eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
927 عکس
390 ویدیو
13 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰.ادامه مطلب قبل : قسمت سوم نجفی با بیان اینکه ما هنوز در مرحله تثبیت هستیم و ابعاد مختلف تمدنی هنوز محقق نشده است، اظهار کرد: البته این به معنای آن نیست که در دروان زعامت رهبر انقلاب از ابعاد تمدنی برخوردار نیستیم، ولی می‌توانیم بگوییم هنوز با استقرار کامل تمدن فاصله داریم و راه نرفته بسیار است، همانطور که خود ایشان هم به این امر اذعان دارند. وی مرحله سوم را مرحله تمدنی نامید و گفت: در زمان شه عباس در دوران صفوی ما یک اقتدار تمدنی واقعی را شاهد هستیم که بعد از حدود ۱۰۰ سال رخ می‌دهد. بدین ترتیب با وجود اینکه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته است، تحقق یک اقتدار تمدنی تمام‌عیار فاصله‌ای طبیعی داریم و نباید انتظار داشته باشیم در این مدت کم تمدن اسلامی به طور کامل در کشور ما محقق شده باشد. نجفی افزود: صفویان بعد از صد سال توانستند ابعاد تمدن شیعی را در عرصه‌های مختلف شبیه‌سازی کرده و آن را به حوزه‌های مختلفی چون هنر، فرهنگ، معماری، جامعه، اقتصاد و... وارد کنند. مثلا شما در آن تمدن با میدان نقش جهان مواجع هستید، ولی امروز در تهران مثلا نماد توسعه ما «برج میلاد» است. این در نظام شیعی ما یک نماد تمدنی نیست و بنابراین روشن است که از نظر تمدنی هنوز از صفویه عقب‌تریم. ولی این طبیعی است، چون آنها در طول صد سال به آن رسیدند و ما تازه در چهل سالگی انقلاب هستیم. این پژوهشگر و استاد دانشگاه سپس به دو نقطه تمایز مهم بین نظام جمهوری اسامی و تمدن صفوی پرداخت و گفت: اولا صفویها در دوران خودشان صرفا با تمدن عثمانی درگیر و در جدال بودند که چندان وجه هژمونیک و جهانی نداشت، ولی نظام جمهوری اسلامی امروز با هژمونی جهان غرب به شیوه‌ای گسترده در جدال است که بسیار سهمگین‌تر از جدال صفویه با عثمانی است و موانعی که بر سر تمدن‌سازی‌اش وجود دارد به مراتب بسیار زیادتر است. وی ادامه داد: از سوی دیگر در دوران صفویه بین افکار تمدن‌ساز و اندیشه‌های رهبران فکری جامعه با کارگزاران تمدن نوعی وفاق و همراهی و یگانگی وجود داشت همین عامل باعث تحقق تمدن آنها شد، اما امروز بین افکار و اندیشه رهبران فکری و دینی جامعه با کارگزاران تمدن این همراهی و یگانگی وجود ندارد و این مانع بزرگی بر سر راه تمدن‌سازی است. نجفی خاطرنشان کرد: وقتی شهید مدرس می‌گفت سیاست ما عین دیانت (نه دین ما!) است، منظورش دقیقا همین همراهی و یگانگی بین ایده‌ها و آرمانها و شیوه‌های کارگزاری و مدیریت جامعه بود. ایشان معتقد بود در همان غرب هم سیاستشان عین دیانتشان است، به این معنا که اگر آنها به سکولاریسم اعتقاد دارند و در حقیقت دینشان همان سکولاریسم است، کارگزارانشان هم سکولار هستند و این عینیت میان افکار و کارگزاران وجود دارد و به همین دلیل است که ما امروز چیزی به اسم تمدن غرب داریم. اما در کشور ما اینگونه نیست. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در همایش فرهنگ و انقلاب اسلامی 🔴ماهیت و ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی چیست؟ ✅وقتی از ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی سخن میگوییم این ابعاد تمدنی شامل سه قسمت است : اول : حفظ و اعتلای میراث تمدن اسلامی قرون اولیه اسلامی و تمدن شیعی قرون ۱۰ و ۱۱ که به ما رسیده است ۰ دوم : نسبت سنجی و هضم صحیح دستاوردهای مثبت تمدن غربی به صرف تمدن و نه غربی بودن ۰ سوم : دستاوردهای تاسیسی جدید تمدنی که سابقه در تمدنهای گذشته نداشته است ۰ ابعاد تمدنی یعنی این سه جزء تمدنی در نسبتی جدید و در ترکیبی بدیع ، نوعی "تمدن برتر " را شکل می دهند۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چرا از آش مشروطه ، رضاخان در آمد؟ ✅(نقش رسانه - استعمار - ظرفیت مردم) چگونه یک نهضت بزرگ ملی در اثر استحاله فرهنگی به ضد خودش تبدیل می شود ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد عیار بیطرفی علمی در فهم تاریخ و سیاست ✅برخی در تمنایی پنهان با نوعی "عقل تکنیک" به عنوان یک شاخص بسراغ تاریخ تحولات و علوم اجتماعی و سیاسی می روند و با این به اصطلاح ترازو و "میزان برتر" میخواهند گذشته را نقد و آینده را بسازند و تفاوت توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را نشان دهند ؟! این "صورت سازی " را نه از "دل تاریخ شرقی " بلکه از یک عالم و جهان دیگر برای شناخت عالم غیر متجدد و غیر مدرن میخواهند مصرف کنند۰ لذا اولین نقد جدی که به این گروه در این مرحله وارد است ، بیطرف نبودن است ؛ چرا که کسی که تمنایی در تحقیق دارد و به دنبال رسیدن به آن است ، در نهایت لیلی خود را میخواهد نه واقعیت لیلی را!! حال چگونه و از کجا این مطلب به عنوان نوعی اصل و اصول اساسی در فهم علمی تاریخ باید عمومیت یابد ، معلوم نیست و بدون شک با بیطرفی در هر نوع تحقیق علمی سازگار نبوده و نیست۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
يادداشت ۰۰۲_sd--۱-۱.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد سوالی در مورد مطلبی که چندی پیش در مورد کتاب انسان ۲۵۰ساله منتشر کردید داشتم. اساسا نشانه های رشد یک جامعه چیست؟چگونه میتوان به رشد جامعه ی مدینه قائل شد،در حالی که شواهد تاریخی و قرآنی خلاف آنرا نشان میدهند.آیا جامعه ای که چند بار در اموری که مربوط به ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله مورد عتاب خداوند قرار گرفته،جامعه ای رشد یافته ست؟ آیا جامعه ای که در مقابل دستور صریح پیامبر صلی ا.. علیه و آله در روز غدیر ایستادگی میکند و به فرموده ی معصوم علیه السلام اغلب آنها مرتد (به معنای خودش) شدند،نشانه ای از رشد در آنها میتوان یافت؟ جامعه ای که چند سال پس از این به عنوان برده با یزید بیعت میکند و خلاصه جامعه ای را که نشانه های انحطاط آن در تاریخ پس از پیامبر صلی الله علیه و اله بسیار یافت میشود،نمی توان رشد یافته دانست.البته نمی توان منکر تحول و رشدجامعه ی مدینه پس از ظهور اسلام شد،اما به دلایلی به تدریج سقوط کرد و به نظر میرسد این انحطاط و سقوط،به نحو بارز در افرادی که در راس فرایند غصب ولایت حضور داشتند،ظهور یافت. ✅جواب : نجفی : به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید۰👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت سالروز درگذشت نلسون ماندلا ✅دکتر نجفی : آیا سیاستمداران ما می توانند سخن ماندلا را تکرار کنند ؟! https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تهاجم فرهنگی یا تهاجم تمدنی ؟ ✅گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ موسی نجفی استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه وقتی از تمدن بحث می‌شود بعضی‌ها حواسشان به سمت ابزار آلات و تکنولوژی می‌رود گفت: آنچه به نظرم درباره تمدن آمد و خودم هضمش کردم، تمدن نسبتی با فرهنگ دارد. فرهنگ را مقوله‌ای ذهنی و معنوی حساب کنید که می‌خواهد ظهور اجتماعی پیدا کند. وقتی فرهنگ با نهاد‌های جدید ظهور می‌کند، به یک تمدن تبدیل می‌شود. فرهنگ عبودیت هم در مسجد تبلور پیدا می‌کند؛ منتها این مناره‌ها و گنبد تمدن است. وی افزود: سطح تشیع در ایران از لبنان و عراق بیشتر است؛ علتی که سبب شد ایران از نظر سطح تشیع و ابعاد مختلفش از کشور‌های دیگر برتر باشد، قدرت تمدنی صفویه بود. انقلاب اسلامی ما هم بعد ضدسلطنتی و اثباتی دارد؛ ما همانطور که نسبت به تاریخ اسلام و تمدن اسلامی نگاهی مثبت داریم، نقد‌هایی هم به آن داریم. دوره فعلی ما دوران تثبیت انقلاب اسلامی است. وی اظهار کرد: البته نسبت به تمدن اسلامی دوره‌های قبل جلوتر هستیم. از نظر سیاسی، متکامل تر، دینی‌تر و مردمی‌تر از صفویه هستیم. صفویه پس از ۱۰۰ سال به جلوه‌های تمدنی تبدیل شدند، اما انقلاب اسلامی هنوز فرصت لازم را برای رسیدن به این نقطه دارد. صفویه با عتمانی‌ها در مواجهه بودند و ما با فرهنگ غرب رو به رو هستیم. هجمه‌های غرب تمام عیار شده است. تهاجم فرهنگی غرب به ایران در دوره رضاخان هم بود، اما الان این تهاجم به تهاجم تمدنی تبدیل شده است. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نوشته شهید مدافع حرم بر کتاب تاریخ تحولات و تشکر و شرمندگی نویسنده ✅چندی قبل دوستان گیلانی که برای مراسمی در دانشگاه از من دعوت کرده بودند در ضمن گفتگو از یکی از شهدای مدافع حرم به نام شهید حامد کوچک زاده یاد نمودند که به کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران و کتاب هویت شناسی علاقه زیادی داشته و دل نوشته ای در پشت کتاب تحریر نموده است ۰ تاریخ شهادت این عزیز به دست داعش ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۴ بوده و نوشته پشت کتاب تاریخ دو سال قبل از آن را نشان می دهد ۰ دوستان گیلانی متن یاداشت شهید را بر کتاب برایم ارسال نمودند ؛ این مسئله باعث شرمندگی و خجلت بیشتر من نسبت به بزرگواری و محبت آن عزیز سفر کرده گردید ۰ هر چند من ایشان را نمی شناختم ولی این تجربه خاصی بود که بین خودم و کتاب و خواننده می دیدم ۰ از وصف حال و احساسم معذورم ولی فقط به عنوان تشکر و جبران قطره ای از دریای محبت و صداقت آن شهید عزیز گفتم فضای کانال را با یاد و نامش معطر کرده و برای علو درجاتش همه دوستان صلواتی بفرستیم https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰متن نوشته شهید مدافع حرم بر کتاب تاریخ تحولات و کتاب هویت شناسی ✅هو خداوند ان شا ا... به نویسنده عزیز و دلسوز جناب آقای موسی نجفی حفظه ا... توفیق روز افزون عنایت بفرماید که عمر شریف خود را در راه شناساندن و بازیابی هویت واقعی ما ایرانیان گذاشتند. اثر فوق العاده ای در خصوص ذات هویت ایرانی که همان عدالت خواهی و عوامل پیرامونی آن که معنویت خواهی و دیگر عوامل هویت ایرانی مثل زبان فارسی و موقعیت سرزمینی می باشد. باشد که میراث چندین هزارساله ایرانی را حفظ کنیم. حامد کوچک زاده هو خداوند ان شا ا... به آقایان دکتر موسی نجفی و دکتر حقانی توفیق روز افزون عنایت بفرماید. خیلی خوب و به صورت تحلیلی تاریخ معاصر ایران را واکاوی کرده اند. امید است که با خواندن این کتاب ها عبرتی گرفته باشیم تا به انقلاب اسلامی ضربه نخورد. حامد کوچک زاده ۹۲/۹/۳۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه دعوت به اندیشه : ۱۵ آذر ۹۷ ✅ شاخص اصالت و ماندگاری انقلاب بسیار فراتر از نظرات و عملکرد روسای جمهور و وزرا و نوسانات سکه و دلار است و مباحث ذاتی عمیق و بزرگی دارد۰ نظم دینی و عقل تکنیکی مرز فرهنگ دینی با تمدن دینی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران - آذر ماه ۱۳۹۷ 🔴موضوع بحث : اندیشه سیاسی در متون سیاستنامه نویسی و دستورالوزرا نویسی خلاصه بحث جلسه این است که سنت وزارت و سطح کار و فکر دبیران حکومتی بسیار عمیق و ریشه دار بوده است و این سنت وزارت و وزرای بزرگ از بزرگمهر تا خواجه نظام الملک طوسی و خواجه رشیدالدین فضل الله و خواجه نصیرالدین طوسی تا امیرکبیر نسل بعد از نسل ادامه داشته است و با قواعد و اصول خاصی کار ملک و مملکت را سامان می داده است البته این مهم و سنت حسنه بعد از مشروطه گسسته شده و وزارت مدرن بدون این ریشه ها به کار خود مشغول بوده است ۰ و امروز دولتمردان و وزرا تقریبا هیچ اطلاعی از این آداب و علوم ندارند!! https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ولایت عدالت رعیت.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅مثلث عدالت-ولایت-رعیت درعصر صفویه در چه سطحی قرار دارد.اکنون در دوران تثبیت انقلاب اسلامی به چه سطحی رسیده است.در تمدن نوین اسلامی به چه سطحی باید برسد؟ چه منطقی سبب شد تا صفویه بر امپراتوری عثمانی غلبه کرد؟ قبل از اسلام ایرانیان بر این باور بودند که آفریده شده اند تا در خدمت پادشاهان باشند بعداز اسلام ایرانیان بر اساس فطرت الهی خود شیفته عدالت علی و اولاد او شدند. مثلث عدالت-ولایت-رعیت اساس دولت صفوی را پایه گذاری کرد.آیا این مثلث بنابراینکه در تراز فرهنگی بالاتری ظهور یافته، در شعور اجتماعی جامعه کم رنگتر نشده است برای مثال درادبیات دولت مردان و مطالبات مردمی؟آیادر مقابل تهاجم تمدنی غرب این مسئله موجب آسیب پذیری و خطر نیست؟ جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید ۰ 👆 با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi