🌹زمینهها و اهداف سفر نتانیاهو به عمان
استراتژی ابهام با دیپلماسی ترکیبی
هادی محمدی/
رژیم صهیونیستی و نتانیاهو در سفر به پادشاهی عمان در یک استراتژی ابهام رفتاری، چند هدف فرعی و اصلی را مد نظر قرار داده است.
اولویت درجه یک آنها پرونده یمن است تا از یک خسارت راهبردی جلوگیری کرده و آن را در یک مدیریت و طرح آمریکایی مهار کنند. اولویت دوم آنها فشار به ابومازن برای ادامه همکاریهای تاکتیکیـ امنیتی و توافق آتشبس در غزه است تا از ادامه تظاهرات در این منطقه ممانعت به عمل آورده و از بروز جنگ با غزه جلوگیری کنند؛ چراکه وزیر دادگستری این رژیم نیز طی روزهای گذشته اعلام کرده است که «باید قدرت حماس و مقاومت از سوی اسرائیل مورد اعتراف قرار گیرد؛ زیرا رژیم صهیونیستی با وضعیت جدیدی روبهرو است.» لذا باید از نگرانیهای امنیتی خود در داخل فلسطین یا محیط منطقهای بکاهند.
اولویت سوم نتانیاهو بهرههای سیاسی در محیط داخلی رژیم صهیونیستی و انتخابات زودهنگام پارلمانی است که نتانیاهو شرایط مناسبی ندارد و باید تصویری مؤثر و موفق از خود به نمایش بگذارد.
اولویت نهایی نتانیاهو در این سفر با فضاسازی خبری و سیاسی، موضوع رسوایی قتل خاشقجی را به حاشیه برده و تا حد امکان از سقوط بنسلمان جلوگیری کرده یا این جراحی در ساختار قدرت سعودی را در فضای آرامتری برگزار کنند.
موضوعاتی مانند آغاز موج جدید عادیسازی روابط یا مذاکرات پنهان با ایران مضحک و احمقانه است و عمدتاً برای فریب افکار عمومی و نشان دادن اوضاع برتر و تحت کنترل رژیم صهیونیستی است، در حالی که نتانیاهو، رژیم صهیونیستی و آمریکا و غرب و شرکای آنها اوضاع مناسبی نداشته و برای مدیریت بحرانها و چالشهای خود تصویری وارونه و معکوس را در تلاش سیاسی و رسانهای از خود نشان میدهند.
حاصل تلاشهای فوق در بخش فلسطینی با توجه به انگیزههای محدود پادشاهی عمان و هزینههای فراوان آن برای آنها، قابل توجه نخواهد بود. در پرونده یمن نیز طرح آمریکایی به خودی خود یک اعلام شکست در تجاوز نظامی است و طرح آنها قابلیت حیات ندارد و نماینده دبیر کل باید بر طرح مذاکرات یمنی- یمنی تکیه کند.
حذف بنسلمان با تمامی تدابیر صهیونیستی و ترامپ، نه تنها دارای پسلرزههای داخلی و منطقهای و به زیان آنها خواهد بود؛ بلکه بر هزینههای رسوایی قتل خاشقجی خواهد افزود.
https://eitaa.com/e_beman
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأیالیوم، اعلام کرد:
سفر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی به مسقط پایتخت سلطاننشین عمان مقدمهای بر تلاش آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در منطقه است. آنچه تلاش میشود در منطقه تشکیل شود ائتلاف عربی یا ناتوی عربی به فرماندهی آمریکاست که محور آن شش کشور شورای همکاری خلیج (فارس) به اضافه اردن و مصرند، تلاشهای جدیدی که در روزهای اخیر در منطقه رخ داد؛ از جمله دیدار بنیامین نتانیاهو از مسقط، با هدف زمینهسازی برای ناتوی عربی بوده است.
https://eitaa.com/e_beman
دکتر داوود مهدویزادگان گفت: این جریان(اصلاحات) آنگاه که بیرون قدرت هستند، به غایت اصلاحاندیش و اصلاحگر میشوند و با همین حربه وارد میدانهای انتخاباتی شده و سطح مطالبات مردم از نظام را بالا میبرند؛ اما وقتی قدرت را تصاحب میکنند، مشی «حفظ قدرت» را جایگزین مشی «اصلاحگری» میکنند، اپوزیسیون در قدرت میشوند و عامل کُندی اصلاحگری و ناکارآمد بودنشان را به نظام نسبت میدهند.
https://eitaa.com/e_beman
فضای مجازی و نیروهای انقلاب
علیرضا جلالیان
همزمان با اهمیت یافتن این فضا و نیز تأثیر آن بر آینده زندگی بشر نمیتوان از این مسئله غافل ماند که فضای مجازی در سرنوشت انقلاب اسلامی هم تأثیرگذار خواهد بود. بر اساس این، باب ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این موضوع دقیقاً باز است و این نهاد برای صیانت از انقلاب اسلامی باید در این فضا ورود، فعالیت و تأثیر داشته باشد.
در زمانی که حس میشود لشکریان مجازی دشمن در حال تاخت و تاز به انقلاب اسلامی، اسلام و ارزشها هستند، باید اقدامات مقابلهای و حتی تهاجمی علیه آنها داشت. یک مطالعه عادی در این فضا به راحتی میتواند این را به ما اثبات کند که فضای مجازی وسیلهای مهم در اختیار دشمن است که اتفاقاً تحت مدیریت سازمانهای نظامی دشمن قرار دارد؛ از این رو ایجاد ارتشی سازمانیافته در فضای مجازی متشکل از جوانان و متخصصان شاخههای گوناگون فعال در این فضا تحت مدیریت مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک ضرورت فوری و انقلابی است. اگرچه امروزه، عده بیشماری از جوانان مؤمن و انقلابی در این عرصه حضور دارند؛ اما این حضور مانند همان حضور نیروهای مردمی در روزهای اولیه تهاجم رژیم بعث عراق به ایران است؛ یعنی سازمانیافته و تشکیلاتی نیست و بعضاً فردی یا گاهی به شکل هستهای بوده و اثرگذاری مطلوب را ندارد
. بر اساس این،
1- «کار تشکیلاتی و سازماندهی شده به دست نیروهای انقلاب در قالب یک ارتش منسجم»،
2- «مقابله با نشت اطلاعات کشور از طریق پیامرسانها و شبکههای اجتماعی خارجی و ایجاد اخلال در مدیریت دشمن بر افکار عمومی و توسعه زیرساختها برای حضور پررنگتر نرمافزارهای داخلی در این حوزه»
3- «کمک به تحقق هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات و مطالبه آن از مسئولان ذیربط»
سه وظیفه مهمی است که هر یک از بسیجیان و پاسداران انقلاب اسلامی به شکل فردی و سازمانی و با سازوکار لازم باید آن را از مسئولان مطالبه کنند. البته این یک مسیر دانشپایه و متکی به خلاقیت است که در این مسیر باید نخبگان انقلابی سعی خود را به برآورده کردن نیازهای انقلاب اسلامی و حضور قویتر در عرصههای جدیدی که در این فضا ایجاد میشود، معطوف کنند. انشاءالله
https://eitaa.com/e_beman
برگی از #تاریخ اسلام
سید محمد حسین مرکبی
🌹تلفیقی از رحمت و عزت در رفتار پیامبر گرامی اسلام(ص):
⛳️ قسمت دوم - جنگ موته
🌴 سال هشتم هجری است، پیامبر(ص) سفیری برای مذاکره به شام روانه کردند ولی فرماندار مرزی دشمن، بر خلاف تمام اصول که جان سفیر در همه نقاط جهان محترم است؛ دستور داد دست و پای سفیر پیامبر را بستند، و او را کشتند .
💠 پیامبر(ص) که چنین دیدند، لشکری به طرف شام فرستادند تا افراد خاطی را تنبیه کنند. قبل از حرکت به سربازان گفتند:
به نقطه ای که سفیر اسلام را کشته اند می روید و آنان را مجددا به اسلام دعوت می کنید، اگر اسلام آوردند، از انتقام خون سفیر صرف نظر کنید و در غیر این صورت با آنان نبرد کنید،... به نام خدا جهاد کنید... به راهب و راهبهها كه در صومعه دور از غوغاى اجتماع زندگى مىكنند، تعرض نکنید. لانههاى شيطان را كه در مغز گروهى قرار گرفته، با شمشير ويران سازيد.
🌴 زنان و كودكان و پيران از کار افتاده را نكشيد. هرگز نخل و درختى را نبريد و خانهاى را ويران نكنيد(1)
1- کتاب مغازی واقدی ج2- ص557
منبع: فروغ ابدیت- نوشته آیت الله جعفر سبحانی
⚜/ تحلیل:
🌴جنگ های اسلام حالت دفاعی داشت برای آن که از کشتاری جلوگیری کند و یا قوم پیمان شکنی را ادب نماید.
در این جنگ ها کمترین تعداد از طرف مقابل به قتل می رسید و با بهترین و نرمترین روش با افرادی که در جنگ دخالت نداشتند معامله می شد.
🌴البته حاکمانی هم بودند که به اسم اسلام به مردم تعدی می کردند که نباید به پای اسلام نوشت. در حقیقت این افراد با نام اسلام در صدد قدرت طلبی و حکومت بودند.
https://eitaa.com/e_beman
🍀برگی از #نهج_البلاغه
🏴فرازی از خطبه 124
🏴آموزش معنوی سربازان
💞امیرمومنان💞فرمودند:
🏴ان فی الفرار موجدة الله و و الذل الازم
🏴در فرار از جنگ ،#خشم و غضب الهی و #ذلت همیشگی و #ننگ جاویدان قرار دارد
🏴فرار کننده برعمر خود نمی افزاید و بین خود و روز #مرگش مانعی ایجادنخواهد کرد
🏴کیست که شتابان و #بانشاط با #جهاد خویش به سوی 💞خدا💞
حرکت کند؟
🏴#چونان تشنه کامی که به سوی نبرد می دود؟
🍀#بهشت_در_سایه_نیزه_ها_ی_دلاوران_است🍀
⚫️تدوین:مرتضوی نژاد
https://eitaa.com/e_beman
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
( پیامبر الگو )
✳️چرا ولی جامعه در برابر برخی خیانتها در کشور چشم پوشی میکند و با آنها مقابله نمیکند؟
[سوره المائدة (5): آيه 13]
«وَلا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلا قَلِیلا مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»
« و هر زمان، از خیانتى (تازه) از آنها آگاه مىشوى، مگر عده كمى از آنان؛ ولى از آنها درگذر و صرفنظر كن، كه خداوند نیكوكاران را دوست مىدارد! »
✳️پاسخ:
قرآن در آیه ای خطاب به پیامبر میفرماید: وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ
مرتب عده ای را می بینی که خیانت میکنند.با اینها چه باید کرد؟ اگر دست ما بود و آیه را ندیده بودیم، می گفتیم حتما به پیامبر توصیه شده است که پوست خائن را بکن و پدرش را در بیار.
اما آیه عجیب است. میفرماید: فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ . میگوید بگذر. مفسرین اینجا دچار چالش شده اند که چرا اینرا ميگويد؟ برای اینکه گروهی از این خائنین به مرور زمان در جامعه هضم میشوند و باقی آنها نیز باید خودشان، خودشان را بشناسانند نه اینکه با عوامل بیرونی و فشارها.
✅مثل جوش زیرپوستی می ماند، فشار و دستکاری، فقط آنرا سرخ میکند. اما با مرور زمان، ممکن است یا در بدن جذب شود و یا خودش برسد و وقت ترکاندنش بشود.
اینطوری، مردم هم متوجه میشوند که اینها یک گروه خائن بودند و قصد برهم زدن جامعه را داشتند.
توجه کنید، میگوید خیانت را می بینی و اطلاع داری، اما ندید بگیر.
✅آنجا که ولیّ جامعه تشخیص میدهد سکوت کند، عده ای می پرند وسط و دخالت میکنند، این میشود دستکاری جوش زیرپوستی.
در ادامه میگوید: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ. یعنی این کار احسان است و درست است. نیکوکاری در برابر خائنین، ندید گرفتن و مهلت دادن است.
تدوین : رجبعلی بازیاد
https://eitaa.com/e_beman
👈 امام رضا (ع) دیکتاتوری بنیعباس را عاجز کرد
🔻 نگاهی به تاثیرات اقداماتِ بلندمدت امام رضا (ع) طی نوزده سال دوران امامت به روايت حضرت آيتالله خامنهای:
◾ عمر مبارک امام رضا (ع) تقریبا پنجاه و پنج سال بوده است - یعنی از سال ۱۴۸ که سال شهادت امام صادق (ع) است تا سال ۲۰۳ - تمام زندگی این بزرگوار با همهی این عظمتها و عمقها و ابعاد گوناگونی که میشود برای آن ذکر کرد و تصویر کرد، در همین مدت عمر نسبتا کوتاه انجام گرفته است.
◾ از این مدت پنجاه و پنج سال، نزدیک به بیست سال - تقریبا نوزده سال - مدت امامت این بزرگوار است؛ اما همین مدت کوتاه را که ملاحظه میکنید، تاثیری که در واقعیت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی که به معنای حقیقی اسلام و پیوستن به اهلبیت (ع) و آشنا شدن با مکتب این بزرگواران انجامید، یک داستان عجیبی است، یک دریای عمیقی است.
◾ آن وقتی که حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقهمندان حضرت میگفتند که: علیبنموسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدت اختناق هارونی که در روایت دارد که میگفتند: و سیف هارون تقطر دما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامهی جهاد امامان شیعه و در مسئولیت عظیمی که برعهدهاش است، میخواهد چه بکند؟ این اول امامت علیبنموسیالرضا (ع) است.
◾ بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علیبنموسیالرضا (ع) است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنیعباس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را علیبنموسیالرضا (ع) انجام داده...
◾ بالاخره مأمون طىّ همان قضایایی که شنیدهاید و تکرار شده است و میدانید، احساس میکند که ناچار است.
◾ علىّبنموسیالرّضا (ع) را - که با نیتهای خاص خودش، آن بزرگوار را از مدینه کشانده بود، آورده بود، به خود نزدیک کرده بود و قصد کشتن آن بزرگوار را هم نداشت - برخلاف آنچه تدبیر کرده بود، به شهادت برساند.
🔺️ کار قضاء الهی و ارادهی الهی و تدبیر الهی - که پارهی تن پیغمبر در این نقطهی دوردست از مدینه مدفون بشود که خود این یک تدبیر الهی است، یک مهندسی الهی است - به وسیلهی دشمنان اهلبیت انجام بگیرد. کار برای اهداف بلند را اینجوری باید انجام داد؛ نگاه به بلندمدّت را با این انگیزهها، با این نیّتها، با این امیدها باید انجام داد. ۹۲/۶/۲۶
https://eitaa.com/e_beman
🌹سوال:
آیا حدیث «هر کس مژده حلول ماه ربیع الأول را به من بدهد من مژده بهشت را به او میدهم» صحیح است؟
🌹پاسخ:
🔹همزمان با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع الأول شاهد رواج یک باور غلط هستیم که بیشتر در شبکههای مجازی منتشر میشود، با این مضمون که پیامبر فرموده است: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»!
🔻اما اصل واقعه و حدیث چیست؟
🔹این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه پیامبر اعظم ابوذر غفاری است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث به کلی فراموش شده است.
🔹این حدیث از کتاب معانی الاخبار (النص/۲۰۴) و همچنین کتاب علل الشرایع شیخ صدوق (ج۱/ص۱۷۵) بیان شده است.
🔹سلسله سند این روایت به صحابی بزرگوار عبدالله بن عباس منتهی میشود که وی اصل واقعه را اینگونه توصیف میکند:
"روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است!
برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود، پیامبر متوجه شده و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (معادل خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است.
آن جماعت برگشتند و وارد شدند و این بار ابوذر نیز همراهشان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدام یک از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است.
پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم، ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری."
🔹درواقع این حدیث برای فضیلت اباذر نقل شده نه برای بهشتی شدنِ هرکس که خبر حلول ماه ربیع الأول را بدهد!!
🔻 دوستان عزیز بهتر است در برخورد با روایاتی که در فضای مجازی و اجتماعی مطرح میشود و به گونهای منطبق بر عقل و منطق نیست، با دیده تأمل نگریسته شود و با مشورت کارشناسان خبره از میزان صحت حدیث مطمئن شد.
✍ #سلطانزاده_بشرویه
https://eitaa.com/e_beman
برگی از #تاریخ اسلام
سید محمد حسین مرکبی
🌹امام رضا علیه السلام در مواجهه با دسیسه ای بزرگ:
قسمت اول – ولیعهدی و پدافند امام
⭕️ 🔴 ⭕️ 🔴
🔸مامون دست به یک بازی و شگرد جدید زد که در تاریخ کمتر سابقه داشت ، به این شرح:
🔹- مامون گمان مى كرد ولیعهدی امام رضا علیه السلام، موقعيت اجتماعى ایشان را در هم می شكند. زيرا مردم عملا اين بينش را پيدا مى كنند كه امام با پذيرفتن مقام وليعهدى ثابت كرده كه اهل دنياست .
- 🔸امام ولایت عهدی اجباری را پذیرفتند ولی هرگز مردم نديدند كه تحت تاثير زرق و برق مقام ولیعهدی قرار گرفته در رفتارش با مردم اندكى تغيير پديد آيد.
منشى عباسيان می گوید:
((هرگز كسى را با سخنش نيازرد، هرگز كلام كسى را نيمه كاره قطع نكرد و هرگز در بر آوردن نياز كسى به حد توانش كوتاهى نكرد. در برابر كسى كه در برابرش مى نشست هرگز پاهايش را دراز نمى كرد.
🔹از روى ادب حتى تكيه هم نمى داد. كسى از كاركنان و خدمتگزارانش هرگز از او ناسزا نمى شنيد . بر سر سفره اش خدمتگزاران مى نشستند))
🔸- در مجلس بيعت برای ولیعهدی ، امام به علت نارضایتی از این انتصاب ، حتى از اينكه كوچكترين سپاسگذارى از مامون كند خوددارى كرد.
🔹- با رسیدن یک فرد علوی به جانشینی حکومت، اکثر ايرانيان و علویان خلع سلاح شده فریب مامون را می خوردند و باور می کردند که مأمون به مصالح اسلام مى انديشد.
🔸- پیش بینی درست بود و با ولیعهدی امام، شعله شورشهاى پى در پى علويان كه تمام شهرها را فرا گرفته بود، فرو نشست و تقريبا ديگر هيچ قيام عمده ای صورت نگرفت.
🔹- بسيارى از رهبران و پيروان شورشی با مامون بيعت كردند. اساسا بيشتر مسلمانان كه تا آن زمان مخالف او بودند، از در اطاعت در آمدند.
منبع: زندگى سياسى هشتمين امام – استاد سید جعفر مرتضی عاملی
https://eitaa.com/e_beman
🍀برگی از #نهج_البلاغه
🍀خطبه 200
🍀سیاست دروغین معاویه
💞امیرمومنان فرمودند:
وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَي مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَي النَّاسِ وَ لَكِنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ كُلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ وَ لِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يُعْرَفُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ اللَّهِ مَا أُسْتَغْفَلُ بِالْمَكِيدَةِ وَ لَا أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِيدَةِ
✨✨
✅سوگند بخدا! معاويه از من #سياستمدارتر نيست، اما معاويه #حيله گر و جنايتكار است،
🍀 #اگر_نيرنگ_ناپسند_نبود_من_زيركترين _افراد_بودم، ولي هر نيرنگي گناه، و هر گناهي نوعي كفر و انكار است،
🍀 روز رستاخيز در دست هر #حيله_گري پرچمي است كه با آن شناخته مي شود.
✅بخدا سوگند!
#من_با_فريبكاري_غافلگير_نمي_شوم_و_با_سختگيري_ناتوان_نخواهم_شد.
✅تدوین:معصومه مرتضوی نژاد
https://eitaa.com/e_beman
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
اگر مومنین از دشمنی با این ویژگیها اطاعت نکنند ؛ خداوند خودش بینی دشمن را به خاک می مالد .
در این آیات دشمن را با 10 ویژگی بیان وتاکید کرده است از چنین دشمنی اطاعت نکنی
سوره قلم
فَلَا تُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ(8)
وَدُّواْ لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ(9)
وَ لَا تُطِعْ كلُ حَلَّافٍ مَّهِينٍ(10)
هَمَّازٍ مَّشَّاءِ بِنَمِيمٍ(11)
مَّنَّاعٍ لِّلْخَيرْ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ(12)
عُتُلّ بَعْدَ ذَالِكَ زَنِيمٍ(13)
أَن كاَنَ ذَا مَالٍ وَ بَنِينَ(14)
إِذَا تُتْلىَ عَلَيْهِ ءَايَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ(15)
سَنَسِمُهُ عَلىَ الخْرْطُومِ(16)
پس تكذيبگران را اطاعت مكن (8).
آنان همين را مىخواهند كه تو سازش كنى و آنها هم با تو بسازند (9).
و نيز هر فرومايه عيبجو كه براى هر حق و باطلى سوگند مىخورد اطاعت مكن (10).
و كسى را كه در بين مردم سخن چينى و افساد مىكند (11).
و كسى را كه مانع رسيدن خير به خلق مىشود و تجاوزگر و گناهكار است (12).
كسى كه علاوه بر همه آن عيبها، بد دهن و خشن است و مردم پدرى برايش نمىشناسند (13).
كسى كه تنها مايه غرورش اين است كه صاحب مال و فرزندان است (14).
هنگامى كه آيات ما بر او خوانده مىشود مىگويد افسانههاى قديمى است (15).
ما در برابر غرورش به نهايت درجه، خوارش مىسازيم (16).
پیام مهم آیات:
1- در سوره ای که به نام قلم هست و با قلم و گفتگو) ) ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ( آغاز شده است
وپیامبر خدا با خلق عظیم (وَ إِنَّكَ لَعَلىَ خُلُقٍ عَظِيمٍ)توصیف میشود دستور جهاد کبیر و عدم ازاطاعت از دمشنان داده شده است
2- اگر در این جهاد کبیر یعنی عدم اطاعت از دشمن موفق شدی من خودم بینی او را به خاک میمالم((سَنَسِمُهُ عَلىَ الخْرْطُومِ))
تدوین : رجبعلی بازیاد
https://eitaa.com/e_beman