🔰جلسه نقد و بررسی کتاب نظم جهانی نوشته هنری کیسینحر استراتژیست امریکایی
✅نشست ماهیانه گروه تخصصی تاریخ و اندیشه معاصر -موسسه امام خمینی قم - دی ماه ۱۳۹۷
🔴بحث پیرامون ماهیت چهارصد ساله نظم اروپایی در پیمان وستفالیا و جهانی نمودن این نظم از نظر استراتژیست معروف امریکایی و ضرورت آشنایی محققین علوم سیاسی با مکانیزم و اصول این هژمونی در سطح روابط بین الملل و بررسی نقش ساختار شکن انقلاب اسلامی ایران در مقابل آن۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
نقد برجام و تاریخ ایران-۱.m4a
2.16M
✅نشست ماهیانه گروه تخصصی تاریخ و اندیشه معاصر -موسسه امام خمینی قم - دی ماه ۱۳۹۷
🔴بحث پیرامون میزان درست و یا دقیق بودن دسته بندیهای سیاسی به لیبرال و انقلابی در وزارت خارجه و جریان دیپلماسی در ایران
♦️امکان ارزیابی کتاب سفیر نوشته دکتر ظریف با کتابی مشابه
♦️کم کاری و آسیب شناسی در حوزه ارزشی در تفسیر روابط بین الملل
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_6037557371914421135.mp3
3.12M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی
✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی (۶)
نیمسال اول ۹۷ - پژوهشگاه علوم انسانی
🔴موضوع بحث : جایگاه فقه و کلام و عرفان و فلسفه در پیوستگی و یا گسستگی مذاهب در جهان اسلام
♦️نکته جالبی که یکی از سران اخوان المسلمین در مورد ارزش نظام مند ولایت فقیه گفت
🔷تفاوت اسلام سیاسی با اسلام اجتماعی در ایران و مصر
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش خبرنگار مهر، موسی نجفی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس خانه بیداری اسلامی اصفهان به مناسبت روز شهادت شهید مدرس در جمع مرکز فرهنگی شهید مدرس اصفهان به ارائه سخن پرداخت و گفت: معمولاً شخصیت ها این گونه نیستند که در تمامی دهه های انقلاب دیده شوند، اما مرحوم مدرس کسی بود که در همه چهار دهه انقلاب اسلامی دیده شده است. امروز میخواهیم ببینیم مدرس برای دهه پنجم انقلاب هم حرفی برای گفتن دارد؟
مشروح مصاحبه را در اینجا دنبال نمایید: 👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4473453/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام جناب استاد نجفی عزیز
سالروز فتوای تحریم تنباکو توسط زعیم فقید میرزای شیرازی است. بفرمایید در زمان حال جایگاه مراجع کشورمان را برای مبارزه با تهاجم استعمارگران در مقام مقایسه با فتوای آیت الله میرزای شیرازی را چگونه ارزیابی مینمایید(درک و اهلیت جایگاه مراجع از نظر مردم).
اصولاً چنین فتاوایی را راهگشای مشکلات امروز جامعه انقلاب اسلامی ایران میدانید (به عنوان نمونه ربای سیستماتیک فعلی - چاپ پول بدون پشتوانه)؟
✅جواب
نجفی
با تشکر از پرسش و نظری که ابراز نموده اید۰ به نظرم دلسوزترین و سالم ترین گروه و یا افراد نسبت به دین و مذهب و سلامت و عزت جامعه ، همانا علمای بزرگ و مراجع معظم تقلید بوده و هستند و در صف مقابله با استعمار نیز اینان آسیب های فراوانی دیده اند؛ البته به دنبال تحقق نظام اسلامی با محوریت ولایت فقیه که ایشان نیز در زمره مراجع می باشد ، این مسئولیت ، وسعت و ابعادی تازه ای بخود گرفته است و البته در سطح ملی ، تبعیت از حکم حکومت یک مسئله است و تبعیت از فتوای مرجع حرف دیگری است ۰ در زمان فعلی نیز مراجع شیعه ضمن حفظ استقلال رای و نظر ، دیدگاه های کارشناسانه خود را ابراز می دارند اما اینکه تاثیر مردمی این حرفها در جامعه چقدر است به نظر می رسد بیشتر در حوزه متدینین این تاثیر عمیق تر دیده میشود در حالی که تاثیر ولی فقیه به عنوان رئیس کشور و بالاترین مقام دینی و سیاسی ابعاد وسیع ملی را شامل میشود ۰
♦️در مورد مثال در بخش پایانی پرسش تان هم نظر خاصی ندارم ولی به نظر می آید کمی عجولانه و غیر کارشناسی و تا حدودی غیر دقیق این نظر را ابراز می نمایید ۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشن_گرافیک | نهضت تحریم کالای خارجی
⚪️ ماجرای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی و نهضت تحریم کالاهای خارجی توسط آیتالله نجفی اصفهانی در اعتراض به قرارداد رژی و اعطای امتیاز توتون و تنباکو با انگلستان
۱۸دیماه سالروز انتشار حکم تحریم تنباکو
◽️ خانهطراحانانقلاباسلامی
@khattmedia
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
علم در جهان اسلام.m4a
9.81M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی؛
ممنون میشم اگر به سوالات زیر پاسخ بفرمایید:
(سوالات با رویکرد تاریخی هستند و صرف نظر از اینکه #امروز تمدن اسلامی در کشور ما و در جهان، چه شرایطی دارد...)
📚 ۱. چرا علوم کاربردی، در جهان اسلام تبدیل به تکنولوژی نشد؟
آیا دانشمندان مسلمان صرفا به علوم محض علاقمند بودند یا اینکه فضا و شرایط متفاوت در جهان اسلام و اروپا، باعث شد غربی ها به تکنولوژی برسند و ما نرسیم؟
📚 ۲. علل انحطاط تمدن اسلامی و هضم شدن آن در تمدن غرب با رویکرد تمدن اسلامی در ایران (علی الخصوص از اواخر صفویه و اوایل قاجار) را چه میدانید؟
📚 ۳. معنویت در هنرهای اسلامی (انواع هنر) چه جایگاهی دارد؟
با سپاس فراوان از وقتی که گذاشتید...
🔴جواب :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید 👆
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ریشه یابی نظری و منطق پیمان شکنی اروپائیان در معاهدات بین المللی به نظر یک سیاستمدار کهنه کار انگلیسی قرن ۱۹
✅امروز وقتی از عهد شکنی و به اصطلاح "دبه" کردن غربی ها در برجام ، دیپلماتهای ما شگفت زده شده و انگشت تحیر و تعجب به دندان می گزند ، خوب است به سراغ برخی تفسیرهای تاریخ دیپلماسی غرب از جهان و مفهوم تعادل و نظم در بین قدرتهای جهانی برویم تا قوانین حاکم بر ذهن سیاست ورزان اروپایی را بهتر بشناسیم ۰ این مطلب را به نقل از هنری کیسینحر استراتژیست برجسته امریکایی در تفسیر معاهده تاریخی وستفالیا که مربوط به چهار قرن قبل است ذکر می کنیم:
لرد پالمرستون دولتمرد بریتانیایی قرن نوزدهم در تفسیر وستفالیا میگوید :
ما دیگر هیچ هم پیمان دائمی و هیچ دشمن همیشگی نداریم ، منافع ما هستند که دائم و همیشگی اند و بر ماست که آن منافع را دنبال نماییم۰
در تعریف دقیق تر این منافع به صورت سیاست خارجی رسمی این سیاستمدار قدرتمند بریتانیایی چنین میگوید :
هنگامی که مردم از من می پرسند که سیاستگذاری دقیقا بر مبنای چیست ؟ تنها پاسخ این است که هدف ما انجام کاری است که بسته به هر موقعیت ؛ بهترین کار ممکن به نظر می رسد و به دنبال این هستیم که منافع کشور خود را سرلوحه کار قرار دهیم ۰
🔴نقل از کتاب نظم جهانی ، هنری کیسینحر ، ص۲۱ ، تهران ، انتشارات علمی و فرهنگی ، ۱۳۹۶
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🔷 #دکتر_موسی_نجفی :
✳️هیأتهای مذهبی از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند
🔸رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی با تاکید بر اینکه هیأتهای مذهبی باید از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند، گفت: وجود این هویت است که تاکنون مردم را امیدوار به آینده نگهداشته است و این مردم بینش قوی دارند که توانستند سال 1357 از رژیم سلطنتی عبور کنند و دیگر به گذشته خود بر نمیگردند.
🏴دهمین همایش هیأتهای محوری و برگزیده کشور
🗓 ۶دی۱۳۹۷
💠جامعه ایمانی مشعر
✅ @www1542org
نقد برجام و تاریخ ایران-۲.m4a
2.15M
✅نشست ماهیانه گروه تخصصی تاریخ و اندیشه معاصر -موسسه امام خمینی قم - دی ماه ۱۳۹۷
🔴بحث پیرامون آسیب شناسی جبهه خودی:
♦️الزایمر تاریخی در سطح وسیع بخصوص در حوزه
♦️نشناختن برخی وقایع مهم حتی در سطح ملی
♦️نشناختن معاهده و قراداد بین المللی در سطح کارشناسی دینی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰در حواشی یک عکس تاریخی
✅در کتاب تاریخ نهضت حاج آقانورالله عکسی تاریخی از مرحوم آقانجفی و حاج آقا نورالله آمده است نفر پشت سر ایشان مرحوم شیخ محمد حسین صاحب فصول است ؛ همان کسی که در مورد بقیع از ملک عبدالعزیز توانست دستخطی مهم بگیرد ۰ اخیرا در مورد یک نفر از اشخاص ناشناخته در عکس شرحی نواده ایشان فرستاده اند که عینا آورده میشود :
🔴سلام,بااحترام اینجانب سید حسین حسینی علویجه به استحضار می رساند سید جوانی که در دست چپ ایت اله اقانجفی ,در تصویر ص ٢۴کتاب خانه مشروطیت اصفهان قرار دارد ,مربوط است به سید محمد باقر حسینی که درسال ١٢۶٠در روستای علوی بدنیا امده و پس از اینکه مدتی در نزد دایی خود سید محمد رفیعی طباطبایی درس خواند"در سال ١٢٧۴ به اصفهان رفته ودر مدرسه نیماورد نزد میرزا محمد بدیع درب امامی و سپس سید محمد باقر درچه ای به تحصیل پرداخت در سال ١٢٨۴به حلقه درسی ایت اله اقا نجفی در مسجد شاه پیوست در سال ١٢٨٧در زمره مبارزان با حاکم اصفهان در امده وسپس به همراه نیروهای مشروطه خواه به تهران رفت در سال ١٢٨٩ به همراه حاج اقا نوراله نجفی به عتبات رفت اما در انجا نماند و برگشت و به درس خود ادامه داد ودر ٢۶ اسفند ١٢٩۴ در حالیکه قریب الاجتهاد بود ,در حمله رضا خان جوزدانی به علویچه ,پس از کشتن تعداد زیادی از نیرو های رضا خان ,به همراه ١۶ نفر دیگر از مردم روستا به شهادت رسید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰تکثر فرهنگی و اجتماعی : پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟ ✅پرسش: آقای دکتر! اکنون، تکثر فرهنگی مشخصی در
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
سوالی در مورد یادداشت «پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟» داشتم.
به چه دلیل پروژه مدرن،نمی تواند پروسه تمدنی را نابود کند و فقط میتواند آنرا به تعویق بیندازد؟
سوال دوم :
استاد تفاوت اساسی نظریه مرحوم نایینی و امام رحمه الله در مورد دموکراسی و مردم سالاری چیست؟
آیا میتوان قائل شد به اینکه نظریه مرحوم نایینی در تنزیه الامه رویکردی منفعلانه نسبت به دموکراسی دارد اما امام رحمه الله با رویکردی فعالانه با پدیده دموکراسی برخورد کرده اند؟
✅پاسخ
نجفی:
با سلام پرسش اول شما ناظر است به یکی از پرسش های چند هفته قبل کانال است ؛ و در مورد اینکه دو مدل تکثر فرهنگی داریم ، یک دسته به طور طبیعی و ذیل تعلق به تمدن اسلامی رشد کرده و به ثمر نشسته است و یک گروه ذیل تمدن غربی یا با برنامه ریزی و یا بدون آن در جامعه ما تکثیر شده است۰ دسته اول بیشتر طبیعی و دسته دوم تحمیلی و پروژه گونه وارد جامعه ما شده است ۰حال پرسش شما این است که چرا تکثر فرهنگی ذیل تمدن غربی نمیتواند فرهنگ ذیل تمدن اسلامی را نابود کند و فقط آن را به تعویق می اندازد؟
از نظر من جواب این اشکال شما در برتری ذاتی سنت نسبت به ایدئولوژیهای سنت شکن مدرن است که تلاش دارند امر مدرن را از حالت ابزاری و تکنیکی به امر فرهنگی و به اصطلاح به " شبه شریعت مدرن" مبدل نمایند و با توجه به اینکه سنت در اینجا جزء ذاتی و اصلی هویت ما قرار گرفته است و فرهنگ مدرن فقط تا حوزه "پیرامون" و نه ذات نفوذ نموده است ، لذا قادر به نابودی آن نیست ۰ البته این به معنای غفلت و خواب خرگوشی ما و احساس خطر نکردن نبوده و نیست و در جوامعی که نتوانسته اند از سنت خود پاسداری و حفاظت درست و عمیق نمایند و نسبت آن را با امر مدرن تشخیص نداده اند این امر، تکثر فرهنگی را به بحران هویتی مبدل کرده است ؛ کما اینکه در بخشهایی از جامعه ما نیز این بحران هویتی به وضوح قابل مشاهده است ۰
✅اما در مورد پرسش دوم شما باید به اجمال بگویم که بحث آزادی و دمکراسی و نسبت آن با تشیع از نظر علامه نائینی در ذیل فرهنگ سیاسی عصر مشروطیت قابل تحقیق است و زمانی مطرح شده است که نظام مشروطیت تحقق یافته بود۰ در صورتی که بحث امام خمینی ذیل فرهنگ سیاسی مشروطه طراحی نشده بود و از نظر طراحی زمانی هم مقدم بر تحقق عملی نظام جمهوری اسلامی بوده است ۰ البته نظریات هر دوی این بزرگواران در فلسفه سیاسی ( و نه فقه سیاسی ) میتواند در ادامه فکری سنت فلسفه سیاسی و مدنی فارابی مطرح و ارزیابی گردد ۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی
در رابطه با اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریات تحلیلی مطرح درباره انقلاب اسلامی چه کتبی را پیشنهاد می فرمایید؟ با سپاس
جواب :
نجفی :
با تشکر از شما دوست عزیز ، در مورد معرفی منبع مناسب درباره انقلاب اسلامی ، قبلا هم در کانال معرفی شده است و کتاب انقلاب و نظریه اجتماعی برای مطالعه توصیه گردیده است ۰👇
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi👇👇
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
✅معرفی علمی کتاب انقلاب و نظریه اجتماعی
🔰انقلاب و نظریه اجتماعی - دفتر اول
گردآورنده کتاب : روح الله نامداری
ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
گردآورنده کتاب : روح الله نامداری
ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
وزن(گرم) : 311
شابک : 978-964-531-984-5
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی (21*14)
سال نشر : 1395
شمارگان : 1000
چاپ جاری : 1
تعداد صفحات : 247
95,000 ریال
انقلاب اسلامی و حکومت دینی
✅معرفی کتاب
از آغاز مبارزات انقلاب، توجه برخی نظریه پردازان غربی به انقلاب و حوادث آن جلب شد. اینکه آنها در تحلیل انقلاب دنبال چه بودند و تئوری پردازی درباره انقلاب چه ماحصلی برایشان داشته، فعلا محل بحث نیست، اما آنچه در گردآوری مقالات دفتر نخست این مجموعه دو جلدی مد نظر بوده، این است که تا چه اندازه نظریه اجتماعی موجود در فهم و تبیین انقلاب اسلامی کفایت نظری و عملی داشته و نقاط چالشی میان انقلاب و رویکردهای مدرن در تبیین انقلاب کدامند.
دفتر دوم هم مجموعه ای است از مقالات و یادداشت هایی که با نگاهی هم دلانه درباره انقلاب و در بستر تاریخ و فرهنگ خود نوشته شده اند. در ضمیمه این جلد، دو نامه از حضرت امام آمده است که به گمان نگارنده، هسته اصلی آراء ایشان در فهم انقلاب را تشکیل می دهد.
*🔴🔴 عناوین مقالات دفتر اول:
- انقلاب دینی؛ چالشی در نظریه پردازی کلاسیک / حسین کچوئیان
- نسبت نظریه و فهم عمومی؛ سبب بی کفایتی نظریه های رایج در توضیح انقلاب اسلامی چیست؟ / حسین کچوئیان
- انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن در رویکردهای نظری / محمدباقر خرمشاد
- بازتاب انقلاب اسلامی در نظریه های انقلاب؛ تولد و شکلگیری نسل چهارم تئوری های انقلاب / محمدباقر خرمشاد
- نظریه پردازی مدرن و فلسفه انقلاب اسلامی (شالوده شکنی مبانی نظری گفتمان مدرن) / موسی نجفی
- ضعف نظریه پردازی غرب در تحلیل ماهیت انقلاب اسلامی ایران / احمد رهدار
- انقلاب اسلامی الگویی برای جهان پساسکولار / مظفر نامدار
- وضعیت دین در جهانِ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی / احمد رهدار
*🔴🔴 عناوین مقالات دفتر دوم:
- تاثیر انگیزه های دینی بر پیدایش انقلاب / محمد رجبی
- انقلاب؛ پدیده ای قدسی و جلوه ای رحمانی / محمد مددپور
- بازشناسی هویت انقلاب اسلامی / محمدصادق کوشکی
- غرب زدگی شبه مدرن و انقلاب اسلامی / شهریار زرشناس
- نسبت انقلاب اسلامی با مدرنیته و اقتضائات آن / موسی نجفی
- تحلیل انقلاب اسلامی از منظر مسائل فلسفه تاریخ / احمد رهدار
- تدوین تاریخ انقلاب اسلامی چگونه تحقق می یابد؟ / سید حمید روحانی
- توطئه امام زدایی / سید حمید روحانی
* پیوست دفتر دوم:
- قیام برای خدا
- تاریخ انقلاب
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi
🔰تجربه سیاسی رهبر انقلاب ایران برای رهبر ضد استعمار افریقا
(درسی که ماندلا بوسیله آیت الله خامنه ای از امام خمینی آموخت)
✅پنجشنبه شب مورخ ۲۷ دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا با جمعی از اصحاب تاریخ خدمت رهبر عزیز رسیدیم؛ ایشان ضمن بیان نکاتی در مورد تاریخ به ناگاه برای مثال خاطره ای را از دیدار با ماندلا بیان نمودند (هر چند این خاطره را یکبار دیگر هم در سالیان قبل گفته بودند ولی این بار با جزئیات تازه تری بازگو کردند)۰ به نظرم آمد که این خاطره برای هر مورخ و دوستدار تاریخ سیاسی میتواند قدر و قیمت داشته باشد و بخصوص برای تاریخ ضد استعماری بسیار ارزشمند و والاست ۰ در این نقل تاریخی درس مهمی از قهرمان بزرگ ضد استعماری جهان اسلام (امام خمینی ) به قهرمان ضد نژاد پرستی قاره سیاه(نلسون ماندلا) به وسیله شخصیت برجسته ضد استکباری دیگری (آیت الله خامنه ای) انتقال می یابد ۰ ناگفته معلوم است حضور این سه شخصیت در این عبرت انقلابی چقدر می تواند ارزشمند باشد :
🔴ایشان اینگونه عنوان کردند : در دوران ریاست جمهوری در سفری که به افریقا رفته بودم ، یک نفر از طرف من به افریقای جنوبی رفت تا از وضعیت و احوال نلسون ماندلا که در زندان بود اطلاعاتی کسب نماید و در ضمن نسبت به رفع مشکل زندان ایشان نیز تلاش نماید ۰ چندی بعد ماندلا از زندان آزاد شد و در اینجا و همین اتاق با من دیدار کرد ؛ البته ملاقات دیپلماتیک و رسمی نبود و او که شنیده بود ما در دوران اسارتش برای آزادی او تلاش کرده ایم برای تشکر آمده بود؛ در این دیدار من به او گفتم علت موفقیت امام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که امام این توده های مردم را به کف خیابانها کشاند و مردم با جسم و جانشان حاضر شدند در راه آرمانهای ایشان فداکاری کنند ۰ ماندلا این مطلب امام را شنید و بعدا به کشورش بازگشت و چند ماه بعد خبر راه پیمایی های مردمی در کف خیابانهای افریقا به ما رسید و پیدا بود آن مطلب که از نحوه مبارزه امام گفتیم در او تاثیر زیادی نموده و الگوی مبارزاتی وی شده است ۰ این یک نمونه از عظمت و تاثیر گذاری جهانی این انقلاب است ۰و رویش های این انقلاب نسل بعد از نسل ادامه یافته است ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰چکیده سخنرانی دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی ناسیونالیسم ایرانی - پژوهشگاه علوم انسانی - ۳۰ دی ماه
✅ملت سازی نوین شیعه و نفی سکولاریسم از ناسیونالیسم ایرانی در پنج قرن اخیر
🔴در مورد نظریه های هویت ملی سه نوع دیدگاه قابل تحقیق است :
دیدگاه اول : نظریات ایران باستان
دیدگاه دوم : نظریات بازگشت به خویش با عناصر اسلامی و ایرانی
دیدگاه سوم : نظریه های مدرن که عنصر تجدد و مدرنیته را هم در کنار سایر عوامل ، هویتی میداند
هر یک از این سه گروه ، طیف های متنوعی را شامل میشوند ۰ دیدگاه مختار نویسنده در گروه دوم قرار می گیرد ۰ در این دیدگاه از عناصر مختلف مذهب و زبان و جغرافیا و تاریخ گذشته به نظر می رسد شخصیت و روحیه خاصی برای ایرانیان میتوان تصور نمود۰ از این منظر عناصر گفته شده ، هریک امروز با "ذات ایرانی " عجین است و او میتواند با هریک و یا با مجموع آنها در مقابل یک "غیر " از تمایز و یا هویت مستقل خودش دفاع کند ؛ اما نکته اینجاست که آیا مشارکت و تاثیر این عناصر و عوامل یکسان و بدون تغییر تاریخی و فرهنگی است ؟ و یا اینکه این ارکان هر یک اولویت بندی و سطح خاصی را پوشش داده و به اصطلاح در یک "نظام طولی" میتوان آنها را "نسبت سنجی" نمود ۰
🔵به نظر می رسد هویت ملی ایرانی لز قرن دهم تا به امروز وارد مرحله خاصی شده است که ویژگی آن جذب عناصر جدیدی در کنار سایر عوامل فبلی می باشد ۰ هر چند ایران در زمانی از نظر مذهبی خودش را ذیل خلافت تعریف میکرد فلذا زبان فارسی نقش هویتی اصلی را در تشخص ایرانی نسبت به سایر مسلمانان داشته است ؛ اما با رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران توسط صفویان ، ایرانیان به شخصیت و هویت جدیدی دست پیدا نمودند که در عین همبستگی با سایر مسلمانان ، از ذیل و دایره خلافت بیرون آمده و در یک چرخش تاریخی سرنوشت ساز اسلام ولایی و امامت را برای فرهنگ و آمال و شخصیت خود در کنار سایر عناصر پذیرفتند ۰
🔴ایرانیان از پنج قرن قبل مذهب تشیع را به عنوان مرکز و کانون فرهنگ و ارزشهای حیاتی خود پذیرفته و با تکلم فارسی در این محدوده خاص به سطحی از درک و هویت و تظاهر اجتماعی و سیاسی رسیده اند و این نوعی ملت سازی جدید و ذانی است که در نوع خود به این صورت شبیه و نظیری در تاریخ ندارد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi
🔰 دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی ناسیونالیسم ایرانی - پژوهشگاه علوم انسانی - ۳۰ دی ماه
✅نظریه ایرانشهری در دوره دوم هویتی ایران مطرح میشود و کسانی مثل خواجه نظام الملک طوسی در سیاستنامه آن را از ایران باستان به دوره اسلامی منتقل می نمایند ۰ جالب است امروز کسانی این موضوع نظامند سیاسی را نه در ذیل مختصات جامعه و تاریخ و تمدن اسلامی بلکه با نوعی هویت سازی ایران باستان در برابر مذهب و با تعصبات نژادی مطرح می،نمایند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi
🔰 دکتر موسی نجفی در نشست اساتید دانشگاه پیام نور - تهران - اول بهمن ماه
✅نظریه" من متعالی " و نسبت آن با "هویت انقلابی" یا "انقلاب هویتی" ؟
امام خمینی به عنوان معمار اصلی این انقلاب بزرگ دینی با نوعی احیاگری دینی و بازگشت به اسلام این انقلاب را با افق بیداری اسلامی به ثمر رسانید۰ اگر این من متعالی و ارزشهای الهی نهفته در جامعه ایران در نظریه هویت انقلابی خلاصه می شد این انقلاب نمی توانست به نظام سیاسی منجر شود و در افق خود تمدن اسلامی را نشان دهد و در مرحله سقوط نظام شاهنشاهی خلاصه و محدود می گردید ؛ لذا می توان گفت خود انقلاب هم وسیله ای برای امر بزرگتری به نام " هویت" بوده است ۰ پس مراحل تکاملی انقلاب با نام انقلاب هویتی قابل تفسیر است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi
🔰نظر تحقیقی یکی از اعضای کانال :
✅با سلام و عرض تشکر از حسن دقت استاد عزیز
یکی از شخصیت های مهم و تاثیرگذار عرصههای باستان گرایی در دهه های اخیر مخصوصا بعد از انقلاب « امیرحسین خنجی» است قصد دارم به معرفی این شخصیت بپردازم:
حسین اکبر با نام مستعار دکتر امیرحسین خنجی سال 1326 در لارستان فارس در خانواده ای سنی مذهب و ظاهرا شافعی بدنیا میاید، در نه سالگی قرآن را کامل حفظ میکند، در نوجوانی به قطر میرود و بعد از تسلط بر زبان عربی و آموزش علوم دینی اهل سنت به جامع الازهر مصر میرود و مدتی آنجا به تحصیل میپردازد اما از جامع أم القرای عربستان سر درمی آورد و سالها زیر نظر مستقیم بن باز « مفتی مشهور وهابیت و صادر کننده فتاوای وحشیانه منجر به شکل گیری القاعده، طالبان و سپاه صحابه» آموزش میبیند ، در آخر در همان زمان طاغوت به ایران بر میگردد، بعد از انقلاب جز در زمان بنی صدر ساکن ایران نیست و عمدتا در کویت و انگلیس می گذراند و نهایتا سال 92 در بیمارستان نمازی شیراز میمیرد
خوب از چنین فردی چه انتظاری می رود؟ انتظار میرفت که حسین اکبر بعد از بازگشت به ایران با یک کمربند انتهاری خود را در بین شیعیان منفجر کند یا یک گروهک ضد شیعی با افکار تفرقه افکنانه تشکیل دهد و مروج اندیشه های افراطی سلفی گری شود
ا🔵ما با کمال تعجب او هویت خانوادگی خودش را کتمان می کند حتی مذهب خود را بیان نمی کند، شروع می کند به نوشتن مطالبی درباره تاریخ ایران با رویکرد پان ایرانیسم
او ماموریت دارد تا مکتبی مشابه وهابیت بر بستره ای ایرانی بسازد ، دقت کنید ادبیات نوشتاری او در آثارش آنقدر خشن ، بی حیا و غیظ برانگیز است که کسانی که آثار او را میخوانند از اسلام و مسلمین کینه بر میدارند و نفرتی عمیق از اسلام در دلهایشان قرار میگیرد ،
کتابهای او به دلیل درج اکاذیب هرگز مجوز چاپ نمیگیرد و صرفا در فضای مجازی با راه اندازی سایتی با نام
irantarikh.com
به پخش نوشته های خود می پردازد ولی این مطالب توسط باستان گراها و عمدتا بهاییان مکرر منتشر شده و او را که تحصیلات دانشگاهی ندارد با نام دکترای تاریخ و دکترای علوم سیاسی معرفی می کنند و مرجعی می شود برای استناد متون باستان گرایانه ، خصوصا درباره دو مقطع تاریخی خاص یکی سلطنت کوروش و دیگری ورود اسلام به ایران ، همانطور که می دانید در شاهنامه نامی از کوروش نیست اما درباره ورود اسلام به ایران صحبت شده و از قدیم ضرب المثل شاهنشاه آخرش خوشه ناظر به پایان بندی زیبای این کتاب با ظهور اسلام است
اما امیرحسین خنجی که میخواهد یک تفکر افراطی ضد اسلامی را در ایران رواج دهد دست به سرودن ابیاتی می زند و به فردوسی منسوب می کند مثل این دو بیت:
ز شیر شتر خوردن و سوسمار
عرب را به جایی رسیده است کار
که فر کیانی کند آرزو
تفو بر تو ای چرخ گردون تفو
🔴خب هر کس شاهنامه را خوانده باشد می داند که این ابیات متعلق به فردوسی نیست ، و از طرفی دیگر لهجه لارستانی امیرحسین خنجی در واو کلمه « تفو » کاملا گویای رد پای شاعر در این بیت هست،
یا جای دیگر میگوید :
عرب هرچه باشد مرا دشمن است
کژ اندیش و بد خوی و اهریمن است
و امثال این ابیات زیاد دارد که برای اثبات کذب بودن نسبتش به فردوسی کافی است شاهنامه خوانده شود.
ظاهرا برای ایجاد تفرقه بین مردم منطقه همان طور که وهابیت، القاعده و داعش را در بین اعراب ساخته اند ، از ایران نیز غافل نبوده و دست به ایجاد یک بنیان فکری یا بهتر بگویم یک فرقه وحشتناک با ساختار باستان گرایی کرده است، امیرحسین خنجی یکی از سربازان این جریان بود ، اما افراد زیاد دیگری همچنان بر محمل رسانه های مجازی یا ماهواره ای این خط را ادامه می دهند.
در پایان تحلیل خودم را میگویم که اگر جریانی در ایران بخواهد مانند داعش قتل عام کند، گردن بزند و جوی خون در خیابانهای ما راه بیاندازد آن جریان باستان گرایی با همراهی بهاییت، است نه جریان مذهبی دیگر،
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام دکتر
وقت بخیر!
در ضعیف بودن حافطه ی تاریخی ماها شکی نیست!حتی این ضعف به وارونگی مفاهیم دچار شده و تاریخی برعکس در ذهن خیلی ها نقش بسته...پهلوی بزک شده گرفته تا حتی حوادث بعد از انقلاب
سوال من مربوط به عامل اصلی این پدیده است
متنی از یکی از فعالین رسانه ای خواندم که عامل اصلی را قرائت یک طرفه و حکومتی از تاریخ میداند که منجر به افزودن صفرای سکنجبینی شده است!
نظر شما چیست؟
متن رو هم در پست بعدی میفرستم:
✅جواب :
نجفی :
با سلام و تشکر ؛ اینکه با یک قضاوت کلی مطلبی را مثل ضعف حافظه تاریخی به جامعه ایرانی نسبت دهیم و با قاطعیت از آن یک قاتونمندی تاریخی و جامعه شناختی استخراج کنیم ، محل تامل و مکث می باشد ۰ اما اینکه در برخی ازمنه مردم عمدا و یا سهوا قسمتی از تاریخ را فراموش می کنند ( یا نادیده می گیرند) یک مطلب درخور تاملی است و علل مختلفی دارد که میتوان به آن توجه نمود ۰ مثلا گاهی یک بعد برجسته ای در یک شخصیت تاریخی ورد زبانها می آید و سایر ویژگیهایش فراموش می گردد ؛ مثلا قنات سازی حاجی میرزا آقاسی و داستان مشهورش دهها سال بعد از مرگش ورد زبان بود و یا داستانهای شبانه و در لباس مبدل شاه عباس صفوی برای مردمی که میخواهند حکامشان عادل باشند و در عین حال در دسترس توده مردم ، هنوز هم جذاب است ۰
در مورد سلسله پهلوی کمتر کسی به وابستگی و اجنبی زدگی و حقارت آنان شکی دارد ولی مسئله گرانی ها و ضعف دولت در برخی امور معیشتی ، برخی طبقات مردم را به نوعی واکتش منفی و حتی سطحی نسبت به شایعه ارزانی در دوره پهلوی می کشاند ؛ البته شعاری بودن قضیه و روی احساسات جوانان برنامه ریزی نمودن و عدم اطلاع آنها از گذشته فرصتی میشود تا شیپورچی های تبلیغی رسانه ای وارد این فضای احساسی و غیر عمیق شده و جهت گیریهای سیاسی خاص خود را بدهند ۰ اما در این مورد دو نکته امید بخش وجود دارد : اول قول استاد مطهری در فلسفه تاریخ که میگوید : تحریف از اعراض است و در نهایت حقیقت آشکار میشود۰ و دوم علاقه مردم به تاریخ و شناخت گذشته است چرا که تاریخ در حالی که ساده و شیرین است می تواند عمیق و عبرت آموز هم باشد۰ اما در مورد شبهه قرائت حکومتی از تاریخ ، باید بگویم درست است سیاست نظام ، اقتضای نوعی حساسیت ها را در تاریخ دارد ولی این امر بخاطر تنوع کتب و رسانه و ۰۰۰مطلبی نیست که در شرایط امروز جامعه واقعا وجود داشته و اینطور تماما غالب و حاکم باشد ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://sapp.ir/drmousanajafi
تمدن اسلامی و وحدت.m4a
6.28M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام و عرض خداقوت خدمت استاد و تشکر بابت کانال خیلی عالی
این دو سؤال رو میخواستم خدمتتان عرض کنم؛
سوال اول: به نظر شما به طور کلی نقطه اشتراک و افتراق نظریات تمدن اسلامی و وحدت اسلامی اندیشه های حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری با کسانی مثل شکیب ارسلان به عنوان یک نوگرا یا سید قطب به عنوان یک بنیاد گرا در کجاست؟
سوال دوم: در تحقق تمدن نوین اسلامی اشتراک مذهب لازم است یا خیر و اشتراک دینی کافی است؟ در این صورت معنی وحدت چیست؟
پیشاپیش بابت بذل توجه و پاسختان تشکر میکنم.
🔴جواب
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید ۰👆
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرنگار مهر، نشست ناسیونالیسم ایرانی: نگاهی به روایت های کلاسیک متقدم و متاخر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
✅موسی نجفی در این نشست گفت: بحث من در مورد هویت یابی و ملت سازی نوین شیعه در کنار سایر عناصر هویتی ایرانی است. دعوای هویت را می توانیم در سه نظریه خلاصه کنیم. یکی نظریه ایران باستان است که امروز در ایرانشهری نمود دارد. دوم بازگشت به خویشتن و تلفیق اسلام و ایران است. نظریه سوم هم این است همه اینها را می خواهد در یک تفسیر مدرن بپذیرد. من خود را در نظریه دوم قرار دادم.
♦️وی ادامه داد: معتقدم هویت ایرانی سه مرحله داشته است. یک مرحله ۵۰۰ ساله داشته که از صفویه شروع شده و هویت شیعی ما بوده است. هویت دوم هویت ۹۰۰ ساله ماست که از صدر اسلام تا صفویه است که عنصر زبان فارسی در آن نقش دارد. ما جز خلافتی بودیم که همه مسلمان بودند و آنچه ما را متمایز می کند مذهب ما نیست بلکه زبان ما بوده است. سومین هویت ما هویت ایران باستانی ما در دنیای قدیم و تخت جمشید و هخامنشیان و... است.
🔷نجفی گفت: در نظریه من همه این سه هویت دیده می شود اما نسبت آنها طولی است. آنچه در قرن دهم اتفاق افتاده این بوده که مذهب شیعه به این عناصر فرهنگی شخصیت سیاسی داده است. مذهب شیعه به عناصر فرهنگی گذشته ما جهت داد و ما هویت جدیدی پیدا کردیم.
وی افزود: ما در تاریخ شخصیت هایی تاریخی ای داریم که جای این هویت های سه گانه را عوض کردند. یکی نادرشاه افشار است. او رسمیت مذهب شیعه را از بین برد و نفرت عجیبی علیه خود به وجود آورد. نفر دوم هم رضاشاه پهلوی بود که هویت ایران باستان را با یک قرائت مدرن مطرح کرد.
♦️وی اظهار داشت: هر یک از این سه گروه، طیف های متنوعی را شامل می شوند. در این دیدگاه از عناصر مختلف مذهب و زبان و جغرافیا و تاریخ گذشته به نظر می رسد شخصیت و روحیه خاصی برای ایرانیان میتوان تصور نمود. از این منظر عناصر گفته شده، هریک امروز با ذات ایرانی عجین است و او میتواند با هریک و یا با مجموع آنها در مقابل یک «غیر» از تمایز و یا هویت مستقل خودش دفاع کند ؛ اما نکته اینجاست که آیا مشارکت و تاثیر این عناصر و عوامل یکسان و بدون تغییر تاریخی و فرهنگی است ؟ و یا اینکه این ارکان هر یک اولویت بندی و سطح خاصی را پوشش داده و به اصطلاح در یک «نظام طولی» می توان آنها را «نسبت سنجی» نمود.
🔷نجفی گفت: به نظر می رسد هویت ملی ایرانی از قرن دهم تا به امروز وارد مرحله خاصی شده است که ویژگی آن جذب عناصر جدیدی در کنار سایر عوامل قبلی است. هر چند ایران در زمانی از نظر مذهبی خودش را ذیل خلافت تعریف میکرد فلذا زبان فارسی نقش هویتی اصلی را در تشخص ایرانی نسبت به سایر مسلمانان داشته است ؛ اما با رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران توسط صفویان ، ایرانیان به شخصیت و هویت جدیدی دست پیدا نمودند که در عین همبستگی با سایر مسلمانان ، از ذیل و دایره خلافت بیرون آمده و در یک چرخش تاریخی سرنوشت ساز اسلام ولایی و امامت را برای فرهنگ و آمال و شخصیت خود در کنار سایر عناصر پذیرفتند.
♦️وی ادامه داد: ایرانیان از پنج قرن قبل مذهب تشیع را به عنوان مرکز و کانون فرهنگ و ارزش های حیاتی خود پذیرفته و با تکلم فارسی در این محدوده خاص به سطحی از درک و هویت و تظاهر اجتماعی و سیاسی رسیده اند و این نوعی ملت سازی جدید است که در نوع خود به این صورت شبیه و نظیری در تاریخ ندارد.
وی در پایان گفت: مردم ایران ملتی تمدن ساز بوده اند و ضمن تجربه های بسیار، نظام حکومتی پیشرفته ای داشته اند. وقتی با اسلام مواجه شدند گوهر گمشده خود را بازیافتند و بدون پذیرش ظلم و ستم حاملان این اندیشه، حقیقت آن را حفظ کردند و بین اسلام و عربیت تفکیک قائل شدند.
کد خبر 4519558
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi