eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
918 عکس
379 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ دانشگاهی.m4a
5.21M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅بنده مدرک تحصیلی دیپلم دارم. قبلا دانشجوی رشته کامپیوتر بودم ولی انصراف دادم. چندسالی هم هست که به علت شغل، از درس فاصله گرفتم ولی سعی میکردم که ارتباطم با مطالعه قطع نشود. بخاطر علاقه ای که به تاریخ دارم و همچنین تاکیدات حضرت آقا بر خواندن تاریخ، تصمیم گرفتم که دوباره به دانشگاه بروم و رشته تاریخ بخوانم. ✴️حالا سوالم از استاد این است که برای تاریخدان شدن، نیازی به تحصیلات دانشگاهی هست یا مطالعه آزاد کفایت میکند؟؟ ✴️سوال دوم اینکه اگر مطالعه آزاد کفایت میکند، استاد چه کتب و سیری را مفید می دانند؟؟ این نکته هم قابل ذکر است که برخلاف جو غالب متقاضیان ورود به دانشگاه ها، اصلا نگاه شغلی به قضیه ندارم چون شاغل هستم. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تدلیس دیپلمات آلمانی و طنین تاریخی سخن سیاستمدار کهنه کار انگلیسی ✅هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در مقابل خبرنگاران در تهران گفت : برای اجرای تعهداتمان در برجام تلاش می‌کنیم اما معجزه هم نمی‌توانیم بکنیم! انسان وقتی اینگونه جملات را در این سطح از غربیها می شنود بی اختیار ذهنش به این نکته متمایل میگردد که در سیاست اروپایی کدام اصل و یا اصول جنبه اولویت و چراغ راهنما را دارد ؟و چرا اینها به راحتی حرف امروز با دیروز و فردایشان متفاوت است ؟ برای پاسخ به این پرسش و کشف رمز ماجرا باید سری به تاریخ بزنیم و حقیقت را از زبان یک دولتمرد برجسته انگلیسی قرن نوزدهم به نام لرد پالمرستون بشنویم ؛ او می گوید : 🔴ما دیگر هیچ هم پیمان دائمی و هیچ دشمن همیشگی نداریم ؛ منافع ما هستند که دائم و همیشگی اند و بر ماست که آن منافع را دنبال نماییم ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال ✅سلام علیکم جناب استاد طاعاتتون قبول از فایل آخری که در مورد فتاوای علما در جنگ ایران و روس بود استفاده کردم. بیش از آن از نوع برخورد و حلم و سعه صدرتان در برخورد با مخالف لذت بردم و در کانالم گذاشتم تا برای خودم و طلبه ها این برخوردها درس باشد. البته این برخورد علاوه بر سعه صدر، تسلط حضرتعالی بر موضوع را هم نشان می دهد. امیدوارم بیش از این از محضرتان بهره مند باشیم. التماس دعا http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کارشناسی ارشد و دکتری.m4a
5.16M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با سلام بنده ترم ۶ کارشناسی آموزش الهیات در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستم و از اونجایی که علاقه ام به تاریخ خوبه قصد دارم تو یه سال باقی مونده برا ارشد رشته تاریخ تمدن و ملل اسلامی بخونم و ادامه تحصیل بدم و بعد از پایان فوق لیسانس تاریخ تمدن در رشته علوم سیاسی واسه دکترا ادامه تحصیل بدم چون به علوم سیاسی هم علاقه دارم بنظر شما تاریخ تمدن ملل اسلامی با علوم سیاسی مکمل خوبی برای باسواد شدن و فهم عمیق مسائل سیاسی با پشتوانه اطلاعاتی تاریخی میتونه باشه یا نه؟ اگر نظر بهتری درباره این قصد و هدفم دارین ممنون میشم کمکم کنین ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در درس تمدن شناسی در دوره دکتری موسسه امام خمینی : ✅در نسبت بین زیست تمدنی با تعلق تمدنی آنچه غلبه می کند تعلق تمدنی است ؛ به عنوان مثال اگر کسی که تعلق به فرهنگ و تمدن غرب دارد در زیست تمدنی جغرافیای اسلامی زندگی کند تعلق به تمدن غرب برایش اولویت دارد و همچنین یک مسلمان با تعلق تمدنی اسلام اگر در حوزه زیست و جغرافیای مغرب زمین زندگی کند برایش تعلق اسلامی در اولویت است ۰ شرط این اولویت داشتن تعلق در ساحت تمدنی است۰ خرداد ۱۳۹۸ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پرسش و پاسخ شفاهی : ✅پرسش : مفاهیم جدید و عناصر قوام بخش تمدن غربی در تمدن آینده اسلامی چگونه می شوند ؟ اینکه قدرت هاضمه تمدن اسلامی بالاست به چه معنایی می باشد ؟ 🔴جواب : نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅نظرتان را راجع به متن زیر بفرمایید: 🔴پس از ورود اسلام به ایران ، یا به قول علی شریعتی ایران به اسلام (!) ، شاید مهم ترین اتفاق تشکیل دولت صفویه بوده باشد . با فروپاشی ساسانیان و تسلط اعراب ، روند اسلامی شدن شدن ایران آغاز شد. همزمان دو جریان فکری مستقل به مانند آتش زیر خاکستر در ایران در حال گسترش بودند ؛ یکی جریان احیای ایرانشهر و دیگری جریان گسترش تشیع در ایران. از فراز و فرود های تاریخی این دو جریان در خلال سده های میانه ی اسلامی که بگذریم ، باید گفت در قرن هشتم و نهم هجری شرایطی ایجاد شد که به واسطه آن دولت های متمایل به تشیع در ایران بر سرکارآمدند و از آن جمله امپراطوری عظیم صفوی بود که طلیعه ی دولتش در سپهر ایران پیدا شد. صفویه ، پس از نه سده بار دیگر پس از فروپاشی امپراطوری باشکوه ساسانی ، ایران را به زیر نگین یک حکومت مرکزی مقتدر در آورد و بقول والتر هینتس ، نخستین دولت ملی در ایران را شکل داد. صفویان ، به گفته ی سیوری بر سه ستون‌ محکم امپراطوری خود را بنا نهاده بودند ؛ اول اندیشه ی ایرانشهری که به یادگار مانده از اردشیر بابکان و جانشینانش بود ، دوم تشیع که قرن ها بود در ایران ریشه دوانده و گسترش یافته بود و سوم تصوف ، که میراث خاندان صفوی و نیای بزرگشان شیخ صفی الدین اردبیلی بود. رفته رفته و با نیرو گرفتن علمای متشرع شیعی ، تصوف به حاشیه رانده شد اما دو ستون دیگر به عنوان هویت ملی ایرانیان تثبیت شد. صفویه نقطه ی عطفی در تاریخ ایران است که اندیشه ی ایرانشهر با تشیع پیوندی ناگسستنی و تنگاتنگ پیدا میکند و هویت ملی ایرانیان در عصر جدید را شکل می دهد.صفویه هر چه که بود ، معلولِ تداوم و بازتولیدِ ایرانشهر بود. از صفویه تا به امروز این دو مولفه ی فکری ؛ ایران گرایی و تشیع ، دو عنصر اساسی هویت ایرانی شده و سنگ بنای هویت ملی ایرانی و دولت_ملت نوین ایرانی را بنا نهاده اند. با افزودن مولفه ی سوم که همان اندیشه ی نوین غرب است ، هندسه ی فکری و اندیشه ای ایرانیان در عصر جدید تکمیل شده و عناصر فکری لازم برای نیرو گرفتن و تفوق یافتن بر ملل دیگر و برآوردن تمدن نوین ایرانی_اسلامی فراهم آمده است. امروزه در سراسر جهان اسلام ، تلاش برای برآوردن تمدنی نوین و اسلامی آشکارا قابل مشاهده است ، از عربستان سعودی و دوگانه ی سلفی_عربی تا ترکیه با دوگانه ی پان ترکیسم_تسنن . آنچه در این قبیل جریان های تمدن ساز مشهود است ، آمیزش دو عنصر هویت ملی و هویت دینی ست. نیک می دانیم که از صفویه به این سو ، این دو عنصر ، به شدت و قوت در قلمرو فرهنگی ایران برجسته شده و به نوعی از امتزاج رسیده اند و امروز باید گفت ، برای برآوردن تمدن نوین ایرانی_اسلامی در مرز های سیاسی ایران و بطور کلی تر ، تامین مصالح ملی و ایفای نقش در مناسبات و معادلات بین المللی ، بجز از رهگذر توجه به این دو عنصر ، که از دوره ی صفویه بطور ویژه مورد توجه قرار گرفتند امکان پذیر نمی باشد، از این روست که "نئوصفویسم" را عامل تمدن ساز در عصر جدید و پایان بخش بحران هویتِ ملی و دینی که معلولِ عصر مدرن است می دانیم. مهندس محمد کیانپور برجویی ✍ خوزستان /اهواز ✅ پاسخ : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه در پست بعدی مراجعه بفرمایید👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
مفهوم معاصریت.m4a
7.58M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با عرض سلام؛ فرموده بودید جهت مشاوره در مورد رساله بعد از عید فطر تماس بگیرم رساله تحت عنوان «اصول قرآنی تعامل با دولت‌های غیراسلامی (با نگاهی تطبیقی به تاریخ معاصر)» می‌باشد و اکنون در مرحله نگارش پروپوزال هستم. مقدمتا سؤالی از محضرتان داشتم: در مورد تاریخ‌گذاری «تاریخ معاصر» نظریه‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی از مشروطه، برخی از آغاز قاجار و برخی از آغاز صفویه می‌دانند. نظر حضرتعالی در این مورد چیست و اساساً ملاک معاصر بودن چه می‌تواند باشد؟ البته از نوشته‌های حضرتعالی در «تاریخ معاصر ایران» اینچنین برداشت می‌شود که نظر شما همان نظر سوم (صفویه به بعد) است. درسته؟ اگر در رساله از آغاز قاجار تاریخ‌گذاری کنیم، اشکالی پیش می‌آید؟ ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ و همچنین در ادامه پاسخ شفاهی در قسمت دوم پرسش پست قبلی جواب داده شده است۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰برگزیده هایی از مباحث نشست هم اندیشی نظم جهانی - ۹۸/۳/۲۱ - پژوهشگاه علوم انسانی ✅کیسینجر در فصل اول در صفحه ۵ کتاب نظم جهانی اینگونه می نویسد: مذهب وسیاست در اروپا هرگز نتوانستند به یک ساختار مشترک تبدیل شوند تاجایی که ولتر در این باره به طنز چنین گفت:که امپراطوری روم مقدس" نه مقدس است،نه رومی ونه اصلا اروپایی". 🔴تحلیل ونقد آقای دکتر نجفی در این خصوص: به فرض که سکولاریزم را جزء ذات اروپا محسوب کنیم و با فرض عدم وحدت ساختاری سیاست ومذهب در اروپا، به چه دلیل غرب در صدد تعمیم این خصلت حکومت در اروپا به سایر نقاط دنیا هستند؟چرا این موضوع را جهانی می دانند؟ آنها به چه حق و یا دلیل موجه علمی سکولاریزم را به کل جهان تعمیم می دهند ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
شروع خوانش تاریخ.m4a
8.51M
🔰چند پرسش از مخاطبین کانال ✅چند پرسش با زمینه های مختلف و تا حدودی مرتبط با هم از سوی چند نفر مطرح شده که مناسب دیدم بعد از طرح ، در یک فضای مشترک جواب بدهم : 🔴پرسش۱ : با سلام خدمت استاد بزرگوار قرار است یک حلقه مطالعاتی دانشجویی را تشکیل دهیم ، محوریت حلقه مطالعه آثار حضرتعالی است. لطف بفرمایید راهنمایی کنید که به ترتیب کدام آثار شما را بررسی کنیم؟ 🔵پرسش ۲ استاد محترم جناب دکتر نجفی سلام از بین کتاب های که خود جنابعالی در طی سالیان ممتد نوشتید لطف توضیح بفرمایید که کدام کتاب ها برای دانشجویان رشته تاریخ انقلاب اسلامی مورد تاکید و تایید جنابعالی میباشد با تشکر 🔴پرسش ۳: ما جمعی از مادران دغدغه مند هستیم که هر هفته یک گعده مادرانه به همراه بچه هامون داریم و بخشی از کارمون مطالعه تاریخه، می خواستم مشورت بگیریم که میان مطالعه تاریخ غرب،اسلام، معاصر،انقلاب اسلامی یا حتی تاریخ استعمار کدام اولویت دارن و چه کتبی را پیشنهاد می کنید. هدف جمع داشتن اطلاعات و قدرت تحلیل عمومی مسایل تاریخی است. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ و همچنین در ادامه پاسخ شفاهی هر سه پرسش در یک جا آمده است ۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
تصاویر کتب معرفی شده مرتبط با پاسخ سه پرسش قبلی ☝️ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کتاب مرتبط با پرسش قبلی👆👆 🔰فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما ✅به مناسبت چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی کتاب فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما تالیف «موسی نجفی» به همت نشر آرما در زمستان ۹۷ منتشر شد. فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما، در چهل سالگی انقلاب به افق و مراحل نظام و تمدن اسلامی که ظرفیت عظیمی را برای ملت ایران نمودار کرده ، تامل نموده و این صورت مسئله را در ابعاد و مختصات دهه پنجم مورد واکاوی و بحث علمی قرار می‌دهد. کتاب حاضر نگاهی به گذشته دارد و افقی را برای آینده ترسیم می کند؛ حاصل این تامل بین گذشته و حال و آینده نوعی “نظریه پیوستگی” در برابر “گسستگی عالم مدرن” در برابر جامعه ایرانی است. صورت دیگر این مسئله همان بحث هویت و بحران هویت است که از مهمترین مسائل ایران معاصر است. زاویه دیگری که می‌توان این مسائل را در افق آن دید بحث “منازعه ایده‌ها” یا رقابت تمدن‌هاست. مجموعه این مباحث از جمله ریشه‌دارترین موضوعاتی است که می‌توان در سطح نظری و فکری و معرفتی به آنها پرداخت و در سایه آن مسائل جزئی دیگر را بهتر طراحی و حتی پاسخ داد. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi