eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
921 عکس
379 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه از قبل👆👆 🔰رقابت اصلی ما و غرب در "برتری تمدنی" و ظرفیت و قدرت تمدن سازی است ✅عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی بیان کرد: همه‌ی تمدن‌ها فرهنگ دارند، اما هر فرهنگی قدرت تمدن سازی ندارد، باید اشاره کرد که تمدن نوع پیشرفته و عالی فرهنگ است، فرهنگی می‌تواند تمدن شود که ابزار خلاقیت را داشته باشد و غرب توانسته است فرهنگ خودش را به تمدن تبدیل کند. وی در تبیین گذشته تمدن اسلامی اظهار داشت: شیعه همواره مستقل است و این استقلال گاهی با قیام و گاهی با تقیه حفظ می‌شود، ما خودمان را در دوران اولیه‌ی اسلامی شریک می‌دانیم چرا که امامان و علمای ما در ساختن جامعه‌ی اسلامی نقش داشته‌اند. نجفی با بیان اینکه تمدن گذشته‌ی اسلامی کامل نیست، اظهار داشت: به دنبال تمدن رضوی هستیم، مشابه این روحیه را امروز شاهد هستیم که در عین حال که این که دولت فعلی را متعلق به جمهوری اسلامی می‌دانیم، اما آن را نقد می‌کنیم. عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی در پایان تصریح کرد: تمدن آینده‌ی اسلامی ترکیبی است از تمدن‌های گذشته شیعی و اسلامی، دستاوردهای مثبت غرب و شخصیتی که انقلاب اسلامی به ما داده است. به گزارش فارس، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های میز تخصصی تمدن اسلامی با موضوع نظریه‌ی پیوستگی انقلاب اسلامی حلقه‌ی وصل تمدن گذشته و آینده اسلام در محل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان برگزار شد. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد لطفا منابعی برای غربشناسی تمدنی معرفی بفرمایید. تشکر 🔴جواب : نجفی : با سلام مطلبی که پرسش نمودید کاملا تخصصی می باشد و دو قسمت دارد : اول شناخت مبانی فکری غرب و دوم شناخت تمدن غرب۰ برای بخش اول بیشتر فلسفه غرب میتواند مفید باشد و اگر کسی بخواهد غرب مدرن را بشناسد، شناخت فلسفه غرب در این زمینه گره گشاست ؛ ولی برای بخش،دوم میتوان از مباحث و علوم دیگر هم کمک گرفت ؛ برای همین هم دو کتاب، خدمت دوستان معرفی می نمایم : کتاب اول درباره غرب نوشته استاد متفکر دکتر رضا داوری است و کتاب دوم کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب نوشته شهید مرتضی آوینی میتواند مفید باشد ۰ 🔵موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ویراست دوم کتاب «درباره غرب»، علاوه بر مقالات ویراست اول، شامل مقالات دیگری از نویسنده درباره غرب و جهان تجدد و آثار و نتایج تاریخ غربی است. این مقالات که پس از سال 1379 (2000)، یعنی سال انتشار ویراست اول نوشته شده است، عمدتا به روابط جهان توسعه نیافته با جهان متجدد غربی نظر داشته است. عناوین بعضی از مقالات این مجموعه عبارتنداز: «طرح پرسش غرب»، «پرسش از غرب»، «ملاحظاتی در باب شرایط امکان شناخت غرب»، «درباره شرایط امکان غرب شناسی»، «ادوارد سعید و شرق شناسی»، «ملاحظاتی درباره شرق شناسی»، «غرب و بحران هویت در ایران معاصر»، «شرق و غرب»، «فلسفه معاصر»، «هنر و زیبایی در دوران تجدد»، «کانت و منورالفکری»، «جهان و جهانی شدن»، «درباره مدرنیته و اندیشه پست مدرن» و … ✅ گزیده کتاب نویسنده در مقدمه کتاب درباره انتقادات خود بر غرب می نویسد: من اگر در باب غرب چون و چرا می کنم، مدافع تجدید رسوم گذشته و وضع تقلید و آثار زشت آن نیستم. عقل غربی که عالم کنونی با آن نظام یافته است، عقل خود بنیاد است، اما گسسته خردی را به جای این عقل نمی توان گذاشت. در نظر من بحث در ماهیت غرب بحث از آینده بشر است نه یک بحث سیاسی. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
این کتاب نوزده فصل دارد و موضوع اصلی آن بررسی مفهوم توسعه ی مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب است. فصل های گوناگون این کتاب طی سال ها 1364 تا 1366 به صورت سلسله مقالاتی با عنوان «تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب» و به قلم آوینی در ماهنامه ی جهاد چاپ می شد.این کتاب را انتشارات نشر ساقی، که انتشارمجموعه آثار شهید آوینی را برعهده دارد، منتشرکرده است. موضوع اصلی این کتاب همان طور که از عنوان آن بر می آید تحقیق در معنای حقیقی توسعه است که این امر مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب مورد توجه قرار گرفته است. دغدغه مکتبی و اسلامی شهید آوینی و همچنین توجه جدی و فهم متعالی ایشان از آرمان های انقلاب اسلامی در کنار درک عمیق و همه جانبه ایشان از تمدن غربی و اهداف و مقاصد و تاریخ معرفتی آن باعث شده است که این کتاب مجموعه ای کم نظیر از نظریات بدیع و جالب توجه ایشان و همفکرانشان را در بر داشته باشد. مهمترین ویژگی محتوایی مطالب این کتاب آن است که خواننده با دقت در تعابیر و همراهی با سیر کلی مباحث ارائه شده به نگاهی نو و دیدگاهی جدید نسبت به مسائل پیرامون خود از جمله توسعه و مباحث مختلف غرب شناسی رهنمون می گردد که در کمتر آثاری این چنین جامع و همراه با نگاه مکتبی و اسلامی می توان چنین مطالبی را یافت. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
عدالت و سلطه ستیزی.m4a
6.86M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال سلام علیکم جناب استاد نجفی ✅مناظره شما با دکتر آزاد ارمکی را دیدم. دکتر ارامکی سوالی مطرح کردند که من نتوانستم جواب کامل و درست را بیابم و وقت اجازه نداد ، بیان کنید، شما از عدالت طلبی و سلطه ستیزی را جزو مولفه های هویت ایرانی می دانید ؟ ولی دکتر ارمکی ، حرف شما را نقض کرده و عنوان کردند که این مساله در دوران مغول ، وجود نداشته و ایرانی ها از مغولان شکست خورده اند؟ 🔸با توجه به این که حاکمیت در دست خوارزمشاهیان بوده ، که ترک تبار بوده اند و اصالتا ایرانی نبوده اند ، و حمله ی مغول در زمان آن ها اتفاق افتاده ، آیا گسست بین مردم و حاکمیت وجود داشته ؟ 🔻و دوره های غزنوی ، سلجوقی و خوارزمشاهی را چطور تحلیل می نمایید؟ با توجه به این که سلسله های غیر ایرانی و ترک تبار بوده اند؟ 🔸آیا نوع سلطه آن سلسله ها فقط نظامی ، سیاسی بوده و به فرهنگ کاری نداشته اند؟ و نوع سلطه ی غربی ها ،ابتدا فرهنگی است و سپس به سلطه ی نظامی ، سیاسی می انجامد ؟ آیا همین امر باعث طولانی شدن چهارمین بحران ایران ، یعنی بحران غربی است؟ با تشکر از عنایت شما 🔴جواب : نجفی لطفا به پاسخ شفاهی در بالا صفحه مراجعه بفرمایید ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سخنی با دوستان و همراهان خوب کانال ✅ این یک کانال تخصصی و تا حدودی نخبه گراست ۰ و همانطوری که دوستان مطلعند برای پربارتر شدن و ارتباط دو طرفه فکری، روزهای آخر هفته پرسش و پاسخ در آن به صورت یک رویه ثابت در آمده است ؛ در اینجا ذکر نکاتی را لازم میدانم: اول با تشکر از اظهار لطف و محبت تان و همچنین پرسش های عمیق و سودمندی که مرا قابل دانسته و می پرسید، باید بگویم معلومات و وسعت دانش من مثل هر انسان دیگری محدود و دایره تخصص من هم در چند حوزه فکری خاص است ؛ کتب چاپ شده حقیر هم گواه این چند حوزه تخصصی است ( تاریخ تحولات سیاسی - اندیشه سیاسی اسلام و ایران و غرب - تمدن شناسی - فلسفه تاریخ ) این نکته را هم اضافه کنم ، ورود من به مسائل "تحلیل سیاسی روز " معمولا با یک زاویه از علوم و رشته های علمی مذکور می باشد ۰ اما سوالات دوستان گاهی بسیار فراتر از حوزه تخصصی و فکری من می باشد و یا اینکه از من انتظار دارند در ریزترین مسائل سیاسی روز بدون در نظر گرفتن مبنای علمی و اصول یاد شده اظهار نظر نمایم و موضع بگیرم !!صد البته که من در مورد مسا ئل سیاسی جاری دیدگاه و نقد و زاویه دید خود را دارم اما در این کانال سعیم بر این است که به روش علمی و زاویه نگاه مذکور حتی الامکان پایبند باشم ۰ ✅نکته مهم دیگر اینکه من در جواب پرسش ها ، بیشتر سعی خود را معطوف به فکر وادار نمودن مخاطب می نمایم و حتی منابعی را هم برای مطالعه معرفی میکنم ولی متاسفانه برخی از دوستان ، خودشان را از مطالعه و یا تفکر بی نیاز دانسته و به یک کپسول و یا پاسخ سربسته از طرف من راضی می شوند؛ در حقیقت از نظر این دوستان من باید به جای پرسشگر ، فکر کنم ۰ این روش هر چند برای پاسخ تعدادی از پرسش های کوچک و خاص ، لازم است ولی در دراز مدت پرسشگر را از تفکر و استدلال و نقادی محروم می کند و این مسئله نقطه مقابل اهداف فکری و فلسفه وجودی این کانال می باشد۰ ✅نکته دیگر این است که پرسش های دوستان گاه به صورت خصوصی و گاهی به صورت عمومی پاسخ داده میشود ۰ گاهی پرسشی در نوبت پاسخ و زمانی موضوع بندی شده و در موقع مناسب جواب داده میشود ۰و البته ممکن است پرسشی هم از نظر من جواب خاصی نداشته باشد و یا بخاطر کم سوادیم نتوانم پاسخ دهم و یا مصلحتی در عدم پاسخ داشته باشم ۰ با این اوصاف خواهش می کنم عجله نکرده و درخواست پاسخ سریع نفرمایید ۰ 🔵در آخر این نکته را متذکر می گردم که کانال اصلی بحث و تبادل من در ایتا و سروش می باشد ؛ البته کانال تلگرامی هم "نیمه فعال " است و برخی مخاطبین آن به دلایل فنی و یا اجتماعی و یا سلیقه خاصی که دارند علاقمند به ارتباط با من از طریق تلگرام هستند فلذا جهت احترام به درخواست و احتمالا محدویت های خاص این دوستان ، در مواقعی برخی مطالب این دو کانال داخلی را در تلگرام هم قرار می دهم ۰ 🔴با تشکر از اینکه این کانال را برای گفتگو و تفکر و طرح افکارتان انتخاب نموده اید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سیاستمدار تراز انقلاب در گام دوم (اعتلای سیاست و سیاستمداری با اخلاق و اندیشه) ✅گروهی فکر می کنند سیاست یعنی "عملگرایی محض" و تجربه و کار سیاسی ، و در این رابطه خود را از دانستن و اندیشه سیاسی بی نیاز می دانند ؛ این در حالی است که عمل سیاسی یا به دنبال حفظ وضع موجود است و یا تغییر آن ، نفس این تایید و یا رد هم مبتتی بر بد بودن و یا خوب دانستن اوضاع زمانه است ۰ اما اینکه چه چیزی و با کدام "شاخص" خوب و یا بد تعریف میشود ، خودش مسئله مهمی است ! 🔵در فرهنگ و تمدن غرب این کار و این وظیفه در قرون قبلی از کلیسا و بالتبع از دین گرفته شد و به فلسفه و به بعدا به علم واگذار گردید و لذا "علم سیاست جدید" از نظر کسانی مثل ماکیاولی و دیگران با گذار از فلسفه سیاسی کلاسیک و اخلاق و ارزشها پایه گذاری و نشانه گذاری گردید۰ با فاصله افتادن بین دانش و ارزش در سیاست نوعی نظر به منفعت مادی و سلطه گری و تجاوز به حقوق دیگران و در سطح بالاتر ، ملل ضعیف تر مشروعیت یافت؛ لذا با مترادف شدن سیاست با قدرت ، اگر بگوییم پدیده استعمار و سلطه هم مشروعیت پیدا نمود سخن به گزافه نگفته ایم ۰ 🔴اما ماجرای تفکر و سیاست در اسلام چنین چالش و تاریخی را طی نکرده است ؛ هرچند تاریخ خلافت آرام آرام از ارزشها فاصله گرفت اما در امامت و ولایت شاخص عدالت با هیج مصلحت و تدبیری معاوضه نگردید۰ از این روی امروز در مواجهه با جبهه سیاسی غرب از رسانه گرفته تا دیپلماسی و حقوق بشر باید مواظبت کرده و در نظر داشته باشیم ، اخلاق در سیاست ( یا لاقل آنچه ما اخلاق می دانیم ) دال مرکزی و محور حرکت و شاخص ارزیابی غربی ها نبوده و نیست و احتمالا نخواهد بود ۰ 🔷اما در نبود یک اخلاق متعالی در سیاست غرب، به یک مطلب و خلاء خوب توجه شده است و آن این است که از سنت های پسندیده در مغرب زمین برای پر کردن فاصله تجربه سیاسی و علم و دانش و اندیشه ، همانا خاطره نویسی سیاسیون است ؛ این انتقال منظم و با قاعده تجربه سیاستمداران در مواقعی از آنان چهره هایی علمی و نظریه پرداز و یا استراتژیست در سطح جهان می سازد ۰ ♦️چقدر مناسب است که ما برای کمال یافتن در سیاست علاوه بر پافشاری بر اصول اخلاقی ، برای علمی نمودن سیاست از اندیشه سیاسی و تمسک به سیره خاطره نویسی توامان استفاده نماییم ۰ به نظر می رسد برای فهم و اجرای روح بیانیه گام دوم رهبر عزیز بایستی سیاستمداران و" سیاسیون تراز انقلاب " بیش از پیش با این ملاکها ارزیابی گردند۰ و در این مرحله شاخص ها از جناح بندی چپ و راست به اخلاق و اندیشه در سیاست منتقل گردد۰ 🔶نکته مهم دیگر این است که ما اگر ولی فقیه را در بعد سیاسی و از نظر عمل سیاسی ، شاخص و میزان سیاستمدار تراز انقلاب بدانیم ، در بیانیه گام دوم در سه بعد تاریخ شناسی و جریان شناسی و آینده نگری نویسنده اندیشمند آن توانسته بین گذشته و حال و آینده ارتباط و پیوستگی ایجاد نماید ؛ پرسش اینجاست چند در صد از مدیران ارشد سیاسی فعلی و یا آینده از چنین توانمندی فکری و نظری برخوردارند ؟! یاداشت هفته : دکتر موسی نجفی استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه دعوت به اندیشه : ✅توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی و نسبت آن با نظم دینی و نظم تکنیکی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ وب سایت رسمی "دکتر موسی نجفی" آغاز به کار کرد: 👇👇 http://mousanajafi.ir * مقالات * کتاب ها * مصاحبه ها * یادداشت ها و... https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰🔰تجربه تاریخی و تمدنی بزرگ عصر صفوی و شبیه سازی امروزی آن (تاسیس - تثبیت - تمدن ) ✅یکی از موضوعات که جریانهای سیاسی و فکری بیرون از ایران برای تضعیف روحیه ملی مطرح می کنند ایجاد "افق تاریک " برای آینده ایران و نسل جوان و ادامه شرایط فعلی است ؛ از نظر اینها تنها یک راه نجات وجود دارد : وابستگی مطلق به غرب اما واقعا شرایط ما با کدام دوره تاریخی میتواند شبیه سازی شود ؟ به نظر من تحولات عصر صفوی از پاره ای از جهات میتواند برای امروز درس آموز باشد ۰ اما چرا؟ ✅آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم ، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید ؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند ۰ این اوج و خلاقیت در فلسفه ملا صدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است ۰این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد : 1️⃣ اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول 2️⃣ دوم : نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب 🔰🔰انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی میتواند از این تجربه مهم همچون "عیار" و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد ؛ فقدان چنین بینشی بخصوص نزد طبقات حامل اندیشه انقلاب یعنی فقدان افق گشایی جدید و پویای انقلاب و البته دست بسته بودن جلوی لیبرالیسم و تمدن غرب 🔰🔰الحاصل : بنظر می رسد علیرغم بسیاری از کمبودها و آسیب ها و سوء مدیریت ها که وقایع و تلخی های سالهای اخیر را در پی داشته است ، اینها نه در "ذات انقلاب" که مسائلی "عرضی و رو بنایی" بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد ، نوعی شکوفایی تمدنی ( بخاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده میشود ۰ این خط و مسیر مهمترین ویژگی" آینده پژوهی انقلاب اسلامی" را ترسیم میکند ۰این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده از آن به نام "امپراطوری پارس" نام می برد https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دیدار با طلاب مدرسه علمیه معیر - پژوهشگاه علوم انسانی ۶ اسفند ۱۳۹۷ ✅دکتر نجفی : اگر طلاب جوان برای قسمتی از مطالعات و تفکراتشان یک محور را هم به" تاریخ شناسی" اختصاص،دهند این امر علاوه بر اعتلای بصیرت سیاسی آنها ، میتواند ارتباطشان را با نسلهای جدیدتر و حتی خاکستری جامعه بهبود بخشیده و همچنین درک بهتری از شبهات در بستر جامعه برایشان فراهم خواهد آورد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در مراسم موسسه فرهنگی شهید مدرس سال ۹۷ - اصفهان ✅چرا امام به یک الگوی شجاع و مستقل مثل شهید مدرس در مجلس تاکید دارند؟ 🔴شاخص،یک مجلس واقعی در پاسخگو کردن قوه مجریه و وظایف اصلی آن در صیانت از حقوق جامعه https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi