🔰پیشنهاد علمی یکی از دوستان محترم
✅سلام
ممنون از مطالب زیبا و تحلیل های دقیق شما.
پیشنهاد می گردد:
در صورت امکان، برای بالا بردن سطح فکری و مطالعاتی اعضای کانال و مخاطبان،
۱- در تحلیل تاریخ از تطبیق تاریخی بهره ببرید. از تطبیق تاریخ صدر اسلام با تاریخ معاصر، نکات تحلیلی زیبایی استخراج می گردد.
۲- به تاریخ ایران بعد از انقلاب و جریان های سیاسی، انحرافی، اپوزيسيون، روشنفکران غربزده و.... که دربرابر انقلاب هستند، بیشتر پرداخته شود.
۳- تاریخ ایران بعد از انقلاب، به مثابه یک انقلاب برگرفته قیام عاشورا دیده شود، همانگونه که امام به آن اشاره کرده است و به نقش خواص، روابط خارجی و داخلی نظام در حیات انقلاب پرداخته شود.
با تشکر
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین :
✅یه سوال خدمتتون داشتم.
نظر شما در مورد بحث وجود داشتن یا نداشتن جامعه و به تبعش بحث اصالت فرد و جامعه چیه؟ اساسا تاثیر این بحث در مباحث فلسفه تاریخ و جامعه شناسی و... چیست؟شما قائل به کدام هستید؟
شما در نظریه ای که در مورد هویت ایرنیان ارائه دادید،در مقدمه نظریه،هیچ نظری را در مورد مباحث بالا ارائه نکردید،در حالی که به نظر میرسید برای ارائه نظریه ای علمی در مورد هویت ایرانیان نیاز بود اشاره ای به دیدگاهتون در این مباحث داشته باشید.(همانطور که یکی از داوران جلسه هم این نکته رو تذکر داد).آیا این به معنای این است که شما وجود جامعه را فرض گرفته اید و نیازی به بحث در این زمینه نمیبینید؟
متاسفانه در میان متفکرین اسلامی هم تاکنون کسی را ندیده ام که پاسخی کامل و قانع کننده در این باره ارائه کند.به نظر میرسد دلایلی که علامه طباطبایی و شهید مطهری مطرح کرده اند علمی نیست و بیشتر جدلی است.ایت الله مصباح هم دلایل قانع کننده و همه جانبه ای ارائه نمیدهند.ایت الله جوادی هم به نظر میرسد به نتیجه خاصی در این مورد نرسیده اند.به نظرتون این ناشی از چیست؟
ممنون از لطفتون
✅جواب :
نجفی:
پرسش شما دوست عزیز نسبتا سنگین و در حقیقت چند سوال به هم پیوسته و در هم تنیده شده است ؛ جواب تمامی این چند پرسش مندرج در اینجا ، تقریبا در بیش از نیمی از کتاب "فلسفه تحول تاریخ " نوشته راقم سطور آمده است ( این کتاب چندی قبل در همین کانال معرفی شد) اما در اینحا خیلی مختصر پاسخ می دهم :
اگر ما به هر دلیلی به جامعه اصالت ندهیم طبیعتا نمی توانیم از قوانین ثابت و یا متغیر در بطن و ذات جامعه سخن بگوییم ؛ مرحوم استاد مطهری معتقدند به دنبال استادشان مرحوم علامه طباطبایی ، فرد و جامعه را اصالت داده و وجود جامعه و قوانین حاکم بر آن را حتی فراتر از جمع جبری اجتماع افراد می دانند ؛ البته شما هم به درستی اشاره نموده اید که اثبات این موضوع ریشه و پایه سایر مباحث جامعه شناسی و برخی دیگر از مباحث علوم انسانی است۰ اینکه عنوان کرده اید آقایان ایت الله مصباح و جوادی آملی برداشت و نظر دیگری نسبت به این مسئله دارند ، نظر درستی است و حتی استاد مصباح در این موضوع ، اصالت فردی هستند۰ طبیعی است که قبول علمی و اولیه هر یک از این دو نظر اصالت فرد یا اصالت جمع ، بازتاب و انعکاس وسیعی در سایر نظرات جامعه شناسی داشته و خواهد داشت در این مورد هم دوستان را به فصل چهارم کتاب فلسفه تحول تاریخ ارجاع می دهم ۰
🔴دو نکته مهم در این بحث این است که اتحاد و طرز قرار گرفتن این افراد مستقل در کنار هم به صورت اتحاد مکانیکی و یا اجزای موتور یک ماشین نیست که جزئی کار خودش را انجام دهد و جزء دیگر هم کار خودش را ، و یا حتی مثل قرار گرفتن درختهای یک جنگل در کنار هم نیست بلکه این" ترکیب حقیقی" و ارکانیکی و دارای روح و حیات و هویت است ۰
دومین نکته این است که این روح هر چند در تجزیه به افراد و تک تک انسانها بر میگردد ولی در جمع و ترکیب این افراد به حقیقتی فرافردی و خاص مبدل می گردد ۰ حال میشود از این دو اصل و اصول دیگر در مباحث مهمی مثل هویت ملی و سایر مباحث کلیدی استفاده کرد ۰ توجه داشته باشید رسیدن به این قوانین یک مطلب است و این اصول و قوانین را در اجتماع و سیاست و تمدن بکار بردن ، مطلب و موضوع دیگری است ؛ لذا فردی مثل من میتواند این مطالب را حتی بدون اثبات قوانین آن در موضوعی مثل هویت ملی مورد استفاده قرار دهد ۰ بحث از ریشه یابی و یا اثبات علمی این قانون های اجتماعی و اصول حاکم بر فرد و یا جامعه جایش مستقیما در مباحث هویت ملی و یا این نوع مباحث نیست ۰
🔵با تشکر و موفق باشید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تاریخ و سیره سیاسی امامان شیعه
✅میراث ماندگار امام سجاد (ع) و سیاست فرهنگی جدید شیعه در جامعه بسته و مستبد اموی
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰ابطال نظری ریشه های تروریسم کور عرب گرایی
✅ مفهوم شناسی و تمایزملت، قبیله و قوم
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰اندیشه_سیاسی
✅ هویت ملی بالاتر از هویت قومی و طایفه ای
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰جلسه دفاع پایان نامه - ۹۷/۷/۱
دانشگاه آزاد -
واحد علوم و تحقیقات -
رشته اندیشه سیاسی در اسلام
دانشجو : سید علی حسینی
✅استاد راهنما : دکتر موسی نجفی
https://eitaa.com/drmousanajafi
جلسه پایان نامه
دکتر نجفی : طبق " نظریه سیستمی" ، اقتصاد و فرهنگ و سیاست به یکدیگر مرتبطند و این فرهنگ مقاومتی است که ریشه اقتصاد مقاومتی در دایره تمدن اسلامی است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تاریخ و سیره سیاسی امامان شیعه
✅سیره ائمه (ع) برای شیعیان و پیروان ولایت در الگوی فراگیری همه علوم و فنون و معارف برای داشتن "دست برتر" در جامعه و تمدن اسلامی
https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
✅درس اندیشه سیاسی در اسلام و ایران
دکتر نجفی : ضرورت فهم و منزلت اندیشه سیاسی
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نقد و نظر یکی از اعضای محترم به مطلب "جریان شناسی لعن و تبری در زیارت عاشورا
✅باسلام خدمت برادربصیروانقلابی،جناب دکترموسی نجفی!
به نظرم درتحلیل وتعلیل دسته ی« الف»جریان شناسی لعن غیرصریح زیارت عاشورا،ایرادجدی وجوددارد؛وآن اینکه شما دراین دسته،مخالفت باگفتمانِ امامت را—صرفاً—«فکری ونظری» دانسته که سقیفه رامظهر بروزوظهورجزئی ازاین مخالفت تحلیل کردید!ازشماتعجب میکنم که چگونه وچرابه یک چنین جمعبندی رسیدید.
درحالیکه،به گواهی تاریخ معتبر—که شمابه زیروبم آن واقفید—مخالفت با خط اصیل امامت وولایت،ازسطح «فکرونظر»بالاتررفته وبه عرصه ی اقدام وعمل رسید،به گونه ای که جریان مخالف امامت برای سرکوب مدافعین امامت ونیزبرای جلوگیری از تحقق واقعی وعملی امامت امام علی علیه السلام، به خشن ترین شیوه های ممکن متوسل گردید.لذا می توان سقیفه راسرآغازانحراف بنیادی درخط اصیل وحرکت صحیح جامعه ی اسلامی دانست.به نظربنده جریان مخالف امامت (دسته الف)خودرادرحوزه ی گفتمانی محدودنکرد،بلکه عملاً وباتمام قوابرای منحرف کردن جامعه اسلامی ازخط اصیل امامت،واردمیدان شدوالبته —بنابه علل مختلف—موفق هم ازمیدان به درآمد.خواهشمند است اگربنده از این بند، دچارسوء فهم وادراک شدم راهنمایی فرمایید.
باتشکر—محمدعلی - ا ۰۰۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد نظرتون در مورد سنخ کتابهای تاریخی که به مسائل پشت پرده تاریخ می پردازند(مانند آثار عبدالله شهبازی) چیه؟
چقدر باید در سیر مطالعات تاریخی به این آثار توجه کرد و اهمیت داد؟
✅جواب :
نجفی :
با توجه با اینکه از دویست سال قبل به این طرف، نقش اجانب و غرب در قالب (استعمار کهنه - استعمار نو - استعمار فرانو) در ایران قابل توجه بوده است و صرف نظر از حوزه عمیق و عظیم انقلاب اسلامی ، متاسفانه بخش های زیادی از سیاست و فرهنگ و اقتصاد ایران را آلوده نموده است ؛ لذا شناخت ابعاد این سرطان و البته شیمی درمانی سیاسی از اوجب واجبات است ۰ متاسفانه در بین برخی اساتید علوم سیاسی و تاریخ عده ای ساده لوح ( لابد فقط همین است) خطر و نفوذ خارجی را توهم جلوه می دهند ؛ کاش یکبار این افراد لااقل اسناد لانه جاسوسی امریکا را تورق می کردند تا ببینند پشت پرده سیاست و دخالت خارجی در تحولات تاریخ ایران ، توهم است یا واقعیت ؟!!
🔷اما کتب استاد عبدالله شهبازی از معدود آثار خوب در این زمینه است ؛ زحمات ایشان در تنظیم خاطرات ارتشبد فردوست قابل تقدیر است و کتاب "زر سالاران یهودی و پارسی" نیز از آثار خوب و ارزشمند در این زمینه است ؛ البته به شما دوست پرسشگر و سایر دوستان مطالعه ولو اجمالی اسناد لانه جاسوسی امریکا را توصیه می کنم ۰
🔴معلوم نیست ما کی و چگونه باید از این همه تاریخ خود عبرت بگیریم ! 👇👇👇
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سوال مهمی که دغدغه من می باشد این است که چرا با وجود این همه استاد علوم سیاسی در جبهه انقلاب اسلامی نظریه پرداز در این عرصه نداریم؟
✅جواب :
نجفی:
همانطوری که قبلا عنوان شد پدیده انقلاب اسلامی بسیار عمیق و پیچیده است اما پاسخ اجمالی شما را در چند فراز می دهم :
۱ - ما هنوز در دوران انقلاب اسلامی هستیم و فهم همه جانبه یک واقعه بزرگ تاریخی از درون خودش مشکل است ۰
۲ - انقلاب اسلامی مشابه ای در بین انقلاب های جهان از نظر ماهوی ندارد و چون ماهیتا دینی است و انقلاب های معاصر غالبا سکولار و یا غیر الهی بوده به دست آوردن و فهم قوانین و مراحل و علل آن ساده نیست ۰
لذا اکثر نظریه پردازی های غربی و مفسرین داخلی آنها از فهم عمیق این انقلاب دینی عاجزند ۰
۳- علوم انسانی و علوم سیاسی در این زمینه یعنی شناخت یک انقلاب اسلامی باید بیشتر از این تحول یابند ، در حالی که این اتفاق در ابعاد و اندازه علمی و واقعی آن صورت نگرفته است ۰
۴- نظرات غیر علمی و غیر متعمق برخی مسئولین کشور و خطبا و بلندگوهای رسمی که مدام به این مطلب اشاره می کنند و البته گاهی هم ژست های نظریه پردازانه هم به خود می گیرند کمتر جای خالی بحث های این چنینی را نشان می دهد ۰
۵ - دشمنی های کور معاندین نظام و گسترش فضاهای مجازی و گره خوردن مسائل معیشتی مردم با انقلاب و دلایل دیگر "عیار و شاخص" بررسی را مشکل و پرداختن به نظریه پردازی عمیق و صحیح را دشوارتر نموده است البته در این بین سطح سواد اساتید و گرم بودن بازار ترجمه و تقلید از الگوهای لیبرال و یا شبه سوسیالیستی مزید بر علل گفته شده می تواند در فهرست بررسی نا قرار گیرد۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅با عرض سلام و تسلیت ایام، از استاد درخواستی داشتم که کتاب های خوب و مهمی ( چه مخالف مبانی انقلاب و چه موافق آن) که به دلایل سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته اند را معرفی کنید.
با تشکر
🔰جواب :
نجفی:
با تشکر از دوست عزیز و پرسشگر ، به عرض تان می رسانم که به نظرم پرسش شما دو بخش مجزا و در هم تتیده دارد : اول سقوط رژیم شاهنشاهی پهلوی و دوم وقوع انقلاب اسلامی
هر چند از نظر زمانی و یا همزمانی ما از یک پدیده واحد و ممتد سخن می گوییم ولی در واقع از دو سطح گفتمان و دو ماهیت جدای از هم گفتگو می کنیم که یکی در اصل "سلبی و برانداز" و دیگری" اثباتی و ایجابی" است ؛ اما اینکه این سلب و ایجاب چه نسبت واقعی با هم دارند نسئله علمی مهمی است که فکر می کنم کمتر کسی تاکنون به آن پرداخته است و در اذهان و مشهور آن است که این نسبت "علت و معلولی" است ، یعنی با سقوط نظام پهلوی و نارضایتی از آن ، انقلاب اسلامی به وقوع پیوست ؛ این مطلب به این سبک مورد نقد و خدشه می باشد : چون فشار و ظلم یک رژیم سیاسی یک موضوع است و وقوع یک انقلاب دینی اسلامی شیعی موضوعی دیگر ۰ اگر این مطلب که نارضایتی مردم صرفا و به تنهایی می توانست انقلاب ایجاد کند ، در زمان رضاشاه پهلوی فشار و اختناق بسیار بیشتر از زمان پسرش بود ولی انقلابی توسط همین مردم رخ نداد البته این نارضایتی عمومی بستر و تسهیل کننده شرایط یک انقلاب هست ولی شرط لازم و کافی و "علت تامه " آن نمی باشد ۰ از طرف دیگر مسئله بر عکس است یعنی وقوع انقلاب اسلامی که با تحول در مردم شروع می شود در سر راه رشد خود با نظام حاکم درگیر شده و آن را ساقط و یا متحول می کند، مثل سرنگونی و سقوط رژیم پهلوی و تحول در ایران عصر مشروطیت۰
🔴🔵اما برای مطالعه هر دو قسمت می توان کتبی را معرفی نمود برای اطلاع از تحولات نظام پهلوی از ظهور تا سقوط می توان به خاطرات سران این رژیم و اسناد و مدارک ساواک و یا نهادهای حکومتی و حتی اسناد لانه جاسوسی امریکا و یا خاطرات سفرا و یا مقامات سیاسی و نظامی غربی مثل ژنرال هایزر و یا سولیوان و یا پارسونز انگلیسی اشاره کرد ۰
🔴🔵در مورد وقوع انقلاب اسلامی به غیر از تاریخ باید به اندیشه سیاسی و فلسفه تحول تاریخ و علوم و معارف دیگری هم توجه نمود ۰ هر چند راقم سطور اکثر تحلیل های داخلی و خارحی مربوط به وقوع انقلاب اسلامی را ناقص و حتی ضعیف می دانم ولی می توان به آثاری نسبتا قابل توجه که دیدگاه های مختلف و مفید داشته باشند را هم مورد اشاره قرار داد ؛ به عنوان مثال کتاب "انقلاب و نظریه اجتماعی " به دیدگاه های متنوع داخلی در مورد انقلاب توجه نموده و خلاصه نظرات هر یک را آورده است ۰
🔴موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
✅معرفی علمی کتاب انقلاب و نظریه اجتماعی
🔰انقلاب و نظریه اجتماعی - دفتر اول
گردآورنده کتاب : روح الله نامداری
ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
گردآورنده کتاب : روح الله نامداری
ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
وزن(گرم) : 311
شابک : 978-964-531-984-5
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی (21*14)
سال نشر : 1395
شمارگان : 1000
چاپ جاری : 1
تعداد صفحات : 247
95,000 ریال
انقلاب اسلامی و حکومت دینی
✅معرفی کتاب
از آغاز مبارزات انقلاب، توجه برخی نظریه پردازان غربی به انقلاب و حوادث آن جلب شد. اینکه آنها در تحلیل انقلاب دنبال چه بودند و تئوری پردازی درباره انقلاب چه ماحصلی برایشان داشته، فعلا محل بحث نیست، اما آنچه در گردآوری مقالات دفتر نخست این مجموعه دو جلدی مد نظر بوده، این است که تا چه اندازه نظریه اجتماعی موجود در فهم و تبیین انقلاب اسلامی کفایت نظری و عملی داشته و نقاط چالشی میان انقلاب و رویکردهای مدرن در تبیین انقلاب کدامند.
دفتر دوم هم مجموعه ای است از مقالات و یادداشت هایی که با نگاهی هم دلانه درباره انقلاب و در بستر تاریخ و فرهنگ خود نوشته شده اند. در ضمیمه این جلد، دو نامه از حضرت امام آمده است که به گمان نگارنده، هسته اصلی آراء ایشان در فهم انقلاب را تشکیل می دهد.
*🔴🔴 عناوین مقالات دفتر اول:
- انقلاب دینی؛ چالشی در نظریه پردازی کلاسیک / حسین کچوئیان
- نسبت نظریه و فهم عمومی؛ سبب بی کفایتی نظریه های رایج در توضیح انقلاب اسلامی چیست؟ / حسین کچوئیان
- انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن در رویکردهای نظری / محمدباقر خرمشاد
- بازتاب انقلاب اسلامی در نظریه های انقلاب؛ تولد و شکلگیری نسل چهارم تئوری های انقلاب / محمدباقر خرمشاد
- نظریه پردازی مدرن و فلسفه انقلاب اسلامی (شالوده شکنی مبانی نظری گفتمان مدرن) / موسی نجفی
- ضعف نظریه پردازی غرب در تحلیل ماهیت انقلاب اسلامی ایران / احمد رهدار
- انقلاب اسلامی الگویی برای جهان پساسکولار / مظفر نامدار
- وضعیت دین در جهانِ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی / احمد رهدار
*🔴🔴 عناوین مقالات دفتر دوم:
- تاثیر انگیزه های دینی بر پیدایش انقلاب / محمد رجبی
- انقلاب؛ پدیده ای قدسی و جلوه ای رحمانی / محمد مددپور
- بازشناسی هویت انقلاب اسلامی / محمدصادق کوشکی
- غرب زدگی شبه مدرن و انقلاب اسلامی / شهریار زرشناس
- نسبت انقلاب اسلامی با مدرنیته و اقتضائات آن / موسی نجفی
- تحلیل انقلاب اسلامی از منظر مسائل فلسفه تاریخ / احمد رهدار
- تدوین تاریخ انقلاب اسلامی چگونه تحقق می یابد؟ / سید حمید روحانی
- توطئه امام زدایی / سید حمید روحانی
* پیوست دفتر دوم:
- قیام برای خدا
- تاریخ انقلاب
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi
🔰🔰علت بدفهمی انقلاب اسلامی 🔷🔷
🔷🔷 توسط نظریه پردازان غربی🔰🔰
✅انقلاب سلامی در ایران پیوستگی با سنت فرا عصری دارد ؛ این یعنی سنتی که این انقلاب از آن الهام گرفته
زنده و پویاست ۰از طرفی انقلاب اسلامی ما را به هویت خودمان برگردانده است. هویت ملی، امری تاریخی است که ارتباط مستقیم با سنت دارد. یعنی وقتی سنت نسل به نسل منتقل میشود، هویت ملی را می سازد. حال چالش نظریه پردازان مدرن در اینجاست که وقتی در فضای فکری غرب سنت امری ایستا و غیر پویاست و عصر، عصر مدرن است، یک انقلاب دینی چگونه میتواند سنت را احیا کند؟
نظریه پردازان غربی چون سنت را امری ماقبل مدرن می پندارند، نمی توانند انقلاب را درست تفسیر کنند، فلذا یا مدرن تفسیر میکنند و یا سلفی و ارتجاعی. ولی وقتی برای سنت قابلیت فراعصری قایل باشیم و آن را ما بعد مدرن و یا فرامدرن بدانیم، انقلاب اسلامی واقع شده در این عصر را هم بهتر و درست تر تحلیل خواهیم کرد...
🔴منیع: کتاب انقلاب فرا مدرن و تمدن اسلامی نوشته موسی نجفی
ایتا:
https://eitaa.com/drmousanajafi
سروش:
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰🔰در کجای تاریخ ایستاده ایم
❓❗️❗️صورت مسئله غلط!! و جوابهای ما؟
🔻🔺🔻وقتی از تقابل و جبهه بندی و یا حتی کمتر از آن از نوعی رقابت و زور آزمایی بین ما و غرب مدرن سخن گفته میشود ، بایستی بگوئیم همه این موارد به درجات و با شدت و ضعف میتواند به دو نوع مواجهه و یا رقابت "آشکار و پنهان" و یا "سریع و فرسایشی " تقسیم گردند ۰ اینکه یک انقلاب دینی غیر غربی (شما بخوانید ضد غربی) در مراحل رشد خود در کدام منزل ایستاده است ؟ و منازل قبلی و بعدیش کجاست ؟و در ارتباط و حتی مواجهه با غیر خودش چه نسبتی میخواهد برقرار کند ، پرسش و یا پرسش هایی است که برنامه ریزان استراتژیست و مدیران ارشد، لااقل دورنمایی از آن را بایستی ترسیم کنند۰
🔻🔺🔻متاسفانه در انتخابات سال گذشته برای تعیین عالی ترین سطوح اجرایی کشور کسی حتی زحمت ترسیم چنین خط مش و افقی را هم بخود راه نداد؛ شاید بیشترین عدم توجه به این امر مهم از اینجا ناشی می شود که برخی مسئولین کشور فراموش می کنند ، مدیران کشوری هستند که پرچم دار انقلابی بزرگ است و این تحول در مراحل رشد خود کشور را در شرایطی ویژه قرار داده است۰
🔻🔺🔻علیرغم این دورنما ، متاسفانه برای این شرایط جنگ فرسایشی نه برنامه ای دارند ، نه به الزامات چنین جنگی واقفتد ، نه استعداد سازماندهی استعدادها و تواناها را دارند ، نه هوش فهم شرایط و مدیریت کارآمد را ؛ از طرفی میدانیم به موازات بر نامه های اصلی که لازمه چنین شرایطی هست عملا توجهی ندارند ؛ اهم این برنامه ها عبارتتد از : انقلاب فرهنگی ، اقتصاد مقاومتی ، تحول علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی ، سبک زندگی اسلامی ، هویت ملی و نسبت ما با ابعاد مختلف تجدد و غرب و تمدن ناشی از آن ۰
🔻🔺🔻مدیران اجرایی و حتی برنامه ریزان ارشد ایران معاصر، آیا صرفا با داشتن یک خط ریش و یک یقه بسته و چند آداب ظاهری ساده میتوانند از پرسش های مهم مطرح شده خود را جدا ببینند ؟!
✅✅راستی از نظر برنامه ریزان ارشد ، ما در کجای تاریخ ایستاده ایم؟ و آیا چنین پرسش و یا پرسش هایی اصولا برای آنها معنا و مفهومی دارد؟ ختم کلام آنکه بسیار تفاوت می کند دیدگاه و عملکرد کسانی که دوره و زمانه را دوران "اعتلا و تمدن" می دانند با کسانی که فکر می کنند در عصر "انحطاط و اضمحلال " زندگی می کنند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
از سیاست "عثمانی ستیزی" صفویان تا "امریکا ستیزی" انقلاب اسلامی ایران - قسمت اول
(عیار تاریخی یا مغالطه - واقعیت یا توهم ؟!)
نمیدانم این تیتر بالا بهتر و دقیق تر است یا اینکه درست تر این است که نوشته شود :
از صفویه ستیزی عثمانی تا ایران ستیزی امریکا ،
چندی است که می بینم یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه ( ص ۰ ز ) با این عنوان که :
🔴(آمریکاستیزی برای یک اقلیت تندرو به صورت هویت انقلابیشان درآمده و در نتیجه هر حرکتی در جهت تنشزدایی با آمریکا آنان را با بحران هویت روبرو میسازد. بنابراین با هر گونه راهبردی که ممکن است منجر به تنش زدایی با آمریکا شود بشدت مخالفت مینمایند.
اما سئوال اینجاست که اکثریت مردم ایران که اعتقادی به دشمنی با آمریکا ندارند چرا میبایستی بهای آمریکاستیزی اقلیت را بپردازند؟ جنابعالی یک مورد، بیشتر هم نه، مثال بیاورید که آمریکاستیزی ظرف چهل سال گذشته کدام نفع را برای منافع ملی کشورداشته؟ و بنده در مقابل یک دو جین برای شما مثال میآورم که آمریکاستیزی چگونه از ابتدای انقلاب تیشه بر ریشه منافع ملی ایران زده است.)
✅مطلب این استاد دانشگاه مرا به یاد انتقاد برخی از افراد سطحی در تاریخ انداخت که خوش بینانه معتقدند که سیاست ستیز با عثمانی ها باعث انزوای ایران و در نهایت عقب ماندگی از قافله تمدن گشت ۰
✅اولین نقد جدی به این تحلیل غلط تاریخی و همچنین حرف این استاد علوم سیاسی دانشگاه در مورد امریکا ستیزی این است که آیا واقعا این دشمنی آشکار با عثمانی در آن زمان و دشمنی با امریکا در زمان معاصر ابتدا به ساکن و از باب دشمن تراشی یک گروه اقلیت ( قزلباشان دیروز و یحتمل اصولگرایان امروز) بوده و یا اینکه سلاطین توسعه طلب عثمانی مثل سلطان سلیم و یا سلیمان شکوهمند و ۰۰۰۰ روسای جمهور جهانخوار امریکایی و شرکتهای حریص چند ملیتی می توانستند و یا امروز میتوانند کشور قدرتمندی به نام ایران اسلامی شیعی را در منطقه حساس غرب آسیا تحمل نمایند! بنابراین تجربه تاریخی قرون گذشته و عقلانیت و واقعیت سیاسی امروز به ما گوشزد می کند که این دشمنی ابتدا به ساکن از طرف مقابل بوده و ماهیت آن هم از باب در نطفه خفه کردن نوزادی بوده است که هر لحظه که از عمرش بگذرد قدرتمند تر می گردد و شگفتا از این تطبیق و شباهت تاریخی که هنوز از عمر دولت صفوی چند سالی نگذشته بود که در سال ۹۲۰ هجری قمری جنگ چالدران را به ایران جوان تحمیل کرده و سال ۱۳۵۹ نیز جنگی تمام عیار به جمهوری نوپای اسلامی مجددا تحمیل گردید ۰ این تکرار تاریخ ، حکایت قانونمند از جنس "فلسفه تاریخی" در مورد ذات تحولات ایران و ماهیت دشمنی عمیق مخالفانش برای هر پژوهشگر متعمق در تاریخ و سیاست می تواند عبرت بسیار داشته باشد ۰
🔵ادامه دارد
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از سیاست "عثمانی ستیزی" صفویان تا "امریکا ستیزی" انقلاب اسلامی ایران - قسمت دوم
(عیار تاریخی یا مغالطه - واقعیت یا توهم ؟!)
✅در مورد روابط ایران و عثمانی در قرون گذشته و یا روابط ایران و امریکا در سالیان اخیر عده ای صحبت هایی می کنند که بیش از آنکه از واقعیت میدانی و عمل طرف مقابل حکایت کند ناشی از تخیلات شاعرانه و آرزوهای دست نیافتنی خود آنهاست؛ در این مورد می گویند اگر عثمانی و ایران متحد می شدند به نفع امت اسلام شده و جبهه ای علیه اروپا و غرب تشکیل می شد این مطلب درست شبیه این است که وقتی لشکرهای تا دندان مسلح و متجاوز بعثی در استانهای مرزی ما جولان داده و قتل و غارت می کردند کسی بیاید و بگوید ایران و عراق صدامی بعثی باید متحد شده و علیه اسرائیل وارد جنگ شوند؛ این مطلب شبیه آرزوی فرد ساده دل لب دریاست که یک قاشق ماست را در دریا ریخت و با قاشق دریا را هم زد و آرزو کرد که کاش می شد یک دریا دوغ داشت !!
🔴 آنچه در اغلب مواضع ایران در عهد صفوی نسبت به عثمانی ها به دست می آید جنبه "تدافعی صفویه" و سیاست" تهاجمی عثمانی ها " بوده است ؛ حتی این سیاست تهاجمی در مواقعی از ظاهر اختلاف مذهبی هم فراتر می رفته است به عنوان مثال در زمان هجوم افغان ها به ایران و سرنگونی صفویه ، سپاه عثمانی فرصت طلبانه وارد خاک ایران شد و اشرف افغان به سلطان عثمانی پیام داد که ما با شما هم مذهب هستیم و ابدا مثل رافضی های صفوی نیستیم ؛ حتی در لشکر عثمانی نیز بخاطر هم مذهب بودن افغان ها با عثمانی چندین بار شورش پیدا شد ولی باز سیاست عثمانی ، تجاوز به قلمرو ایران بود ! خوب با چنین همسایه حریصی چه باید کرد ؟
✅این حکایت در روابط ایران و امریکا به نحو دیگری متجلی است ، هر چند امریکا هزاران کیلومتر از مرزهای ایران فاصله دارد ولی آنان از منافع استراتژیکی صحبت می کنند که در نفت و جغرافیای این نقطه از جهان برای خودشان قائلند؛ آن استاد علوم سیاسی (دکتر ص ۰ ز ) که امریکا ستیزی را به ضرر ایران ارزیابی می کند یا تاریخ ایران را درست نخوانده یا خبر ندارد امریکای بعد از جنگ جهانی اول و دوم جانشین و میراث خوار استعمار انگلیس و فرانسه و اروپا یک جا شده است ۰ امریکای جنگ جهانی اول دوره ویلسون حتی با امریکای دوره جورج بوش و ترامپ نیز در مورد نحوه دخالت کردن در جهان بسیار تفاوت کرده است ؛ امریکای دوره ویلسون معتقد بود " جهان باید برای دمکراسی امن شود " و ظاهرا زاویه دخالتش در جنگ علیه آلمانها ابتدا به ساکن معطوف به غرق شدن کشتی های امریکایی توسط آلمان ها محدود می گشت ۰ شما این سخن ویلسون را با نوع سخن روسای جمهور اخیر امریکا مقایسه کنید تا تفاوت و تغییر محسوس سیاست تهاجمی و استعماری امریکا را حتی در فاصله بین دو جنگ اول و دوم جهانی بهتر بفهمید ، آنجا که ویلسون در سال ۱۹۱۹ عازم کنفرانس صلح بود اظهار داشت : "این صلح اگر بر پایه عالی ترین معیارهای عدالت برقرار نشود ملت های دنیا کمتر از یک نسل بر آن خط بطلان خواهند کشید اگر صلح از نوع دیگری باشد من ترجیح می دهم بگریزم و پنهان شوم چون نتیجه اش نه فقط کشمکش بلکه طوفان بنیان کن خواهد بود "۰
🔵به نظر می رسد سخنانی از جنس سخن کسانی که به روابط ایران صفوی و عثمانی در گذشته و یا ایران و امریکا در زمان حاضر به غیر از ماهیت سیاست تهاجمی طرف مقابل و سیاست تدافعی قدرتمند طرف ایرانی فکر می کنند، نه تاریخ را درست خوانده اند و نه درست فهمیده اند و نه به تحولات قدرتهای بزرگ غربی در ارتباط با سایر ملل مستقل جهان درست توجه نموده اند۰ البته بحث استعمار نو و استعمار فرانو خود باب جدید دیگری است که مزید بر علت باید به این صورت مسئله افزود!
🔷♦️🔷نتیجه این مقایسه تاریخی به نظر اینگونه می رسد که یک ایران قدرتمند و قوی و مستقل مد نظر قدرتهای منطقه ای و جهانی نبوده و نیست و آنها می دانند تاثیر ایران در منطقه و حتی فراتر از منطقه با چنین وضعی اجتناب ناپذیر است ۰ پاک کردن این صورت مسئله هم به حل مسئله کمکی نخواهد کرد!
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام استاد.ببخشید که اینقدر مزاحم میشم.
در پاسخ به سوال قبل(که در کانال منتشر شد) فرمودید که انقلاب اسلامی با تحول در مردم شروع شد و در مسیر رشدش با نظام حاکم درگیر شد و آن را ساقط کرد و این همان مطلبی است که امام رحمه الله ده ها بار بر آن تاکید کردند و علت اصلی وقوع و ماندگاری انقلاب را تحول روحی جامعه می دانستند و همچنین تاکید بر معجزه بودن آن داشتند.ایشان برای اثبات این تحول (تا جایی که بررسی شد) فقط به ذکر چند مثال اکتفا میکردند.مانند استناد به اینکه (نقل به مضمون) مردم قبلا حتی از یک پاسبان هم می ترسیدند اما الان به راحتی مرگ بر شاه میگویند.یا مثال روستای دور افتاده ای را میزدند که در آن مردم با وجود دوری از اوضاع تهران،به رهبری کدخدای دِه تظاهرات میکردند (و حتی بعد از این مثال میفرمودند من از این ماجرا فهمیدم که دست غیب الهی پشت این انقلاب است) و مثال پیرزن و ... .سوالم اینه که به نظرتون صرف این چند مثال دلیل بر تحول روحی مردم و وجود دست غیب الهی میشه؟آیا امام رحمه الله از جای دیگه ای(مثلا با نگاه عرفانی و شهودیشان) به این مسئله پی برده بودند و به دلیل سطح فهم مردم این مسئله پیچیده رو با چند مثال بیان میکردند؟آیا میتوان قاعده ای عقلی و فلسفی برای تبیین چگونگی تحول روحی در جامعه و کیفیت آن بیان کرد؟ و اگر امکان دارد چرا در بیانات امام رحمه الله (و حتی آقا و دیگر اندیشمندان اسلامی) چنین چیزی یافت نمیشود؟
شاخص و نشانه ی اصلی این تحول چیست و آیا با تحول و تهذیب فردی تفاوت دارد؟ و سوال آخر اینکه آیا این تحول تاکنون ادامه یافته؟
✅جواب:
نجفی :
با تشکر از شما دوست عزیز و تبریک در مهارت تان در پرسش کردن ( بخاطر اینکه تقریبا ده سوال را توانستید در یک متن چند خطی بیاورید!) خدمت تان عرض کنم به هر حال انقلاب اسلامی ایران یکی از حلقه های مهم و سر فصل گونه جریان بیداری اسلامی دو قرن اخیر است و در حالی که "معلول"نهضت های بیداری اسلامی قرن گذشته است و امواج و ظرفیت ها و ماهیت آن حرکت عظیم را در خود دارد ولی "علت" و الهام بخش و در بردارنده ظرفیت های جدیدی هم در حرکت رو به رشد بیداری اسلامی حال و آینده هم می باشد۰ این ظرفیت و رشد جدید در قالب نظام دینی و تمدن نوین اسلامی قابل پژوهش است اما همان طور که در مطالب قبلی این کانال متذکر شدم بررسی ماهیت و فلسفه وجودی این انقلاب عظیم خارج از عوامل صرفا مادی و یا در تقابل با نظام شاهنشاهی بایستی دیده شود البته شما به حق از قول امام راحل از اعتلای روحی و تحول در مردم به عنوان یکی از ریشه های انقلاب سخن گفتید؛ تحولی که آثار و عوارض و حضور و وجودش هنوز هم حس می گردد ؛ ولی خوب سوال همچنان باقی است علت این تحول روحی در مردم چیست ؟و منشا آن کجاست ؟
🔴 مرحوم امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خود منشا این تحول روحی را از "عالم غیب" دانسته و خود این انقلاب را هم هدیه غیبی الهیه از جانب پروردگار می دانند حال چگونه می شود سلسله علیت های مادی را با علیت های غیر مادی در کنار هم گذاشت ؟ و چگونه می شود به تبیین علمی این انقلاب مطابق ذهن مادی نظریه پردازان سکولار پرداخت ؟ اینجاست که کار دشوار و پیجیده می گردد و تولید ادبیات خاص و نحوه نگرشی فراتر از دیدگاه های مرسوم کلاسیک می طلبد ۰درست در همین نقطه است که من معتقدم تفسیر و تبیین سرنگونی رژیم پهلوی راحت تر و جدای از وقوع انقلاب اسلامی بایستی تبیین گردد ۰ مورد دیگر در سوال در مورد تهذیب فرد و تاثیر اجتماعی آن است که میتوان در این مورد به بحث" صالح و مصلح " اشاره نمود ۰ در این بحث شما می توانید به نظر استاد مطهری در کتاب نهضت های اسلامی در یک صد سال اخیر مراجعه و بحث ارتباط این دو را مطالعه کنید ۰
موفق باشید۰👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi