eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
884 عکس
364 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر موسی نجفی
🔰اظهار نظر انتفادی یکی از مخاطبین محترم : 🔴 بی بصیرتان تاریخ ✍ وقتی "یپرم" رئیس ارمنی لامذهب، جان
🔰اظهار نظر و جواب یکی از مخاطبین محترم ✅سلام عليکم. ضمن تشکر از توضيحات و اطلاع‌رساني دوستان، درباره مطالب و تحليل نويسنده فوق، سه نکته را به اختصار ذکر مي‌کنم: 🔴1. سندي که به نقل از کتاب خانه بر دامنه آتشفشان (نوشته مرحوم استاد منذر) آورده شده، به صورت ناقص و بريده است. طبق بخشي از نقل،آخوند بعد از مطالعه تلگراف شهادت شيخ فضل‌‌الله،‌ به شدت متأثر و عصباني شد و جلسه را ترک کرد (خانه بر دامنه آتشفشان، ص 252ـ253). 🔵2. بررسي و تفسير مواضع و انديشه‌هاي حوزة مشروطه‌خواه نجف به صورت عام و آخوند خراساني به صورت خاص، نيازمند مجال وسيعي است. در اين زمينه، هم رويکردها و تفاسير شبه‌سکولار (از سوي افرادي مانند دکتر کديور، دکتر فيرحي و آقاي ثبوت) که آخوند و همراهانش را مخالف نظام مبتني بر ولايت فقيه معرفي کرده و در مقام ترويج آن هستند وجود دارد، و هم رويکردهايي مانند رويکرد نويسنده متن فوق که با توجه به عدم همراهي آخوند با شيخ‌فضل‌الله نوري در انتقاد و سپس تحريم مشروطه، وي را آماج نقد قرار مي‌دهند، وجود دارد. حقير، نظر خويش را در کتاب «مشروطه اسلامي: زندگي و انديشه سياسي آخوند خراساني» که به زودي منتشر خواهد شدـ به تفصيل آورده‌ام. بخشي از جمع‌بندي کتاب که ناظر به مطالب نويسنده محترم متن فوق است را ذکر مي‌کنم: 🔶«آخوند خراساني که در انديشه سياسي ثابت خويش، همچون اکثريت فقهاي شيعه، مراتب چهارگانة مشروعيت را به‌ترتيبْ حاکميت معصوم، فقيه جامع‌الشرايط، عدول مؤمنين و فساق مسلمين دانسته بود، با نظر به جامعة ايرانِ عصر مشروطيت و محيط سياسي آن، چنين تشخيص داد که امکان عملي حاکميت فقهاي جامع‌الشرايط در آن زمانه وجود ندارد. ايشان با برداشت و تفسيري اسلامي، به حمايت و سپس رهبري نظام مشروطه عيني (در قالب مجلس شوراي ملي در تهران و قانون اساسي و متمم آن)، اقدام کرد. اين تفسير وي و ديگر علماي مشروطه‌خواه موجب تولد الگوي سياسي «مشروطة اسلامي» شد. 🔷اين الگو ظرفيت آن را داشت تا در پرتو قوانين اسلامي، بر تصرفات ظالمانه و خودسرانه پادشاه و حاکمان لگام زند و زمينه‌هاي استقلال و آباداني جامعة اسلامي، تحقق عدالت اجتماعي و عملي شدن احکام اسلامي را فراهم ‌آورد؛ اما «ضعف اطلاعات درباره وضعيت ايران» و نيز «عدم شناخت صحيح از غرب و مشروطه غربي»، از جمله علل عدم تحقق عملي اين الگو بود. در واقع، دو آسيب يادشده‌ ‌موجب شد الگوي مشروطه اسلامي، بر اساس محيط سياسي ذهني شکل گيرد، نه محيط سياسي عيني. تصور آخوند اين بود که واقعيت خارجي مشروطه (قانون اساسي و مجلس شوراي ملي)، بر پايه تصوير وي از مشروطه شکل گرفته است؛ درحالي‌که چنين نبود و مشروطه محقَق، اگر نه صبغه غربي، دست‌کم التقاطي از الگوي اسلامي و غربي بود؛ از سوي ديگر دو آسيب مذکور را مي‌توان از علل مهم اختلاف ميان علما (و به صورت خاص آخوند خراساني با شيخ‌فضل‌الله نوري) برشمرد؛ در نتيجه، عمده اختلاف علما در مشروطه، صغروي و در مقام تطبيق کليات بر خارج بود، نه آن که اختلاف، کبروي و در مقام انديشه‌ورزي بوده باشد. ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆 به‌نظر مي‌رسد با گذشت مدتي از مشروطه دوم، هر دو آسيب يادشده («ضعف اطلاعات دربارة وضعيت ايران» و نيز «عدم شناخت صحيح از غرب و مشروطة غربي») به‌صورت نسبي کم‌رنگ شد: چراکه آخوند خراساني و حوزه مشروطه‌خواه نجف، هم آگاهي بهتري از وضعيت ايران و فعالان سياسي آن پيدا کردند و هم توانستند به مرتبه‌اى از شناخت فرهنگ و تمدن جديد غرب نايل شوند. بر اين اساس، آخوند در مشروطه دوم، تلاش‌هاي زيادي براي اصلاح مشروطه موجود انجام داد. وي به‌رغم انتقادات و اعتراض‌هاي بسيار به عملکرد مسئولان، از حمايت اساس نظام مشروطه دست نکشيد. 🔴شايد بتوان گفت: آگاهي آخوند از شرايط سخت نظام‌سازي بر مبناي الگوي سياسي، و لزوم پايداري در تطبيق الگوي ذهني بر نظام بيروني، وي را در موضع خويش استوار نگاه داشته بود. آخوند، از اين حيث برخلاف شيخ‌‌ شهيد فضل‌الله نوري بود: شيخ‌فضل‌الله و علماي هم‌طيف او، پس از آگاهي از تضاد مشروطه غربي با اسلام، و بعد از آنکه رويکرد انتقادي به مشروطة موجود را با طرح شعار «مشروطه مشروعه»‌ پي گرفتند تا بتوانند با تصرف آگاهانه در مشروطه غربي آن را بومي و اسلامي کنند، نهايتاً در موضع خود استوار نماندند و به تحريم و مقابله با مشروطه و بازگشت به نظام دوسويه‌اي حاکميت (هرچند با انجام اصلاحات) پرداختند؛ 🔵لکن عمل آخوند نشان مي‌دهد که با وجود تصحيح و رشد آگاهي وي دربارة مشروطه غربي و وضعيت ايران، و به‌رغم مشکلات و موانع زياد، همچنان بر الگوي مشروطه اسلامي وفادار ماند تا اين الگو را در خارج محقق کند. از اين زاويه، عدم تغيير موضع آخوند در مشروطه‌خواهي را مي‌توان ويژگي مثبتي به‌شمار آورد. بااين‌حال، در کنار فعاليت‌هاي مخرّب فرصت‌طلبان و غرب‌گرايان داخلي، دخالت‌هاي دو دولت استعمارگر روس و انگليس و اشغالگري آنان، مانع جدي در آرامش وضعيت ايران و تحقق الگوي مورد نظر بود. درگذشت ناگهاني و مشکوک آخوند (پس از اولتيماتوم روس و حکم جهاد آخوند و اعلام حرکت وي به ايران)، موجب کاسته شدن تأثيرگذاري حوزة نجف در حوادث ايران، و به‌نوعي تثبيت دوگانگي و التقاط اسلامي ـ غربي در نظام مشروطه گرديد». 3. مطلبي که از مقام معظم رهبري نقل شده، ناظر به دو آسيبي‌است که بيان کردم. 🔶دکتر علیرضا جواد زاده عضو هیات علمی موسسه امام خمینی - قم http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
📣 ⚠️ - و انتم الاعلون 📚 فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما 📚 مشروطه‌شناسی 📚 تاریخ معاصر ایران 📚 بصیرت تاریخی 📚 تمدن رضوی 📚 تمدن برتر 📚 درآمدی بر تمدن اسلامی ⛔️ با ۳۰% 📚آنلاین از 4soooq.ir بخرید. @chaharsoooq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دوره امام و انقلاب- مرداد ۱۳۹۸ -تهران - حوزه علمیه راه زینب ✅دکتر نجفی : ✅چرا بیداری اسلامی در دهه اخیر در کشورهای اسلامی شکست خورد ؟ 🔴 فقدان نظریه سیاسی و یا تمدنی چه نقشی در این آسیب شناسی دارد؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم ✅سلام خدمت استاد عزیز و تشکر بابت پاسخ به سوال بنده، منظورم از طرح سوال این بود که یه زمان هایی در تاریخ بوجود میاید که مردم از نظر فکری وحدت دارند ولی زمانی هم پیش میاید که فکر های متفاوت یا انحرافی بین مردم یه جامعه پیش میاید و اگر بخواهیم وحدت بین مردم را حفظ کنیم حق و باطل معلوم نمیشود، و بنابر این نیاز به قطب قطب کردن جامعه هست، یه فکر هم به ذهنم رسید که انگار قطب قطب کردن یه جامعه یه تاریخ مصرف دارد، مثلا قبل از انقلاب و بعد انقلاب یه سری فکر هایی بوجود آمد و بدست آوردن طرفدارانی، که هم کثرت تفکرهای مختلف زیاد بود و همواره بعد از انقلاب تا به الان، که الان یه تفکر داره مطرح میشه به نام تفکر انقلابی، خب قبل انقلاب و بعد انقلاب میشد که قطب قطب نشه جامعه؟ واینکه که اگر یه تفکر الهی(انقلابی) در جامعه نباشه میشود قطب قطب کردن جامعه خوب باشه؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰تحقیری ملی به نام مربی خارجی دکتر موسی نجفی ✅مردی از پرتغال و یا بالکان و یا انگلیس خیلی تفاو
🔰 نقد و اشکال استاد رسول جعفریان به یکی از مطالب استاد نجفی و پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام آقای دکتر نجفی بنده به عنوان یک علاقمند و پژوهشگر به ارزیابی دیدگاه های مختلف می پردازم ، چندی قبل در این کانال مطلب و زاویه نگاه جدیدی درباره ارتباط تحقیر هویت ملی و مربی خارجی خواندم و استفاده کردم ؛ اما چند روز بعد درباره مطلب جنابعالی در کانال آقای استاد رسول جعفریان در نقد مطلب مذکور به نکاتی اشاره شده بود که بسیار مایلم جواب و دیدگاه شما را در جواب این اشکالات بدانم ؟ با تشکر 🔴متن اشکال آقای رسول جعفریان : از این می گذرم، دوستی که او هم کم و بیش تحت تأثیر این علائق هست، به مناسبت داستان تیم استقلال و مربی آن، نوشته بود که این رفتار، سبب تحقیر شخصیت و هویت ملی ایرانی می شود. من کاری به استدلال کسانی که آوردن مربی خارجی را درست می دانند ندارم، اما از این دوست مان که همانجا می گوید این امور مبتنی بر نگاه «برتری کاذب تمدن غربی» است، و به تمسخر آنها می پردازد، سوال می کنم، با تحقیر صنعت و فن و تخصص غرب، شما به کجا می رسید؟ در شرایطی که سراسر زندگی شما و دیگران و ما، از ماشین و موبایل و کامپیوتر و چاپ و غیره و غیره محصول دانش جدید است، فرض کنید، شما روزی هزار بار فریاد هویت ملی سر دهید، چه اثری و فایده ای دارد؟ اتفاقا بدانید، چون شماها این قبیل امور را با هویت ملی ایرانی بهم گره زده اید، طبعا به دیگران تعلیم می دهد که از این هویت ملی ادعایی شما فاصله بگیرند. شما که با این ایده ها و در شرایطی که دهها و صدها هزار جوان تحصیل کرده ما به آن سوی آب می روند که علم و نان و آبی بدست آورند، ضد ملی تر از هر کسی هستید. آدرس غلط می دهید، و نتیجه غلط می گیرید و هر روز هم، چه جناح مورد علاقه شما باشد یا اصلاح طلب هایی که آنها هم تفاوت زیادی با شما در این امور ندارند، مجبورید از این تمدن استفاده کنید. نه با کاذب گفتن چیزی کاذب می شود نه با صادق گفتن. هر کسی در عمل درمی یابد که مشکل چیست و کجاست. متاسفانه بیش از صد سال است که بسیاری از متدینین، فکر می کنند اگرتوسعه علمی در آمد، دین از در دیگر بیرون خواهد رفت. هر بار هم کسی خواست بین آنها آشتی دهد، او را به غربگرایی متهم کردند. یک بار دیگر هم نوشتم، گناه روشنفکران چپ در این زمینه، کمتر از متدینین متمایل به این افکار نبوده است. مطمئن باشید، نه از دین و نه از مارکسیسم، توسعه علمی روز در نمی آید. علم حاصل تلاش بشر، عقل انسانی و با جان کندن در مدرسه و دانشگاه بدست می آید. روزگاری مشایخ صوفی خیال می کردند اگر روزی چند هزار بار هو هو بزنند، همه معارف زمینی و آسمانی در اختیار آنها خواهد بود. آنها هم فکر می کردند مرکز دنیا زمین است، و مرکز زمین هم گناباد و مرکز گناباد هم خود آنها. نجم الدین دایه می گفت این جهان یک خانقاه است، خدا شیخ آن خانقاه، و خواجه انام، خادمش. و افراد اصلی آن هم طلبه های ریاضت کش تارک الدنیا، و باقی مردم عمله اند. همین را در مرصاد العباد ملاحظه بفرمایید. با ایجاد جنگ زرگری بین غرب و شرق، به اسم دینداری و ضد دینی، البته می توان چند روزی موجی به نام دین و هویت ملی درست کرد و با موج ایجاد شده که حالا دیگر خبری هم از آن نیست، قدرت را نگاه داشت، اما عاقبت، آنچه اسمش علم و توسعه علمی است، و اساس استقلال ما مبتنی بر آن است، راه نجات ماست، و نباید با دشنام دادن به تمدن جدید، بی اعتنایی کردن به دانشگاه و علم نو، و بردن همه آنها سر سلطه قدرت دینی، تحقیر شود. روشن است که همه اقوام، غربی یا شرقی، جنبه های مثبت و منفی دارند. مگر شرقی ها یا غربی ها کم مشکل دارند. هم در غرب و هم در شرق، با فاصله های زمانی، جنگهای به اسم دین بوده و هست. خلقیات بد در بسیاری از کشورهای اروپایی هم هست، چنان که بسیاری از شرقی ها از ادب والا برخوردارند. باید نشست و راهی برای اصلاح معایب یافت، اما در این میان، نباید فکر کرد با تحقیر دیگران، می توان به عظمت رسید. این تجربه صد و اندی ساله برای تقسیم مردم به دو گروه غربگرا و ضد غرب، تاکنون جواب نداده و تنها حرکت ما را برای پیشرفت کند کرده است. 🔴جواب : 🔵نجفی : لطفا به پست بعدی مراجعه بفرمایید👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆 ✅دکتر نجفی : با تشکر از دقت نظرتان و همچنین شیوه پسندیده و خوبی که در مقایسه آرای مختلف دارید و البته این روحیه پرسشگری تان نشان می دهد زود قصاوت نمی کنید و مطالب علمی را با صبر و حوصله دنبال می نمایید ؛ همه این علائم و نشانها میتواند نوید بخش،این نکته باشد که تمسک به این صفات و ادامه این راه میتواند در صورت استفاده درست ، فرد و یا افراد را از سطحی نگری به عمیق اندیشی رهنمون نماید ۰ و اما جواب 🔴اول از همه باید این نکته را متذکر شوم که من و آقای رسول جعفریان بیش از سی سال است که دوست و رفیق هستیم و علیرغم روحیات مختلف مان این دوستی کماکان با فراز و نشیب تا به امروز ادامه داشته است ( البته اگر جواب پرسش شما اجازه بدهد)؛ ولی همانطوری که برخی از افراد در حوزه تاریخ بهتر می دانند آقای رسول جعفریان در این دهه و بخصوص سالیان اخیر با نوشته های قبلی خودش هم زاویه پیدا کرده و احتمالا با فاصله گرفتن از سالیان دهه شصت و هفتاد و یا مسن تر شدنش مسائل را طور دیگری مطرح می کند۰ من کارهای تاریخی ایشان را در دو قسمت می بینم : 🔵قسمت اول بخش اسناد و مدارک است که با نام تاریخ نقلی یا ماده تاریخ شناخته می شود ۰ قسمت دوم بخش تاریخ تحلیلی که صورت تاریخ خوانده می شود و بیشتر بخش اندیشه ها و نظریه پرازی تاریخی را شامل می شود ؛ آثار خوب و قابل استناد جعفریان بیشتر در قسمت اول و انتقادها نسبت به ایشان عمدتا قسمت دوم را در بر می گیرد؛ به عنوان نمونه این نظریه پردازهای اخیر ایشان از منابع محدود گاهی چنان بلند پروازانه است که نویسنده آن میخواهد نوعی فلسفه تاریخ و یا "قانونمندی" و عقلانیت نسبت به تاریخ و تمدن اسلام و ایران از آن استنباط کند و درست از همین جاست که وارد حوزه و زمینه ای میشود که نه متخصص آن است و نه آن مقدار منابع اندک تاریخی ، ظرفیت و اجازه چنین نظرات علمی کلانی به وی می دهد۰ به عنوان نمونه دیگر از این زاویه و دیدگاه می توان درباره "کلان روایت" تمدن گذشته اسلامی و یا فلسفه تمدن نوین اسلامی و تطبیق،آن با تمدن غرب و حتی تاریخ تجدد در ایران اشاره داشت ؛ امر تحقیقی مبسوطی که محتاج تامل و احتیاط و دقت علمی بسیاری است ؛ اما ایشان گاه به استناد چند کاغذ تازه یاب تاریخی در زمینه پزشکی قدیم و یا حرف سخیف و سطحی فلان طلبه در قم ، بلا فاصله موضع گرفته و این مطالب را به طور شگفت آوری تعمیم داده و از دل آن نظریه پردازی هایی در سطح فلسفه تاریخ انجام می دهد۰ 🔶اما نمونه مورد نظر پرسشگر عزیز نیز در همین راستا قابل بررسی است ؛ یعنی به همین نقد مطلب "مربی خارجی" ، میتوانید خوب و عمیق توجه کنید؛ نحوه برداشت ایشان از مطالب و نسبتی که راجع به علم و تکنیک به این موضوع می دهد و تعمیم های وی و فصاسازی که میکند همه را با اصل مطلب مقایسه نمایید و در مورد آنچه که بنده عنوان نمودم فکر کنید ؛ ببینید آیا در مطلب من مخالفت با علم و تکنیک و رد موبایل و طیاره و ماشین وجود دارد و یا مطلبی که گواه موارد ادعا شده آقای جعفریان باشد ، دیده می شود ؟! از طرف دیگر و در مقابل ، من معتقدم در ورزش و آنهم فوتبال این تقلید صرف بر جنبه هایی از شخصیت و هویت ملی جوانان ما اثرگذار است ۰ صدق مطلب مرا نه در کتابها بلکه اگر در نزدیکی تان یک یا چند جوان علاقمند به فوتبال باشد ،میتواند قابل بررسی و مشاهده باشد۰ در مقاله مذکور به این نکته تاکید کرده ام : کشوری که در صنعت هسته ای و موشکی با برنامه ریزی و ابتکار توانسته به این قلل رفیع استراتژیک علمی دست پیدا کند، در زمینه های کم اهمیت تر و ساده تر مثل ورزش با برنامه ریزی و استفاده از دانش روز میتواند از وابستگی کم کرده و به نوعی شخصیت و هویت جوانان خودش را تقویت نماید ۰ شما برداشت مذکور را با لحن و تعمیم های ذهنی آقای جعفریان مقایسه کرده و خودتان ارزیابی کنید ۰ 🔷در آخر این نکته را هم اضافه نمایم من در مورد تجدد و نوگرایی مطلب را به سه سطح تفکیک و سپس نظریه پردازی میکنم : اول : تجدد ملی و بومی دوم : مدرنیزاسیون سوم : مدرنیسم ۰ نسبت بین این سه مفهوم در کتاب "فلسفه تجدد در ایران" به طور مفصل بحث شده است ۰ نکته مهم در استفاده از علوم جدید نباید صرفا ساده ترین و پرهزینه ترین شیوه یعنی "تقلید" و عدم ابتکار به بهانه کمبود دانش و عقب ماندگی باشد۰ همه مسائل صفر یا صدی نیست ، می شود در عین استفاده از دانش روز ، به خلاقیت و بومی سازی و عدم وابستگی به خارج هم فکر کرد۰ باز کردن راههای جدید خودش نوعی کار علمی است ۰ البته به جوانانی که این مطلب را میخوانند یک درس هم می توان داد و آن این است که من با استاد جعفریان همچنان دوست و رفیق بوده و هستم ولی این دلیل نمی شود از نقد علمی جدی و تند علیه او صرف نظر کنم ! موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰۲۳ اسفند سالروز رحلت آیت الله کاشانی است ۰ ایشان و پدر بزرگوارشان در ایران و عراق در زمره علمای برجسته جریان بیداری اسلامی شیعی قرار دارند و برای همین زاویه دید است که نگاه ایشان به نهضت ملی شدن نفت در تداوم نهضت مشروطیت نوعی قرائت دینی از تحولات سیاسی است و قدر مسلم با خط نفوذ استعمار در این دو نهضت در تقابل آشکار است ۰ ✅در مورد آیت الله کاشانی یک مسئله ای که وجود دارد این است که یک حزب سیاسی به نام حزب زحمتکشان ایران به نام ارادت به ایشان فعالیت سیاسی می نمود و خود این مسئله باعث گردید تا مخالفین ، فرصت جوسازی و شبهه افکنی علیه نامبرده را دو چندان نمایند ؛ لذا سمپاشی تاریخی درباره آن مرحوم با امثال شهید مدرس و یا شهید شیخ فضل الله نوری در مواردی متمایز است ۰ از این منظر مرحوم امام خمینی هم به سیاسی شدن نهضت نفت هشدار داده و می گویند : 🔵جنبه‌های سیاسی جنبش قوی بود. به وی (آیت الله کاشانی) نوشتم و هم گفتم، که باید جنبه‌های دینی را توجه کنید. نتوانستند و یا نخواستند. ایشان به جای تقویت جنبه‌های دینی و به جای آنکه جهات دینی را به جهات سیاسی غلبه بدهند، خودشان سیاسی شدند؛ رئیس مجلس شدند، که اشتباه بود. من گفتم که باید برای دین کار کنند نه آنکه سیاسی بشوند 🔴 اینکه یک حزب و یا گروه سیاسی با نام یک مجتهد و فقیه شاخص حرکت کند میتواند نوعی جریان شناسی تاریخی برای امروز ما باشد؛ مسئله ای که برای امثال جبهه پایداری و آیت الله مصباح هم میتواند با نوعی احتیاط و بصیرت سیاسی همراه باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🚩 موسی نجفی: تاریخ بدون پیش‌بینی فایده‌ای ندارد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: 🔹در کتاب فلسفه تاریخ در قرآن مؤلف بحث اختیار انسان‌ها را مطرح می‌کند، اما از آن طرف نیز می‌گوید که حتی با همین وضع نمی‌توانیم پیش‌بینی قطعی کنیم که چه می‌شود. 🔹اگر نتوانیم پیش‌بینی کنیم، پس فلسفه تاریخ به چه دردی می‌خورد؟ 🔹فلسفه تاریخ فهم سنت‌ها و قوانین تاریخ است. https://iqna.ir/00GDDc @iqnanews
💥عکس یادگاری ▪️در حاشیه مراسم تشییع مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر (ره) 👈 تنی چند از نویسندگان و تاریخ پژوهان، آقایان دکتر موسی نجفی و حجج اسلام: رسول جعفریان، احمد رهدار، جواد سلیمانی، رمضان نرگسی، نقی صوفی نیارکی، علی معصومی و... 🔹قم. مسجد امام حسن عسکری (ع) به تاریخ: جمعه پنجم اسفندماه ۱۳۹۰ اندیشکده استاد منذر (ره)🔻 ❄️ @monzer_ir ❄️ ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ماه اسفند یادآور سالروز فوت مورخ بصیر و دوست خوب مان مرحوم استاد علی ابوالحسنی ( منذر) است ۰ آشنایی من با ایشان در دهه شصت در منزل مرحوم آیت الله شیخ حسین لنگرانی شروع و با بدرقه پیکر ایشان در قم ختم گردید ۰ رحمت الله علیه ۰ این عکس را فرزند شایسته شان لطف کرده و منتشر کرده اند؛ با تشکر و آرزوی سلامتی برای فرزند و طلب مغفرت برای والد بزرگوارشان۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی ✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالم غرب،تفکر و فرهنگ،علوم‌انسانی و تمدن اسلامی و تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس فلسفه ی تاریخ و اندیشه ی ناب اسلامی ارائه می شود. 🔰🔰🔰 پیام رسان ایتا https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami پیام رسان سروش https://sapp.ir/qarb_islam پیام رسان گپ https://gap.im/Qarb_Islam ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 👆👆👆 معرفی یک کانال مفید برای دوستانی که بخواهند مطالعات تمدنی و یا غرب شناسی خود را عمق بیشتری ببخشند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دوره پنجم - دماوند سالن همایش امام صادق (ع) - مرداد ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : تقسیم بندی دقیق و مفهوم شناسی بحث تجدد در ایران ✅تجدد با مدرنیسم و مدرنیزاسیون نباید یکسان ارزیابی شود ۰ 🔴فرهنگ ملی ما نسبت به نو بودن و نوآوری مثبت فکر می کند ۰ ✅ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاددرموردمصدق نظرچه کسی درست هست؟آخرش ایشون راچطوری قضاوت کنیم،برخی یک نقلی ازحضرت امام درموردایشون که مسلمان نیستند،برخی کاملابرعکس ایشون راحافظ منافع ایران وایرانی درتمام تاریخ میدانند،هرچندرهبری کودتای۲۸مردادرااشتباه فاحش وواقعی مصدق درشناخت غرب میدانند،هرچندحدوددوسال صدارتشان خودرایی وعدم اعتقادبه دموکراسی کم دیده نمی شود!چکارکنیم؟درموردبازرگان هم به شکلی دیگروشریعتی وهم بشکلی! 🔴جواب : 🔵نجفی : ✅با سلام و تشکر از شما ، پرسش و یا پرسش هایی که مطرح نموده اید پرسش هایی است که ذهن بسیاری از جوانان و نیروهای مومن به انقلاب و حتی بسیاری از مردم را درگیر کرده است و هنوز هم پرسش های داغ و مطرحی است جواب و یا نزدیک شدن به جواب این پرسش ها کمی زحمت دارد و محتاج به دانستن مقدمات و شرایطی است ؛ به نظرم در این مورد سه سطح و زاویه بحث را می توان دنبال نمود : اول : جریان دکتر مصدق و یا دکتر شریعتی و یا مهندس بازرگان ، هر کدام در طیف و گروه فکری و یا سیاسی خاصی قرار می گیرند و در قبل از استقرار جمهوری اسلامی یعنی سال ۱۳۵۷ جایگاه و یا تاثیر خاص خودشان را داشته اند۰ دوم : بررسی شخصیت فردی و انسانی و روحیات جزئی هر یک از این افراد مهم است۰ سوم : جریانی سیاسی که امروز بعد از انقلاب اسلامی با تمسک به این افراد و یا قسمتی از افکار این اشخاص، دنبال مسیری موازی مسیر انقلاب اسلامی و یا تفسیر خاص از سیاست امروز در ایران بوده و هستند ۰ به نظر من معدل گرفتن از این سه نوع نگاه میتواند قصاوت درست و معتدل و منصفانه ای نسبت به آنها ارائه نماید ۰ 🔶از نظر شخصی و شخصیتی هر یک از این اشخاص در دوره حیات خود موثر و جریان ساز بوده و توانسته اند نسبت به بخشی از جامعه دارای تاثیراتی باشند و علت نگاه مثبت همان بخش از جامعه هم توجه به همان ویژگی ها و نقاط برجسته شخصیتی آنان است ؛ اما در کنار این صفات مثبت ، وقتی این اشخاص بخواهند در سطح ملی و فراجناجی و در قالب رهبری حرکت های سیاسی و یا فرهنگی ظاهر شوند آن وقت است که نقاط ضعف شخصی و شخصیتی و فکریشان آرام آرام به منضه ظهور می رسد۰ شما به این موارد میتوانید جریانات سیاسی و حزبی و فکری امروزی را هم اضافه کنید که با بزرگنمایی و پنهان شدن پشت سر نام و شخصیت این افراد دنبال مقاصد دیگری بوده و هستند؛ با این وصف دکتر مصدق به عنوان یک شخصیت و شخص فردی در برهه ای از تاریخ یک جایگاهی دارد و به عنوان جریان ملی گرایی و جبهه ملی در زمانه خودش و بعد از آن جایگاه دیگری خواهد داشت و امروز هم به عنوان نوعی "ناسیونالیسم ایرانی" در موقعیت دیگری قرار می گیرد۰ در مورد دکتر شریعتی و جریان "روشنفکر دینی" و همچنین مهندس بازرگان به عنوان نهضت آزادی هم مسئله از جهاتی مثل صورت مسئله دکتر مصدق است ۰ 🔷و اما نکته بسیار مهمی که به نظرم به عنوان "شاخص و تراز" میتواند مطرح باشد و البته به شخصیت این افراد کمتر مرتبط و به جریان سیاسی پشت سر اینان بیشتر مربوط است این است که اگر انقلاب اسلامی را سطح عمیق تر و پیشرفته تر و متعالی تر از جریان "هویتی بیداری اسلامی" بدانیم ، این افراد بخصوص،دکتر مصدق شخصیت ملی و حتی ضد استعماری در حد خودش هست ( توجه داشته باشید از زمانی سخن میگوییم که مبارزات در قالب فضای عصر مشروطیت و نوع نگاه خاص نسبت به غرب استعمارگر به جلو می رود و استعمار سیاسی جلوه بیشتری از استعمار فرهنگی و یا غرب تمدنی داشته است ) ولی در شاخص و جریان عظیم بیداری اسلامی و هویتی شیعی قرار نمی گیرد ۰ به خلاف دکتر شریعتی که در راستای بیداری اسلامی دیده میشود ، ولی در لایه های اولیه و سطحی آن قرار می گیرد و با عمق یافتن جریان بیداری اسلامی در جمهوری اسلامی و بخصوص در دوره تمدن اسلامی ، کمتر می توان جایگاهی برایش تصور نمود ۰ 🔶به نظر من به خلاف تصور برخی اشخاص ، اتاق فکر و اراده خاصی در جمهوری اسلامی به دنبال حذف نام این اشخاص نبوده و نیست ( به غیر از موارد جزئی و موردی و مقطعی ) ولی علت کم رنگ شدن نام و یاد و افکار آنان این است که این افراد را نمی توان به مدت طولانی "فرا زمانی" نگریست۰ با شروع مبارزات و افکار امام خمینی علیه استعمار دکتر مصدق محو شده و با عمق یافتن ابعاد نظام جمهوری اسلامی و با طرح افکار اسلام شناسانی مثل استاد مطهری، امثال دکتر شریعتی به طور طبیعی کم رنگ شدند و بخصوص با ورود به دهه چهارم و پنجم انقلاب اسلامی و نگاه جامعه در سطح و زمینه تمدن اسلامی نه فقط این افراد بلکه بسیاری دیگر از اشخاص حتی تراز بیداری اسلامی سه دهه اول انقلاب نیز کم تاثیر شده و حرف مهمی برای امروز نداشته و ندارند۰ در خاتمه انصاف در تحلیل و همه جانبه نگری و جدا کردن مطالب از یکدیگر را به همه دوستان توصیه می کنم ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰آغازی دوباره ( سخنی با مخاطبین و دوستان عزیز) ✅ضمن عرض تبریک ایام و اعیاد رجب و شعبان و نوروز و آغاز سال جدید با ذکر چند نکته امسال را پایان و سال نو را شروع می کنیم : 🔴اول- از اینکه در این یکسال با ما همراه بودید صمیمانه تشکر می کنم و باز از اینکه با صبر و حوصله و تامل به مطالب این کانال توجه نمودید از شما قدردانی می نمایم ۰ 🔵دوم : همانطور که از محتوای این کانال معلوم است مطالب ارائه شده ، بیشتر تخصصی بوده ولی تا حد ممکن سعی گردیده تا مطالب قابل استفاده برای عموم بوده و البته این کار هم با نوعی فرهنگ سازی همراه باشد ۰ ♦️سوم : با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر روزهای هفته یک مطلب یا پست در کانال گذاشته می شد لذا به طور طبیعی در مواردی ، نکات ادبی و علائم ویرایشی دقیقا رعایت نمی گردید ؛ این نکته هم قابل ذکر است که پاره ای اوقات پرسش دوستان نیز خالی از اغلاط نبود۰ البته سعی ما در این مواقع بر این بود که سوالات را بدون تغییر و حتی با نحوه بیان خود پرسشگر انعکاس داده و کمترین دخالتی در متن پرسش روا نداریم ( به غیر از موارد ویژه) ۰ 🔷چهارم : این کانال به اصطلاح بین رشته ای بوده و به طور عمده در زمینه چهار حوزه فکری مطلب ارائه می نمود : تاریخ سیاسی - اندیشه اجتماعی و سیاسی - تمدن شناسی - انقلاب اسلامی البته در مورد ورود به مسائل سیاسی روز نیز بیشتر این محورها رعایت می گردید؛ دوستان و مخاطبین کانال هم بیشتر در این حوزه ها به پرسش و اظهار نظر می پرداختند ۰ از ذکر مطالب متفرقه غیر مرتبط تا حد امکان خوداری می شد ۰ علت اصلی پاسخ ندادن به برخی پرسش ها در مطلب مذکور نهفته است۰ 🔶پنجم : این کانال بیشتر به دنبال انگیزه تفکر و طرح عمیق تر مباحث بوده و مخاطبین نیز غالبا با این موضوع و روش ارتباط درست و صحیح برقرار نموده اند ولی متاسفانه طی یکسال اخیر گاهی پرسش هایی مطرح می شد که بیشتر متوقع بودند ، به جای ایشان بنده فکر نمایم و یا کتاب چند صد صفحه ای نخوانده آن مخاطب عزیز را خلاصه شده و فهرست وار برایشان تشریح نمایم؛ لذا موارد مذکر معمولا بدون پاسخ مانده و انعکاس نمی یافت ( مگر در موارد خاص) مخاطبین عزیز این بی اعتنایی را هم بر بنده حقیر ببخشایند۰ 🔵ششم : گاهی پرسش دوستان عزیز معطوف به اظهار نظر صریح و شفاف در مورد برخی مسائل سیاسی روز می شد و زاویه نگرش و درخواست پاسخ هم نه با اصول فکری و محورهای گفته شده علمی، بلکه به صورت موضع گیری و حتی جناح بندیهای رایج تقاضا می گردید ، در این موارد اصرار بر ادامه اصول گفته شده قبلی داشته و تا جایی که مقدور بود از وزانت فکری و نگاه تحقیقی در موضوعات صیانت می گردید۰ 🔴هفتم : ارائه مطالب این کانال به صورت ترکیبی ارائه شده ، یعنی به مناسبت و یا اقتضای هر مطلبی به قالبی خاص توجه می شد ، در این زمینه سعی بر این بود تا از قوالب مختلف ( نوشته ، صوت ، تصویر ، فیلم ، عکس نوشته) با نوعی تنوع مطلب تهیه شود، البته ارائه مطلب در برخی از این صور و اشکال، تخصصی تر بوده ولی سعی می شد به مرور زمان اشکالات قبلی تا حد مقدور مرتفع و شکل ارائه پخته تر گردد ۰ انشاالله در سال جدید نیز سعی می شود از نظم و ترکیب و شیوه های جذاب تر و مناسبی تر استفاده شود ۰ در این زمینه نقد و پیشنهاد و راهنمایی تک تک اعضاء را در نوع ارائه بهتر مطالب صمیمانه خواستارم ۰ 🔵 هشتم :با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و سایر اقتضائات این روزها ،مناسب تر دیده شد که تا آخر تعطیلات یعنی ۱۶ فروردین مطلب جدیدی در کانال نگذاشته و انشاالله بعد از آن اگر توفیق باشد بعد از تعطیلات دوباره در خدمت دوستان خواهم بود ۰ 🔷نهم : از اعضای محترم و همراهان تقاضامندم چنانچه نکته و یا رهنمودی برای پر بارتر شدن هر چه بیشتر کانال دارند ، لطفا دریغ ننموده و بخصوص در این ایام پیشنهادات خود را نوشته و ارسال نمایند۰ ✅دهم : در خاتمه به اعضای کانال توصیه می کنم ( بخصوص کسانی که طی ماههای اخیر به جمع ما پیوستند) در این مدت تعطیلی، اگر فرصت دارند، مطالب کانال را یکبار دیگر با تانی و تفکر بیشتر مرور نمایند ؛ چرا که برخی مطالب در صورتی که به طور کلی و جامع و با هم نگریسته شوند ، بهتر و عمیق تر و با معنای جدیدتر به نظر می آیند و البته این مطالعه و رجوع ثانویه بعد از آن نگاه کلی ، به تک تک موضوعات و موارد جزئی تر، عمق و محتوای بیشتری می دهد ۰ 🔴به امید دیدار و توفیق گفتگوی مجدد 🔵در پناه حق ، موفق باشید۰ ۰http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سرنوشت کشتی تایتانیک نماد تمدن جدید و ویروس کرونا ✅کشتی بزرگ و معروف تایتانیک به نحوی باشکوه و مجلل ساخته شده بود و جلوه های پیشرفت بشر را نمایش می داد ؛ ولی این قصه با غرور کاذب برای سازندگان و مسافرانش به آنجا رسید که تایتانیک را شکست ناپذیر و بی عیب و نقص می دانستند ؛ لذا زمانی که در برخورد با صخره ای در هم شکست ، همه را مبهوت نمود ۰ در آخر هم می بینیم که نجات یافتگان به نیایش پرداخته و به حقارت بشر در برابر خالق خود اعتراف می کنند۰ 🔴تاینانیک ، امروز نماد همان "تمدن جدید" است که ظاهر باشکوه و مجلل آن تصور غیر قابل غرق شدن آن را برای مسافران و سازندگانش تداعی می نماید و ویروس کرونا همان صخره ای است که این تمدن ظاهرا بی عیب و نقص با آن برخورد نموده است ؛ شاید که بشر دوباره برای نجات خود به عظمت خالق و نیایش با او متذکر گردد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر فردید و تاثیرات نظری.m4a
9.86M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد دیدگاه شما درباره غرب شناسی فردیدی چیست؟آیا شما هم به جوهری به نام «غرب» قائلید که تمام شئون زندگی غربیان-از فلسفه گرفته تا ادبیات-مظاهر آن جوهر هستند؟آیا نظریه ی شما درباره «هویت ملی» بر اساس اینگونه غرب شناسی شکل گرفته؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا همین صفحه مراجعه فرمایید ۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi 👇👇👇
🔰دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان مولف : سید احمد فردید گردآورنده کتاب : محمد مددپور ناشر کتاب : موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سال نشر : 1387 - تعداد صفحات : 466 ✅معرفی کتاب اهمیت و نقش پنهان و آشکار سید احمد فردید در حوزه های محتلف اندیشه فلسفی در ایران معاصر بر کسی پوشیده نیست.شاگردان برجسته او با تفاوت های گاه بسیار متضاد در حوزه های اندیشه فلسفه معاصر ایران همواره نقش تعیین کننده ای داشته و دارند.با این حال دانسته های ما از فردید در قالب آثار مکتوب هیچ است.گرچه این نخستین اثر، در بر دارنده ی همه ی جنبه های اندیشه ای این عالم با اهمیت نیست اما به عنوان گام نخست قابل تامل و توجه خواهد بود. 🔴احمد فردید به سنت و روش نگاشتن و خلق آثار مکتوب هیچ گاه اهتمامی نشان نداده است.گرچه حاشیه نویسی او بر آثار بزرگ فیلسوفان برجسته جهانی مانند هایدگر نشانگر تسلط و اندیشه عمیق او بوده است لیکن تا این زمان اثری از او به عنوان مکتوبی روشن به جا نمانده است.  مدد پور درباره نحوه جمع آوری و تنظیم این اثر می نویسد: سال 58 سالی است که استاد در دانشگاه تهران بعد از انقلاب دور جدیدی از مباحث خود را فارغ از تنگناهای سیاسی نظام جور گذشته آغاز کردند.آهنگ و وزن کلمات شفاهی استاد که در نوارها ضبط شده است از این حال حکایت می کند.کوشش استاد برای بیان ناگفته های گذشته و حال چنان بود که اغلب به جهت گسستگی عبارات در نظر اول فاقد هماهنگی است اما با توجه به غایت کلمات و عبارات، مباحث به یک وحدت معنوی می رسند. این کتاب در 21 گفتار و با عناوینی مانند: علم الاسماء تاریخی، حقیقت تاریخ، نظری در باب تاریخ، انقلاب و ثوره و ... گردآمده است http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست علمی نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی - دانشگاه علوم اسلامی رضوی - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ✅ دکتر موسی نجفی : ویژگی های مشترک تمدنها صرف نظر از جهت و ماهیت خاص هر یک از آنها چیست ؟ چه خصوصیاتی در یک جامعه باید وجود داشته باشد تا متمدن خوانده شود ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با سلام می خواستم نظر استاد رو در باره این متن بدونم: 📝📝📝 وقتی امام خمینی شهید رجایی را سرزنش کرد ✍️خاطرۀ کیومرث صابری فومنی (گل آقا) ✅آقای بعد از بدبختیهایی که ما سر جریان بنی‌صدر کشیدیم به ریاست جمهوری انتخاب شد. آقای فرانسوا میتران انتخاب آقای رجایی به ریاست جمهوری را تبریک گفت. آقای رجایی از من خواست که جواب تبریک میتران را نیز بنویسم و من هم نوشتم که بله شما به من تبریک گفتی و از آن طرف پاریس را کرده‌اید مرکز ثقل ضد انقلاب (زمانی که منافقین آنجا بودند)؛ ✅متنی که من نوشتم متن غیر دیپلماتیک بود. از آن طرف هم ما مشتهای مان را بلند کردیم و مرگ بر امریکا، مرگ بر فرانسه، برای اینکه مسعود رجوی آن جاست و غیره گفتیم. یک روز در دفترم نشسته بودم که آقای رجایی فشاری روی شانه من داد؛ نگاه کردم دیدم که رنگش پریده است. «چی شده؟» گفت: «تو نمی‌دانی چه کار کردی؟ گوشی امام از من کشید که در عمرم کسی این جور با من برخورد نکرده بود.» گفتم: «مگر امام چی گفتند؟ سر چی؟ خدایا چه خلافی کرده‌ایم؟» گفت: «راجع به آن اطلاعیۀ جواب میتران.» امام به من گفتند: «یک کسی به تو تبریک گفته است، تبریک عرض می‌کنم، تو به عنوان یک مسلمان باید بگویی متشکرم. تو چه جوری می زنی تو دهان رئیس جمهور یک مملکت؟ ادبمان کجا رفته است؟» گفتم: «امام خودشان می‌گویند مرگ بر امریکا، ملت زیر سایه امام این جوری بگویند: مرگ بر فرانسه، آن وقت اگر ما بنویسیم این جوریه!؟ حتماً باید پیش امام بروی!» شهید رجایی رفت و بعد از ملاقات با امام پیش من آمد و این دفعه دیگر خوشحال؛ گفتم: «چی شد؟» گفت: «من رفتم به امام گفتم آقا! مشاور فضول ما این جوری می‌گوید.» گفتند: «مشاور فضول تو هم درست می‌گوید، هم کارشان غلط است. من یک آخوند هستم اینجا نشسته‌ام حرف می‌زنم. من چه کاره هستم؟ من در عالم اسلام برای مسلمانانها باید حرف بزنم و حرف می‌زنم؛ ولی تو پست سیاسی قبول کردی تو رئیس جمهور مملکتی. رئیس جمهور مملکت باید به عرف سیاسی عمل کند. در عرف سیاسی جواب می‌دهی اما حق توهین که نداری. در حالی که اگر کسی به تو گفت تبریک عرض می‌کنم هر کس بوده باشد تو باید بگویی متشکرم؛ تمام! دوستت است از او تعریف می‌کنی؛ دوستت نیست می‌گویی متشکر آقا.» دیدم راست می‌گوید. 🔴جواب 🔵نجفی پرسش شما مشابه بسیاری دارد و معمولا این روزها در فضای مجازی از این دست سوالات و نقل قولهای نسبتا خاص زیاد مطرح می شود ؛ ولی شما دوست عزیز در مورد پرسش های مشابه قبل از اینکه درست یا غلط بودن آن را از نفر سوم بپرسید ، عادت کنید کمی هم محقق و پرسشگر باشید و از کسی که این متن را برایتان فرستاده تقاضای منبع کنید؟! خود این کار نوعی برخورد علمی و درست به موضوعات رایج است و درسی که به اشخاص پخش کننده اینگونه مطالب (گاه درست و گاه کذب ) می دهید این است که قبول و یا رد کردن خود را به ارائه منبع معتبر و درست مشروط نموده اید ۰ 🔷اگر از این راه اولیه به نتیجه نرسیدید از یک نفر فرد مطلع پرسش نمایید ۰ اما به هر حال به نظر می رسد بر طبق نظر شواهد محدود بیان کننده این خاطره خاص ، ظاهرا کلیت مطلب درست به نظر می رسد ؛ اینکه می گوییم کلیت مطلب برای این است که گاه مطلب در صورت نقل به نقل شدن و گذشت زمان و یا بخاطر سلیقه ویژه ناقل حاوی جزئیات خاص و یا بر عکس بدون برخی از جزئیات مهم نقل می شود و گاهی هم این مطالب با مقدمه و یا نتایجی گفته می شود که معلوم می شود نقل و مطلب تاریخی مذکور برای اثبات نظریه دیگری گفته شده است ۰ 🔶 در مورد مطلبی که پرسیدید دو نکته را برای ذهنیت دادن به شما می گویم : نکته اول آنکه از امام نکات نغز و عمیقی صادر شده که متاسفانه بخاطر کوتاهی فکری برخی ناقلان تا مدتها درست فهمیده نمی شده است ۰ نکته دوم این است که در نقل های دهه شصت و اوایل انقلاب مسائل و فضای حاکم بخصوص،شرایط جنگی و بمباران شهرها را حتما در نظر داشته باشید ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅ نارسایی نظری نقد فلسفه سیاسی لیبرال در مقابل الهیات سیاسی انقلاب اسلامی ایران http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰۲۴ شعبان سالگشت رحلت مرجع بزرگ شیعه آیت الله العظمی میرزا محمد حسن شیرازی صاحب حکم مشهور تحریم تنباکو می باشد ۰ این شخصیت بزرگ آغازگر نهضت بیداری اسلامی در جهان تشیع و ایران می باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰چرا متون علمی و تاریخی اروپایی ، فتح قسطنطنیه را سقوط می نامند؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکترای علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی - درس تخصصی فلسفه تاریخ - دی ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : در سطح نازل "تحلیل سیاسی" که تا حدود زیادی هر کسی از زاویه دید خود انجام می دهد ، نمی توان انتظار مبانی فکری و منطق استواری داشت ؛ اما اگر این سطح تحلیل مبتنی بر نوعی اندیشه و یا "فلسفه سیاسی" باشد مطلب عمیق تر و دارای چارچوب محکم تر و منطق و استدلال منظم تری می شود اما باید توجه داشت که همانطور که فاصله بین اندیشه سیاسی با تحلیل سیاسی وجود دارد ، می توان اندیشه سیاسی را هم در آئینه و زمینه و افق "فلسفه تاریخ" مورد تعمق و بررسی قرار داد و این نگاه ضابطه مند به تحولات تاریخی است که می تواند اندیشه سیاسی را جلوه و دارای ابعاد وسیع تر نشان دهد ۰ 🔴 متاسفانه دانشجویان مقطع دکتری رشته های علوم اجتماعی مثل تاریخ و جامعه شناسی و علوم سیاسی کمتر این ضرورت و پشتوانه علمی را دارا می باشند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم جناب استاد. ضمن تشکر بابت مطالب خوب تون درباره تمدن اسلامی که در کانال قرار دادید، سوالی به ذهنم رسید. رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته(97)با عزیزان تمدن پژوه، شما را دعوت به تقویت نگرش تمدنی در میان مردم کردند. اولا نگرش تمدنی یعنی چه؟ ثانیا چطور میشود آنرا تقویت کرد؟ ثالثا آیا طی یکسال گذشته، اقدام ویژه ای در زمینه تقویت نگرش تمدنی در میان مردم انجام شده و آیا پیشنهاد اجرایی خاصی دارید؟ از بذل توجه و پاسخگویی حضرتعالی سپاسگذارم🌹 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از شما ، جواب این پرسش ها مفصل و دارای ابعاد بسیاری است ۰ برای رسیدن به تمدن و بخصوص یک تمدن "دینی متعالی" باید در همه زمینه ها تلاش نمود و برنامه نظری و عملی توامان ارائه داد ؛ قبلا در پست ها و پرسش های قبلی همین کانال گفته بودیم که تمدن در ساده ترین تعریف ، تجلی و ظهور عملی فرهنگ و عینیت یافتن آن است ؛ از آنجایی که تمدن یک "کلان روایت" است لذا فرهنگی که به ظهور می رساند ابعاد گسترده ای دارد و همه متفکران و صاحبان رای و اندیشه در همه رشته ها میتوانند نگاه تمدنی و به هم پیوسته داشته باشند ۰ 🔶برای ما ترویج این سطح از نگرش در این مقطع انقلاب اسلامی تدوین متون و منابع جهت آشنایی اولیه جامعه است ، کاری که در جای خود شایسته و ضروری است؛ چرا که با این سطح از تفکر و روابط و مدنیت است که میتوان متوجه بینش و فهم مباحث تمدنی گردید ۰ از جمله این کارهای مفید تهیه کتب و نوشته های علمی و قابل فهم در همه سطوح علمی است ؛ رسالتی که این کانال هم خود را ملزم به تحقق بخشی از آن می داند ۰ ما هم به سهم خودمان در این مسیر هر چه بتوانیم کتب سودمند و مفید معرفی می نماییم ؛ از جمله این کتب درس گفتارهای تمدن نوین اسلامی نوشنه دوست خوبمان آقای دکتر فرزاد جهان بین است ۰ کتابی که در حالی که ساده و روان نوشته شده ولی وزانت علمی خود را حفظ نموده و به شکل درسی و تربیتی میتواند مورد استفاده رشته های مختلف قرار بگیرد۰ دوستان توجه نمایند موضوع تمدن صرفا نظری و ذهنی نیست بلکه این مطالب باید مسیری به سمت زندگی مردم پیدا نماید و این راهی است که همه صاحب نظران در بحث تمدن باید به آن توجه نمایند و این مهم از نظر کتاب مذکور دور نمانده است؛ به عناوین این کتاب بیشتر توجه کنیم ۰👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi