413.2K
پرسش شفاهی یکی از مخاطبین محترم
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از پرسش و همچنین حسن ظن تان ، در مورد نکته ای که فرمودید ، من نگفتم که در سال ۵۷ شیشه جایی را نشکستند بلکه گفتم آمبولانس اتش زدن و به اموال مردم عادی حمله کردن و یا مثلا یک نفر را فقط بخاطر کراوات ، کتک زدن و یا کشتن دیده نشده است ؛ البته در آن زمان بیشتر حمله به بانک ها رایج بود بخصوص بانکهای خارجی که شعوب مختلف در کشور داشتند
🔶البته ممکن است برخی حرکت های افراطی و یا تندتری هم در جایی مشاهده و ثبت شده باشد ولی اینها معمولا یا محدود و کم بوده و شیوع ملی نداشته و یا کار گروهک های چپ و یا حتی ساواکی ها و عوامل خود رژیم پهلوی بوده است مثل سینما رکس آبادان ۰
🔷اصولا امام راحل اساس انقلاب اسلامی را بر تحول ذهنی و فرهنگی مردم قرار داده بود و حرکتهای مسلحانه را قبول نداشتند و لذا از سازمان های چریکی مخالف شاه فاصله خود را حفظ می نمودند ۰
🔶این را هم بدانید که انقلاب اسلامی چه قبل از پیروزی و چه پس از آن ، نسبت به سایر انقلابهای جهان از نظر خون و خونریزی و یا اجرای اعدام بسیار مسالمت جو عمل نموده است ۰ در این رابطه و مقایسه می توانید به مطالعه ماجرای گیوتین های انقلاب فرانسه و یا کشتارهای وسیع چند صد هزار نفری بلشویک ها در روسیه مراجعه نمایید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⭕️ وداع با یک تاریخنگار متفاوت
1⃣ امروز مراسم تشییع دکتر ناصر تکمیل همایون در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. این مراسم با حضور تاریخپژوهانِ بنام و اساتید شاخص دانشگاه همچون دکتر رضا شعبانی، دکتر موسی نجفی، دکتر محمدحسن رجبی دوانی، دکتر حسین آبادیان، دکتر بابایی، دکتر یعقوب توکلی، دکتر علم الهدی و سایر اساتید صورت گرفت.
2⃣ دکتر تکمیل همایون جامعهشناس معروف، تاریخنگار ایرانی و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی بود که شیفتگی زیادی به ایران ابراز میداشت. اما فارغ از همه این حرفها، به نظرم امروز یکی از متفاوتترین مراسمهای تشییع را در طی تاریخ انقلاب مشاهده میکردم. چون افرادی در این مراسم شرکت میکردند که دنیای کاملاً متفاوتی با هم داشتند و شاید دوری افق فکری آنها از هم چیزی به فاصله "منطقه البروج" بود!
3⃣ دکتر تکمیل همایون همقطار اعضای جبهه ملی ایران به شمار میرفت و به همین جهت بخش زیادی از شرکتکنندگان امروز در فضای به اصطلاح ملیگرایی نفس میکشیدند. اما فراموش نکنیم که گرایشهای دکتر تکمیل همایون در بین دوستان ملیاش بیش از دیگران سویه شیعی و مذهبی داشت. افزون بر این، در موارد شایانی با حاکمیت دینی و نهادهای تاریخی همسوی آن از قبیل موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران همکاری میکرد. ایشان ضمناً از ارادتمندان آیت الله حاج شیخ حسین لنکرانی و از دوستان پدرم مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر) بود و مصاحبه جنجالی استاد منذر با دکتر تکمیل همایون در سال ۱۳۸۲ در روزنامه جام جم، بازتابهای فراوانی در داخل و خارج کشور یافت. دکتر تکمیل همایون که خود از دوستان آقای فروهر و ارکان جبهه ملی بود در این گفت و گو نکاتی را افشا کرد که چهره اصلی برخی مدعیان ملیگرایی نظیر بختیار را فاش ساخت و این امر بر اهالی اتاق اپوزیسیون بسیار سنگین آمد.
4⃣ در پایان بایستی از ریاست فرهیخته پژوهشگاه، آقای دکتر موسی نجفی تشکر کنم که با سعه صدر، دلسوزی و هوشمندی، پدیده جذب حداکثری را به نمایش گذاشتند و وحدت رویه در بین طیفهای ایرانی و آرمانی را تحقق بخشیدند. دعوت از تاریخنگاران معتقد و نیکبین آن هم در حین برگزاری یک نشست علمی و تعطیلی آن به قصد حضور در نکوداشت یک استاد پیشکسوت و پربارکردن فضای مراسم تشییع، کاری بسیار پسندیده بود و بدین وسیله یک جو ملّی صرف را به فضای ایرانی - اسلامی سوق داد. به امید روزها و مناسبتهای وحدت بخش بیشتر و تعاملات پختهتر که بتوانیم نمای دلنشینتری از جبهه پژوهشگران دینمدار به نمایش بگذاریم و روی آزادیخواهان میهن دوست و متفاوتی که به جهت موانعی چند، با خط فکری ما زاویههایی دارند (مثل محمدمسعودها، فرخی یزدیها و میرزاده عشقیها) هم سرمایهگذاری شایستهای داشته باشیم. ان شاء الله.
🔹الهی دشمنان دادند دست دوستی با هم
🔹چرا ما دوستان پیوسته در پیکار هم باشیم
🔹حریفان مست و تیرانداز و ما پروای هم داریم
🔹رقیبان رند و غافل گیر و ما هشیار هم باشیم
🔹رقیب ار آتش افروزد که ما را آشیان سوزد
🔹پناه هم ز آب دیدهی خون بار هم باشیم
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔰دکتر موسی نجفی در نشست نقش،حوزه قم در تحولات سیاسی سده اخیر ایران -۱۰ آذر ۱۴۰۱ قم - موسسه امام خمینی
✅یکی از نشانه های تغییر طبیعی نظام سیاسی ظاهر شدن نشانه های انحطاط و زوال است از این علائم می توان از دروغ و اسراف و تبعیض و بی قانونی و بی ارزشی اصول و بی اخلاقی و ۰۰۰ نام برد ۰
🔴این عوامل ابتدا از رهبر و یا رهبران و مدیران ارشد شروع شده و به جامعه سرایت می کند ۰
با توجه به این شاخص ها ، رهبری عزیز ایران و سپس مسئولین اصلی در چنین وضعیتی قرار ندارند و بر عکس این نشانه ها در براندازان و مخالفین وابسته به اجانب و شبکه های مجازی خارجی به عیان دیده می شود ۰
🔵لذا می توان از نظر فلسفه سیاسی و قوانین تاریخ تحولات نتیجه گرفت که جامعه ایران در شرایط براندازانه یک انقلاب ملی قرار نداشته و نوعی شبه کودتای فرهنگی مهندسی شده قصد موج سواری از برخی مشکلات عادی و طبیعی را دارد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅ عده ای می پرسند این حجم از دروغ و حرف سخیف و غیر واقعی که شبکه های معاند می زنند چه سرنوشت و آینده ای دارد؟
🔴استاد شهید مرتضی مطهری در نظریه ها و قواعد فلسفه الهی تاریخ جمله ای کلیدی دارد و معتقد است که :
🔶تحریف از اعراض است ۰ 🔶
🔵یعنی برای همیشه خورشید پشت ابر نمی ماند۰ به عبارت دیگر از نظر قوانین حیات اجتماعی ، جهان هستی بین راست و دروغ بی طرف نیست و دروغ مثل کف روی آب ، مجازی بودن و ابطالش معلوم می گردد۰
البته شاید میدان داران فضای مجازی به یک اصل دیگر دلخوش کرده باشند که بی پروا به دروغ گفتن وتهمت زدن ادامه می دهند و آن قاعده شرطش این است که :
🔷 شنونده هم بایستی عاقل باشد!🔷
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و وقت بخیر.
بنده دانشجوی ارشد اقتصاد هستم. مدتی پیش یکیاز اساتید مطرح کردند که «اندیشه ی اقتصادی غالب در انقلاب ۵۷ اندیشه های چپ بود.» و به طور خاص از نقد های شریعتی به سرمایه داری مثال زدند.
من هم تصمیم گرفتم دراین حوزه یک مقاله ی مختصر بنویسم. فعلا درحال جمع آوری و تحقیق روی اندیشه های اقتصادی امام ، مرتضی مطهری ، علی شریعتی و... هستم تا بخش اصلی (یعنی اندیشه های اقتصادی رهبران اصلی انقلاب ۵۷) را کامل کنم.
اما هنوز نسبت به ابعاد تاریخی این مسئله واقف نیستم. یعنی هنوز نمیدانم که اندیشه های اقتصاد اسلامی بین دانشجویان انقلابی آن زمان چقدر شناخته شده بود ؟ جو غالب اقتصادی در دانشگاه های قبل انقلاب چگونه بود ؟ و اصلا نقش اندیشه های اقتصادی چپ در انقلاب چه میزان بود؟
خواستم اگر مقدور هست اقای دکتر نظر خودشان را دراین باره مختصرا مطرح کنند و نیز منبعی را برای این موضوع معرفی نمایند.
پیشاپیش از لطف شما سپاس گزارم.
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از پرسش تان ، هر چند در بست و کاملا با پاسخ استادان موافق نیستم ولی بایستی اذعان نمود که تا حدودی مطلب مذکور بخشی از فضای اول انقلاب است ؛ و علت این نقیصه به نظر چند مطلب می تواند باشد:
🔶اول : پیروزی انقلاب اسلامی خیلی سریع روی داد و بسیاری از احکام و مباحث مربوط به اداره جامعه و نظام سیاسی و بخصوص اقتصاد در اجمال و سر بسته مطرح شده بود ؛ لذا حوزه های دینی برای این حجم از پرسش های اجتماعی در سطح اداره کشور آمادگی لازم را نداشتند ؛ تکلیف دانشگاه اول انقلاب هم که معلوم بود و بیشتر دانشگاهها به اتاق جنگ گروهکهای چپ مبدل شده بودند ۰
🔷دوم: وابستگی نظام پهلوی به امریکا و غرب و حمایت و نفوذ آنها در چند دهه حکومت پهلوی نوعی حساسیت منفی شدید نسبت به اردوگاه غربی و سرمایه داری ایجاد نموده بود که این حساسیت و تعادل نسبت به رقیب شرقی دیده نمی شد ۰
🔶سوم : جریانهای چپ اعم از مارکسیستی و شبه مارکسیستی بخاطر چند سال زندان و مبارزه ، خود را مالک و مدعی انقلاب و امام می دانستند و بخاطر تشکیلاتی بودن و دسترسی به سلاح و مطبوعات توانسته بودند فضای ضد غربی انقلاب اسلامی را تا حدودی با تفسیر و قرائت چپ گرایانه خود ممزوج نمایند ۰
🔷چهارم : فقدان طرحی جامع از اقتصاد اسلامی باعث نوعی سردرگمی در دهه اول انقلاب در زمینه مذکور شده بود ۰
🔶پنجم : بایستی پذیرفت که توقع مباحث نظریه پردازانه و علمی عمیق در شرایط اضطراری و ملتهب اول یک انقلاب مردمی ، توقع و درک صحیحی نبوده و نیست و بخصوص که این مباحث بایستی صدها استاد و نخبه و متفکر را پای کار بیاورد و چنین سرمایه انسانی و علمی در اختیار انقلاب نبود ۰
🔷در خاتمه باید اذعان نمود که تاثیر و امتزاج برخی اندیشه های چپ در زمینه اقتصاد تا سقوط رسمی کمونیسم همچنان در برخی مسئولین مثل آقایان منتظری و هاشمی رفسنجانی و میر حسین موسوی و اغلب رهبران جناح موسوم به اصلاح طلب وجود داشت ۰
تعمیم این تفاسیر در مواقعی گاه حتی در نگرش به نظریه وقوع انقلاب اسلامی نیز در حال حاضر در گوشه و کنار شنیده و برداشت می شود و نقد و تمسک به نوعی نظریه پردازی بومی از اوجب واجبات است ۰
بنده ناچیز به سهم خود سعی نمودم این کمبود نظریه پردازانه را در کتاب "انگاره تعالی" 👇 مرتفع نمایم و نظریه" انقلاب هویتی " را جایگزین برخی نظریه ها که متاثر از اندیشه چپ و یا لیبرالیسم است ، بنمایم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 کتاب انگاره تعالی: فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی
ناشر : آرما
نویسنده : موسی نجفی
✅معرفی
🔴انگاره تعالی، دهمین اثر از مجموعه «وانتم الاعلون» و برآیند چهار نظریه «هویت»، «تجدد»، «تمدن»، و «انقلاب» است که به صورت فرانظریه تعالی بازنمایی و بازخوانی شدهاست.این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار میگیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است.فرانظریه تعالی، یا متاتئوری( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش میکشد و در سطح عالی ، تراز و معیار و سنجش خود را براساس واقعیتها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح میکند.نتیجه این نگاه نو، طرح پرسشهای جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهدبود.افقگشایی این «کلانروایت» می تواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئیتر برجای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوهشها، اعتلا بخشد و یا اینکه دچار تحول نماید
🔵 مشخصات
تاریخ اولین چاپ : 1400
شمارگان :1000
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی
تعداد صفحات :296
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 کتاب انگاره تعالی: فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی
ناشر : آرما
نویسنده : موسی نجفی
✅معرفی
🔴انگاره تعالی، دهمین اثر از مجموعه «وانتم الاعلون» و برآیند چهار نظریه «هویت»، «تجدد»، «تمدن»، و «انقلاب» است که به صورت فرانظریه تعالی بازنمایی و بازخوانی شدهاست.این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار میگیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است.فرانظریه تعالی، یا متاتئوری( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش میکشد و در سطح عالی ، تراز و معیار و سنجش خود را براساس واقعیتها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح میکند.نتیجه این نگاه نو، طرح پرسشهای جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهدبود.افقگشایی این «کلانروایت» می تواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئیتر برجای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوهشها، اعتلا بخشد و یا اینکه دچار تحول نماید
🔵 مشخصات
تاریخ اولین چاپ : 1400
شمارگان :1000
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی
تعداد صفحات :296
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰جنگ صورت مسئله ها مهمتر از پاسخ ها
✅در "جنگ احزاب فرهنگی " به رهبری غرب علیه شرایط و مقتصات پنجمین دهه انقلاب اسلامی ، باید دقت داشت با یک "فرهنگ برتر " عمیق متناسب و بر آمده از ادبیات تمدن نوین اسلامی می توان با صورت مسئله خودمان صحنه گردانی ظاهرا فرهنگی ولی باطنا سیاسی جریان سازی " نفاق مدرن " را به انفعال وادار نمود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰گفتگوی انتقادی پیرامون :
✅هویت ملی ایران معاصر
🔵سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱
🔴سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅استاد دکتر نجفی اگر فکر نمی کنید من ضد انقلاب و یا منحرف هستم، پرسشم این است که علیرغم نارضایتی گسترده اقنصادی در بین مردم و تبلیغات وسیع فضاهای مجازی و حمایت قدرتهای خارجی مثل امریکا و بی هویتی بخشی از جوانان چرا و به چه دلیل و یا دلایلی باز انقلابی مثل سال ۵۷ و یا حتی انقلابی مدل انقلابهای مخملی و یا رنگین در زمانه ما در ایران رخ نمی دهد ؟
✅جواب :
نجفی :
با تشکر از پرسشگر محترم و تشکر مضاعف از اینکه با صداقت سوال خود را مطرح نمودید، اول باید بگویم صرف طرح پرسش نه دلیل انحراف است و نه دلیلی بر اینکه در زمین دشمن قرار دارید لذا هم شما و هم سایر دوستان این کانال در این مورد خودسانسوری نکرده و مطالب تان را صادقانه طرح کنید؛ بنده کمترین هم اگر بتوانم پاسخ داده وگرنه صادقانه خواهم گفت در حوزه تخصصی من نیست ۰ اما در جواب شما باید همان حرف پست های قبلی را با تاکید بیشتر بیان نمایم که وقوع انقلاب اسلامی را نباید در چارچوب محدود سقوط رژیم پهلوی ارزیابی نمود؛ در حقیقت بین نارضایتی مردم با "براندازی " و از آنجا تا ایجاد یک "انقلاب" آنهم اسلامی فرسنگ ها فاصله وجود دارد؛ برای همین هم نارضایتی اقتصادی امروز مردم تبدیل به ناسازگاری سیاسی حاد نشده و تابلوی اعتراضات گسترده انقلاب گونه مثل سال ۵۷ در فضای کشور دیده نمیشود و در ادامه نظریه پردازانه این قسمت باید بگویم ، اکثر قریب به اتفاق نهضت های تاریخ قرون اخیر ایران به کمک و استمداد از مذهب شیعه انجام یافته است و در زمان فعلی نیز مذهب در کنار مردم و حاکمیت توامان قرار دارد و لذا نمی توان در ایران معاصر از یک جنبش فکری نیرومند مردمی علیه نظام سخن گفت۰
🔴اما در مورد انقلاب های رنگین باید گفت این حرکتها بیشتر مربوط به کشورهایی با رژیم مارکسیستی بوده است و در آن کشورها نیز مردم تحت استبداد قرار داشته و مجال واقعی برای بروز نظراتشان نداشته و ندارند؛ در حالی که در ایران نهادهای رسمی و غیر رسمی (مدرن و سنتی) زیادی برای بیان افکار و احساسات و انتخاب مردم وجود دارد و در بخش هایی توانمندی و مردمی بودن این نهادها و جریانها از بسیاری از کشورهای غربی نیز بیشتر است؛ لذا وقوع اینگونه انقلاب هایی که در کشورهای سوسیالیستی به وجود آمده در ایران اسلامی ممتنع است ۰ البته ناگفته نماند که در اینگونه انقلابهای" کاریکاتوری" ، سرویس های جاسوسی غربی به صورت پروژه گونه وارد شده و با قدرت رسانه ای ، فضا را مشوش و غیر شفاف می نمایند۰ بن بست در فلسفه سیاسی نسبت به وقوع این مدل از انقلاب و تحول دلیل بر سنگین شدن خواب مسئولین و رسیدگی نکردن به معضلات مردم و مشکلات آنان نبوده و نیست و کید و شیطنت غربی ها هم به این چند مدل حرکت و خرابکاری و پروژه محدود نخواهد شد ۰
🔴در این بخش مناسب است کتاب انقلاب رنگین و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک منبع برای مطالعه دوستان معرفی نمایم۰
🔵موفق باشید👇👇👇
۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درباره کتاب
انقلابهای رنگی و انقلاب اسلامی ايران
✅سازمانهای اطلاعاتی غرب و بهخصوص آمریکا به تجربیات خود در فروپاشی نظام کمونیستی از حربهی انقلابهای رنگی برای سرنگونی دولتهای مخالف استفاده کردند و «انقلاب گلرز»، «انقلاب نارنجی»، «انقلاب لاله»، «انقلاب کاج» و... را ترتیب دادند و بدینوسیله دولتهای مخالف خود را تحت لوای دموکراسی جابهجا کردند و با روشهای به ظاهر مسالمتآمیز دولتهای طرفدار خود را بر سرکار آوردند. هنگامیکه ایالات متحده از کاربرد ابزارهای متعدد برای مهار و سرنگونی نظامیجمهوری اسلامی ایران ناامید شد، بهخصوص بعد از انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ به الگوی سرنگونی و تغییر نظام از طریق یک انقلاب مخملی روی آورد، لذا سعی کرد به کمک نخبگان سیاسی، احزاب سیاسی و جنبشهای دانشجویی و مطبوعات به این مهم دست یابد. اما مقاومتهای فضای سیاسی ایران از جمله حمایت گستردهی مردمی و بهویژه دانشجویان از نظام، حضور پرقدرت و مدبرانهی ولایت فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی و عدم وجود انسجام فکری و پایگاه قوی مردمی برای احزاب اپوزیسیون و غیره موجب شده انقلاب رنگی در ایران به شکست بینجامد.
کتاب حاضر تحت عنوان «انقلابهای رنگی و انقلاب اسلامی ایران» به پردازش و بررسی این موضوع مهم پرداخته است.
ناشر: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی - تاریخ نشر: ۱۳۸۸/۱۰/۱۵
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تیزر برنامه هویت ملی ایران معاصر
✅شبکه یک سیما - برنامه ایران فکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی ایران معاصر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - شبکه یک سیما - برنامه ایرانفکر - ۲۶ آذر ۱۴۰۱
✅دکتر موسی نجفی : بحث از مشروعیت و مقبولیت و معقولیت سه عنصر مهم و شاخص سنجش برای هرگونه نظم اجتماعی و سیاسی می باشد
🔴مشروح این بحث را در نشانی زیر دنبال نمایید:
برنامه نشست ملی ایران معاصر را در تلوبیون ببینید
http://www.telewebion.com/episode/0x53d9977
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی ایران معاصر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - شبکه یک سیما - برنامه ایرانفکر -۲۷ آذر ۱۴۰۱
✅دکتر موسی نجفی :
نقلی از کتاب نظم جهانی کی سینجر در مورد واقعی بودن ملیت در ایران
ایرانیان و نظم جهانی در دنیای قدیم
ایرانیان و انقلاب اسلامی ایران بر هم زننده نظم وستفالی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم پیرامون نشست تخصصی هویت ملی ایران معاصر در پژوهشگاه علوم انسانی
✅ "بسم الله الرحمن الرحیم"
سخنی چند به رسم قدردانی از نشست نو آورانه "ایران فکر" پخش شبکه ۱ سیما، به ابتکار استاد گرانمایه دکتر موسی نجفی.
🔹به اختصار می نویسم؛
چون امیر بیان، امیرالمؤمنين (ع) فرمود: "خیرالکلام قلّ و دلّ".
🔸منقول است که رسول ختمی مرتبت(ص) فرمود: "حب الوطن من الایمان".
اگر چه شیخ بهایی( ره) در کتاب "نان و حلوا" گفته:
این وطن مصر و عراق و شام نیست
این وطن شهری است کان را نام نیست
البته رسیدن به وطن عالی با ناسپاسی نسبت به وطن دانی میسر نمی شود و حب الوطن، وطن دانی یا میهن را هم در بر می گیرد.
چنانچه شیخ بهایی(ره)، خود در مقام شیخ الاسلامی و وزارت شاه عباس صفوی دین خود را نسبت به آبادانی وطن ثانی خود ادا نمود.
در این خصوص شاهد بودیم:
🔷محفلی برپا بود بر پایه "خیرالکلام قلّ ودلّ". بهترین کلام، کلامی است که کوتاه و رسا باشد.
🔶هویت ملی نخ تسبیحی شد که رئیسی در رأس، دو سر آن را به هم رساند تا محفل ذکری بر پا شود و ما را در فکر فرو برد.
🔷تخصص در کنار تعهد به بار نشست و از هویت ملی دفاع نمود.
🔶ذکرها مختلف بود و متحد. تکثر در تخصص با پیوند واحد هویت ملی.
🔷تلاش و کارآمدی یک مجموعه علمی بود برای ادای دین خود به ایران و ایرانی.
🇮🇷ایران ای وطن من، پاینده باشی و جاودان. ✍سید مهدی حسینی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔘 نظریه "تشیّع علوی و صفویِ" دکتر شریعتی، دوگانه کاذب و انحرافی است.
💥دکتر موسی نجفی (رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)🔻
👈 برداشت انتقادی دکتر شریعتی از سیره علامه مجلسی (ره) فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی است
▪️تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
▪️برداشت انتقادی مرحوم دکتر علی شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی بوده است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد؛ چرا که شریعتی "هویت انقلابی" را اصیل تر از "انقلاب هویتی" دانسته ، لذا با طرح انحرافی و دوگانه سازی کاذب تشیع علوی با تشیع صفوی نتوانست جایگاه تاریخی والای آن مرد بزرگ را درست درک و تبیین نماید ۰
▪️امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در جریان بسط فرهنگی و معارفی تمدن اسلامی شیعی ذیل نظریه انقلاب هویتی و اصالت هویتی شیعه برای ایران ، علامه مجلسی از ریشه و مفاخر این جریان عظیم فکری محسوب می گردد.
🔰 منبع: کانال دکتر موسی نجفی 🔰
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تجربه زیارت در ستاد توسعه و بازسازی عتبات :
✅اربعین هویت ماست و هر چه می گذرد این هویت شیعی در سیر تکاملی خود به سوی فعلیت رساندن مدنیت دینی و تمدن اسلامی حرکت می نماید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰۴ دی ماه سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی
✅مقام معظم رهبری :
اینکه حاج آقا نورالله از فهم سیاسی بالا برخوردار و از زمان خودش جلوتر بود علتش شناخت عمیق وی از ابعاد "استعمار خارجی" در ایران و راههای مقابله با آن بود ۰
🔶پیام مقام معظم رهبری به کنگره بزرگداشت آیت الله حاج آقانورالله در تاریخ ۱۵ / ۵ / ۱۳۸۴
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔸آیة الله آقانجفی اصفهانی (از شاگردان آقا سید علی شوشتری):
🔹مرحوم حاجی سید علی شوشتری رحمه الله نقل فرمود که حضرت صدّیقه طاهره فاطمه زهرا صلوات الله علیها این ختم را تعلیم فرمود و بسیار مجرّب است؛
🔸چون به شدّت و بلیّه ای مبتلا شوی، با حضور قلب هزار و یک مرتبه آیه کریمه «أنّی مَسَّنیَ الضُرُّ وأنت أرحمُ الراحمین» را با خضوع و خضوع و تضرّع و زاری بخوان از بلیّه و مهلکه نجات خواهی یافت.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه
✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت"
( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف)
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰
🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛
🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰۶ دی ماه سالروز درگذشت استاد علی اکبر پرورش
✅استاد پرورش در کلام دکتر موسی نجفی
پویش مجازی #یک_نسل_پرورش
گرامیداشت یاور صدیق انقلاب ، استاد علی اکبر پرورش
https://instagram.com/yavareseddiq
https://t.me/YavareSeddiq
https://eitaa.com/YavareSeddiq
#اصفهان #ایران #پرورش #استاد_پرورش #سیاست #فرهنگ #معنویت #عقلانیت #ولایت #اخلاق #خاطره #وزیر #مجلس
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین
سلام
ممنون از مطالب مفیدتون
✅آیا استاد نجفی به منظور دانستن تاریخ و فهم درست تاریخ و تحلیل صحیح آن، سیر مطالعه تاریخی ارائه داده اند
هم برای تاریخ خوانان و هم برای کسانی که می خواهند توی تاریخ متخصص بشوند
اگه ارائه دادند لطف کنید در کانال بگذارید!
اگه نه، لطفا از ایشون درخواست کنید این کار رو بکنند تا تاریخ خوانان و تاریخ دانان استفاده کنند
ممنونم
🔰جواب
نجفی
✅با تشکر از خواننده و پرسشگر گرامی به عرض می رسانم که قبلا در مورد مطالعه تاریخ مطالبی را عنوان کردم ولی چون در ایام تعطیلات و سفارش اکید رهبر عزیز هم به دوستان جوان بیشتر مطالعه تاریخ است لذا این پرسش زیاد تکرار میشود ؛
۱ - البته اولین توصیه بنده به دوستان علاقمند به تاریخ این است که در مطالعه تاریخ عجله نکنند و با آرامش و پیوسته و به صورت مداوم این مطالعه را دنبال نمایند در حقیقت برای تاریخ خوانی یک قسمت مجزا و مهم در زندگی علمی خود باز نمایند و آن را به صورت کم ولی دائم ادامه دهند
۲ - مطالعه تاریخ سه بخش دارد : تاریخ نقلی ، تاریخ تحلیلی ، تاریخ فکری و نظری ؛ مطالعه هر کدام از این سه بخش راه خود را دارد و بخصوص که دو تای اولی مقدمه سومی (تاریخ اندیشه) است ولی متاسفانه برخی دوستان جوان ، عجول بوده و بدون مقدمات اولی به سراغ این قسمت نظری تر می روند
۳ - تاریخ خوانی با تاریخ دانی و تاریخ پژوهی فرق عمده و رتبی و کیفی دارد ؛ لذا دوستان جوانتر بایستی چند سالی فقط در مرحله اول یعنی تاریخ خوانی باقی باشند
۴-در ابتدای خواندن تاریخ ، از اظهار نظرهای شتاب زده و هیجانی خوداری نموده و بخصوص تاریخ را با استاد مورد اعتماد و صادق بخوانید و دست تان را در هر دستی نگذارید چرا که رهزن فکر و غارتگر ایمان در این مسیر بسیار زیاد است و شگل گیری اولیه فکری در برداشت های بعدی نقش مهمی دارد
۵ - آنچه به توانایی و استطاعت من مربوط میشود و برای رساندن این بار و مسئولیت به مقصد لازم است در مراحل اولیه ، خواندن دو کتاب تاریخ معاصر ( کتاب "تاریخ معاصر ایران" که کتابی است با حجم کمتر چاپ نشر آرما و کتاب" تاریخ تحولات سیاسی ایران" که کتاب قطورتر و بزرگتر است و چاپ نشر موسسه تاریخ معاصر) و چون این دو اثر تالیف دو نفر است و دکتر حقانی هم در تالیف آن نقش داشته اند لذا کتاب تا حدود زیادی حاوی دو تخصص تاریخ و اندیشه سیاسی است بنابراین هر سه حوزه یعنی تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی و تلریخ فکری را شامل میشود البته بعد خواندن درست هر یک از این دو منبع میتواتید با مراجعه به صدها منبع معرفی شده در کتاب و با راهنمایی اساتید به سایر مباحث عمق بیشتری بدهید
اگر بعدا و در مراحل بعدی پرسشی باشد از جوابگویی مضایقه ای نداشته و ندارم ولی فعلا به همین مقدار بسنده می کنم ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پرونده #هویتایرانامروز
🔰گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #موسینجفی
تفصیل این گفتوگو بزودی در سایت مدرسه قرار خواهد گرفت....
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
#دفترمطالعاتتوسعهگفتمانآینده
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir