چیستی و چگونگی وفاق
سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی
اگر عبارت وفاق به خوبی تبیین نشود و با منظور صاحب ایده چفت و بست نگردد و مردم دچار تفسیر موسع از آن شوند، همانند عبارت «اعتدال» به سخره گرفته خواهد شد و به ضد خود تبدیل میشود؛ لذا باید منظور شفاف و حیطه و ابعاد آن روشن باشد. منظور پزشکیان از وفاق که متواتر گفتهاند این است که اگر دست به دست هم ندهیم و به مشکلات نگاه واحد پیدا نکنیم نمیتوانیم بر آنها غلبه کنیم. همسویی نگاهها و بسیج امکانات از مسیر همدلی و همفهمی میگذرد؛ لذا اگر این وفاق در شعار و عمل نخبگان قدرت هم محقق شود، اما در زندگی مردم تأثیری نداشته باشد، باز شکست خورده است. اولین فهم از وفاق این است که آن را با «آشتی ملی» مترادف نگیریم زیرا ملت با هم قهر نیستند و بحران فلجکننده و درگیری و نزاع بین آنان وجود ندارد و از قضا مسئله آنان مشترک است که زندگی بهتر را از حاکمیت متوقع هستند. نکته دوم این است که آیا وفاق بین نخبگان قدرت است؟ آیا بین اصولگرا و اصلاحطلب است؟ وفاق تابنده نور بر قطببندیهای بیجهت و خانمانسوز است. بنابراین سؤالی که طرح میشود اینکه تسری این وفاق به عرصه اجتماعی چگونه است؟ تسری به حوزه حجاب، انتخابات، راهپیماییهای ملی، عدالت یا احساس عدالت در توزیع امکانات و... چگونه خواهد بود؟ سوم اینکه ممکن است وفاق پیشنیاز حل «مسائل سخت» باشد و به خودیخود موضوعیتی نداشته باشد. فرض کنید در قیمت بنزین باید تجدیدنظر شود، اما واکنش اجتماعی، مسئولان را به محافظهکاری وا میدارد. اینجاست که باید کارشناسان، مجلسیان، دولتیان، دستگاه قضا، احزاب و... همه بگویند قیمت بنزین نازل است، آنگاه مردم نیز مراجع اجتماعی خود را حجت میدانند و حنجره (صداهای) متفاوتی نمیبینند و کار انجام میشود. اما اگر دولت خواست بنزین گران شود و مجلس مخالف بود یا رسانهها ساز دیگری را کوک کردند، ممکن است است به معضلی جدید تبدیل شود. چهارم اینکه وفاق یک نقطه مشترک و سدید میخواهد که همانند کعبه به دورش جمع شوند، چراکه نمیتوان سلایق را از افراد گرفت و تفاوتها را سرکوب کرد. تا زمانی که یک طرف به طرف مقابل بگوید باطل، غربگرا، ضدانقلاب و طرف مقابل نیز بگوید متحجر، ضدتوسعه، خالصساز و... هرگز وفاقی صورت نمیگیرد. اما آن امر مشترک چیست؟ قبلاً نوشتهام اصول مورد قبول همه لازم است که مانند اصول دین در بین مسلمانان باشد. این اصول هم ربطی به «ایران» ندارد، زیرا بین نیروهای موجود بر سر تمامیت ارضی، استقلال کشور و وحدت ملی هیچ اختلافی وجود ندارد. اشتراک باید از محل منازعه بگذرد تا واقعی باشد. از مبانی و قرآن میتوان الهام گرفت. خداوند در آیه ۶۴ سوره آلعمران میفرماید: قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ «بگوای اهل کتاب بیایید بر سر سخنی که در میان ما و شما یکسان است گرد آییم. (این) که فقط خدا را بپرستیم و هیچ چیز را شریک او نکنیم و برخی از ما، بعضی دیگر را خدایانی به جای الله نگیرد، (اکنون با این دلایل روشن) اگر (بازهم) پشت کنند، بگویید: گواه باشید که ما تسلیم (خداوند) هستیم.» اینجا خداوند به عنوان وجه مشترک اهل کتاب برای گفتگو عنوان میشود. حال سؤال این است که برای اهل انقلاب اسلامی و میراثداران امام راحل، فصل مشترک چیست؟ مقام معظم رهبری معتقدند در وصیتنامه امام دوچیز برجستهتر است. اسلام و مردم. حال باید به قول پزشکیان همه بر حبلالله چنگ بزنند و برای این مردم بدوند. آقای پزشکیان باید مراقبت نماید این نهال نوپا (وفاق) در ذهن مردم به معنای تفاهم بر سر تقسیم قدرت معنا نشود و او به خاطر دادن چند کرسی به جریان رقیب ایثارگر شناخته نشود. این فهم و ادراک همان تحریف وفاق است. وفاق قبل از میدان عمل باید به «گفتمان وفاق» تبدیل شود و این همان گفتمان انقلاب اسلامی است که فراسوی سلیقههاست. پزشکیان باید در جایی از دولت که سنخیت دارد، میز گفتگو و تبیین برای اجرایی کردن آن (گفتمان وفاق) پیشبینی کند تا تصمیمسازیها به وی داده شود و وفاق فراتر از شعار انتخاباتی و تقسیم قدرت خودنمایی کند.
✍عبدالله گنجی
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
🔰امت واحده
[سوره آلعمران (3): آيه 111]
لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلاَّ أَذىً وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ (111)
آنها (اهل كتاب) جز آزارى اندك، هرگز به شما زيانى نخواهند رسانيد و اگر با شما بجنگند، به شما پشت كرده و بگريزند، آن گاه هيچ يارى نشوند.
👈نکته:
این آیه بعد از آیه ،《 کنتم خیر امه اخرجت للناس》 آمده
لذا
به ما می فهماند که شرط عدم ضرر دشمن امت واحده بودن شماست
✳️✳️امام خامنه ای در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
قدمها به سمت پیروزی است. البته مشکلات هست؛ لیکن اگر ما بیدار باشیم، مشکلات نمیتواند جلوی راه ما سد ایجاد کند.
👈قرآن میفرماید: «لن یضرّوکم الّا اذی». بله، اذیت میکنند، آزار میکنند، مشکل درست میکنند؛ اما اگر ما عازم باشیم، به خدا توکل داشته باشیم، تصمیم بر حرکت داشته باشیم، نمیتوانند جلوی راه ما سد کند
✍#رجبعلی_بازیاد
https://eitaa.com/e_beman
🔰چارچوبی برای ارزیابی ایده وفاق ملی
درباره مواجهه با دولت چهاردهم و ایده وفاق ملی دکتر پزشکیان و ارزیابی آن، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
اول اینکه بیاد داشته باشیم، دولتِ منسوب به جریان اصلاحات بر سر کار آمده و نه دولت جلیلی یا قالیباف. این را نیز بایستی مد نظر قرار داد که فشار جریان اصلاحات و نیروهای سیاسی آن نیز بر سر دولت کنونی برای پیشبرد ایدههای اصلاحطلبانه و بکارگیری نیروهای سیاسی اصلاحطلب سنگينی میکند؛ درک این نکته مهم، توقعات و انتظارات را از دولت فعلی تا حد بسیار زیادی منطقی و واقع بینانه میسازد.
دوم؛ آقای پزشکیان علیرغم اینکه دولتش، دولت اصلاحات است و منش خودش نیز اصلاحطلبی است، اما ۵ نفر از کابینه شهید رئیسی را برای کابینه خودش انتخاب کرده(۳ وزیر، ۱ سرپرست وزارتخانه و ۱ معاون رئیس جمهور). این اقدام در مقام مقایسه در تاریخ دولتهای جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه نیست که رئیسجمهوری از دولت پیشین به این میزان در کابینه خودش استفاده کند. البته برخی وزراي دیگر نیز در کابینه هستند که عضو دولتهای گذشته نیستند، اما متعلق به جریان اصولگرا هستند.(مانند وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان)
سوم؛ شعار وفاق ملی را با نگاه مثبت و خوش بينانه تحلیل کنیم و نه با نگاه منفی و بدبینانه و به مثابه کلیدواژهی فتنه جدید!(کاری که مع الاسف برخی این روزها بر آن اصرار دارند). اما نکته مهم تبیین و تفسیر درست از ایده وفاق ملی است؛ در اینجا بکوشیم که ماهیت وفاق ملی بر مبنای ارزشها معنادهی شود و وفاق حول و حوش اصول(در عین اغماض در سلایق) سامان بیابد. بر سر واژهها نباید مناقشه کرد، انسجام و وفاق و اتحاد نیاز قطعی کشور در همه شرایط است.
چهارم؛ به طور طبیعی نظام کلی انتصابات این دولت عمدتا چهرههای منسوب به اصلاحات خواهد بود. هر چند احتمال دارد، منطق و ترکیب کابینه دولت چهاردهم، حامل پیام هایی در بخشهای دیگر مدیریتی کشور مبنی بر استفاده از نیروهای سیاسی اصولگرا نیز باشد. اما نکته مهم در اینجا آن است که بکارگیری عناصر سیاسی اصلاحطلب در بخشهای گوناگون دولت، نباید از آن تحلیل ضد وفاق ملی بشود. در عین حال بر هر مفهوم و ایدهای که در دولت چهاردهم آشکار میشود به گونهای که در تناقض با منافع ملی و مصالح اسلامي است، حساسیت به خرج داد و آن را ضد وفاق ملی بدانیم و بنامیم. هر چند سلایق متعدد در امر اداره کشور موضوعی لازم و طبیعی محسوب میشود.
پنجم؛ با همه این اوصاف آن چه موضوع اصلی محسوب میشود، در حالی که بسیاری مسائل مرتبط با موضوع این یادداشت، فرعیات هستند، "کمک به موفقیت دولت" است؛ رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند، موفقیت این دولت، موفقیت همه ماست. بنابراین هر اقدام ما در مواجهه با دولت و تحلیل پدیدههای سیاسی جاری، باید با ملاحظه موفق شدن دولت باشد. در این چارچوب لزوما نقدها باید از موضع دلسوزی و کارشناسی باشد و نباید آرامش عمومي جامعه خدشهدار شود و یا اینکه ناخواسته به سمت سیاهنمایی حرکت کرد.
#عزیز_غضنفری
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
🔴 امت واحده(۲)
✅نور
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا كانُوا مَعَهُ عَلى أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ «62»
مؤمنان (واقعى) تنها كسانى هستند كه به خدا وپيامبرش ايمان آورده و هرگاه با پيامبر بر كارى اجتماع نمايند، بدون اجازه او نمىروند
حجه الاسلام پناهیان
🔻طبق آیۀ قرآن، وقتی ولیّ امر جامعه یک «امر جامع» را مطرح کرد باید برنامۀ زندگی ما بر اساس آن تغییر کند
____
خیلی از آدمهای خوب و معتقد نمیدانند که «امر جامع» چیست؛ با اینکه در قرآن تصریح شده «...وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ» وقتی پیامبر(ص) یک مسألۀ مهمِ دارای اولویّت در جامعه را اعلام میکند، کسی نباید از نزد پیامبر(ص) برود مگر اینکه اجازه بگیرد؛ این آداب اطاعت از ولیّ خدا را نشان میدهد.
تقاضای بنده این است که این آیه قرآن را در مساجدمان نصب کنیم تا همه با آن آشنا بشوند. وقتی ولیّفقیه یک امر جامعی را مطرح میکند، انسان مؤمن، امر جامع را رها نمیکند که دنبال کارِ خودش برود بلکه برنامۀ زندگیاش را بر اساس آن، تغییر میدهد.
الآن ولیِّ امر جامعۀ مسلمین یک امر جامع بهنام «جهاد تبیین» را مطرح کرده و فرموده: جهاد تبیین، واجبِ فوریِ عینی است! این باید در زندگی و برنامههای ما تفاوت ایجاد کند، متأسفانه خیلیها برنامۀ زندگیشان را تغییر ندادهاند تا به جهاد تبیین برسند! طلبهای که بعد از امرِ جامع «جهاد تبیین»، برنامۀ زندگی و کار و تحصیلش هیچ تغییری نکرده، آیا میتواند به مردم، دین یاد بدهد!
⁉️من چهکار میتوانم انجام بدهم؟ ✅مثلاً یک گوشیِ موبایل دستم هست، لااقل میتوانم چهار تا پیام بگذارم، لایک کنم، چند تا پیام را فوروارد کنم، یا میتوانم برای چهارتا صفحه، فالوور بشوم، بالأخره باید یک حرکتی انجام بدهم!
✅قرآن میفرماید: اگر ایمانت خیری نرسانده باشد، روز قیامت این ایمان بهدردت نمیخورد!
«لا يَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً» امامباقر(ع) فرمود: منظور از این خیر، نصرت امام است؛
⬅️ یعنی ایمانش باید به ما اهلبیت (یا به خطّ اهلبیت) کمک کرده باشد، کمک با زبان هم مثل کمک با شمشیر است!
با اینکه هر سال طرفداران انقلاب از نظر کمّی و کیفی بهتر و بیشتر از سال قبل میشوند اما اکثر حزباللهیها فکر میکنند که هر روز دارد وضع خرابتر میشود، چرا؟ چون همه ساکتند! در تظاهراتها که جمع میشوند، میگویند «عجب جمعیّتی! اینهمه محجّبه، اینهمه انقلابی!» چرا تعجّب میکنند؟ چون وقتهای دیگر، همه خاموشند، لذا معلوم نیست که تعدادشان زیاد است.
✅پیامبر(ص) به عمّار یاسر که در مقابل شبههافکنی یهودیان مدینه ایستاد جوابشان را داد، میفرماید: «فَأَنْتَ مِنَ الْمُجَاهِدِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الْفَاضِلِينَ» شما هم میتوانید همینطوری، نام خود را جزو مجاهدین در راه خدا ثبت کنید.
دین با کلاسِ اصول عقائد و با تبلیغ توسّط علما و اهل حوزه باقی نمیماند. دین با دولت و حکومت هم باقی نمیماند؛ اگرچه دولت رسولخدا(ص) و حکومت عدل علی(ع) باشد! دین با زبان همۀ مؤمنین باقی میماند؛ وقتی حرف دین بر زبان همه جاری شد، باقی خواهد ماند.
⬅️آدم حزباللهی منتظر نشسته و میگوید: اگر اوضاع اقتصادی خوب بشود، إنشاءالله همه انقلابی میشوند! حکومت علی(ع) که مشکل اقتصادی نداشت.
⁉️پس چرا آنگونه شد؟ حضرت میفرماید: چون شما در مقابل باطل، ساکت ماندید و نگفتید «این غلط است» لذا امثال معاویه بر شما مسلّط میشوند.
✅میترسم کسانی که در جهاد تبیین مشارکت نکردند و بر این امر جامع مقیم نشدند، خدای ناکرده جزو خاذلین قرار بگیرند.
✍#بازیاد_رجبعلی
https://eitaa.com/e_beman
📌شیوه های برخورد حضرت امام رضا علیه السلام با مخالفان
🔹پس از رسیدن حضرت امام رضا علیه السلام به مقام امامت، افراد و گروههایی با مقام ولایت ایشان به مخالفت برخاستند. نزدیکان، برخی اصحاب حضرت موسی بن جعفر علیه السلام، برخی دانشمندان و مامون عباسی از جمله مخالفان امامت حضرت امام رضا علیه السلام بودند. برخورد حضرت با هر یک از آنها متفاوت بود.
✅حضرت امام رضا علیه السلام در برخورد با نزدیکان مخالف، بیشتر مدارا و احسان را در پیش گرفتند.
برای نمونه ابراهیم یکی از فرزندان امام کاظم (ع)، در مورد امامت بعد از پدر، مزاحمتهائی برای حضرت رضا (ع) ایجاد می کرد
علی بن اسباط میگوید: به حضرت (ع) عرض کردم: (مردی نزد برادرت ابراهیم رفته (و او را اغفال کرده) و به او گفته: پدرت وفات نکرده است، آیا شما نیز مانند ابراهیم، چنین عقیدهای دارید؟)
امام رضا: شگفتا! آیا رسول خدا (ص) میمیرد، ولی موسی (پدرم) نمیمیرد...، من هزار دینار بدهکاری ابراهیم را - پس از آنکه بر اثر ناداری تصمیم بر طلاق همسران و آزاد نمودن
بردگانش گرفته بود- ادا کردم (در عین حال در برابر محبتهای من، دست از کینهتوزی بر نمیدارد) چنانکه شنیدهای برادران یوسف (ع) چه کردند، یوسف چه ستمها و آزارها از برادرانش دید.
این نوع برخورد شاید مستنبط از سوره طه باشد.
قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي
ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﻣﺎﺩﺭم ! ﻧﻪ ﺭﻳﺶ ﻣﺮﺍ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﻧﻪ ﺳﺮم ﺭﺍ ، ﻣﻦ ﺗﺮﺳﻴﺪم ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻲ : ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻲ ﻭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﺮﺍ [ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻭﺣﺪﺕ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ] ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻱ .
✅امام رضا علیه السلام در برخورد با برخی از یاران موسی بن جعفر علیه السلام که در امامت امام رضا قایل به توقف شده بودند. دو شیوه نفرین و ارایه دلیل و معجزه را در پیش گرفتند. برخی مانند حمزه بطاینی را نفرین و برای برخی مانند عبدالله بن مغیره عراقی کرامت ارائه دادند.
عبدالله بن مغیره میگوید: من به مذهب (واقفیه) اعتقاد داشتم، (و میگفتم بعد از امام هفتم، امامی نیست) برای انجام مراسم حج به مکه رفتم در آنجا در مورد مذهبم، شک و تردید نمودم، کنار کعبه خود را به ملتزم (دیوار مقابل در خانه کعبه) چسباندم و گفتم: (خدایا! تو خواسته مرا می دانی، مرا به بهترین دینار ارشاد فرما).
همانجا به قلبم افتاد که به حضرت امام رضا (ع) بروم، به مدینه رفته و به خانه آن حضرت شتافتم و به خادم خانه گفتم: (به مولایت بگو یک مرد عراقی به در خانه آمده است).
هماندم صدای امام رضا (ع) را از درون خانه شنیدم دوبار فرمود:
(ای عبدالله بن مغیرة! وارد خانه شو).
وارد خانه شدم، هنگامی که آن حضرت، به چهره من نگاه کرد، فرمود: (خداوند دعایت را به استجابت رسانید و تو را به دین خودش، هدایت نمود).
گفتم (اشهد انک حجة الله و امینه علی خلقه)
✅حضرت امام رضا علیه السلام در برخورد با دانشمُندان مخالف، مسیر علمی و مناظره را انتخاب کردند. مناظرات حضرت در این باره معروف است.
✅شیوه برخورد حضرت با مامون عباسی مخالفت سیاسی بود. رد درخواست دعوت به مرو در ابتدا، آمدن به مرو با اکراه، پذیرش مقام ولایت عهدی پس از اجبار با شرط دخالت نکردن در امور و معطوف به قدرت نشدن نشانههای راضی نبودن و مخالفت سیاسی حضرت است.
#سیره_سیاسی_امام_رضا_علیه_السلام
✍ #موسی_سلیمانی
روزمان رابا #قرآن آغازکنیم
✳️🔰بعد از دو ماه عزاداری ماموریت مومنین چیست
« فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب» (سوره مبارکه الشرح آیه ۷)
«پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ میشوی به مهم دیگری بپرداز.»
۱۳۹۱/۰۶/۲۸🌺🌻🌺 امام خامنه ای :
شنفتید آیهی قرآن را «فاذا فرغت فانصب»؛ وقتی از کار فراغت پیدا کردی، یعنی کارت تمام شد، تازه قامت راست کن، یعنی شروع کن به کار بعدی؛ توقف وجود ندارد. «فاذا فرغت فانصب. و الی ربّک فارغب»؛ با هر حرکت خوبی که به سمت آرمانهای پذیرفته شده و اعلام شدهی اسلام حرکت کنید، این، رغبت الیاللّه است
✅تدوین: رجبعلی بازیاد
https://eitaa.com/e_beman
🔰 نظریهپرداز سرشناس آمریکایی: ایران یک تمدن شگفتانگیز و کشور بسیار پیشرفته است
🔻«جفری ساکس»: ایران یک کشور بسیار پیشرفته از نظر تکنولوژی که شامل امور نظامی هم میشود.
🔸ایران یک سرزمین و تمدن شگفتانگیز و یک کشور بسیار پیشرفته با حدود ۱۰۰ میلیون جمعیت است.
🔺اگر قرار باشد اسرائیل با ایران وارد جنگ شود، ایران میتواند صدمات سنگینی به اسرائیل وارد کند.
http://Eitaa.com/e_beman
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اعتراف سنگین منشه امیر، مدیر رادیو اسرائیل به شکست و فروپاشی رژیم صهیونیستی: یک گروه به ظاهر ضعیف، ۱۱ ماه است که ارتش نیرومند اسرائیل را گرفتار کرده و باعث شده ما به اهدافمان نرسیم؛ صدای فروپاشی شنیده میشود؛ وضعیت در اسرائیل بسیار اسفناک و خطرناک است!
http://Eitaa.com/e_beman