به طمع می اندازد ؛ فلذا همانقدر که "ایران تاریخی" یک واقعیت است "ایران اسلامی شیعی" هم پانصد سال است به شکل در هم تنیده شده ای "هویت ملی" ما ایرانیان شده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
🔶درس هشتم : چرا بهتر است تاریخ را بدون ذهنیت خاص بحوانیم۰ و شروع از تاریخ نقلی مقدمه درست فهم تاریخ تحلیلی است۰
🔷چرا مصلح باید صالح هم باشد؟
🔵دکتر موسی نجفی :
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰درسی از تاریخ دیپلماسی و توافق انگلیس و فرانسه
( به بهانه سیاست های برجامی اروپائیان)
✅قرار داد سایکس -پیکو را دولت های انگلیس و فرانسه درآغاز فوریه ی ۱۹۱۶ تصویب کردند و مفاد آن و حتی وجود آن تا دو سال محرمانه ماند و افشا نشد ؛ در این طرح بر سر خاور میانه بعد از جنگ توافق صورت گرفته بود ؛ اما نکته جالب در این طرح عدم اطلاع روسیه بود چرا که روسها در زمان مذکور متحد اصلی آنها در جنگ بودند ۰ اما جالب است که فرانسویان حتی دور از چشم انگلیس ها در بیست و ششم آوریل ۱۹۱۶ در تفاهم نامه ای محرنامه با روسها بر سر مناطق نفوذشان در خاک عثمانی توافق کردند ؛ یعنی در زمانی کوتاه دو توافق پنهان با دو متحد فعلی شان و رقیب آتی شان بستند۰
🔴دو نتیجه گیری اولیه که میتوان از این امر برای امروز داشت این است :
اول : پشت صحنه قدرتهای بزرگ تقسیم منافع است و چیزی به نام استقلال ملتها و احترام به حقوق کشورها در برابر منافع آنها پشیزی ارزش ندارد ۰
دوم : در این تقسیم منافع آنان مثل گرگها رفتار می کنند و حتی گاهی گرگهای دیگر را هم طعمه می کنند چنانکه آنها ، روسها که متحد استرتژیک شان بودند تا مدتها در جریان این توافق نگذاشتتد و از طرف دیگر بعدا فرانسه خود جداگانه با روسها به توافق رسید یعنی حتی به تعهد خودش با انگلیس نیز پای بند نبوده است ۰
توافق دو جانبه و یا چند جانبه احتمالی و پنهانی امریکا با اروپا در مسئله برجام در زمان حاضر نباید برای میراث داران سایکس - پیکو امر عجیبی باشد۰ و بخصوص از فرانسه با چنین سابقه ای در "اخلاق سیاسی" حتی با متحدان اروپایی اش چگونه میتوان انتظار معقول و اخلاقی شرفتمدانه داشت۰ کاش بیشتر در این مورد فکر کنیم که اروپا و بخصوص انگلیس و فرانسه سکه هایی دو رو هستند ؛ یک روی این سکه دموکراسی و حقوق بشر و روی دیگرش استعمار و منفعت جویی و برتری طلبی به شرق و حتی نسبت به متحدان غربی و دوستانشان است ۰
🔵اما نکته آخر این است که روح توافق سایکس - پیکو از نوعی روح برتری طلبی غربی و داشتن حیات خلوت در شرق و بخصوص غرب آسیا حکایت دارد ؛ با این افق دید و سابقه تاریخی و منطق استعماری میتوان امروز به علائق و میزان وابسته بودن اروپا به سوریه و عراق و فلسطین و لبنان و عربستان را با وضوح بیشتری دریافت ۰روح انقلاب اسلامی ایران در تقابل آشکار با این توافق نامه استعماری است و یکی از علل ریشه ای دشمنی غرب با ایران معاصر را باید از این منظر ببینیم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰شرکت اسلامیه اصفهان بزرگترین حرکت اقتصاد ملی است که در فاصله بین قیام تحریم تنباکو با نهضت مشروطیت توانست با تولید "منسوجات ایرانی " در مقابل امواج نفوذ اقتصادی بیگانه مقابله نماید۰ این حرکت جهاد اقتصادی همان ریشه تاریخی جریان شرکتهای دانش بنیان امروزی است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال:🔰🔰
✅استاد میخواستم عرض کنم که من به اتفاق
جمعی از دوستان تمام آثار شمارو تهیه کردیم، کاش میشد یه طرح سیر مطالعاتی رو ارائه میکردین، تا بدونیم چه جور شروع میکردیم، یا اینکه لازم نیست، میشه از هر کدوم شروع کرد؟
✅جواب :
با تشکر از شما بابت سوال و شاید بیشتر بابت خرید همه آثار !! که البته نمیدانم چطور توانسته اید از ناشران مختلف همه را تهیه کنید ؟ ولی به هر حال چون از رشته شما و دوستانتان مطلع نیستم فقط میتوانم به پاسخ کلی اکتفا نمایم ؛ شاید این پرسش برای برخی از اعضای دیگر کانال هم به نحوی مطرح باشد؛ کتب منتشره بنده ناچیز ، حدود چهل و پنج کتاب می باشد که میتوان آنها را در شش گروه تخصصی و یک گروه مجموعه مقالات تقسیم بندی و مرتب سازی نمود :
۱ - کتب تاریخی : در این آثار استنادات تاریخی غلبه دارد
۲- کتب اندیشه سیاسی : بیشتر در زمینه اندیشه اسلامی و ایرانی و در نهایت اندیشه سیاسی غربی را شامل می گردد ۰
۳ - کتب تمدن اسلامی : این آثار بیشتر ناظر به تمدن اسلامی گذشته و حال و آینده می باشد و در مواردی هم تمدن شناسی تطبیقی است البته به نحوی به افق گشایی انقلاب اسلامی هم مربوط است ۰
۴ - کتب رجال اسلامی و شیعی و ایرانی : شامل زتدگینامه و افکار شخصیت های مهم تاریخی میشود۰
۵ - کتب جنبش ها و نهضت شناسی در تاریخ سیاسی و انقلاب اسلامی
۶ - کتب فکری و روش شناسی در تاریخ و سیاست و فلسفه تاریخ
۷ - کتب مربوط به مجموعه مقالات تخصصی : در زمینه های فکری و سیاسی و تاریخی و تمدنی۰
✅البته مطالعه هر گروه به تنهایی و یا در کنار گروههای دیگر بسته به سلیقه دوستان جوان دانشجو دارد ؛ هر چند برخی از این آثار را اگر با هم مطالعه نمایید مناسب تر است ؛ به طور مثال مجموعه (و انتم الاعلون ) که شامل ده کتاب می شود ؛ از این مجموعه پنج کتاب در زمینه تاریخ سیاسی و پنج کتاب در زمینه تمدن اسلامی می باشد ۰ این کتب چون به زبان ساده نوشته شده و از نظر حجم مطالب هم قطور نیست برای شروع میتواند زودتر مورد استفاده قرار بگیرد۰ البته مطالعه تاریخ اگر براندیشه سیاسی و تمدن مقدم شود بهتر نتیجه بخش است ۰ انشاالله اگر فرصت شود در هر زمان مناسبی که بتوانم ، یکی از این کتب را معرفی می کنم ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کلیپی از تاریخ اولین شرکت دانش بنیان در عصر قاجار
✅ابعاد نهضت تحریم کالاهای خارجی در ایران
🔰شرکت اسلامیه اصفهان بزرگترین حرکت اقتصاد ملی است که در فاصله بین قیام تحریم تنباکو با نهضت مشروطیت توانست با تولید "منسوجات ایرانی " در مقابل امواج نفوذ اقتصادی بیگانه مقابله نماید۰ این حرکت جهاد اقتصادی همان ریشه تاریخی جریان شرکتهای دانش بنیان امروزی است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰✅ سابقه تلخ خیانت و پیمان شکنی فرانسه در تاریخ تحولات سیاسی ایران ✅🔰
✅در حدود دویست سال قبل ایران در صفحه شطرنج معادلات اروپاییان بین روس و انگلیس و فرانسه موقعیت ویژه ای یافت ؛ از یک طرف روسها تجاوزات ارضی خود را به قفقاز و آذربایجان شروع نموده و از طرف دیگر روباه مکار انگلیسی هم از اجرای مفاد پیمان ایران و انگلیس طفره می رفت؛ این مسائل درست با قدرت نمایی ناپلئون بناپارت در فرانسه مصادف گردید ؛ فرانسه که از یک طرف درگیر جنگ با روسها و از طرفی دشمن انگلیس بود برای ضربه به قلب دشمن انگلیسی که همان هندوستان بود، متوجه ایران گردید و پیمان فین کن اشتاین بین ایران و فرانسه منعقد شد۰
✅اما علت وجودی پیمان فین کن اشتاین( سال ۱۸۰۷م /۱۲۲۲ق ) این بود که فتحعلی شاه که از انگلیس سرخورده شده بود برای درخواست کمک نامهای به ناپلئون بناپارت نوشت و ناپلئون هم نماینده ای به نام میسو ژوبر را به ایران اعزام کرد ۰ پس از باز شدن باب مراوده بین دو کشور و اعزام چند نماینده از سوی فرانسه ، به دستور فتحعلی شاه نماینده ایران، میرزا محمدرضا قزوینی به اردوی ناپلئون اعزام شد و در فین کن اشتاین پیمان با ناپلئون منعقد نمود۰ مفاد این پیمان تاریخی ،فهرستوار عبارت است :
۱- ضمانت استقلال ایران ۲- بازگشت ولایت گرجستان به ایران ۳ - اعزام مستشاران نظامی به ایران ۴ - تحریک افغانها علیه هندوستان ۵- قطع رابطه با انگلیس ۶ - کمک به بیرون کردن روسها از ایران۰
✅هدف این پیمان که ظاهرا هم جنبه ضد روسی و ضد انگلیسی توأمان داشته ، اتحاد نظامی و سیاسی ایران و فرانسه بود، ولی با حیله گری فرانسویان صبغه ضد انگلیسی این پیمان در نهایت بیشتر بوده است؛ هدف ناپلئون از این پیمان آن بود که از سه کشور فرانسه و ایران و عثمانی اتحادیه ای علیه انگلیس و روس ایجاد کند ؛ لذا یک هیئت فرانسوی به سرپرستی ژنرال گاردان به ایران فرستاد ؛ هیاتی که خیلی زود با تغییر صفحه شطرنج فرانسه تمام قول وقرارهای آن به باد رفت ، چرا که با برقراری پیمان" تیلسیت" بین روس و فرانسه همه چیز به ضرر ایران گردید ؛ از یک طرف فرانسه واسطه صلح بین روسیه و عثمانی شد و روسیه هم واسطه صلح بین فرانسه و انگلیس گردید ۰ ژنرال گاردن فرانسوی هم هر چند اقداماتی جهت تجهیز ارتش ایران انجام داد ، ولی عملا با دفع الوقت نمودن و خام کردن رجال ایران منتظر فرصتی بود تا از ایران خارج شود و این بهانه جویی هم خیلی زود برایش فراهم شد و با آمدن نماینده انگلیس به ایران این کارشناس ارشد نظامی فرانسوی در حساس ترین موقعیت جنگی ، ایران را در برابر روسها تنها گذاشت ۰
✅هر چند در شکست ایران از روسیه و انعقاد پیمان ننگین گلستان ، خیانت انگلیس آشکارتر است ولی زمینه این خیانت ،خنجری بود که فرانسه ناپلئون بناپارتی از پشت به ایران زد ۰ با قرارداد گلستان و ترکمانچای سرزمین های آباد ایران در دویست سال قبل از دست مان رفت تا تاوان ساده لوحی گذشتگان و عبرت آموزی ما باشد تا امروز دیگر به فرانسوی و انگلیسی و آلمانی جماعت و هیچ بیگانه ای اعتماد نکنیم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
آبادی این خونه به دست خودمونه.docx
23.7K
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅سلام بر دکتر موسینجفی عزیز⚘
طاعات و عباداتتان مقبول درگاه الهی باد⚘
به مناسبت "بیانات نوروزی رهبری " ؛ به توفیق الهی یادداشتی در این زمینه تهیه و تنظیم نموده ام با عنوان :
✍ آبادی این خونه به دست خودمونه👆👆👆
🙏امیدوارم ملاحظه فرموده و بمنظور تنویر افکار عمومی برای انتشار و انعکاس آن مساعدت فرمایید🙏.
🔍 منتظر ارسال نقطه نظرات، انتقادات سازنده و پیشنهادات مفیدتان هستم🙏.
📌 نکته :
عنوان را میتوانید به سلیقه خودتان تغییر دهید.
و همچنین برخی مطالب را نیز اگر میدانید مطول شده، مجازید که حذف و ویرایش نمایید.
با تشکر از لطف و حسن توجهتان.⚘
ارادتمند : رسول ر
پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان
در پناه حق موفق و سربلند باشید.⚘
یا علی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی:
✅ترسیم چشم انداز آینده و اینکه بفهیم کجا قرار داریم منوط به درک و فهم دو نکته اساسی است :
🔴اول آنکه گذشته تاریخی خودمان را درست بشناسیم
🔵 دوم آنکه قطب نمای خودمان را در مسیر تمدن نوین اسلامی قرار دهیم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
دکتر موسی نجفی :
🔶درس نهم : تحلیل انقلاب اسلامی از منظر بیداری اسلامی و شاخص مراحل چهار گانه آن
🔷چرا انقلاب اسلامی ایران در مرحله تمدن سازی بیداری اسلامی در جهان اسلام است
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅استاد میخواستم عرض کنم که من به اتفاق
جمعی از دوستان تمام آثار شمارو تهیه کردیم، کاش میشد یه طرح سیر مطالعاتی رو ارائه میکردین، تا بدونیم چه جور شروع میکردیم، یا اینکه لازم نیست، میشه از هر کدوم شروع کرد؟
🔵جواب :
🔴نجفی:
🔶با تشکر از شما بابت سوال و شاید بیشتر بابت خرید همه آثار !! که البته نمیدانم چطور توانسته اید از ناشران مختلف همه را تهیه کنید ؟ ولی به هر حال چون از رشته شما و دوستانتان مطلع نیستم فقط میتوانم به پاسخ کلی اکتفا نمایم ؛ شاید این پرسش برای برخی از اعضای دیگر کانال هم به نحوی مطرح باشد؛ کتب منتشره بنده ناچیز ، حدود چهل و پنج کتاب می باشد که میتوان آنها را در شش گروه تخصصی و یک گروه مجموعه مقالات تقسیم بندی و مرتب سازی نمود :
۱ - کتب تاریخی : در این آثار استنادات تاریخی غلبه دارد
۲- کتب اندیشه سیاسی : بیشتر در زمینه اندیشه اسلامی و ایرانی و در نهایت اندیشه سیاسی غربی را شامل می گردد ۰
۳ - کتب تمدن اسلامی : این آثار بیشتر ناظر به تمدن اسلامی گذشته و حال و آینده می باشد و در مواردی هم تمدن شناسی تطبیقی است البته به نحوی به افق گشایی انقلاب اسلامی هم مربوط است ۰
۴ - کتب رجال اسلامی و شیعی و ایرانی : شامل زتدگینامه و افکار شخصیت های مهم تاریخی میشود۰
۵ - کتب جنبش ها و نهضت شناسی در تاریخ سیاسی و انقلاب اسلامی
۶ - کتب فکری و روش شناسی در تاریخ و سیاست و فلسفه تاریخ
۷ - کتب مربوط به مجموعه مقالات تخصصی : در زمینه های فکری و سیاسی و تاریخی و تمدنی۰
🔷البته مطالعه هر گروه به تنهایی و یا در کنار گروههای دیگر بسته به سلیقه دوستان جوان دانشجو دارد ؛ هر چند برخی از این آثار را اگر با هم مطالعه نمایید مناسب تر است ؛ به طور مثال مجموعه (و انتم الاعلون ) که شامل ده کتاب می شود ؛ از این مجموعه پنج کتاب در زمینه تاریخ سیاسی و پنج کتاب در زمینه تمدن اسلامی می باشد ۰ این کتب چون به زبان ساده نوشته شده و از نظر حجم مطالب هم قطور نیست برای شروع میتواند زودتر مورد استفاده قرار بگیرد۰ البته مطالعه تاریخ اگر براندیشه سیاسی و تمدن مقدم شود بهتر نتیجه بخش است ۰ انشاالله اگر فرصت شود در هر زمان مناسبی که بتوانم ، یکی از این کتب را معرفی می کنم ۰
🔶 موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
اجنبی ستیزی انقلاب اسلامی ( فرصت تاریخی یا تهدید منافع ملی ؟)
🔰دکتر موسی نجفی :
✅برخی جریان های سیاسی می گویند مشکلات کشور بخاطر هزینه های بی جهتی است که بابت سیاست های ضد غربی و شعارهای ضد امریکایی از اول انقلاب تاکنون به ملت تحمیل شده است !!
🔴به این افراد می توان خواندن کتب تاریخ مشروطیت را توصیه نمود ؛ چرا که آنانی که جهت ضد استعماری مشروطه را در بست نشینی سفارت انگلستان به باد فنا دادند ، نه تنها باعث نابودی نهضت شدند بلکه ناخواسته پای قرارداد فروش،ایران را در سال ۱۹۱۹ امضاء نموده و به جای تاج بی خاصیت قجری ، کلاه انگلیسی پهلوی و چکمه خونین رضاخانی را آوردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰🔰سه سیاست در نسبت سنجی روابط 🔰🔰 ایران و غرب
✅( سیاست موازنه منفی - سیاست موازنه مثبت - سیاست نیروی سوم ) ✅
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
جناب استاد دکتر موسی نجفی
سلام عليكم
✅احتراما همانطور كه مستحضر هستيد حضرت رضا(ع) در جريان هجرت تاريخ ساز خود از مرز شلمچه و خوزستان (كه تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي دروازه ورود تشيع به ايران هست) وارد ايران شده اند و از شهرهاي مختلفي نیز عبور كرده اند.
گرچه در گذشته بدليل عدم تحقيق جامع و ميداني اين مسير مورد اختلاف(نظري) بوده است، ولي خوشبختانه اخيرا با ورود بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي این موضوع تقریبا به یک نتیجه نهایی و قطعی رسیده است.
يعني مسير ... خوزستان، کهگیلویه، بخشی از فارس، يزد، خراسان و ... تا مرو .
✅نكته قابل تأمل اين است كه در اين مسير قدمگاههايي وجود دارد كه در برخی شهرها (مثل خرمشهر – آبادان، بهبهان، ابرکوه و نیشابور)، ده ها هزار نفر از مردم هر ساله در سه مناسبت (ميلاد، شهادت و سالروز ورود امام هشتم به هر شهر) مراسمات رضوي باشکوهی دارند ؛ نوع نگاه مردم مسير به مقوله قدمگاه و ورود حضرت يك نگاه اسلامی و نگاهي مقدس است نه يك رويداد تاريخي و باستاني...
*✅حال سوال این است که آیا برپایی و تقویت این مراسمات،(با رعایت صحت تاریخی، حفظ شئونات اسلامی و مدیریت درست فرهنگی توسط علماء ) می تواند در تمدن رضوی و اسلامی نقش آفرین باشد؟ توصیه شما به آستان قدس رضوی و متولیان این آیین ها در شهرهای مسیر؟
لینک دیدگاه مراجع، علما و محققین پیرامون جاده ولایت و حضور مردم در قدمگاه های امام رضا (ع) / وبگاه قدمگاه بهبهان
https://goo.gl/38a2Rj
مستند پیاده روی تاقدمگاه امام رضا(ع) شهرستان بهبهان پخش شده از شبکه های داخلی و بین المللی
https://www.aparat.com/v/gKn0P
🔴🔵جواب استاد:
✅ با تشکر از پرسش جنابعالی و تبریک بابت درک خوب و زمان سنجی نسبت به ارتباط مباحث تاریخی با زمان حال و برنامه ریزی برای آینده ، عرض میشود ما باید بدانیم که در درجه اول از این "نشانه گذاری ها " چه میخواهیم؟ به دنبال این پرسش ، بهتر می توان به مراحل بعدی فکر نمود ۰
نگاه قدسی به معنای منافات داشتن با نگاه تاریخی و ارزشهای آن نیست و هر چه تحقیق و مستندات تاریخی در این رابطه بیشتر شود، ابعاد عمیق تر و جالب تری از این قضیه که حتی "ملیت جدید" قرون بعدی ما ایرانیان در آینه آن قابل رویت است معلوم میگردد۰
✅اما در مورد تمدن رضوی و مسئله قدمگاه ها به نظرم به نکته خوبی اشاره کردید چرا که مهمترین نکته که فاصله فرهنگ را با "تمدن" پر میکند ، حضور عینی و عمیق فرهنگ در جامعه است و این مطلب لابد بایستی با روشها و آئین ها و آدابی خاص و ویژه و با توجه به اصول و معتقدات صحیح فرهنگ شیعه صورت پذیرد ؛ شاید این چنین برنامه ریزهایی بهتر است مرحله به مرحله و نه خیلی کلی و دراز مدت باشد تا در صورت جواب عمیق نگرفتن بتوان آن را اصلاح نمود ؛ البته در این موارد اقدام شتابزده و نسنجیده و بدون برنامه های عمیق معنوی و فرهنگی میتواند نقض غرض باشد و واکنش منفی و طعن و تبلیغات دشمنان اهل بیت علیهم السلام را به همراه بیاورد ۰
🔵اما نکته آخر اینکه گفته بودید توصیه شما به مسئولین و متولیان امر در این مورد چیست ؟ باید بگویم من معمولا به اینگونه مسئولین و مدیران توصیه ای ندارم ؛ و خدا را شکر آنها هم نه به توصیه امثال بنده التفاتی و احتیاجی ندارند ۰ پس هر دو طرف راضی ۰🔴
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi