🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅استاد در مورد سیر تاریخ قبلا هم فکر کنم پرسیده بودم
یک بار دیگه میشه بفرمایید:
اولا اینکه شما پیشنهاد میدهید اول تاریخ صدر بخونیم بعد معاصر یا بالعکس؟منبع مناسب چه پیشنهاد میدهید؟بخصوص برای تاریخ صدر؟
تاریخ ایران باستان چقدر در فهم ما تاثیر گذار و ضروری است؟منبع مناسب برای آن چیست؟
✅جواب :
نجفی :
به نظر من اینکه مطالعه تاریخ را از تاریخ اسلام شروع می کنید یا از تاریخ معاصر ، تفاوت چندانی ندارد و هر دو مورد به همدیگر مرتبط است ؛ اما اولویت در این مورد به روحیه و علاقه و نوع پرسشگری اشخاص بر میگردد ۰ اگر در مطالعه و تحقیق در تاریخ عمیق و دقیق شوید و نوعی" بینش تاریخی " برایتان در این روش تحقیق حاصل شود ، آنگاه به دنبال آن نوعی "بصیرت تاریخی" و البته "بصیرت سیاسی" به دنبال آن دیده خواهد شد۰
البته این ابتدای مسیر است و جنبه عمومی این کار است ؛ به دنبال آن هر مقطعی در تاریخ ، زاویه دید و افق خاص خود را مرتبط با آن جنبه عمومی دارد؛ شاید بتوان در مثال گفت تاریخ به طور کلی و نوع آگاهی که به انسان می دهد مانند پزشک عمومی است و مقاطع تاریخ اسلام یا معاصر و یا باستان مانند دکتر متخصص چشم و گوش و قلب است ۰ این تخصص ها هر چند برای خودشان عالمی دارند ولی مرتبط به کل بدن و پزشکی عمومی هستند ۰ در مورد بخش آخر پرسش ، البته به نظرم تاریخ اسلام و تاریخ معاصر در حیات امروز ما نقش بیشتری نسبت به تاریخ باستان داشته باشند ۰ اما قدر مسلم مطالعه تاریخ ایران باستان هم در حد خود بینش زا و مهم است اما بیشتر جنبه مقدماتی نسبت به دو مورد قبلی دارد ۰
🔵اگر سلیقه و منش تحقیقی مرا خواستید بدانید به نظر می رسد تاریخ بعد از این دو مرحله به دو شاخه روایی و مستند با نظری و اندیشه ای تقسیم می گردد ؛ و من خودم شاخه دوم را در کارهای علمی بیشتر می پسندم۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_6028161310615667566.mp3
2.15M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی
✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی (4)
به تاریخ : ۲۲ / ۸ / ۹۷
🔴موضوع بحث : شاخص مدنیت - تکامل جامعه : انسان ابزار ساز یا ابزار انسان ساز ؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
اصالت تاریخ و تاریخ نگاری.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام به استاد گرامی
سوالی مبنایی در خصوص تاریخ در ذهن حقیر وجود دارد که از جنابعالی استمداد پاسخگویی آن را دارم .
استاد گرامی چگونه می توان مسائل تاریخی را پذیرفت در حالی که این مطالب اغلب زاییده ذهن مورخ و نظر شخص مورخ و نیز دیدگاه شخصی او از گذر زمان است ؟
فرضا دیدگاه بنده با دیدگاه شخص دیگر ، از انقلاب و دستاوردهای آن بسیار متفاوت است و تبعا در نگارش تاریخ انقلاب نیز وجه تمایز فراوان خواهد بود . ممنون.
🔴جواب :
🔵نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه بفرمایید👆
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس
✅جمله تاریخی عمیقی شهید آیت الله مدرس گفته است که میتواند نوعی روانشناسی عمیق اجتماعی مردم ایران تلقی شود و البته برای شناخت بهتر سیاستمداران نه چندان شفاف معاصر و برخی مدیران امروز و دیروز و البته مدعیان انقلاب بسیار مفید باشد:
سید می گوید:
"مردم ایران میدانند خوبانشان تا کی خوبند و از کی بد می شوند"۰
🔴این جمله سید شهید می تواند محک و شاخص برای ارزیابی رجال سیاسی امروز باشد ؛ اشخاصی که زمانی کارنامه خوبی از خودشان در مورد انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند ولی در اثر رشد انقلاب و یا لغزیدن پایشان در مرحله ای جا ماندند ۰
🔴کاش سیاستمداران روحانی امروز ما !فهم سید مدرس و روشنفکران ما درک مردم را داشتند!
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
«غرب می گوید تمام شاخص های پیشرفت و توسعه من هستم و تمام این ها را تعریف کردم در مقابل این ادعا، انقلاب اسلامی هم مسیر دیگری در پیش گرفته است. بسیاری از درگیری های ما با غرب طبیعی است اصلا ارتباطی با مسئولان و فلان سیاست ندارد ما از اول این انقلاب راهی غیر از غرب در پیش گرفته ایم.» انقلاب اسلامی ذاتا یک انقلاب سکولار نیست بلکه دینی است . این انقلاب زمانی اتفاق افتاده است که جهان جولان سکولاریم بود و همه از پایان دین سخن می گفتند و هژمونی غرب حاکم بود ، طبیعی است که بین انقلاب ایران و غرب درگیری ایجاد شود.
متن کامل مصاحبه دکتر نجفی با ایرنا درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در چهل سالگی انقلاب اسلامی 👇👇
http://www.irna.ir/fa/News/83118107
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
قسمت اول :
موسی نجفی، پژوهشگر تاریخ سیاسی معتقد است که بین افکار رهبران فکری جامعه ما، با کارگزاران همراهی، وفاق و یگانگی وجود ندارد و این مانعی بزرگ بر سر راه تمدنسازی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، موسی نجفی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشت تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویشها و دستاوردها» با موضوع «ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با نهضتهای قرون گذشته» سخنرانی کرد.
وی با بیان اینکه پیش از شروع بحث باید نکتهای مقدماتی را توضیح دهم، گفت: وقتی از ابعاد مثبت تمدنی در دوران بعد از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی صحبت میکنیم، نباید اینطور برداشت شود که از همه مشکلاتی در حوزههای مختلف فرهنگ و جامعه و اقتصاد و... رهیدهایم و شرایطمان بسیار خوب است. اینطور نیست. مسئله برای من این است که اگر ما نتوانیم اثبات کنیم که پس از ابعاد مثبت تمدنی داشتهایم، ناگزیر یا باید به فروپاشی فکر کنیم، یا به استحاله.
متن مبسوط این سخنرانی را در نشانی زیر در خبرگزاری مهر دنبال کنید:
https://www.mehrnews.com/news/4471578/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%87
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه گزارش خبرگزاری مهر از سخنرانی دکتر نجفی : قسمت دوم
🔰تمدن سازی گذشتگان میراث امروز ما
نجفی ادامه داد: استحاله به این معنا است که از دل نهضت مشروطه، پادشاهی مانند رضا خان بیرون میآید و این یعنی فقط اسمی از مشروطه باقی مانده بود. بر این مبنا اگر فقط اسم جمهوری اسلامی باشد ولی واقعیت نداشته باشد، ما در حال استحاله هستیم. بنابراین باید بتوانیم ابعاد تمدنی جمهوری اسلامی را اثبات کنیم و من در این مسیر گام برمیدارم.
وی با تمایز قائل شدن میان مفاهیم تمدن و نهضت اظهار کرد: در چند قرن اخیر دو نوع تمدن شیعی رخ داد، یکی تمدن شیعی صفوی بود و دیگری تمدن شیعی جمهوری اسلامی. اما در کنار این ما شاهد بروز سه گونه نهضت در طول این چند قرن بودیم. یکی نهضتهایی که میتوان اسم آن را «نهضتهای بیداری اسلامی» اسلامی گذاشت و همینها بودند که آن فاصله و شکاف میان دوران صفوی تا انقلاب اسلامی را حفظ کردند و باعث شدند هویت تمدنی شیعی در طول این ۳۰۰ سال باقی بماند و در نهایت دوره صوفی به انقلاب اسلامی وصل شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالات فرهنگی افزود: نوع دیگر نهضتها در این چند قرن نهضتهای شیعیای مانند سر به داران و قزلباشها بودند که مثلا قزلباشها خودشان باعث ایجاد تمدن شیعی صفوی شدند. نوع سوم نهضتها هم نهضتهای ملی و غیراسلامی بودند که فقط در ابعاد سلبی با نهضتهای شیعی و دینی همراه بودند، و از نظر ایجابی هیچ همراهیای با نهضت شیعی و دینی نداشتند. اینها در نفی نظام سلطنتی و پادشاهی با نهضتهای دینی و اسلامی موافق بودند و به این نهضتها کمک کردند.
نجفی سپس به تعریف و تعیین معنای تمدن و پرداخت و توضیح داد: وقتی میگوییم تمدن بیشتر اذهان به سمت ابزار و تکنولوژی میرود، در حالی که تمدن ارتباط وثیقی با فرهنگ دارد. من معتقدم وقتی یک فرهنگ و نظام ارزشهای فرهنگی به عنوان خاستگاهی معنوی بخواهد وجه اجتماعی یا به تعبیری وجه مادی و عینی و انضمامی پیدا کند، مجبور است نهادسازی کند و این نهادسازی نیازمند ابزارسازی است تا از این طریق به آن ظهور و بروز اجتماعی برسد. این ظهور و بروز اجتماعی فرهنگ در دل جامعه همان تمدن است. به عبارت دیگر وقتی فرهنگ در جامعه مابهازا پیدا میکند به تمدن تبدیل میشود.
وی با تاکید بر ملتسازی و استقلال اظهار کرد: این دو عنصر تمدنی که امروز عناصری نبودند که ما در جمهوری اسلامی آنها ر ساخته باشیم، اینها ابعادی بودند که از تمدن شیعی صفوی به ما رسیده است. ما در جمهوری اسلامی وارث ملتسازیای هستیم که در صفویه شکل گرفت و با همه انتقاداتی که میتوان به صفویه داشت، باید امور مثبت و ایجابی آن تمدن را هم ببنیم و بازگو کنیم. امروز اگر ملتسازی شیعی در ایران بسیار جلوتر از کشورهایی مانند عراق و لبنان است به خاطر میراثی است که ما از صفویه داریم.
این پژوهشگر تاریخ سیاسی ادامه داد: در صفویه میتوانیم سه مرحله را از هم تفکیک کنیم. مرحله نخست مرحله «تاسیس» است که با شاه اسماعیل اول رقم خورد و میتوان نقش او را از این نظر با نقش امام خمینی(ره) در نظام جمهوری اسلامی مقایسه کرد. مرحله دوم مرحله «تثبیت» است که مقارن با زمان زمامداری شاه طهماسب اول است و از این نظر میتوان دوران او را با دورانی که رهبر معظم انقلاب رهبری جامعه را بر عهده دارند مقایسه کرد.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰.ادامه مطلب قبل : قسمت سوم
نجفی با بیان اینکه ما هنوز در مرحله تثبیت هستیم و ابعاد مختلف تمدنی هنوز محقق نشده است، اظهار کرد: البته این به معنای آن نیست که در دروان زعامت رهبر انقلاب از ابعاد تمدنی برخوردار نیستیم، ولی میتوانیم بگوییم هنوز با استقرار کامل تمدن فاصله داریم و راه نرفته بسیار است، همانطور که خود ایشان هم به این امر اذعان دارند.
وی مرحله سوم را مرحله تمدنی نامید و گفت: در زمان شه عباس در دوران صفوی ما یک اقتدار تمدنی واقعی را شاهد هستیم که بعد از حدود ۱۰۰ سال رخ میدهد. بدین ترتیب با وجود اینکه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته است، تحقق یک اقتدار تمدنی تمامعیار فاصلهای طبیعی داریم و نباید انتظار داشته باشیم در این مدت کم تمدن اسلامی به طور کامل در کشور ما محقق شده باشد.
نجفی افزود: صفویان بعد از صد سال توانستند ابعاد تمدن شیعی را در عرصههای مختلف شبیهسازی کرده و آن را به حوزههای مختلفی چون هنر، فرهنگ، معماری، جامعه، اقتصاد و... وارد کنند. مثلا شما در آن تمدن با میدان نقش جهان مواجع هستید، ولی امروز در تهران مثلا نماد توسعه ما «برج میلاد» است. این در نظام شیعی ما یک نماد تمدنی نیست و بنابراین روشن است که از نظر تمدنی هنوز از صفویه عقبتریم. ولی این طبیعی است، چون آنها در طول صد سال به آن رسیدند و ما تازه در چهل سالگی انقلاب هستیم.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه سپس به دو نقطه تمایز مهم بین نظام جمهوری اسامی و تمدن صفوی پرداخت و گفت: اولا صفویها در دوران خودشان صرفا با تمدن عثمانی درگیر و در جدال بودند که چندان وجه هژمونیک و جهانی نداشت، ولی نظام جمهوری اسلامی امروز با هژمونی جهان غرب به شیوهای
گسترده در جدال است که بسیار سهمگینتر از جدال صفویه با عثمانی است و موانعی که بر سر تمدنسازیاش وجود دارد به مراتب بسیار زیادتر است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در دوران صفویه بین افکار تمدنساز و اندیشههای رهبران فکری جامعه با کارگزاران تمدن نوعی وفاق و همراهی و یگانگی وجود داشت همین عامل باعث تحقق تمدن آنها شد، اما امروز بین افکار و اندیشه رهبران فکری و دینی جامعه با کارگزاران تمدن این همراهی و یگانگی وجود ندارد و این مانع بزرگی بر سر راه تمدنسازی است.
نجفی خاطرنشان کرد: وقتی شهید مدرس میگفت سیاست ما عین دیانت (نه دین ما!) است، منظورش دقیقا همین همراهی و یگانگی بین ایدهها و آرمانها و شیوههای کارگزاری و مدیریت جامعه بود. ایشان معتقد بود در همان غرب هم سیاستشان عین دیانتشان است، به این معنا که اگر آنها به سکولاریسم اعتقاد دارند و در حقیقت دینشان همان سکولاریسم است، کارگزارانشان هم سکولار هستند و این عینیت میان افکار و کارگزاران وجود دارد و به همین دلیل است که ما امروز چیزی به اسم تمدن غرب داریم. اما در کشور ما اینگونه نیست.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در همایش فرهنگ و انقلاب اسلامی
🔴ماهیت و ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی چیست؟
✅وقتی از ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی سخن میگوییم این ابعاد تمدنی شامل سه قسمت است :
اول : حفظ و اعتلای میراث تمدن اسلامی قرون اولیه اسلامی و تمدن شیعی قرون ۱۰ و ۱۱ که به ما رسیده است ۰
دوم : نسبت سنجی و هضم صحیح دستاوردهای مثبت تمدن غربی به صرف تمدن و نه غربی بودن ۰
سوم : دستاوردهای تاسیسی جدید تمدنی که سابقه در تمدنهای گذشته نداشته است ۰
ابعاد تمدنی یعنی این سه جزء تمدنی در نسبتی جدید و در ترکیبی بدیع ، نوعی "تمدن برتر " را شکل می دهند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چرا از آش مشروطه ، رضاخان در آمد؟
✅(نقش رسانه - استعمار - ظرفیت مردم)
چگونه یک نهضت بزرگ ملی در اثر استحاله فرهنگی به ضد خودش تبدیل می شود ؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi