eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبلی 👆👆 بخشی از مصاحبه با خبرگزاری مهر در مورد بررسی و نقد اندیشه محافظه کاری در انقلاب اسلامی ✅بنابراین شما معتقدید که تنها راهی که پیش روی ماست «تمدن» و «تمدن‌سازی» است و این ناگزیر رخ خواهد داد؟ 🔴نجفی : مدلی که ترسیم کرده‌ام یعنی «تمدن»، «استحاله» و «فروپاشی»، هر ۳ مدل‌های تحول هستند. فروپاشی که یک تحول بنیادی منفی است و استحاله که یک تحول غیرذاتی و انحرافی است دو مدل انحطاط هستند. اما تمدن یک تحول بنیادی مثبت است. آن دو مدل‌های انحطاط هستند و این یکی مدل تکامل. با این ملاک، من معتقدم که ما باید به سمت تکامل و تمدن‌سازی پیش برویم. حالا ممکن است در این میانه دلار بالا و پایین برود، این دولت برود و آن دولت بیاید، یکی لیبرال باشد، دیگری نباشد و...؛ اینها به نظر من اساس قضیه نیستند. به طور کلی از آنجا که کلیت مردم یک جامعه نزدیک‌بین هستند و چون من تاریخ خوانده‌ام و کارم، کار فکری و نظری در خصوص تاریخ است، نمی‌توانم خیلی نزدیک‌بین باشم. من هم همه این مسائل و مشکلات و تناقض‌هایی که مردم می‌بینند، می‌بینم، گرانی و تورم و... را می‌بینم و لمس می‌کنم، ولی این‌ها به نظر من ذاتی نیست. البته نمی‌گویم آسیبی به همراه ندارند؛ ممکن است به حدی به انقلاب ضربه بزنند و بهانه دست دشمن خارجی هم بدهد، ولی این‌ها یک انقلاب را از بین نمی‌برد. مخصوصاً این انقلاب که ظرفیت بالایی را از خود نشان داده است؛ این حجم بالای ظرفیت را هم از دشمنانش می‌شود فهمید. از اینکه توانسته با تمام قلدرهای جهان به معنای واقعی دربیفتد و تا حالا زمین نخورده است و خود را سرپا نگه داشته است، نشان از یک ظرفیت بالا دارد. حالا به اهدافش نرسیده است، باشد، ولی در نظر بگیرید که شما یک‌وقت به جایی می‌روید که شما را به رگبار توپ و تانک می‌بندند، همه جوره شما را کتک می‌زنند، شما هم نمی‌توانید آن‌ها را بزنید، ولی لااقل کشته هم نمی‌شوید و همچنان زنده می‌مانید. می‌گویند این دیگر کیست، این همه او را زدیم، ولی هنوز ایستاده است. کشور ما امروز پر از بحران‌های اعتیاد، فحشا و فقر است  و من منکر این وضعیت نیستم. اما تفاوت من با دیگران شاید این باشد که من با اینکه اینها را می‌بینم، معتقد نیستم این بیمار سرطان دارد و مرگش رسیده است؛ خیر، این‌ها قابل علاج است مثل قهرمان بوکسی که مدام ضربه می‌خورد و بر زمین می‌افتد ولی تا داور می‌خواهد اعداد را بشمارد و او را بازنده اعلام کند، او باز هم بلند می‌شود! درست است که شما نتوانسته‌اید حریف و دشمن را بزنید و پیروز شوید ولی خودتان هم زمین نمی‌خورید و از بین نمی‌روید. قصه این نارسایی‌ها و انحرافاتی که ذاتی نیست هم همین است. یک‌وقت یک مسئولی یک چیزی گفته و کارهایی انجام شده که با اهداف و آرمانهای انقلاب فاصله زیادی دارد، ولی این دلیل نمی‌شود که جهت‌گیری‌های اصلی انقلاب، جهت‌گیری‌هایی در نظر گرفته شوند که موفق نبوده و نیست. ✅ایا این برداشت و تحلیل خودش منجر به محافظه‌کاری نمی‌شود؟ یعنی اینکه هنوز زنده مانده‌ایم و ادامه می‌دهیم را به شیوه‌ای محافظه‌کارانه کافی بدانیم و وضعیت موجود را توجیه کنیم؟ 🔴نجفی : توجه داشته باشید، من توجیه‌گر هیچ نهاد و دولتی نیستم، چون در این‌ها نبوده‌ام و نخواهم بود. اما در نظر بگیرید که کشور را با جنگ و تحریم‌هایی مواجه کردند که خودشان برای یک کشور بزرگ موانعی ایجاد می‌کند که ادامه حیات را ناممکن می‌سازد. جنگ و تقابلی که رسانه‌های غربی و شبکه‌های مجازی و... به راه انداخته‌اند شوخی نیست؛ هر کدام این‌ها برای کشور دیگری اعمال می‌شد، بواسطه بحران‌های فرهنگی و اجتماعی‌ای که ایجاد می‌کرد پدر آن کشور را درمی‌آورد، کما اینکه کشور ما هم امروز پر از بحران‌های اعتیاد، فحشا و فقر هست  و من منکر این وضعیت نیستم. اما تفاوت من با دیگران شاید این باشد که من با اینکه اینها را می‌بینم، معتقد نیستم این بیمار سرطان دارد و مرگش رسیده است؛ خیر، این‌ها قابل علاج است و همین‌که یک پزشک به بیمارش بگوید قند و فشار و چربی خون داری و در عین حال او فعلاً زنده است و می‌تواند با مراقبت و پرهیز سلامت خود را تضمین کند، به این معناست که هنوز سرطان ندارد و قند یا فشار خون او را از پا نینداخته و همچنان حیات غلبه دارد و این نشان‌دهنده آن است که این بیمار بر سرطان و سکته پیروز است. این زنده بودن فعلاً هست و نشانه غلبه عوامل مثبت بر عوامل منفی است. حالا شما هر چقدر هم لیست بیماری را افزایش دهید می‌گوییم درست است، ولی فعلاً سرپا است. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰قسمت دوم گفتگوی مهر با دکتر موسی نجفی درباره علیه محافظه کاری در سال چهلم ✅محافظه کاری پذیرش سیطره تمدن دیگر است : محورهای گفتگو : ♦️ماهیت محافظه کاری ♦️اندیشه محافظه کاری در تفکر غربی ♦️مقایسه محافظه کاری در تمدن اسلامی و تمدن غربی ♦️تغییر مفهوم محافظه کاری در مراحل انقلاب اسلامی ♦️محافظه کاری و نهادسازی در جامعه شهری ♦️تحلیل میزان محافظه کاری رئیس جمهورفعلی و قبلی ♦️مفهوم محافظه کاری در دهه پنجم انقلاب اسلامی ♦️محافظه کاری و انقلابیگری ♦️متدینین محافظه کار و سکولارهای محافظه کار ♦️آسیب شناسی محافظه کاری در ایران معاصر 🔴لطفا مشروح این گفتگو را در نشانی زیر پیگیری نمایید 👇👇👇👇👇 mehrnews.com/news/4487391 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰خواب خرگوشی و لالایی مهمان ناخوانده و به یغما بردن خوان نعمت ✅روز نهم دی ماه مصادف است با به شهادت رسیدن مرحوم ثقه الاسلام تبریزی به دست قوای روس که در روز عاشورا به انجام رسید ۰ اما آنچه در شخصیت و افکار آن مرد بزرگ جالب توجه است ، حساسیت و هشداری است که به مشروطه خواهان در مورد نفوذ خارجی می دهد ؛ فراموش کردن فتنه خارجی و سطحی اندیشی و غفلت از عمق خباثت اجنبی مختص عصر مشروطه نیست و امروز در انقلاب اسلامی هم به روشنی قابل رویت است ۰ مرحوم ثقه الاسلام در زمینه اندیشه سیاسی رساله ارزنده و برجسته ای دارد که به آن اشاره می کنیم ۰ 🔵رساله لالان در اوایل ۱۳۲۷ قمری نوشته شده است و سیمای مرحوم ثقه الاسلام در قامت یک آزادیخواه و مبارز علیه استعمار خارجی در آن به وضوح دیده میشود؛ مقابله توامان با استعمار روس و انگلیس ، امری که مورد غفلت برخی حوزه های فکری مشروطه قرار گرفت و در نهایت هم برخی ساده دلان از دیگ پلوی سفارت انگلیس خوردند تا استبداد از در بیرون رفته اول مشروطه ، دو دهه بعد با رضاخان از پنجره وارد گردد ۰ ایشان در قسمتی از این رساله بیان جالبی دارد که می تواند بصیرت امروز ما باشد : 🔴مشروطه را پیشکش کردیم و اسمش را هم نبردیم. آیا شریعت و ملت حق ندارد سئوال نماید که چرا (دو کشتی متساوی اساس در یک بحر - یکی رسید به ساحل دگر به طوفان رفت) بلی نود سال به خواب رفتیم; یعنی خواب خرگوشی مان دادند و ما را لالای گفتند و گهواره جنبانی کردند و گفتند که هنوز شب است تا آن که یک دفعه خواب های موحش و کابوس های مدحش ما را از خواب بیدار کرد. دیدیم آفتاب از وسط السماء نیز گذشته و خوان نعمت را مهمان های ناخوانده یغما کرده اند و جز ته سفره چیزی نمانده، و مانند شکار جرگه ای، دور ما را با حربه های آتشین گرفته اند. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی - بزرگداشت شهید مدرس - ۱۳۹۷- اصفهان ✅حضور شخصیت های تاریخی در حیات سیاسی دهه پنجم انقلاب اسلامی 🔷♦️آیا هر شخصیتی در هر دهه از انقلاب اسلامی میتواند با جامعه و جریانات فکری و سیاسی ارتباط داشته باشد ؟ کشش شخصیت ها و میزان تاثیرشان چقدر است ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با عرض سلام و احترام در موضوع دیپلماسی فرمودید سه نوع دیپلماسی مطرح می شود . سوالی که برای برخی از افراد مطرح می شود این است که آیا می شد از ابتدای انقلاب در بحث سیاست جهانی و دیپلماسی خارجی روش و تاکیک سومی در پیش گرفته می شد که ضمن حفظ عزت و استقلال سیاسی اقتصادی فرهنگی کشور و نیز عدم هضم شدن در نظم جهانی، ابتدا ساختار سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور مستحکم می شد و سپس به مساله صدور انقلاب و مواجهه مستقیم با ابرقدرتها می پرداختیم تا هزینه های کم تری می دادیم . آیا کشورهایی وجود دارند که از چنین روشی استفاده کرده باشند ؟ با تشکر ✅جواب : نجفی : نظر شما آمیخته ای از نکات درست و در برخی موارد غیر دقیق است؛ این مطلب که اشتباهات فراوانی دولتمردان و کارشناسان استرتژیک ما در دولتهای مختلف داشته اند حرف درستی است و حسن تاریخ سیاسی و وجدان ملی آگاه این است که به این راحتی ها نه خریدنی است و نه قانع میشوند و نه هر اشتباه و بهانه ای را قبول میکنند؛ به نظر من تاریخ نگاران و روشنفکران تراز انقلاب و متعهد به عظمت اسلامی باید قبل از هر اندیشه و یا غرض سیاسی غرب محوران و دیگران به این امر مهم یعنی نقد منصفانه در جهت اعتلای آرمانهای تمدن اسلامی و هویت اصیل ایرانی اقدام نمایند ۰ در این میان "شاخص نقد" نولیبرالیسم و نو سکولاریسم پرمدعای لانه کرده در برخی قسمتهای دولت فعلی و برخی مراکز پژوهشی و رسانه ای بیکار ننشسته و مدام فرافکنی نموده لذا باید این مهم به دست توانمند کسانی صورت پذیرد که به این پیوستگی انقلاب و رشد دینی جامعه در فضای نظام اسلامی باور عمیق داشته باشند و البته علم و دانش و توان این کار را هم به دست آورده باشند۰ البته این نکته را هم در گوشه ذهن تان داشته باشید که انقلاب اسلامی از همان چهل سال قبل بخاطر استقلال و ذات خاصش همیشه تنها بوده و هر کسی تا توانسته ضربه ای به آن نواخته است ۰ به این مطلب هم دقت کنید تحقق شعار محوری نه شرقی و نه غربی بسیار کار عظیم و باارزش و مهمی است بخصوص سیر از اجمال به تفضیل در این شعار ، محتاج نظریه پردازی پیچیده و علمی و دقیقی می باشد ۰ ♦️بیان واقعیت مذکور دلیل پنهان شدن مسئولین و پاسخگو نبودنشان نبوده و نیست و نقد جدی البته در حد امکاناتشان ضروری است ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از مخاطبین کانال ✅سلام لطفا صوت برنامه ها و سخنرانیها را بزارید کانال تا بتونیم استفاده کنیم صمنا کتاب از سطح ساده یا دشوار برای مطالعه درباره تمدن اسلامی معرفی کنین مچکر ✅جواب نجفی: با تشکر از متن بدون غلط املایی !! و قلم خاص و طبع نسبتا بذله گویتان ؛ به عرض می رسانم متن صوتی کامل ، مناسب وقت و حال کانال و این فضاها نیست و عموم مخاطبین کانال هم از مطالب کوتاه و خلاصه شده و چکیده که وقت کمتری بگیرد استقبال بیشتری می کنند ۰ در ضمن همه مطالب گفته شده در صوت و سخنرانی هم در یک سطح علمی و قابل انتشار در سطح عمومی و یا نقد و نظر نیستند ۰ البته سعی این کانال این است نوعی نسبت منطقی در ارائه مطالب به صور مختلف شفاهی و کتبی داشته باشد ۰ اگر وقت زیادتری برای فعالیت علمی دارید توصیه میکنم کمی روی فارسی نویسی تان تمرکز و دقت و تمرین بیشتری داشته باشید ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام آقای دکتر چطور میشه در تاریخ که کشورهایی که با هم حالت درگیری و به نوعی جنگ و نزاع داشتند در مواردی به همکاری با هم بر علیه کشوری دیگر میپرداختند؟ مثلا چطور شده که در جنگ های روسیه با ایران،فرانسه که قبلا درگیر با روسیه بوده و پیروز شدن روسیه در جنگ به ضرر فرانسه بوده باشد باز به نفع روسیه اقدام میکند؟و موارد دیگر... آیا میشه اینطور تحلیل کرد که در تقابل تمدن ها که نگاه کنیم این همکاری ها در راستای تکمیل پروژه های تمدنی شیطانی در مقابل تکمیل تمدن اسلامی بوده باشد یا اینکه صرفا دلایل اقتصادی و سیاسی خارج از حوزه تمدنی داشته است؟ ممنون از پاسخ تون ✅جواب : نجفی : پرسش شما سه بخش دارد : اول اینکه چطور میشود دشمنان دیروز ، به دوستان امروز تبدیل می شوند ؟ پاسخ معلوم است ؛ منافع ملی و یا صحنه شطرنج بین المللی شرایط جدیدی را ایجاب میکند ۰ غربیها هم مصداق کامل این ضرب المثل هستند که : "هیچ گربه ای بخاطر خدا موش نمی گیرد" و اصولا نه دوستی شان قابل ارزش است و نه دشمنی شان قابل محاسبه ۰ و باز به قولی این منادیان آزادی !!و حقوق بشر !! بخاطر منفعت اگر امکانش باشد مادرشان را به بازار برده و با سود می فروشند ۰ لذا داشتن اصول و رعایت اخلاق از آنان ، زیاد انتظار نمی رود ۰ تاریخ دو قرن اخیر استعمار نسبت به کشورهای غیر اروپایی و حکایت کشتار بی نظیر دو جنگ اول جهانی که باز باید جنگ منافع سیر ناپذیر اروپائیان دانست نشان از اشتهای سیری ناپذیر غرب نسبت به سود بیشتر و اخلاق مداری کمتر دارد ۰ در متن پرسش شما نکته ای هم مستتر است که آیا آنان بخاطر تمدن غرب در مقابل تمدن اسلامی با هم متحد هستند و یا اینکه منافع و مسائل اقتصادی اولویت دارد؟ به نظر می رسد خانواده تمدن اروپایی قبول نمی کند دست بالای برتری و سروری و قدرت و سیطره خود را بر سایر فرهنگها و تمدنهای جهان به این راحتی از دست بدهد ! البته ماجرای استعمار مانند دسته گرگهای گرسنه است که در مقابل طعمه با هم شکار میکنند و وقتی نتوانستند همدیگر را پاره پاره می کنند ۰از نمونه های بارز قاعده مذکور همان مثال خودتتان در مورد نقش فرانسه در زمان ناپلئون بناپارت است و خیانتی که فرانسویها در اتحاد با روسها علیه ایران نمودند و نشان از اتحاد گرگها در مواقع ضروری دارد ۰ فکر می کنم داستان غیر شفاف برجام و خیانت اروپائیان در آن برای آیندگان ما هم مثال عبرت گرفتن نسل بعدی از نسل فعلی تلقی گردد ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اقدام شایسته امام جمعه موقت تهران در برداشتن موانع ( عبرت تاریخی وحشت از مردم در دوره پهلوی به قلم آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در ایران ) ✅واکنش حکومت پهلوی در روزی که به طور اتفاقی موانع تماس مستقیم مردم با شاه برداشته شد ؟( عبرت آموزی تاریخی برای موانع غیر ضروری ما بین مردم و مسئولین ) 🔶🔷🔶آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در دوران پهلوی در کتاب "غرور و سقوط " در صفحه ۲۴ مطلب عبرت آموزی از طرز فکر حاکمان دوره پهلوی و دوری و وحشت آنان از مردم نوشته که در جای خود تامل برانگیز و خواندنی است ۰ وی می نویسد : 🔴در ماه مه ۱۹۷۴ من همراه شاه از یک مجتمع کشت و صنعت در جنوب غربی تهران که به کمک مستشاران انگلیسی ساخته شده بود بازدید به عمل آوردم ؛ پس از ورود شاه به مجتمع تدابیر امنیتی ویژه ای به عمل آمده بود۰ و من با کمال شگفتی مشاهده کردم که در برنامه بازدید شاه فقط ملاقات با مدیران خارجی مجتمع پیش‌بینی شده است و صدها کارگر ایرانی نمی‌توانند شاه را در جریان بازدید از این مجتمع ببینند ؛ 🔵 ولی با اختلالی که در جریان اجرای این برنامه پیش آمد کارکنان مجتمع فرصتی به دست آوردند تا به شاه نزدیک شده به ابراز احساسات و دادن شعار بپردازند ، چند نفری از میان آنها هم نامه‌ای به طرف شاه پرتاب کردند ۰ من که مناظری از این قبیل را در کشورهای عربی دیده بودم با کنجکاوی میخواستم عکس العمل شاه را در برابر این حرکات ببینم ؛ 🔴 او آرامش خود را در برابر این جریان غیر منتظره حفظ کرد ۰۰۰ ۰ در این لحظه گروهی از سربازان را دیدم که تفنگ به دست به طرف ما نزدیک می شوند، ظاهراً به آنها دستور داده شده بود که جمعیت را از دور شاه پراکنده کنند۰اسدالله علم وزیر دربار پس از انجام مراسم به من گفت: امروز یکی از بدترین لحظات زندگیم بود ! من به او گفتم ولی این فرصت خوبی بود که شاه با مردم از نزدیک تماس برقرار کند و مگر ما در زمان انقلاب شاه و ملت زندگی نمیکنیم ؟ علم گفت : ولی از نظر امنیتی وضع خطرناکی به وجود آمده بود ! در طول سال بعد موارد زیادی از دوری و انزوای شاه از مردم کشورش را به چشم خود دیدم و در این مدت با شگفتی دریافتم که بسیاری از صحنه های نمایشی حضور شاه در میان مردم ساختگی است !! 🆔 @drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔸درگیری ایران با غرب، تقابل تمدنی است. #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔰جلسه نقد و بررسی کتاب نظم جهانی نوشته هنری کیسینحر استراتژیست امریکایی ✅نشست ماهیانه گروه تخصصی تاریخ و اندیشه معاصر -موسسه امام خمینی قم - دی ماه ۱۳۹۷ 🔴بحث پیرامون ماهیت چهارصد ساله نظم اروپایی در پیمان وستفالیا و جهانی نمودن این نظم از نظر استراتژیست معروف امریکایی و ضرورت آشنایی محققین علوم سیاسی با مکانیزم و اصول این هژمونی در سطح روابط بین الملل و بررسی نقش ساختار شکن انقلاب اسلامی ایران در مقابل آن۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
نقد برجام و تاریخ ایران-۱.m4a
2.16M
✅نشست ماهیانه گروه تخصصی تاریخ و اندیشه معاصر -موسسه امام خمینی قم - دی ماه ۱۳۹۷ 🔴بحث پیرامون میزان درست و یا دقیق بودن دسته بندیهای سیاسی به لیبرال و انقلابی در وزارت خارجه و جریان دیپلماسی در ایران ♦️امکان ارزیابی کتاب سفیر نوشته دکتر ظریف با کتابی مشابه ♦️کم کاری و آسیب شناسی در حوزه ارزشی در تفسیر روابط بین الملل https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_6037557371914421135.mp3
3.12M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی (۶) نیمسال اول ۹۷ - پژوهشگاه علوم انسانی 🔴موضوع بحث : جایگاه فقه و کلام و عرفان و فلسفه در پیوستگی و یا گسستگی مذاهب در جهان اسلام ♦️نکته جالبی که یکی از سران اخوان المسلمین در مورد ارزش نظام مند ولایت فقیه گفت 🔷تفاوت اسلام سیاسی با اسلام اجتماعی در ایران و مصر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش خبرنگار مهر، موسی نجفی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس خانه بیداری اسلامی اصفهان به مناسبت روز شهادت شهید مدرس در جمع مرکز فرهنگی شهید مدرس اصفهان به ارائه سخن پرداخت و گفت: معمولاً شخصیت ها این گونه نیستند که در تمامی دهه های انقلاب دیده شوند، اما مرحوم مدرس کسی بود که در همه چهار دهه انقلاب اسلامی دیده شده است. امروز می‌خواهیم ببینیم مدرس برای دهه پنجم انقلاب هم حرفی برای گفتن دارد؟ مشروح مصاحبه را در اینجا دنبال نمایید: 👇👇 https://www.mehrnews.com/news/4473453/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام جناب استاد نجفی عزیز سالروز فتوای تحریم تنباکو توسط زعیم فقید میرزای شیرازی است. بفرمایید در زمان حال جایگاه مراجع کشورمان را برای مبارزه با تهاجم استعمارگران در مقام مقایسه با فتوای آیت الله میرزای شیرازی را چگونه ارزیابی مینمایید(درک و اهلیت جایگاه مراجع از نظر مردم). اصولاً چنین فتاوایی را راهگشای مشکلات امروز جامعه انقلاب اسلامی ایران میدانید (به عنوان نمونه ربای سیستماتیک فعلی - چاپ پول بدون پشتوانه)؟ ✅جواب نجفی با تشکر از پرسش و نظری که ابراز نموده اید۰ به نظرم دلسوزترین و سالم ترین گروه و یا افراد نسبت به دین و مذهب و سلامت و عزت جامعه ، همانا علمای بزرگ و مراجع معظم تقلید بوده و هستند و در صف مقابله با استعمار نیز اینان آسیب های فراوانی دیده اند؛ البته به دنبال تحقق نظام اسلامی با محوریت ولایت فقیه که ایشان نیز در زمره مراجع می باشد ، این مسئولیت ، وسعت و ابعادی تازه ای بخود گرفته است و البته در سطح ملی ، تبعیت از حکم حکومت یک مسئله است و تبعیت از فتوای مرجع حرف دیگری است ۰ در زمان فعلی نیز مراجع شیعه ضمن حفظ استقلال رای و نظر ، دیدگاه های کارشناسانه خود را ابراز می دارند اما اینکه تاثیر مردمی این حرفها در جامعه چقدر است به نظر می رسد بیشتر در حوزه متدینین این تاثیر عمیق تر دیده میشود در حالی که تاثیر ولی فقیه به عنوان رئیس کشور و بالاترین مقام دینی و سیاسی ابعاد وسیع ملی را شامل میشود ۰ ♦️در مورد مثال در بخش پایانی پرسش تان هم نظر خاصی ندارم ولی به نظر می آید کمی عجولانه و غیر کارشناسی و تا حدودی غیر دقیق این نظر را ابراز می نمایید ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشن_گرافیک | نهضت تحریم کالای خارجی ⚪️ ماجرای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی و نهضت تحریم کالاهای خارجی توسط آیت‌الله نجفی اصفهانی در اعتراض به قرارداد رژی و اعطای امتیاز توتون و تنباکو با انگلستان ۱۸دی‌ماه سالروز انتشار حکم تحریم تنباکو ◽️ خانه‌طراحان‌انقلاب‌اسلامی @khattmedia https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
علم در جهان اسلام.m4a
9.81M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی؛ ممنون میشم اگر به سوالات زیر پاسخ بفرمایید: (سوالات با رویکرد تاریخی هستند و صرف نظر از اینکه #امروز تمدن اسلامی در کشور ما و در جهان، چه شرایطی دارد...) 📚 ۱. چرا علوم کاربردی، در جهان اسلام تبدیل به تکنولوژی نشد؟ آیا دانشمندان مسلمان صرفا به علوم محض علاقمند بودند یا اینکه فضا و شرایط متفاوت در جهان اسلام و اروپا، باعث شد غربی ها به تکنولوژی برسند و ما نرسیم؟ 📚 ۲. علل انحطاط تمدن اسلامی و هضم شدن آن در تمدن غرب با رویکرد تمدن اسلامی در ایران (علی الخصوص از اواخر صفویه و اوایل قاجار) را چه میدانید؟ 📚 ۳. معنویت در هنرهای اسلامی (انواع هنر) چه جایگاهی دارد؟ با سپاس فراوان از وقتی که گذاشتید... 🔴جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید 👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ریشه یابی نظری و منطق پیمان شکنی اروپائیان در معاهدات بین المللی به نظر یک سیاستمدار کهنه کار انگلیسی قرن ۱۹ ✅امروز وقتی از عهد شکنی و به اصطلاح "دبه" کردن غربی ها در برجام ، دیپلماتهای ما شگفت زده شده و انگشت تحیر و تعجب به دندان می گزند ، خوب است به سراغ برخی تفسیرهای تاریخ دیپلماسی غرب از جهان و مفهوم تعادل و نظم در بین قدرتهای جهانی برویم تا قوانین حاکم بر ذهن سیاست ورزان اروپایی را بهتر بشناسیم ۰ این مطلب را به نقل از هنری کیسینحر استراتژیست برجسته امریکایی در تفسیر معاهده تاریخی وستفالیا که مربوط به چهار قرن قبل است ذکر می کنیم: لرد پالمرستون دولتمرد بریتانیایی قرن نوزدهم در تفسیر وستفالیا میگوید : ما دیگر هیچ هم پیمان دائمی و هیچ دشمن همیشگی نداریم ، منافع ما هستند که دائم و همیشگی اند و بر ماست که آن منافع را دنبال نماییم۰ در تعریف دقیق تر این منافع به صورت سیاست خارجی رسمی این سیاستمدار قدرتمند بریتانیایی چنین میگوید : هنگامی که مردم از من می پرسند که سیاستگذاری دقیقا بر مبنای چیست ؟ تنها پاسخ این است که هدف ما انجام کاری است که بسته به هر موقعیت ؛ بهترین کار ممکن به نظر می رسد و به دنبال این هستیم که منافع کشور خود را سرلوحه کار قرار دهیم ۰ 🔴نقل از کتاب نظم جهانی ، هنری کیسینحر ، ص۲۱ ، تهران ، انتشارات علمی و فرهنگی ، ۱۳۹۶ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🔷 : ✳️هیأت‌های مذهبی از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند 🔸رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی با تاکید بر اینکه هیأت‌های مذهبی باید از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند، گفت: وجود این هویت است که تاکنون مردم را امیدوار به آینده نگه‌داشته است و این مردم بینش قوی دارند که توانستند سال 1357 از رژیم سلطنتی عبور کنند و دیگر به گذشته خود بر نمی‌گردند. 🏴دهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور 🗓 ۶دی۱۳۹۷ 💠جامعه ایمانی مشعر ✅ @www1542org
نقد برجام و تاریخ ایران-۲.m4a
2.15M
✅نشست ماهیانه گروه تخصصی تاریخ و اندیشه معاصر -موسسه امام خمینی قم - دی ماه ۱۳۹۷ 🔴بحث پیرامون آسیب شناسی جبهه خودی: ♦️الزایمر تاریخی در سطح وسیع بخصوص در حوزه ♦️نشناختن برخی وقایع مهم حتی در سطح ملی ♦️نشناختن معاهده و قراداد بین المللی در سطح کارشناسی دینی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰در حواشی یک عکس تاریخی ✅در کتاب تاریخ نهضت حاج آقانورالله عکسی تاریخی از مرحوم آقانجفی و حاج آقا نورالله آمده است نفر پشت سر ایشان مرحوم شیخ محمد حسین صاحب فصول است ؛ همان کسی که در مورد بقیع از ملک عبدالعزیز توانست دستخطی مهم بگیرد ۰ اخیرا در مورد یک نفر از اشخاص ناشناخته در عکس شرحی نواده ایشان فرستاده اند که عینا آورده میشود : 🔴سلام,بااحترام اینجانب سید حسین حسینی علویجه به استحضار می رساند سید جوانی که در دست چپ ایت اله اقانجفی ,در تصویر ص ٢۴کتاب خانه مشروطیت اصفهان قرار دارد ,مربوط است به سید محمد باقر حسینی که درسال ١٢۶٠در روستای علوی بدنیا امده و پس از اینکه مدتی در نزد دایی خود سید محمد رفیعی طباطبایی درس خواند"در سال ١٢٧۴ به اصفهان رفته ودر مدرسه نیماورد نزد میرزا محمد بدیع درب امامی و سپس سید محمد باقر درچه ای به تحصیل پرداخت در سال ١٢٨۴به حلقه درسی ایت اله اقا نجفی در مسجد شاه پیوست در سال ١٢٨٧در زمره مبارزان با حاکم اصفهان در امده وسپس به همراه نیروهای مشروطه خواه به تهران رفت در سال ١٢٨٩ به همراه حاج اقا نوراله نجفی به عتبات رفت اما در انجا نماند و برگشت و به درس خود ادامه داد ودر ٢۶ اسفند ١٢٩۴ در حالیکه قریب الاجتهاد بود ,در حمله رضا خان جوزدانی به علویچه ,پس از کشتن تعداد زیادی از نیرو های رضا خان ,به همراه ١۶ نفر دیگر از مردم روستا به شهادت رسید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰تکثر فرهنگی و اجتماعی : پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟ ✅پرسش: آقای دکتر! اکنون، تکثر فرهنگی مشخصی در
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد سوالی در مورد یادداشت «پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟» داشتم. به چه دلیل پروژه مدرن،نمی تواند پروسه تمدنی را نابود کند و فقط میتواند آنرا به تعویق بیندازد؟ سوال دوم : استاد تفاوت اساسی نظریه مرحوم نایینی و امام رحمه الله در مورد دموکراسی و مردم سالاری چیست؟ آیا میتوان قائل شد به اینکه نظریه مرحوم نایینی در تنزیه الامه رویکردی منفعلانه نسبت به دموکراسی دارد اما امام رحمه الله با رویکردی فعالانه با پدیده دموکراسی برخورد کرده اند؟ ✅پاسخ نجفی: با سلام پرسش اول شما ناظر است به یکی از پرسش های چند هفته قبل کانال است ؛ و در مورد اینکه دو مدل تکثر فرهنگی داریم ، یک دسته به طور طبیعی و ذیل تعلق به تمدن اسلامی رشد کرده و به ثمر نشسته است و یک گروه ذیل تمدن غربی یا با برنامه ریزی و یا بدون آن در جامعه ما تکثیر شده است۰ دسته اول بیشتر طبیعی و دسته دوم تحمیلی و پروژه گونه وارد جامعه ما شده است ۰حال پرسش شما این است که چرا تکثر فرهنگی ذیل تمدن غربی نمیتواند فرهنگ ذیل تمدن اسلامی را نابود کند و فقط آن را به تعویق می اندازد؟ از نظر من جواب این اشکال شما در برتری ذاتی سنت نسبت به ایدئولوژیهای سنت شکن مدرن است که تلاش دارند امر مدرن را از حالت ابزاری و تکنیکی به امر فرهنگی و به اصطلاح به " شبه شریعت مدرن" مبدل نمایند و با توجه به اینکه سنت در اینجا جزء ذاتی و اصلی هویت ما قرار گرفته است و فرهنگ مدرن فقط تا حوزه "پیرامون" و نه ذات نفوذ نموده است ، لذا قادر به نابودی آن نیست ۰ البته این به معنای غفلت و خواب خرگوشی ما و احساس خطر نکردن نبوده و نیست و در جوامعی که نتوانسته اند از سنت خود پاسداری و حفاظت درست و عمیق نمایند و نسبت آن را با امر مدرن تشخیص نداده اند این امر، تکثر فرهنگی را به بحران هویتی مبدل کرده است ؛ کما اینکه در بخشهایی از جامعه ما نیز این بحران هویتی به وضوح قابل مشاهده است ۰ ✅اما در مورد پرسش دوم شما باید به اجمال بگویم که بحث آزادی و دمکراسی و نسبت آن با تشیع از نظر علامه نائینی در ذیل فرهنگ سیاسی عصر مشروطیت قابل تحقیق است و زمانی مطرح شده است که نظام مشروطیت تحقق یافته بود۰ در صورتی که بحث امام خمینی ذیل فرهنگ سیاسی مشروطه طراحی نشده بود و از نظر طراحی زمانی هم مقدم بر تحقق عملی نظام جمهوری اسلامی بوده است ۰ البته نظریات هر دوی این بزرگواران در فلسفه سیاسی ( و نه فقه سیاسی ) میتواند در ادامه فکری سنت فلسفه سیاسی و مدنی فارابی مطرح و ارزیابی گردد ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی در رابطه با اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریات تحلیلی مطرح درباره انقلاب اسلامی چه کتبی را پیشنهاد می فرمایید؟ با سپاس جواب : نجفی : با تشکر از شما دوست عزیز ، در مورد معرفی منبع مناسب درباره انقلاب اسلامی ، قبلا هم در کانال معرفی شده است و کتاب انقلاب و نظریه اجتماعی برای مطالعه توصیه گردیده است ۰👇 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://sapp.ir/drmousanajafi👇👇
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
✅معرفی علمی کتاب انقلاب و نظریه اجتماعی 🔰انقلاب و نظریه اجتماعی - دفتر اول گردآورنده کتاب : روح الله نامداری ناشر کتاب : دفتر نشر معارف گردآورنده کتاب : روح الله نامداری ناشر کتاب : دفتر نشر معارف وزن(گرم) : 311 شابک : 978-964-531-984-5 نوع جلد : جلد نرم قطع : رقعی (21*14) سال نشر : 1395 شمارگان : 1000 چاپ جاری : 1 تعداد صفحات : 247 95,000 ریال  انقلاب اسلامی و حکومت دینی  ✅معرفی کتاب از آغاز مبارزات انقلاب، توجه برخی نظریه پردازان غربی به انقلاب و حوادث آن جلب شد. اینکه آنها در تحلیل انقلاب دنبال چه بودند و تئوری پردازی درباره انقلاب چه ماحصلی برایشان داشته، فعلا محل بحث نیست، اما آنچه در گردآوری مقالات دفتر نخست این مجموعه دو جلدی مد نظر بوده، این است که تا چه اندازه نظریه اجتماعی موجود در فهم و تبیین انقلاب اسلامی کفایت نظری و عملی داشته و نقاط چالشی میان انقلاب و رویکردهای مدرن در تبیین انقلاب کدامند.  دفتر دوم هم مجموعه ای است از مقالات و یادداشت هایی که با نگاهی هم دلانه درباره انقلاب و در بستر تاریخ و فرهنگ خود نوشته شده اند. در ضمیمه این جلد، دو نامه از حضرت امام آمده است که به گمان نگارنده، هسته اصلی آراء ایشان در فهم انقلاب را تشکیل می دهد. *🔴🔴 عناوین مقالات دفتر اول: - انقلاب دینی؛ چالشی در نظریه پردازی کلاسیک / حسین کچوئیان - نسبت نظریه و فهم عمومی؛ سبب بی کفایتی نظریه های رایج در توضیح انقلاب اسلامی چیست؟ / حسین کچوئیان - انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن در رویکردهای نظری / محمدباقر خرمشاد - بازتاب انقلاب اسلامی در نظریه های انقلاب؛ تولد و شکلگیری نسل چهارم تئوری های انقلاب / محمدباقر خرمشاد - نظریه پردازی مدرن و فلسفه انقلاب اسلامی (شالوده شکنی مبانی نظری گفتمان مدرن) / موسی نجفی - ضعف نظریه پردازی غرب در تحلیل ماهیت انقلاب اسلامی ایران / احمد رهدار - انقلاب اسلامی الگویی برای جهان پساسکولار / مظفر نامدار - وضعیت دین در جهانِ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی / احمد رهدار *🔴🔴 عناوین مقالات دفتر دوم: - تاثیر انگیزه های دینی بر پیدایش انقلاب / محمد رجبی - انقلاب؛ پدیده ای قدسی و جلوه ای رحمانی / محمد مددپور - بازشناسی هویت انقلاب اسلامی / محمدصادق کوشکی - غرب زدگی شبه مدرن و انقلاب اسلامی / شهریار زرشناس - نسبت انقلاب اسلامی با مدرنیته و اقتضائات آن / موسی نجفی - تحلیل انقلاب اسلامی از منظر مسائل فلسفه تاریخ / احمد رهدار - تدوین تاریخ انقلاب اسلامی چگونه تحقق می یابد؟ / سید حمید روحانی - توطئه امام زدایی / سید حمید روحانی * پیوست دفتر دوم: - قیام برای خدا  - تاریخ انقلاب https://eitaa.com/drmousanajafi https://sapp.ir/drmousanajafi
🔰تجربه سیاسی رهبر انقلاب ایران برای رهبر ضد استعمار افریقا (درسی که ماندلا بوسیله آیت الله خامنه ای از امام خمینی آموخت) ✅پنجشنبه شب مورخ ۲۷ دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا با جمعی از اصحاب تاریخ خدمت رهبر عزیز رسیدیم؛ ایشان ضمن بیان نکاتی در مورد تاریخ به ناگاه برای مثال خاطره ای را از دیدار با ماندلا بیان نمودند (هر چند این خاطره را یکبار دیگر هم در سالیان قبل گفته بودند ولی این بار با جزئیات تازه تری بازگو کردند)۰ به نظرم آمد که این خاطره برای هر مورخ و دوستدار تاریخ سیاسی میتواند قدر و قیمت داشته باشد و بخصوص برای تاریخ ضد استعماری بسیار ارزشمند و والاست ۰ در این نقل تاریخی درس مهمی از قهرمان بزرگ ضد استعماری جهان اسلام (امام خمینی ) به قهرمان ضد نژاد پرستی قاره سیاه(نلسون ماندلا) به وسیله شخصیت برجسته ضد استکباری دیگری (آیت الله خامنه ای) انتقال می یابد ۰ ناگفته معلوم است حضور این سه شخصیت در این عبرت انقلابی چقدر می تواند ارزشمند باشد : 🔴ایشان اینگونه عنوان کردند : در دوران ریاست جمهوری در سفری که به افریقا رفته بودم ، یک نفر از طرف من به افریقای جنوبی رفت تا از وضعیت و احوال نلسون ماندلا که در زندان بود اطلاعاتی کسب نماید و در ضمن نسبت به رفع مشکل زندان ایشان نیز تلاش نماید ۰ چندی بعد ماندلا از زندان آزاد شد و در اینجا و همین اتاق با من دیدار کرد ؛ البته ملاقات دیپلماتیک و رسمی نبود و او که شنیده بود ما در دوران اسارتش برای آزادی او تلاش کرده ایم برای تشکر آمده بود؛ در این دیدار من به او گفتم علت موفقیت امام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که امام این توده های مردم را به کف خیابانها کشاند و مردم با جسم و جانشان حاضر شدند در راه آرمانهای ایشان فداکاری کنند ۰ ماندلا این مطلب امام را شنید و بعدا به کشورش بازگشت و چند ماه بعد خبر راه پیمایی های مردمی در کف خیابانهای افریقا به ما رسید و پیدا بود آن مطلب که از نحوه مبارزه امام گفتیم در او تاثیر زیادی نموده و الگوی مبارزاتی وی شده است ۰ این یک نمونه از عظمت و تاثیر گذاری جهانی این انقلاب است ۰و رویش های این انقلاب نسل بعد از نسل ادامه یافته است ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰چکیده سخنرانی دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی ناسیونالیسم ایرانی - پژوهشگاه علوم انسانی - ۳۰ دی ماه ✅ملت سازی نوین شیعه و نفی سکولاریسم از ناسیونالیسم ایرانی در پنج قرن اخیر 🔴در مورد نظریه های هویت ملی سه نوع دیدگاه قابل تحقیق است : دیدگاه اول : نظریات ایران باستان دیدگاه دوم : نظریات بازگشت به خویش با عناصر اسلامی و ایرانی دیدگاه سوم : نظریه های مدرن که عنصر تجدد و مدرنیته را هم در کنار سایر عوامل ، هویتی میداند هر یک از این سه گروه ، طیف های متنوعی را شامل میشوند ۰ دیدگاه مختار نویسنده در گروه دوم قرار می گیرد ۰ در این دیدگاه از عناصر مختلف مذهب و زبان و جغرافیا و تاریخ گذشته به نظر می رسد شخصیت و روحیه خاصی برای ایرانیان میتوان تصور نمود۰ از این منظر عناصر گفته شده ، هریک امروز با "ذات ایرانی " عجین است و او میتواند با هریک و یا با مجموع آنها در مقابل یک "غیر " از تمایز و یا هویت مستقل خودش دفاع کند ؛ اما نکته اینجاست که آیا مشارکت و تاثیر این عناصر و عوامل یکسان و بدون تغییر تاریخی و فرهنگی است ؟ و یا اینکه این ارکان هر یک اولویت بندی و سطح خاصی را پوشش داده و به اصطلاح در یک "نظام طولی" میتوان آنها را "نسبت سنجی" نمود ۰ 🔵به نظر می رسد هویت ملی ایرانی لز قرن دهم تا به امروز وارد مرحله خاصی شده است که ویژگی آن جذب عناصر جدیدی در کنار سایر عوامل فبلی می باشد ۰ هر چند ایران در زمانی از نظر مذهبی خودش را ذیل خلافت تعریف میکرد فلذا زبان فارسی نقش هویتی اصلی را در تشخص ایرانی نسبت به سایر مسلمانان داشته است ؛ اما با رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران توسط صفویان ، ایرانیان به شخصیت و هویت جدیدی دست پیدا نمودند که در عین همبستگی با سایر مسلمانان ، از ذیل و دایره خلافت بیرون آمده و در یک چرخش تاریخی سرنوشت ساز اسلام ولایی و امامت را برای فرهنگ و آمال و شخصیت خود در کنار سایر عناصر پذیرفتند ۰ 🔴ایرانیان از پنج قرن قبل مذهب تشیع را به عنوان مرکز و کانون فرهنگ و ارزشهای حیاتی خود پذیرفته و با تکلم فارسی در این محدوده خاص به سطحی از درک و هویت و تظاهر اجتماعی و سیاسی رسیده اند و این نوعی ملت سازی جدید و ذانی است که در نوع خود به این صورت شبیه و نظیری در تاریخ ندارد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://sapp.ir/drmousanajafi