🔰 گزارش خبرگزاری مهر، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا شماره ۲۶ و ۲۷ (دریک مجلد) با مدیر مسئولی حجت الاسلام رضا غلامی و سردبیری مسعود میعنی پور منتشر شد.
✅فهرست مطالب این شماره از نشریه از این قرار است:
🔴برای اطلاع از مقالات و مبسوط مباحث
لطفا به این نشانی مراجعه نمایید:👇👇👇
mehrnews.com/news/4561111♦️♦️♦️
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از سردار امامقلی خان صفوی تا سردار قاسم سلیمانی
( به مناسبت دریافت اولین نشان ذوالفقار )
✅ با توجه به اعطای نشان افتخار آفرین ذوالفقار از سوی مقام معظم رهبری به سردار قاسم سلیمانی میتوان گفت این روزها کمتر کسی است که از ذکر دلاوریها و مدیریت و توانمندیهای این سردار فاتح فتنه استعمار در سوریه و عراق مطلبی نقل نکند ؛ شایستگی ها و عزتی که این مرد حماسه ساز به کشور داده انسان را به یاد مرد بزرگ تاریخ ساز دیگر که ۴۰۰سال قبل می زیسته و به نوعی افتخاراتی مشابه را آفریده می اندازد ؛ این بزرگمرد سردار امامقلی خان پسر الله وردیخان سپهسالار شجاع عصر صفویه و قهرمان مبارزه با متجاوزین عثمانی و استعمارگران پرتغالی است ۰ با توجه به نشان افتخاری که سردار سلیمانی مفتخر به دریافت آن شد و نام ذوالفقار را بر نگین خود دارد بی مناسبت نیست با مقایسه این دو سردار معاصر و صفوی با سرداری به مراتب والاتر و عالی تر از آنها یعنی مالک اشتر نخعی به نوعی به فهم زمانه و سیاست روز برسیم ؛ مطلب مهمی که تبلیغات بیگانه امروز مدام در پی القای تصویری مبهم و ساختگی و غیر شفاف از آن هستند تا ملت دوباره راه را گم کند۰
اما اگر بخواهیم مقایسه و تطبیق تاریخی خود را عمیق تر کنیم ، بایستی صورت مسئله را وسیع تر ببینیم ۰ چرا ؟
🔴چون به نظر می رسد این دو سردار لایق ماحصل و برایند اعتلا و عزت طلبی و شایسته سالاری زمان خود هستند ، یکی حاصل سیاست های مدبرانه و کارساز و توسعه متوازن عصر شاه عباسی و دیگری فرزند خلف انقلاب اسلامی و شکوفایی و رشد ایران در رهبری عزت مندانه آیت الله خامنه ای است ۰ به احتمال قریب به یقین این دو نفر ، دو نمونه عالی از نسل عظمت و سرفرازی و عمق فرهنگ و سیاست های عصری هستند که آن عصر و دوره به آنان مجال ترقی و رشد و نقش آفرینی تا چنین سطحی را می دهد ؛ وگرنه در دوره انحطاط اگر چنین شخصیت هایی هم باشند، مجال بروز و حضور و حماسه و عرض اندام را نمی یابند.
🔶چنانکه از این دو نفر عظیم تر و بزرگتر سردار پرافتخار اسلام ، مالک اشتر نخعی است که در ظل خورشید ولایت ، حضرت علی علیه السلام اوج گرفت و درخشید ۰ و وا اسفا از درسهای تاریخ که وقتی امام علی علیه السلام و نظام علوی در تاریخ رخ پنهان نمود ، سرداری در ابعاد و عظمت مالک اشتر هم در صفحه تاریخ دیده نشد !
از مقایسه تاریخی (با ۴ قرن فاصله) این دو سردار میتوان نکات جالبی را دریافت :
🔵 اول : تشابه جالب این است که در کارنامه افتخارات نظامی امامقلی خان به غیر از فتح هرمز و پایان دادن به سلطه ۱۱۷ ساله استعمارگران پرتغالی در جزیره و تنگه استرتژیک هرمز و آزاد سازی و پاک سازی گمبرون (بندر عباس) و قشم و تسخیر بصره سوابق دیگری هم وجود دارد و آن زمانی است که محمد پاشا وزیر اعظم عثمانی به سال ۱۰۲۵ قمری با یکصد هزار نیروی جنگی به قصد تصرف قلعه ایروان به ایران تجاوز نمود ، امامقلی خان به همراه قرچقای خان سپهسالار لشکر ایران توانست شکست خفت باری به ترکان عثمانی بدهد ؛ از این نظر تجربه جنگی سردار عصر صفوی با سردار عصر انقلاب اسلامی در مقابل همسایه متجاوز غربی (عثمانی دیروز و بعثی های امروز) مشابه است.
🔴 دوم : امامقلی خان حدود سی هزار نفر نیروی جنگی تحت امر خود داشته که حساب و کتاب و امورات و کارشان را خودش رسیدگی میکرده و هر وقت کشور را خطری بزرگ تهدید مینموده این نیروی جان بر کف وارد عمل میشده ( بگذریم از این نکته که همین نیرو و قدرت باعث وحشت جانشینان نالایق شاه عباس شده در قتل سردار تعجیل کردند!!) شاید به نوعی تشابه تاریخی با سپاه قدس و سپاه پاسداران دیده شود !!
🔵سوم : تجربه جنگی با همسایه متجاوز غربی (عثمانی و بعثی ها ) به هر دو سردار تجربه و آزمون و کارآموزگی داد که توانستند در مقابل زیاده خواهیهای خارجی یعنی استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی دیروز و امریکا و انگلیس و اروپای امروز سدی محکم ایجاد نمایند.
🔴چهارم : محبوبیت و حضور ملی این دو سردار یک "عیار و نشانه" است ؛ اینها نماد و سمبل زنده و شفاف ارزشها و عظمت ها برای جامعه و ملتی هستند که در معرض تحول و انحطاط واقع شده است ؛ تا این سرداران برای مردم ، "قهرمان ملی" محسوب میشوند، این بدان معناست که هنوز "انحطاط" غلبه نکرده است و اعضای رئیسه جامعه (یعنی مغز و قلب ) سالمند و مسیر حرکت آن ملت در کل درست است ؛
هرچند در جزئیات حرف و حدیث ها زیاد باشد ۰
🔶پنجم : باید مراقب بود امروز استعمار ، تور تزویر و حیله خود را با گستردگی زیادی پهن نموده است و یکی از ابعاد خطرناک آن ، قهرمان سازی های کاذب است که ماههای قبل در لقب سازی های سیاسی از سوی برخی جریانهای فرهنگی شاهدش بودیم ۰
( رجوع شود به یادداشت لقب فروشی از کیسه تاریخی ملت )
فاعتبروا یا اولی الابصار
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام
بنده از اساتید درس معارف اسلامی در دانشگاه هستم. درس تاریخ امامت و درس های تفسیری تدریس میکنم.
در ترم جاری درس تاریخ امامت دارم، روش ورودم به بحث و تداوم آن نمیخواستم بر مبنای تاریخ نقلی باشد. لذا رویکرد تاریخ تحلیلی و جریان شناسی اندیشه ها را برگزیدم و در چند جلسه نخست مباحث استاد موسی نجفی در خصوص هویت ایرانی اسلامی و امکان تلفیق آن دو و تعلقات فرهنگی ایرانیان برای پذیرش اسلام اهل بیت و نه خلفا را مطرح کردم. استقبال دانشجویان از این مبحث عالی بود و در ذیل آن نیز امکان پاسخگویی به سوالات و شبهات آنان فراهم شد.
ضمن تشکر از استاد ارجمند میخواستم در این خصوص بنده را راهنمایی بفرمایید که نحوه تداوم این بحث در ذیل تاریخ امامت به چه نحوی می بایست باشد؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین مخترم
✅سلام بر استاد نجفی عزیز.
با عرض خسته نباشید و خدا قوت جهت روشنگری و رفع ابهام از نقاط تاریک و کور تاریخ.
سوالاتی در ذهنم بود خواستم نظرتان را جویا بشم
اولا:نظر شماراجع به آثار مرحوم منذر چیست؟ آیا ایشان بدون جانب داری در مشروطه و مخصوصا در اتفاقات راجع به شیخ شهید مرحوم فضل الله نوری قلم فرسایی کردند؟
🔴ثانیا:تحلیل درستی از روشنفکران معاصر نداشتم.
مثلا مرحوم آل احمد چه نظام فکری داشتند و کتب ایشان را آیا توصیه به مطالعه میکنید یا خیر؟؟
و آیا میشود ایشان را یک شخصیت انقلابی تلقی کرد؟؟
تشکر از لطفتان. مراد ۰ ب
از طلاب بلوچستان مشغول به تحصیل در حوزه علمیه قم
✅جواب :
نجفی :
با سلام و تشکر
کتب آقای منذر دارای جنبه تحقیقی و همچنین تتیع بسیار بالایی می باشد و از حیث رجوع به منابع هم دارای ارزشهای زیادی است ؛ منتها آن مرحوم که از دوستان خوب ما هم بودند مثل همه مورخان دیگر دارای خط فکری و نگاه ویژه به تاریخ می باشند؛ اگر مورخی ادعا کرد که در تاریخ صد در صد بیطرف و بی جهت هست به گفته اش شک کنید ، منتها این علاقه و جهت داشتن نباید در انصاف و تحقیق و اصول نگارش تاریخنگاری مورخ خدشه وارد آورد ۰
🔴در مورد پرسش دوم به شما توصیه می کنم اول سیر جریان روشنفکری در ایران و طیف های مختلف آن را بشناسید و بعد جایگاه اشخاص را در آن سیر و طبقه پیدا کنید ۰ کتب مرحوم آل احمد را هم اگر در جایگاه خاصش بخوانید بیشتر قابل استفاده است و البته آثار ایشان در یک سطح نبوده و دارای نقد فراوان هم هست۰ اگر به جریان شناسی فکری در تاریخ معاصر کمی مسلط شوید، بیشتر می توانید از امثال آل احمد استفاده ببرید ۰
🔵موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
تاریخ اسلام یا تاریخ معاصر.m4a
8.76M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام خدا قوت
ببخشید با توجه به اهمیت نقش آگاهی دادن به مردم در این برهه خاص
آیا برای شروع مطالعات از تاریخ تحلیلی اسلام شروع کنیم
یا از تاریخ معاصر و جریان شناسی سیاسی
توجه بفرمایید فرصت کمی برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز دارم و هر روز با سوالات متعددی پیرامون عملکرد نظام واقع میشوم
الان الویت با کدام است و اگر امکان دارد یک سیر مطالعاتی پیشنهاد بفرمایید.
سپاسگزارم
پاسخ :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰دو پرسش از دو نفر از مخاطبین کانال : ✅پرسش اول : در کتاب نظریه تمدن جدید اسلامی مصاحبه ای دارید در
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام
خداقوت
آقای نجفی، بنده در کانالم مطالب تولیدی تاریخی در کلام رهبری قرار میدهم لذا بمناسبت سالروز رحلت سید جمال اسدآبادی ۱۰پست ویژه شامل بیانات رهبری درباره سیدجمال قرار دادم اما بسیاری گفتند چرا با اینکه سیدجمال ماسون بوده چرا از وی مطلب گذاشتی، با این تعبیر، تجلیل رهبری از سید با اینکار سید چگونه جمع میشود؟!
آیا سید برای نفوذ اینکار را کرد؟!
لطفا مطالب زیر رو بخونید و نظرتون رو بگید! تشکر
✅جواب :
نجفی
با سلام من قبلا در مورد مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی و ارزشها و همچنین اشتباهات و نقد آرای او در این کانال به صورت صوتی پاسخ داده ام ؛ مطلب مذکور برای دسترسی دوباره در اول همین صفحه قرار دارد لطفا مراجعه نمایید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰افق و آرمان انقلاب فراتر از ذهنیت و عمل انقللابیون
(بخش دوم)
ا✅بعد از نوشتن قسمت اول این متن ، اظهار نظرهای مختلفی انجام و حتی بدفهمی های خاصی از آن شد که بعضا به نویسنده نیز منتقل گشت ۰ بحث اصلی این بود که بعضی انقلابها (و نه هر تحول و انقلابی) دارای ابعادی بسیار وسیع تر از زمان شروع خود و فراتر از ابعاد ذهنی اولیه انقلابیون بوده و نباید برخی رفتارهای اولیه و یا حرفهای سطحی و تندرویهای ابتدایی را به ذات انقلاب نسبت داد ؛ البته این مطلب شامل انقلابهای خونینی مثل حرکت کمونیستها نمی شود ۰ این مسلم است که کشش و اندیشه برخی تحولات از زمان خودشان جلوتر می رود ؛ بیان این قانونمندی تاریخی نه فقط نظر ما ، بلکه افراد دقیق و صاحب نظر در تاریخ تحولات جهانی و حرکتهای بزرگ نیز آن را نوشته و ابراز نموده اند؛ مثلا هنری کیسینجر در زمینه معاهده وستفالیا و تاثیر چهار صد ساله آن بر نظم جهانی و یا تاثیرات عمیق انقلاب فرانسه بر آینده اروپا می نویسد :
🔴انقلاب فرانسه نشان داد که چگونه تغییرات داخلی در جوامع قادرند تا تعادل بین المللی را بسیار عمیق تر از خشونت های خارجی. برهم بزنند انقلاب ها معمولا هنگامی رخ می دهند که طیفی از احساسات اغلب خشم آمیز با هم ترکیب می شوند تا یک رژیم. گاه مورد حمله قرار گیرد۰
هرچند نیروی اصلی این انقلاب را خود انقلابیون هم پیشبینی نمیکردند و نخبگان حاکم نیز آن را درک نمی کردند ، در قلب این انقلاب. "نظم بخشی مجدد " در مقیاسی بود که از زمان جنگ های مذهبی تا به آن روز در اروپا دیده نشده بود۰
(کتاب نظم جهانی ، نوشته هنری کیسینجر؛ ص ۳۵ ، ترجمه دکتر محمد تقی حسینی ، انتشارات علمی و فرهنگی)
🔴به نظر می رسد انقلاب اسلامی نیز از جمله تحولات بزرگ جهانی است که تاثیراتی بسیار عمیق تر از یک کشور و یک زمان و یک دهه داشته باشد ۰ در این رابطه ذکر چند نکته در قالب نوعی عقلانیت تاریخی و سیاسی مهم است :
♦️اول : هر چه تحول اجتماعی و سیاسی اصیل تر و عمیق تر باشد ، ظرفیت و انرژی آزاد شده از متن آن انقلاب در سالها و دهه های بعد بیشتر جلوه خواهد نمود ۰
🔷دوم : انقلابها مثل عمل جراحی می مانند ، اول عمل جراحی با چاقو و خونریزی و بعد از آن ترمیم و آرامش و بهبودی است ؛ لذا سختی اولیه و مراقبت ثانویه هر دو به ذات انقلاب اسلامی بر می گردد و گذشت زمان دو روی سکه را به آرامی آشکار می نماید ۰
🔵سوم : اشتباهات ، افراط گری ، سوء استفاده از خلاء ها و نفسانیات و بد اخلاقی ها و حتی کم تجربگی ها هر چند شیرینی این عمل جراحی موفق را کمی تلخ نمود ولی مستقیما ربطی به روند درمان و بهبودی و رشد یک انقلاب اصیل نداشته است ۰
🔴چهارم : توبه کردن و استحاله و تغییر ماهیت دادن و غلط کردنهای برخی فعالیین اول انقلاب دلیلی بر سست بودن ارزشهای انقلاب نبوده و جا ماندن از قطار در حال حرکت امری طبیعی است و هیچ عاقلی حرکت قطار و شتاب آن را با فرد جا مانده در ایستگاه نمی سنجد !
🔶پنجم : عقلانیت و اصلاحات و عدالت و آزادی مربوط به ذات انقلاب اسلامی است و نقد عملکرد افراد و مدیران با این شاخص ها نه از بیرون انقلاب بلکه از درون بن مایه های خود انقلاب سرچشمه میگیرد ۰
✅ما شیعیان بخوبی از تاریخ صدر اسلام یاد گرفته ایم که تاریخ خلافت را از درون اسلام و با اندیشه امامت نقادی کنیم و عملکرد خلفا و حاکمان را به حساب ذات اسلام نگذاریم ۰ این نوع نگرش و بینش به شیعیان جواز بروز انقلابها و تحولات بزرگ تاریخی را در قرون بعدی داده و شیعه به بهانه امنیت و مصلحت ، عدالت و ارزشها را هیچگاه قربانی نمی نماید۰
🔴یادداشت هفته : دکتر موسی نجفی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰آغازی دوباره ( سخنی با مخاطبین و دوستان عزیز)
✅ضمن عرض تبریک ایام و اعیاد شعبان و نوروز و آغاز سال جدید با ذکر چند نکته امسال را پایان و سال نو را شروع می کنیم :
🔴اول- از اینکه در این یکسال با ما همراه بودید صمیمانه تشکر می کنم و باز از اینکه با صبر و حوصله و تامل به مطالب این کانال توجه نمودید از شما قدردانی می نمایم ۰
🔵دوم : همانطور که از محتوای این کانال معلوم است مطالب ارائه شده ، بیشتر تخصصی بوده ولی تا حد ممکن سعی گردیده تا مطالب قابل استفاده برای عموم بوده و البته این کار هم با نوعی فرهنگ سازی همراه باشد ۰
♦️سوم : با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر روزهای هفته یک مطلب یا پست در کانال گذاشته می شد لذا به طور طبیعی در مواردی ، نکات ادبی و علائم ویرایشی دقیقا رعایت نمی گردید ؛ این نکته هم قابل ذکر است که پاره ای اوقات پرسش دوستان نیز خالی از اغلاط نبود۰ البته سعی ما در این مواقع بر این بود که سوالات را بدون تغییر و حتی با نحوه بیان خود پرسشگر انعکاس داده و کمترین دخالتی در متن پرسش روا نداریم ( به غیر از موارد ویژه) ۰
🔷چهارم : این کانال به اصطلاح بین رشته ای بوده و به طور عمده در زمینه چهار حوزه فکری مطلب ارائه می نمود :
تاریخ سیاسی - اندیشه اجتماعی و سیاسی - تمدن شناسی - انقلاب اسلامی
البته در مورد ورود به مسائل سیاسی روز نیز بیشتر این محورها رعایت می گردید؛ دوستان و مخاطبین کانال هم بیشتر در این حوزه ها به پرسش و اظهار نظر می پرداختند ۰ از ذکر مطالب متفرقه غیر مرتبط تا حد امکان خوداری می شد ۰ علت اصلی پاسخ ندادن به برخی پرسش ها در مطلب مذکور نهفته است۰
🔶پنجم : این کانال بیشتر به دنبال انگیزه تفکر و طرح عمیق تر مباحث بوده و مخاطبین نیز غالبا با این موضوع و روش ارتباط درست و صحیح برقرار نموده اند ولی متاسفانه طی یکسال اخیر گاهی پرسش هایی مطرح می شد که بیشتر متوقع بودند ، به جای ایشان بنده فکر نمایم و یا کتاب چند صد صفحه ای نخوانده آن مخاطب عزیز را خلاصه شده و فهرست وار برایشان تشریح نمایم؛ لذا موارد مذکور معمولا بدون پاسخ مانده و انعکاس نمی یافت ( مگر در موارد خاص) مخاطبین عزیز این بی اعتنایی را هم بر بنده حقیر ببخشایند۰
🔵ششم : گاهی پرسش دوستان عزیز معطوف به اظهار نظر صریح و شفاف در مورد برخی مسائل سیاسی روز می شد و زاویه نگرش و درخواست پاسخ هم نه با اصول فکری و محورهای گفته شده علمی، بلکه به صورت موضع گیری و حتی جناح بندیهای رایج تقاضا می گردید ، در این موارد اصرار بر ادامه اصول گفته شده قبلی داشته و تا جایی که مقدور بود از وزانت فکری و نگاه تحقیقی در موضوعات صیانت می گردید۰
🔴هفتم : ارائه مطالب این کانال به صورت ترکیبی ارائه شده ، یعنی به مناسبت و یا اقتضای هر مطلبی به قالبی خاص توجه می شد ، در این زمینه سعی بر این بود تا از قوالب مختلف ( نوشته ، صوت ، تصویر ، فیلم ، عکس نوشته) با نوعی تنوع مطلب تهیه شود، البته ارائه مطلب در برخی از این صور و اشکال، تخصصی تر بوده ولی سعی می شد به مرور زمان اشکالات قبلی تا حد مقدور مرتفع و شکل ارائه پخته تر گردد ۰ انشاالله در سال جدید نیز سعی می شود از نظم و ترکیب و شیوه های جذاب تر و مناسبی تر استفاده شود ۰ در این زمینه نقد و پیشنهاد و راهنمایی تک تک اعضاء را در نوع ارائه بهتر مطالب صمیمانه خواستارم ۰
🔵 هشتم :با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و سایر اقتضائات این روزها ،مناسب تر دیده شد که تا آخر تعطیلات یعنی اواسط فروردین مطلب جدیدی در کانال نگذاشته و انشاالله بعد از آن اگر توفیق باشد بعد از تعطیلات دوباره در خدمت دوستان خواهم بود ۰
🔷نهم : از اعضای محترم و همراهان تقاضامندم چنانچه نکته و یا رهنمودی برای پر بارتر شدن هر چه بیشتر کانال دارند ، لطفا دریغ ننموده و بخصوص در این ایام پیشنهادات خود را نوشته و ارسال نمایند۰
✅دهم : در خاتمه به اعضای کانال توصیه می کنم ( بخصوص کسانی که طی ماههای اخیر به جمع ما پیوستند) در این مدت تعطیلی، اگر فرصت دارند، مطالب کانال را یکبار دیگر با تانی و تفکر بیشتر مرور نمایند ؛ چرا که برخی مطالب در صورتی که به طور کلی و جامع و با هم نگریسته شوند ، بهتر و عمیق تر و با معنای جدیدتر به نظر می آیند و البته این مطالعه و رجوع ثانویه بعد از آن نگاه کلی ، به تک تک موضوعات و موارد جزئی تر، عمق و محتوای بیشتری می دهد ۰
🔴به امید دیدار و توفیق گفتگوی مجدد
🔵در پناه حق ، موفق باشید۰
۰http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
چگونه و با چه ترفتدهایی دستگاه های جنگ روانی و پروژه های انقلاب سازی بیگانه و همفکرانشان در برخی مراکز علمی و رسانه ای و بخصوص فضای مجازی سعی می کنند ایران را در وضعیت یک تحول بزرگ و انفجار علیه انقلاب اسلامی جلوه دهند ؟ از نظر اندیشه سیاسی و نه صرفا جامعه شناسی سیاسی امکان و یا عدم امکان این امر چگونه تفسیر میشود ؟ آیا واقعا بحران اقتصادی همیشه پیش در آمد یک انفجار سیاسی است و در همین مرحله قابل حل نیست ؟ 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 ابطال پذیری مهندسی کاریکاتوری انقلاب در جامعه امروز ایران
(از تسری بحران اقتصادی تا ذهنیت سازی برای انفجار سیاسی )
✅یکی از مسائلی که التهابات روانی جامعه را در جهت کم رنگ کردن ثبات افزایش می دهد ، وخیم نشان دادن وضعیت کشور است ۰ در این رابطه می توان بیماری را فرض نمود که فقط دل درد و یا سر درد قابل علاجی دارد ، ولی طبیب بی مروت به او می گوید تمام بدنش سرطانی است و مرگ پایان کار بیمار می باشد ؛ در صورت پذیرش این امر توسط بیمار ، نه تنها او از لحاظ روانی قادر به هیچ حرکت سالم سازی نیست ، بلکه همان سردرد و دل درد اولیه را هم بزرگ جلوه خواهد داد ۰ با این مثال بهتر می توان به وضعیت روانی - سیاسی فعلی پرداخت :
🔴اول : تاکید زیاد بر بحران اقتصادی: اگر بر فرض شرایط فعلی کشور ما وضعیت بحران اقتصادی باشد، در گام اول در این جنگ روانی گفته می شود که این بیماری اقتصادی ، لاعلاج و سرطان زاست و شرایط غیر قابل مهار است ۰ با این سخن دل مردم را خالی کرده و آینده را تیره و تار جلوه می دهند ۰
🔵دوم : تسری این مسئله به سایر ابعاد و شئونات جامعه ؛ در این راستا بحران اقتصادی را به بحران سیاسی و فرهنگی و در نتیجه به "بحران مشروعیت " تداوم می دهند و بخصوص رسانه های حرفه ای ، با جنگ روانی کاری می کنند تا مسائل اصلی و فرعی جایشان عوض شده و در نتیجه شرایط التهاب بر جامعه سیطره یابد۰
🔴سوم کم کردن فاصله بحران تا انفجار : می دانیم مشکلات اقتصادی صرف و حتی بحران های اجتماعی و سیاسی می تواند از سوی عقلای قوم ، کنترل و به تدریج مرتفع گردد ؛ این مسئله صدها بار در تاریخ تحولات ایران و حتی غرب اتفاق افتاده است ؛ اما دستگاه جنگ روانی که دنبال نوعی "مهندسی و انقلاب سازی" کاذب است ، سعی می کند فاصله زیاد بحران تا انفجار یا (همان انقلاب) را یک شبه طی کرده و از این آب گل آلود ماهی خیلی بزرگ بگیرد ۰ به نظر می رسد در برخی تجارب تاریخی تحولات اجتماعی و سیاسی حتی در مرحله انفجار هم مسئله قابل کنترل بوده است ؛ چنانکه انقلاب امام در سال ۴۲ با ترفندهای خاصی از سوی رژیم پهلوی و غرب کنترل گردید ۰ در حقیقت در این مرحله گاهی سیلاب محکمی می آید ، ولی مسیرهایی در جامعه برای هدایت انرژی سیل ایجاد می شود که در نهایت قدرت تخریب آن را از بین می برد ۰
🔵به نظر می رسد طی نمودن سریع این مراحل و تبدیل یکی به دیگری در شرایط فعلی انقلاب غیر ممکن است و این چنین پروسه ای در واقعیت اتفاق نخواهد افتاد ؛ ولی به جای آن در فضای مجازی و روانی نوعی "مهندسی گذار" از "بحران به انقلاب " طراحی شده است که باید خطوط کلی آن شناخته گردد ۰
گام اولیه خنثی سازی این پروژه ، نشان دادن ذات حقیقی و تجربه تاریخی یک انقلاب واقعی می باشد۰ طنز تلخ قضیه اینجاست که غربی ها که در مواجهه با امواج سنگین یک انقلاب واقعی مثل انقلاب ۱۳۵۷ ایران حتی در ماههای آخر آن ، دنبال مدیریت و کنترل انقلاب بودند ، در این شرایط که اصلا قابل قیاس با آن دوران نیست از بن بست و ناامیدی و لاینحل بودن مسائل سخن گفته و این القائات را به جامعه به اصطلاح پمپاژ می کنند ۰
🔴از جمله مسائل ضد بحران بعد از وقوف به صورت مسئله واقعی و جدا نمودن یک انقلاب واقعی از شبیه سازی کاریکاتوری آن ، این است که در مرحله معضل اجتماعی و یا بحران اقتصادی با مدیریت" تاکتیک های موثر در یک استراتژی ثبات پذیر مشروعیت زا " بر این روند مهندسی شده مسلط و با برنامه ریزی آن را خنثی نمود۰ و البته ممتنع بودن انفجار و یا طولانی دیده شدن مسیر بحران به انقلاب دلیل بر کم کاری مدیران و نقد ناپذیری و سنگین شدن و توجیه سوء مدیریت های خرد و کلان در مرحله بحران و حل ننمودن آنها نباید تفسیر گردد۰
✅تجربه بی تفاوتی مردم در مرحله نظام سازی مشروطیت در ایران نشان می دهد ، دوباره انقلابی شبیه مشروطیت ایجاد نگشت ؛ ولی استعماری که از درب بیرون رفته بود از پنجره و یا منافذ تساهل و خوش خیالی مشروطه خواهان بازگشت ۰ ماجرای تلخ قزاق و قزاق زاده ای که پنجاه سال بر سرنوشت یک ملت حاکم شدند نه فقط حاصل ترفند استعمار ، بلکه ثمره بی بصیرتی مردم آن زمان می باشد۰
بی بصیرتی سیاسی نتیجه اجتناب ناپذیر گم شدن "خط " در تاریخ است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در جلسه پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی :
✅(به فرض وجود) بحران اقتصادی و اجتماعی با تدبیر و برنامه ریزی و عقلانیت قابل حل است و تبدیل آن به انفجار و انقلاب سیاسی با تبلیغات و توسل به فضای مجازی و نیروی خارجی و پول امکان ندارد۰ استحاله یک انقلاب بر ضد خودش در تاریخ معاصر ایران با دو کودتا با سرنخ خارجی صورت گرفته است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بسط نظریه داروینیسم اجتماعی در سیاست جهانی امریکا
( به مناسبت تروریسم خواندن سپاه پاسداران ایران از سوی امریکا)
✅به نظر می رسد عملکرد دولتمردان حاکم بر امریکا و ذهنیت و توهماتی که نسبت به کشورهای مستقل و غیر همسو با خود دارند از نوعی منطق زورگویانه و کدخدامنشانه و برتری خواهی عجیب حکایت دارد ؛ اما حرکت اخیر آنها در تروریسم خواندن نهاد مستقل نظامی یک کشور آزاد و غیرغربی ، ذهن ما را به نظریه "داروینیسم اجتماعی" متمایل می سازد ۰
🔴طبق نظریه داروینیسم اجتماعی گفته میشود که جوامع انسانی مانند ارگانیسمهای زیستی با یکدیگر برای بقا منازعه میکنند. جوامع امروزی غرب در این منازعه برتر از دیگران بودهاند و بنابراین عالیترین مرحله پیشرفت اجتماعی را که تاکنون به دست آمده است، نشان میدهند. پیش از ظهور انسانشناسی تجربی امروزی که گوناگونی فرهنگ انسانی را به طور مستند نشان میدهد و به اصطلاح شیوه نگرش اروپامدارانه مرتبط با داروینیسم اجتماعی کمک میکند، این نظریه در طی دوران تلاش برای دستیابی و استعمار ممالک آفریقایی، در میان قدرتهای اروپایی در اوج شهرت خود بود.
🔵بسط نظریه داروین از زیست شناسی به جامعه انسانی به عنوان یک قانون حیاتی و از داروینیسم اجتماعی به "داروینیسم سیاسی" و بین المللی در ذهنیت دولتمردان امریکایی حکایت از این دارد که از نظر آنان دنیا شبیه یک جنگلی است که اصل "بقای اصلح" ( نظریه منسوب به اسپنسر) یا حق طبیعی برتری و حیات قدرتمندترها نسبت به ضعیف ترها باید به هر قیمتی جاری و ساری باشد ۰ در چنین شرایطی به نظر می رسد در عمق استراتژی ایران اسلامی قوی بودن و قوی ماندن و استفاده کامل از تمامی ظرفیت های قدرت ملی ( سخت افزاری و نرم افزاری) امری اجتناب ناپذیر و ضروری می باشد ۰
🔴ذکر این نکته هم اهمیت دارد که شکل اجرا و بسط این نظریه که ( یادآور بسط قانون جنگل در جهان متمدن است ) در توجیه استعمار فرانو در عصر حاضر بیشتر از اینکه واقعی باشد در فضای مجازی و رسانه ای دیده میشود و همین ویژگی در بررسی میزان تاثیر داروینیسم اجتماعی در شرایط قرون گذشته و استعمار کهنه متفاوت از عصر حاضر و استعمار فرانو بایستی مد نظر قرار گیرد و برای جنبه نرم افزاری آن اهمیت ویژه ای قائل شد۰این سخن بدین معنا می تواند تعبیر شود که برای امریکا ترساندن و ترسانیدن مهمتر از وارد شدن در جهنم یک جنگ واقعی است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال
✅عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر نجفی
مرقومه امروز مورخ ۱۷ فروردین ماه جنابعالی را در کانال خواندم.
واقعا اقای دکتر نمیدانم چه جور امید به اصلاح امور دارید.
نمونه بروز شده و حقیقتا روشنی از برای عوامل ناامیدی وجود دارد.
دیدیم که مقام معظم رهبری صریحا درباره سانحه تلخ سیلاب فرمودند ما غفلت کردیم.
و اکنون فقط یک سئوال هست:
هر سه قوه کشور دارای بازوها و مجاری نظارتی ،حسابرسی و حسابکشی متعددی هستند.
اما این مجموعه نسبتا گسترده،من حیث المجموع یا به وظیفه خود عمل نکرده یا اگر عمل کرده،به اجرا نرسیده است!! که بازهم یعنی بی عملی.
آنهم در امر مهمی که سکولارترین حکومتها هم نیز بدان اهمیت وافر میدهند،دین اسلام که دیگر هیچ!یعنی صیانت جان آدمیان و اینجا جان مسلمین که حتما اهم است.
میخواهم عرض کنم وقتی در این واضحترین و شرعیترین و انسانیترین وظیفه،نظام ج.ا.ا کوتاهی کرده است،واقعا چه جور میشود به آینده ای که الآنش به سامان نیست،امیدوار بود.
اقای دکتر آمار ۶۳ جان باخته کم نیست.
و بماند نکات دیگری که متاسفانه نه با سنجه های امروزینِ
دنیای مدرن یا پسامدرن که با سنجه های دینی روشن،حاکی از آینده مبهم و روبه زوال ج.ا.ا است متاسفانه.
ای کاش جنابعالی که صاحب تالیفات سودمند در حوزه سکولاریسم و سکولاریزاسیون در جامعه ایران و اندیشه سیاسی این مملکت میباشید به این نکته امعان نظر بفرمایید-و شاید امعان فرموده باشید و بنده آگاه نباشم-که کامن ترین و غامض ترین نوع سکولاریسم ای بسا سکولاریسم در عرصه آینده پژوهی و آینده نگری یک حکومت دینی باشد.
و متاسفانه امروز شاهد این امر دهشت بار هستیم!فرقی نمیکند از جانب چه کسی سر بزند،صدر حکومت یا میانه آن یا عوام الناس.
روشن است که چنین رویکردی یعنی انحراف از مسیر دینی و فرو غلطیدن در افکار و آراء روشنفکری بیمار و معلول.
و السلام علیکم و رحمه الله
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
انقلاب ؛ افراط یا اعتدال.m4a
5.75M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام بر شما
به دلیل اینکه تا قبل از جمهوری اسلامی نظامی با ساختار های مشابه آن در تاریخ وجود نداشته ؛ بهتر نبود تغییرات سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و ... به صورت پیوسته و اصلاح گونه انجام میشد ؟
یا اینکه بسیاری از مسائل آن مورد بحث و تحقیق هرچه بیشتر در حوزه و دانشگاه قرار می گرفت؟
به نظرم این سیر ناگهانی و انقلابی تغییرات باعث افراط ، عجله ، فکر نکردن و تعصب های بیهوده شد.
البته که در کنار این مسئله ، ناامنی های داخلی و جنگ هشت ساله و تحریم های بین المللی تمرکز ما را کم تر کرد و حرکت نخبه های انقلاب را کند کرد.
از دید جوانی مثل من ، که بچه ی انقلابم ، عموم مردم و رهبران انقلابی تحت تاثیر جو آن روز ، عجولانه و بدون فکر عمل میکردند.
ما بدون اینکه مکتب انقلاب را مورد بحث و جدل در حوزه و دانشگاه قرار دهیم ، آن را به اجرا گذاشتیم.
سالهاست سطح فکری ما از مطهری یا بهشتی یا آوینی بالاتر نرفته و همان حرف ها را تکرار میکنیم.
عجیب نیست که چهل سال از اندیشه های انقلاب عقب افتادیم.
بخشی از انقلاب مانند وزنه برداری است که در ابتدای کار به دنبال شکستن رکورد جهانی است.
🔴پاسخ :
🔵نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰انقلابهای بزرگ : رکود یا صعود
✅انقلابها گاهی مسیر مشترک و شرایط و یا محدویت های تقریبا یکسانی را تجربه می کنند۰ از مسائل مهم در تاریخ انقلاب فرانسه آن است که انقلاب فرانسه خیلی زود با سرنوشت و جاه طلبی های ناپلئون بناپارت گره خورد و با شکست او فرانسه شرایط سخت رکود و حتی فرسودگی را پیش روی خود دید۰ در این شرایط ، عقلانیت مردم باعث شد در عین حالی که از دستاوردهای انقلاب فرانسه حمایت و صیانت می نمودند، ولی به عنوان عضوی قدرتمند در شرایط نظم جدید اروپا ظاهر شوند ۰
✅این صورت مسئله به نظر می رسد میتواند در مسیر هر انقلاب بزرگی قرار بگیرد تا ضمن غلبه بر شرایط سخت رکود (بخوانید تحریم و فشار) با صیانت از دستآوردهای قبلی و ظرفیت های نهفته انقلابش ، این شرایط خاص را طی نموده و قدرتمندانه در بین دیگر کشورها ظاهر شود۰ البته در مورد انقلاب فرانسه و اوج گیری زمانبر آن در دهه های بعد از معاهده وین این نکته جالب دیده میشود که فرانسه هر چند از جاه طلبی ها و کشورگشایی های ناپلئون بناپارت برای مدتی دست کشید ولی هرگز از توان و ظرفیت و ارزشهای فرامکانی و فرا زمانی کشوری که انقلاب فرانسه در آن رخ داده عقب نشینی ننمود و همیشه بزرگی و عظمت انقلاب خود را تا به امروز به رخ اروپا و سایر کشورهای جهان می کشد ۰ از این منظر این مسئله میتواند با نگاهی به گذشته و ذات هر انقلاب بزرگی مدنظر انقلاب اسلامی معاصر در کشور ایران هم باشد و این همان علتی است که انقلابهای بزرگ مشکلات را حل ، و فراتر از زمان و مکان صدورشان می روند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پاسخ دکتر موسی نجفی به اینکه «دست های پنهانی از انگلیس، صفویه را ایجاد کردند تا با عثمانی مقابله کند»
🎤 استاد نجفی: انگلیس در برابر صفویه عددی نبود که در پیدایش آن نقش داشته باشد👌👌
@darseenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ شفاهی :
✅پرسش : نسبت تمدن با فرهنگ چیست ؟
نسبت تمدن با توسعه چگونه است ؟
آیا در اسلام و انقلاب اسلامی اصلا توسعه جایگاهی در تمدن دارد؟
شهرنشینی چه نقشی در تمدن دارد ؟
🔴جواب :
نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
🎤 سخنرانی دکتر #موسی_نجفی
🔰 با عنوان: اهمیت #صفویه در تاریخ ایران معاصر
💠 دکتر نجفی رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی و مدیر گروه تاریخ معاصر مؤسسه امام خمینی(ره)✅
🔰 استاد نجفی صاحب نظریه «تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» در کرسیهای نظریه پردازی است و در این سخنرانی می کوشد تا نظریه خود را تبیین نماید🌹
🎤برترین سخنرانی ها در موضوع تاریخ را در مدرسه انقلاب بشنوید
@darseenghelab
دکتر موسی نجفی
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال ✅عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر نجفی مرقومه امروز مورخ ۱۷ فرور
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال
✅به توجه به اظهار نظر یکی از همراهان کانال در مورد امید و یا یاس از بهبود اوضاع ، و انتشار آن ، از سوی مخاطبین اظهار نظرهایی صورت گرفت که به انعکاس یکی از این نظرات می پردازیم :
آیا باید به اصلاح امور امید داشت؟
🔴 اندیشیدن درخصوص مسایل سیاسی و اجتماعی برای درک عمیق تحولات و رسیدن به چشم-اندازی برای امیدواری یا ناامیدی نسبت به آینده، نیازمند وسعت دید بیشتری از نگریستن به صرف مسایل محدود یک دوره است. لیست کردن مسایل و مشکلاتی که امروز گریبان گیر جمهوری اسلامی است زمانی می¬تواند تحلیل منطقی ومعطوف به واقعیتهای عینی را به دنبال داشته باشد که درک درستی از تحولات تاریخی گذشته و همچنین ظرفیت¬های بالفعل و بالقوه فعلی داشته باشیم. در عین حال شناخت نظام بین¬الملل و تحولات آن بستر لازم برای نتیجه گیری های علمی را فراهم میکند.۰
درک مسایل و مشکلات چون آشکارا جلوی دیدگان همه است و رسانه¬های معاند و مخالف نیز در برجسته کردن آن ید طولایی دارند برای همه کس به آسانی قابل فهم است.ذهن انسان بطور طبیعی مشکلات را فراتر از آنچه هستند تصور می کند و به همین جهت چه در مسایل فردی و چه در مشکلات اجتماعی انسان زود دچار یاس و نامیدی میشود
لا يَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَيْرِ وَ إِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَؤُسٌ قَنُوطٌ هرگز انسان از طلب خير (اموال و رفاه دنيا) خسته و سير نمىشود، و چون شرى و آسيبى به او رسد مأيوس و نوميد گردد.فصلت (49)
ظرفیت¬های بالفعل نیز اگرچه از این امر مستثنی نیست(جلوی دیدگان همه است) اما در آشفته بازار اخبار و تحلیل¬های رسانه¬ها و فضای مجازی به راحتی از جلوی دیدگان عموم کنار می¬رود.
درک صحیح زمانی و برای کسی حاصل می¬شود که توان جمع چند موضوع را هم زمان داشته باشد:
🔴 اول مبتنی بر فلسفه تاریخ سلامت و بیماری جامعه را بشناسد و دریافته باشد همانگونه که بسیاری از بیماری¬ها بدن انسان را مقداری از تعادل خارج می¬کند و ضرورتا موجب مرگ نمی شود بسیاری از بحران¬های اجتماعی نیز ممکن است اجتماع را از تعادل خارج کند اما همانگونه که بدن انسان توانایی غلبه بر بیماری را دارد اجتماع و نظام برآمده از آن نیز توانایی غلبه بر بحران¬ها را دارد، هرچقدر این انسان و یا نظام سیاسی اجتماعی جوان¬تر باشد روشن است که طبیعتش برای غلبه بر مشکلات قوی¬تر است.
🔵دوم تحولات سیاسی اجتماعی در طول تاریخ یک ملت و بررسی مقاطع مشابه و غیرمشابه نیز به درک فراتر از مسایل روز کمک می¬کند. در این خصوص سه مسأله مهم است
🔶1. اینکه نسبت به گذشته تاریخی چه مسیری طی شده و آیا در این مسیر طی شده جامعه رو به پیشرفت و تکامل بوده است
🔶 2. بحران های گذشته در مقایسه با بحرانهای فعلی چه میزان خسارت به دنبال داشته و مهمتر نظام های سیاسی گذشته در مقایسه با نظام برآمده از انقلاب اسلامی چه میزان ظرفیت و توانایی مقابله با این بحران ها را داشته و تا چه میزان توانسته نسبت به حل بحران اقدام کند ؟
🔶3. در چه شرایطی بحران¬های گذشته تبدیل به شورش یا نهضت شده است.؟
نمونه های تاریخی فراوانی برای هر یک از موضوعات فوق می توان ارایه کرد به عنوان مثال در قحطی بزرگ کمترین تعداد کشته¬شدگان 4 میلیون نفر ذکر شده است واکنش سیاسی اجتماعی چه بوده؟ اساساً شکل¬گیری شورش و حتی نهضت نیازمند مولفه¬های مهمی است که در نگرش سیاسی به مسایل موجود هیچ یک از آنها دیده نمی¬شود.🔴سوم توانایی برقراری نسبت صحیح و مقایسه دقیق میان تحولات سیاسی اجتماعی یک جامعه با جوامع و انقلابهای دیگر. انقلاب ایران را تا حدودی می توان با انقلاب فرانسه مقایسه کرد. بحرانهایی که انقلاب فرانسه به واسطه انحراف از اصول انقلاب با آن مواجه شد قابل مقایسه با بحرانهایی نیست که جمهوری اسلامی ناخواسته گرفتار آن است.
🔵چهارم داشتن درک صحیح از تحولات منطقه¬ای ، نظام بین¬الملل و مولفه¬های مهم قدرت در این نظم و شناخت استراتژی¬¬ها و راهبردهای بازیگران آن برای غلبه بر رقیب.
ذهن و تفکری از فهم دقیق امید و ناامیدی می¬گوید که توانایی درک همزمان این چهار میدان گسترده را داشته باشد. محدود شدن در مقطع خاصی از زمان بدون توجه به تمام ابعاد صحنه بازیگری یک انقلاب بزرگ و پشتوانه های تاریخی آن همانند دیدن یک عکس از یک حادثه دلخراش ازصحنه فیلم چند ساعته است. شاید کسی بپرسد برخی توانایی تحلیل همزمان این میدان وسیع را دارند اما معتقدند که در شرایط نا امید کننده ای قرار داریم . چنین چیزی ممکن است اما باید توجه داشت انسان ها همواره مطابق حقایقی که دریافت می کنند اظهار نظر نمی کنند برخی مسایل همانند آمال و آرزوها ، منافع مادی یا حتی نگرشهای سیاسی ممکن است همانند چتری بر واقعیات عینی سایه افکنده و مانع بروز تحلیل های مطابق با واقع شود.
دکتر سید رضا حسینی دکترای علوم سیاسی
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅با عرض سلام و تقدیم احترام و تبریک سال جدید خدمت شما استاد گرانقدر
دانشجوی مقطع دکتری رشته روابط بین الملل هستم و در نظر دارم از متن بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص شروع گام دوم انقلاب موضوعی را به عنوان پایان نامه انتخاب کنم .
ممنون و سپاسگزار میشم اگه در این خصوص بنده را از نظرات و راهنمایی های ارزنده خودتون بهره مند بفرمایید .
در پناه خداوند موفق و سربلند باشید.
🔴جواب :
نجفی :
با تشکر از شما دوست عزیز ، در جواب این پرسش میتوانم دو نکته مهم را یادآوری نمایم :
مباحث علوم سیاسی و یا اندیشه سیاسی و یا روابط بین الملل نسبت به انقلاب اسلامی و یا کلام و اندیشه های راهبردی رهبری در دو سطح قابل تحلیل است :
🔶اول : در "سطح کلان " شما باید فرهنگ سیاسی و استراتژی کلی انقلاب اسلامی را درباره مناسبات بین الملل و محیط جامعه حهانی مستقلا تجزیه و تحلیل نمایید و با این نگرش کلی به نوعی نظریه پردازی تراز انقلاب اسلامی نزدیک شوید ۰
🔶دوم : در موضوعات جزیی تر و خاص،بعد از در نظر داشتن کلیات به اولویت بندی مسائل فکری و نظری بین الملل پرداخته و این مسائل را از زاویه انقلاب اسلامی به بحث بگذارید ۰
اما اگر در ارتباط با پرسش تان موضوع خاصی در نظر دارید، بعدا با من در میان بگذارید؛ چون قبلا در موارد مشابه نیز از عنوان کردن موضوع جزیی برای پایان نامه خاص پرهیز می کردم و توصیه ام به دوستان این بوده و هست که موضوع رساله باید تماما از تراوش ذهنی و حساسیت های فکری خود دانشجو نشئت بگیرد ۰
فقط نکته مهمی که میتوانم به شما توصیه کنم این است که تا در مورد "نظم جهانی" و مسائل مربوط به ماهیت امروز و آینده اش به جمع بندی علمی درستی نرسیده اید ، بحث در موضوعات دیگر نمیتواند به درستی و با تعمق همراه و یا نتیجه بخش باشد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
انالله و انا الیه راجعون
پنجاه و هفت سال قبل من و برادر دوقلویم مصطفی با هم متولد شدیم ؛ امشب در این غروب جمعه ماه شعبان ، او ندای آسمانی "ارجعی الی ربک " را لبیک گفت و روح پاک این همزاد عزیزم به ملکوت اعلی طیران نمود ۰ از دوستان و همراهان خوب کانال میخواهم در این ایام عزیز و مبارک (متعلق به آقا و سرورمان ولی الله اعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف ) با قرائت فاتحه و ذکر صلوات روح این انسان مومن و فداکار و پزشک بسیار متعهد و غیور و ولایی و مداح اهل بیت علیهم السلام را شاد نمایند۰