درباره کتاب
انقلابهای رنگی و انقلاب اسلامی ايران
سازمانهای اطلاعاتی غرب و بهخصوص آمریکا به تجربیات خود در فروپاشی نظام کمونیستی از حربهی انقلابهای رنگی برای سرنگونی دولتهای مخالف استفاده کردند و «انقلاب گلرز»، «انقلاب نارنجی»، «انقلاب لاله»، «انقلاب کاج» و... را ترتیب دادند و بدینوسیله دولتهای مخالف خود را تحت لوای دموکراسی جابهجا کردند و با روشهای به ظاهر مسالمتآمیز دولتهای طرفدار خود را بر سرکار آوردند. هنگامیکه ایالات متحده از کاربرد ابزارهای متعدد برای مهار و سرنگونی نظامیجمهوری اسلامی ایران ناامید شد، بهخصوص بعد از انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ به الگوی سرنگونی و تغییر نظام از طریق یک انقلاب مخملی روی آورد، لذا سعی کرد به کمک نخبگان سیاسی، احزاب سیاسی و جنبشهای دانشجویی و مطبوعات به این مهم دست یابد. اما مقاومتهای فضای سیاسی ایران از جمله حمایت گستردهی مردمی و بهویژه دانشجویان از نظام، حضور پرقدرت و مدبرانهی ولایت فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی و عدم وجود انسجام فکری و پایگاه قوی مردمی برای احزاب اپوزیسیون و غیره موجب شده انقلاب رنگی در ایران به شکست بینجامد.
کتاب حاضر تحت عنوان «انقلابهای رنگی و انقلاب اسلامی ایران» به پردازش و بررسی این موضوع مهم پرداخته است.
ناشر: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی - تاریخ نشر: ۱۳۸۸/۱۰/۱۵
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دین و دولت در ایران و استقلال علمای شیعه
(به مناسبت ۱۲ مهر سالروز فوت آیت الله حاج ملا علی کنی )
✅از موضوعات مهمی که امروز در ارتباط با تاریخ ایران و اندیشه سیاسی شیعه ارزشمند است ، تحول در رابطه دین و دولت از عصر صفویه تا به امروز است ؛ این رابطه در دوران افشاریه و قاجاریه و سپس مشروطه و عصر پهلوی دچار نوسانات زیادی گردیده است ۰
گروهی معدل روحانیت را در ارتباط با این دولتها تفسیری" انقلابی" می نمایند و گروهی بر عکس روحانیت را در ذیل دولت و در کنار حاکمیت ها مورد بررسی قرار می دهند؛ اما واقعیت این است هر دو گروه به افراط رفته و آنچه معدل کلی سیره علمای شیعه در پنج قرن اخیر نسبت به دولت در ایران میتواند به عنوان یک اصل ثابت و لا یتغیر در تمامی ازمنه دیده شود ، "هویت مستقل و غیر وابسته" روحانیت و زعمای شیعه نسبت به دولتها است ؛ حال این استقلال گاه در قالب انقلابی گری و گاه در قالب نصیحت و موعظه و هشدار نسبت به پادشاه و مقامات جلوه گری و نمود داشته است ۰ عامل سومی که در تحول این نوسان سیاسی موثر بوده است نقش و میزان همراهی و حضور مردم در میدان عمل اجتماعی است که در دو کفه این ترازو سخت موثر بوده است ۰ برای مثال از موارد گفته شده به قسمتی از نامه مرحوم آیت الله حاج ملا علی کنی به ناصرالدین شاه علیه قرارداد رویتر و بساط فراموشخانه میرزا ملکم خان و فراماسونری اشاره می کنیم ؛ این نامه ماهیت مستقل علمای بزرگ در مسائل فرهنگی و سیاسی مهم عصر قاجار را بخوبی نمایان می سازد و البته لحن و محتوای آن هم مربوط به چند سال قبل از نهضت تحریم و بیداری اسلامی در ایران است :
🔴عرض می شود اگر علمای اعلام در مسائل دولتیه –خدای نخواسته – مشاهده فرمائید و به خاکپای مبارک برحسب رضای آقا، مخدوم عرض کنند، فضولی نکرده بلکه فضول باید کسی باشد که این را فضولی بنامد. بر علما و غیر علما لازم است عرض کنند، پسند خاطر مبارک شود یا نشود، در مقام اصلاح آن برآیند یا نیایند،... ما دعاگویان، بلکه عموم اهل ایمان عرض می کنیم که شخص میرزا ملکم خان را ما دشمن دین و دولت دانسته ایم و به هیچ وجه صلاحیت وکالت از دولت و سلطنت و انتظام ملک و مملکت ندارد که به خطاب ولقب ناظم الملکی مخاطب و ملقب باشد و هرکس باعث این امر شده است، خیانت کلی به دین و دولت نموده است که چنین دشمن جانی را مداخله در کارهای بزرگ دولت داده است. مدت زمانی نگذشته که در دارالخلافه ... مجلس فراموشی ترتیب داده بود و به این تزویر و شعبده، در خیال تصاحب ملک و دولت و اضمحلال وذهب و ملت بود و الزام مواسات و یک جهتی و هم عهدی [گرفته بود] که هر یک در پای دیگری در مقام تمام مال و جان بایستند و تا یکی آوازی برآورد همه حاضر و ناظر باشند و در دقت اجرای شروط و فرصت و جمع اسباب نهضت و حرکت، همگی یک دفعه حمله ور شوند و بر غیر هرکه باشند بتازند و هرچه بخواهند بگیرند و ببرند...»
🔵🔷🔵آنچه در این نامه تاریخی قابل توجه است این نکات است : ادبیات خاص نسبت به شاه از طرف یک عالم شیعی - مخالفت با حضور استعمار خارجی در ایران - شناخت جریانهای فرهنگی غربی در پایتخت - صیانت از هویت دینی جامعه - هویت و استقلال زعمای شیعه نسبت به سلاطین قاجار - حساسیت بر روی افراد داخلی وابسته به سیاست های اجنبی
🔴لازم به ذکر است چند سال بعد همگام با نهضت تحریم و شروع بیداری اسلامی در ایران حضور مردم در صحنه بیشتر شده و بالتبع لحن زعمای شیعه مثل آیت الله میرزای شیرازی هم تندتر می گردد ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از دوستان گروه
✅باتوجه به فعالیت آموزشی شما در مقطع ارشد در رشته علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی اسلام به عنوان یه دانشجو تقاضا داشتم در صورت امکان صوت درس های که جنابعالی تدریس میکنید در کانال تان بگذارید با تشکر
✅نجفی:
با تشکر از حسن ظن شما ، به اطلاع می رسانم که در نیمسال جاری تدریس در کارشناسی ارشد علوم سیاسی ندارم ولی توفیق تدریس در دوره دکتری علوم سیاسی را دارم و درس" تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران " را در حال حاضر درس می دهم۰ با توجه به درخواست شما ، از یکی از دانشجویان درخواست نمودم یک خلاصه صوتی از برخی مطالب کلاس برای هر هفته آماده نماید؛ لذا انشاالله که بتوان برخی از مطالب این درس تخصصی را برای علاقمندان رشته علوم سیاسی ارائه نمود۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅با عرض سلام سوالی داشتم.آیا فتوای حرمت مشروطه بعد از دو مرحله قبلی(طرفداری از اصل مشروطه و سپس مشروطه مشروع)،از طرف شیخ فضل اله شهید،از نظر سیاسی درست و به موقع بوده؟آیا نمیتوانسته برای قطع بهانه غربزدگان بر همان مشروطه مشروعه پا فشاری کند؟(چرا که بعد از استبداد صغیر آیت الله بهبهانی به دستور آیت الله خراسانی همین امر را پیگیری میکند هر چند که ایشان ترور میشود ولی نه مانند شیخ در ملا عام و توسط جریان نفوذی فرهنگی_روحانی)
✅جواب :
نجفی :
هر چند جواب پرسش ها در این کانال معمولا در آخر هر هفته است ولی چون این پرسش با یکی از بحث های تصویری مناسبت داشت لذا این پرسش با فیلم پاسخ همراه است ۰
البته به این دوست پرسشگر عزیز مقدمتا متذکر می گردم که تاریخ پر از این "اگرها و مگرهاست " ، منتها ما چون از زمان واقعه و حادثه ها جلوتر آمده ایم و امروز از فراز تاریخ به دل تاریخ نگاه داریم طبیعی است بسیاری از نتایج و حقایق و نیت ها و عمل ها و عکس العمل ها را بهتر می فهیم در حالی در زمان وقوع ، این حوادث با چنین شفافیتی دیده نمی شده است ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جواب دانشجویی که پرسید شیخ فصل الله نوری با اصل آزادی مخالف بود ، به تبیین مراحل سه گانه نظریه شیخ در مشروطیت پرداخت۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅باسلام و احترام
بنده سوالی داشتم در مورد اینکه : اصطلاح 'همزمانی امور ناهمزمان' یعنی چه ؟
ک ۰ ز ۰۰۰ ارشد اندیشه سیاسی در اسلام
✅جواب :
نجفی :
با سلام خدمت پرسشگر گرامی ، به نظرم پرسش شما کمی مبهم است و مطلب تان کمی مقدمه و توضیح می خواهد، ولی آنقدری که من از این پرسش در دستگاه ذهنی خودم ملتفت می شوم این پرسش را می توان در بستر تاریخ به یک نحو مطرح نمود و در اندیشه سیاسی و علوم اجتماعی در سطح و مفهوم دیگری دید و در افق فلسفه تاریخ هم در جایگاه بالاتری بدان نظر انداخت۰ در حقیقت تاریخ و تحولات تاریخی از قوانین و اصول خاصی پیروی می کنند؛ برای نمونه طبق نظر ابن خلدون عمر دولتها و مراحل آن از منحنی و قواعدی پیروی می نماید و مثلا در فلان زمان نباید بهمان تحول و یا انقلاب رخ دهد ، ولی به خلاف این قاعده به ناگهان امر جدیدی حادث میگردد که کسی منتظرش نیست یا مثلا دو پدیده ای که معمولا متقارن هستند ، اتفاق نیفتاده و به جای آن اتفاقی که کسی منظرش نبوده ، حادثً می شود۰
🔴 موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰نظر و پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام استاد
کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر رو که میخونیم دو چیز کاملا روشن میشه...
یکی حکومت نالایق قاجاری ها و خودفروخته های درون حکومت قاجاری و جامعه ایرانی(به جز سه نفر:عباس میرزا،قائم مقام و امیرکبیر)توجه رو جلب میکنه و دیگری دخالت بسیار زیاد دول های خارجی مخصوصا انگلیسی ها در اون زمان در تمام سیاست ها و تصمیمات کشور ایران...
حالا سوالم اینه که چرا ضعیف بودن قاجاریه و فروختن کشور و همچنین عقب نگه داشتن ایران در اون زمان شروع صنعتی شدن دنیا برای ملت ایران تا حد زیادی واضح و روشن هست،بطوریکه هر گونه ذلت و خودفروختگی رو مردم به قاجاریه تشبیه میکنن ولی اثر چندانی از خدمات و تفکرات امیرکبیر،قائم مقام و عباس میرزا در ذهن ایرانیان نیست؟(بنظرم شناخت رویکردی این سه شخص در کنار رویکرد شاهان و خودفروخته های قاجار از بهترین نمونه های شناخت خودباوری و خودکوچک پنداری هست که مورد غفلت واقع شده)
و سوال بعد اینکه چرا هیچ نقشی از دول خارجی مخصوصا انگلیس در عقب نگه داشتن ایران و جدا کردن سرزمین های ایران از همدیکر دیده نمیشود؟و عموما که نقش انگلیس در عقب ماندگی ایران بدتر و بیشتر از دیگر کشورهاست ولی اثر چندانی از انگلیس نمی بینیم و برعکس نقش دیگر کشورها تا اندازه ای دیده میشوند؟
ممنون
✅جواب :
نجفی:
با تشکر از اظهار نظر و دقت محققانه دوستمان به عرض می رسانم پرسش شما دو بخش دارد در قسمت اول شما نظری را در مورد ملت ایران برای علل عقب ماندگی طرح کردید ، هر چند نظر شما واضح نیست که آیا دارید از مردم الان ایران سخن میگویید یا مردم دوران قاجار ؟ اما اینکه واقعا علل عقب ماندگی ما در دوران مذکور در چه عواملی خلاصه میگردد ، بحث مهمی است که نمیتوان آن را تک عاملی دید و باید به عوامل مختلف طولی به ترتیب اهمیت اشاره نمود مثل ؛ استعمار خارجی ، بی کفایتی قاجارها ، انحطاط بخشهایی از جامعه ، فقر و بیسوادی نسبی ؛ و ۰۰۰
اما در قسمت دوم پرسش با شما هم عقیده ام که نقش مخرب روباه و سالوس پیر یعنی انگلستان در عقب ماندگی ایران پنهان است از جمله عوامل این پنهانی میتوان به کار فرهنگی انگلیس و تربیت تحصلکردگان طرفدار خود و جریان شرق شناسی اشاره کرد ۰ از نمونه های این جنایت ها می توان به قحطی بزرگ جنگ اول جهانی اشاره کرد که بیش از یک چهارم جمعیت ایران در اثر قحطی و در اثر سیاست انگلیس از بین رفتند و آنها توانستند این جنایت و نسل کشی را از برای مدتی از نگاه تاریخ پنهان دارند ۰ امروز علیرغم چنین جنایتی و جنایات مشابه ، خود را مهد تمدن و آزادی معرفی می کنند ؛ البته از دیگر عوامل مهم در نشناختن استعمار انکلیس در ایران ، بخاطر مستعمره مستقیم نبودن ایران و ندیدن چهره واقعی استعمار به طور عام و انگلیس به طور خاص در بین مردم و نخبگان است؛ مطلب مهمی که در هندوستان و یا عراق بخاطر حضور مستقیم و خشن تر استعمار وضوح بیشتری دارد و استعمار با شفافیت بیشتری دیده می شود۰ مطلب مهم دیگر هم پوست انداختن استعمار از کهنه به نو و فرانو می باشد ؛ درست مثل جنایتکاری که در جوانی مرتکب جرم شده ولی امروز موهایش سفید و قیافه اش مثل پیری دانا و دوست داشتنی شده است !! آیا چنین تغییری، اصل جنایت را پاک و تطهیر می کند ؟
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام خدمت دکتر
من یک طلبه هستم از اول طلبگیم دنبال این بودم که بتونم اندیشه و مبانی سیاسی و اجتماعی علما از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی رو بدونم واقعیتش کم و بیش بعضی سخنرانی ها و کتاب ها رو رجوع داشتم ولی چیزی دستم نیومد اگه لطف کنید مشورتی در این ضمینه بدید ممنون میشم.
✅جواب :
نجفی
با تشکر از شما و آرزوی موفقیت در ادامه راهی که در پیش دارید ؛ در جواب باید عرض کنم که مبانی و سیره و سلوک عالمان شیعه در ایران از عهد صفویه به بعد بدون شناخت نسبت "دین و دولت " ممکن نیست ؛ این نسبت در ۲۳۰ سال صفویان و با کمتر از دو دهه زمان نادر شاه افشار و با ۱۴۰ سال دوران قاجاریه و حدود نیم قرن سلسله پهلوی تفاوتهای زیادی دارد ۰ هر چند قدر مشترک همه این قرون" استقلال و هویت" مستقل علما و زعمای شیعی نسبت به حاکمان و حکومتگران هست ، ولی تاکتیک ها وسیر حوادث زمانه در هر یک از این ادوار متفاوت به نظر می رسد؛ با وصف این با مطالعه و تمرکز بر زندگی و افکار هر یک از این بزرگان اگر شما فردی محقق باشید و صبر و حوصله مطالعاتی درست و مفیدی هم داشته باشید، انشاالله به مطلوب و مقصود خود نزدیک می شوید ۰ اما در مورد منبع باید بگویم ، مجموعه کتبی که در قم توسط سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان "دیدار با ابرار" چاپ شده است و هر کتاب بر حیات یکی از این بزرگان متمرکز شده است ، منبع مناسب و مفیدی برای تحقیق شما است ۰ خود بنده خدا نویسنده راقم این سطور کتابی دارم که افکار و سیره و سلوک ۱۲ تن از این عالمان بزرگ را به بحث گذاشته ام ؛ نام این کتاب" نامها و نهضتها" می باشد و در ذیل مجموعه ( و انتم الاعلون ) به چاپ رسیده است ۰👇
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
کتاب "نامها و نهضتها" اثر دکتر موسی نجفی
"نامها و نهضتها" عنوان کتابی شامل مجموعه مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه هایی از دکتر موسی نجفی است که وی به مناسبت های مختلف در همایش ها، نشست های علمی و گفتگو با رسانهها ارائه نموده است
به گزارش «نسیم»، این کتاب به نقش دوازده نفر از علمای شیعه در راهبری خط بیداری اسلامی اشاره می کند. این "نام ها" بعد از جنگ های ایران و روس در قالب پنج نهضت، هویت اسلامی ایرانی را پاسداری کرده و اعتلا بخشیدند. دوره نخست دوره احیای حوزه علمیه در ایران است که در این کتاب به چهره های شاخصی همچون علامه حاجی کلباسی، سید محمدباقر شفتی و ملاعلی کنی اشاره می شود. دوره بعدی به نهضت تحریم تنباکو اختصاص دارد و بزرگانی چون میرزای شیرازی و آقا نجفی اصفهانی را شامل می شود. دوره سوم نهضت مشروطیت است که آخوند خراسانی، شیخ فضل الله نوری، سید عبدالحسین لاری، حاج آقا نورالله اصفهانی و سید حسن مدرس را شامل می شود. دکتر موسی نجفی در دوره چهارم نهضت ملی شدن صنعت نفت را با نقش آیت الله کاشانی مرور می کند و در نهایت مولف در پنجمین دوره با قیام پانزده خرداد و انقلاب اسلامی به نقش بی بدیل امام خمینی (ره) می پردازد.
در نوشتار ابتدایی کتاب با موضوع" ضرورت نقد نسبت ها و تصحیح صورت سازی وجود تاریخی ما" امده است: ""مطالعات و پژوهش های تاریخی در زاویای تاریخ یک صد سال اخیر که از یک طرف با نهضت های پرشور شیعی و از طرفی با جریان تجددگرایی و غرب گرایی توام بوده است، در حلقه مشروطیت به طور کاملاً گویا و واضح به هم رسیدند. تاریخ تحولات فکری و سیاسی قرن اخیر ما بیشتر از هر چیزی برآیند و بازتاب این دو محور بوده است. با توجه به این مهم برای تصحیح و فهم بسیاری از مشکلات مسایل پیش فرض ها و اهداف و آرمان های ملی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوران معاصر خود ناچاریم بار دیگر این حلقه وصل و سرآغاز مهم را با نگاهی عمیق تر و دقیق تر مطالعه کنیم.""
این کتاب که عنوان جدیدی از مجموعه مطالعاتی «و انتم الاعلون» است، به همت و همکاری خانه مشروطیت اصفهان در قطع رقعی و در قالب 334 صفحه توسط نشر آرما راهی بازار نشر شده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰طرح علمی یک اشکال تاریخی - تمدنی
✅در کانال دوست قدیمی و دانشمندم مورخ پر تلاش استاد رسول جعفریان به نقل از دانشجویان درس فرهنگ و تمدن اشکالی مطرح شده که به نظرم ارزش طرح و بررسی علمی و جواب را دارد؛ فلذا اول متن و طرح استاد را مطرح و سپس به بحث و پاسخ می پردازیم ۰
🔴🔵یکی از اشکالات دایمی شاگردان من در کلاس فرهنگ و تمدن به بنده، این است که شما وقتی می خواهید نمونه های تمدن گذشته تان را بیان کنید، و عظمت و شکوه تمدن اسلامی را بگویید، مرتب از مساجد بزرگ، بازارها و مدارس و قصرها و مراکزی یاد می کنید که همگی ساخته و برکشیده سلاطین و خلیفگان آن روزگاران است. امری که کتیبه ها شاهد این مدعاست، چنان که اخبار تاریخی، و اشعار شعرا هم همین را می گوید. آنچه از آن روزگاران در بلاد اسلامی مانده، به فرمان و پول همین سلاطین و امیران بوده است، حتی همین مدارس و دانشگاههای که در آن درس خوانده اید. از سوی دیگر، وقتی می خواهید راه درست و سلیم را نشان دهید، آن قدر قید و قیود برای تحدید و تعیین مرزها می زنید که در آخر فقط یکی دو کوچه و محله در یک گوشه ای در یکی از روستاهای دوردست باقی می ماند که سالم است. یک اقلیت در نهایت اقلیت. البته درست است که برخی از بناها توسط امیران نیک نفس ساخته شده، اما در کل، این تمدن اسلامی، آنچه مثلا در اندلس امویان ساخته شده، یا آنچه از امویان و عباسیان در این سوی مانده، بسیار فراوان و با توصیه آنهاست. دارالحکمه از همین مأمون است. این هارون است که فتوحات عظیم کرده و بلاد زیادی را مسخر ساخته است. درست در برابر، وقتی قرار است در باره این سلاطین قضاوت کنید، همه آنها را راهی جهنم کرده، و اساسشان را ویران می کنید. همین امر در باره فرقه های اسلامی و مشارکت آنها در تمدن اسلامی هم صادق هست. به هر حال، اگر این تمدن اسلامی چیز خوبی است، یک اقلیت ده تا پانزده درصدی متفرق که فقط آن را نساخته اند، و تاریخ هم آن را تأیید نمی کند، بلکه با مشارکت همه فرقه ها و گروهها ساخته شده است. ممکن است کسی بگوید، گور پدر تمدن! اینها دنیاست و ارزشی ندارد، ما به فقط به تربیت و تدین و تعهد می پردازیم و دین پاک به معنایی که ما می شناسیم، ما را بس. در باره تمدن جدید هم کسانی از اهل حدیث معاصر، همین را می گویند. از نظر آنها، بهترین راه را انکار دنیای جدید با همه مزایایی که خودشان هم هر دقیقه از آن استفاده می کنند، می دانند. اینها کارشان راحت تر است، و دلیلی هم ندارد که درس تمدن بدهند یا اصلا در این باره مطالعه کنند، اما کسانی که در فکر تمدن هستند، باید پاسخ دهند که راه آینده ما با این گذشته و تجربه چیست؟ آیا قرار است دایره حق را آن اندازه محدود کنیم که به همان یکی دو کوچه و محله محدود شود، یا اگر تمدن می خواهیم، باید دایره دید را بازتر کنیم. اگر این دایره دید بازتر شد، آن وقت باید به لوازم و تبعات آن هم پای بند باشیم، و این قدر سخت گیر نباشیم و علیه این و آن نزنیم و دست از سر این امت مظلوم و سربزیر و تحقیر شده، برداریم. به نظر می رسد باید بکوشیم راه بهتر زندگی کردن را که حقیقت دین است، دریابیم و مدام در پی درک اشکالات کار و رفع و رجوع آن باشیم و با همدیگر بیشتر مهربانی کنیم.🔴🔵
@ jafarian1964
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بحث علمی پیرامون اشکال تاریخی - تمدنی
(نقش خلفا و سلاطین در ایجاد تمدن اسلامی قرون گذشته) - قسمت اول
✅طرح این مسئله و روشن شدن ابعاد آن از جمله "شاه کلیدهای علمی " است که می تواند مسائل دیگری را هم در افق طرح درستش روشن نماید ؛ البته برای ایرانیان و بخصوص ما شیعیان از یک نظر دیگری هم طرح عمیق تر این بحث مطرح است و آن این است که سهم ما در رشد و تداوم فرهنگ و تمدن اسلامی چقدر است ؟ این پرسش در ذیل خودش با پرسش دیگری تقارن می یابد و آن سوال درباره نگرش و موضع ما نسبت به روایت رسمی روند تاریخ اسلام است ؟
ما اگر بخواهیم از سر طرفداری و مشارکت خود را وامدار و هوادار این تاریخ رسمی و روایت حکومتی خلفا بدانیم، می توانیم خود را شریک تمدنش نیز بدانیم ؛ اما در چنین وضعیتی در مورد جنایات خلفا چگونه بایستی خود را منتقد بدانیم؟
یک عامل اعتقادی بسیار نیرومند دیگر هم در این میان خودنمایی کرده و برجسته است و آن حضور امامان معصوم شیعه در متن جامعه اسلامی آن روزگار است۰ در حقیقت ما اگر از خلفای تمدن سازی مثل مامون و هارون سخن بگوییم چطور می توانیم فراموش کنیم در زمان این دو خلیفه ، دو امام بزرگوار شیعه حضرت کاظم (ع) و حضرت رضا ( ع ) زندگی کرده و به شهادت رسیده اند! یعنی دامنه بحث تمدن ساز بودن این خلفا نه فقط در تاریخ رسمی اسلامی محدود نمی ماند بلکه یک بعد اعتقادی و دینی پر رنگی هم دارد و البته مسئله ملی و قومی و سهم و مشارکت آنان هم در دنباله این مسائل مطرح است و فعلا محور اصلی بحث ما نیست۰ اما جواب و محورهای مهم پاسخی که می توان داد :
🔴🔵اول : تعریفی که در این پرسش شبهه گونه آمده است تقریبا مبهم و ناقص و تا حدودی عوامانه است ؛ خلاصه نمودن تمدن در ساختمان ها و پروژه ای و به اصطلاح امروزی" عمرانی" خودش جای بحث مفصل دارد البته مسجد و معماری و شهرسازی در مفهوم وسیعش جزئی از نمادهای تمدن اسلامی هست (و نه همه ماجرا) و تازه خود این بعد هم در سلاطین و خلفا خلاصه نمی شود ۰ درست کردن یک شهر دینی و در کنار هم قرار دادن ارزشها و ضروریات و نهادها نه کار سلطان بلکه کار متفکران و فیلسوفان و اسلام شناسان عمیق و برجسته است در حقیقت شهر را کسی نمی سازد که پول بنا و عمله و مصالح را می سازد بلکه شهر را کسانی می سازند که این مصالح را در جای مناسب تعبیه می کنند ؛ این مطلب در مورد تمدن غرب هم صادق است ۰ غرب جدید را مهندسان و آرشیتکت ها و حتی تجار و سیاستمداران نساختند بلکه شروع این مدنیت جدید را در آثار متفکران و فیلسوفان و افرادی مثل توماس مور و راجر بیکر و فرانسس بیکن و آثاری همچون آتلانتیس جدید و اتوپیا ره گیری می کنند ۰ همانطور که سیاست جدید غربی را بیش از آنکه به سیاستمداران عمل گرا نسبت دهیم بایستی در طرح بزرگ شهریار ماکیاولی ببینیم ۰ برجسته کردن و منحصر کردن تمدن اسلامی در خلفا و حکام مانند آن است که ما تمدن و تجدد غربی را در اقدامات آقای ترامپ و اتحادیه اروپا و۰۰ ببینیم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بحث علمی پیرامون اشکال تاریخی - تمدنی
(نقش خلفا و سلاطین در ایجاد تمدن اسلامی قرون گذشته) - قسمت دوم
🔴🔵دوم : اگر معماری و هنر و شهرسازی را در مفهوم وسیع ترش جزیی از تمدن اسلامی ببینیم، پس این پرسش مطرح میشود که اصل و اساس و جوهره تمدن چیست؟ و کجا و در کدامین نمادها می توانیم در جستجویش باشیم ؟ در جواب می توان عنوان نمود که ما باید بدانیم که آنچه هسته اصلی و هویت و قلب یک تمدن را تشکیل می دهد چیست ؟ در حقیقت باید دید موتور محرکه تمدن کدام است ؟ تمدنها به قول منطقیین یک "جنس" دارند و یک" فصل"، جنس تمدنها تقریبا معلوم است تمدنها قانون محور و نظم دهنده و موجد شهر نشینی و شکوفا کننده فرهنگها هستند ولی این فصل تمدنها است که آنها را از همدیگر مجزا می کند در حقیقت شهر و قانون و نظم نشانه تمدن هست ولی اسلامی بودن و غربی و شرقی بودن تمدن را نمیتواند محک بزند! مفهوم سعادت و عبادت و نوع مناسبات مردم و خط قرمزها و سایر ارزشگذاریها را "جهت تمدن" که همانا "فرهنگ" است تعیین می کند در حقیقت در همین نقطه است که نقش نرم افزار در سخت افزار و هویت بخشی آن آشکار می گردد مسجد و حمام و شهری که خلیفه میسازد تعیین کننده مفهوم سعادت و عبادت و روح جامعه اسلامی نیستند بلکه در نهایت جلوه مادی و سخت افزاری طرحی هستند که از قبل تهیه شده است؛ از این منظر قلب و هویت تمدن اسلامی با تمدن غربی و با سایر تمدنها فرق دارد ؛ این قلب و هویت در نقطه مرکزی" توحید " خلاصه می شود و به وسیله تعالیم قرآن بسط یافته و اجزایش کامل میگردد لذا این روح توحیدی - قرآنی در مساجد و هنر و معماری و شهرسازی و حتی علوم مختلف در اندلس و عثمانی و صفوی و عباسی و فاطمی قدر مشترکی و روحی را ایجاد و تداعی می کند که آنها را میتوان علیرغم تفاوت هایشان و سازند گانشان و حتی ادوار و ازمنه ساخت شان در ذیل حلقه بزرگتری به نام تمدن اسلامی جایابی و نشانه گذاری نمود۰ البته در مرحله بسط و تفصیل مسئله باز ابعاد عمیق تری بخود می گیرد و شیعی و سنی بودن و صفوی و فاطمی و عثمانی بودن و ایرانی و عرب و مغربی و اندلسی بودن خود را نشان می دهد۰ تمدن اسلامی بخاطر ظرفیت بالایی که دارد و داشتن عنصر عدالت و مساوات و برابری و خلاقیت و عقلانیت و اعتدال توانسته است ملت ها و اقوام و نژادها و السنه مختلف را در ذیل خود جلب و جذب نماید ۰ این تنوع فرهنگی را در ذیل تمدن اسلامی مشروعیت بخشیده و به رشد و باروری و تنوع و عمق آن کمک نماید۰ لذا در این نگاه ثانویه ساحت دومی که گفته شد می توان از مفاهیمی به نام تمدن اسلامی - ایرانی یا تمدن اسلامی - عربی و یا اسلامی - اندلسی و یا تمدن اسلامی - ترکی سخن به میان آورد۰ دقت کنیم این سخن نه در راستای تفاخر قومی و برتری نژادی بلکه از باب بیان واقعیات و میزان مشارکت و سهم ابتکار و خلاقیت ملل و اقوام مختلف در این شکوفایی تمدنی است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#تمدن_شناسی
💠💠💠 ضرورت "بینش تمدنی "برای شرایط امروز انقلاب اسلامی به مثابه نقد نظریه توسعه نیافتگی و انحطاط
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
جلسه سوم
نظریه تاریخی انقلاب اسلامی؛ تاملات روشی و نظری
🎙با سخنرانی:
✔دکتر موسی نجفی
(مولف کتاب فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب عالم اسلامی) 📖
چهارشنبه 25 مهرماه، از ساعت ۱۵:۳۰
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی،انتهای خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری
🌏 www.RCICA.ir
@RCICA_ir
اطلاعات بیشتر: @nadersohrabi66
09127647827
🔰گفتگو دکتر موسی نجفی با سایت دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
✅ موضوع : جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از KHAMENEI_IR
🔰 «جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی» در گفتگو با دکتر موسی نجفی؛
👈 انقلاب اسلامی، حلقه وصل گذشته و حال و آینده ایران است
🔻 «عظمت ایران» بهعنوان «امری تاریخی» یکی از موضوعاتی بود که رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ بسیجیان دربارهی آن سخن گفتند.
🔹️ پیش از این نیز حضرت آیتالله خامنهای «عمق تاریخی» را یکی از عناصر سهگانهی سازندهی «هویت ملت ایران» برشمرده بودند.
🔸️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای بررسی بیشتر این موضوع و ارتباط آن با پدیدههایی چون «حضور و نفوذ استعماری قدرتهای بیگانه» و «نهضتهای تاریخی ملت ایران» با دکتر موسی نجفی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفتگو نمود.
🔸️ وی در این گفتگو ضمن تبیین ابعاد مختلف موضوع، به تحلیل دوگانهی «نهضت و نظام» و فرازوفرود تاریخی آن از صفویه تا انقلاب اسلامی و دوران حاضر پرداختند.
🔹️ «تلاش جریان برانداز برای ایجاد تضاد ساختگی بین نهضت و نظام» و «ضرورت پیشبرد گفتمان انقلابیگری با افق تمدنی» از نکات خواندنی این گفتگو است.
🔍 بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=40707
هدایت شده از خبرگزاری فارس
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جایگاه تاریخی و تمدنی انقلاب اسلامی» در گفتگو با دکتر موسی نجفی
@Farsna
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام جناب آقای دکتر نجفی
بنده یکی از اساتید درس آشنایی با انقلاب اسلامی هستم ، سئوالی که مطرح میکنم توسط دانشجویی مطرح شده است، لطفا درصورت امکان پاسخ دهید.
سئوال: گفته می شود که دوران صفویه که به تحکیم و حمایت از شیعه پرداختند بیش از دویست سال طول کشید و در این مدت فرصت تحکیم شیعه در ایران به وجود آمد اما دوران نادر شاه که باشیعه مبارزه کرد کمتر از بیست سال طول کشید و این مدت برای تضعیف شیعه زمان کافی نبود و آیا اگر دوران افشاریه که با مذهب شیعه مخالف بودند بیشتر طول می کشید ، موجب از بین رفتن شیعه نمی شد؟
:✅جواب :
نجفی
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما استاد عزیز و توفیق روز افزون در هر چه پر بارتر شدن محتوای این درس مهم ، به عرض می رسانم که پرسش شما کمی جای بحث و تامل دارد ؛ درست است که صفویان نقش موثری در ترویج صفویه و نادرشاه افشار هم نقش منفی در این زمینه داشته اند و باز درست است که عمر صفویان بسیار بیشتر از نادر و کل دولت افشار بوده است اما در اینجا دو تامل مهم باید داشت :
🔴اول : کدام "قانون تاریخی" و یا سیاسی و جامعه شناختی معتقد است قبول یک مذهب و آئین و دین از سوی یک ملت به اراده حاکمان و سلاطین وابسته است؛ در بسیاری از ازمنه تاریخی حکمران و یا حکمرانانی بوده اند که در مقابل دین و مذهب و حتی فرهنگ جامعه خود موضع گرفته ولی نتوانستند آن را تغییر دهند۰ هر چند حاکمان و صاحبان قدرت نه در زمینه تاسیس نظری و منشا و یا "نرم افزاری مسئله" نقش مهمی نداشته اما بر عکس در زمینه "سخت افزاری" و پیشرفت مادی و تعین اندیشه و یا دین نقش بسزایی ایفا نموده اند و در رشد و حتی کارآمدی دین نیز بسیار مهم عمل کرده اند؛ از طرف دیگر تداوم یک دین و محبت و عشقی که مردم به پای آن می ریزند و استعداد و هنر و ثروت خود را خرج شکوفایی و عمق دادن به آن می کنند، از حوزه حکومت، بیرون و به قلوب و ایمان و اعتقادات مردم مربوط می شود ۰
🔵دوم : با مقدمه قرار دادن بحث اول، می توان به این نتیجه رسید که در نیمه بعدی ، قضیه دقیقا بر عکس می شود یعنی این حکومتها و دولتها هستند که برای بقای خودشان به باورها و فرهنگ مردم متکی می شوند فلذا از این روست که صفویانی که در مسیر این باورها و یا هویت ذاتی جامعه حرکت کرده اند عمر دویست و چند ساله و نادرشاهی که خلاف این رودخانه شنا کرد عمر سیاست فرهنگیش کوتاه گردید ۰ درست برعکس پرسشی که دوست دانشجوی مان تعریف کرده و مدعی شده اند ۰ البته این مسئله ابعاد بسیار عمیق تری هم دارد ، مثل تدارک صبورانه نظری و تاریخی قبل از صفویان و نبود چنین پیشینه ای در سوابق نادرشاه افشار ؛ این بدان معناست که شاه اسماعیل صفوی نه یک فرد بلکه سمبل یک جریان و مسیر تاریخی بوده ولی نادرشاه افشار یک فرد و استثنا در برهه ای از زمان می تواند تلقی شود ۰
🔶موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی : تفاوت هویت بخشی نهضتها با هویت بخشی در نظام سیاسی
✅تفاوت ساختارشکنان داخلی با ساختار شکنی نظام بین الملل در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
1_30721320.mp3
2.17M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی
✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی - 1
🔴سیر فلسفه سیاسی از ظن و گمان تا معرفت و عقلانیت از نظر لئواشتراوس
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi