eitaa logo
کانال اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی سبحانی مدّ ظله
3.2هزار دنبال‌کننده
943 عکس
65 ویدیو
61 فایل
این صفحه اطلاع رسانی، در بردارنده فعالیت های مؤسسه امام صادق (ع) و اخبار آیت الله العظمی سبحانی است. وب سایت: www.imamsadiq.org www.shia.ir شبکه اجتماعی: اینستا: instagram.com/sobhani_ir/ تلگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه های شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی شهید مطهری و مثلث شخصیت متن سخنرانى آية الله سبحانى در تاريخ 11 ارديبهشت سال 1398، در همايش بزرگداشت شهيد آيت الله مطهرى افق حوزه 10 تیر 1398 شماره596 ▪️ ▪️ متن کامل: http://tohid.ir/fa/index/newsview?nId=5293 https://eitaa.com/e_sobhani
📎بخت و اتفاق مقاله ای از آیت الله سبحانی مجله کلام اسلامی اتفاق اعم از بخت است. بخت در مورد انسان به کار میرود، اما اتفاق در غیر او نیز کاربرد دارد. این دو واژه کاربردهای مختلفی دارند: 1) تفسیر پدیده به وسیله علل ناشناخته که فراتر از عقول انسان است؛ 2) پدیدهای که تنها دارای علت مادی بوده و فاقد علت فاعلی و علت غائی است؛ 3) پدیدهای که علت غائی ندارد،هر چند دیگر علل را داراست؛ 4) پدیدهای که برای غایتی انجام میشود، اما به غایت دیگر منجر میشود. 5) اتفاق به معنای فقدان رابطه علّی و معلولی بین دو قضیه. در کاربرد اول باید آن علت نامرئی را در دایره علل و نه در فراتر از آن جست. برای کاربرد دوم به تشکّل جهان از ذرات پراکنده به طور اتفاقی و بدون علت و فاعل ذیشعور و بالتبع بدون علت غائی مثال میزنند. این در حالی است که این فرضیه با اشکالات فراوانی از جمله هدفمندی جهان طبیعت روبروست که حاکی از علت فاعلی و علت غائی است. فرضیه کاربرد سوم نسبت به اصل فعل صحیح است، اما نسبت به شخص فعل درست نبوده و بدون غایت نیست. باری کاربرد چهارم نیز به کندن زمین برای استخراج آب و وصول به گنج به طور اتفاقی مثال میزنند. در این مورد نیز سخن پیشین (غایتمندی نسبت به شخص فعل) صادق است. http://www.kalamislami.ir/article_61803.html آدرس کانال: https://eitaa.com/e_sobhani
📌 حقوق متقابل در رساله حضرت سید الساجدین (ع) / اسلام به علمى دعوت مى کند که هدفمند و مسئولیت آفرین باشد «حق شاگردانى که از نظر علمى سرپرستى آنها را برعهده دارى آن است که بدانى خدا به وسیله علمى که به تو داده و خزانه حکمتى که در اختیارت نهاده، تو را سرپرست شاگردانت ساخته است. اگر در این سرپرستى که خدایت عطا نموده خوب رفتار کنى و براى شاگردانت چون خزانه دار مهربانى براى مولایى باشى، که هر موقع نیازمندى را ببیند از اموالى که در دست اوست به او دهد، در این صورت فرد رشدیافته و خادم با ایمانى هستى و گرنه به خدا و خلقش ستم کرده اى و موجب سلب عزت و نعمتش شده اى». امام سجاد(علیه السلام) مى فرماید: معلم باید بداند خدا به وسیله علمى که به او داده، و خزانه حکمتى که در اختیار او نهاده او را سرپرست شاگردانش ساخته است. چنان که فرمود:«فأن تعلم أن الله قد جعلک لهم فیما آتاک من العلم و ولاّک من خزانه الحکمه » اگر در این سرپرستى که خدا به او داده است، خوب رفتار کند، به سان خزانه دار مهربان و خیرخواه و مهربان و شکیباى مولایى باشى که گاه که نیازمندى از زیردستان او را ببینید از اموال او به او بدهد و در این صورت رشد یافته وخادم با ایمانى مى باشى و گرنه به خدا و خلقش خیانت کرده و موجب سلب عزت و نعمتش شده اى. بالأخره سرانجام معلم از دو حالت بیرون نیست: «کنت راشداً»، رستگار خواهى بود، اگر به نحوى که گفته شد عمل کنى، «وإلاّ کنت له خائناً و لخلقه ظالماً» خائن و ستمگر خواهى بود، اگر بر خلاف آن شیوه، عمل نمایى.» https://fa.shafaqna.com/news/773195/ @e_sobhani
نامه آیت الله سبحانی به مفتی اعظم عمان تسلیم شد کد خبر : 754407منبع : ابنا سفیر ایران در عمان، نامه آیت‌الله جعفر سبحانی را که درباره وحدت جهان اسلام بود به مفتی اعظم عمان ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سفیر ایران در عمان، نامه آیت‌الله العظمی «جعفر سبحانی» را که درباره وحدت جهان اسلام بود به مفتی اعظم عمان ارائه کرد. حجت‌الاسلام «محمدرضا نوری‌ شاهرودی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان به همراه سید«علی موسوی‌زاده»، رایزن فرهنگی کشورمان با «احمد بن حمد الخلیلی»، مفتی اعظم عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در محل دفتر مفتی انجام شد، دو طرف درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات جهان اسلام بحث و تبادل‌نظر کردند. سفیر کشورمان همچنین نامه آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید به مفتی اعظم عمان را به وی تحویل داد. در این نامه به موضوع وحدت جهان اسلام و حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخته‌ شده بود. سفیر ایران با تشریح آخرین مواضع کشورمان درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به پایداری و‌ مقاومت ملت ایران در برابر منطق زور استکبار پرداخت و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفدار صلح و ثبات در جهان است. وی با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت در تهران در آینده نزدیک، از مفتی اعظم عمان و اندیشمندان مطرح این کشور برای حضور در این نشست دعوت کرد. احمد الخلیلی، مفتی اعظم عمان نیز در این دیدار به نقش مهم تقریب میان مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: این موضوع برای ما حائز اهمیت است، اما وضعیت جسمی‌ام توان تحرک را از من گرفته، ولی اشتیاق داریم که در این نشست‌ها حضور داشته باشیم که به هر حال یا خود حضور پیدا می‌کنم و یا نمایندگانی را برای حضور در این کنفرانس تعیین خواهم کرد https://eitaa.com/e_sobhani
📎 حضرت آیت الله العظمی سبحانی در نامه ای به مفتی عمّان ضمن تاکید بر ابعاد خطرناک برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و ضرورت آگاه سازی مسئولان عمّان از خطرات این اقدام توسط علمای این کشور، پیشنهاداتی در مورد تقویت وحدت امت اسلامی بیان داشتند. بسم الله الرحمن الرحیم محضر جناب آقای شیخ علامه احمد الخلیلی مفتی اعظم سلطنت عمان(دام عزه) سلام علیکم و رحمه الله و برکاته اما بعد: با شیخ جلیل جناب آقای جبرئیلی از سلطنت عمان که حامل هدیه گرانبهای شما یعنی پیام «امت اسلام به کجا می رود»بود، دیدار کردیم و در آن نامه پاسخ عملی شما را به پیشنهاد ما در خصوص برگزاری کنفرانسی درباره فتنه تکفیر که به دلیل جهل به اصول اسلام و معیارهای ایمان و کفر، بین فرزندان امت اسلام منتشر شده، یافتیم . در پیام ارزشمند خود، بیماری و راه علاج آن را تشریح کرده بودید. خداوند تلاش های ارزشمند شما را در راه دعوت به وحدت امت اسلامی مقبول گرداند. اما در خصوص این نامه پیشنهادی به ذهن بنده خطور کرده است که خدمتتان عرض می کنم امید است که مورد پذیرش شما واقع گردد و در نسخه های آتی این پیام منظور گردد. این پیشنهاد شامل موارد زیر است: 🔸تحت عنوان «إن کلمه لا إله إلا الله عاصمه لدم قائلها إلا بموجب شرعی»(کلمه توحید مگر به موجب حکم شرع، حافظ خون گوینده آن است)، حدیث ابن عمر را به نقل از پیامبر(ص) آورده اید آنجا که آمده است:«امر شدم که با مردم بجنگم تا شهادتین بگویند…» در حالی که بهتر بود آنچه مسلم در صحیح خود به نقل از ابی هریره نقل کرده، ذکر می کردید آنجا که آورده است: «ابوهریره می گوید که رسول خدا در روز خیبر فرمود: این پرچم را به دست کسی می دهم که خداوند ورسول خدا را دوست دارد و خداوند به دست او پیروزی را نصیب ما خواهد کرد. عمر بن خطاب در این هنگام گفت امارت را دوست نداشتم مگر در این روز. ابوهریره می گوید ما همگی در این امید بودیم که پرچم به دست ما بدهد اما رسول خدا(ص) علی ابن ابی طالب را خواند و پرچم را به دست او داد و فرمود برو و برنگرد تا اینکه خداوند پیروزی را به دست تو محقق سازد. علی کمی رفت و سپس توقف کرد و برنگشت بلکه صدا زد یا رسول الله برچه چیزی با مردم نبرد کنم؟ پیامبر(ص) فرمود با آنها بجنگ تا اینکه شهادت بدهند و بگویند« لا اله الا الله وان محمد رسول الله». هنگامی که این شهادت را دادند این کارآنها، خون و مالشان را بر تو منع می کند و پس از آن حساب آنان برخداست». بدون شک روایت دوم بهتر و گسترده تر از روایت اول است علاوه بر این، نقل آن از علی (ع) باعث کرامت و برکت است. 🔸وضعیت مردم پیش از بعثت پیامبر(ص) را با این سخن توصیف کرده اید و فرموده اید: بعث پیامبر(ص)در فاصله ای از پیامبران و در زمان انقطاع وحی، گمراهی عقول، فساد اخلاق، انحطاط ارززش ها و پراکندگی مردم صورت گرفت… در حالی که بهتر بود برای تشریح اوضاع مردم پیش از بعثت شریف، به سخنان امیر بیان امام علی بن ابیطالب(علیه السلام) در خطبه ای که وضعیت عرب را پیش از بعثت توصیف می کند، استناد می کردید؛ آنجا که حضرت فرموده است:«خداوند محمد صلی الله علیه و آله را به عنوان بیم دهنده عالمیان،و امین بر قرآن برانگیخت و شما ملت عرب در آن وقت دارای بدترین دین، و در بدترین خانه بودند، منزلتان در میان سنگهای سخت، ودر بین مارهای زهردار بود، آب تیره می نوشیدید، غذای خشن می خوردید، خون یکدیگر را می ریختید، قطع رحم می کردید، بتان در میان شما نصب شده بود، وگناهان به شما بسته بود». 🔸ما تاسف شدید شما مبنی بر اینکه مسلمانان بزرگترین قضیه خود یعنی «قضیه فلسطین» را فراموش کرده اند و زیر تلی از فتنه آن را دفن کرده ند، ارج می نهیم. قطعا از این موضوع بسیار خوشحال شدم اما مطالبی که رسانه ها در خصوص ایجاد بستر مناسب جهت برقراری روابط با رژیم غاصبگر صهیونیستی در عمان منتشر کردند، سوال برانگیز است؛ لذا علمای غیور اسلام بویژه حضرتعالی باید مسئولان امور را نسبت به خطر چنین اقدامی و مفاسد و زیان های ناشی از آن برای اسلام و مسلمانان منبه گردانید. 🔸پیام مذکور شما، حق مطلب را درباره فتنه تکفیر ادا کرد و در آن توصیه های جامع و وافری برای دل های پاک و گوش های شنوا وجود دارد اما آنچه باید توجه داشت، محکوم کردن کسانی است که از گروههای تکفیری حمایت مالی می کنند. آنها از کجا این سلاح های کشنده و این امکانات نظامی ویرانگر را به دست می آورند؟ این پیام ما به حضرتعالی است و اگر درست گفته باشم از خداوند سبحانه و تعالی است و هم اوست هدایتگر به راه راست. والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته جعفر سبحانی قم مقدس- موسسه امام صادق(ع) ۴ شعبان المعظم ۱۴۴۰هـ ترجمه :خبرگزاری شفقنا https://eitaa.com/e_sobhani
📚 انتشار جلد 2 - دانشنامه کلام اسلامی بنیان گذار: آیت الله العظمی سبحانی مدیر علمی: حجة الاسلام و المسلمین استاد علی ربانی گلپایگانی تعریف و اهداف: دانشنامه كلام اسلامى دانشنامهاى است تخصصى كه به تبيين و تحقيق مفاهيم، مسايل و مدخلهاى كلامى مىپردازد و هدف از تدوين آن، ارائهى اطلاعات اصيل و موثّق در عرصهى مسائل كلامى به عموم علاقمندان به ويژه پزوهش‌گران بحثهاى كلامى است. 🔸پیشینه و ضرورت: تا آن جا كه ما اطلاع داريم در جهان اسلام دانشنامهاى كه به علم كلام اختصاص داشته باشد، تدوين نشده است، از طرفى گستردگى مباحث كلامى از يك سو، و فراهم نبودن فرصت و مجال كافى براى بسيارى از كسانى كه علاقمند به آگاهى مسايل كلامى اند از سوى ديگر، نگارش دانشنامهاى را در اين باره ضرورى مىسازد. به ويژه آن كه در جهان معاصر مسايل جديد كلامى بسيارى نيز بر مسايل قديمى افزوده شده است، بر اين اساس لازم بود كتاب مرجعى در حوزه مسايل كلامى تدوین شود تا آگاهى از مسايل كلامى به صورت تحقيقى و در عين حال مختصر براى علاقمندان به مسايل كلامى امكان پذير باشد. اقدام به نگارش دانشنامه تخصّصى كلام اسلامى پاسخى است به اين نياز مبرم فرهنگى و دينى عصر حاضر. 🔸مؤسّس و تاریخ تأسیس: اين دانشنامه كار جدى خود را از سال 82، زير نظر حضرت آيةاللَّه العظمى جعفر سبحانى (مدظلّه العالى) به عنوان مشرف بر دانشنامه؛ و با مديريت علمى حضرت حجةالاسلام والمسلمين استاد ربّانى گلپايگانى (دامت بركاته) شروع كرد. 🔸شورای علمی دانشنامه: در آغاز كار، شوراى علمى دانشنامه متشكل از نه كارشناس مسائل كلامى تشكيل شد. كار اين شورا عمدتاً تهيه و تدوين اساسنامه و شيوهنامهى دانشنامه، شناسايى و تعيين مدخلها، ارزيابى علمى مقالات، نظارت و ارائهى مشاوره علمى به محققان بود. 🔸فرایند کار دانشنامه: اولين گام عملى در اين راستا، شناسايى مدخلهاى كلامى بود، و در اين جهت مدخلهايى كه با (الف) شروع مىشد، محور كار شوراى علمى قرار گرفت و حدود صد مدخل اصلى براى اين امر شناسايى شد؛ از سوى ديگر همزمان با كار شناسايى مدخلها با توجه به اين كه دسترسى به منابع لازم براى تدوين مقالات كارى دشوار و زمان بر بود، تعدادى از محققان، مسئوليّت پروندهسازى علمى مقالات را عهدهدار شدند. و در مرحله بعد كار تدوين مقالات علمى توسط اعضاى شورا و ساير محققان كه عمدتاً از اساتيد و محققان مركز تخصصى علم كلام بودند نيز آغاز گرديد. حاصل تلاش این مجموعه منتهی به چاپ جلد اول دانشنامه با حدود 100 مدخل اصلی و 120 مدخل ضمنی در سال 1387 شد. 🔸جلد دوم دانشنامه مشتمل بر 55 مدخل اصلی و حدود 180 مدخل ضمنی است که به قلم 32 نفر از اساتید و محققان موسسة آموزش عالی امام صادق (ع) تدوین شده است. 🔸 محورهای مباحث این جلد، عمدتاً پیرامون براهین اثبات خدا، صفات الهی، ادیان و فرق، پاره‌ای از قواعد کلامی و فلسفی و مباحث کلام جدید است. عناوین مدخل‌های چاپ شده در جلد 2 عبارتند از: بابیه1، بابیه 2، باطنیه، بت‌پرستی، بخت، بداء، بدعت، بدن، برّ- بارّ (اسم الهی)، بردگی، برزخ، برهان، برهان اخلاقی، برهان امکان، برهان تمانع، برهان حدوث، برهان حرکت، برهان صدیقین، برهان فطرت، برهان نظم، برهان وجودی، برهان هدایت، بریلوی، بسیط الحقیقة کلّ الأشیاء، بکتاشیه، بنیادگرایی، بودا، بهائیه، بُهره، بهشت، بیعت، پدیدارشناسی، پراگماتیسم، پست‌مدرنیسم، پلورالیزم دینی، پوزیتویسم، پولس، تبرّک، تثلیث، تجربه دینی، تجسم اعمال، تحدیث، تحریف‌ناپذیری قرآن، تحیّز، ترجیح بلامرجح، ترجّح بلامرجّح، تسلسل، تشخّص، تفویض، تقابل، تقیّه، تکلم الهی، تکلیف، تکوین. 🔸ادامه نگارش بقیه مدخل‌ها: اين فرايند هم اكنون نيز با دقت بيشترى ادامه دارد، پيشبينى مىشود كه جلد سوم دانشنامه، ظرف یک سال آتی به چاپ برسد، و بقیه مجلدات نیز در بازة زمانی مناسب به چاپ خواهد رسید؛ برآورد اولیه این است که دانشنامه كلام اسلامى با تدوين همه مدخلها، در قالب پنج الی شش جلد به صورت وزيرى به اتمام برسد. بی‌تردید کار بشری خالی از نقص و عیب نبوده و نخواهد بود، چنان‌که در این مجموعه نیز، عیب و نقصی مشاهده شد مایه سپاس و امتنان خواهد بود که آن را به آدرس ذیل ارسال نموده تا در ویرایش بعدی برطرف شود. پردیسان، بلوار امام صادق (ع) مؤسسة امام صادق (ع)، دانشنامه کلام اسلامی. https://eitaa.com/e_sobhani
مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت الله دوزدوزانی در قم
بسم الله الرحمن الرحیم إنّا لله و إنّا الیه راجعون درگذشت عالم ربانی حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد شاهرودی - طاب ثراه - نجل آیت الله العظمی آقا سید محمود شاهرودی - اعلی الله مقامه - مایه تأسف و تأثر گردید. فقید سعید در طول عمر بابرکت خود در حوزه علمیه نجف اشرف و همچنین در حوزه علمیه قم، مبدأ آثار و برکات بوده و در تربیت افاضل سعی بلیغی داشت. ما این ضایعه را به حضرت بقیة الله الأعظم و به علمای اعلام و بیت فقید سعید، تسلیت می گوئیم واز خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم. قم – جعفر سبحانی 1398-04-17
بسمه تعالی حضور محترم حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج سید عبدالهادی حسینی شاهرودی - دامت برکاته با اهدا ء سلام درگذشت والد گرامی آن جناب، مرحوم آیت الله آقای حاج سید محمد حسینی شاهرودی - قدس سره - را به جنابعالی و کلیه بستگان تسلیت میگویم از خداوند متعال برای فقید سعیدکه عمر با برکت خود را در تعلیم و تربیت سپری نموده و خدمات ارزنده ای به جامعه روحانیت انجام داده، علو درجه خواهانم؛ عاش سعیداً و مات سعیداً. قم – جعفر سبحانی 1398-04-18
2005_10_21_12_33___..mp3
2.34M
ادامه سلسله مباحث آیت الله سبحانی در رمضان 1426 ق. در موسسه امام صادق (ع) که بتدریج در این پیج ارائه گردیده است. 📢 در اسلام صلح (ع) سخنرانی آیت الله در موسسه امام صادق(ع) مهر ۱۳۸۴ 15 رمضان 1426 🆔 Join →@e_sobhani
دیدار آیت الله آقای حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی از اساتید برجسته خارج فقه حوزه علمیه مشهد با حضرت آیت الله سبحانی 1398/04/18 https://eitaa.com/e_sobhani
2005_10_23_12_34___.mp3
2.55M
ادامه سلسله مباحث آیت الله سبحانی در رمضان 1426 ق. در موسسه امام صادق (ع) که بتدریج در این پیج ارائه گردیده است. 📢 حضرت (ع) از منظر قرآن سخنرانی آیت الله در موسسه امام صادق(ع) مهر ۱۳۸۴ رمضان 1426 فضائل حضرت علی (ع) از منظر قرآن وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ 🆔 Join →@e_sobhani
🔸 دیدار حضرت آیت‌الله سبحانی با مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران 🔸مسئله خواهران در قرون اسلام ابتدایی مورد توجه بود به‌گونه‌ای که شیخ صدوق دو استاد زن داشته که از آن‌ها حدیث نقل می‌کند. 🔸 اگر به کتاب‌های رجال توجه داشته‌ باشیم متوجه می‌شویم که یک بخش از این کتاب‌ها مربوط به زنانی است که محدث بودند و بزرگان نیز از این زنان روایت نقل می‌کردند؛ همین مسئله نشان‌ می‌دهد که زنان مورد توجه بود‌ه‌اند. 🔸 به لطف خدا پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به حوزه‌های علمیه خواهران شده است. 🔸 از برکات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) گسترش و توسعه حوزه‌های علمیه خواهران است ادامه دادند: اگر برادران باید عالم، مبلغ و نویسنده باشند، خواهران نیز می‌توانند مانند برادران این مسیر راه بپیمایند. 🔸باید از نظر مدت تحصیل میان خواهران و برادران طلبه تفاوت قائل شویم چراکه برادران آزاد هستند و می‌توانند ۱۰ یا ۱۵ سال درس بخوانند اما خواهران به دلیل اینکه بعد از ازدواج نیز مسئولیت‌ها و مشکلاتی دارند باید تحصیلات کوتاه مدت داشته باشند. 🔸تحصیلات خواهران طلبه باید به‌گونه‌ای باشد که در ۴ یا ۵ سال به هدف و نتیجه برسند. 🔸 حدود ۸۰ درصد خواهران طلبه را باید برای تبلیغ و ۲۰ درصد را برای فقه و اجتهاد تربیت کنیم چراکه نیاز ما به تبلیغ بیشتر است و همچنین مدت زمان تربیت یک مبلغ کمتر است. 🔸باید برنامه‌ریزی شود تا مبلغان خواهر با قران و حدیث آشنا شوند و کلام اسلامی را فرابگیرند تا بتوانند به شبهات و سوالات پاسخ بدهند، سخنرانی کنند و در میان بانوان به تبلیغ بپردازند. 🔸مسئله امروز ما، مشکل حجاب و عفاف است و من قول می‌دهم که اگر همین هنجارشکنان در مدرسه‌ای جمع بشوند و یکی از خواهران مبلغ برای این افراد سخنرانی کند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارد نسبت به اینکه یک مرد این کار را انجام بدهد. 🔸 نباید به خواهران طلبه دروسی که فایده‌ای ندارد، آموزش داده شود اظهار کردند: اگر مسئولان و مدیران حوزه‌های علمیه خواهران به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خواهران طلبه، مبلغ و سخنران تربیت شوند، بسیار اثرگذار خواهد بود. 🔸 بسیاری از دروس مانند رسائل و مکاسب بر ای تربیت فقیه است و نیاز نیست که خواهران طلبه این دروس را فرابگیرند بلکه خواهران طلبه باید دروسی را بیاموزند که بتوانند در جامعه به تبلیغ بپردازند؛ البته بخشی از خواهران طلبه که استعداد فوق‌العاده و توانمندی‌های زیادی دارند، می‌توانند در زمینه‌های فقهی، فلسلفه و کلام تحصیل کنند. 🔸 خواهران طلبه علاوه بر اینکه در جامعه اثرگذار هستند، در خانواده‌های خود نیز تاثیرات بسیار زیادی دارند و می‌‌توانند بستگان و اقوام خود را هدایت کنند و در میان آن‌ها نیز اثرگذار باشند. 🔸خواهران طلبه باید به حفظ قران نیز توجه داشته باشند عنوان کردند: خداوند متعال در قرآن نوری قرار داده است که اگر کسی مقداری از قرآن را حفظ کند به همان مقدار از گناه باز‌می‌دارد؛ بنابراین خواهران طلبه باید سوره‌هایی از قران‌کریم را حفظ باشند و از این آیات در تبلیغ نیز استفاده کنند؛ همچنین خواهران طلبه باید به نهج‌البلاغه نیز توجه داشته‌ باشند. 🔸بنابراین در حوزه‌های علمیه خواهران باید دوگروه وجود داشته باشد که یک گروه مبلغان و گروهی دیگر فقها است که البته امروزه مبلغان اهمیت بیشتری برای ما دارد و اکثریت خواهران طلبه باید برای تبلیغ تربیت شوند. https://eitaa.com/e_sobhani
صدمین سال درگذشت ای (جمعه 30/2/1373) در زواره با حضور شخصیت های مهم علمی و فرهنگی کشور برگزار شد. در این مراسم علامه آیات عظام، جعفر سبحانی حسن زاده آملی و مرحوم حجت الاسلام علی دوانی، سخنران این مراسم بودند. محل تصویر : زواره
نقد و بررسی آراء و اندیشه‌های معترضان فلسفه از منظر آیت الله العظمی سبحانی
مجموعه مقالات همایش ملی "بررسی اندیشه های علمی آیت الله سبحانی" در 2 مجلد در تبریز چاپ شد