eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
878 عکس
362 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سخنرانی دکتر 🔰 با عنوان: اهمیت در تاریخ ایران معاصر 💠 دکتر نجفی رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی و مدیر گروه تاریخ معاصر مؤسسه امام خمینی(ره)✅ 🔰 استاد نجفی صاحب نظریه «تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» در کرسی‌های نظریه ‌پردازی است و در این سخنرانی می کوشد تا نظریه خود را تبیین نماید🌹 🎤برترین سخنرانی ها در موضوع تاریخ را در مدرسه انقلاب بشنوید @darseenghelab
دکتر موسی نجفی
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال ✅عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر نجفی مرقومه امروز مورخ ۱۷ فرور
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال ✅به توجه به اظهار نظر یکی از همراهان کانال در مورد امید و یا یاس از بهبود اوضاع ، و انتشار آن ، از سوی مخاطبین اظهار نظرهایی صورت گرفت که به انعکاس یکی از این نظرات می پردازیم : آیا باید به اصلاح امور امید داشت؟ 🔴 اندیشیدن درخصوص مسایل سیاسی و اجتماعی برای درک عمیق تحولات و رسیدن به چشم-اندازی برای امیدواری یا ناامیدی نسبت به آینده، نیازمند وسعت دید بیشتری از نگریستن به صرف مسایل محدود یک دوره است. لیست کردن مسایل و مشکلاتی که امروز گریبان گیر جمهوری اسلامی است زمانی می¬تواند تحلیل منطقی ومعطوف به واقعیتهای عینی را به دنبال داشته باشد که درک درستی از تحولات تاریخی گذشته و همچنین ظرفیت¬های بالفعل و بالقوه فعلی داشته باشیم. در عین حال شناخت نظام بین¬الملل و تحولات آن بستر لازم برای نتیجه گیری های علمی را فراهم میکند.۰ درک مسایل و مشکلات چون آشکارا جلوی دیدگان همه است و رسانه¬های معاند و مخالف نیز در برجسته کردن آن ید طولایی دارند برای همه کس به آسانی قابل فهم است.ذهن انسان بطور طبیعی مشکلات را فراتر از آنچه هستند تصور می کند و به همین جهت چه در مسایل فردی و چه در مشکلات اجتماعی انسان زود دچار یاس و نامیدی میشود لا يَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَيْرِ وَ إِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَؤُسٌ قَنُوطٌ هرگز انسان از طلب خير (اموال و رفاه دنيا) خسته و سير نمىشود، و چون شرى و آسيبى به او رسد مأيوس و نوميد گردد.فصلت (49) ظرفیت¬های بالفعل نیز اگرچه از این امر مستثنی نیست(جلوی دیدگان همه است) اما در آشفته بازار اخبار و تحلیل¬های رسانه¬ها و فضای مجازی به راحتی از جلوی دیدگان عموم کنار می¬رود. درک صحیح زمانی و برای کسی حاصل می¬شود که توان جمع چند موضوع را هم زمان داشته باشد: 🔴 اول مبتنی بر فلسفه تاریخ سلامت و بیماری جامعه را بشناسد و دریافته باشد همانگونه که بسیاری از بیماری¬ها بدن انسان را مقداری از تعادل خارج می¬کند و ضرورتا موجب مرگ نمی شود بسیاری از بحران¬های اجتماعی نیز ممکن است اجتماع را از تعادل خارج کند اما همانگونه که بدن انسان توانایی غلبه بر بیماری را دارد اجتماع و نظام برآمده از آن نیز توانایی غلبه بر بحران¬ها را دارد، هرچقدر این انسان و یا نظام سیاسی اجتماعی جوان¬تر باشد روشن است که طبیعتش برای غلبه بر مشکلات قوی¬تر است. 🔵دوم تحولات سیاسی اجتماعی در طول تاریخ یک ملت و بررسی مقاطع مشابه و غیرمشابه نیز به درک فراتر از مسایل روز کمک می¬کند. در این خصوص سه مسأله مهم است 🔶1. اینکه نسبت به گذشته تاریخی چه مسیری طی شده و آیا در این مسیر طی شده جامعه رو به پیشرفت و تکامل بوده است 🔶 2. بحران های گذشته در مقایسه با بحرانهای فعلی چه میزان خسارت به دنبال داشته و مهمتر نظام های سیاسی گذشته در مقایسه با نظام برآمده از انقلاب اسلامی چه میزان ظرفیت و توانایی مقابله با این بحران ها را داشته و تا چه میزان توانسته نسبت به حل بحران اقدام کند ؟ 🔶3. در چه شرایطی بحران¬های گذشته تبدیل به شورش یا نهضت شده است.؟ نمونه های تاریخی فراوانی برای هر یک از موضوعات فوق می توان ارایه کرد به عنوان مثال در قحطی بزرگ کمترین تعداد کشته¬شدگان 4 میلیون نفر ذکر شده است واکنش سیاسی اجتماعی چه بوده؟ اساساً شکل¬گیری شورش و حتی نهضت نیازمند مولفه¬های مهمی است که در نگرش سیاسی به مسایل موجود هیچ یک از آنها دیده نمی¬شود.🔴سوم توانایی برقراری نسبت صحیح و مقایسه دقیق میان تحولات سیاسی اجتماعی یک جامعه با جوامع و انقلابهای دیگر. انقلاب ایران را تا حدودی می توان با انقلاب فرانسه مقایسه کرد. بحرانهایی که انقلاب فرانسه به واسطه انحراف از اصول انقلاب با آن مواجه شد قابل مقایسه با بحرانهایی نیست که جمهوری اسلامی ناخواسته گرفتار آن است. 🔵چهارم داشتن درک صحیح از تحولات منطقه¬ای ، نظام بین¬الملل و مولفه¬های مهم قدرت در این نظم و شناخت استراتژی¬¬ها و راهبردهای بازیگران آن برای غلبه بر رقیب. ذهن و تفکری از فهم دقیق امید و ناامیدی می¬گوید که توانایی درک همزمان این چهار میدان گسترده را داشته باشد. محدود شدن در مقطع خاصی از زمان بدون توجه به تمام ابعاد صحنه بازیگری یک انقلاب بزرگ و پشتوانه های تاریخی آن همانند دیدن یک عکس از یک حادثه دلخراش ازصحنه فیلم چند ساعته است. شاید کسی بپرسد برخی توانایی تحلیل همزمان این میدان وسیع را دارند اما معتقدند که در شرایط نا امید کننده ای قرار داریم . چنین چیزی ممکن است اما باید توجه داشت انسان ها همواره مطابق حقایقی که دریافت می کنند اظهار نظر نمی کنند برخی مسایل همانند آمال و آرزوها ، منافع مادی یا حتی نگرشهای سیاسی ممکن است همانند چتری بر واقعیات عینی سایه افکنده و مانع بروز تحلیل های مطابق با واقع شود. دکتر سید رضا حسینی دکترای علوم سیاسی https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅با عرض سلام و تقدیم احترام و تبریک سال جدید خدمت شما استاد گرانقدر دانشجوی مقطع دکتری رشته روابط بین الملل هستم و در نظر دارم از متن بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص شروع گام دوم انقلاب موضوعی را به عنوان پایان نامه انتخاب کنم . ممنون و سپاسگزار میشم اگه در این خصوص بنده را از نظرات و راهنمایی های ارزنده خودتون بهره مند بفرمایید . در پناه خداوند موفق و سربلند باشید. 🔴جواب : نجفی : با تشکر از شما دوست عزیز ، در جواب این پرسش میتوانم دو نکته مهم را یادآوری نمایم : مباحث علوم سیاسی و یا اندیشه سیاسی و یا روابط بین الملل نسبت به انقلاب اسلامی و یا کلام و اندیشه های راهبردی رهبری در دو سطح قابل تحلیل است : 🔶اول : در "سطح کلان " شما باید فرهنگ سیاسی و استراتژی کلی انقلاب اسلامی را درباره مناسبات بین الملل و محیط جامعه حهانی مستقلا تجزیه و تحلیل نمایید و با این نگرش کلی به نوعی نظریه پردازی تراز انقلاب اسلامی نزدیک شوید ۰ 🔶دوم : در موضوعات جزیی تر و خاص،بعد از در نظر داشتن کلیات به اولویت بندی مسائل فکری و نظری بین الملل پرداخته و این مسائل را از زاویه انقلاب اسلامی به بحث بگذارید ۰ اما اگر در ارتباط با پرسش تان موضوع خاصی در نظر دارید، بعدا با من در میان بگذارید؛ چون قبلا در موارد مشابه نیز از عنوان کردن موضوع جزیی برای پایان نامه خاص پرهیز می کردم و توصیه ام به دوستان این بوده و هست که موضوع رساله باید تماما از تراوش ذهنی و حساسیت های فکری خود دانشجو نشئت بگیرد ۰ فقط نکته مهمی که میتوانم به شما توصیه کنم این است که تا در مورد "نظم جهانی" و مسائل مربوط به ماهیت امروز و آینده اش به جمع بندی علمی درستی نرسیده اید ، بحث در موضوعات دیگر نمیتواند به درستی و با تعمق همراه و یا نتیجه بخش باشد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi http://mousanajafi.ir
انالله و انا الیه راجعون پنجاه و هفت سال قبل من و برادر دوقلویم مصطفی با هم متولد شدیم ؛ امشب در این غروب جمعه ماه شعبان ، او ندای آسمانی "ارجعی الی ربک " را لبیک گفت و روح پاک این همزاد عزیزم به ملکوت اعلی طیران نمود ۰ از دوستان و همراهان خوب کانال میخواهم در این ایام عزیز و مبارک (متعلق به آقا و سرورمان ولی الله اعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف ) با قرائت فاتحه و ذکر صلوات روح این انسان مومن و فداکار و پزشک بسیار متعهد و غیور و ولایی و مداح اهل بیت علیهم السلام را شاد نمایند۰
با سلام خدمت دوستان و همراهان خوب و تشکر ویژه بابت ابراز همدردی در سوگ برادر عزیزم ، از اینکه به علت تالمات روحی در این ایام نتوانستم به ابراز محبت شما به طور شایسته پاسخ دهم ، صمیمانه عذرخواهی می نمایم ۰ اما نکته ای را که لازم میدانم تذکر دهم این است که همانطور که دوستان میدانند اکثر مطالب این کانال فکری و نظری است و تامل و آرامش از شروط اولیه ارائه درست فکر و اندیشه است ؛ انشاالله اگر خداوند توفیق دهد و با دعای خیر دوستان به تدریج و با گذشت زمان در روزها و هفته های آتی بتوانم با دوستان به گفتگوی مجدد بنشینم ۰ در پناه حق موفق باشید۰
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تاریخ_سیاسی ✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی‌ گواهی صحابه به "حدیث غدیر" و فراموش و تحریف نشدن این واقعه مهم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
فتاوای علما در جنگهای ایران و روس.m4a
11.83M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد نظرتون در مورد این موضوع چیه؟ 🔶شیخی که فتوایش ۱۲ استان ایران را بر باد داد! شيخ جعفر كاشف الغطاء را فتحعلى شاه از نجف به ايران آورد تا اوضاع شيعيان ايران را سامان دهد. او را استاد بزرگ فقاهت ميدانستند. اما شيخ جعفر همانى است كه فتحعلى شاه را به جنگ با روسها تشويق كرده و تهديد ميكند كه اگر شاه چنين نكند، خود شخصا اعلام جهاد خواهد كرد. در عين حال به شاه اطمينان ميدهد كه با توسل و قدرتهاى ماوراءالطبيعه، پيروزى را نصيب سپاه ايران خواهد كرد و سپاه روس به دست لشكر ايران، نابود خواهد شد. فتحعليشاه كه زمام عقل را به دست شيخ جعفر خرافه پرور داده بود، پسر خود عباس ميرزا را با لشكرى ضعيف و فاقد تجهيزات كافى، به جنگ روسها ميفرستد، در حاليكه لشكر روس، مجهز و مسلح به توپ و سلاحهاى سنگين بود. نتيجه اين حماقت، شكستهاى فضاحت بار و جدا شدن ۱۲ استان از كشور و پرداخت غرامتهاى سنگين بود... ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi http://mousanajafi.ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
تمدن‌سازی با استفاده از تجربه صفویه 💠 دکتر موسی نجفی، رئیس گروه تاریخ معاصر موسسه امام خمینی(ره) است. 🔰 نجفی در مورد تجربه تمدنی صفویه می گوید: آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم ، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند.✅ 🔰 این اوج و خلاقیت در فلسفه ملاصدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است.🏛 🔵 این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد: اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول، و دوم نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب.💯 🔰 انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی می تواند از این تجربه مهم همچون عیار و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد✅ 🔰 علیرغم بسیاری از کمبودها و آسیبها و سوء مدیریتها که وقایع و تلخیهای سالهای اخیر را در پی داشته است، اینها نه در ذات انقلاب که مسائلی عرضی و روبنایی بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد، نوعی شکوفایی تمدنی(به خاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده می شود.👌👌 🔰 این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده، از آن به نام امپراطوری پارس نام می برد✅
تاریخ دانشگاهی.m4a
5.21M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅بنده مدرک تحصیلی دیپلم دارم. قبلا دانشجوی رشته کامپیوتر بودم ولی انصراف دادم. چندسالی هم هست که به علت شغل، از درس فاصله گرفتم ولی سعی میکردم که ارتباطم با مطالعه قطع نشود. بخاطر علاقه ای که به تاریخ دارم و همچنین تاکیدات حضرت آقا بر خواندن تاریخ، تصمیم گرفتم که دوباره به دانشگاه بروم و رشته تاریخ بخوانم. ✴️حالا سوالم از استاد این است که برای تاریخدان شدن، نیازی به تحصیلات دانشگاهی هست یا مطالعه آزاد کفایت میکند؟؟ ✴️سوال دوم اینکه اگر مطالعه آزاد کفایت میکند، استاد چه کتب و سیری را مفید می دانند؟؟ این نکته هم قابل ذکر است که برخلاف جو غالب متقاضیان ورود به دانشگاه ها، اصلا نگاه شغلی به قضیه ندارم چون شاغل هستم. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تدلیس دیپلمات آلمانی و طنین تاریخی سخن سیاستمدار کهنه کار انگلیسی ✅هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در مقابل خبرنگاران در تهران گفت : برای اجرای تعهداتمان در برجام تلاش می‌کنیم اما معجزه هم نمی‌توانیم بکنیم! انسان وقتی اینگونه جملات را در این سطح از غربیها می شنود بی اختیار ذهنش به این نکته متمایل میگردد که در سیاست اروپایی کدام اصل و یا اصول جنبه اولویت و چراغ راهنما را دارد ؟و چرا اینها به راحتی حرف امروز با دیروز و فردایشان متفاوت است ؟ برای پاسخ به این پرسش و کشف رمز ماجرا باید سری به تاریخ بزنیم و حقیقت را از زبان یک دولتمرد برجسته انگلیسی قرن نوزدهم به نام لرد پالمرستون بشنویم ؛ او می گوید : 🔴ما دیگر هیچ هم پیمان دائمی و هیچ دشمن همیشگی نداریم ؛ منافع ما هستند که دائم و همیشگی اند و بر ماست که آن منافع را دنبال نماییم ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال ✅سلام علیکم جناب استاد طاعاتتون قبول از فایل آخری که در مورد فتاوای علما در جنگ ایران و روس بود استفاده کردم. بیش از آن از نوع برخورد و حلم و سعه صدرتان در برخورد با مخالف لذت بردم و در کانالم گذاشتم تا برای خودم و طلبه ها این برخوردها درس باشد. البته این برخورد علاوه بر سعه صدر، تسلط حضرتعالی بر موضوع را هم نشان می دهد. امیدوارم بیش از این از محضرتان بهره مند باشیم. التماس دعا http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کارشناسی ارشد و دکتری.m4a
5.16M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با سلام بنده ترم ۶ کارشناسی آموزش الهیات در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستم و از اونجایی که علاقه ام به تاریخ خوبه قصد دارم تو یه سال باقی مونده برا ارشد رشته تاریخ تمدن و ملل اسلامی بخونم و ادامه تحصیل بدم و بعد از پایان فوق لیسانس تاریخ تمدن در رشته علوم سیاسی واسه دکترا ادامه تحصیل بدم چون به علوم سیاسی هم علاقه دارم بنظر شما تاریخ تمدن ملل اسلامی با علوم سیاسی مکمل خوبی برای باسواد شدن و فهم عمیق مسائل سیاسی با پشتوانه اطلاعاتی تاریخی میتونه باشه یا نه؟ اگر نظر بهتری درباره این قصد و هدفم دارین ممنون میشم کمکم کنین ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در درس تمدن شناسی در دوره دکتری موسسه امام خمینی : ✅در نسبت بین زیست تمدنی با تعلق تمدنی آنچه غلبه می کند تعلق تمدنی است ؛ به عنوان مثال اگر کسی که تعلق به فرهنگ و تمدن غرب دارد در زیست تمدنی جغرافیای اسلامی زندگی کند تعلق به تمدن غرب برایش اولویت دارد و همچنین یک مسلمان با تعلق تمدنی اسلام اگر در حوزه زیست و جغرافیای مغرب زمین زندگی کند برایش تعلق اسلامی در اولویت است ۰ شرط این اولویت داشتن تعلق در ساحت تمدنی است۰ خرداد ۱۳۹۸ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ شفاهی : ✅پرسش : مفاهیم جدید و عناصر قوام بخش تمدن غربی در تمدن آینده اسلامی چگونه می شوند ؟ اینکه قدرت هاضمه تمدن اسلامی بالاست به چه معنایی می باشد ؟ 🔴جواب : نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅نظرتان را راجع به متن زیر بفرمایید: 🔴پس از ورود اسلام به ایران ، یا به قول علی شریعتی ایران به اسلام (!) ، شاید مهم ترین اتفاق تشکیل دولت صفویه بوده باشد . با فروپاشی ساسانیان و تسلط اعراب ، روند اسلامی شدن شدن ایران آغاز شد. همزمان دو جریان فکری مستقل به مانند آتش زیر خاکستر در ایران در حال گسترش بودند ؛ یکی جریان احیای ایرانشهر و دیگری جریان گسترش تشیع در ایران. از فراز و فرود های تاریخی این دو جریان در خلال سده های میانه ی اسلامی که بگذریم ، باید گفت در قرن هشتم و نهم هجری شرایطی ایجاد شد که به واسطه آن دولت های متمایل به تشیع در ایران بر سرکارآمدند و از آن جمله امپراطوری عظیم صفوی بود که طلیعه ی دولتش در سپهر ایران پیدا شد. صفویه ، پس از نه سده بار دیگر پس از فروپاشی امپراطوری باشکوه ساسانی ، ایران را به زیر نگین یک حکومت مرکزی مقتدر در آورد و بقول والتر هینتس ، نخستین دولت ملی در ایران را شکل داد. صفویان ، به گفته ی سیوری بر سه ستون‌ محکم امپراطوری خود را بنا نهاده بودند ؛ اول اندیشه ی ایرانشهری که به یادگار مانده از اردشیر بابکان و جانشینانش بود ، دوم تشیع که قرن ها بود در ایران ریشه دوانده و گسترش یافته بود و سوم تصوف ، که میراث خاندان صفوی و نیای بزرگشان شیخ صفی الدین اردبیلی بود. رفته رفته و با نیرو گرفتن علمای متشرع شیعی ، تصوف به حاشیه رانده شد اما دو ستون دیگر به عنوان هویت ملی ایرانیان تثبیت شد. صفویه نقطه ی عطفی در تاریخ ایران است که اندیشه ی ایرانشهر با تشیع پیوندی ناگسستنی و تنگاتنگ پیدا میکند و هویت ملی ایرانیان در عصر جدید را شکل می دهد.صفویه هر چه که بود ، معلولِ تداوم و بازتولیدِ ایرانشهر بود. از صفویه تا به امروز این دو مولفه ی فکری ؛ ایران گرایی و تشیع ، دو عنصر اساسی هویت ایرانی شده و سنگ بنای هویت ملی ایرانی و دولت_ملت نوین ایرانی را بنا نهاده اند. با افزودن مولفه ی سوم که همان اندیشه ی نوین غرب است ، هندسه ی فکری و اندیشه ای ایرانیان در عصر جدید تکمیل شده و عناصر فکری لازم برای نیرو گرفتن و تفوق یافتن بر ملل دیگر و برآوردن تمدن نوین ایرانی_اسلامی فراهم آمده است. امروزه در سراسر جهان اسلام ، تلاش برای برآوردن تمدنی نوین و اسلامی آشکارا قابل مشاهده است ، از عربستان سعودی و دوگانه ی سلفی_عربی تا ترکیه با دوگانه ی پان ترکیسم_تسنن . آنچه در این قبیل جریان های تمدن ساز مشهود است ، آمیزش دو عنصر هویت ملی و هویت دینی ست. نیک می دانیم که از صفویه به این سو ، این دو عنصر ، به شدت و قوت در قلمرو فرهنگی ایران برجسته شده و به نوعی از امتزاج رسیده اند و امروز باید گفت ، برای برآوردن تمدن نوین ایرانی_اسلامی در مرز های سیاسی ایران و بطور کلی تر ، تامین مصالح ملی و ایفای نقش در مناسبات و معادلات بین المللی ، بجز از رهگذر توجه به این دو عنصر ، که از دوره ی صفویه بطور ویژه مورد توجه قرار گرفتند امکان پذیر نمی باشد، از این روست که "نئوصفویسم" را عامل تمدن ساز در عصر جدید و پایان بخش بحران هویتِ ملی و دینی که معلولِ عصر مدرن است می دانیم. مهندس محمد کیانپور برجویی ✍ خوزستان /اهواز ✅ پاسخ : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه در پست بعدی مراجعه بفرمایید👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
مفهوم معاصریت.m4a
7.58M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با عرض سلام؛ فرموده بودید جهت مشاوره در مورد رساله بعد از عید فطر تماس بگیرم رساله تحت عنوان «اصول قرآنی تعامل با دولت‌های غیراسلامی (با نگاهی تطبیقی به تاریخ معاصر)» می‌باشد و اکنون در مرحله نگارش پروپوزال هستم. مقدمتا سؤالی از محضرتان داشتم: در مورد تاریخ‌گذاری «تاریخ معاصر» نظریه‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی از مشروطه، برخی از آغاز قاجار و برخی از آغاز صفویه می‌دانند. نظر حضرتعالی در این مورد چیست و اساساً ملاک معاصر بودن چه می‌تواند باشد؟ البته از نوشته‌های حضرتعالی در «تاریخ معاصر ایران» اینچنین برداشت می‌شود که نظر شما همان نظر سوم (صفویه به بعد) است. درسته؟ اگر در رساله از آغاز قاجار تاریخ‌گذاری کنیم، اشکالی پیش می‌آید؟ ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ و همچنین در ادامه پاسخ شفاهی در قسمت دوم پرسش پست قبلی جواب داده شده است۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰برگزیده هایی از مباحث نشست هم اندیشی نظم جهانی - ۹۸/۳/۲۱ - پژوهشگاه علوم انسانی ✅کیسینجر در فصل اول در صفحه ۵ کتاب نظم جهانی اینگونه می نویسد: مذهب وسیاست در اروپا هرگز نتوانستند به یک ساختار مشترک تبدیل شوند تاجایی که ولتر در این باره به طنز چنین گفت:که امپراطوری روم مقدس" نه مقدس است،نه رومی ونه اصلا اروپایی". 🔴تحلیل ونقد آقای دکتر نجفی در این خصوص: به فرض که سکولاریزم را جزء ذات اروپا محسوب کنیم و با فرض عدم وحدت ساختاری سیاست ومذهب در اروپا، به چه دلیل غرب در صدد تعمیم این خصلت حکومت در اروپا به سایر نقاط دنیا هستند؟چرا این موضوع را جهانی می دانند؟ آنها به چه حق و یا دلیل موجه علمی سکولاریزم را به کل جهان تعمیم می دهند ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
شروع خوانش تاریخ.m4a
8.51M
🔰چند پرسش از مخاطبین کانال ✅چند پرسش با زمینه های مختلف و تا حدودی مرتبط با هم از سوی چند نفر مطرح شده که مناسب دیدم بعد از طرح ، در یک فضای مشترک جواب بدهم : 🔴پرسش۱ : با سلام خدمت استاد بزرگوار قرار است یک حلقه مطالعاتی دانشجویی را تشکیل دهیم ، محوریت حلقه مطالعه آثار حضرتعالی است. لطف بفرمایید راهنمایی کنید که به ترتیب کدام آثار شما را بررسی کنیم؟ 🔵پرسش ۲ استاد محترم جناب دکتر نجفی سلام از بین کتاب های که خود جنابعالی در طی سالیان ممتد نوشتید لطف توضیح بفرمایید که کدام کتاب ها برای دانشجویان رشته تاریخ انقلاب اسلامی مورد تاکید و تایید جنابعالی میباشد با تشکر 🔴پرسش ۳: ما جمعی از مادران دغدغه مند هستیم که هر هفته یک گعده مادرانه به همراه بچه هامون داریم و بخشی از کارمون مطالعه تاریخه، می خواستم مشورت بگیریم که میان مطالعه تاریخ غرب،اسلام، معاصر،انقلاب اسلامی یا حتی تاریخ استعمار کدام اولویت دارن و چه کتبی را پیشنهاد می کنید. هدف جمع داشتن اطلاعات و قدرت تحلیل عمومی مسایل تاریخی است. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ و همچنین در ادامه پاسخ شفاهی هر سه پرسش در یک جا آمده است ۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
تصاویر کتب معرفی شده مرتبط با پاسخ سه پرسش قبلی ☝️ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کتاب مرتبط با پرسش قبلی👆👆 🔰فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما ✅به مناسبت چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی کتاب فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما تالیف «موسی نجفی» به همت نشر آرما در زمستان ۹۷ منتشر شد. فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما، در چهل سالگی انقلاب به افق و مراحل نظام و تمدن اسلامی که ظرفیت عظیمی را برای ملت ایران نمودار کرده ، تامل نموده و این صورت مسئله را در ابعاد و مختصات دهه پنجم مورد واکاوی و بحث علمی قرار می‌دهد. کتاب حاضر نگاهی به گذشته دارد و افقی را برای آینده ترسیم می کند؛ حاصل این تامل بین گذشته و حال و آینده نوعی “نظریه پیوستگی” در برابر “گسستگی عالم مدرن” در برابر جامعه ایرانی است. صورت دیگر این مسئله همان بحث هویت و بحران هویت است که از مهمترین مسائل ایران معاصر است. زاویه دیگری که می‌توان این مسائل را در افق آن دید بحث “منازعه ایده‌ها” یا رقابت تمدن‌هاست. مجموعه این مباحث از جمله ریشه‌دارترین موضوعاتی است که می‌توان در سطح نظری و فکری و معرفتی به آنها پرداخت و در سایه آن مسائل جزئی دیگر را بهتر طراحی و حتی پاسخ داد. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی - ویژه علوم سیاسی اسلامی مشهد - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ✅نقد دکتر نجفی به یک نظریه : نگاه فلسفه سیاسی غرب در مباحث اولیه قرارداد اجتماعی بر اساس "نگاه هابزی" نوعی بدبینی و شرور بودن انسان در حالت طبیعی است ؛ امروز در برخی نظریات علوم سیاسی اسلامی همین قالب و مدل را الگو قرار داده و با کمک گرفتن از ادبیات سیاسی اسلامی همین مراحل را اصطلاحا "اسلامیزه" می نمایند۰ به نظر می رسد این نظریه در مقابل "نظریه فطرت" قرار دارد و فلسفه سیاسی اسلام در ابتدا و نقطه شروع به ذات انسان خوش بین است ۰ این مسئله در تحول دولت سازی اسلامی از زاویه نگرش فلسفه سیاسی بسیار مهم است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 نشست تخصصی هم اندیشی نظم جهانی - پژوهشگاه علوم انسانی: ✅تعمیم ناقص نظم اروپایی به نظم جهانی 🔴کیسینجر در فصل دوم نظم جهانی معتقد است محدودیت قدرت برای اروپا داخل نظم وستفالی است و این در حالی است که او معتقد است برای قدرتهای آسیایی مثل روسیه این محدودیت فاجعه بار است ۰ حال با توجه به نظریه مذکور این نقد اینجا میتواند مطرح شود که به فرض تفاوت خصلت ذاتی بین محدودیت نظم بین قدرتهای اروپایی با آسیا ، چگونه می توان نظم اروپایی یا نظم وستفالی را خصلت فرا اروپایی داده و حتی نظم جهانی قلمداد نمود در اینجا نوعی تناقض در استدلال آنان دیده می شود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تقی از توپ خالی شاه نمی ترسد (از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی امریکایی ) ✅به مناسبت ۱۳ تیر ماه ، یکصد و ششمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی ✅روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ » شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است. آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت: آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟! صدر اعظم : این توپ است. آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟ صدر اعظم : نخیر. این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟ صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود. آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟ صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد. آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند. اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود! آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که: " تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!" 🔴برگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅پرسش اول : سلام علیکم . خدا قوت خدمت استاد گرانقدر! آقای دکتر! یک ویدئو توی فضای مجازی دست به دست می شود، که قسمتی از یک مصاحبه ی 26 دقیقه ای در سال 1974 از محمد رضا پهلوی است و در آن کلیپ کوتاه و برش زده شده ، حرف هایی را شاه می گوید که مسلما نه اعتقادی به آن داشته و نه هیچ گاه آن ها را عملی کرده و قاجار را متهم به وابسته بودن به انگلیس کرده و خودش را غیر وابسته و عامل پیشرفت عملی و بهداشتی و...معرفی می کند. 🔸سوال این است : اگر تاریخ مصاحبه درست است و پنج سال قبل از انقلاب است، در آن سال چه اتفاقات ویژه ای برای محمد رضا افتاده که چنین حرف هایی را زده؟ سال 52 ، هنوز انقلاب به مراحل آشکار نرسیده و مبارزان در زندان ها و تبعید گاه ها و شکنجه گاه ها هستند و خفقان بیداد می کند...آیا محمد رضا تعارض منافعی با آمریکا و انگلیس پیدا کرده؟ یا می خواسته به شوروی پناه ببرد( در جهان دو قطبی آن روز . گر چه امری بعید است . یا می خواسته با این ژست ها امتیازاتی از غرب کسب کند؟) 🔸🔻دارند با این ویدئو چهره ی شاه را تطهیر می کنند و عجیب است که دشمنان انقلاب ، می خواهند با ادبیات انقلابی !! و مبارزه با استعمار شاه را تطهیر کنند و بنده فکر می کنم این به معنای قدرت نرم و برتر انقلاب اسلامی است ، که مخالفان و سلطنت طلبان ، مجبورند در جاهایی از ادبیات انقلابی استفاده کنند و در عین حال سلطنت طلب و کهنه پرست باشند و یادشان برود ،که در همان کلیپ شاه اختلاف طبقاتی و کاخ نشینی خود را با کاخ سلطنتی و اشرافی انگلیس مقایسه می کند و در عین پذیرش ناخودآگاه فاصله طبقاتی با متهم کردن انگلستان به اشرافیت ، خود را از زیر بار این ننگ بزرگ برهاند و چه استدلال پوچ و سخیف و غیر شرافتمندا نه ای 🔻با تشکر از حوصله و وقتی که برای پاسخ گویی به سوالات صرف می کنید. خدا خیرتان دهد. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در پست بعدی مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi