تهران- ایرنا- اساتید و پژوهشگران شرکت کننده در نشست هویت ملی در گام دوم رهبری، تاکید کردند: مقام معظم رهبری با جمع بندی افتخارآمیز از چهل سال گذشته و گشودن افق های پیش رو برای گام دوم انقلاب، در راستای تمدن سازی عمل کردند.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، نشست هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری توسط پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی و با همکاری مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این نشست جمعی از اساتید و پژوهشگران علوم سیاسی و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حضور داشتند.
ادامه در 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبل
🔰 دکتر نجفی در نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی :
🔴بیانیه گام دوم مانیفست نیست
✅رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی در این نشست با بیان اینکه برخیها از بیانیه گام دوم تعبیر به مانیفست (مرامنامه) میکنند، گفت: به نظر من این تعبیر نادرست است. کلمه مانیفست بیشتر در احزاب کمونیستی و سوسیالیستی به کار میرفت و این واژه برای بیانیه گام دوم مناسب نیست.
موسی نجفی ادامه داد: برخورد ما با بیانیه گام دوم باید برخورد با صحبتهای یک نظریه پرداز و فیلسوف سیاسی باشد و از این زاویه بیانیه را تحلیل کنیم. وقتی کلمه مانیفست را استفاده میکنیم نگاه ما به رهبر انقلاب بیشتر به عنوان رهبر یک حزب و جریان سیاسی قلمداد میشود. این در حالی است که رهبری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی جایگاه بالاتری از این مسئله دارد و نباید جایگاه رهبری را تقلیل داد.
نجفی با بیان اینکه نباید تنها به تکرار مطالب گام دوم اکتفا کرد، بلکه باید با این متن به صورت آزاد روبرو شد، گفت: نگاه تقلیدی برای تبیین بیانیه مناسب نیست، بلکه باید اندیشههای مختلف را ارائه و از بیانیه و چارچوب آن، پاسخهای مدنظر را استخراج کنیم. در این صورت بیانیه میتواند تبدیل به یک نگاه خلاقه تمدنی و گام دوم در مسیر انقلاب اسلامی شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این بیانیه با چهار تمدن مواجه است، گفت: تمدن اول، تمدن گذشته اسلامی است که در قرون اولیه ظهور اسلام متجلی بود. تمدن دیگری که این بیانیه با آن مواجه است، تمدن گذشته شیعی ما ایرانیها است که در صفویه متبلور شده است. تمدن غرب هم از جمله تمدنهایی است که ما با آن مواجه هستیم و نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم.
این پژوهشگر اندیشه سیاسی تمدن چهارمی که بیانیه گام دوم با آن مواجه است را تمدن آینده مهدوی دانست و تصریح کرد: بیانیه گام دوم با این چهار تمدن مواجه است و نسبتهای مختلفی با این تمدنها دارد و نیازمند آن است که تمدنهای رقیب را نقد و تحلیل و بررسی کند و با تمدنهای هم سو، نزدیک و ارتباط خود را افزایش دهد.
نجفی ادامه داد: در بیانیه گام دوم دو بحث مورد توجه قرار گرفته است؛ بحث اول جمع بندی افتخار آمیز گذشته است. رهبری در این بخش با توجه به دشمنیهایی که صورت میگیرد و برخی جریانها تلاش میکنند، عملکرد نظام را در چهل سال گذشته سیاه و غیر درخشان جلوه دهند، به بیان دستاوردها در کنار اشاره به ضعفها پرداخته اند و نشان داده اند حرکت نظام، حرکت موفقی بوده است.
وی افزود: در بخش دوم بیانیه، رهبری نگاه به آینده دارند و با برشمردن ظرفیتهای نظام و کشور سخن از امید دارند و بیان میکنند که این امیدواری مبتنی بر توهم و از روی ندیدن واقعیتها نیست، بلکه حتی با دیدن ضعفها، توانمندیهای به قدری برجسته است که باید به گام دوم انقلاب امیدوار بود. رهبری در مقابل جریان های مختلفی که تلاش میکنند چهل سال گذشته را سیاه و پر از ضعف نشان دهند تا بتوانند مردم نسبت به آینده نظام ناامید کنند؛ نگاه واقع بینانه ای ارائه میکنند تا مانع ایجاد این یاس در جامعه شوند. به عنوان مثال رهبری از تشدید معنویت و اخلاق در این بیانیه صحبت میکنند؛ این در حالی است که برخیها جریانها به طور مرتب خلاف این مسئله را به جامعه پمپاژ میکنند.
نجفی با بیان اینکه انقلاب ایران هنوز انقلاب جوانی است و نمیتوان از انقلاب جوان انتظار داشت در چهل سال بتواند مفاهیم مختص به خود را جا بیندازد و مقابل تمدن چهارصد ساله غرب بایستد، گفت: معمولاً بعد از انقلابهای جوان تمدنهای جدید ساخته میشوند. در صفویه هم صد سال اول دوره تأسیس و تثبیت بود و در زمان شاه عباس تمدن صوفیه ساخته شد. در انقلاب اسلامی هم، دوره امام دوره تأسیس و تثبیت و دوره رهبری دوره تثبیت و شکل گیری طلیعههای تمدن نوین است.
نجفی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیتهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر انقلاب اسلامی مفاهیمی مانند استقلال، خود باوری، اراده ملی و … را بتواند درونی کند، این ظرفیت را دارد که تمدن غرب را به چالش بکشد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هویت و تمدن.m4a
6.78M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅پرسش اول :
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد محترم جناب آقای موسی نجفی
پرسش بنده پیرامون روش عملکرد برای ادامه تحصیلِ آکادمیک ذیل مباحث تمدنی و هویتی می باشد.
آیا برای ورود به مسائل شناخت جامعه به نحوی که منجر به شناخت سنت ها و قوانین اجتماع برای جامعه سازی و تمدن سازی و از طرفی مباحث هویت شناسی برای هویت سازی (ناظر به مطالب هویتی حضرتعالی در کتاب هویت شناسی) به نظر شما ،تحصیل در رشته جامعه شناسی مسیر صحیح تری می باشد یا رشته علوم سیاسی و ضمنا کدام گرایش ؟
هم چنین به نظر جنابعالی برای شناخت این مسائل و در واقع هست و نیست های اجتماعی از منظر اسلام، اجتهاد را به چه میزان تعیین کننده می دانید؟
ضمنا بنده طلبه پایه ۶ حوزه هستم.
🔷با تشکر و قدر دانی از زحمات شما....
ببخشید از زمان فرستادن سوال بنده نسبتا زمان زیادی گذشته، این طبیعی هست یا مشکلی وجود دارد؟
دوباره تشکر از زحمات شما
✅پرسش دوم:
سلام علیکم
خسته نباشید و ممنون از مطالب مفیدتون
یک سوالی از خدمت آقای دکتر داشتیم؛
در صورت امکان سیر مطالعاتی پیشنهادی ایشون برای تاریخ اسلام و تاریخ مشروطه به بعدرو بفرمایید.
🔴جواب :
نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ ذی القعده سالروز تولد مسعود حضرت امام رضا علیه السلام
✅دکتر نجفی : خط اصلاح نظام سیاسی آنهم نظام بسته و خشک خلافت از جمله موارد مهمی است که تمدن رضوی با محوریت امامت و ولایت را از خط اموی - عباسی حاکم بر تاریخ خلافت در تمدن اسلامی متمایز می کند ۰ این مسئله میتواند برای کسانی که فکر می کنند نظریه تمدن رضوی یک ایده تحقق نیافته و آرمانی شیعی در دل تاریخ است را مورد مناقشه و نقد قرار داده و دو خط عینی و عملی را در تاریخ اسلامی شاهد بود :
خط و جریان اول : اصلاح و نقد تاریخ انحصاری خلافت از جنبه مشروعیت اولیه در دو قرن اول تا سال ۲۰۱ هجری قمری که همان سال ولایتعهدی امام رضا علیه السلام است ۰
خط و جریان دوم : هموار نمودن و مشروعیت بخشی به جریان های سیاسی خارج از دایره خلافت و شیوه های حکومتی غیر امپراطوری و غیر متمرکز و موازی خلافت ؛ همان جریانی که آرام آرام در قرون بعدی با استقلال بخشهایی از ممالک اسلامی و از جمله ایران را در پی داشت ۰ همه اینها را میتوان با نگاه تخصصی و عمیق تر در تحقق عینی ابعاد مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام در نظریه تمدن رضوی شاهد بود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
عبرت از "راهبرد های سطحی" در تاریخ برای سیاست امروز ایران
✅هنری کیسینجر دیپلمات و استراتژیست کهنه کار امریکایی در کتاب نظم جهانی در مورد وقوع فاجعه بار جنگ جهانی به نکته ای اشاره میکند که میتواند از جهاتی مهم باشد ؛ او معتقد است که :
تاریخ "کار سطحی" استراتژیکی را دیر یا زود تنبیه می کند ، جنگ جهانی اول در گرفت ، زیرا رهبران کنترل بر تاکتیک هایشان را از دست دادند۰
کتاب نظم جهانی ، ص ۸۴
🔴مطلب مذکور مهم است چرا که هر وقت رهبران در راهبرد کلان دچار تحلیل غلط میشوند ، در نهایت قافیه را باخته و کنترل مدیریت شرایط را از دست میدهند؛ برای مثال می توان از استراتژی سطحی "تعامل با غرب" بدون در نظر گرفتن سایر عوامل قدرت سخن گفت۰ راهبرد کلانی که در سیاست امروز ما به دنبال خود ، برجام را متولد کرد و با گذاردن تقریبا همه تخم مرغها در یک سبد ، دولتمردان و دیپلماتها دست برتر کنترل تاکتیک هایشان را از دست دادند۰
به نظر من از این منظر می توان نوعی آسیب شناسی جدی نسبت به راهبردی غلط در تاریخ ایران بدست داد ؛ راهبردی سطحی که دکتر مصدق نسبت به امریکا انجام داد و قبل از ان هم گروهی از مشروطه خواهان ، مردم را راهی بست نشینی در سفارت انگلیس نمودند۰ نتایج این راهبردهای غلط در تاریخ قرن اخیر نه تنها از دست دادن مدیریت تاکتیک و بخشی از استقلال کشور شد، بلکه دو کودتای استعماری سوم اسفند ۱۲۹۹ و ۲۸ مرداد۱۳۳۲ نتیجه آن بوده است ۰
راستی سیاستمداران ما کی میخواهند از تاریخ درست درس بگیرند، تا بتوانند درست درس پس بدهند!!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سیاست انگلیسی ؛ نقد بگیر و نسیه معامله کن
(روایت تاریخی از روحیات اروپایی در جنگ اول جهانی)
✅از جمله مطالب و موضوعاتی که می تواند گره گشای برخی نزاع های سیاسی داخلی باشد ، رجوع فکری به تاریخ تحولات و رفتار قدرتهای بزرگ در شرایط بحرانی است ۰ در سالهای ۱۹۱۶ و ۱۹۱۷میلادی انگلیسی ها مایل بودند در جبهه شرقی جنگ جهانی کار امپراطور عثمانی را یکسره کرده و بدین طریق حساب آلمان و جبهه غربی را هم معلوم نمایند ؛ لذا ضمن ارتباط با "ترکان جوان" و بخصوص انور پاشا و برخی شخصیت های متنفذ در حکومت عثمانی ارتباط برقرار کرده و بعد از پیشنهاد رشوه کلان و دادن وعده سپرده های بانکی زیاد به آنها ، چند درخواست مطرح نمودند :
استقلال عربستان و خودمختاری محلی ارمنستان و سوریه و قیمومیت عملی بریتانیا بر بین النهرین و فلسطین و آزادی عبور از داردانل ۰ اما در مقابل لوید جورج نخست وزیر وقت بریتانیا ، الغای کاپیتولاسیون و کمک به اقتصاد ترکیه را برای بعد از جنگ مطرح نمود ۰ هر چند طرف ترک ظاهرا زیر بار این خفت و درخواست ها نرفت ، ولی در این روایت تاریخی روحیه" نقد بگیر و نسیه بده " اروپایی و طمع ورزی انگلیسی کاملا مشهود است ۰ البته مثال های متعدد در این زمینه و در ابعاد بیشتر در تاریخ وجود دارد که ذکر هر یک صفحه زشتی از تاریخ استعمار را شامل می گردد ۰
🔴آیا انگلیس دیروز و امریکای امروز و اصولا حرص و طمع استعماری غرب در اصل و ذات تفاوتی نموده است ؟ جواب این است در ماهیت خیر! ولی در برخی شیوه ها، استعمار کهنه به "استعمار نو " متحول شده است۰
البته با تاسف زیاد باید گفت، همچنان خوش بینی مردان سیاست در شرق نسبت به غرب و اعتماد بی جا به این مردان روبه صفت ، ساده لوحانه ادامه دارد ۰
و شاید عبرت نگرفتن درست از تاریخ !!
شاید این پرسش وجه بیشتری داشته باشد : ما کی قرار است از تاریخ عبرت بگیریم؟!
https://eitaa.com/drmousanajafi
منبع شناسی و نقد آن.m4a
7.11M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام. از آقای دکتر سوالی داشتم.
منابع تاریخی چطور اعتبار سنجی میشن؟ و از کجا بدونیم منبعی که داریم استفاده میکنیم مطالبش درست و تحریف نشده و بدون غرض بوده؟
اگه از یه منبع تاریخی برای کسی مطلبی گفتیم و اون شخص به منبع ما ایراد گرفت ، باید چیکار کنیم؟
در کل چطور بدونیم که یک منبع و کتاب تاریخی درسته و معتبره؟
🔴پرسش دوم :
عرض سلام و خداقوت خدمت استاد ارجمند
ضمن تشکر از جنابعالی، بنده اخیرا مسئول کتابخانه یکی از حوزه های علمیه شده ام. ان شاالله در نظر دارم همراه با کتب تخصصی طلاب، در زمینه تهیه منابع تاریخی و سیاسی هم اقدام کنم. از حضرتعالی درخواست داشتم معرفی کاملی در این زمینه به حقیر داشته باشید.
ممنون از توجه شما.
✅پاسخ :
نجفی :
لطفا برای جواب به این دو پرسش به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دوره پهلوی.m4a
7.44M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد نجفی.
وقتتون بخیر باشه.
امکانش هست کانالی معرفی کنید درباره اوضاع قبل از انقلاب،یعنی هم خوبی های قبل از انقلاب و هم بدی های قبل از انقلاب رو بررسی کرده باشه؟
✅پاسخ :
نجفی :
لطفا برای جواب به این پرسش به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👇👇👇
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : تمدن نوین اسلامی در نسبت با یک زنجیره از مفاهیم و حوزه های تمدنی دیگر قابل فهم و ارزیابی است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه :
✅اینکه پرسش می کنید با توجه به عقب ماندگی جهان اسلام و پیشرفت تمدن غرب چگونه میشود از تمدن در کشورهای اسلامی سخن گفت باید گفت ؛ این وضعیت تمدنی محدود به ایران و چند کشور محدود است و اکثر مناطق اسلامی در مراحل قبل از تمدن قرار داشته و حتی نه تنها در مرحله تهاجم تمدنی که در مرحله بحران فرهنگی و هویتی قرار دارند ۰ از این لحاظ دست برترهویت تمدنی با ایران اسلامی شیعی می باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
پرسش و پاسخ قسمت اول.mp3
15.49M
🔊 #فایل_صوتی
🎙 دکتر #موسی_نجفی
عنوان: پرسش و پاسخ پیرامون #آینده_ایران
🔰 آیا جمهوری اسلامی در نظام ولایت فقیه و تفکیک قوا دچار التقاط شده است❓
چرا قائل به تمدن رضوی هستیم و چگونه ولایت رضوی را در بستر تمدنی می بینیم❓
🚨 با وجود آسیب های اجتماعی فعلی کشور، آیا تئوری پردازی در سطح تمدنی صحیح است❓
💠 شواهد تقابل تمدنی اسلام با تمدن غرب چیست؟ آیا قلب تمدن غرب و موتور محرک آن، الحاد است❓
🔆 چیزی که در بستر الحاد شکل گرفته چگونه می توان از او استفاده توحیدی نمود؟ مساله گزینش فقط در ابزار و تکنولوژی است یا شامل علوم انسانی می شود❓