💠 از زکاتفطره امروز تا زکاتفطره اسلام!(بخش اول)
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۱
🗒 متن زیر توسط دو تن از کارشناسان جنبش تدوین شده است: رضا گلیج و محمدامین صرافزاده
• داستان مهجور بودن زکات فطره، حقیقت دارد. شاید این موضوع در نظر عدهای کم اهمیت جلوه کند، اما برای کسانی که با احادیث ائمه هدی مانوس هستند، اوضاع کاملاً متفاوت است. برای مثال در باور امام صادق(ع)، اسلام سه سنگ زیر بنا دارد که درستی هر یک از آنها به دیگری وابسته است: نماز، زکات و ولایت! آن حضرت میفرمایند: «أَثَافِيُّ الْإِسْلَامِ ثَلَاثَةٌ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الْوَلَايَةُ لَا تَصِحُّ وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا بِصَاحِبَتَيْه.»؛ (کافی(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۱۸، ح۴) در واقع شرط و لازم تحقق اسلام ناب و به دنباله آن هدایت و پیشرفت جامعه، درستی هر یک از این سه عنصر حیاتی است. چنانچه یکی از آنها استحاله شود، قطعاً دو تای دیگری اصالت نخواهد داشت.
• آنچه خداوند با عنوان زکات فطره، بر اجتماع مسلمین مقرر کرده با آن چیزی که امروز اجرا میشود یا آن چیزی که عرف درک کرده، بسیار فاصله دارد و این یعنی وجود مانعی برای تحقق اسلام ناب و به کار انداختن راهحلهای ممتاز در عرصه اجتماعی. برای همین ضرورت دارد تا پرونده این موضوع مهم باز شده و جزئیات آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
• هر ساله وقتی به روزهای انتهایی ماه مبارک رمضان نزدیک میشویم موضوع زکات فطره یا همان «فطریه» نسبتاً داغ میشود؛ همزمان با فرار سیدن عید سعید فطر توجه به این مقوله به نقطه اوج خود میرسد و با گذشت آن روز هم التهاب داستان فروکش میکند. به تعبیری با مجموعه دغدغههایی از جنس موضوع زکات فطره، مواجه میشویم که در طول سال قمری توده مردم با آن درگیر نیستند، اما ناگهان چند روزی این حساسیتها برجسته شده و سراغشان میآید. مثلاً گروهی از مردم از یکدیگر در خصوص مقدار فطریه، زمان و شیوه پرداخت آن میپرسند، دفاتر مراجع تقلید مبتنی بر فتوای مرجع مربوطه، میزان فطره و کفاره را اعلام میکنند و در رسانهها کم و بیش درباره احکام آن گفتگو میشود.
• و اما آنچه بیش از همه جلب توجه می کند موضوع جمع آوری زکات فطره است. این کارویژه برای برخی از اشخاص، سازمانها و خیریه ها چنان جذاب است که از مدت ها قبل برای آن برنامه ریزی کرده و خود را از هر لحاظ آماده روز عید می کنند. تبلیغات، برپایی صندوقها و هزار روش معمول و غیرمعمول فقط برای این است که در نسبت با سایر رقبا بتوانند فطریه بیشتری جمع کنند! لذا ، نهایت تلاششان را به کار می بندند تا سهم بیشتری از غنایم را دراختیار بگیرند و از غافله عقب نمانند!
• مثلاً سازمان بهزیستی، بر اساس ابلاغیه وزرات کشور طبق روال هر ساله، جمعآوری زکات فطره را در دستور کار خود قرار میدهد. همان طور که گفته شد تعداد قابل توجهی از خیریهها به جذب فطریهها اقدام میکنند. برخی از دفاتر مراجع تقلید، آسایشگاهها، هیئت امناهای مساجد، پایگاههای بسیج، ائمه جمعه و جماعات، معتدمین محل و خلاصه هر کس که بگونهای احساس تکلیف میکند وارد این عرصه شده و به اصطلاح دکانی باز می کند. کمیته امداد نیز با ارائه شماره حساب و دایر کردن صندوقها سعی میکند سهم مددجویان خود را تأمین کند.
• نگاهی که نسبت به زکات فطره وجود دارد و برخوردی که با آن میشود دقیقاً همان نگاه و برخوردی است که در قبال پرداختهای خیریهای صورت میگیرد، مسألهای که با اساس تشریع زکات فطره همخوانی ندارد. زکات فطره یکی از تکالیف اجتماعی مردم مسلمان محسوب میشود و نباید آن را با تکالیف فردی اشتباه گرفت؛ این نکته را هم نباید فراموش کنیم که اسلام محصور به تکالیف فردی - همچون وضو و غسل - نیست؛ بخش اعظمی از احکام دین، برای اداره و سیاست جامعه است. از زاویهای میتوان ادعا کرد که فطریه بخشی از نظام تأمین اجتماعی اسلام را تشکیل میدهد که حکومت اسلامی به واسطه این نهاد جامعه را اداره میکند. از طرفی اگر سطح توقع و نگاهمان معطوف به اسلام ناب باشد، یعنی حالت مطلوب و تراز را در نظر بگیریم، فطریه در اصل یک امر الزامی و حکومتی است و بخشی از بودجه حاکمیت را تشکیل میدهد. حکومت اسلامی به واسطه مأموران و زیرساختهای لازم اقدام به گردآوری فطریه میکند و آنها را طبق ترتیبات ویژه و تعریف شده تخصیص میدهد. قاعدتاً به خاطر نوع برنامه، مردم به دو دسته اغنیا و فقرا قابل تقسیم هستند، بدین ترتیب کاملاً مشخص میشود چه کسانی باید فطریه بدهند و چه کسانی مستحق دریافت فطریه هستند، لذا اگر از اغنیاء افرادی باشند که زکات فطره را نپردازند به همان میزان بدهکارند و چنانچه از پرداخت حق خدا در اموالشان امتناع کنند به عنوان مجرم شناخته شده و طبیعتاً این انتظار میرود تا مانند سارق با آنها برخورد قانونی شود.
ادامه دارد: ...
http://eitaa.com/e_zakat
💠 از زکاتفطره امروز تا زکاتفطره اسلام!(بخش دوم)
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۲
🗒 متن زیر توسط دو تن از کارشناسان جنبش تدوین شده است: رضا گلیج و محمدامین صرافزاده
• شاید کسی از خود بپرسد چرا در شرایط مطلوب خود افراد نباید زکاتشان را تخصیص دهند؟ میتوان چنین پاسخ داد که آیا افراد عادی میتوانند در تخصیص بودجه حکومتی دخالت کنند و آن را به صورت سلیقهای در جای خاصی و با روش غیراصولی خرج کنند؟ آیا با این شیوه که نتیجهای جز هرج و مرج در برنخواهد داشت، میتوانیم جامعه را اداره کنیم؟ زمانی استقرار نظام طاغوت شاهنشاهی و عدم تحقق نظام اسلامی، دلیلی برای برنامهریزی نکردن جهت تجربه وضعیت مطلوب زکات بود اما گویا عدهای فراموش کردهاند که قریب به چهل سال از فروردین ۵۸ می گذرد!
• متأسفانه بخاطر عدم راهاندازی زیرساختهای نهادی برای حکومت اسلامی و اصرار بر حفظ نهادهای لیبرالی، ظرفیت این فریضه الهی به شکوفایی نرسیده است؛ و عوام تصور میکنند فطریه یک عمل اخلاقی صرف است که در امور خیریهای خرد و فردی طبقهبندی میگردد. در حالی که اصولاً حکومت اسلامی موظف است با گرفتن فطریه و اجرای درست احکام، مقاصد زیر را رقم بزند: نفوس را تزکیه کند تا مقدمه رستگاری آنها رقم بخورد؛ روزههای مردم قبول و تمام شود؛ سلامت و تندرستی مردم حفظ گردد، فقرا تأمین شوند و در یک کلام جامعه اداره شود.
• فروکاست زکات فطره به یک عمل خیریهای آن هم در سطح خرد، تلقی شدن به یک امر مناسکی آیینی و مقدسمآبی - یعنی از درون تهی کردن این نهاد متعالی که قطعاً مقاصد اصلی را نمیتواند محقق کند و ناکارآمدی را به دنبال دارد - خواهد بود. ناگفته نماند متأسفانه بعضی غرضورزان فرصتطلب هم این بهانه را پیدا کردهاند تا این ضعف و ناکارآمدی را به صدقه و زکات ربط دهند و این نتیجهگیری غلط را تا حد گفتمان عمومی پیش ببرند! به هر حال، همه ساله در این یومالله عزیز، با یک هرج و مرج گسترده در رابطه با فطریه مواجه میشویم که با مقاصد و شأن دین همخوانی ندارد، با خطوط اصلی اسلام سازگار نیست اما به نام دین رخ میدهد.
• هر چند معضل توزیع ناعادلانه زکات فطره (بسیاری از محرومان بینصیب میمانند اما برخی چندین رأس بهشان میرسد)، بیشتر به چشم میآید اما حتی اگر کمی از موضعمان کوتاه بیاییم عدم وجود نظارت و شفافیت بر عملیات جمعآوری و توزیع و همچنین رعایت نشدن آداب تخصصی فرآیند اجرایی، واقعا آزار دهنده است. به بیان ساده و بی تکلف: این اموال چگونه جمعآوری شده و کجا و چطور خرج میشوند؟ باید فکری اساسی شود وگرنه استمرار این هرج و مرج قطعاً حذف زکات فطره اصیل را به دنبال خواهد داشت و در کنار آن چهره دین نزد مردم مخدوش خواهد شد.
ادامه دارد: ...
http://eitaa.com/e_zakat
💠 از زکاتفطره امروز تا زکاتفطره اسلام!(بخش سوم)
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۳
🗒 متن زیر توسط دو تن از کارشناسان جنبش تدوین شده است: رضا گلیج و محمدامین صرافزاده
• با توجه به اینکه با وضعیت آرمانی فاصله زیادی داریم و به دلایل مختلفی شرایط آن بعضاً مهیا نیست، اما قاعدتاً انتظار میرود اقدامات جهت رسیدن به مطلوب طراحی و عملیاتی شود و قطعاً این کار نیازمند یک برنامه گام به گام و با ضمانت اجرایی بالاست. این طور نباشد که همین روال غیرمنطقی و کورکورانه فعلی را ادامه دهیم و توجهی به آرمانهایمان نداشته باشیم. در قانون زکات مصوب ۱۳۹۰ آمده است: تبصره ماده ۱ ـ دبیرخانه شورا در کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل می گردد. همچنین وظیفه جمع آوری و رساندن زکات به موارد مصرف بر عهده آن نهاد است...... تبصره ۱ ماده ۴ ـ کمیته امداد امام خمینی (ره) موظـف است معادل ریالی زکات جمع آوری شده در هر محل را به همراه کمکهای دولت در صورت اذن ولی فقیه به مصرف همان محل برساند. طبق قانون زکات کشور، وظیفه گردآوری و مصرف زکات به طور کلی به کمیته امداد امام(ره) محول شده است. به عبارتی این نهاد بهعنوان تنها مرجع قانونی اجازه تجهیز و تخصیص زکات فطره را دارد. مفهوم مخالف این گزارهها بدین معناست که دخالت سایر اشخاص حقوقی یا حقیقی دیگر در این صحنه بیتردید ممنوعیت قانونی دارد و انتظار میرود با متخلفان برخورد شود.
• به همین جهت لازم است دبیرخانه شورای زکات مستقر در کمیته امداد امام(ره) بهعنوان بازوی واحد اجرایی در حیطه زکات به مردم و مسئولین معرفی شود. به نظر میرسد اواخر ماه مبارک رمضان، بهترین زمان برای معرفی این نهاد است.
• دبیرخانه برای عمل به کارویژهاش، چند نکته را باید در نظر داشته باشد:
۱. آموزش حرفه ای کارگزاران زکات و سپس سازماندهی قوی آنها.
۲. شناسایی صحیح تمام محرومین و ضعفا اعم از مددجویان امداد امام(ره)، بهزیستی و ... در هر منطقه.
۳. مستحق دریافت کننده فطریه، فقیر شرعی است و نه صرفا کسی که به نان شبش محتاج باشد! فقراء از منظر قرائت اسلامی، کسانی هستند که معیشت طول سالشان، در حد کفایت تامین نمیشود. کفایت معاش یعنی داشتن زندگی آبرومندانه متناسب با شان و منزلت افراد. (شاخص غربی فقر مطلق، معرف فقر به معنای واقعی کلمه نیست.)
۴. توزیع زکات فطره، برخلاف وضعیت فعلی عادلانه باشد:
اصل اول: فقرای هر محل(با مقیاس شهر، روستا و ... ) به زکاتی که در همان محل جمع آوری میشود، استحقاق و اولویت بیشتری در نسبت با فقرای سایر مناطق دارند. اصل دوم: زکات فطره به طور متوازن و عادلانه بین افراد مستحق باید تقسیم شود. این طور نباشد که عده ای چند راس زکات بگیرند و عده ای هم باشند که نصیبی نبرند! مثلا به مناطق محروم و دور افتاده توجه شود چرا که در آنجا دریافت کنندگان بر دهندگان زکات غلبه دارند.
۵. دبیرخانه شورای زکات (امداد امام(ره)) از مسئولیتی که به او محول شده شانه خالی نکند. منفعل نباشد مثلا نگوید بهزیستی و خیریه ها با نظارت ما جمع کنند. با توجه به نکات فوق، لازم است این نهاد مجری باشد.
پایان
http://eitaa.com/e_zakat
💠 شرحی بر پیام رهبر انقلاب به پنجمین اجلاس سراسری زکات(۱۳۹۶) - بخش اول
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۴
• در تاریخ نه آذر ماه ۱۳۹۶، به لطف خدا پنجمین اجلاس سراسری زکات در شهر مقدس قم، برگزار شد. مطمئناً بارزترین اتفاق این گردهمایی را نمی توان چیزی جز قرائت پیام ارزشمند امام خامنه ای دانست. پیامی با محتوای کاملاً حساب شده و حرفه ای که اگر کسی به نکات آن پی ببرد، درمی یابد که نویسنده چه دقت فراوانی برای تحریر آن به خرج داده. این متن از یک صفحه تجاوز نمی کرد اما در عین حال حاوی چندین نکته اساسی و مهمی بود که ای کاش مورد تحلیل و مداقه کارشناسان اجتماعی، قرار میگرفت![که نگرفت!]
• اگر از بالا به متن نگاه کنیم متوجه میشویم که حضرت آقا، خواسته اند با استفاده از تعابیر متنوع، اهمیت و ضرورت زکات را برای مخاطب جا بیندازند. به عنوان نمونه در بند اول پیام، آمده است: «فراهم سازی همایش سالانه برای ترویج زکات را باید یکی از بزرگترین توفیقات الهی و نشانه فضل و رحمت پروردگار به جمهوری اسلامی دانست.» ترویج زکات آنقدر حائز اهمیت است که برگزاری همایش برای آن هم، باید یکی از بزرگترین توفیقاتی به شمار آورد که خداوند نصیب ما کرده است و به خودی خود همین امر نشانه فضل و رحمت رب العالمین به نظام جمهوری اسلامی است. تقریباً هیچ همایشی را پیدا نمی کنید که حضرت آقا چنین تعابیری را برای آن به کار برده باشند. در کنار این نکته ایشان، به صورت ضمنی مطالبه ای هم مطرح کرده اند مبنی بر اینکه حتماً همایش زکات را جدی بگیرند و سالانه آن را برگزار نمایند.
ادامه دارد ...
https://eitaa.com/e_zakat
💠 شرحی بر پیام رهبر انقلاب به پنجمین اجلاس سراسری زکات(۱۳۹۶) - بخش دوم
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۵
• در ادامه پیام، امام خامنه ای با تعبیراتی روی اهمیت زکات تاکید می کنند (فریضه بزرگ، اشاره به همتایی آن با نماز در قرآن) تا از تعویق اقامه آن انتقاد نمایند سپس ایشان گزاره ای تکان دهنده بیان می دارند: «ما مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از کم کاری خود در این باره آمرزش خداوند را طلب کنیم، و به عفو او پناه بریم!» اشتباه استراتژیکی که حضرت آقا شخصاً خود را در آن سهیم میداند. در فرمایشات رهبری عباراتی با این مضمون، بسیار بسیار نادر است و تا به حال تنها در چند مورد خاص و منحصربه فرد به کار رفته شده (مثلا اشتباه تحدید نسل). این موضوع جای بسی تأمل دارد. از سوی دیگر ممکن است در ذهن مخاطب سوالی شکل بگیرد: مگر زکات چه نسبتی با حاکمیت دارد که مسئولان در این حیطه دچار کم کاری شده اند و باید به عفو خداوند پناه ببرند؟؟
• در متن پیام، ایشان به دو آیه ۳۹ و ۴۱ سوره مبارکه حج اشاره می کنند تا جایگاه ویژه و برجسته زکات را تبیین نمایند.{أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ}[به کسانی جنگ بر آنها تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته اند و خدا بر یاری آنها تواناست.]{الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ}[همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میدهند، و امر به معروف و نهی از منکر میکنند، و پایان همه کارها از آن خداست!]
• در سال ۵۷، بالاخره انقلاب اسلامی به یک پیروزی بزرگ رسید. این وعده الهی بود که خداوند بر یاری مومنین تواناست. حال که نظام اسلامی بر مصدر قدرت قرار گرفت، کارکرد مومنین بعد از پیروزی یا همان مهمترین وظایف آنها در هنگام تشکیل حکومت، باید این موارد باشد: برپاداشتن نماز، پرداخت زکات، امر به معروف و نهی از منکر! اما آیا به موقع، به این دستور اجتماعی قرآن عمل شد؟ حضرت آقا در متن پیام مبتنی بر این آیات، همکاری همه جانبه مسئولان مرتبط بخش های دولتی (دولت به معنای اعم) را مطالبه و درخواست کردند! (مسئله زکات یک مسئله فرابخشی است.) مطمئناً رسانه ملی، مجلس شورای اسلامی، بسیاری از وزرات خانه ها و ... بایستی اقامه زکات را از اولویت های کاری خود بدانند اما آیا امروز این چنین است؟ مثلا سهم زکات در برنامه های رسانه ملی چقدر است؟؟ یا مثلا اگر نگاهی به لیست برنامه ها و اقدامات در دستور کار قوه مجریه، بیندازیم آیا سرفصل زکات به چشم می خورد؟ ... گویا از نظر عده ای بود و نبود زکات در متن حیات اجتماعی، در موفقیت و سعادت جامعه سرنوشت ساز نیست!
• در بخشی دیگری از پیام ایشان مقصود اصلی تأسیس نظام جمهوری اسلامی را تحقق احکام اسلامی و تشکیل مجمتع اسلامی دانستند با توجه به جایگاه ویژه فریضه بزرگ زکات قائدتاً انتظار می رود، در سرلوحه برنامه های نظام باشد نه اینکه کاملا در حاشیه قرار بگیرد! به عبارتی اگر قرار بود زکات مورد بی مهری قرار بگیرد، چرا این نظام را بنانهاده ایم؟
ادامه دارد ...
https://eitaa.com/e_zakat
💠 شرحی بر پیام رهبر انقلاب به پنجمین اجلاس سراسری زکات(۱۳۹۶) - بخش سوم
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۶
• امام خامنه ای، از پایین بودن سطح کار علمی در زمینه زکات گلایه می کنند. ایشان انتظار دارند، محققان بایستی در سطح نیاز و ضرورت و به اندازه ارزش و اهمیت این مقوله، برای زکات وقت بگذارند تا این مباحث عمیق تر و دقیقتر از گذشته باشد. ایشان از باب مثال، به یک نمونه مسئله اشاره می کنند که در نوع جالب است. [فریضه زکات در صدر اول پس از هجرت به مدینه تشریع شده در حالیکه عنوان زکات، در آیات مکی قرآن کریم بارها تکرار گردیده است] بله ...، نظام مسائل و ظرفیت کار علمی زکات بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور میشود.
پ.ن: با توجه به اینکه در نوشتار شماره ۲۰، این مسئله را به قدر کافی باز کردیم و به آن پاسخ دادیم، از بازتوضیح آن میپرهیزیم. مطالعه نوشتار شماره ۲۰ اکیداً توصیه میشود.
ادامه دارد ...
https://eitaa.com/e_zakat
💠 شرحی بر پیام رهبر انقلاب به پنجمین اجلاس سراسری زکات(۱۳۹۶) - بخش چهارم
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۷
• در انتهای پیام، حضرت آقا می خواهند منظور مهمی را به مخاطب برسانند. به دلیل اهمیت ویژه موضوع زکات و همچنین عقب ماندگی ما _چه در ساحت عملیاتی و چه در ساحت معرفتی_ ما احتیاج به حرکت نهضت گونه در خصوص احیاء و ترویج زکات داریم.
• امر به معروف و نهی از منکر گروهی در اجتماع معمولا، ابتدا به صورت گروههای کوچک تحت عنوان ‹پویش› ایجاد میشود و در ادامه تبدیل به جریانهای متعدد گشته و با به حرکت در آوردن اجتماع به آن ‹جنبش› اطلاق میشود. وقتی از جنبشهای اجتماعی صحبت میشود، یعنی، به دنبال تغییر وضع موجود هستیم. به عبارتی قرار است علیه نابسامانی های مدنظر قیام کرد. حال اگر این جنبشها به حدی گسترده و فراگیر شوند که عملا به دغدغه اصلی مردم تبدیل گردند میتوان عنوان ‹نهضت› را به آنها اطلاق کرد.
• #نهضت در حقیقت به یک حرکت یا رفتار گروهی به نسبت منظم و بادوام گفته میشود که برای رسیدن به هدف اجتماعی معین صورت میگیرد. از دیدگاه امام خامنه ای، استمرار و موفقیت نهضتها در گروی همراهی و ایستادگی مردم است: «در پانزده خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشاندهندهی این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت - که مظهر آن، امام بزرگوار بود - یک چنین پیوند مستحکمی دارند. و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت میشود. هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند؛ کمااینکه بعد از حادثهی مشروطه در ایران قضایائی اتفاق افتاد، مبارزاتی شروع شد، هم از طرف گروههای چپ، هم از طرف گروههای ملی، اما همهی اینها در طول تاریخ نهضتهای ایران، سرنوشتشان شکست و ناکامی بود؛ چون مردم با اینها نبودند. وقتی مردم وارد میدان میشوند و پشتوانهی یک نهضت، احساسات مردم، اندیشهی مردم و حضور مردم میشود، آن نهضت قابل ادامه است و پیروزی برای آن نهضت رقم میخورد.» (۱۳۹۲/۰۳/۱۴)
• پس اگر بخواهیم حرکت نهضت گونه در زمینه احیاء و ترویج زکات را رقم بزنیم باید جنبش های متناظر آن چنان در بین آحاد مردم گسترده و فراگیر شوند تا آرمان و هدف آنان، به مطالبه عمومی مبدل گردد. اینجاست که یک نهضت قوی شکل میگیرد و امید به پیروزی آن می رود. در یک نظام مردم سالاری، مسئولین بخش های مرتبط با احیاء و ترویج زکات به لحاظ اینکه از بدنه مردم هستند باید مبتنی بر #عقلانیت_جهادی در راستای آرمانهای نهضت برنامه ریزی و عمل نمایند. قطعاً و بی تردید #عقلانیت_بروکراتیک، نمی تواند ایجاد کننده و یا یاری دهنده یک نهضت مردمی باشد.
پایان
https://eitaa.com/e_zakat
💠 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ راکعونَ(مائده-۵۵)
#ولایت_امام_علی(ع)
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat 👈
#تقویم_جنبش
طبق نقلی، بیست و چهارم ذی الحجه روزی بوده که آیه ولایت، نازل شد. همان روزی که خداوند ولایت امیرالمومنین را با زکات دادنش در حال رکوع، معرفی کرد.
May 11
🗓 #تقویم_جنبش
🖊 #اختصاصی_جنبش
🔆۵ مهر ماه مصادف با روز شکستن حصر آبادان در عملیات ثامنالائمه|
📸 http://yon.ir/iNOVG
🔘 مروری بر گذشته:
در سال ۱۳۵۹ طی درگیریهای عراق و ایران، عراق دو نقطه را که از لحاظ استراتژیک حائز اهمیت بود تحت نظر داشت.
۱_ دزفول؛ که اگر جادهی آن توسط دشمن بسته میشد کل خوزستان به محاصره در میآمد لذا دشمن ۵ الی ۶ لشکر را برای تعرض به دزفول اختصاص داده بود.
۲_ آبادان؛ نقطهی اصلی دیگر جزیرهی آبادان بود و بنا بر دلایلی برای دشمن مطلوب تر بود و طی یک کارِ حساب شده و جدی، عراق بنا بر محاصرهی آبادان داشت.
▪️در آن زمان و با وجود این دو نقطه، امام خمینی با تشخیص صحیح خود، دست روی نقطهی اصلی و اساسی گذاشتند و فرمودند: "حصر آبادان باید شکسته شود!" این در حالی بود که کسانی در دنیا اعتقاد بر این داشتند قضیهی جنگ و جمهوری اسلامی ایران با از دست رفتن آبادان حل خواهد شد.
▪️پس از فرمان امام برای اولین بار طی یک همکاری جامع میان ارتش و سپاه و بسیج، سرانجام با عملکرد فوق العادهی لشکر ۷۷ پیاده نیروی زمینی ارتش با رمز "نصر من الله و فتح القریب" حصر آبادان در ساعت ۰۱:۰۰ پنجم مهر سال ۱۳۶۰ شکست و پیروزی بزرگی را برای ملت ایران رقم زد.
🔻شکستن حصرِ ارزشهای بزرگ الهی:
▪️هر جامعهای برای تعالی نیازمند ارزشهای اجتماعی است. در یک جامعهی اسلامی، مادامی که ارزشهای ملی و مذهبی خوار شمرده شود یا به حاشیه رانده شود و در اولویت نباشد نمیتوان ادعای یک نظام و جامعه کامل اسلامی را داشت.
▪️رهبر بزرگوار امام خامنهای نیز با بیان این جمله که " نظام جمهوری اسلامی باید. این فریضهی بزرگ (زکات) را #سرلوحهی برنامه های خود قرار دهد "اولویت مسئلهی زکات را به عنوان یک مسئلهی حیاتی و مهم در بُعد اقتصادی _ اجتماعی گوشزد میکند و این در حالیست که بسیاری از مسئولین و حتی برخی مردم اعتقادی به کارآمد بودن زکات به عنوان یک راهحل در راستای برقراری عدالت اجتماعی ندارند. حال چه فرقیست میان دستور امام خمینی به شکستن حصر آبادان و فرمان امام خامنهای به شکستن حصر ارزش و اهمیت مسئلهی زکات؟!
▪️امید است آحاد مردم با توجه به اهمیت و ارزش زکات در بُعد اقتصادی _ اجتماعی و فرمان رهبر انقلاب در مطالبات خود از مسئولین برای احیای این فریضهی الهی بازنگری کنند و همچنین دولت و مسئولین به پشتوانهی این مطالبات موضوع زکات را در اولویت و سرلوحهی برنامهها قرار دهند و برای احیاء و ترویج حداکثریِ آن بکوشند.
🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: #نصیری
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
#بیانیه_ستاد_جنبش
📸 http://yon.ir/F4wCX
هوالحکیم
▪️این جنبش، یک تشکل کاملاً خودجوش و مردمی است که با هدف تحقق احیاء زکات در تاریخ 7 بهمن 1395 اعلام موجودیت نمود. اصولاً جنبش مردمی، گروهی از دل مردم هستند که براساس دغدغه ای مشترک، درصدد اصلاح وضع موجود می باشند؛ لذا علیه نابسامانی های مدنظرشان قیام می کنند تا خواستههایشان محقق شود.
▪️اگر مطالبه احیاء جامع زکات، به یک مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شد، یعنی این حرکت به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، استمرار می یابد و در نهایت به پیروزی می رسد؛ درغیر این صورت هرگونه طرحی محکوم به شکست است.
▪️منشاء آغاز جنبشها، اذن و اجازه افراد نیست بلکه این حرکتها از برانگیختگی قلبی یک یا چند نفر شروع میشود و به دیگران تسری پیدا میکند. اشخاصی که این جنبش را راه اندازی کردند تنها برای تقرب الهی و به خاطر وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده اند. در یک کلام، جنبش مردمی احیاء زکات متعلق به همه کسانی است که مخلصانه برای آرمان احیاء زکات قدمی بردارند.
▪️از سوی دیگر تاکید میشود این جنبش کاملاً مستقل بوده و وابسته به مجموعه خارجی خاصی همچون نهادهای حکومتی، اندیشکده ها، سازمانها و ... نیست اما درعین حال می تواند با آنها تعامل داشته باشد.
🔻ستاد جنبش مردمی احیاء زکات
1397/7/7
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
#تقویم_جنبش
#اختصاصی_جنبش
🔆🗓🖊 ۷ مهر ماه مصادف با روز آتش نشانی و ایمنی
📸 http://yon.ir/Gmo6Y
داستان باغ سوخته🌳🔥
مرد باغدارى كه هر سال از ميوههاى باغش به فقرا انفاق مىكرد از دنيا رفت. وارثان تصميم گرفتند فقرا را محروم نمايند، تنها يكى از وارثان مخالف بود ولى اكثر آنان بخل ورزيدند و براى محروم كردن فقرا تصميم گرفتند كه سحرگاهان به باغ روند و ميوهها را بچينند تا فقرا آگاه نشوند. به باغ رفتند، آن را يك تخته خاكستر ديدند. گفتند: ما راه را گم كردهايم، اين باغ ما نيست. امّا ديگرى گفت: ما از راه درست پدر منحرف شديم، و تصميم گرفتيم فقرا را محروم كنيم، لذا خودمان محروم شديم. آن فرزندى كه از روز اول با بخل مخالف بود، گفت: آيا به شما نگفتم اين فكر غلط است؟ به هر حال آنان قهر الهى را ديدند و متنبّه شدند و يكديگر را ملامت كردند.
📚 تفسیر نور(محسن قرائتی)؛ جلد 10، صفحه 180.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💡زکات؛ سنت الهی حاکم بر عالم:
📸 Yon.ir/rsPsu
🔹دلالت شناخت و اعتقاد عملی همه جانبه به سنت الهی زکات، رشد جامعه است. سنت زکات دقیقاً می تواند پاسخ این دسته سوالات ما باشد: چگونه پیشرفت کنیم؟ چگونه جامعه مسیر ترقی و تعالی را طی کند؟
🔹برای پیشرفت، این نوع نگاه و باور کلان بایستی در بین آحاد مردم نهادینه و تقویت شود: رشد و نمو و بالندگی تعلقات جامعه تحقق نمی یابد، مگر با ادای زکات هر چیز توسط افراد همان جامعه!
#سنتالهی_زکات
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🗓 #تقویم_جنبش
🖊 #اختصاصی_جنبش
🔆 ۹ مهر؛ مصادف با روز سالمندان|
📸 http://yon.ir/ga5HI
▪️ پیامبر (ص) می فرمایند:
وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمتهای الهی بر شماست (نهج الفصاحه، ص222).
▪️همان طور که از فرموده ی پیامبر اکرم پیداست؛ پیری، فصل برداشت است؛ فصل بهره بردن از کاشته ها و برکت ها و رحمت الهی. کاملا مشخص است جایگاه امروزی برای قشر سالمند و پیر، آن جایگاهِ ویژه مد نظر اسلام نیست چراکه نه جای مظهرِ رحمت و برکت الهی در خانه سالمندان است و نه در حاشیه جامعه؛ آن هم بصورت افرادی تنها و منزوی.
▪️طبق یک آمار در سال گذشته، به نقل از رئیس سابق دبیرخانه شورای امنیت ملیِ سالمندانِ کشور، 9/3درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و 30 درصد سالمندان، فقیرترین اقشار جامعه هستند. از طرفی تعداد زنان سالخورده بیش از مردان است و این در حالیست که گذرانِ شرایط زندگی خصوصا از لحاظ اقتصادی برای زنان؛ الخصوص زنانِ بی سرپرست بسیار دشوارتر است.
▪️این آمار در شأن حکومت اسلامی نیست که نتواند به درستی به سنجه های قرآنی مانند #زکات توجه کند و آن را در جامعه جاری و ساری نماید؛ در حالی که یکی از مصارف زکات بهره مند کردن ضعفاست.
▪️ در داستانی از امام علی اهمیتِ این موضوع را در میابیم: حضرت همراه عده ای از مسیری عبور می کردند، پیر مردی را دیدند که ابراز نیازمندی می کرد، حضرت فرمودند چرا این کار را انجام می دهد؟ پاسخ دادند در جوانی کار می کرده است، اما حال که از کارافتاده شده، نیاز به کمک دیگران دارد و حضرت فرمودند وای به حال حکومتی که افراد تحت حاکمیت آن؛ تا زمانی که توانایی انجام کار دارند، کار کنند و در روزگار ناتوانی مجبور باشند در برابر دیگران اظهار نیاز کنند. دستور دادند از بیت المال سهمی برای او قرار دهند، اطرافیان گفتند که وی مسیحی است و از پیروان دینی شما نیست، حضرت فرمودند در جامعه اسلامی همه افراد تحت حاکمیت حتی اگر مسلمان نباشند بایستی مورد حمایت قرار گیرند.(وسائل الشيعه، جلد15، صفحه66)
▪️در اسلام یکی از منابع مالی حکومت؛ زکات است و از مصارف هشتگانه ی زکات، بهره مند کردن فقرا موردی است که حفظ احترام و شأنِ افراد سالخوره و رفاه شان را بدنبال دارد.
🔘 پیری فصلی از زندگیست و اسلام هم یک دین اجتماعیست لذا نباید شرایطی را بوجود آورد تا افراد پیر خود را بی فایده، بی انگیزه و اسباب زحمت بدانند؛ بنابراین با احیای حداکثری زکات میتوان شرایطی را رقم زد تا هیچ سالمندی به وقتِ پیری و ناتوانی ۱_بخاطر نبود شرایط محیطی_فرهنگی مناسب برای فعالیت در اجتماع و ۲_ بخاطر ضعف در نیازهای مالی و مادی، احساس شرمندگی و بی احترامی نکند، آنها و تجاربشان گنجینه هایی هستند که فقط و فقط در بطن جامعه شکوفا می شوند و در بسیاری از موارد و مشکل ها به واسطه همین تجاربِ حکمتانه و کارآمدشان میتوان چاره جویی ها کرد.
🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: #نصیری
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔻مفهوم زکات چیست؟
🔹مصادیق زکات کدامند؟
▪️زکات علم آموختن آن به بندگان خداست، به چه معناست؟
اگر صاحب علم، دانشش را به بندگان خدا تعلیم دهد، خیر و برکتش را در مورد علمش خواهد دید، علمش افزون و پربارتر خواهد شد.
▪️زکات قدرت، انصاف است. این گزاره چه مفهومی دارد؟
انسانی که قادر به انجام به کاری یا ترک آن به اراده خودش است باید موقع توانایی عدالت را در شکل عملی حتی در یک مرتبه بالاتر همراه با عاطفه و احساس به نمایش بگذارد. یعنی با وجود قدرتت، در همان راستا منصفانه عمل کن و مثلا سختگیری به نفع خود را کنار بگذار، اگر چنین اقدامی انجام دهی قدرتت نتیجه بخش خواهد بود و فزونی می یابد.
🔺متن کوتاه اما کامل بر روی وبسایت جنبش مردمی احیاء زکات به آدرس زیر قابل دسترسی میباشد:
📎http://e-zakat.ir/آیا-می-دانید-زکات-چیست
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠 عملیات هَرَس درختان، آیت زکات مال
✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۸
• باغبانها در فصل زمستان، بعضی شاخه های درختان را کوتاه یا به اصطلاح «هَرَس» میکنند. آنها میدانند چنانچه درختان #هرس نشوند، بعد از چند سال هم به لحاظ هیبت ظاهری و هم به لحاظ حجم و کیفیت میوه وضعیت نامطلوبی خواهند داشت.
• درختی که هرس نگردد، پس از گذشت چند سال شاخه ها در هم میپیچند. به سبب تراکم و شلختگی پدید آمده، شاخه ها در #رشد مزاحم یکدیگرند. از سوی دیگر به دلیل انبوهی برگها، نور کافی به درون تاج گیاه نمیرسد و به تدریج برگها و شاخه های میانی گیاه خشک میشوند و از بین میروند.(به همین نسبت تولید محصول به سطح برونی تاج محدود گشته و از میزان آن کاسته میشود.) عملیات هرس، موجب تهویه هوا شده و تمام قسمت های درخت در معرض تابش خورشید قرار میگیرد. ناگفته نماند که همین امر خود عاملی است برای پیشگیری از آفت زدگی و بیماری درخت!
• با این توضیحات اصولاً هرس مناسب، میزان و کیفیت محصول را هم در سال جاری و هم در سالهای آتی ارتقاء میبخشد. قطع شاخههای زاید و آسیب دیده، فرصت را برای رشد شاخه های جوان فراهم می کند و به این ترتیب شادابی درخت حفظ خواهد شد.
• به طور کلی اثرات ویژه ای که عملیات هرس بر روی رشد و باروری درختان میگذارد به قدری اهمیت دارد که یک باغبان آگاه هیچگاه این فرصت طلایی را از دست نمیدهد. او به خوبی می داند که اگر این کار صورت نگیرد نه تنها میزان محصول کاهش می یابد بلکه همین بی توجهی می تواند موجبات از دست رفتن کل محصول گردد. تمام باغبانان به تجربه آموخته اند که تاکستانها، باغات کیوی و باغات سیب و ... اگر هرس نشوند بهره وری تولید به شدت کاهش مییابد.
• حال تصور کنید در بین جامعه افرادی بی اطلاع و ظاهربین در مواجهه با هرس درختان، با باغبانان برخورد کنند. به طور مثال آنها را مورد سرزنش قرار دهند و مرتب بگویند: «آهای دیوانه ها! چرا با قطع شاخه ها مانع بزرگ شدن درختانتان میشوید؟ مگر نمیدانید هر چه شاخه ها کمتر باشد محصولات هم کمتر است؟ این حساب دو دو تا چهار تا است؛ مگر عقلتان زائل شده که با دست خود به باغتان خسارت میزنید؟»
• این جماعت در حقیقت به پیچیدگی ماجرا واقف نیستند از این رو با یک قضاوت ظاهری کار باغبانان خبره را تخطئه میکنند. چنانچه باغی را هم در اختیار بگیرند از روی ساده لوحی، به طمع مال زیاد و ترس از کم شدن ثمره باغ، شاخه های زائد را به حال خود رها میکنند و با امتناع از هرس آنها کل باغ و محصولات آینده را به مخاطره میاندازند. این افراد نمیدانند که شاید در نگاه اول هرس کردن، ایجاد نقصان برای درخت به نظر برسد، اما درختانی که هرس میشوند در بهار به نسبت درختانی که هرس نشدهاند رشد بهتری دارند.
پ.ن۱: کاملا باورکردنی است که با توجه به پیچیدگیهای عالم، بخشیدن قسمتی از اموال، رشد و فزونی و برکت آنها را در پی داشته باشد.
پ.ن۲: حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) در خطبهی فدکیه میفرمایند: «خداوند زکات را برای تزکیه نفس و رشد روزی قرار داد».
https://eitaa.com/e_zakat
🗓 #تقویم_جنبش
🖊 #اختصاصی_جنبش
🔆۱۳مهر، مصادف با شهادت امام سجاد(ع)
📸 http://yon.ir/5G5XT
▪️در زمانِ امام سجاد علیهالسلام، جامعه در رعب و اختناق وحشتناکی به سر میبُرد تا جایی که ستمگرانِ بنیامیه به نام خلافت اسلامی بر مردم حکومت میکردند. چنانچه کسی به مخالفت برمیخواست بی معطلی خونش را مباح اعلام کرده و او را به قتل میرساندند. از طرفی جبرگرایی چه در دستگاه حاکمیتِ توطئه گر و چه در تفکرِ مردم، موجب میشد تا مسلمانان کم کم از قرآن و اهل بیت فاصله بگیرند.
▪️همچنین جامعه در دوره ی زندگانی آن بزرگوار با شدیدترین فشارهای اجتماعی روبرو بود. حضرت نیز متناسب با این وضعیت، بایستی سیاستهای مخفی و تعلیمی ویژهای اتخاذ می کرد. لذا نوعی نوسازی در شیوه معرفی اسلام با تربیت افراد شیعه و احیای امید در بین مسلمانان که بخاطر شرایط جامعه کاملا متزلزل شده بود، در دستور کارِ امام قرار گرفت.
▪️زندگی امام سجاد(ع) را می توانیم مملو از مبارزات سیاسیِ آرام و حساب شده ببینیم. ایشان می خواستند به روشی خاص و زیرکانه، افراد شاخصی را تربیت نمایند تا با ورودشان در صحنه جامعه، هم در برابر فساد زمانه مبارزه کنند و هم جامعه را از شبهات نجات دهند.(آن هم با وجود ممنوعیت حدیث از جانب حکومت جور!) مشخص است در چنین شرایطی لازم بوده تا امام زینالعابدین برای تبیین دقیق آموزههای دین از قالبِ دعا نیز استفاده نمایند.
▪️صحیفهسجادیه را می توان یک حرکت و نهضت فکری در قالب دعا به شمار آورد که اصلی ترین مبانی دینی در آن ارائه شده است. در بخشی از سطور دعای ۴۴م ایشان پس از پرداختن به نماز، به دنباله ی آن، اهمیتِ موضوع زکات را چنین بیان میدارند: وَ اَنْ نُخَلِّصَ اَمْوالَنا مِنَ التَّبِعاتِ، وَ اَنْ نُطَهِّرَها بِاِخْراجِ الزَّکَواتِ؛ و [ما را در این ماه موفق بدار] تا اموالمان را از مظالم و حقوق دیگران خالص و پیراسته کنیم و با بیرون کردن زکاتها آنها را پاک سازیم.
🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: #نصیری
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat