✍️ زکاتِ [ظاهری] طلا و نقره
#اختصاصی_جنبش
• بنا بر علم اهل بیت، «فقرا» کسانی هستند که در رفع حداقل یک نیاز معیشتی سالانه خود و خانواده خود ناتوانند برخلاف «اغنیا» که قادرند تمامی(بلا استثناء) احتیاجات معیشتی سالانه خود و خانودهشان را تأمین کنند.(با این تعریف کسی را پیدا نمیکنید که نه غنی باشد و نه فقیر) دستور اسلام که در روایات با عنوان شدیدترین فریضه از آن یاد شده، این است که: «اغنیا باید زکات بدهند و فقرا بایستی زکات بگیرند!» وظیفه شناسایی فقرا از اغنیا و همچنین ستاندن و رساندن زکات با حکومت است همانطور که پیامبر(ص) فرمودند:«أُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِكُمْ وَأَرُدَّهَا عَلَى فُقَرَائِكُمْ» یعنی: «من مأمورم تا زکات را از اغنیای شما بگیرم و به فقرایتان بدهم!»(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۷، ص ۱۰۵، ح ۷۷۶۲.)
🔻نکته: توضیحات فوق، فراگیری حکم زکات را هم اثبات میکند یعنی میتوان فهمید که «زکات» همانند همتای خود [یعنی نماز] به همه مسلمانان مربوط میشود و نه عدهای از آنها؛
• در احادیث آمده که زکات آزمایشی برای اغنیا و کمکی است به فقرا و همچنین در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات [ظاهری] برای بینیازسازی فقرا کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند بر مقدار آن میافزود. با این حساب قاعدتاً انتظار میرود: «احکام زکات» [که همگی از ناحیه خداوند بیان شده] به گونهای باشد که اولاً زکات تنها بر اموال اغنیا تعلق بگیرد و ثانیاً عایدی آن برای تحقق غرض شارع یعنی «بینیازی فقرا» کفایت کند.
• با مراجعه به احکام ملاحظه میکنیم که زکات بر طلا و نقره واجب شده است البته طلا و نقرهای که محموله کالایی پول باشد، به حد نصاب برسد و یک سال(گذشتن یازده ماه قمرى و دخول در ماه دوازدهم) بر نصاب آن نیز باید سپری شود.
• در صدر اسلام و حتی دورانی که افراد با مسکوکات طلا و نقره معامله میکردند این حکم معنادار و نتیجهبخش بود اما همه ما میدانیم که پول امروز (سپرده بانکی، اسکناس و مسکوک) برخلاف گذشته فاقد محموله کالایی میباشد و عملاً اجرای حکم مربوطه نشدنی است. حال تکلیف این بخش مهم از احکام زکات چه میشود؟ مطمئناً حکمی که قرار بود حق الله اموال اغنیا را مشخص کند تا برای رفع احتیاجات فقرا صرف شود، قابل اجرا نخواهد بود.
• دراین رابطه نظرات مختلفی بیان شده که هر کدام طرفدارانی دارد:
نظر اول) عدهای با تمسک به «نظریه تعمیم زکات»، بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود حق دارد از پولهای امروزی زکات بگیرد. در واقع آنها معتقدند تنها عنوان زکات تشریع شده و از همان ابتدا احکام شرعی مربوط به آن وجود نداشته است لذا حاکم بر اساس تصمیم اقتضائی میتواند از هر چیزی [من جمله پول امروز] زکات بگیرد.
نظر دوم) برخی از محققین تلاش نمودند تا نشان دهند مراد از نقدین(دینار و درهم) در روایات، مصداقاً دینار و درهم نیست بلکه در قاعده کلی هر پول رایجی را شامل میشود؛ لذا بر این اساس میتوان هر پولی منجمله پولهای امروزی را متعلق زکات دانست. پس با سوار کردن حکم زکات بر پولهای امروزی، مشکل «عدم کفایت عایدی زکات» جهت رفع فقر، حل شده و در این مورد دیگر جای نگرانی وجود ندارد.
نظر سوم) برخی نیز معتقدند مجتهدین از همان ابتدا حکم مربوطه را به درستی تشخیص دادهاند. در واقع آن طور که پیداست، نصوص تماماً روی «طلا» و «نقره» تأکید دارند و نه چیز دیگر. این افراد برخلاف دو نظر دیگر، اشکال را به معیوب بودن نظام پولی امروز برمیگردانند. آنان بر این باورند که فارق از موضوع زکات به لحاظ علمی_توصیفی حذف طلا و نقره ضمیمه شده به پولها ایراد داشته و اگر برای پولها محموله کالایی درنظر بگیریم، خود به خود حکم مربوطه قابل اجرا خواهد شد و در صورت عمل کردن به دستور الهی، کارآمدی خودش را در بستر نظام پولی سالم نشان میدهد.
• نظر اول و دوم را مورد بررسی قرار دادیم و درستی ادعای این دو رأی را رد کردیم. سپس نوبت به بررسی احتمال نقص در نظام پولی موجود رسید و با رویکرد علمی پس از بررسی دقیق دریافتیم، ادعای دیدگاه سوم صحیح است. از طرفی به یک نتیجه مهم رسیدیم مبنی بر اینکه دین اسلام نسبت به موضوع پول ساکت یا بیتفاوت نمانده و همانند سایر شئون زندگی برنامه مشخصی برای آن ارائه کرده است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش نخست #اختصاصی_جنبش • پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به و
تأیید نظر سوم (یادداشت تحریف پول)
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ حقیقت پول| بخش نخست #اختصاصی_جنبش • در یادداشت قبلی به توضیح و نقد نظرگاه پولی تفکر اقتصاد بازا
تأیید نظر سوم (یادداشت حقیقت پول)
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ زکاتِ [ظاهری] طلا و نقره #اختصاصی_جنبش • بنا بر علم اهل بیت، «فقرا» کسانی هستند که در رفع حداقل
#پیوست
نکته بسیار مهم⚠️:
حواسمان باشد که عدم امکان اجرای حکم شرعی زکات طلا و نقره، از اغنیا در برابر فقرا رفع مسئولیت نمیکند یا به عبارتی موجب معافیت اغنیا از پرداخت زکات [باطنی] نمیشود. زکات [باطنی] به فرموده امام صادق(ع) یعنی «چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.»(کافی، ج۳، ص۵۰۰)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ درآمدی بر نظام پولی اسلامی| بخش اول #اختصاصی_جنبش 🔹مقدمه: • مطابق توضیحات مفصلی که در یادداشت «
🔰 مبلغ دیه ثابت یا متغیّر؟
شارع، میزان دیه را مقداری ثابت و معین قرار داده و همواره معادل است با «۱۰۰۰۰ درهم شرعی».
#حق_الناس
• متأسفانه به دلیل نبود درهم(پول حامل نقره)، هر ساله مبلغ دیه به ریال تخمین(!) زده و اعلام میشود.
• از طرفی: مبلغ دیه به صورت یک عدد گرد شده(!) محاسبه میگردد.
🔸روش تخمین:
• در صدر اسلام به دلیل «آسانسازی پرداخت دیه برای آحاد مردم» افراد مخیّر بودند که به جای درهم، معادلش را بپردازند؛ بنابراین حاکم، نوع و همچنین مقدار آن را برحسب رابطه قیمتی مشخص مینمود.(۱۰۰۰۰ درهم = ۱۰۰۰دینار = ۱۰۰ شتر = ۲۰۰ گاو = ۱۰۰۰ گوسفند = ۲۰۰ حُلّه یمنی)
• امروزه چون درهم وجود ندارد، مبلغ دیه را ناچاراً از روی معادل مقرر شدهی آن زمان(گاو، گوسفند و شتر)(!) برآورد(!) میکنند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🌹ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو؛ ان شاء الله سال۹۹ سالی پر برکت و سلامتی برای مومنین باشد.
💠 به لطف خدای متعال امسال شاهد توجه عمومی به موضوع پراهمیت زکات باشیم و عمیقاً پیببریم که زکات مایهی رونق اقتصادی و فرهنگی است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🗓 #تقویم_جنبش
🔆 سوم فروردین مصادف با روز بعثت رسول اکرم (ص)
📸 http://yon.ir/agUiK
▪️رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود:
«لاتزال امتی بخیر ما تحابوا و اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة فاذا لم یفعلوا ذلک ابتلوا بالقحط و السنین»
« امت من مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر میبرند، ولی اگر این گونه نباشند، گرفتار قحطی میشوند.»
📚 جامع الاحادیث ج ۹ ص ۴۸
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
✍️زکات اصالتاً حکمِ شرعی نیست!
• بسیاری گمان میکنند، برای فهم «زکات» بایستی به احکام شرعی مراجعه نمود. این افراد، زکات را از اساس یک حکم شرعی میپندارند که خداوند آن را تشریع نموده است و اگر احیاناً مسلمان نبودیم، هرگز معنای زکات را درک نمیکردیم. میخواهیم بگوییم، «زکات» برخلاف این تصور رایج اساساً یک مقولهی پیشادینی است و به عبارتی، عرفِ اعم از مسلمان [البته قائل به ربوبیت خداوند] اصل آن را میفهمد و بالاتر اینکه میتواند به ضرورت ادای آن نیز پیببرد.
• انسانی که فکر میکند مالی که در اختیار اوست را تنها و تنها خودش بدست آورده و مستقلاً مالک اموالش است، مبنای تصمیمگیری در مورد استفاده از اموالش را هوای نفس خود میداند. اگر این طرز فکر را بخواهد به زبان بیاورد، میگوید: «این اموال، متعلق به من است و هر کاری که دلم بخواهد با آن انجام میدهم!» منظور از «دلم بخواهد» یعنی من کاملاً تابع هوای نفس خود هستم و اینکه چه تصمیمی در مورد اموالم میگیرم غیر از خودم، به هیچ کس دیگر مربوط نیست.(انسانمحوری و اباحهگرایی) اما در نقطه مقابل کسی که باور دارد مالک تمام اموالش خداوند است و آن اموال در واقع ودایعی است که پروردگار در اختیار او گذاشته تا در دنیا امتحان شود، خود را در قبال آن ودایع مسئول میبینید و میداند داشتن مال به مثابه داشتن تکلیف و مأموریت از جانب خداست.(خدامحوری و تکلیفمداری)
• این شخص مبتنی بر اعتقاد مدنظر، چنانچه مالی را که یک بندهی خدا از او نیازمندتر است به خودش اختصاص نمیدهد و از او دریغ نمیدارد. به آن مال واگذار شده، #عرفاً زکات میگویند و مردم این اقدام را پرداخت زکات مینامند.
• اگر بخواهیم از زاویه اجتماعی، معنای «زکات» را بررسی کنیم: در جامعه عدهای هستند که در رفع حداقل یک نیاز معیشتی سالانه خود و خانواده خود ناتوانند. اگر سایرین [که قادرند تمامی(بلا استثناء) احتیاجات معیشتی سالانه خود و خانودهشان را تأمین کنند] به آن اعتقادی که عرض شد باور داشته باشند، بخش معینی از اموالشان را از سر تکلیف و تعهّد در اختیار این افراد قرار میدهند. در واقع آنان باور دارند این مقدار معین از اموال، سهم خودشان نیست بلکه سهم آن افراد است. این عمل به قدری ارزشمند و مهم به شمار میآید که خداوند دین اسلام را بر پایه آن قرار داده است.(اشاره به حدیث: کافی(ط-اسلامیه)؛ ج۲، ص۱۸، ح۴)
• از آنجایی که اسلام قرار بوده که دین کاملی باشد _ یعنی حاوی بهترین برنامه برای تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها _ طبعاً توقع میرود، موضوع «زکات» را به بهترین وجه در بربگیرد. اول اینکه خداوند در قرآن کریم حکم داده که مؤمنین زکات بیاورند، همانگونه که فرمان صادر شده که نماز را بپادارند. در ثانی، شکل انجام این عبادت را همچون نماز با تمام جزئیات و شرایط آن از طریق وحی به پیامبر(ص) بیان(تشریع) نموده است تا ایشان این احکام را برای مردم(مکلّفین) ابلاغ نماید. پس چنین نبوده که ظهور اسلام موجب آشناییت مردم با نماز و زکات شده باشد یا به بیان بهتر: «نماز و زکات حاصل وضع شارع نیست و مردم قبل از تشریع احکام، با حقیقت نماز و زکات بیگانه نبودند بلکه تنها «ظاهرِ» انجام زکات و نماز، تشریع شده است.»
• مفضّل میگوید: نزد امام صادق(ع) بودم که مردی از ایشان پرسید: «زکات در چه مقدار از مال واجب است؟» حضرت از او پرسیدند: «منظورت زکات ظاهری است یا باطنی»؟ عرض کرد: «هر دو را میخواهم بدانم» حضرت فرمودند: «زکات ظاهری در هر هزار، بیست و پنج است (یک چهلم) و زکات باطنی یعنی چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.»(کافی، ج۳، ص۵۰۰)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️زکات اصالتاً حکمِ شرعی نیست! • بسیاری گمان میکنند، برای فهم «زکات» بایستی به احکام شرعی مراجعه ن
💠 قصهی قارون و موضوع زکات| بخش اول
• قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرتآموز شخصی با نام قارون را روایت میکند که عاقبت وی ختم به خیر نمیشود. او از قوم موسی(ع) بود اما به دلایلی بعدها علیه بنیاسرائیل شورش میکند.(آیه ۷۶: إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ ... ) برخلاف فرعون که دشمن خارجی بنیاسرائیل به شمار میرفت، قارون به مثابه یک دشمن داخلی مقابل قوم موسی(ع) ایستاد. اما علت دشمنی او چه بود؟
• خداوند ثروت بسیار کلانی را به قارون عطا کرد به نحوی که قرآن کریم در اینباره میفرماید: «ما آنقدر از گنجها به او داده بودیم که حمل گنجینهها برای یک گروه زورمند مشکل بود!»(آیه ۷۶: ... وَآَتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ ... ) اما قارون به تکلیف خود در نسبت با این اموال عمل نمیکرد(داشتن مال را به مثابه داشتن مأموریت از جانب خدا نمیدانست) و رویکرد اشتباهی را برگزید. همین مسئله موجب نگرانی خواص قوم موسی(ع) شد و اعتراضشان را نزد او اعلام کردند.
• اوّلین اعتراض این بود که چرا قارون این همه به اموالش مینازد گویا دستیابی به اموال را به عنوان هدف نهایی میپندارد و برای همین دچار سرخوشی شده! به او گفتند خداوند مُرفَّحین را دوست ندارد.(آیه ۷۶: إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ... ) دوّمین اعتراض این بود که چرا قارون از آنچه که خدا به او داده در جهت ابتغای سرای آخرت به کار نمیگیرد؟(آیه ۷۷: وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ ...) به او گفتند بهرهات را از دنیا فراموش نکن!(چرا قدرِ داشتههایت را نمیدانی و از آن برای طلبِ آخرت استفاده نمیکنی؟) و همانگونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ) سوّمین اعتراضشان به او این بود که چرا قارون از هوای نفس خود برای تصمیمگیری در مورد اموالش پیروی میکند. به او گفتند «از خود راضی» و «غافل از یاد خدا» نباش! در زمین فساد نکن که خداوند، فسادکنندگان را دوست ندارد!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ)
• اعتراضات قوم موسی(ع)، قارون را به پاسخگویی واداشت. او عقیدهاش را چنین اظهار کرد: «آنچه بدست آوردهام به واسطه دانش خودم بوده است!»(آیه ۷۸: ... قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي ... ) معنای این حرف یعنی «این اموال را مستقلاً خودم بدست آوردهام و الان هم متعلق به من است و هر کاری که دلم بخواهد با آن انجام میدهم! اینکه چه تصمیمی در مورد اموالم میگیرم و چه میکنم، غیر از خودم به هیچکسِ دیگر مخصوصاً شما مربوط نیست!» از طرفی او به جای اینکه در تصدیق معترضین بگوید مال را خدا به من داده، گفت خودم [مستقلاً] آن را به دست آوردهام! او حتی توجه نکرد که اگر علمی دارد، از جانب خداست. قارون با این سخنش، خود را بزرگتر از آن چیزی که بود نشان داد و نسبت به خدا تکبر ورزید و خداوند جواب تکبرش را (با کنایه به علم نزد قارون!) چنین داد: «آیا او نمیدانست که خداوند اقوامی را پیش از او هلاک کرد که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! و [هنگامی که عذاب الهی فرا رسد،] مجرمان از گناهانشان سؤال نمیشوند؟»(آیه ۷۸: أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ)
ادامه مطلب 👈 بخش دوم
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 قصهی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرتآموز شخصی با نام قارون را
💠 قصهی قارون و موضوع زکات| بخش دوم
• وقتی قارون با جمال و شوکتش در میان قوم خود ظاهر شد(آیه ۷۹: فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ... )، این اقدام در سطح جامعه حاشیههایی به دنبال داشت. به بیان قرآن، گروهی که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: «کاش مثل آنچه که به قارون داده شده، ما هم داشتیم. او بسیار برخوردار است.»(آیه ۷۹: ... قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ) گروهی که به آنها علم داده شده بود(دومین کنایه قرآن به علمِ نزد قارون) در جواب سطحینگری دنیاطلبان گفتند: «وای بر شما، ثواب الهی برای کسانی که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام میدهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمیکنند!»(آیه ۸۰: وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ)
• خداوند در ادامه، با بیان سرنوشت قارون و اموالش میفرماید: که او و خانهاش را در زمین فرو بردیم و گروهی نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کنند، و خود نیز نمیتوانست خویشتن را یاری دهد.(آیه ۸۱: فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ) این بیان قرآن، حقارت قارون متکبر و مغرور را در مقابل خداوند میرساند. این سرنوشت شوم، مایه عبرتی شد برای آن کسانی که تا دیروز جایگاه او را آرزو میکردند. همانها نظرشان را تغییر دادند و گفتند: «وای! گویا خدا رزق(روزی) را بر هر کس از بندگانش بخواهد گسترش میدهد یا تنگ میگیرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود، ما را نیز به قعر زمین فرو میبرد! ای وای! گویا کافران هرگز رستگار نمیشوند!»(آیه ۸۲: وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ)
🔻قارون با بیان اینکه «آنچه بدست آوردهام به واسطه دانش خودم بوده است!»، رسماً عدم اعتقادش را نسبت به «زکات» اظهار کرد و از آوردن آن خودداری نمود. او خیال میکرد، اموالی که به او رسیده را خودش مستقلاً بدست آورده و به همین دلیل نتیجه میگرفت که در قبال ضعفا هیچ وظیفه و تعهدی ندارد.
🔻در علوم اجتماعی متعارف به دلیل عدم اعتقاد به ربوبیت الهی و معاد، طبعاً موضوع پراهمیت زکات مورد بحث و بررسی قرار نمیگیرد و به آن اندک توجهی نمیشود. مبنای این علوم، هواپرستی(امانیسم) و به تبع آن اباحهگرایی(لیبرالیسم) است. شبیه طرز فکری که قارون داشت و وی را عاقبت به خیر نکرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 در روایتی، امام صادق (ع) خطاب به یکی از یارانش مفصلاً نشانههای آخرالزمان را برمیشمارد. یکی از آن علامتها این است که اغنیا در طول عمرشان زکات نمیدهند:
▪️ «رَأَيْتَ اَلرَّجُلَ عِنْدَهُ اَلْمَالُ اَلْكَثِيرُ ثُمَّ لَمْ يُزَكِّهِ مُنْذُ مَلَكَهُ»
▪️«[آنگاه که] دیدی مردی مالِ فراوان دارد اما از زمانی که آن مال را دارا شده، زکاتش را نداده است!»
📚اصول کافی، ج۸، ص۴۰.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
مصاحبهی فرضی (شماره ۱)
🔦#زکات_را_نمیشناسیم
🔹سوال: چطور با زکات آشنا شدید؟
🔸پاسخ: توضیح المسائل مرجع تقلیدم را باز کردم و احکام زکاتش را خواندم.
🔹سوال: آیا تا به حال زکات دادهاید؟
🔸پاسخ: خیر، چون من نه کشاورزم و نه باغبان. چوپان هم نیستم. طبق نظر مرجع تقلیدم نباید زکات بدهم. خمس میدهم اما زکات به من واجب نیست.
🔹سوال: وضع مالی شما چگونه است؟
🔸پاسخ: الحمدالله، عالی. در خیابان بهارلو صاحبِ یک فروشگاه بزرگ هستم و یک آپارتمان پنج طبقه هم در شمال تهران دارم.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
مصاحبهی فرضی (شماره ۱) 🔦#زکات_را_نمیشناسیم 🔹سوال: چطور با زکات آشنا شدید؟ 🔸پاسخ: توضیح المسائل مر
(شماره ۱)
#زکات_را_نمیشناسیم
🔰چرا مصاحبهشونده، زکات را نمیشناسد؟
▪️۱. او طبق یک تصور رایج گمان میکند زکات در اصل یک حکم شرعی است لذا برای آگاهی از آن باید به فتوای مرجع تقلید رجوع کرد. در حالی که زکات یک مقولهی پیشادینی است و عرف اصل آن را میفهمد. آنچه در توضیح المسائل آمده صرفاً احکام شرعیِ [دین اسلام] است که به موضوع زکات ارتباط پیدا میکند. برای درک بهتر مسئله میتوان مقولهی ارث را مثال زد. ارث نزد عرفِ مسلمان و غیرمسلمان یعنی ماترکهای که فرد متوفّی آن را در دنیا به جا میگذارد. طبعاً کسی برای شناختن مفهوم ارث، به رساله مجتهد مراجعه نمیکند اما چرا، برای فهمیدن شیوه تقسیم ارث(احکام شرعی) باید در جریان فتوای مجتهد بود.
▪️۲. عقلاً زکات را دارندهی مال فراوان میپردازد زیرا توانایی تأمین احتیاجات خود و خانوادهاش را در طول سال دارد.(اغنیا زکات میدهند) حال قرآن کریم در حکم کلی دین، این افراد را به آوردن زکات امر نموده. شارع، احکام را به گونهای بیان داشته که نتیجتاً زکات فقط بر اغنیا واجب شود. اما به این دلیل که نظام پولی متعارف فعلی معیوب است(پول حامل کالا نیست)، اجرای حکم زکاتِ طلا و نقره ممکن نیست. از طرفی چون امروزه اراضی را به اشتباه در زمره کالا قرار دادهایم دیگر داشتن تاکستان و نخسلتان و مزارع گندم و جو ملاک غنی بودن به شمار نمیرود. لازم به توجه است که در هیچ آیه و روایتی گفته نشده زکات را خدا بر کشاورزان، چوپانان و باغبانان واجب کرده است.
▪️۳. زکات را صاحبان اموال بسیار میپردازند و به تناسب اندازه مال، مقدار زکات افزایش مییابد. طبق نص قرآن کریم، آوردن زکات همانند اقامه نماز برای ما مسلمانان یک واجب تکلیفی است. مخلص کلام این که اغنیا تحت هیچ شرایطی، از پرداخت زکات معاف نیستند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
مصاحبهی فرضی (شماره ۲)
🔦#زکات_را_نمیشناسیم
🔹سوال: آیا زکات به شما واجب میشود؟
🔸پاسخ: بله؛ بخشی از درآمدم از راه کشاورزی است. سالانه حدود یک تن گندم برداشت میکنم.
🔹سوال: چگونه با زکات آشنا شدید؟
🔸پاسخ: زمانی که نوجوان بودم، از پدرم یاد گرفتم. من به خاطر دارم که همیشه پدرم بعد از خرمن، یک کیسه جدا میکرد و میگفت این سهم خداست.
🔹سوال: وضعیت مالی شما چگونه است؟
🔸پاسخ: خدا رو شکر. قبلاً وضعیت بدی داشتیم. الان که بنایی هم میکنم، اوضاعمان کمی بهتر شده است. با این حال هنوز هم از پس تمام هزینههای زندگی برنمیآیم. اجاره منزل را به سختی پرداخت میکنم.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
مصاحبهی فرضی (شماره ۲) 🔦#زکات_را_نمیشناسیم 🔹سوال: آیا زکات به شما واجب میشود؟ 🔸پاسخ: بله؛ بخشی ا
(شماره ۲)
#زکات_را_نمیشناسیم
🔰چرا مصاحبهشونده، زکات را نمیشناسد؟
▪️۱. او به خوبی میداند از نظر شرعی زکات گندم وقتی واجب میشود که به حد نصاب برسد.(این میزان ۳۰۰ صاع یا تقریباً همان ۸۴۷ کیلوگرم است.) اما نمیداند این احکام متناسب با شرایط فعلی وضع نشدهاند. اگر برای سال ۹۹ قیمت گندم را ۳۰۰۰ تومان(!) درنظر بگیریم و او به جای ۱تن، ۲تن (!) گندم برداشت کند؛ درآمد وی ۶ میلیون تومان خواهد بود که حتی اگر از هزینههای زراعت چشمپوشی کنیم(!)، مطمئناً این مبلغ برای داشتن یک «زندگی خوب» کافی نیست.
▪️۲. عمل به این احکام وقتی معنادار است که مالکیت بر اعیان زمین را دال بر مالکیت عرصهی آن ندانیم یعنی داشتن ساختمان، باغ، مزرعه و امثالهم را بر داشتن اصل زمین حمل نکنیم. در واقع زمین به همه تعلق دارد(عمومی است) اما به دلیل تبعیت از احکام توسعهی غرب، امروزه آن را از سنخِ کالا بهشمار میآوریم.(خصوصیانگاری اراضی) پیش از خصوصیسازی زمین، گروهی از اغنیای جامعه(نه همه آنها) دارای مزارع و باغهای وسیع و همچنین دامهای بسیار بودند لذا احکام شرعی مربوطه مبتنی بر آن نظم اجتماعی کاملاً عملیاتی بود. اما اکنون داشتن مزرعه یا باغ را نمیتوان همچون گذشته ملاک غنیبودن افراد دانست و قطعاً عمل به زکاتِ ظاهری، مقصود شارع را محقق نمیکند.
▪️۳. مصاحبهشونده به وضعیت بد معیشتی خود اذعان کرده است. لذا برخلاف تصورش، گرفتن زکات برایش واجب است و نه نپرداختن آن! چنانچه اغنیا زکات خود را میدادند او فقیر محتاج نمیماند و مثل بقیه مردم از «زندگی خوب» بهرهمند میشد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
✍ایمان به مهدویت؛ انگیزه ایجاد جنبش زکات
🖊 #اختصاصی_جنبش
• قصدم این بود نیمه شعبان، یادداشتی بنویسم اما بنا به دلایلی صبر کردم تا چند روزی بُگذرد. وقتی صحبت از «مهدویت» به میان میآید، بیدرنگ یاد چه چیزهایی میافتیم؟ در ذهن من، عموماً موضوعاتی از قبیل مدعیان دروغین، دجال، نشانههای ظهور، عرفانهای انحرافی، عمر طولانی حضرت، تعیین وقت ظهور، ... یهویی صف میبندد! شما چطور؟ میخواهم بگویم آیا سرفصل و مسائل اصلی مهدویت، بایستی این موارد باشد؟ یا شاید بهتر است، سوالم را اینگونه مطرح کنم: آیا به نظر شما گستردگی مفهوم مهدویت به این دسته از موضوعات محدود میشود؟
• جنبش مردمی احیاء زکات، مبتنی بر باور به اندیشه مهدویت، پدید آمده است. مگر آرمان امام مهدی(عج) چیزی غیر از «احیاء زکات» در سراسر دنیا محسوب میشود؟ من فکر میکنم تا وقتی که به ارزش و اهمیت زکات در زندگی اجتماعی واقف نشدیم، نمیتوانیم بگوییم منتظر واقعی ظهور حضرت هستیم. با معرفت به انتظار ایستادن، هنر است و نیازمند ابتکار عمل و حرکت. وگرنه ادا در آوردن کار سادهای است و از عهده هر کس و ناکسی برمیآید.
• «دینداری»، [فقط] به خواندن نماز نافله و دعای ندبه و توسل، تلفظ صحیح قرائت نماز، حجاب و ... نیست. ما باید دنیا را به مطلق قرآن دعوت کنیم.(مأموریت ما جز این نیست.) از یکطرف دشمن میخواهد اراده خودش را به ما تحمیل کند ما هم در رویکرد تهاجمی اراده خودمان را تحمیل میکنیم. «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى...»(آیه۴۶ ،سوره نبأ) من به نوبه خودم، نسبت به فقر و تنگدستی میلیونها انسان روی زمین اعتراض دارم و مقصر اصلی را ثروتمندان شکم پُری میبینم که حق خدا را نپرداختهاند. فقر معیشتی در اسلام، یعنی عدم برخورداری از زندگی مکفی آبرومندانه. من نسبت به این فقر اعتراض دارم و تا لحظه مرگم بنا بر اندیشه مهدویت، در جهت تحقق «زکات» در عالم قدم برمیدارم.
📝یادداشت آقای حمید رجائی از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 سخننگاشت | یکی از کارهای لازمی که در این شرایط باید انجام بگیرد:
👈 #رزمایش_همدلی
🔹امام خامنهای:
عدّهای هستند که در این شرایط حقیقتاً زندگیشان بسختی قابل گذران است، مردمی که توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند. بخصوص که ماه رمضان در پیش است، ماه انفاق و ایثار. چه خوب است که یک رزمایش گستردهای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان.
۹۹/۱/۲۱
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 پیامبر چه کسانی را از مسجد بیرون کرد؟ #مانعین_زکات 🔻🔻🔻 از امام باقر(ع) نقل شده که: «بَیْنَا رَس
🔻شرایط موجود باعث شده، عدّهای به سختی زندگیشان را بگذرانند.
🔰بعضیها میپرسند اگر فقه به طور کامل مبنای اداره اقتصادی_سیاسی مملکت قرار داشت، طرح عمل حکومت در برابر این افراد چه بود؟
💠از آنجایی که خداوند اغنیا را در قبال فقرا مسئول نموده و برای همین به حکومت امر کرده که از اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد؛ دیگر تحت هیچ شرایطی فقرا از داشتن زندگی خوب محروم نبودند. این یعنی اگر امروزه در جامعه فقیر محتاج وجود دارد، دلیلش برمیگردد به کوتاهی اغنیا در ادای حق فقرا.
❌حال سوال اینجاست؛ چرا از اغنیا بابت مسئولیتی که خدا برعهده آنان گذاشته، سوال نمیشود؟ چرا مسئولین کشور موضوع مهم زکات را که تأمین اجتماعی ضعفا است، پیگیری نمیکنند؟ اگر جمهوری ما واقعاً اسلامی است، چرا زکات به عنوان یک بدهی به رسمیت شناخته نشده است؟
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
💠 آیت الله محسن اراکی در درس خارج خود:
🔹از مجموع روایات استفاده میشود که حکومت اسلامی وظیفه دارد سطح معاش طبقه پایین جامعه را آنقدر بالا ببرد که از سطح متوسط جامعه پایینتر نباشد یعنی فقر اجتماعی باید کلاً زدوده شود و کسی که سطحش پایینتر از سطح متوسط باشد نباید در جامعه داشته باشیم و این مصداق بارز عدل اقتصادی است.
🔸در اقتصاد اسلامی پول باید به وسیله طلا و نقره تعیین شود؛ این مسئله یک حکم عقلائی نیست بلکه حکم شرعی است و شارع برای مبادله تجویز نکرده جنسی را که ارزش حقیقی ندارد مبادله شود یا باید طلا و نقره و یا نماینده طلا و نقره در کار باشد.
🔹دولت اسلامی اگر زکات و خمس را از مردم بگیرد، نیازی به مالیات نخواهد بود.
🔸در اسلام چیزی به نام مالیات نداریم بلکه مالیات برگرفته از سیستم غربی و طبق معیارهای آنان است؛ در اسلام زکات داریم و اگر همین زکات رایج شود برکاتی بر جامعه نازل خواهد شد که حد و حصر ندارد.
🔹برخی مدیران ما هنوز در فضای مدیریت غربی و رایج جهان معاصر قرار دارند، ولی اگر ما به سمت مدیریت اسلامی در اقتصاد برویم گرههای اقتصادی کشور باز خواهد شد.
🗓۱۳۹۹/۱/۲۴
#مواضع_علما
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 سخننگاشت | یکی از کارهای لازمی که در این شرایط باید انجام بگیرد: 👈 #رزمایش_همدلی 🔹امام خامنهای:
🔰مواسات جلوهای از جامعهی مهدوی
▪️«بایستی صحنهها و جلوههایی از جامعهی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم، جامعهی مهدوی، جامعهی قسط و عدل است و جامعهی عزّت است، جامعهی علم است، #جامعهی_مواسات و برادری است؛ اینها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقّق ببخشیم.»
۱۳۹۹/۰۱/۲۱
🔹 این بخش از بیانات امام خامنهای در سخنرانی تلویزیونی ایشان به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) حاوی تأکیدی ویژه بر مفهوم «مواسات» بود؛ بهخصوص آنجا که از مردم خواستند ماه رمضان را تبدیل به فرصتی برای «رزمایش گستردهی #مواسات و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان» کنند.
💠 «مواسات»، ترجمان اجتماعی زکاتِ مال و از صحنههای #جامعهی_مهدوی است!
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 قصهی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرتآموز شخصی با نام قارون را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قارونِ خرپولِ بیعقل!
🎥 بخشی از سخنرانی تلویزیونی امام خامنهای در پایان محفل انس با قرآن:
▪️«به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، ... شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگیهای انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید.»
▪️«از این قبیل آیات زیاد داریم که #قواعد_زندگی را معین میکند.»
۱۳۹۹/۲/۶
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat