🔰برجام و دیپلماسی معاصر در" تراز و عیار" تاریخ سیاسی ایران
🔴(موازنه منفی - موازنه مثبت - نیروی سوم)
✅ یکی از موضوعات حساس و اختلاف انگیز در جامعه ما و بخصوص در بین جناح های سیاسی بحث تقابل و رقابت "دیپلماسی مقاومتی " و "دیپلماسی تعاملی" می باشد۰ در تاریخ تحولات سیاسی ایران در ارتباط با قدرت های فرامنطقه ای سه سیاست مختلف قابل تحقیق است ۰ امروز با نگاهی به آینه تاریخ میخواهیم به ارزیابی وضع موجود با عیار نوعی فرهنگ سیاسی در تاریخ تحولات ایران بنشینیم ۰ ابتدا با این سه مفهوم آشنا شویم :
اول : سیاست موازنه منفی که سیاست نهضت ها و حرکت های بزرگ اسلامی و ملی اصیل است و ماحصل آن این است که به هیچ قدرت بزرگ بین المللی نباید متکی بود ؛ این سیاست را میتوان در رجالی مثل عباس میرزا و امیرکبیر و سید حسن مدرس و میرزای شیرازی در تاریخ ایران مشاهده نمود و تکامل و تداوم آن را در نظریه امام خمینی و شعار" نه شرقی و نه غربی" در جمهوری اسلامی شاهد بود۰
البته بسط و تفصیل واقعی و عملی آن ، امروز در نظریات روابط بین الملل آیت الله خامنه ای قابل رویت است ۰
دوم : سیاست "موازنه مثبت" است که دقیقا عکس نظریه قبلی است و ماحصل آن امتیازدهی و یا باج دهی مساوی یا به نوبت به یکی از قدرت های جهانی است ۰ البته در نهایت این نظریه خفتبار به وابستگی و اتکا به یکی از قدرت های بزرگ جهانی منجر می گردیده است۰
در تاریخ ایران در مقطعی این قدرت ، روسیه تزاری و یا روسیه کمونیست و در زمانی انگلستان بوده اند؛ به پیروان عملی سیاست طرفدار روسیه به اصطلاح " روس و فیل" و به طرفداران انگلیس ، انگلوفیل می گویند و از وابستگان تا طیف طرفداران به اجانب در آن قرار می گیرند ۰
تفاوت سیاست موازنه منفی با سیاست موازنه مثبت تفاوت "خدمت با خیانت " میتواند ارزیابی شود؛ البته ادامه این سیاست به سلطه و نفوذ آمریکا در ایران منجر گردید و رجال عصر پهلوی عمدتا در این رده قرار می گیرند۰
سوم : سیاست "نیروی سوم" است که معتقد است بایستی برای کم کردن نفوذ قدرتهای بزرگ از یک و یا چند قدرت بزرگ دیگر که مطمئن و منصف تر هستند استفاده نمود ۰ البته سیاست نیروی سوم گاهی در ترکیب با دو سیاست قبلی هم می تواند دیده شود۰ ارزیابی و عیار میزان موفق بودن تاریخی این سیاست به عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مختلف و کاردانی و زیرکی سیاستمداران پخته و تیزهوش و دیپلماتهای فرهیخته و غیرتمند بستگی دارد۰ در تاریخ ایران زمانی آلمان و فرانسه و در دوره ای امریکای قبل از جنگ بین الملل و زمانی چین و یا برخی دولتهای بیطرف اروپایی به عنوان نیروی سوم مطرح بوده اند ؛ و به نظر می رسد از دوره دکتر مصدق تاکنون این سیاست که نوعی استقلال نظر ولی بدون مقاومت خواهی دارد همواره مدنظر سیاستمداران بوده و هست ۰
✅با این سطوح و ملاکهای سه گانه گفته شده میتوان به نتایج و آینده و ارزیابی دقیق تر برجام و یا هر قرارداد و معاهده بین المللی دیگر با نوعی شاخص داخلی و ملی پرداخت ۰ در یک جمع بندی می توان اذعان نمود واقعیت و ذات انقلاب اسلامی نظریه "سیاست موازنه منفی" را تایید میکند همچنانکه شعار نه شرقی و نه غربی موید این نکته است ؛ ولی به نظر می رسد در صحنه سیاست خارجی برخی مواقع در پاره ای مواضع بین المللی و دیپلماتیک نوعی سیاست ترکیبی از سه سیاست مذکور به منضه ظهور رسیده است ! و لذا نوعی نقد جدی با شاخص های تاریخی و نظری بر دستگاه سیاست خارجی معاصر ایران وارد است ۰
🆔 @drmousanajafi
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
8.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در مراسم موسسه فرهنگی شهید مدرس ۱۰ آذر ۹۷ - اصفهان
✅چه نوع خاطره نویسی برای تاریخ ارزش دارد؟
نوع نگاه شهید مدرس در نقل وقایع تاریخی بصیرت زاست ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تکثر فرهنگی و اجتماعی : پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟
✅پرسش:
آقای دکتر! اکنون، تکثر فرهنگی مشخصی در جامعه ما مشهود است. به نحوی که آدم احساس میکند آن یکپارچگی قبلی – که ذیل بحث هویت و از اجزاء مهم نظریات شما هم بوده و هست- دیگر وجود ندارد. این شهود و این احساس شاید در سالهای اخیر و به خاطر برخی ناامیدی های پیش آمده، تشدید شده است؛ و حتی برخی جریانات مذهبی و انقلابی احساس میکنند که انقلاب دیگر راهش را درست نمیرود. این را چطور میتوان توضیح داد؟ آیا بحث اخیر شما با عنوان تعلق تمدنی و تعلق فرهنگی، با این چالش نسبت دارد؟
🔴پاسخ:
✅دکتر نجفی:
یک تکثر، تکثر حاصل از رشد انقلاب و به صورت پروسه ای بوده است که اتفاقا نامطلوب هم نیست و به آن یکپارچگی هویتی هم ضربه نمی¬زند. اما از آن طرف هم ما دچار هژمونی غرب هستیم. تمدن غرب یک هژمونی خیلی سنگین تکنیکی در دنیا دارد و قدرتمند است و هنوز هم مخصوصاً بعد از فروپاشی قطب کمونیست یکهتاز میدان است. نه صرفاً آمریکا. به هر حال مدرنیته و تجدد در عالم حاکم است و خیلی از ابزارهای دنیا، ارتباطات، اقتصاد، منابع زیرزمینی و روزمینی، جنبش نرمافزاری، هنر و سینما دست اوست و اینها چیزهای کمی نیست. خب این هژمونی در جمهوری اسلامی هم که از اول مدلش، مارکسیستی نبود که درها را ببندد، رخنه کرده است و طبیعی است که در جامعه تکثر ایجاد کند.
پس تکثری که داریم از دو جهت است. یکی از زاویه رشد خود انقلاب. خود انقلاب ذاتاً یک حوزه زیست فراایرانی دارد. انقلاب که محدود به ایران نیست؛ بلکه در ایران مأوا گرفته است. اگر ما با جریان بیداری اسلامی نگاه کنیم، بیداری اسلامی صرفاً مال ایران نیست اما در ایران به رشد بالایی رسیده است که حالا دلایل زیادی دارد که چرا ایران؟ (یکی از دلایل، تشیع ایرانیان است. ولی فقط این نیست). فلذا این تکثر ناشی از فراملی بودن هم هست. اساسا مذهب خودش یک حالت فراملی دارد. مثل خود تمدن غرب. تمدن غرب صرفاً اروپایی نیست صرفاً آمریکایی نیست. خود آنها هم جهانی میدانند. هر چه حوزه زیست یک تمدن وسیعتر باشد حد اعتبارش هم بیشتر میشود. این در مورد انقلاب اسلامی نکته خوبی است واین حوزه زیست وسیع را شامل میشود. پس جهت اول تکثر، تکثر طبیعی و ذاتی شد که بر اثر رشد انقلاب به وجود آمده است. و اتفاقا تعلق تمدنی، تعلق های فرهنگی متعددی را در خود جای می دهد. و جهت دوم یک تکثر پروژهای و پروژهگونه که به وسیله تمدن غرب تحمیل میشود. این دو را باید از یکدیگر تفکیک کرد.
البته روژهها نمیتوانند پروسهها را نابود کنند. فقط میتواند به تعویق بیندازد.
برشی از کتاب در دست انتشار دکتر نجفی با نام "فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما".
تهیه و تنظیم : محمد علی فولادگر
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش دو نفر از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
امکانش دسترسی به صوت کامل کلاستون (دکتری علوم سیاسی) وجود داره؟ واقعا این خلاصه ای که در کانال هست برامون کافی نیست.اگه لطف کنید صوت کاملش رو در اختیار بذارید،بسیار ممنون میشم.چون واقعا بهش نیاز دارم.
✅سلام علیکم استاد
آیا امکان دسترسی به صوت های تدریس تاریخ معاصر شما هست بنده هر چقدر جستجو کردم موفق به پیدا کردن صوت ها نشدم
✅جواب :
نجفی :
دو پرسش مذکور چون به نحوی تقریبا مشابه بودند ، در یکجا مطرح نمودم ۰ در مورد کلاس درس اندیشه سیاسی که از طرف دانشجویان و بخصوص،دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد علوم سیاسی مطرح میشود باید بگویم چون نوع تدریس من در موارد زیادی بحث و پرسش با دانشجو است لذا متن کلاسها را نمیتوان یکجا منتشر نمود و کار درست تر آن است که قسمت هایی مجزا گشته و در اختیار دوستان قرار بگیرد ۰
در مورد پرسش دوم هم باید بگویم که من استاد درس تاریخ معاصر به صورت پیوسته کلاسی نیستم و بیشتر در دوره دکتری ، فلسفه تاریخ درس میدهم ۰ مطالب هم که از من درباره تاریخ معاصر منتشر و چاپ میشود مربوط به سمینارها و یا سخنرانی هایم می باشد و این موارد هم هر از چند گاهی در کانال آورده میشود ۰
🔴🔵تذکر : پرسش دوستان و مخاطبین کانال در مواقعی عینا آورده می شود لذا گاه دیده شده اغلاط تایپی و ویرایشی نامناسبی دارد ؛ اگر پرسشگران عزیز لطف کنند و سوال خودشان را از نظر ادبی تا حدودی منظم و ویرایش کنند از نظر وزن علمی مناسب تر است چرا که سعی این کانال بر انعکاس بدون کم و کاست پرسش است۰
♦️موفق باشید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
نقش مردم در دهه بعد از مشروطیت.m4a
8.09M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅باسلام و خداقوت.از حضور استاد محترم سوالی داشتم.
میخواستم نظرشون را در مورد این عبارت بفرمایند: «وقتی انقلاب مشروطه بر شاه غلبه کرد شیخ فضل الله نوری را به جرم مخالفت با دموکراسی به دار آویختند اما خیلی زودآتش جنگ میان استبداد و مشروطیت و دیانت و دموکراسی به سردی گرایید زیرا وقتی مشروطیت برقرار شد در عمق زندگی مردمان نفوذ و رشد نکرد و به این جهت منشاء تحول اساسی نشد و مخصوصا در عمل خطر و مزاحمتی برای دین و شریعت به وجود نیاورد ، تا اینکه چهارده سال بعد از انقلاب مشروطه ،رضاخان با یک کودتا به قدرت رسید ( وبعدازچهارسال شاه شد) و کاری که فکر کردند مشروطه با دین میکند او با دین و حوزه های علوم دینی و علمای دین کرد.»
سوال اصلی بنده اینجاست که نقش و یا تاثیر مردم بعد از مشروطه در جهت حفظ یا طرد مشروطه چیست؟ و اصولا چقدر میتوان عملکرد مردم در قبال مشروطه را در، روی کار آمدن رضاخان موثر دانست؟ و آیا در این مورد (نقش مردم در روی کار آمدن رضاخان)منبعی برای مطالعه بیشتر و عمیقتر وجود دارد؟
✅جواب :
نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید ۰ 👆
با تشکر
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از استبداد فکری تا استبداد شرقی
(نقد ابعاد نظریه خودکامگی و استبداد در تاریخ ایران)
✅تقریر و خلاصه کلاس درس دکتری اندیشه سیاسی اسلام و ایران - دکتر موسی نجفی - ۱۳۹۷
نوشته : محمد رضا آرام دانشجوی دکتری علوم سیاسی
🔷برخی چنین گمان می کنند که گذشته ایران، تماماً استبداد و ظلم و زور بوده است و گویا تمدّن غرب شجره عدالت و آزادی را در تمدّن اسلامی هرس و غرس کرده است❗️
🔷امّا در طول تاریخ، ایرانی ها به #عدالت_طلبی، #حق_طلبی و #معنویت_طلبی معروفند، و ما تنها ملت #شیعه در جهان هستیم.
🔷به دلیل محوریت مفهوم #عدالت در اندیشه سیاسی تشیع است که ایرانیان را به #شیعه_عدلیه شناخته و از سایر فِرَق بازشناسی می کنند.
🔷یکی از مفاهیمی که برخی روشنفکران به آن برای توجیه مستبدانه بودن تاریخ ایران استناد می کنند، مفهوم #ظل_الله است.
🔷حال آنکه ظل الله در اندیشه سیاسی اسلام به معنای کسی است که خدای #عادل او را منسوب کرده و #وظیفه او برقراری #عدالت است.
🔷به عبارت دیگر ظلّ الله در اندیشه سیاسی ایران، ماهیتی توصیفی ندارد، بلکه ماهیت آن تجویزی و إنشائی است. یعنی خلیفه چون در مقام ظلّ اللهی قرار گرفته است باید چون الله عادل باشد، و الّا شایستگی حضور در این جایگاه والا را از دست می دهد و #مشروعیت او خدشه دار می شود.
🔷به عنوان مثال ملااحمدنراقی در کتاب معراج السّعادة می نویسد: «سلاطین #عدالت_شعار... از این جهت به شرف خطاب ظل اللهی #سرافراز گردیده اند تا امر معاش و معاد زمره عباد در انتظام و سلسله حیاتشان را قوام بوده باشد».
🔷بنابراین کسانی که با مفهوم ظل الله، #برچسب_استبداد را بر پیشانی تاریخ ایران زده اند، یا شریعت نامه ها را نخوانده اند، یا نمی توانند بخوانند و یا اینکه نمی خواهند بخوانند و #استبداد_فکری خود را به تاریخ ایران تحمیل کنند‼️
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰انجمن ملی علوم سیاسی و انجمن ملی تاریخ دانشگاه شیراز برگزار می کند :
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی پیرامون نظریه :
🔴🔴 هویت ملی ایرانیان🔴🔴
♦️دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز - ساعت ۱۰ - ۱۲
♦️نشست تخصصی در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز - ساعت ۱۵ - ۱۷
🔷زمان دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ دکتر موسی نجفی پیرامون نظریه هویت ملی ایرانیان ۳ دی ماه ۱۳۹۷
♦️جلسه پرسش و پاسخ با اساتید و دانشجویان در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز :
🔴در همین شهر شیراز هر سه رکن هویتی را میتوان با نمادهایش تحقیق نمود : مذهب با نظر به حرم شاهچراغ احمد بن موسی (ع) و زبان فارسی با محوریت حافظ و ایران باستان با نظر به تخت جمشید
🔴اما شاید تا اینجای مسئله زیاد مجادله بر انگیز نباشد ، اختلاف اصلی بر سر "نسبت" بین اینها و اولویت هر کدام و اینکه کدام عامل به دو مورد دیگر معنا و مفهوم بیشتری می دهد ؟
🔴نکته مهم دیگر در مورد تجدد و مدرنیته می باشد و اینکه این عامل تا چه اندازه در ذات هویت ایرانی نفوذ یافته است و یا اینکه بر عکس عامل بحران هویت را باید در همین عامل جستجو نمود ؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه دعوت به اندیشه : ۱۵ آذر ۹۷
✅چرا فلسفه به فلسفه اسلامی تبدیل شد ولی تجدد به تجدد اسلامی مبدل نمی شود ؟
چرا تجدد در ایران به مدرنیزاسیون رسید ؟
چرا عده ای ایجاد تمدن اسلامی را ممتنع میدانند؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش هیات های محوری و برگزیده کشور برگزار می کند :
🔵هیات و گفتمان انقلاب اسلامی
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی پیرامون:
🔴چرا تجربه روی کار آمدن رضاشاه بعد از مشروطه در انقلاب اسلامی قابل تکرار نیست ؟
🔷زمان: پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ساعت ۹ الی ۱۰
قم - جنب مسجد مقدس جمکران - مجتمع آموزشی یاوران مهدی علیه السلام
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
➕/🔻دورهعلمی #آیندهایران
#هفتهپنجم:
🔰تمدن رضوی و آینده ایران؛
چشم انداز تمدن نوین اسلامی ایران در پرتو تمدن رضوی
#دکترموسینجفی؛ استاد تمام اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🎴 #زمان: پنجشنبه، ۶ دیماه ۹۷، ساعت ۱۴
🎴 #مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام آقای دکتر
در مورد دلایل استعمار و استعمارگری یک سوال ذهن بنده رو مشغول کرده و اونم اینکه آیا استعمار ذاتا و اصالتا برای بدست آوردن منابع و ثروت های کشورهای استعمار زده هست یا اینکه نه،اهداف و دلایل بزرگتری هم میتونه داشته باشه که به یغما بردن ثروت کشورها هم برای رسیدن به همون اهداف است؟در کنار اینکه خودشان را ثروتمند میکردند...(البته این سوال بنده بیشتر معطوف به کشورهای اسلامی و قلمرو فرهنگ و تفکر اسلامی هست)
از جمله اون اهداف مثلا این میتونه باشه که برای جلوگیری از برپایی تمدن اسلامی(اصیل اسلامی) دست به این استعمارگری ها زده باشن،چرا که عموما به کشورهای استعمار زده که نگاه میکنیم یا اسلامی هستند و یا در قلمرو فرهنگ و تفکر اسلامی قرار گرفته اند(مثل هند که به نوعی متاثر از فرهنگ اسلامی ایرانی قرار گرفته بود و این خود خطری بالقوه برای منافع تمدن شیطانی بود)
از اینکه احتمالا سوالم ناقص بوده باشد عذر میخوام و ممنون میشم از پاسختون به سال بنده...
✅جواب :
نجفی:
در مورد استعمار در ایران و حتی ابعاد آن در کشورهای اسلامی هنوز باید کار تحقیقی عمیق و بیشترانجام شود چرا که هر چه جلوتر بروید و درب این جعبه سیاه را بازتر نمایید ،خواهید فهمید این قوم اروپایی به ظاهر متمدن چقدر در حق انسانهای دیگر ستم و وحشی گری انجام داده اند۰ هر چند در مورد پرسش،خاص شما ظاهر تاریخ براین گواه است که "منفعت" ، مرکز دایره و هدف اصلی استعمار است ۰ اما قسمت دوم پرسش تان هم میتواند با قسمت اول آن مرتبط باشد چرا که مقوله منفعت ، فقط در اقتصاد و نابودی و غارت منابع و معادن کشور استعمارشده خلاصه نمیگردد ، بلکه همه ظرفیت های قابل انتفاع آن کشورها مدنظر آنان است ؛ این ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی و انسانی و حتی تاریخی آن کشورها را هم شامل میگردد ؛ معلوم است رشد واقعی و متوازن حداقلی آن کشورها هم مطلوب استعمارگران نبوده و نیست ؛ چه رسد به متمدن شدن و رشد واقعی و رقابت با آنها ۰
در ارتباط با این سوال البته استعمار کهنه با استعمار نو و استعمار فرانو هرچند دارای یک ماهیت و ذات و خباثت مشترک هستند ولی شیوه ها و سیاست آنان امروزه پیچیده تر و مرموزتر شده است۰
🔴با تشکر
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi