eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
359 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران - آذر ماه ۱۳۹۷ 🔴موضوع بحث : اندیشه سیاسی در متون سیاستنامه نویسی و دستورالوزرا نویسی خلاصه بحث جلسه این است که سنت وزارت و سطح کار و فکر دبیران حکومتی بسیار عمیق و ریشه دار بوده است و این سنت وزارت و وزرای بزرگ از بزرگمهر تا خواجه نظام الملک طوسی و خواجه رشیدالدین فضل الله و خواجه نصیرالدین طوسی تا امیرکبیر نسل بعد از نسل ادامه داشته است و با قواعد و اصول خاصی کار ملک و مملکت را سامان می داده است البته این مهم و سنت حسنه بعد از مشروطه گسسته شده و وزارت مدرن بدون این ریشه ها به کار خود مشغول بوده است ۰ و امروز دولتمردان و وزرا تقریبا هیچ اطلاعی از این آداب و علوم ندارند!! https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ولایت عدالت رعیت.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅مثلث عدالت-ولایت-رعیت درعصر صفویه در چه سطحی قرار دارد.اکنون در دوران تثبیت انقلاب اسلامی به چه سطحی رسیده است.در تمدن نوین اسلامی به چه سطحی باید برسد؟ چه منطقی سبب شد تا صفویه بر امپراتوری عثمانی غلبه کرد؟ قبل از اسلام ایرانیان بر این باور بودند که آفریده شده اند تا در خدمت پادشاهان باشند بعداز اسلام ایرانیان بر اساس فطرت الهی خود شیفته عدالت علی و اولاد او شدند. مثلث عدالت-ولایت-رعیت اساس دولت صفوی را پایه گذاری کرد.آیا این مثلث بنابراینکه در تراز فرهنگی بالاتری ظهور یافته، در شعور اجتماعی جامعه کم رنگتر نشده است برای مثال درادبیات دولت مردان و مطالبات مردمی؟آیادر مقابل تهاجم تمدنی غرب این مسئله موجب آسیب پذیری و خطر نیست؟ جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید ۰ 👆 با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام علیکم بنده در حال مطالعه تاریخ نهضت و حکومت نبوی هستم تا بتوانم گزارش راهبردی از حیات اجتماعی حضرت تدارک کنم میخواستم ببینم از نظرگاه شما بایستی به چه نکاتی توجه کنم؟ چه سرفصلهایی را بایستی ذیل این گزارش راهبردی مد نظر قرار داده و مورد تأمل قرار بدم؟ ✅جواب : 🔵نجفی : من دقیقا منظورتان را از" گزارش راهبردی از حیات اجتماعی " متوجه نشدم و قبل و بعد مطلب تان و فضایی که میخواهید این مطلب را در آن قرار دهید برایم معلوم نیست ؛ اما به شما توصیه میکنم قبل از هر تحلیل و یا برداشت فکری از تاریخ ، ابتدا متن تاریخ را نه فقط بخوانید بلکه بفهمید۰ در این مورد قبلا هم توصیه کرده ام برای بصیرت و جریان شناسی عمیق تر صدر اسلام این دو کتاب را بخوانید : حیات فکری سیاسی امامان شیعه انسان ۲۵۰ ساله اما نکته مهم در حیات مبارک نبی اکرم (ص) که ممکن است برای شما مفید باشد سیر تکوین و تکامل و رشد مدینه النبی است و اینکه چطور هر مرحله ای مقدمه و زمینه ساز مرحله بعدی می شده است ؟ و فصل بندی و سطح بندی و نشانه گذاریهای هر مرحله را چگونه میتوانیم بدست بیاوریم ؟ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_5807806368521913742.mp3
2.14M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی (5) نیمسال اول ۹۷ - پژوهشگاه علوم انسانی 🔴موضوع بحث : منزلت آزادی در اندیشه سیاسی و تمدن غرب مانند منزلت عدالت در اندیشه و تمدن اسلامی است ۰ نمادسازی غرب برای فرهنگ سیاسی آزادی نمادسازی عدالت و سطوح تحقق آن در تمدن اسلامی سنت وزارت و وزرای بزرگ تاریخ اسلامی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰برجام و دیپلماسی معاصر در" تراز و عیار" تاریخ سیاسی ایران 🔴(موازنه منفی - موازنه مثبت - نیروی سوم) ✅ یکی از موضوعات حساس و اختلاف انگیز در جامعه ما و بخصوص در بین جناح های سیاسی بحث تقابل و رقابت "دیپلماسی مقاومتی " و "دیپلماسی تعاملی" می باشد۰ در تاریخ تحولات سیاسی ایران در ارتباط با قدرت های فرامنطقه ای سه سیاست مختلف قابل تحقیق است ۰ امروز با نگاهی به آینه تاریخ میخواهیم به ارزیابی وضع موجود با عیار نوعی فرهنگ سیاسی در تاریخ تحولات ایران بنشینیم ۰ ابتدا با این سه مفهوم آشنا شویم : اول : سیاست موازنه منفی که سیاست نهضت ها و حرکت های بزرگ اسلامی و ملی اصیل است و ماحصل آن این است که به هیچ قدرت بزرگ بین المللی نباید متکی بود ؛ این سیاست را می‌توان در رجالی مثل عباس میرزا و امیرکبیر و سید حسن مدرس و میرزای شیرازی در تاریخ ایران مشاهده نمود و تکامل و تداوم آن را در نظریه امام خمینی و شعار" نه شرقی و نه غربی" در جمهوری اسلامی شاهد بود۰ البته بسط و تفصیل واقعی و عملی آن ، امروز در نظریات روابط بین الملل آیت الله خامنه ای قابل رویت است ۰ دوم : سیاست "موازنه مثبت" است که دقیقا عکس نظریه قبلی است و ماحصل آن امتیازدهی و یا باج دهی مساوی یا به نوبت به یکی از قدرت های جهانی است ۰ البته در نهایت این نظریه خفت‌بار به وابستگی و اتکا به یکی از قدرت های بزرگ جهانی منجر می گردیده است۰ در تاریخ ایران در مقطعی این قدرت ، روسیه تزاری و یا روسیه کمونیست و در زمانی انگلستان بوده اند؛ به پیروان عملی سیاست طرفدار روسیه به اصطلاح " روس و فیل" و به طرفداران انگلیس ، انگلوفیل می گویند و از وابستگان تا طیف طرفداران به اجانب در آن قرار می گیرند ۰ تفاوت سیاست موازنه منفی با سیاست موازنه مثبت تفاوت "خدمت با خیانت " میتواند ارزیابی شود؛ البته ادامه این سیاست به سلطه و نفوذ آمریکا در ایران منجر گردید و رجال عصر پهلوی عمدتا در این رده قرار می گیرند۰ سوم : سیاست "نیروی سوم" است که معتقد است بایستی برای کم کردن نفوذ قدرتهای بزرگ از یک و یا چند قدرت بزرگ دیگر که مطمئن و منصف تر هستند استفاده نمود ۰ البته سیاست نیروی سوم گاهی در ترکیب با دو سیاست قبلی هم می تواند دیده شود۰ ارزیابی و عیار میزان موفق بودن تاریخی این سیاست به عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مختلف و کاردانی و زیرکی سیاستمداران پخته و تیزهوش و دیپلمات‌های فرهیخته و غیرتمند بستگی دارد۰ در تاریخ ایران زمانی آلمان و فرانسه و در دوره ای امریکای قبل از جنگ بین الملل و زمانی چین و یا برخی دولتهای بیطرف اروپایی به عنوان نیروی سوم مطرح بوده اند ؛ و به نظر می رسد از دوره دکتر مصدق تاکنون این سیاست که نوعی استقلال نظر ولی بدون مقاومت خواهی دارد همواره مدنظر سیاستمداران بوده و هست ۰ ✅با این سطوح و ملاکهای سه گانه گفته شده میتوان به نتایج و آینده و ارزیابی دقیق تر برجام و یا هر قرارداد و معاهده بین المللی دیگر با نوعی شاخص داخلی و ملی پرداخت ۰ در یک جمع بندی می توان اذعان نمود واقعیت و ذات انقلاب اسلامی نظریه "سیاست موازنه منفی" را تایید میکند همچنانکه شعار نه شرقی و نه غربی موید این نکته است ؛ ولی به نظر می رسد در صحنه سیاست خارجی برخی مواقع در پاره ای مواضع بین المللی و دیپلماتیک نوعی سیاست ترکیبی از سه سیاست مذکور به منضه ظهور رسیده است ! و لذا نوعی نقد جدی با شاخص های تاریخی و نظری بر دستگاه سیاست خارجی معاصر ایران وارد است ۰ 🆔 @drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در مراسم موسسه فرهنگی شهید مدرس ۱۰ آذر ۹۷ - اصفهان ✅چه نوع خاطره نویسی برای تاریخ ارزش دارد؟ نوع نگاه شهید مدرس در نقل وقایع تاریخی بصیرت زاست ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تکثر فرهنگی و اجتماعی : پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟ ✅پرسش: آقای دکتر! اکنون، تکثر فرهنگی مشخصی در جامعه ما مشهود است. به نحوی که آدم احساس می‌کند آن یکپارچگی قبلی – که ذیل بحث هویت و از اجزاء مهم نظریات شما هم بوده و هست- دیگر وجود ندارد. این شهود و این احساس شاید در سالهای اخیر و به خاطر برخی ناامیدی های پیش آمده، تشدید شده است؛ و حتی برخی جریانات مذهبی و انقلابی احساس می‌کنند که انقلاب دیگر راهش را درست نمی‌رود. این را چطور می‌توان توضیح داد؟ آیا بحث اخیر شما با عنوان تعلق تمدنی و تعلق فرهنگی، با این چالش نسبت دارد؟ 🔴پاسخ: ✅دکتر نجفی: یک تکثر، تکثر حاصل از رشد انقلاب و به صورت پروسه ای بوده است که اتفاقا نامطلوب هم نیست و به آن یکپارچگی هویتی هم ضربه نمی¬زند. اما از آن طرف هم ما دچار هژمونی غرب هستیم. تمدن غرب یک هژمونی خیلی سنگین تکنیکی در دنیا دارد و قدرتمند است و هنوز هم مخصوصاً بعد از فروپاشی قطب کمونیست یکه‌تاز میدان است. نه صرفاً آمریکا. به هر حال مدرنیته و تجدد در عالم حاکم است و خیلی از ابزارهای دنیا، ارتباطات، اقتصاد، منابع زیرزمینی و روزمینی، جنبش نرم‌افزاری، هنر و سینما دست اوست و این‌ها چیزهای کمی نیست. خب این هژمونی در جمهوری اسلامی هم که از اول مدلش، مارکسیستی نبود که درها را ببندد، رخنه کرده است و طبیعی است که در جامعه تکثر ایجاد کند. پس تکثری که داریم از دو جهت است. یکی از زاویه رشد خود انقلاب. خود انقلاب ذاتاً یک حوزه زیست فراایرانی دارد. انقلاب که محدود به ایران نیست؛ بلکه در ایران مأوا گرفته است. اگر ما با جریان بیداری اسلامی نگاه کنیم، بیداری اسلامی صرفاً مال ایران نیست اما در ایران به رشد بالایی رسیده است که حالا دلایل زیادی دارد که چرا ایران؟ (یکی از دلایل، تشیع ایرانیان است. ولی فقط این نیست). فلذا این تکثر ناشی از فراملی بودن هم هست. اساسا مذهب خودش یک حالت فراملی دارد. مثل خود تمدن غرب. تمدن غرب صرفاً اروپایی نیست صرفاً آمریکایی نیست. خود آن‌ها هم جهانی می‌دانند. هر چه حوزه زیست یک تمدن وسیع‌تر باشد حد اعتبارش هم بیشتر می‌شود. این در مورد انقلاب اسلامی نکته خوبی است واین حوزه زیست وسیع را شامل می‌شود. پس جهت اول تکثر، تکثر طبیعی و ذاتی شد که بر اثر رشد انقلاب به وجود آمده است. و اتفاقا تعلق تمدنی، تعلق های فرهنگی متعددی را در خود جای می دهد. و جهت دوم یک تکثر پروژه‌ای و پروژه‌گونه که به وسیله تمدن غرب تحمیل می‌شود. این دو را باید از یکدیگر تفکیک کرد. البته روژه‌ها نمی‌توانند پروسه‌ها را نابود کنند. فقط می‌تواند به تعویق بیندازد. برشی از کتاب در دست انتشار دکتر نجفی با نام "فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما". تهیه و تنظیم : محمد علی فولادگر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش دو نفر از مخاطبین کانال ✅سلام استاد امکانش دسترسی به صوت کامل کلاستون (دکتری علوم سیاسی) وجود داره؟ واقعا این خلاصه ای که در کانال هست برامون کافی نیست.اگه لطف کنید صوت کاملش رو در اختیار بذارید،بسیار ممنون میشم.چون واقعا بهش نیاز دارم. ✅سلام علیکم استاد آیا امکان دسترسی به صوت های تدریس تاریخ معاصر شما هست بنده هر چقدر جستجو کردم موفق به پیدا کردن صوت ها نشدم ✅جواب : نجفی : دو پرسش مذکور چون به نحوی تقریبا مشابه بودند ، در یکجا مطرح نمودم ۰ در مورد کلاس درس اندیشه سیاسی که از طرف دانشجویان و بخصوص،دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد علوم سیاسی مطرح میشود باید بگویم چون نوع تدریس من در موارد زیادی بحث و پرسش با دانشجو است لذا متن کلاسها را نمیتوان یکجا منتشر نمود و کار درست تر آن است که قسمت هایی مجزا گشته و در اختیار دوستان قرار بگیرد ۰ در مورد پرسش دوم هم باید بگویم که من استاد درس تاریخ معاصر به صورت پیوسته کلاسی نیستم و بیشتر در دوره دکتری ، فلسفه تاریخ درس میدهم ۰ مطالب هم که از من درباره تاریخ معاصر منتشر و چاپ میشود مربوط به سمینارها و یا سخنرانی هایم می باشد و این موارد هم هر از چند گاهی در کانال آورده میشود ۰ 🔴🔵تذکر : پرسش دوستان و مخاطبین کانال در مواقعی عینا آورده می شود لذا گاه دیده شده اغلاط تایپی و ویرایشی نامناسبی دارد ؛ اگر پرسشگران عزیز لطف کنند و سوال خودشان را از نظر ادبی تا حدودی منظم و ویرایش کنند از نظر وزن علمی مناسب تر است چرا که سعی این کانال بر انعکاس بدون کم و کاست پرسش است۰ ♦️موفق باشید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
نقش مردم در دهه بعد از مشروطیت.m4a
8.09M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅باسلام و خداقوت.از حضور استاد محترم سوالی داشتم. میخواستم نظرشون را در مورد این عبارت بفرمایند: «وقتی انقلاب مشروطه بر شاه غلبه کرد شیخ فضل الله نوری را به جرم مخالفت با دموکراسی به دار آویختند اما خیلی زودآتش جنگ میان استبداد و مشروطیت و دیانت و دموکراسی به سردی گرایید زیرا وقتی مشروطیت برقرار شد در عمق زندگی مردمان نفوذ و رشد نکرد و به این جهت منشاء تحول اساسی نشد و مخصوصا در عمل خطر و مزاحمتی برای دین و شریعت به وجود نیاورد ، تا اینکه چهارده سال بعد از انقلاب مشروطه ،رضاخان با یک کودتا به قدرت رسید ( وبعدازچهارسال شاه شد) و کاری که فکر کردند مشروطه با دین میکند او با دین و حوزه های علوم دینی و علمای دین کرد.» سوال اصلی بنده اینجاست که نقش و یا تاثیر مردم بعد از مشروطه در جهت حفظ یا طرد مشروطه چیست؟ و اصولا چقدر میتوان عملکرد مردم در قبال مشروطه را در، روی کار آمدن رضاخان موثر دانست؟ و آیا در این مورد (نقش مردم در روی کار آمدن رضاخان)منبعی برای مطالعه بیشتر و عمیقتر وجود دارد؟ ✅جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید ۰ 👆 با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از استبداد فکری تا استبداد شرقی (نقد ابعاد نظریه خودکامگی و استبداد در تاریخ ایران) ✅تقریر و خلاصه کلاس درس دکتری اندیشه سیاسی اسلام و ایران - دکتر موسی نجفی - ۱۳۹۷ نوشته : محمد رضا آرام دانشجوی دکتری علوم سیاسی 🔷برخی چنین گمان می کنند که گذشته ایران، تماماً استبداد و ظلم و زور بوده است و گویا تمدّن غرب شجره عدالت و آزادی را در تمدّن اسلامی هرس و غرس کرده است❗️ 🔷امّا در طول تاریخ، ایرانی ها به ، و معروفند، و ما تنها ملت در جهان هستیم. 🔷به دلیل محوریت مفهوم در اندیشه سیاسی تشیع است که ایرانیان را به شناخته و از سایر فِرَق بازشناسی می کنند. 🔷یکی از مفاهیمی که برخی روشنفکران به آن برای توجیه مستبدانه بودن تاریخ ایران استناد می کنند، مفهوم است. 🔷حال آنکه ظل الله در اندیشه سیاسی اسلام به معنای کسی است که خدای او را منسوب کرده و او برقراری است. 🔷به عبارت دیگر ظلّ الله در اندیشه سیاسی ایران، ماهیتی توصیفی ندارد، بلکه ماهیت آن تجویزی و إنشائی است. یعنی خلیفه چون در مقام ظلّ اللهی قرار گرفته است باید چون الله عادل باشد، و الّا شایستگی حضور در این جایگاه والا را از دست می دهد و او خدشه دار می شود. 🔷به عنوان مثال ملااحمدنراقی در کتاب معراج السّعادة می نویسد: «سلاطین ... از این جهت به شرف خطاب ظل اللهی گردیده اند تا امر معاش و معاد زمره عباد در انتظام و سلسله حیاتشان را قوام بوده باشد». 🔷بنابراین کسانی که با مفهوم ظل الله، را بر پیشانی تاریخ ایران زده اند، یا شریعت نامه ها را نخوانده اند، یا نمی توانند بخوانند و یا اینکه نمی خواهند بخوانند و خود را به تاریخ ایران تحمیل کنند‼️ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰انجمن ملی علوم سیاسی و انجمن ملی تاریخ دانشگاه شیراز برگزار می کند : ✅سخنرانی دکتر موسی نجفی پیرامون نظریه : 🔴🔴 هویت ملی ایرانیان🔴🔴 ♦️دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز - ساعت ۱۰ - ۱۲ ♦️نشست تخصصی در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز - ساعت ۱۵ - ۱۷ 🔷زمان دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ دکتر موسی نجفی پیرامون نظریه هویت ملی ایرانیان ۳ دی ماه ۱۳۹۷ ♦️جلسه پرسش و پاسخ با اساتید و دانشجویان در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز : 🔴در همین شهر شیراز هر سه رکن هویتی را میتوان با نمادهایش تحقیق نمود : مذهب با نظر به حرم شاهچراغ احمد بن موسی (ع) و زبان فارسی با محوریت حافظ و ایران باستان با نظر به تخت جمشید 🔴اما شاید تا اینجای مسئله زیاد مجادله بر انگیز نباشد ، اختلاف اصلی بر سر "نسبت" بین اینها و اولویت هر کدام و اینکه کدام عامل به دو مورد دیگر معنا و مفهوم بیشتری می دهد ؟ 🔴نکته مهم دیگر در مورد تجدد و مدرنیته می باشد و اینکه این عامل تا چه اندازه در ذات هویت ایرانی نفوذ یافته است و یا اینکه بر عکس عامل بحران هویت را باید در همین عامل جستجو نمود ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه دعوت به اندیشه : ۱۵ آذر ۹۷ ✅چرا فلسفه به فلسفه اسلامی تبدیل شد ولی تجدد به تجدد اسلامی مبدل نمی شود ؟ چرا تجدد در ایران به مدرنیزاسیون رسید ؟ چرا عده ای ایجاد تمدن اسلامی را ممتنع میدانند؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش هیات های محوری و برگزیده کشور برگزار می کند : 🔵هیات و گفتمان انقلاب اسلامی ✅سخنرانی دکتر موسی نجفی پیرامون: 🔴چرا تجربه روی کار آمدن رضاشاه بعد از مشروطه در انقلاب اسلامی قابل تکرار نیست ؟ 🔷زمان: پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ساعت ۹ الی ۱۰ قم - جنب مسجد مقدس جمکران - مجتمع آموزشی یاوران مهدی علیه السلام https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
➕/🔻دوره‌علمی : 🔰تمدن رضوی و آینده ایران؛ چشم انداز تمدن نوین اسلامی ایران در پرتو تمدن رضوی ؛ استاد تمام اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🎴 : پنج‌شنبه، ۶ دیماه ۹۷، ساعت ۱۴ 🎴 : قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام آقای دکتر در مورد دلایل استعمار و استعمارگری یک سوال ذهن بنده رو مشغول کرده و اونم اینکه آیا استعمار ذاتا و اصالتا برای بدست آوردن منابع و ثروت های کشورهای استعمار زده هست یا اینکه نه،اهداف و دلایل بزرگتری هم میتونه داشته باشه که به یغما بردن ثروت کشورها هم برای رسیدن به همون اهداف است؟در کنار اینکه خودشان را ثروتمند میکردند...(البته این سوال بنده بیشتر معطوف به کشورهای اسلامی و قلمرو فرهنگ و تفکر اسلامی هست) از جمله اون اهداف مثلا این میتونه باشه که برای جلوگیری از برپایی تمدن اسلامی(اصیل اسلامی) دست به این استعمارگری ها زده باشن،چرا که عموما به کشورهای استعمار زده که نگاه میکنیم یا اسلامی هستند و یا در قلمرو فرهنگ و تفکر اسلامی قرار گرفته اند(مثل هند که به نوعی متاثر از فرهنگ اسلامی ایرانی قرار گرفته بود و این خود خطری بالقوه برای منافع تمدن شیطانی بود) از اینکه احتمالا سوالم ناقص بوده باشد عذر میخوام و ممنون میشم از پاسختون به سال بنده... ✅جواب : نجفی: در مورد استعمار در ایران و حتی ابعاد آن در کشورهای اسلامی هنوز باید کار تحقیقی عمیق و بیشترانجام شود چرا که هر چه جلوتر بروید و درب این جعبه سیاه را بازتر نمایید ،خواهید فهمید این قوم اروپایی به ظاهر متمدن چقدر در حق انسانهای دیگر ستم و وحشی گری انجام داده اند۰ هر چند در مورد پرسش،خاص شما ظاهر تاریخ براین گواه است که "منفعت" ، مرکز دایره و هدف اصلی استعمار است ۰ اما قسمت دوم پرسش تان هم میتواند با قسمت اول آن مرتبط باشد چرا که مقوله منفعت ، فقط در اقتصاد و نابودی و غارت منابع و معادن کشور استعمارشده خلاصه نمیگردد ، بلکه همه ظرفیت های قابل انتفاع آن کشورها مدنظر آنان است ؛ این ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی و انسانی و حتی تاریخی آن کشورها را هم شامل میگردد ؛ معلوم است رشد واقعی و متوازن حداقلی آن کشورها هم مطلوب استعمارگران نبوده و نیست ؛ چه رسد به متمدن شدن و رشد واقعی و رقابت با آنها ۰ در ارتباط با این سوال البته استعمار کهنه با استعمار نو و استعمار فرانو هرچند دارای یک ماهیت و ذات و خباثت مشترک هستند ولی شیوه ها و سیاست آنان امروزه پیچیده تر و مرموزتر شده است۰ 🔴با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷 #دکتر_موسی_نجفی : ✳️هیأت‌های مذهبی از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند 🔸رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی با تاکید بر اینکه هیأت‌های مذهبی باید از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند، گفت: وجود این هویت است که تاکنون مردم را امیدوار به آینده نگه‌داشته است و این مردم بینش قوی دارند که توانستند سال 1357 از رژیم سلطنتی عبور کنند و دیگر به گذشته خود بر نمی‌گردند. 🏴دهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور 🗓 ۶دی۱۳۹۷ 💠جامعه ایمانی مشعر ✅ @www1542org https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅نجفی با تاکید بر اینکه شناخت تاریخ و بحث منطقی در مورد رخ‌دادهای تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: شیعیان باید مراقب باشند تا با توهین و لعن‌های اشتباه به راه وهابی‌ها کشیده نشوند. به گزارش خبرگزاری مهر، افتتاحیه دهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که با موضوع هیأت و گفتمان انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد، در ادامه این مراسم، موسی نجفی طی سخنانی با عنوان «بدتر از قاجار» به بررسی تفاوت‌های نظام اسلامی با رژیم شاهنشاهی پرداخت۰ 🔴برای دریافت مشروح سخنرانی به نشانی زیر مراجعه شود : 👇👇 https://www.mehrnews.com/news/4497469/%D8%A8%D8%AD%D8%AB-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
ادامه قبلی👆 دکتر نجفی : هیات ها پاسدار هویت شیعه کشور و مواظب سیاست تکفیری وهابیان باشند۰ در ادامه این مراسم، موسی نجفی طی سخنانی با عنوان «بدتر از قاجار» به بررسی تفاوت‌های نظام اسلامی با رژیم شاهنشاهی پرداخت و اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به تفاوت‌ها بپردازیم باید به ماهیت و هویت نظام اسلامی و رژیم شاهنشاهی توجه کنیم چراکه همین تفاوت میان هویت‌ها موجب پیروزی انقلاب اسلامی شده است. وی با اشاره به تغییر نگاه مردم ایران در طول تاریخ نسبت به هویت دین اضافه کرد: در دورانی مردم ایران زرتشتی بودند تا اینکه از دوران صفویه متوجه شدند که روایت جدیدی از اسلام وجود دارد که روایت حق است و باید بر اساس آن برنامه زندگی خود را تنظیم کنند. رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: در دوران قاجار خارجی‌ها در ایران نفوذ کردند اما شاهان قاجاری به کشورهای خارجی وابسته نبودند درحالی‌که شاه پهلوی توسط خارجی‌ها در ایران منصوب شد و خانواده او نیز بزرگ‌ترین خیانت‌ها را به ملت انجام دادند. وی با تاکید بر اینکه شناخت تاریخ و بحث منطقی در مورد رخ‌دادهای تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: شیعیان باید مراقب باشند تا با توهین و لعن‌های اشتباه به راه وهابی‌ها کشیده نشوند، ما تبری و تولی داریم اما سیاست اصلی تقریبی است و دشمن به صورت مستمر با ایجاد اختلاف در میان مسلمانان به دنبال ضربه‌زدن به اسلام و شیعه است. نجفی از تلاش دشمن برای تخریب چهره نظام اسلامی یاد کرد و گفت: ما یک حکومت شیعی ایده‌آل هستیم که با وجود لعن فرستادن به ظالمان در زیارت عاشورا، می‌توانیم مقابل دشمنان با بقیه مذاهب نیز همراه باشیم و در راستای اهداف مشترک حرکت کنیم. مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه قاجاری‌ها به دین اسلام و مذهب شیعه توجه داشتند، مطرح کرد: پهلوی به دنبال این بود که از میان زرتشتی و بهاییت دین جدیدی را برای مردم معرفی کند. وی با تاکید بر اینکه هیأت‌های مذهبی باید از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند، تصریح کرد: وجود این هویت است که تاکنون مردم را امیدوار به آینده نگه‌داشته است و این مردم بینش قوی دارند که توانستند سال ۱۳۵۷ از رژیم سلطنتی عبور کنند و دیگر به گذشته خود بر نمی‌گردند. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی بخشی از محافظه‌کاری را امری طبیعی و ناگزیر می‌داند و معتقد است چون هنوز شاخص‌های دقیقی نداریم، نمی‌توانیم حکم کنیم جمهوری اسلامی دچار استحاله شده است. خبرگزاری مهر -گروه فرهنگ: دکتر موسی نجفی، استاد تمام رشته علوم سیاسی (با گرایش اندیشه سیاسی) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او همچنین رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی است و در زمینه تاریخ و اندیشه سیاسی اسلام و ایران و تمدن‌سازی بعد از انقلاب اسلامی به نظریه‌پردازی مشغول است. نظریه او با عنوان «تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» در دهه هشتاد شمسی مطرح شد و مباحثات زیادی را در پی داشت. او معتقد است تنها راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و فعلیت‌بخشیدن به امکانات نهفته در انقلاب سال ۵۷، حرکت به سمت تمدن‌سازی برای این دوران جدید است. در مصاحبه پیش‌رو تلاش شده به مسائل حول این موضوع و بررسی نسبت آنها با محافظه‌کاری در دوران پس از انقلاب اسلامی پرداخته شود. 🔴لطفا مشروح مصاحبه را در اینجا دنبال نمایید 👇👇 https://www.mehrnews.com/news/4487348/%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A8%D8%B7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D8%A2%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
ادامه قبلی 👆👆 بخشی از مصاحبه با خبرگزاری مهر در مورد بررسی و نقد اندیشه محافظه کاری در انقلاب اسلامی ✅بنابراین شما معتقدید که تنها راهی که پیش روی ماست «تمدن» و «تمدن‌سازی» است و این ناگزیر رخ خواهد داد؟ 🔴نجفی : مدلی که ترسیم کرده‌ام یعنی «تمدن»، «استحاله» و «فروپاشی»، هر ۳ مدل‌های تحول هستند. فروپاشی که یک تحول بنیادی منفی است و استحاله که یک تحول غیرذاتی و انحرافی است دو مدل انحطاط هستند. اما تمدن یک تحول بنیادی مثبت است. آن دو مدل‌های انحطاط هستند و این یکی مدل تکامل. با این ملاک، من معتقدم که ما باید به سمت تکامل و تمدن‌سازی پیش برویم. حالا ممکن است در این میانه دلار بالا و پایین برود، این دولت برود و آن دولت بیاید، یکی لیبرال باشد، دیگری نباشد و...؛ اینها به نظر من اساس قضیه نیستند. به طور کلی از آنجا که کلیت مردم یک جامعه نزدیک‌بین هستند و چون من تاریخ خوانده‌ام و کارم، کار فکری و نظری در خصوص تاریخ است، نمی‌توانم خیلی نزدیک‌بین باشم. من هم همه این مسائل و مشکلات و تناقض‌هایی که مردم می‌بینند، می‌بینم، گرانی و تورم و... را می‌بینم و لمس می‌کنم، ولی این‌ها به نظر من ذاتی نیست. البته نمی‌گویم آسیبی به همراه ندارند؛ ممکن است به حدی به انقلاب ضربه بزنند و بهانه دست دشمن خارجی هم بدهد، ولی این‌ها یک انقلاب را از بین نمی‌برد. مخصوصاً این انقلاب که ظرفیت بالایی را از خود نشان داده است؛ این حجم بالای ظرفیت را هم از دشمنانش می‌شود فهمید. از اینکه توانسته با تمام قلدرهای جهان به معنای واقعی دربیفتد و تا حالا زمین نخورده است و خود را سرپا نگه داشته است، نشان از یک ظرفیت بالا دارد. حالا به اهدافش نرسیده است، باشد، ولی در نظر بگیرید که شما یک‌وقت به جایی می‌روید که شما را به رگبار توپ و تانک می‌بندند، همه جوره شما را کتک می‌زنند، شما هم نمی‌توانید آن‌ها را بزنید، ولی لااقل کشته هم نمی‌شوید و همچنان زنده می‌مانید. می‌گویند این دیگر کیست، این همه او را زدیم، ولی هنوز ایستاده است. کشور ما امروز پر از بحران‌های اعتیاد، فحشا و فقر است  و من منکر این وضعیت نیستم. اما تفاوت من با دیگران شاید این باشد که من با اینکه اینها را می‌بینم، معتقد نیستم این بیمار سرطان دارد و مرگش رسیده است؛ خیر، این‌ها قابل علاج است مثل قهرمان بوکسی که مدام ضربه می‌خورد و بر زمین می‌افتد ولی تا داور می‌خواهد اعداد را بشمارد و او را بازنده اعلام کند، او باز هم بلند می‌شود! درست است که شما نتوانسته‌اید حریف و دشمن را بزنید و پیروز شوید ولی خودتان هم زمین نمی‌خورید و از بین نمی‌روید. قصه این نارسایی‌ها و انحرافاتی که ذاتی نیست هم همین است. یک‌وقت یک مسئولی یک چیزی گفته و کارهایی انجام شده که با اهداف و آرمانهای انقلاب فاصله زیادی دارد، ولی این دلیل نمی‌شود که جهت‌گیری‌های اصلی انقلاب، جهت‌گیری‌هایی در نظر گرفته شوند که موفق نبوده و نیست. ✅ایا این برداشت و تحلیل خودش منجر به محافظه‌کاری نمی‌شود؟ یعنی اینکه هنوز زنده مانده‌ایم و ادامه می‌دهیم را به شیوه‌ای محافظه‌کارانه کافی بدانیم و وضعیت موجود را توجیه کنیم؟ 🔴نجفی : توجه داشته باشید، من توجیه‌گر هیچ نهاد و دولتی نیستم، چون در این‌ها نبوده‌ام و نخواهم بود. اما در نظر بگیرید که کشور را با جنگ و تحریم‌هایی مواجه کردند که خودشان برای یک کشور بزرگ موانعی ایجاد می‌کند که ادامه حیات را ناممکن می‌سازد. جنگ و تقابلی که رسانه‌های غربی و شبکه‌های مجازی و... به راه انداخته‌اند شوخی نیست؛ هر کدام این‌ها برای کشور دیگری اعمال می‌شد، بواسطه بحران‌های فرهنگی و اجتماعی‌ای که ایجاد می‌کرد پدر آن کشور را درمی‌آورد، کما اینکه کشور ما هم امروز پر از بحران‌های اعتیاد، فحشا و فقر هست  و من منکر این وضعیت نیستم. اما تفاوت من با دیگران شاید این باشد که من با اینکه اینها را می‌بینم، معتقد نیستم این بیمار سرطان دارد و مرگش رسیده است؛ خیر، این‌ها قابل علاج است و همین‌که یک پزشک به بیمارش بگوید قند و فشار و چربی خون داری و در عین حال او فعلاً زنده است و می‌تواند با مراقبت و پرهیز سلامت خود را تضمین کند، به این معناست که هنوز سرطان ندارد و قند یا فشار خون او را از پا نینداخته و همچنان حیات غلبه دارد و این نشان‌دهنده آن است که این بیمار بر سرطان و سکته پیروز است. این زنده بودن فعلاً هست و نشانه غلبه عوامل مثبت بر عوامل منفی است. حالا شما هر چقدر هم لیست بیماری را افزایش دهید می‌گوییم درست است، ولی فعلاً سرپا است. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰قسمت دوم گفتگوی مهر با دکتر موسی نجفی درباره علیه محافظه کاری در سال چهلم ✅محافظه کاری پذیرش سیطره تمدن دیگر است : محورهای گفتگو : ♦️ماهیت محافظه کاری ♦️اندیشه محافظه کاری در تفکر غربی ♦️مقایسه محافظه کاری در تمدن اسلامی و تمدن غربی ♦️تغییر مفهوم محافظه کاری در مراحل انقلاب اسلامی ♦️محافظه کاری و نهادسازی در جامعه شهری ♦️تحلیل میزان محافظه کاری رئیس جمهورفعلی و قبلی ♦️مفهوم محافظه کاری در دهه پنجم انقلاب اسلامی ♦️محافظه کاری و انقلابیگری ♦️متدینین محافظه کار و سکولارهای محافظه کار ♦️آسیب شناسی محافظه کاری در ایران معاصر 🔴لطفا مشروح این گفتگو را در نشانی زیر پیگیری نمایید 👇👇👇👇👇 mehrnews.com/news/4487391 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰خواب خرگوشی و لالایی مهمان ناخوانده و به یغما بردن خوان نعمت ✅روز نهم دی ماه مصادف است با به شهادت رسیدن مرحوم ثقه الاسلام تبریزی به دست قوای روس که در روز عاشورا به انجام رسید ۰ اما آنچه در شخصیت و افکار آن مرد بزرگ جالب توجه است ، حساسیت و هشداری است که به مشروطه خواهان در مورد نفوذ خارجی می دهد ؛ فراموش کردن فتنه خارجی و سطحی اندیشی و غفلت از عمق خباثت اجنبی مختص عصر مشروطه نیست و امروز در انقلاب اسلامی هم به روشنی قابل رویت است ۰ مرحوم ثقه الاسلام در زمینه اندیشه سیاسی رساله ارزنده و برجسته ای دارد که به آن اشاره می کنیم ۰ 🔵رساله لالان در اوایل ۱۳۲۷ قمری نوشته شده است و سیمای مرحوم ثقه الاسلام در قامت یک آزادیخواه و مبارز علیه استعمار خارجی در آن به وضوح دیده میشود؛ مقابله توامان با استعمار روس و انگلیس ، امری که مورد غفلت برخی حوزه های فکری مشروطه قرار گرفت و در نهایت هم برخی ساده دلان از دیگ پلوی سفارت انگلیس خوردند تا استبداد از در بیرون رفته اول مشروطه ، دو دهه بعد با رضاخان از پنجره وارد گردد ۰ ایشان در قسمتی از این رساله بیان جالبی دارد که می تواند بصیرت امروز ما باشد : 🔴مشروطه را پیشکش کردیم و اسمش را هم نبردیم. آیا شریعت و ملت حق ندارد سئوال نماید که چرا (دو کشتی متساوی اساس در یک بحر - یکی رسید به ساحل دگر به طوفان رفت) بلی نود سال به خواب رفتیم; یعنی خواب خرگوشی مان دادند و ما را لالای گفتند و گهواره جنبانی کردند و گفتند که هنوز شب است تا آن که یک دفعه خواب های موحش و کابوس های مدحش ما را از خواب بیدار کرد. دیدیم آفتاب از وسط السماء نیز گذشته و خوان نعمت را مهمان های ناخوانده یغما کرده اند و جز ته سفره چیزی نمانده، و مانند شکار جرگه ای، دور ما را با حربه های آتشین گرفته اند. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی - بزرگداشت شهید مدرس - ۱۳۹۷- اصفهان ✅حضور شخصیت های تاریخی در حیات سیاسی دهه پنجم انقلاب اسلامی 🔷♦️آیا هر شخصیتی در هر دهه از انقلاب اسلامی میتواند با جامعه و جریانات فکری و سیاسی ارتباط داشته باشد ؟ کشش شخصیت ها و میزان تاثیرشان چقدر است ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با عرض سلام و احترام در موضوع دیپلماسی فرمودید سه نوع دیپلماسی مطرح می شود . سوالی که برای برخی از افراد مطرح می شود این است که آیا می شد از ابتدای انقلاب در بحث سیاست جهانی و دیپلماسی خارجی روش و تاکیک سومی در پیش گرفته می شد که ضمن حفظ عزت و استقلال سیاسی اقتصادی فرهنگی کشور و نیز عدم هضم شدن در نظم جهانی، ابتدا ساختار سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور مستحکم می شد و سپس به مساله صدور انقلاب و مواجهه مستقیم با ابرقدرتها می پرداختیم تا هزینه های کم تری می دادیم . آیا کشورهایی وجود دارند که از چنین روشی استفاده کرده باشند ؟ با تشکر ✅جواب : نجفی : نظر شما آمیخته ای از نکات درست و در برخی موارد غیر دقیق است؛ این مطلب که اشتباهات فراوانی دولتمردان و کارشناسان استرتژیک ما در دولتهای مختلف داشته اند حرف درستی است و حسن تاریخ سیاسی و وجدان ملی آگاه این است که به این راحتی ها نه خریدنی است و نه قانع میشوند و نه هر اشتباه و بهانه ای را قبول میکنند؛ به نظر من تاریخ نگاران و روشنفکران تراز انقلاب و متعهد به عظمت اسلامی باید قبل از هر اندیشه و یا غرض سیاسی غرب محوران و دیگران به این امر مهم یعنی نقد منصفانه در جهت اعتلای آرمانهای تمدن اسلامی و هویت اصیل ایرانی اقدام نمایند ۰ در این میان "شاخص نقد" نولیبرالیسم و نو سکولاریسم پرمدعای لانه کرده در برخی قسمتهای دولت فعلی و برخی مراکز پژوهشی و رسانه ای بیکار ننشسته و مدام فرافکنی نموده لذا باید این مهم به دست توانمند کسانی صورت پذیرد که به این پیوستگی انقلاب و رشد دینی جامعه در فضای نظام اسلامی باور عمیق داشته باشند و البته علم و دانش و توان این کار را هم به دست آورده باشند۰ البته این نکته را هم در گوشه ذهن تان داشته باشید که انقلاب اسلامی از همان چهل سال قبل بخاطر استقلال و ذات خاصش همیشه تنها بوده و هر کسی تا توانسته ضربه ای به آن نواخته است ۰ به این مطلب هم دقت کنید تحقق شعار محوری نه شرقی و نه غربی بسیار کار عظیم و باارزش و مهمی است بخصوص سیر از اجمال به تفضیل در این شعار ، محتاج نظریه پردازی پیچیده و علمی و دقیقی می باشد ۰ ♦️بیان واقعیت مذکور دلیل پنهان شدن مسئولین و پاسخگو نبودنشان نبوده و نیست و نقد جدی البته در حد امکاناتشان ضروری است ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi