🔰توصیه و هشدار یکی از مخاطبین محترم به کانال مدرسه آزاد فکری
✅اگه با این مجموعه در ارتباط هستین
بهشون پیشنهاد بدین اگه محبت میکردین عوض استفاده از نرم افزارهای صهیونیستی
در نرم افزارهای داخلی این بستر علمی رو فراهم میکردن شاید بهتر بود
و اینکه حداقل اگه اونجا فعالیت میکنن اینجا هم مطالب رو بار گذاری کنن تا ما هم استفاده کنیم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دکتر #موسی_نجفی در برنامه #چهارسو:
▫️«رهبر انقلاب کتاب #سید_قطب را با تلخیص ترجمه کرده اند، اما ایشان در سیری که داشته اند بیشتر تحت تأثیر امام هستند تا سید قطب و یا لااقل این سیر را طی کرده اند.
▫️در خلأ فکری دوره تبعید امام و ممنوعیت آثار ایشان، نیروهای انقلابی برای حفظ شعله انقلابی از مصریان کمک گرفتند و کتاب های آنان را مورد توجه قرار دادند.
▫️با نزدیک شدن به ایام پیروزی انقلاب، به تدریج تلاش های علمای قم مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری بیشتر مورد توجه قرار گرفت و دیگر آثار سید قطب کمتر دیده شد.
▫️ورود اندیشمندانی مانند سید قطب به فضای فکری ایران چندان عمیق نبود، چرا که اولاً با وجود اشتراکات در تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام و مقابله با غرب، به دلیل اهل تسنن بودن آنان و هویت شیعی ایران، قرائتها از یکدیگر متفاوت بود.
▫️ایران دو تجربه بزرگ نیز داشت که مصر از آن برخوردار نبود و به همین دلیل آثار مصری ها و عرب ها در ایران عمق لازم را پیدا نکرده و از یک جایی حذف شد که آن دو عبارت بود از تجربه نظام نسبتاً دینی قدرتمند با #صفویه، و دیگری جریان #مشروطیت.»
➖➖➖➖➖
✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
4_5996669261781664268.mp3
1.49M
🔰تاریخ_سیاسی_امامان_شیعه:
بصیرت افزایی در سیره سیاسی ائمه اطهار علیهم السلام
✅تحول از انسداد نظامی به عمل سیاسی و انتقال به حرکت فرهنگی در تاریخ اسلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و نظر پیرامون تمدن نوین اسلامی - نشست تخصصی اساتید برگزیده علوم انسانی - بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳ بهمن ۹۸
✅دکتر نجفی : تمدن نوین اسلامی علیرغم تعامل و داشتن عناصر مشترک با سایر تمدنها به تقویت و ذات هویت شیعی و ایرانی ما هم مرتبط است
🔵نقد و اشکال :
🔴دکتر قاسمی استاد علوم سیاسی دانشگاه : تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی میتواند داشته باشد
قاسمی نیز در بخش دیگر این نشست گفت: برای بحث تمدن به دو عنصر ایرانیت و شیعه در ارائه اشاره شد؛ وقتی بر روی الزامات تمدن صحبت میشود در واقع تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی میتواند داشته باشد که اگر بخواهد شکل بگیرد محدودیت آن در یک جغرافیا، مکان و درون یک مذهب، ممکن است مبانی را تغییر دهد.
برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور میتوان با مخالفان صحبت کرد.
🔵جواب نقد :
🔴دکتر نجفی : بنده بر اساس هویت تاریخی ملی به تمدن نگاه میکنم و مسأله ما هم تکفیری نیست بلکه "تقریبی" است. آیا میتوان از تمدن صرف نظر کرد و چرا گفته میشود تمدن غرب و تمدن مسیحی اینها باید پاسخ داده شود؟
تمدنها مشترکاتی دارند و قانونمند هستند و ویژگیهای خاص خود را هم دارند.
این ویژگیها همان طور که تمدنها را به اسلامی و غربی متمایز میکند چه اشکالی دارد که تمدن اسلامی به شیعی - اسلامی و یا سنی - اسلامی متمایز شود ؟!
کما اینکه در نمونه تاریخی هم تمدن صفوی ها، سلجوقی و جمهوری اسلامی تفاوت هائی داشته اند؛ این امر به اصل تمدن ضربه نمیزند.۰
همانطور که گفته میشود تمدن غربی پس میتوان گفت تمدن شیعی و اسلامی و تمدن سنی و ویژگیهای تمدنها میتوانند جنس و فصل داشته باشند که باید آنها را به فصل شناخت و از طرفی جامعیت فرهنگ اسلامی در نظر اهل بیت(ع) و تشیع بیشتر خود را نشان میدهد. این تفاوتها حالت تعصب و تفاخر و اختلاف ندارد؛ یکی از ویژگیهای تمدن داشتن ظرفیت بالا است که فرهنگهای مختلف را در خود جذب کند و نباید حذف شود.
🔴به نظرم برای تعمیق مطالعات تمدنی پژوهشگران و علاقمندان این حوزه مناسب است کتاب خوبی که اخیرا به کوشش دوست دانشمندم دکتر حبیب الله بابایی نشر یافته است، خدمت دوستان معرفی نمایم ۰👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از حبیباله بابائی
کتاب اسلام تمدنی حاصل مقالات الهیاتی تمدنی در چهار شماره از مجله نقد و نظر در طول چهارسال گذشته است که در قالب کتابی بیش از ۸۰۰ صفحه منتشر میشود. بسیاری از مقالات گرد آمده در این مقاله صرفا مقالات فردی نبوده، بلکه در یک فرآیند جمعی مورد گفتگو و ارزیابی قرار گرفته است. بی شک کتاب "اسلام تمدنی" که حاصل مشارکت گروهی از پژوهشگران تمدن است،افقهای جدیدی را در مطالعات تمدنی خواهد گشود.
@Habibollah_Babai
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅محکوم کردن اساس "دینی" انقلاب به بهانه چند نفر سودجو و بخاطر اینکه در منصب قبلی شان به آنها "حاج آقا " می گفتند ، مثل این است که کسی "معیار بودن" عمار و سلمان و ابوذر را کنار زند و به جای آن اعمال اشعث و ولید و طلحه و مغیره بن شعبه را نماد و شاخص راستین اسلام و مسلمانی معرفی کند!
🔴 کسانی که امروز به بهانه دستگیری چند مفسد و با عنوان "فساد سیستماتیک" به اصل نظام اسلامی حمله می کنند خوب است با خواندن تاریخ سیاسی اسلام در نیم قرن نخست با منطق امام علی علیه السلام کمی آشنا شوند و بیشتر تدبر کنند که چرا امام در برابر باند فاسد اموی و دستگاه تبلیغی معاویه در شام دو جریان را مقابل هم معرفی می کند و فریاد می زند :
🔵أینَ إخوانِیَ الّذینَ رَکِبوا الطَّریق ، وَ مَضَوا عَلى الحَقّ ؟
کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟
أین عمّار، أین ابن تیهان، أین ذُو الشهادتین؟
عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟
و از طرف دیگر در جبهه نفاق به معرفی باطن چهره هایی مثل اشعث و مغیره بن شعبه پرداخته و می فرماید :
"مغیره چیزی از آخرت را نمیگیرد؛ مگر آن زمان که برای او دنیا را به دنبال داشته باشد"۰.
و یا به اشعث فرمود :
لعنت خدا و لعنت لعنتکنندگان بر تو باد ای متکبر، متکبرزاده منافقِ پسر کافر،
🔴وقتی امروز نماد و پرچمداری چون حاج قاسم سلیمانی داریم چرا عده ای اصرار دارند وانمود کنند از اکبر طبری ها میتوان "ماکت" برای انقلاب اسلامی ساخت !!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما
✅دکتر نجفی :
🔴تقسیم بندی فرهنگی - سیاسی دوران امامت حضرت امام رضا علیه السلام
🔵آثار برتری فرهنگی امامت بر خلافت در اواخر قرن دوم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما
✅دکتر نجفی :
🔴طبقه بندی و تیپ شناسی خلفا و تفاوت مقابله جریان امامت با آنها
🔵تفاوت خلفای عباسی با بنی امیه از نظر مشروعیت سازی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام.یک سوالی بین افراد مطرح میشه مبنی بر اینکه امام خمینی هنگامی که در پاریس بودند گفته اند که به حوزه قم برمی گردم و رهبر و رئیس جمهور نخواهم شد.
می خواستم بدانم این جمله صحیح است یا نه اگر صحیح است چرا امام به حرفشان عمل نکردند؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
اینکه چنین جمله و با چنین الفاظی بیان شده باشد ، بنده حضور ذهن ندارم و بایستی به مجموع نظرات و مصاحبه های ایشان در پاریس،رجوع نمود ؛ اما نکته مهم که دوستان بایستی توجه کنند ، دقت نمودن بر فضای ماه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و فرهنگی که عموم مردم به آن عادت داشتند است ؛ زمینه ای که دارای نوعی فرهنگ شاهی و شاه مداری بود و هیچ چیز دیگری با آن برابری نمی کرد ۰ حتی در کتاب کشف اسرار امام خمینی که در اوایل دهه بیست نگارش یافته و یا در لحن و خطابه های اوایل در دهه چهل این ملاحظه در مورد فرهنگ عمومی شاهی دیده میشود ۰ بعدها که امام توانستند با انقلاب اسلامی این باور غلط را شالوده شکنی،نمایند باز برای جایگزینی آن با نظریه ولایت فقیه و یا نظام جمهوری می بایستی به مرور زمان این مطلب به اصطلاح جا افتاده و مقبولیت عام یابد۰ از طرفی از جمله تبلیغات منفی آن زمان ، یکی هم این بود که مگر امام خمینی میخواهد شاه بشود ؟!! در این موارد امام نیز به اجمال می فرمود که من طلبه ساده ای هستم و قم رفتن برایم مهمتر از این است که به جای شاه بنشینم ؛ اما با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ و سهم خواهی گروهک های لیبرال و مارکسیست و ملیون و احزاب سیاسی ، و البته ضعف دولت موقت ، امام کم کم به این نتیجه رسیدند که مباحث نظام سیاسی اسلامی اگر در قانون اساسی طرح جدی و محوری نشوند خطر عقیم ماندن و استحاله انقلاب اسلامی در برابر سایر مدعیان پر مدعا جدی خواهد شد؛ لذا به نظر من این نهادسازی اسلامی ثانویه( یعنی رهبری ولی فقیه به صورت نهادینه و با مشروعیت قانون اساسی ) با طرح نفی اولیه حکومت شخص امام ( به عنوان شخص و شخصیت و نه نهاد ولایت فقیه ) با همدیگر مانعه الجمع نبوده و باید در سیر تحولات تاریخی و تطور اندیشه سیاسی امام و انقلاب بررسی و مشاهده شود۰
🔶 در حقیقت شخص امام در مرحله اول به عنوان رهبر جنبش و نهضت اسلامی شناخته میشوند ، اما در مرحله دوم یعنی نظام سازی جمهوری اسلامی ، شخص امام خمینی به لحاظ شخصیتی موضوعیت رهبری نظام را ندارد بلکه این "ولی فقیه" است که رهبر نظام جمهوری اسلامی است و از قضا این جایگاه ولایت فقیه با امام خمینی یکی میشود ۰
اما نکته مهمی که امام بخوبی به آن وقوف داشت مسئله تجربه مشروطیت است که در مرحله نهضت ، علما رهبری انقلاب را بر عهده داشتند ولی در مرحله "نظام سازی" با دخالت اجانب از گردونه سیاست خارج شدند و کار مشروطه بعد از آن به کودتای رضاشاهی و سلطه رژیم پهلوی ختم گردید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 امتناع و تناقض نظریه انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی (نقد فلسفه سیاسی)
✅یک پرسش مهمی که می تواند هر پژوهشگر و یا دانشجوی علوم سیاسی و یا محقق دانش اجتماعی را کنجکاو و حساس نماید این است که علیرغم بحرانی جلوه دادن شرایط جامعه امروز ایران و بی ثبات وانمود کردن اساس نظام اسلامی ، چرا لیبرالیسم - سکولاریسم ظاهرا ایرانی علیرغم ژست اپوزوسیون ، بسیار تلاش می کند در نهادهای سیاسی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی حضور و نفود داشته باشد ؟
🔴جواب اصلی این پرسش به ناتوانی و امتناع انقلاب پسا انقلاب اسلامی با ماهیتی لیبرال باز گشت می کند ۰ این تفکرات و جریانها چون فاقد قدرت برانگیختگی مردمی و برپایی انقلاب واقعی از پایین به بالا هستند ، لذا ژست تحول خواهی انان نیز بیشتر کاریکاتوری به نظر می رسد تا واقعی !! بنابراین اساس و معین کار آنان در این تحول خواهی عبارت از:
الف : دلخوش،کردن به ناکارآمدی دولت ( دولتی که تاکنون در یک بده بستان با آن بوده و به نوعی مثل گاو شیرده در این هفت سال برای این جریانها عمل نموده است۰ ) و البته برجسته کردن نقاط ضعف قوای دیگر و سوء استفاده کردن از برخی ابراز نظرات سخیف برخی مسئولین در این زمینه قابل توجه است ۰
ب : ماهی سیاسی و فرهنگی گرفتن از آب گل آلود نارضایتی و شرایط فشار اقتصادی مردم
ج : استفاده از انحطاط اخلاق اجتماعی و تحریک احساسات جوانانه و شبهات فضای مجازی ۰
این عوامل و چند مسئله دیگر مثل تحریم و فشار خارجی و ۰۰۰ مجموع سرمایه های جریان و یا گروههایی هست که میخواهند نوعی شعار براندازی و تحول در آینده انقلاب اسلامی را رقم بزنند۰
اما این جبهه فکری و سیاسی دو نکته کلیدی را فراموش کرده اند :
🔷۱ - با تمسک به فلسفه سیاسی لیبرالیسم نمیتوان یک نظریه انقلاب اجتماعی و تحول سیاسی بنیادین تولید نمود ؛ و حداکثر کاری که اینها میتوانند انجام دهند نوعی نسخه برداری از انقلابهای رنگین است ؛ شبه انقلابهای فرمایشی که البته بیشتر در جوامع کمونیستی و بسته جواب داده و تعمیم ان در یک جامعه مذهبی برخوردار از یک انقلاب حقیقی ناممکن است ۰
🔶۲ - سرمایه گذاری کردن بر روی انحطاط اخلاقی و شبهات فکری و هیجانات جوانان و خلاء های اجتماعی و ناکارآمدیهای اقتصادی و سیاه نمایی و شبهه میتواند جامعه را مدتی مشغول و در مواقعی به تلاطم بیندازد ، ولی از دل همه این عوامل و شرایط ، انقلابی زائیده نخواهد شد ۰ در حقیقت از نظر فلسفه سیاسی و به لحاظ شرایط تاریخی ما نمی توانیم انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی داشته باشیم ۰ از نظر تجربه تاریخی هم تحولات دو دهه پس از شکست نهضت مشروطیت نه تنها منجر به آزادی و آزادیخواهی در جامعه ایرانی نشد بلکه دستاوردهای نهضت بزرگ مشروطه نیز قربانی کودتای یک قزاق مستبد و وابسته به استعمار خارجی گردید ۰ بعدها نظریه پردازان "حلقه برلین" و دوستان همفکرشان از این استحاله و شکست با عنوان "استبداد منور " استقبال نمودند۰! و در حقیقت با این کار پاداش خود را از کودتا و دوران پس از آن تمام و کمال دریافت نمودند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
🔴چه موقع باید مراجع بزگوار وارد گود شوند و اعتراضاتی نسبت به وضع فعلی و برجام نافرجام داشته باشند؟
اصلا از اینها هم که بگذریم ایا نباید از نائب امام معصوم دفاع کنند؟ در مقابل نامه های آقای موسوی خوئینی...
خواهشا جوابم رو بدید این شبهات داره منو میخوره
🔴جواب
🔵نجفی:
با سلام و تشکر ، جواب پرسش،شما ربط زیادی به مباحث علمی و محتوای این کانال ندارد و پاسخ آن تخصص تاریخی و فلسفی و یا سیاسی خاصی نمی خواهد۰ این پرسش بیشتر مربوط به موضوعی خاص در وضعیتی ویژه هست ۰
آنچه به نظر من می رسد جواب شما در سه سطح قابل بررسی است :
🔶اول : در سطح کلی و نظری و آن مربوط است به رابطه مراجع با ولی فقیه و برداشتی که آن بزرگواران از این جایگاه دارند ۰ این را در نظر داشته باشید دانش فقهی این مراجع مانند ولی فقیه است ؛ اما "فقیه حاکم " علاوه بر دانش فقهی برای اداره کشور به تجربه و توانمندیهای دیگری هم نیازمند است و این تجربه و درگیری مستقیم با سیاست و جامعه بین الملل و اقتصاد و معیشت مردم مورد دقت مراجع در این نسبت سنجی و رابطه هست و نقش و تاثیر اجتماعی مراجع را از ولی فقیه متمایز می سازد ۰
🔶دوم : در سطح مصداقی و اینکه لفظ "مراجع" شامل یک نفر نمی شود و هر کدام از این بزرگواران چون به اصطلاح فقیه و یا مجتهد جامع الشرایط هستند به اجتهاد خود عمل می کنند و لذا هر یک عمل اجتماعی متناسب با آرای فقهی خود را دارند و بکار بردن لفظ مراجع در اینجا کمی نا موجه و نامتناسب به نظر می رسد۰ البته اگر کسی بخواهد این پرسش را در قالب علمی تری مطرح نماید باید از نظرات و موضع یک نفر مرجع مشخص پرسش کند۰ یادآوری این نکته شاید مناسب باشد که آقای خویینی ها از نظر علمی و یا حوزوی در وزن و یا جایگاهی قرار ندارد تا لازم باشد مراجع عالیقدر شیعه وارد اظهار نظر رسمی در مورد کارهای وی بشوند ۰ در سالیان گذشته ایشان به عنوان یک روحانی تندرو مطرح بوده و در این چند دهه هم از نظر علمی و فکری اثر و یا کتاب قابل توجهی که نامش را در محافل دانشگاهی و حوزوی طرح نماید از وی مشاهده نشده است ؛ با این تفاصیل چه لزومی به ابراز نظر مراجع است !
🔶سوم : موضوع خاص نامه آقای خوئینی ها موضوعی مقطعی و تقریبا سیاست موجی می باشد که بزرگ نمایی آن در فضای مجازی انجام شده و معمولا به مذاق شبکه های ماهواره ای خوش می آید و همینطور که خودتان میتوانید مشاهده کنید این موضوع زبانزد مردم کوچه و بازار نبوده و نیست و برای نسل جوان هم چون این شخص،بیشتر در سایه بوده ، شناختی از اسم و رسمش ندارند ۰
🔷با این نکات گفته شده معقول نیست شبهه جدی داشته باشید آنهم در حدی که بخواهد شما را بقول خودتان "بخورد" و از خواب و خوراک بیندازد! بنا بر این با خیال آسوده و بدون اینگونه شبهات و این نحو دغدغه ها به زندگی خود با آرامش،و اطمینان خاطر ادامه دهید و با خردورزی و عمق یافتن بیشتر در سیاست نگذارید اینگونه هیجان های زودگذر (که معمولا هدف این گونه نامه هاست ) روی افکارتان تاثیر منفی داشته باشد ۰ البته هر چه نگرش سیاسی خود را از سطح روزمره گی سیاسی به اندیشه سیاسی ارتقا بدهید نه تنها مسائل اصلی را از فرعی و حاشیه ساز بهتر تشخیص می دهید، بلکه میزان ارزش این مطالب جزوی را هم بهتر درک می کنید ۰ از نظر من اینگونه نوشته ها ، بیشتر فرار به جلو و آدرس غلط دادن جریانی است که شهامت پاسخگویی عملکرد خودش را نداشته و نمی خواهد عواقب طرفداری و سهیم بودنش در دولت فعلی را در چند سال اخیر بازگو نماید ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi