🔰تفاوت رهبری در انقلاب الهی و دینی با رهبران انقلابهای غیر الهی
✅ درست است که انقلاب اسلامی حدود 60 سالش به پهلوی می رسد اما اگر بخواهیم درست تر نگاه کنیم این یک بیداری اسلامی وسیع است که تنها به ایران هم مربوط نیست. امروز چون استعمار به استعمار فرانو تبدیل شده است بیداری اسلامی هم عمیق تر شده است. انقلاب اسلامی از طرفی معلول عمق بیداری اسلامی و از طرفی نیز علت بیداری اسلامی جدید است. ا
. درست است که امروز مشکلات هویتی و اخلاقی داریم اما توجه کنیم که آسیب های ما هم به تدریج عمیق تر شده است. فرق انقلاب ما با انقلاب های سکولار این است که رهبران راه ایجاد نمی کنند. انبیا از پیش راه را ایجاد کرده اند. رهبران انقلابهای الهی راه را نشان می دهند ولی در انقلاب های دیگر و بخصوص سکولار رهبران راه ایجاد می کنند.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰قدرت جهانی انقلاب اسلامی در نظریه مهمترین استراتژیست و سیاستمدار امریکایی
(نظم جایگزین ، نظم چهار صد ساله صلح وستفالی)
✅یکی از ویژگیهای مهم انقلاب اسلامی ایران ابعاد جهانی و تاثیر بین المللی آن است ؛ اما جالب است ابعاد واقعی این مسئله را از زبان بزرگترین استرتژیست امریکا یعنی هنری کیسینجر در فصل چهارم کتاب نظم جهانی او بشنویم ۰ وی معتقد است نظمی که بر عالم سیطره یافته است ، معلول معاهده وستفالیا اروپا از ۱۶۴۸ میلادی تاکنون بوده و هست ؛ اما انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد "نظمی جدید" بیرون از این نظم کهن چند صد ساله اروپایی است ۰ کیسینجر می نویسد : آیت الله خمینی معتقد بود خوانشی از قرآن ، جامعه را به سوی ایجاد نظم جهانی حقیقتا مشروع رهنمون میشود۰۰۰با انقلاب ایران ، جنبشی اسلام گرا که به سرنگونی نظام وستفالی همت گذاشته بود بر کشوری متجدد حاکم شد و اعلام کرد که اعتقاد و تعهدی به چنین نظامی (نظم جهانی وستفالی) ندارد و در پی جایگزینی آن است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در نشست تخصصی بینش تمدنی
✅🔹با موضوع: نظریه ی پیوستگی انقلاب اسلامی، حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام🔹
(در ایام چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی )
🔴رجوع به تمدن گذشته اسلامی قرون اولیه اسلامی و تمدن اسلامی شیعی عصر صفویه و "محاوره" با آن کار عظیمی است که انقلاب اسلامی انجام داده است و عطمت این کار در این است که با این میراث عظیم به طور زنده میخواهد با تمدن مدرن غرب نسبت سنجی درست پیدا کند ۰
🔵حالا مطلب مهم اینجاست که در این نسبت سنجی ، دست برتر با کدام تمدن است ؟
🔴اگر این شرایط و مقدمات گفته شده محقق شود، ما میتوانیم از تمدن نوین اسلامی سخن بگوییم۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از اعضای کانال
✅سلام
کتابی به نام "مکتب مردمسالاری دینی" تالیف کرده ام
آیا دکتر نجفی گرامی وقت و علاقه ای جهت مطالعه دارند؟
با تشکر
✅جواب
نجفی :
با سلام و تشکر از پیشنهاد سخاوتمندانه که دادید ۰ مطلب شما دو بخش دارد : اول فرستادن کتاب ، که حتما من به دیده منت و با افتخار این هدیه باارزش را می پذیرم ۰ دوم در مورد وقت گذاشتن برای خواندن آن است که این مطلب هم به حجم کتاب و محتوای آن بر می گردد ، لذا مشروط کردن قسمت اول به دو شرط بعدی ظاهرا وجه مناسبی ندارد ؛ بنابراین عجالتا جنابعالی کتاب را بفرستید ، انشاالله مطالعه کرده و استفاده می کنم ۰
🔴موفق باشید ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ملیت و ملی گرایی در تاریخ.m4a
6.6M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»،«حکمت اشراق»،«السیاسه العامه»،«شاهنامه» و .... تجلی یافت، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت،چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول،به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را میتوان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول،صرفا تعصب در برابر اعراب بود،یا اینکه ریشه ی عمده ی دیگری هم داشت؟
✅جواب :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه بفرمایید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
همان طور که مستحضرید،مدتی است که به نظر میرسد به جنبه های مختلف شخصیت امام موسی صدر در قالب همایشهای متعدد،چاپ کتاب و ... بیش از پیش پرداخته میشود.در این میان،بعضی از شخصیت ها فرهنگی و سیاسی کشور(بعضا با مواضع سیاسی کاملا مختلف)از این جریان حمایت میکنند و در ترویج اندیشه های ایشان می کوشند.
با توجه به چنین فضایی،چند پرسش خدمتتون داشتم:
ارزیابی شما از اندیشه ی سیاسی و برنامه مبارزاتی امام موسی صدر چیست؟
آیا میتوان ایشان را مروج «اسلام رحمانی» دانست؟
آیا در مولفه های اندیشه و برنامه مبارزاتی ایشان با استبداد و استعمار،می توان تضاد و اختلافی مبنایی با اندیشه و عملکرد سیاسی امام رحمه الله و همفکران ایشان پیدا کرد؟
انگیزه ی جریان مروج ایشان را چگونه ارزیابی میکنید؟
وضعیت سیاسی و فرهنگی امروز کشور،چقدر نیاز به بازخوانی اندیشه های ایشان را دارد؟آیا ضرورتی را احساس میکنید؟
آیا میتوان شخصیت سیاسی و دینی ایشان را ادامه شخصیت سید جمال الدین اسد آبادی دانست؟
✅جواب :
نجفی:
با سلام و تشکر از شما بابت تقریبا ده پرسشی که در قالب این یک سوال آورده اید ۰ بیشتر مطالب شما حدس و نظر است و میتواند تا حدودی درست و تا حدی قابل نقد باشد ؛ این مهم بسته به زاویه دید و اصول فکری و مبانی شما دارد۰ به هر حال شناخت امام موسی صدر و روش ایشان بخصوص در جامعه متکثر لبنان قابل تحقیق و تامل است ۰ ایشان ابتکارات زیاد و به دنبال آن موفقیت هایی مهم داشته است و به نظرم اگر بخواهیم عنوانی برای حرکت ایشان در نظر بگیریم "اصلاح اجتماعی" نام مناسبی باشد ۰ از این زاویه تلاش و زحمات آن بزرگوار برای تطبیق با بزرگانی مثل امام خمینی دارای دو تفاوت است :
🔴 اول حرکت امام در قالب بیداری اسلامی و در ابعاد مختلف واز جمله سیاسی قرار می گیرد و امام را میتوان با عنوان " مصلح سیاسی" یاد نمود ؛ و این در حالی است که از مرحوم موسی صدر بیشتر با عنوان "مصلح اجتماعی" میتوانیم یاد کنیم۰
🔵 دومین تفاوت عمده به تفاوت محیطی و شرایط جغرافیایی و جمعیتی و تاریخی ایران با لبنان مربوط است ۰ اکثریت شیعه در لبنان غیر از ملیتی با هویتی شیعی است ۰ ایران در پنج قرن اخیر ، تشیع را در مرکز هویت ملی خود دارد و این در حالی است که در لبنان شیعیان در این نقطه مرکزی و سیاسی درجه اول قرار ندارند و تبدیل این اکثریت شیعه به یک هویت بزرگ و تاثیرگذار آرزوی آن فقید سعید بزرگوار بود ۰ از همین زاویه تفاوت ایشان با سید جمال الدین هم آشکار میشود چرا که حوزه عمل سید صدر ببشتر در لبنان و سید جمال الدین بیشتر در حوزه امپراطوری عثمانی قابل پیگیری است ۰
♦️موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مراسم ملی تجلیل از چهل قلم در اصفهان
✅همراه با رونمایی از کتاب :
♦️♦️ فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما ♦️♦️
اثر دکتر موسی نجفی
و به اهتمام محمد علی فولادگر
نشر آرما - به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی
🔴با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل و استاد اصغر طاهرزاده
🔵کتابخانه عمومی صائب - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مراسم ملی تجلیل از چهل قلم در اصفهان و رونمایی کتاب فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما
🔴دکتر حداد عادل : در کتب تاریخی دکتر نجفی نسل جوان می توانند گذشته را شفاف و روشن ببینند ۰
🔵دکتر نجفی : مجموعه کتب ( و انتم الاعلون) و همین کتاب جدید با ابتکار و همت و سلیقه دوستان جوان تهیه و به انجام رسیده است ۰ لذا مخاطب اصلی و هدف پاسخ به پرسش های نسل جوان است ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
کتاب به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی
فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما
نویسنده : دکتر موسی نجفی
به اهتمام : محمد علی فولادگر
اصفهان - نشر آرما - ۱۳۹۷
مقدمه کتاب : 👇👇👇👇
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مقدمه کتاب فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما
بسم الله الرحمن الرحیم
و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین
✅فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما ، در چهل سالگی انقلاب به افق و مراحل نظام و تمدن اسلامی که ظرفیت عظیمی را برای ملت ایران نمودار کرده ، تامل نموده و این صورت مسئله را در ابعاد و مختصات دهه پنجم مورد واکاوی و بحث علمی قرار می دهد ۰ کتاب حاضر نگاهی به گذشته دارد و افقی را برای آینده ترسیم می کند؛ حاصل این تامل بین گذشته و حال و آینده نوعی "نظریه پیوستگی" در برابر "گسستگی عالم مدرن " در برابر جامعه ایرانی است ۰ صورت دیگر این مسئله همان بحث هویت و بحران هویت است که از مهمترین مسائل ایران معاصر است ۰ زاویه دیگری که می توان این مسائل را در افق آن دید بحث "منازعه ایده ها" یا رقابت تمدنهاست ۰ مجموعه این مباحث از جمله ریشه دارترین موضوعاتی است که می توان در سطح نظری و فکری و معرفتی به آنها پرداخت و در سایه آن مسائل جزئی دیگر را بهتر طراحی و حتی پاسخ داد ۰
🔴کتاب حاضر از مباحث و مصاحبه ها و نوشته ها و در نهایت پرسش و پاسخ های نویسنده درباره انقلاب اسلامی تشکیل شده است ۰
دوست فاضل و پرتلاش جناب آقای محمد علی فولادگر همت نموده اند و این مطالب متفرق و جدا را در شکل منسجم فعلی در این مجموعه ، نظم و معنا داده و در نهایت با نوعی نظریه پردازی از آنها به مفهوم سازی و طرح بهتر و منطقی مباحث کمک شایانی نموده اند ؛ ضمن تشکر از ایشان ، امیدوارم این تلاش در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برای پژوهشگران و محققان و دانشجویان و طلاب و همه علاقمندان به انقلاب بزرگ اسلامی عمق بیشتر داده و افق تازه تری را ترسیم نماید ۰ والسلام
🔴موسی نجفی - دی ماه ۱۳۹۷
ربیع الثانی ۱۴۴۰ هجری قمری
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی در مراسم آئین چهل قلم:
✅با نگاه به تاریخ به عظمت انقلاب پی می بریم
🔴موسی نجفی، نویسنده در این آیین درباره حلقه رابط موضوعات کتاب هایش گفت: زمانی که کار تحقیق را آغاز کردم، اوایل دهه سوم زندگی ام بود.
وی تصریح کرد: دلیل کمرنگ شدن کتابخوانی، عدم تشویق به کتابخوانی و نبود کتابخانه در خانه است.
وی درباره حلقه وصل کتاب هایش با انقلاب گفت: انقلاب تنها به شهادت و مبارزه خلاصه نمی شود بلکه عمیق تر است؛ ما در مقابل انقلاب همچون کوهنوردی هستیم که بر روی کوه قرار داریم. عظمت کوه را نمی بینیم و تنها با نگاه به تاریخ این عظمت دیده می شود.
این نویسنده با اشاره به تعریف خود از نویسنده متعهد و برجسته خاطرنشان کرد: تمرکز بر موضوع و عمیق تر کردن موضوع، وظیفه یک نویسنده متعهد است. البته در برابر خون شهدای مدافع وطن، هیچ کاری انجام نداده ایم که بخواهیم به عنوان نویسنده متعهد شناخته شویم.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه زاویه - بهمن ۱۳۹۷
🔴دکتر نجفی :
♦️سلسله و خاندان پهلوی تنها حکومت وابسته به استعمار در تاریخ ایران
🔵 جرا وابستگی به اجنبی از نظر ملت ایران ننگ است؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رشد معنوی پس از انقلاب هم در کنار رشدهای مادی میتواند مطرح شود
✅به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، موسی نجفی صبح امروز چهارمین نشست از سلسله نشستهای میز تخصصی تمدن اسلامی با موضوع نظریهی پیوستگی انقلاب اسلامی حلقهی وصل تمدن گذشته و آینده اسلام، با اشاره به تعریف تمدن اظهار داشت: دو سطح نگاه در تعریف تمدن وجود دارد، گروهی تمدن را در رفع نیازهای اولیه و رفاه تعریف میکنند و گروهی معتقدند تمدن علاوه بر رفع این نیازهای مادی، وظیفهی رشد فضایل و پالایش افکار و عقاید را هم دارد.
عضو هیأتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: تمدن دارای سه جزء اخلاق، عقلانیت و مادیات است، در نگاه به انقلاب اسلامی باید ببینیم که آیا توانسته است این سه جزء را پاسخ بگوید یا خیر؛ در دههی فجر تنها به بعد مادی و اقدامات عمرانی و سازندگی مانند توسعه سدها، سازهها و پیشرفتهای مادی پرداخته میشود.
وی با اشاره به اینکه باید به سایر جنبهها پس از پیروزی انقلاب نیز پرداخته شود، خاطرنشان کرد: باید انقلاب را از جهت رشد فضایل در جامعه بررسی کنیم، به همین دلیل است که میشل فوکو میگوید: انقلاب ایران بر ابعاد دیگری از زندگی انسان تمرکز دارد.
نجفی با بیان اینکه تمدن اسلامی همیشه در برابر تمدن غرب نیست، گفت: تمدن اسلامی یک مرحله بالاتر از تمدن غرب است و تمدن اسلامی میتواند از ویژگیهای مثبت تمدن غرب استفاده کند و عیبهای آن را نداشته باشد.
ادامه 👇👇
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبل👆👆
🔰رقابت اصلی ما و غرب در "برتری تمدنی" و ظرفیت و قدرت تمدن سازی است
✅عضو هیأتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی بیان کرد: همهی تمدنها فرهنگ دارند، اما هر فرهنگی قدرت تمدن سازی ندارد، باید اشاره کرد که تمدن نوع پیشرفته و عالی فرهنگ است، فرهنگی میتواند تمدن شود که ابزار خلاقیت را داشته باشد و غرب توانسته است فرهنگ خودش را به تمدن تبدیل کند.
وی در تبیین گذشته تمدن اسلامی اظهار داشت: شیعه همواره مستقل است و این استقلال گاهی با قیام و گاهی با تقیه حفظ میشود، ما خودمان را در دوران اولیهی اسلامی شریک میدانیم چرا که امامان و علمای ما در ساختن جامعهی اسلامی نقش داشتهاند.
نجفی با بیان اینکه تمدن گذشتهی اسلامی کامل نیست، اظهار داشت: به دنبال تمدن رضوی هستیم، مشابه این روحیه را امروز شاهد هستیم که در عین حال که این که دولت فعلی را متعلق به جمهوری اسلامی میدانیم، اما آن را نقد میکنیم.
عضو هیأتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی در پایان تصریح کرد: تمدن آیندهی اسلامی ترکیبی است از تمدنهای گذشته شیعی و اسلامی، دستاوردهای مثبت غرب و شخصیتی که انقلاب اسلامی به ما داده است.
به گزارش فارس، چهارمین نشست از سلسله نشستهای میز تخصصی تمدن اسلامی با موضوع نظریهی پیوستگی انقلاب اسلامی حلقهی وصل تمدن گذشته و آینده اسلام در محل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان برگزار شد.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد لطفا منابعی برای غربشناسی تمدنی معرفی بفرمایید. تشکر
🔴جواب :
نجفی :
با سلام
مطلبی که پرسش نمودید کاملا تخصصی می باشد و دو قسمت دارد :
اول شناخت مبانی فکری غرب و دوم شناخت تمدن غرب۰
برای بخش اول بیشتر فلسفه غرب میتواند مفید باشد و اگر کسی بخواهد غرب مدرن را بشناسد، شناخت فلسفه غرب در این زمینه گره گشاست ؛ ولی برای بخش،دوم میتوان از مباحث و علوم دیگر هم کمک گرفت ؛ برای همین هم دو کتاب، خدمت دوستان معرفی می نمایم :
کتاب اول درباره غرب نوشته استاد متفکر دکتر رضا داوری است و کتاب دوم کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب نوشته شهید مرتضی آوینی میتواند مفید باشد ۰
🔵موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ویراست دوم کتاب «درباره غرب»، علاوه بر مقالات ویراست اول، شامل مقالات دیگری از نویسنده درباره غرب و جهان تجدد و آثار و نتایج تاریخ غربی است. این مقالات که پس از سال 1379 (2000)، یعنی سال انتشار ویراست اول نوشته شده است، عمدتا به روابط جهان توسعه نیافته با جهان متجدد غربی نظر داشته است. عناوین بعضی از مقالات این مجموعه عبارتنداز: «طرح پرسش غرب»، «پرسش از غرب»، «ملاحظاتی در باب شرایط امکان شناخت غرب»، «درباره شرایط امکان غرب شناسی»، «ادوارد سعید و شرق شناسی»، «ملاحظاتی درباره شرق شناسی»، «غرب و بحران هویت در ایران معاصر»، «شرق و غرب»، «فلسفه معاصر»، «هنر و زیبایی در دوران تجدد»، «کانت و منورالفکری»، «جهان و جهانی شدن»، «درباره مدرنیته و اندیشه پست مدرن» و …
✅ گزیده کتاب
نویسنده در مقدمه کتاب درباره انتقادات خود بر غرب می نویسد:
من اگر در باب غرب چون و چرا می کنم، مدافع تجدید رسوم گذشته و وضع تقلید و آثار زشت آن نیستم. عقل غربی که عالم کنونی با آن نظام یافته است، عقل خود بنیاد است، اما گسسته خردی را به جای این عقل نمی توان گذاشت. در نظر من بحث در ماهیت غرب بحث از آینده بشر است نه یک بحث سیاسی.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
این کتاب نوزده فصل دارد و موضوع اصلی آن بررسی مفهوم توسعه ی مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب است.
فصل های گوناگون این کتاب طی سال ها 1364 تا 1366 به صورت سلسله مقالاتی با عنوان «تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب» و به قلم آوینی در ماهنامه ی جهاد چاپ می شد.این کتاب را انتشارات نشر ساقی، که انتشارمجموعه آثار شهید آوینی را برعهده دارد، منتشرکرده است.
موضوع اصلی این کتاب همان طور که از عنوان آن بر می آید تحقیق در معنای حقیقی توسعه است که این امر مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب مورد توجه قرار گرفته است. دغدغه مکتبی و اسلامی شهید آوینی و همچنین توجه جدی و فهم متعالی ایشان از آرمان های انقلاب اسلامی در کنار درک عمیق و همه جانبه ایشان از تمدن غربی و اهداف و مقاصد و تاریخ معرفتی آن باعث شده است که این کتاب مجموعه ای کم نظیر از نظریات بدیع و جالب توجه ایشان و همفکرانشان را در بر داشته باشد. مهمترین ویژگی محتوایی مطالب این کتاب آن است که خواننده با دقت در تعابیر و همراهی با سیر کلی مباحث ارائه شده به نگاهی نو و دیدگاهی جدید نسبت به مسائل پیرامون خود از جمله توسعه و مباحث مختلف غرب شناسی رهنمون می گردد که در کمتر آثاری این چنین جامع و همراه با نگاه مکتبی و اسلامی می توان چنین مطالبی را یافت.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
عدالت و سلطه ستیزی.m4a
6.86M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
سلام علیکم
جناب استاد نجفی
✅مناظره شما با دکتر آزاد ارمکی را دیدم.
دکتر ارامکی سوالی مطرح کردند که من نتوانستم جواب کامل و درست را بیابم و وقت اجازه نداد ، بیان کنید،
شما از عدالت طلبی و سلطه ستیزی را جزو مولفه های هویت ایرانی می دانید ؟
ولی دکتر ارمکی ، حرف شما را نقض کرده و عنوان کردند که این مساله در دوران مغول ، وجود نداشته و ایرانی ها از مغولان شکست خورده اند؟
🔸با توجه به این که حاکمیت در دست خوارزمشاهیان بوده ، که ترک تبار بوده اند و اصالتا ایرانی نبوده اند ، و حمله ی مغول در زمان آن ها اتفاق افتاده ، آیا گسست بین مردم و حاکمیت وجود داشته ؟
🔻و دوره های غزنوی ، سلجوقی و خوارزمشاهی را چطور تحلیل می نمایید؟
با توجه به این که سلسله های غیر ایرانی و ترک تبار بوده اند؟
🔸آیا نوع سلطه آن سلسله ها فقط نظامی ، سیاسی بوده و به فرهنگ کاری نداشته اند؟
و نوع سلطه ی غربی ها ،ابتدا فرهنگی است و سپس به سلطه ی نظامی ، سیاسی می انجامد ؟
آیا همین امر باعث طولانی شدن چهارمین بحران ایران ، یعنی بحران غربی است؟
با تشکر از عنایت شما
🔴جواب :
نجفی
لطفا به پاسخ شفاهی در بالا صفحه مراجعه بفرمایید ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سخنی با دوستان و همراهان خوب کانال
✅ این یک کانال تخصصی و تا حدودی نخبه گراست ۰ و همانطوری که دوستان مطلعند برای پربارتر شدن و ارتباط دو طرفه فکری، روزهای آخر هفته پرسش و پاسخ در آن به صورت یک رویه ثابت در آمده است ؛ در اینجا ذکر نکاتی را لازم میدانم:
اول با تشکر از اظهار لطف و محبت تان و همچنین پرسش های عمیق و سودمندی که مرا قابل دانسته و می پرسید، باید بگویم معلومات و وسعت دانش من مثل هر انسان دیگری محدود و دایره تخصص من هم در چند حوزه فکری خاص است ؛ کتب چاپ شده حقیر هم گواه این چند حوزه تخصصی است ( تاریخ تحولات سیاسی - اندیشه سیاسی اسلام و ایران و غرب - تمدن شناسی - فلسفه تاریخ ) این نکته را هم اضافه کنم ، ورود من به مسائل "تحلیل سیاسی روز " معمولا با یک زاویه از علوم و رشته های علمی مذکور می باشد ۰ اما سوالات دوستان گاهی بسیار فراتر از حوزه تخصصی و فکری من می باشد و یا اینکه از من انتظار دارند در ریزترین مسائل سیاسی روز بدون در نظر گرفتن مبنای علمی و اصول یاد شده اظهار نظر نمایم و موضع بگیرم !!صد البته که من در مورد مسا ئل سیاسی جاری دیدگاه و نقد و زاویه دید خود را دارم اما در این کانال سعیم بر این است که به روش علمی و زاویه نگاه مذکور حتی الامکان پایبند باشم ۰
✅نکته مهم دیگر اینکه من در جواب پرسش ها ، بیشتر سعی خود را معطوف به فکر وادار نمودن مخاطب می نمایم و حتی منابعی را هم برای مطالعه معرفی میکنم ولی متاسفانه برخی از دوستان ، خودشان را از مطالعه و یا تفکر بی نیاز دانسته و به یک کپسول و یا پاسخ سربسته از طرف من راضی می شوند؛ در حقیقت از نظر این دوستان من باید به جای پرسشگر ، فکر کنم ۰ این روش هر چند برای پاسخ تعدادی از پرسش های کوچک و خاص ، لازم است ولی در دراز مدت پرسشگر را از تفکر و استدلال و نقادی محروم می کند و این مسئله نقطه مقابل اهداف فکری و فلسفه وجودی این کانال می باشد۰
✅نکته دیگر این است که پرسش های دوستان گاه به صورت خصوصی و گاهی به صورت عمومی پاسخ داده میشود ۰ گاهی پرسشی در نوبت پاسخ و زمانی موضوع بندی شده و در موقع مناسب جواب داده میشود ۰و البته ممکن است پرسشی هم از نظر من جواب خاصی نداشته باشد و یا بخاطر کم سوادیم نتوانم پاسخ دهم و یا مصلحتی در عدم پاسخ داشته باشم ۰ با این اوصاف خواهش می کنم عجله نکرده و درخواست پاسخ سریع نفرمایید ۰
🔵در آخر این نکته را متذکر می گردم که کانال اصلی بحث و تبادل من در ایتا و سروش می باشد ؛ البته کانال تلگرامی هم "نیمه فعال " است و برخی مخاطبین آن به دلایل فنی و یا اجتماعی و یا سلیقه خاصی که دارند علاقمند به ارتباط با من از طریق تلگرام هستند فلذا جهت احترام به درخواست و احتمالا محدویت های خاص این دوستان ، در مواقعی برخی مطالب این دو کانال داخلی را در تلگرام هم قرار می دهم ۰
🔴با تشکر از اینکه این کانال را برای گفتگو و تفکر و طرح افکارتان انتخاب نموده اید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سیاستمدار تراز انقلاب در گام دوم
(اعتلای سیاست و سیاستمداری با اخلاق و اندیشه)
✅گروهی فکر می کنند سیاست یعنی "عملگرایی محض" و تجربه و کار سیاسی ، و در این رابطه خود را از دانستن و اندیشه سیاسی بی نیاز می دانند ؛ این در حالی است که عمل سیاسی یا به دنبال حفظ وضع موجود است و یا تغییر آن ، نفس این تایید و یا رد هم مبتتی بر بد بودن و یا خوب دانستن اوضاع زمانه است ۰ اما اینکه چه چیزی و با کدام "شاخص" خوب و یا بد تعریف میشود ، خودش مسئله مهمی است !
🔵در فرهنگ و تمدن غرب این کار و این وظیفه در قرون قبلی از کلیسا و بالتبع از دین گرفته شد و به فلسفه و به بعدا به علم واگذار گردید و لذا "علم سیاست جدید" از نظر کسانی مثل ماکیاولی و دیگران با گذار از فلسفه سیاسی کلاسیک و اخلاق و ارزشها پایه گذاری و نشانه گذاری گردید۰ با فاصله افتادن بین دانش و ارزش در سیاست نوعی نظر به منفعت مادی و سلطه گری و تجاوز به حقوق دیگران و در سطح بالاتر ، ملل ضعیف تر مشروعیت یافت؛ لذا با مترادف شدن سیاست با قدرت ، اگر بگوییم پدیده استعمار و سلطه هم مشروعیت پیدا نمود سخن به گزافه نگفته ایم ۰
🔴اما ماجرای تفکر و سیاست در اسلام چنین چالش و تاریخی را طی نکرده است ؛ هرچند تاریخ خلافت آرام آرام از ارزشها فاصله گرفت اما در امامت و ولایت شاخص عدالت با هیج مصلحت و تدبیری معاوضه نگردید۰ از این روی امروز در مواجهه با جبهه سیاسی غرب از رسانه گرفته تا دیپلماسی و حقوق بشر باید مواظبت کرده و در نظر داشته باشیم ، اخلاق در سیاست ( یا لاقل آنچه ما اخلاق می دانیم ) دال مرکزی و محور حرکت و شاخص ارزیابی غربی ها نبوده و نیست و احتمالا نخواهد بود ۰
🔷اما در نبود یک اخلاق متعالی در سیاست غرب، به یک مطلب و خلاء خوب توجه شده است و آن این است که از سنت های پسندیده در مغرب زمین برای پر کردن فاصله تجربه سیاسی و علم و دانش و اندیشه ، همانا خاطره نویسی سیاسیون است ؛ این انتقال منظم و با قاعده تجربه سیاستمداران در مواقعی از آنان چهره هایی علمی و نظریه پرداز و یا استراتژیست در سطح جهان می سازد ۰
♦️چقدر مناسب است که ما برای کمال یافتن در سیاست علاوه بر پافشاری بر اصول اخلاقی ، برای علمی نمودن سیاست از اندیشه سیاسی و تمسک به سیره خاطره نویسی توامان استفاده نماییم ۰ به نظر می رسد برای فهم و اجرای روح بیانیه گام دوم رهبر عزیز بایستی سیاستمداران و" سیاسیون تراز انقلاب " بیش از پیش با این ملاکها ارزیابی گردند۰ و در این مرحله شاخص ها از جناح بندی چپ و راست به اخلاق و اندیشه در سیاست منتقل گردد۰
🔶نکته مهم دیگر این است که ما اگر ولی فقیه را در بعد سیاسی و از نظر عمل سیاسی ، شاخص و میزان سیاستمدار تراز انقلاب بدانیم ، در بیانیه گام دوم در سه بعد تاریخ شناسی و جریان شناسی و آینده نگری نویسنده اندیشمند آن توانسته بین گذشته و حال و آینده ارتباط و پیوستگی ایجاد نماید ؛ پرسش اینجاست چند در صد از مدیران ارشد سیاسی فعلی و یا آینده از چنین توانمندی فکری و نظری برخوردارند ؟!
یاداشت هفته : دکتر موسی نجفی استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه دعوت به اندیشه :
✅توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی و نسبت آن با نظم دینی و نظم تکنیکی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ وب سایت رسمی "دکتر موسی نجفی" آغاز به کار کرد: 👇👇
http://mousanajafi.ir
* مقالات
* کتاب ها
* مصاحبه ها
* یادداشت ها
و...
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰🔰تجربه تاریخی و تمدنی بزرگ عصر صفوی و شبیه سازی امروزی آن (تاسیس - تثبیت - تمدن )
✅یکی از موضوعات که جریانهای سیاسی و فکری بیرون از ایران برای تضعیف روحیه ملی مطرح می کنند ایجاد "افق تاریک " برای آینده ایران و نسل جوان و ادامه شرایط فعلی است ؛ از نظر اینها تنها یک راه نجات وجود دارد : وابستگی مطلق به غرب
اما واقعا شرایط ما با کدام دوره تاریخی میتواند شبیه سازی شود ؟
به نظر من تحولات عصر صفوی از پاره ای از جهات میتواند برای امروز درس آموز باشد ۰ اما چرا؟
✅آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم ، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید ؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند ۰ این اوج و خلاقیت در فلسفه ملا صدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است ۰این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد :
1️⃣ اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول
2️⃣ دوم : نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب
🔰🔰انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی میتواند از این تجربه مهم همچون "عیار" و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد ؛ فقدان چنین بینشی بخصوص نزد طبقات حامل اندیشه انقلاب یعنی فقدان افق گشایی جدید و پویای انقلاب و البته دست بسته بودن جلوی لیبرالیسم و تمدن غرب
🔰🔰الحاصل : بنظر می رسد علیرغم بسیاری از کمبودها و آسیب ها و سوء مدیریت ها که وقایع و تلخی های سالهای اخیر را در پی داشته است ، اینها نه در "ذات انقلاب" که مسائلی "عرضی و رو بنایی" بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد ، نوعی شکوفایی تمدنی ( بخاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده میشود ۰ این خط و مسیر مهمترین ویژگی" آینده پژوهی انقلاب اسلامی" را ترسیم میکند ۰این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده از آن به نام "امپراطوری پارس" نام می برد
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دیدار با طلاب مدرسه علمیه معیر - پژوهشگاه علوم انسانی ۶ اسفند ۱۳۹۷
✅دکتر نجفی : اگر طلاب جوان برای قسمتی از مطالعات و تفکراتشان یک محور را هم به" تاریخ شناسی" اختصاص،دهند این امر علاوه بر اعتلای بصیرت سیاسی آنها ، میتواند ارتباطشان را با نسلهای جدیدتر و حتی خاکستری جامعه بهبود بخشیده و همچنین درک بهتری از شبهات در بستر جامعه برایشان فراهم خواهد آورد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در مراسم موسسه فرهنگی شهید مدرس سال ۹۷ - اصفهان
✅چرا امام به یک الگوی شجاع و مستقل مثل شهید مدرس در مجلس تاکید دارند؟
🔴شاخص،یک مجلس واقعی در پاسخگو کردن قوه مجریه و وظایف اصلی آن در صیانت از حقوق جامعه
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi