#تمدن_شناسی
💠💠💠 ضرورت "بینش تمدنی "برای شرایط امروز انقلاب اسلامی به مثابه نقد نظریه توسعه نیافتگی و انحطاط
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
جلسه سوم
نظریه تاریخی انقلاب اسلامی؛ تاملات روشی و نظری
🎙با سخنرانی:
✔دکتر موسی نجفی
(مولف کتاب فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب عالم اسلامی) 📖
چهارشنبه 25 مهرماه، از ساعت ۱۵:۳۰
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی،انتهای خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری
🌏 www.RCICA.ir
@RCICA_ir
اطلاعات بیشتر: @nadersohrabi66
09127647827
🔰گفتگو دکتر موسی نجفی با سایت دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
✅ موضوع : جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از KHAMENEI_IR
🔰 «جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی» در گفتگو با دکتر موسی نجفی؛
👈 انقلاب اسلامی، حلقه وصل گذشته و حال و آینده ایران است
🔻 «عظمت ایران» بهعنوان «امری تاریخی» یکی از موضوعاتی بود که رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ بسیجیان دربارهی آن سخن گفتند.
🔹️ پیش از این نیز حضرت آیتالله خامنهای «عمق تاریخی» را یکی از عناصر سهگانهی سازندهی «هویت ملت ایران» برشمرده بودند.
🔸️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای بررسی بیشتر این موضوع و ارتباط آن با پدیدههایی چون «حضور و نفوذ استعماری قدرتهای بیگانه» و «نهضتهای تاریخی ملت ایران» با دکتر موسی نجفی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفتگو نمود.
🔸️ وی در این گفتگو ضمن تبیین ابعاد مختلف موضوع، به تحلیل دوگانهی «نهضت و نظام» و فرازوفرود تاریخی آن از صفویه تا انقلاب اسلامی و دوران حاضر پرداختند.
🔹️ «تلاش جریان برانداز برای ایجاد تضاد ساختگی بین نهضت و نظام» و «ضرورت پیشبرد گفتمان انقلابیگری با افق تمدنی» از نکات خواندنی این گفتگو است.
🔍 بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=40707
هدایت شده از خبرگزاری فارس
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی» در گفتگو با دکتر موسی نجفی
@Farsna
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام جناب آقای دکتر نجفی
بنده یکی از اساتید درس آشنایی با انقلاب اسلامی هستم ، سئوالی که مطرح میکنم توسط دانشجویی مطرح شده است، لطفا درصورت امکان پاسخ دهید.
سئوال: گفته می شود که دوران صفویه که به تحکیم و حمایت از شیعه پرداختند بیش از دویست سال طول کشید و در این مدت فرصت تحکیم شیعه در ایران به وجود آمد اما دوران نادر شاه که باشیعه مبارزه کرد کمتر از بیست سال طول کشید و این مدت برای تضعیف شیعه زمان کافی نبود و آیا اگر دوران افشاریه که با مذهب شیعه مخالف بودند بیشتر طول می کشید ، موجب از بین رفتن شیعه نمی شد؟
:✅جواب :
نجفی
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما استاد عزیز و توفیق روز افزون در هر چه پر بارتر شدن محتوای این درس مهم ، به عرض می رسانم که پرسش شما کمی جای بحث و تامل دارد ؛ درست است که صفویان نقش موثری در ترویج صفویه و نادرشاه افشار هم نقش منفی در این زمینه داشته اند و باز درست است که عمر صفویان بسیار بیشتر از نادر و کل دولت افشار بوده است اما در اینجا دو تامل مهم باید داشت :
🔴اول : کدام "قانون تاریخی" و یا سیاسی و جامعه شناختی معتقد است قبول یک مذهب و آئین و دین از سوی یک ملت به اراده حاکمان و سلاطین وابسته است؛ در بسیاری از ازمنه تاریخی حکمران و یا حکمرانانی بوده اند که در مقابل دین و مذهب و حتی فرهنگ جامعه خود موضع گرفته ولی نتوانستند آن را تغییر دهند۰ هر چند حاکمان و صاحبان قدرت نه در زمینه تاسیس نظری و منشا و یا "نرم افزاری مسئله" نقش مهمی نداشته اما بر عکس در زمینه "سخت افزاری" و پیشرفت مادی و تعین اندیشه و یا دین نقش بسزایی ایفا نموده اند و در رشد و حتی کارآمدی دین نیز بسیار مهم عمل کرده اند؛ از طرف دیگر تداوم یک دین و محبت و عشقی که مردم به پای آن می ریزند و استعداد و هنر و ثروت خود را خرج شکوفایی و عمق دادن به آن می کنند، از حوزه حکومت، بیرون و به قلوب و ایمان و اعتقادات مردم مربوط می شود ۰
🔵دوم : با مقدمه قرار دادن بحث اول، می توان به این نتیجه رسید که در نیمه بعدی ، قضیه دقیقا بر عکس می شود یعنی این حکومتها و دولتها هستند که برای بقای خودشان به باورها و فرهنگ مردم متکی می شوند فلذا از این روست که صفویانی که در مسیر این باورها و یا هویت ذاتی جامعه حرکت کرده اند عمر دویست و چند ساله و نادرشاهی که خلاف این رودخانه شنا کرد عمر سیاست فرهنگیش کوتاه گردید ۰ درست برعکس پرسشی که دوست دانشجوی مان تعریف کرده و مدعی شده اند ۰ البته این مسئله ابعاد بسیار عمیق تری هم دارد ، مثل تدارک صبورانه نظری و تاریخی قبل از صفویان و نبود چنین پیشینه ای در سوابق نادرشاه افشار ؛ این بدان معناست که شاه اسماعیل صفوی نه یک فرد بلکه سمبل یک جریان و مسیر تاریخی بوده ولی نادرشاه افشار یک فرد و استثنا در برهه ای از زمان می تواند تلقی شود ۰
🔶موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی : تفاوت هویت بخشی نهضتها با هویت بخشی در نظام سیاسی
✅تفاوت ساختارشکنان داخلی با ساختار شکنی نظام بین الملل در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
1_30721320.mp3
2.17M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی
✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی - 1
🔴سیر فلسفه سیاسی از ظن و گمان تا معرفت و عقلانیت از نظر لئواشتراوس
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تاملی بر یک متن مفید و بحث برانگیز
✅یکی از متفکران فلسفه سیاسی در مورد رابطه "وطن " با "نظام سیاسی" به نکته و نظر جالبی اشاره می کند و با ذکر یک مثال می نویسد :
♦️یک مادر فرزند خود را بدین دلیل دوست دارد که فرزند اوست ، او چیزی را که به او تعلق دارد دوست دارد، اما او خوبی را هم دوست دارد۰ عشق بشری تماما تابع این قانون است که عشق هم به متعلقات خود باشد و هم به خوبی ۰ رابطه میان متعلقات خود و خوبی تجلی سیاسی خود را در رابطه میان وطن اجدادی و نظام می یابد ؛ وطن اجدادی یا ملت "ماده" است و نظام "صورت" ۰ فیلسوفان کلاسیک معتقد بودند که صورت در مقام و مرتبه از ماده بالاتر است ۰ این دیدگاه را می توان "آرمانگرایی" خواند ؛ این یعنی بهترین نظام از مقام بالاتری برخوردار است تا وطن اجدادی۰♦️
🔴لئو اشتراوس ، فلسفه سیاسی چیست ؟ ، ص ۴۱🔵
ایتا:
https://eitaa.com/drmousanajafi
سروش:
https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_5922566988432934040.mp3
2.96M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی
✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی - (2) - مهر ۱۳۹۷
🔴نسبت فلسفه سیاسی با سایر مباحث مثل نظریه سیاسی - کلام سیاسی - عرفان سیاسی - معرفت سیاسی و سایر شاخه ها و زیر مجموعه های اندیشه سیاسی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سخنی با دوستان و همراهان خوب کانال
✅ این یک کانال تخصصی و تا حدودی نخبه گراست ۰ و همانطوری که دوستان مطلعند برای پربارتر شدن و ارتباط دو طرفه فکری، روزهای آخر هفته پرسش و پاسخ در آن به صورت یک رویه ثابت در آمده است ؛ در اینجا ذکر نکاتی را لازم میدانم:
اول با تشکر از اظهار لطف و محبت تان و همچنین پرسش های عمیق و سودمندی که مرا قابل دانسته و می پرسید، باید بگویم معلومات و وسعت دانش من مثل هر انسان دیگری محدود و دایره تخصص من هم در چند حوزه فکری خاص است ؛ کتب چاپ شده حقیر هم گواه این چند حوزه تخصصی است ( تاریخ تحولات سیاسی - اندیشه سیاسی اسلام و ایران و غرب - تمدن شناسی - فلسفه تاریخ ) این نکته را هم اضافه کنم ، ورود من به مسائل "تحلیل سیاسی روز " معمولا با یک زاویه از علوم و رشته های علمی مذکور می باشد ۰ اما سوالات دوستان گاهی بسیار فراتر از حوزه تخصصی و فکری من می باشد و یا اینکه از من انتظار دارند در ریزترین مسائل سیاسی روز بدون در نظر گرفتن مبنای علمی و اصول یاد شده اظهار نظر نمایم و موضع بگیرم !!صد البته که من در مورد مسا ئل سیاسی جاری دیدگاه و نقد و زاویه دید خود را دارم اما در این کانال سعیم بر این است که به روش علمی و زاویه نگاه مذکور حتی الامکان پایبند باشم ۰
✅نکته مهم دیگر اینکه من در جواب پرسش ها ، بیشتر سعی خود را معطوف به فکر وادار نمودن مخاطب می نمایم و حتی منابعی را هم برای مطالعه معرفی میکنم ولی متاسفانه برخی از دوستان ، خودشان را از مطالعه و یا تفکر بی نیاز دانسته و به یک کپسول و یا پاسخ سربسته از طرف من راضی می شوند؛ در حقیقت از نظر این دوستان من باید به جای پرسشگر ، فکر کنم ۰ این روش هر چند برای پاسخ تعدادی از پرسش های کوچک و خاص ، لازم است ولی در دراز مدت پرسشگر را از تفکر و استدلال و نقادی محروم می کند و این مسئله نقطه مقابل اهداف فکری و فلسفه وجودی این کانال می باشد۰
✅نکته دیگر این است که پرسش های دوستان گاه به صورت خصوصی و گاهی به صورت عمومی پاسخ داده میشود ۰ گاهی پرسشی در نوبت پاسخ و زمانی موضوع بندی شده و در موقع مناسب جواب داده میشود ۰و البته ممکن است پرسشی هم از نظر من جواب خاصی نداشته باشد و یا بخاطر کم سوادیم نتوانم پاسخ دهم و یا مصلحتی در عدم پاسخ داشته باشم ۰ با این اوصاف خواهش می کنم عجله نکرده و درخواست پاسخ سریع نفرمایید ۰
🔵در آخر این نکته را متذکر می گردم که کانال اصلی بحث و تبادل من در ایتا و سروش می باشد ؛ البته کانال تلگرامی هم "نیمه فعال " است و برخی مخاطبین آن به دلایل فنی و یا اجتماعی و یا سلیقه خاصی که دارند علاقمند به ارتباط با من از طریق تلگرام هستند فلذا جهت احترام به درخواست و احتمالا محدویت های خاص این دوستان ، در مواقعی برخی مطالب این دو کانال داخلی را در تلگرام هم قرار می دهم ۰
🔴با تشکر از اینکه این کانال را برای گفتگو و تفکر و طرح افکارتان انتخاب نموده اید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال و نقد یکی از مطالب گذشته
✅سلام استاد.در مورد آخرین پرسشی که در کانال مطرح شد،سؤالی داشتم.
شما در پاسخ به این نکته اشاره کرده اید که قبول یک مذ.هب و فرهنگ از سوی جامعه ای به اراده ی حاکمان آن جامعه بستگی ندارد و آنها نقش مهمی در این مسئله ندارند.سؤال اینجاست که اگر اینطور باشد،به چه دلیل تأکید زیادی رو در قرآن و روایات بر تأثیرپذیری مردم از حکام جامعه میبینیم؟(مانند آیات فروانی که بر تاثیرپذیری مردم از اشراف و ملأ تأکید دارد و اینکه به علت همین تاثیر زیاد هر پیامبری به مبارزه ی با طواغیت قیام میکرد یا روایاتی مانند الناس علی دین ملوکهم و ....)آنطور که از ظاهر این آیات و روایات پیداست،حکام جامعه تأثیر زیادی که بخش «نرم افزاری» داشته اند.
✅جواب :
نجفی
با تشکر از دقت نظرتان ، مطلب مورد اشاره شما به نقد و بحث این کانال به پرسشی از استاد رسول جعفریان باز می گردد و شما ، جواب داده شده را در زنجیره مفاهیم و متمرکز در پاسخ به فضای همان سوال و جواب ببینید۰ البته من به شما بابت این" تعمیم و بسط" جواب قبلی حق می دهم ولی همانطور که در متن قبلی هم اشاره شد دو نکته بسیار مهم است :
✅اول : اینگونه مسائل و تحولات را نباید به صورت تک عاملی نگاه کرد و مجموعه ای هماهنگ از مسائل و عوامل را می توان در نظر داشت و البته نقش سلاطین و حکام پر رنگ و برجسته است و خود همین عامل هم بسته به شرایط و وجود و یا عدم وجود برخی عوامل دیگر دارای نقش و منزلت کمتر و یا بیشتر می گردد۰
✅دوم : در مورد موضوع پرسش شما یعنی قبول فرهنگ و مذهب ، چون به موضوعی از جنس برتر از سیاست و ذوابعادتر و ریشه دارتر از حکومت اشاره نموده اید بنابراین نسبت داشتن این دو با هم یک مطلب است ولی" محاط " بودن یکی ( یعنی مذهب و فرهنگ) بر دیگری ( سیاست و سیاستمدار) مطلب دیگری است ؛ فلذا در جواب قبلی مطلب را بیشتر ( دقت کنید بیشتر و نه تماما) به تاثیر نرم افزارانه و سخت افزارانه تقسیم و تطبیق نمودیم و این مطلب بدین معناست که فرهنگ و مذهب اصالت داشته و دارند و طفیلی و حاشیه سیاست و اقتصاد نیستند اما این استقلال واصالت به معنای نسبت نداشتن و تاثیر نپذیرفتن نباید تلقی گردد .
♦️موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
کاش یه برنامه ای میگذاشتید ، هر هفته چند تا کتاب تاریخی که خودتون خواندید و مورد تائید شما هستش رو معرفی میکردین، هم تاریخ ایران هم تاریخ غرب. خیلی ممنونتون میشیم .
یا مثلا هر کتاب دیگه ای غیر از این دو حوزه ی مطالعاتی
✅جواب :
نجفی:
اینکه من چه کتابی را در چه دوره ای از زندگی و با چه برداشتی خواندم ،به نوعی تجربه شخصی است و معلوم نیست این روش و سیر برای شما هم همانقدر مفید باشد! شما باید خودتان را عادت بدهید تا کم کم نوعی سیر مطالعاتی خاص شخصیت خودتان داشته باشید البته من در این کانال سعی میکنم تا جایی که مقدور باشد این سیر مطالعاتی و قواعد این تجربه را انتقال دهم و نه جزئیات و کتاب خاصی را ۰
نکته دیگر اینکه به مناسبت یا بی مناسبت در موقع مقتضی به هر بهانه ای تاکنون سعی نموده ام کتبی را اینجا بیاورم ؛ شما کمی پست های قبلی را مرور کنید بیشتر متوجه می شوید۰
دو نکته را درسیر مطالعاتی تان حتما رعایت کنید :
اول سیر مطالعاتی باید پیوسته و آرام و ممتد باشد و جزء لا ینفک زندگیتان قرار بگیرد۰
دوم در این سیر مطالعاتی و پژوهش یک مرکزیت و هدف کلی را در نظر بگیرید و حول آن بچرخید و از ان حوزه فکری مدام پرش نکرده ، سعی کنید تا این قله را فتح نکرده اید سراغ قله های دیگر نروید ! چرا ؟ چون ذهنتان را باید از تشتت به تمرکز ببرید و البته توان و عمر و استعداد انسان در این عصر انفجار اطلاعات بیش از حد محدود است و علیرغم وفور منابع مطالعه ، بی شک آسیب های خاص خودش را دارد ۰
موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰یادداشتی به مناسبت ایام اربعین
✅مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی - قسمت اول
( مواجهه عالم قدسی با عالم سکولار )
🔴وقتی از مراسم اربعین سخن می گوییم این آئین در شکل امروزیش شامل دو قسمت در هم تنیده و به هم پیوسته است :
زیارت اربعین : سنت دیرپای شیعه متصل به امام معصوم (ع)
راه پیمایی اربعین : که قبلا در طول تاریخ هم ثبت و گزارش شده است ، ولی در این شکل و حال و هوا و وسعت ، مسئله جدیدی می باشد ۰
مراسم اربعین با این دو بخش نوعی آئین عبادی - سیاسی منحصر بفرد می باشد۰ این ممتاز بودن از نظر شکل و نماد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نه تنها نسبت به سایر مراسم دنیای اسلام و حتی مذهبی دنیا بلکه نسبت به سایر مناسک و مناسبت های شیعه هم تفاوتهایی را نشان می دهد ۰
اما چرا عنوان شد که این شکل از مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی است؟ ویژگی مهم تمدن نوین اسلامی که آن را از تمدن غربی متمایز و ممتاز می نماید جنیه "چند ساحتی" آن در برابر" تمدن تک ساحتی" و مادیت عالم مدرن و تمدن غرب است ۰ تظاهرات اربعین با محوریت "انسان کامل " و به شکل میلیونی ، نوید و نشانه و نماد خواست عمیق انسان معاصر در مقابل "قدسیت زدایی" از عالم است و برگشت انسان پسا مدرن از بهشت زمینی ( اتوپیای فیلسوفان عصر جدید) به ساحت قدسی و ملکوتی عالم را بعد از سکولاریزه نمودن آن نوید می دهد ۰ شاید این مطلب به پیشگویی میشل فوکو فیلسوف پست مدرن نزدیک باشد که در سحرگاه وقوع انقلاب اسلامی ، در مورد ابعاد آن درسلسله مقاله هایی با نام " ایرانیان چه رویایی در سر دارند" در مورد این تحول بزرگ در عالم معتقد گردید که این انقلاب سرمایه عظیم معنویت را به متن و روابط اجتماعی زندگی ایرانیان برگردانده و این امری است که چندین قرن است در تاریخ زندگی غربیان به فراموشی سپرده شده است! و جالب است که این متفکر فرانسوی راس این سرمایه معنوی را برای ایرانیان ،اعتقاد عمیق به حضرت امام حسین (ع ) می داند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰یادداشتی به مناسبت ایام اربعین
✅مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی - قسمت دوم
(نظریه پیوستگی)
🔴وقتی از مراسم اربعین سخن می گوییم و آن را در گستره تمدن آینده اسلامی مطرح می کنیم ، ناخودآگاه ذهن انسان بین گذشته و حال و آینده ارتباط برقرار می کند و می خواهد بفهمد چه عامل و یا عواملی توانسته است باعث شکوفایی و گسترش این اندیشه و عمل در چنین سطحی گردد۰ به زبان علمی تر چطور یک امر سنتی در دنیای قبل از جهان مدرن میتواند در شکل وسیع تر و عمیق تر و مردمی تر و موثرتر از قبل در دنیای مدرن و پسا مدرن ادامه حیات مجدد داشته باشد۰ در این قسمت می توان از دو مفهوم متضاد "گسستگی و پیوستگی" کمک گرفت ۰ ما می دانیم تمدن غرب نه در شکل" ابزاری - تکنولوژیک " آن بلکه در شکل فرهنگی و بسط فکریش در اغلب جوامع غیر غربی بحران هویت و گسستگی فرهنگی ایجاد نموده است ؛ این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران با احیای سنت در عصر مدرن نوعی گشودگی و انفتاح و افق جدید را ایجاد نموده است و در این راستاست که فرهنگ قدسی اربعین در این شکل و نمای جدید ، نوعی امتداد از گذشته به سوی آینده را نشان می دهد و به عبارتی این پیوستگی بین گذشته و حال و آینده در نسبت بین اربعین و انقلاب اسلامی مصداق و عینیت بخش" نظریه پیوستگی" و اتصال گذشته و حال و آینده می باشد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰یادداشتی به مناسبت ایام اربعین
✅مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی - قسمت سوم
عدالت و معنویت نماد و جوهر تمدن اسلامی
🔴وقتی از مراسم اربعین سخن می گوییم جوهره اصلی تمدن اسلامی در مقابل تمدن غرب در آن خودنمایی آشکاری دارد و آن محوریت دو عنصر مهم" معنویت و عدالت " حول محور "انسان کامل" و ولی خدا یعنی امام معصوم (ع) می باشد ۰ این در حالی است که مادیت و آزادی با ریشه یابی سکولاریسم و اباحه گری در قلب تمدنی غرب جلوه گری می کند ۰ بازگشت مفهوم عدالت در زندگی اجتماعی و سیاسی بشر در اندیشه ها و مکاتب دیگر هم دیده می شود ولی این فصیلت یعنی عدالت که گم شده بشر قدیم و جدید است همیشه با دشمنان و آسیب خاص خودش روبرو بوده است ، مثلا جریان سوسیالیسم که روزگاری نیمی از جهان را در اختیار داشت در مقابل جبهه رقیب یعنی لیبرالیسم از عدالت سخن می گفت ولی نه این عدالت واقعی بود و نه بشر میتواند در سایه اندیشه های ناسوتی و غیر الهی این گوهر ناب را در وجود خود و در حیات سیاسیش صیقل دهد۰ حتی عدالت در اندیشه های دنیای اسلامی و در تاریخ اسلام بدون حضور امام معصوم به وسیله "مصلحت و امنیت" بارها به مسلخ برده شده است ۰در راه پیمایی اربعین این مفهوم کلیدی و محوری اسلام شیعی در مساوات اسلامی و رفتار و مناسک مختلف نه در نظر که در عمل و به عینه قابل رویت است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی ؟!
✅با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم .
🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم :
1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب
2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی
3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰
🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه میکنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
✳️✳️به مناسبت راهپیمایی شکوهمند اربعین✳️✳️
📚📚امپراتوری پارس یا تمدن جدید! ؟ یا تحول و "عهد آخرالزمانی"
(یک حقیقت با دو تعبیر از دو نظریه پرداز امریکایی و روسی)
🔴🔵🔴دو اظهار نظر از دو متفکر و نظریه پرداز متفاوت یکی هنری کیسنجر امریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی دیدم که علیرغم زاویه نگاه متفاوت از یک حقیقت واحد ومهم پرده بر می دارد : اول به کیسنجر می پردازیم ؛ وی چندین بار از تعبیر "امپراتوری پارس" یا امپراتوری ایران سخن گفته ، وی در سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با رادیو ان پی آر می گوید : نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است این وضعیت این فرصت را به ایران می دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوان شیعی احیا کند .
🔴🔵🔴این سیاستمدار ۹۴ ساله یهودی بار دیگر این اظهارات را خطاب به ترامپ در مهر ۱۳۹۶ تکرار می کند ۰ صرف نظر از میزان دقیق بودن الفاظ بکار رفته در سخن وی ، ساخت یک امپراتوری ( چه پارسی ،ایرانی ، اسلامی و یا شیعی ) علاوه بر بستر تاریخی و امکانات مادی ، به نوعی نیروی برتر فرهنگی و فکری محتاج است که بتواند بیرون از قدرت تکنیکی و تبلیغی و سیاسی و فکری غرب مدرن عرض اندام کند و در اعتراف کیسنجر، ایران به چنین شرایطی دست یافته است ۰ در فرض مذکور ایجاد چنین امپراتوری در جهانی که تحت سلطه تمدن غرب است فقط با یک تمدن رقیب و جدید و پر انرژی ممکن است ۰
🔴🔵🔴برای تکمیل سخن با چرخش به نیمکره دیگر زمین به اظهار نظر متفکر روسی که یک مسیحی ارتدوکس است و در راهپیمایی اربعین امسال شرکت کرده توجه می کنیم ؛ پروفسور الکساندر دوگین می گوید:
«این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی ۰ ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.»
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
الکساندر دوگین و هنری کیسینجر دو نظریه پرداز از روسیه و امریکا در برابر تحول عظیم انقلاب اسلامی ایران در عالم
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد من علوم سياسي ميخونم و خيلي دوست دارم يک سياستمدار موفق شوم به نظر شما چه سير مطالعاتي در پيش بگيرم و لطفا چند کتاب از خاطرات سياستمداران چه غربي و ايراني که مورد تاييد شما ميباشد معرفي فرماييد
باتشکر از حسن همکاري شما
جواب :
نجفی
خدمت شما دانشجوی عزیز علوم سیاسی عرض کنم که ضمن احترام برای انگیزه و آرزوی خوبتان ، باید ابتدا به طور مزاح بگویم که سیاستمدار شدن در ایران عزیز ربطی به خواندن علم سیاست ندارد و تا آنجا که از ظواهر امر به دست می آید غیر از مقام معظم رهبری که به طور مدام و زیاد وقت خودشان را بر روی مطالعه کتب تاریخی و سیاسی و فکری می گذارند و گاهی هم نقدها و نظرات دقیقی پیرامون آنها ابراز میکنند، متاسفانه اغلب مسئولین در این زمینه و زمینه های مشابه دارای اطلاعات سطحی و شعاری هستند و حتی گاهی اظهار نظرهایشان در اینگونه مواقع غلط و غیر دقیق است ؛ شاید به همین دلیل باشد که اغلب آنها سیاستمدار هستند اما موفق نیستند!!
اما امیدواریم با مطالبه امثال شما این نقیضه کم کم مرتفع شده و سیاست تجربی و عملی در ایران ما هم با نظر و علم و مبانی و اصول فکری پیوند بیشتری برقرار نماید ۰
در مورد کتب خاطرات نویسی این چیزی که در ذهن و ایده آل شماست شاید کمتر وجود داشته باشد و این خود شما محقق عزیز هستید که میتوانید از این منابع خام، استفاده بهینه را ببرید۰ در این مورد دقت کنید که خاطره نویس در اکثر سطور کتاب خاطره نویسی در صدد توجیه رفتار خودش و همفکرانش می باشد ؛ ولی چاره ای نیست ذهن کنجکاو و نقاد میتواند از همین مقدار هم استفاده کرده و با مقایسه با آثار مشابه دیگر به قسمتی از واقعیات پی ببرد ۰ در مورد کتب خاطره نویسی دوره پهلوی هم دقت کنید که نویسنده جزء کدامیک از سران حکومت و باندهای قدرت ( مثلا جناح فرح یا هویدا یا اعلم و ۰۰۰) بوده و زاویه نگاهشان چیست؟
در این رابطه دو کتاب از این آثار (که ضعف های گفته شده را هم دارد) را معرفی می کنیم؛ کتاب هفت جلدی یاداشت های اعلم و ظهور و سقوط سلطنت پهلوی که خاطرات ارتشبد فردوست هست ، میتواند ورود شما به این میدان وسیع باشد ۰👇👇
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅یادداشتهای عَلَم کتابی است شامل یادداشتهای اسدالله علم. این کتاب که تا کنون هفت جلد از آن به فارسی منتشر شده در دو جلد نیز به طور خلاصه به انگلیسی منتشر شده است. «یادداشتهای علم» چاپهای متعددی در ایران بوسیله انتشارات ثالث، مازیار و کتاب سرا داشته است، ولی نسخه های انگلیسی چاپ ایران از کتاب تحریف شده است.
✅یادداشتهای علم
یادداشتهای علم، ویراست محمود فاضلی بیرجندی
ویراستار
محمود فاضلی بیرجندی
ناشر
کتاب سرا
محل نشر
تهران
تاریخ نشر۱۳۹۲
موضوع
تاریخ
زبان
فارسی
✅یادداشتهای علم اهمیت تاریخی دارد؛ چون علم تنها کسی در حکومت پهلوی بوده که یادداشتهای خود را به یادگار نهاده است. همچنین وی اغلب اوقات خود را با شاه میگذراند؛ چه در سفرهای تفریحی چه سیاسی. نقش وی در تصمیم گیریهای شاه از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار بود. چنانکه خود او چندین بار نیز به این نکته در یادداشتهای خود اشاره کرده است. یادداشتهای او از روز 1اردیبهشت ماه ۱۳46 در دسترس است و آخرین شرفیابی او نیز در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۵۶ بود. وی سپس برای درمان رهسپار پاریس شد و شاه هویدا را به جانشینی او برگزید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰هفته اول آبان بحث های ملی گرایی و نگاه به ایران باستان با شعارهای سیاسی همراه شده و در فضای رسانه و مجازی بازتاب می یابد ۰ مناسب است در ارتباط با نسبت اسلام و ایران به یک نمونه تاریخی از رفتار ایرانیان در گذشته اشاره کنیم ۰
✅ بازتاب اندیشه سیاسی نهضت شعوبیه و ماجرای ملی گرایی ایرانی در عهد اسلامی :
✅شاخص تاریخی مهم اعتدال و عدالت خواهی و معنویت گرایی روح ملی ایرانیان در افق اسلامی و آسیب شناسی تفاخر قومی به موازات آن۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi