eitaa logo
دکتر موسی نجفی
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
448 ویدیو
14 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه سوم نظریه تاریخی انقلاب اسلامی؛ تاملات روشی و نظری 🎙با سخنرانی: ✔دکتر موسی نجفی (مولف کتاب فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب عالم اسلامی) 📖 چهارشنبه 25 مهرماه، از ساعت ۱۵:۳۰ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی،انتهای خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری 🌏 www.RCICA.ir @RCICA_ir اطلاعات بیشتر: @nadersohrabi66 09127647827
🔰گفتگو دکتر موسی نجفی با سایت دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ✅ موضوع : جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از KHAMENEI_IR
🔰 «جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی» در گفتگو با دکتر موسی نجفی؛ 👈 انقلاب اسلامی، حلقه وصل گذشته و حال و آینده ایران است 🔻 «عظمت ایران» به‌عنوان «امری تاریخی» یکی از موضوعاتی بود که رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ بسیجیان درباره‌ی آن سخن گفتند. 🔹️ پیش از این نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «عمق تاریخی» را یکی از عناصر سه‌گانه‌ی سازنده‌ی «هویت ملت ایران» برشمرده بودند. 🔸️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای بررسی بیشتر این موضوع و ارتباط آن با پدیده‌هایی چون «حضور و نفوذ استعماری قدرت‌های بیگانه» و «نهضت‌های تاریخی ملت ایران» با دکتر موسی نجفی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفتگو نمود. 🔸️ وی در این گفتگو ضمن تبیین ابعاد مختلف موضوع، به تحلیل دوگانه‌ی «نهضت و نظام» و فرازوفرود تاریخی آن از صفویه تا انقلاب اسلامی و دوران حاضر پرداختند. 🔹️ «تلاش جریان برانداز برای ایجاد تضاد ساختگی بین نهضت و نظام» و «ضرورت پیشبرد گفتمان انقلابیگری با افق تمدنی» از نکات خواندنی این گفتگو است. 🔍 بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=40707
هدایت شده از خبرگزاری فارس
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی» در گفتگو با دکتر موسی نجفی @Farsna
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام جناب آقای دکتر نجفی بنده یکی از اساتید درس آشنایی با انقلاب اسلامی هستم ، سئوالی که مطرح میکنم توسط دانشجویی مطرح شده است، لطفا درصورت امکان پاسخ دهید. سئوال: گفته می شود که دوران صفویه که به تحکیم و حمایت از شیعه پرداختند بیش از دویست سال طول کشید و در این مدت فرصت تحکیم شیعه در ایران به وجود آمد اما دوران نادر شاه که باشیعه مبارزه کرد کمتر از بیست سال طول کشید و این مدت برای تضعیف شیعه زمان کافی نبود و آیا اگر دوران افشاریه که با مذهب شیعه مخالف بودند بیشتر طول می کشید ، موجب از بین رفتن شیعه نمی شد؟ :✅جواب : نجفی با سلام و آرزوی موفقیت برای شما استاد عزیز و توفیق روز افزون در هر چه پر بارتر شدن محتوای این درس مهم ، به عرض می رسانم که پرسش شما کمی جای بحث و تامل دارد ؛ درست است که صفویان نقش موثری در ترویج صفویه و نادرشاه افشار هم نقش منفی در این زمینه داشته اند و باز درست است که عمر صفویان بسیار بیشتر از نادر و کل دولت افشار بوده است اما در اینجا دو تامل مهم باید داشت : 🔴اول : کدام "قانون تاریخی" و یا سیاسی و جامعه شناختی معتقد است قبول یک مذهب و آئین و دین از سوی یک ملت به اراده حاکمان و سلاطین وابسته است؛ در بسیاری از ازمنه تاریخی حکمران و یا حکمرانانی بوده اند که در مقابل دین و مذهب و حتی فرهنگ جامعه خود موضع گرفته ولی نتوانستند آن را تغییر دهند۰ هر چند حاکمان و صاحبان قدرت نه در زمینه تاسیس نظری و منشا و یا "نرم افزاری مسئله" نقش مهمی نداشته اما بر عکس در زمینه "سخت افزاری" و پیشرفت مادی و تعین اندیشه و یا دین نقش بسزایی ایفا نموده اند و در رشد و حتی کارآمدی دین نیز بسیار مهم عمل کرده اند؛ از طرف دیگر تداوم یک دین و محبت و عشقی که مردم به پای آن می ریزند و استعداد و هنر و ثروت خود را خرج شکوفایی و عمق دادن به آن می کنند، از حوزه حکومت، بیرون و به قلوب و ایمان و اعتقادات مردم مربوط می شود ۰ 🔵دوم : با مقدمه قرار دادن بحث اول، می توان به این نتیجه رسید که در نیمه بعدی ، قضیه دقیقا بر عکس می شود یعنی این حکومتها و دولتها هستند که برای بقای خودشان به باورها و فرهنگ مردم متکی می شوند فلذا از این روست که صفویانی که در مسیر این باورها و یا هویت ذاتی جامعه حرکت کرده اند عمر دویست و چند ساله و نادرشاهی که خلاف این رودخانه شنا کرد عمر سیاست فرهنگیش کوتاه گردید ۰ درست برعکس پرسشی که دوست دانشجوی مان تعریف کرده و مدعی شده اند ۰ البته این مسئله ابعاد بسیار عمیق تری هم دارد ، مثل تدارک صبورانه نظری و تاریخی قبل از صفویان و نبود چنین پیشینه ای در سوابق نادرشاه افشار ؛ این بدان معناست که شاه اسماعیل صفوی نه یک فرد بلکه سمبل یک جریان و مسیر تاریخی بوده ولی نادرشاه افشار یک فرد و استثنا در برهه ای از زمان می تواند تلقی شود ۰ 🔶موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
14.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی : تفاوت هویت بخشی نهضتها با هویت بخشی در نظام سیاسی ✅تفاوت ساختارشکنان داخلی با ساختار شکنی نظام بین الملل در انقلاب اسلامی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
1_30721320.mp3
زمان: حجم: 2.17M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی - 1 🔴سیر فلسفه سیاسی از ظن و گمان تا معرفت و عقلانیت از نظر لئواشتراوس https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تاملی بر یک متن مفید و بحث برانگیز ✅یکی از متفکران فلسفه سیاسی در مورد رابطه "وطن " با "نظام سیاسی" به نکته و نظر جالبی اشاره می کند و با ذکر یک مثال می نویسد : ♦️یک مادر فرزند خود را بدین دلیل دوست دارد که فرزند اوست ، او چیزی را که به او تعلق دارد دوست دارد، اما او خوبی را هم دوست دارد۰ عشق بشری تماما تابع این قانون است که عشق هم به متعلقات خود باشد و هم به خوبی ۰ رابطه میان متعلقات خود و خوبی تجلی سیاسی خود را در رابطه میان وطن اجدادی و نظام می یابد ؛ وطن اجدادی یا ملت "ماده" است و نظام "صورت" ۰ فیلسوفان کلاسیک معتقد بودند که صورت در مقام و مرتبه از ماده بالاتر است ۰ این دیدگاه را می توان "آرمانگرایی" خواند ؛ این یعنی بهترین نظام از مقام بالاتری برخوردار است تا وطن اجدادی۰♦️ 🔴لئو اشتراوس ، فلسفه سیاسی چیست ؟ ، ص ۴۱🔵 ایتا: https://eitaa.com/drmousanajafi سروش: https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_5922566988432934040.mp3
زمان: حجم: 2.96M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی - (2) - مهر ۱۳۹۷ 🔴نسبت فلسفه سیاسی با سایر مباحث مثل نظریه سیاسی - کلام سیاسی - عرفان سیاسی - معرفت سیاسی و سایر شاخه ها و زیر مجموعه های اندیشه سیاسی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سخنی با دوستان و همراهان خوب کانال ✅ این یک کانال تخصصی و تا حدودی نخبه گراست ۰ و همانطوری که دوستان مطلعند برای پربارتر شدن و ارتباط دو طرفه فکری، روزهای آخر هفته پرسش و پاسخ در آن به صورت یک رویه ثابت در آمده است ؛ در اینجا ذکر نکاتی را لازم میدانم: اول با تشکر از اظهار لطف و محبت تان و همچنین پرسش های عمیق و سودمندی که مرا قابل دانسته و می پرسید، باید بگویم معلومات و وسعت دانش من مثل هر انسان دیگری محدود و دایره تخصص من هم در چند حوزه فکری خاص است ؛ کتب چاپ شده حقیر هم گواه این چند حوزه تخصصی است ( تاریخ تحولات سیاسی - اندیشه سیاسی اسلام و ایران و غرب - تمدن شناسی - فلسفه تاریخ ) این نکته را هم اضافه کنم ، ورود من به مسائل "تحلیل سیاسی روز " معمولا با یک زاویه از علوم و رشته های علمی مذکور می باشد ۰ اما سوالات دوستان گاهی بسیار فراتر از حوزه تخصصی و فکری من می باشد و یا اینکه از من انتظار دارند در ریزترین مسائل سیاسی روز بدون در نظر گرفتن مبنای علمی و اصول یاد شده اظهار نظر نمایم و موضع بگیرم !!صد البته که من در مورد مسا ئل سیاسی جاری دیدگاه و نقد و زاویه دید خود را دارم اما در این کانال سعیم بر این است که به روش علمی و زاویه نگاه مذکور حتی الامکان پایبند باشم ۰ ✅نکته مهم دیگر اینکه من در جواب پرسش ها ، بیشتر سعی خود را معطوف به فکر وادار نمودن مخاطب می نمایم و حتی منابعی را هم برای مطالعه معرفی میکنم ولی متاسفانه برخی از دوستان ، خودشان را از مطالعه و یا تفکر بی نیاز دانسته و به یک کپسول و یا پاسخ سربسته از طرف من راضی می شوند؛ در حقیقت از نظر این دوستان من باید به جای پرسشگر ، فکر کنم ۰ این روش هر چند برای پاسخ تعدادی از پرسش های کوچک و خاص ، لازم است ولی در دراز مدت پرسشگر را از تفکر و استدلال و نقادی محروم می کند و این مسئله نقطه مقابل اهداف فکری و فلسفه وجودی این کانال می باشد۰ ✅نکته دیگر این است که پرسش های دوستان گاه به صورت خصوصی و گاهی به صورت عمومی پاسخ داده میشود ۰ گاهی پرسشی در نوبت پاسخ و زمانی موضوع بندی شده و در موقع مناسب جواب داده میشود ۰و البته ممکن است پرسشی هم از نظر من جواب خاصی نداشته باشد و یا بخاطر کم سوادیم نتوانم پاسخ دهم و یا مصلحتی در عدم پاسخ داشته باشم ۰ با این اوصاف خواهش می کنم عجله نکرده و درخواست پاسخ سریع نفرمایید ۰ 🔵در آخر این نکته را متذکر می گردم که کانال اصلی بحث و تبادل من در ایتا و سروش می باشد ؛ البته کانال تلگرامی هم "نیمه فعال " است و برخی مخاطبین آن به دلایل فنی و یا اجتماعی و یا سلیقه خاصی که دارند علاقمند به ارتباط با من از طریق تلگرام هستند فلذا جهت احترام به درخواست و احتمالا محدویت های خاص این دوستان ، در مواقعی برخی مطالب این دو کانال داخلی را در تلگرام هم قرار می دهم ۰ 🔴با تشکر از اینکه این کانال را برای گفتگو و تفکر و طرح افکارتان انتخاب نموده اید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال و نقد یکی از مطالب گذشته ✅سلام استاد.در مورد آخرین پرسشی که در کانال مطرح شد،سؤالی داشتم. شما در پاسخ به این نکته اشاره کرده اید که قبول یک مذ.هب و فرهنگ از سوی جامعه ای به اراده ی حاکمان آن جامعه بستگی ندارد و آنها نقش مهمی در این مسئله ندارند.سؤال اینجاست که اگر اینطور باشد،به چه دلیل تأکید زیادی رو در قرآن و روایات بر تأثیرپذیری مردم از حکام جامعه میبینیم؟(مانند آیات فروانی که بر تاثیرپذیری مردم از اشراف و ملأ تأکید دارد و اینکه به علت همین تاثیر زیاد هر پیامبری به مبارزه ی با طواغیت قیام میکرد یا روایاتی مانند الناس علی دین ملوکهم و ....)آنطور که از ظاهر این آیات و روایات پیداست،حکام جامعه تأثیر زیادی که بخش «نرم افزاری» داشته اند. ✅جواب : نجفی با تشکر از دقت نظرتان ، مطلب مورد اشاره شما به نقد و بحث این کانال به پرسشی از استاد رسول جعفریان باز می گردد و شما ، جواب داده شده را در زنجیره مفاهیم و متمرکز در پاسخ به فضای همان سوال و جواب ببینید۰ البته من به شما بابت این" تعمیم و بسط" جواب قبلی حق می دهم ولی همانطور که در متن قبلی هم اشاره شد دو نکته بسیار مهم است : ✅اول : اینگونه مسائل و تحولات را نباید به صورت تک عاملی نگاه کرد و مجموعه ای هماهنگ از مسائل و عوامل را می توان در نظر داشت و البته نقش سلاطین و حکام پر رنگ و برجسته است و خود همین عامل هم بسته به شرایط و وجود و یا عدم وجود برخی عوامل دیگر دارای نقش و منزلت کمتر و یا بیشتر می گردد۰ ✅دوم : در مورد موضوع پرسش شما یعنی قبول فرهنگ و مذهب ، چون به موضوعی از جنس برتر از سیاست و ذوابعادتر و ریشه دارتر از حکومت اشاره نموده اید بنابراین نسبت داشتن این دو با هم یک مطلب است ولی" محاط " بودن یکی ( یعنی مذهب و فرهنگ) بر دیگری ( سیاست و سیاستمدار) مطلب دیگری است ؛ فلذا در جواب قبلی مطلب را بیشتر ( دقت کنید بیشتر و نه تماما) به تاثیر نرم افزارانه و سخت افزارانه تقسیم و تطبیق نمودیم و این مطلب بدین معناست که فرهنگ و مذهب اصالت داشته و دارند و طفیلی و حاشیه سیاست و اقتصاد نیستند اما این استقلال واصالت به معنای نسبت نداشتن و تاثیر نپذیرفتن نباید تلقی گردد . ♦️موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi