eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
274 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست #اختصاصی_جنبش 🔰 همان‌طور که قبل
🅾 ادامه پست قبلی👆 🔸👤ادعای شماره۲: با تمسک به برخی از روایات می‌توان زکات مطلقِ «پول» را اثبات نمود. در این دسته از روایات مورد اشاره، به جای عناوینی نظیر «ذهب»(طلا)، «فضه»(نقره)، «دینار» و «درهم» از عناوین مطلق استفاده شده است. همچون «مال»، «ثمن»(قیمت)، «مال صامت»(مال صامت)، «عین المال»(مال محض). لذا این احادیث بر وجوب زکات در هرآنچه به عنوان قیمت محسوب می‌شود، دلالت دارد؛ یعنی این طور برداشت می‌شود که موضوع زکات فراتر از نقدین صدر اسلام بوده و نمی‌توان زکات را منحصر در دینار و درهم بدانیم. 📌پاسخ به ادعای شماره۲: پیرو استدلالی که در پاسخ به ادعای شماره۱ بیان کردیم، این ادعا نیز خود به خود باطل می‌شود. اما صرفاً برای رفع شبهات وارده، به تبیین جزئیات می‌پردازیم. اتفاقاً ظاهر روایات مورد اشاره، زکات [ظاهری] «طلا» و «نقره» را می‌رساند. «عین المال» یا همان «مال محض» طبق تصریح نص مورد نظر، درهم است به طوری که سایر اموال در عرض آن قرار می‌گیرند. «مال صامت» نیز تنها به طلا و نقره اطلاق می‌گردد و نه شیء دیگر. معني این اصطلاح در لسان العرب چنين آمده: ماله صامت و لا ناطقٌ: الصامت، الذهب و الفضة و الناطق: الحيوان الابل و الغنم اَي ليس لَه شيء و في الحديث. علي رقَبته صامت، يعني الذهب و الفضة، خلاف الناطق هو الحيوان (لسان العرب، ج۲). مراد معصوم از «ثمن»، دینار و بالاخص درهم بوده و نمی‌توان اظهار داشت لفظ «قیمت» در این دسته از روایات یک عنوانی است که هم «پول با پایه کالایی» و هم «پول فاقد پایه کالایی» را شامل می‌شود. دلیل ذکر کلمه قیمت در این روایات هم کاملاً واضح است، در واقع از مواردی پرسش صورت می‌گرفت که زکات در آن‌ها واجب نبود برای همین ائمه معصومین در مقام بیان عدم وجوب زکات در آن‌ها و تأکید بر حصر زکات [ظاهری] بر دینار و درهم، به پرسش‌ها پاسخ می‌دادند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔸👤ادعای شماره۳: در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات برای بی‌نیازسازی فقرا کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند به مقدار آن می‌افزود. اگر اعتقاد داشته باشیم که زکات تنها بر دینار و درهم واجب است، باتوجه به این‌که چنین پولی امروز در جوامع وجود ندارد باید برخلاف خواسته شارع، با عدم کفایت عایدی زکات موافق باشیم. 📌پاسخ به ادعای شماره۳: نه لزوماً. اگر فارق از موضوع زکات [ظاهری]، متکی بر حجت علمی و مستدل دریابیم حذف «پایه کالایی طلا و نقره» از پول خطا بوده با اصلاح در نظام پولی، طبعاً مسئله «عدم کفایت عایدی زکات [ظاهری]» هم حل خواهد شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💡نتیجه‌گیری: 🔹در بهترین حالت، جمله‌ی «مطلق پول زکات [ظاهری] دارد» صرفاً یک فرضیه اثبات نشده است. طرفداران این فرضیه، تا به حال موفق نشدند دلایل محکم و قانع‌کننده‌ای برای اثبات ادعاهایشان مطرح کنند. از طرفی دو سوال جانبی هم بی پاسخ مانده: وقتی درهمی وجود ندارد، چگونه می‌توان نصاب پول را محاسبه نمود؟ با لحاظ پدیده جدید تورم آیا مردم، پول امروز را همانند نقدین در طول سال راکد نگه می‌دارند که زکات بر اموال‌شان واجب شود؟ 🔹الحق و الانصاف از فضای کلی روایات، نمی‌توان استنباط کرد که زکات در اصل بر مطلق پول واجب شده است مگر اینکه به توجیه‌تراشی روی بیاوریم که قطع به یقین جواب می‌دهد! به نظر می‌رسد پافشاری بر یک مفروض غیربدیهی موجب شده این افراد مصرّانه راه‌های مختلفی را برای اثبات ادعایشان امتحان کنند و از هیچ تلاشی برای به کرسی نشاندن حرف خود دریغ نورزند:«فقدان پایه کالایی طلا و نقره برای پول امروز کاملاً طبیعی است!» بله؛ چنانچه حذف مبنای کالایی از پول یک رخداد طبیعی و اقتضاء پیشرفت بشری تصور شود، تنها احتمالی که باقی می‌ماند این است که حکم فقهی مشهور اشتباه باشد. لذا قابل درک است که در همه (و شاید هم اغلب) پژوهش‌های این دیدگاه، احتمال اشتباه بودن نظام پولی متعارف اصلاً بررسی نشده! درحالی‌که واکاوی موضوع‌شناسانه پول، ممکن است ما را به پاسخ صحیح مسئله برساند و دیگر احتیاجی نباشد به هر ترتیبی، فرضیه مورد بحث را اثبات کنیم و احیاناً دست به دامن توجیه‌های نابجا بشویم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠 زکات [ظاهری] به «طلا» و «نقره» تعلق گرفته است و نه پول! 🔹منتها طلا و نقره‌ای زکات [ظاهری] دارند که: اولاً پایه کالایی پول باشند؛ ثانیاً به حد نصاب برسند؛ ثالثاً یکسال بر نصاب سپری شود. 💡به زودی نشان می‌دهیم فارق از موضوع زکات، حذف پایه کالایی از پول «اشتباه» و البته «خیانت» بزرگی بود! ❓چرا و چگونه ثروتمندان از پرداخت زکات [ظاهری] معاف شدند؟ بخشی از پاسخ: با حذف پایه کالایی از پول؛ 🔻ثروتمندان جامعه امروز ما چوپان صاحب گله 🐄🐑🐪 و کشاورز گندم و جو 🌾 نیستند! ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست #اختصاصی_جنبش 🔰 همان‌طور که قبل
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش دوم 🔰شرح مختصر فرضیه‌ی «تعمیم زکات» • تنها و تنها عنوان زکات از ناحیه خداوند تشریع شده است و تعیین مقدار، نصاب‌ها، ضوابط و موارد مشمول آن تماماً بر عهده حاکم و مقام ولایت قرار دارد؛ لذا حاکمِ به حق، می‌تواند بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود، کلیه احکام زکات را تغییر و توسعه دهد.(با این اوصاف منعی برای اخذ زکات از پول‌های امروزی وجود ندارد.) • زکات به عنوان یک واجب مالی پراهمیت، نمی‌تواند مخصوص اموال معینی باشد و این حق حکومت اسلامی است، که زکات را بر هر کالایی که مصلحت بداند طبق ضرورت‌های خاصی وضع کند. همچنین حاکمیت مجاز است، نصاب‌ها و مقدارهای زکات را بنا بر اقتضائات زمانی_مکانی به صلاحدید خود دگرگون سازد؛ به بیان کلی حکومت می‌تواند منابع زکات را دهد. اطلاقات و عمومات قرآن، همچون آیات «... خذ من اموالهم صدقه ...»(توبه؛ ۱۰۳)، «... آتواالزکاة ... »(بقره؛ ۱۱۰)، «... انفقوا ...»(بقره؛ ۱۹۵) و ... تقویت‌کننده و موید نگاه ماست. این آیات نشان می‌دهد که در اصل زکات بر همه اموال واجب است.(در همین راستا، حاکم مصداقاً منابع را مشخص می‌نماید.) در بسیاری از آیات قرآن، زکات هم ردیف نماز ذکر گردیده و در نظام مالی اسلامی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت این واجب دین، یکی از منابع اصلی تأمین مالی در اسلام است. • از آن‌جایی که انگیزه وجوب زکات، برآوردن نیاز فقرا می‌باشد و از طرفی این نیازها در زمان‌ها و مکان‌ها و شرایط گوناگون فرق می‌کند می‌توان نتیجه گرفت که حاکم عهده‌دار مشخص نمودن منابع زکات است. طبعاً حاکمیت با درنظرگرفتن موقعیت و نیاز محرومان، تا حد بسندگی بر اموال مختلفی زکات می بندد. فسلفه تشریع زکات، رفع نیاز فقرا است و در این راستا مسئولیت بزرگ حاکم ایجاب می‌نماید، مقدار بودجه لازم برای دستیابی به هدف مورد نظر تغییرپذیر باشد. به همین جهت، پذیرفتن تعمیم منابع زکات اجتناب ناپذیر است. • مطابق برخی احادیث، حضرت علی(ع) در دوران زمامداری، افزون بر موارد نه گانه بر اسب‌ها نیز زکات بست. روشن است که اگر احکام زکات دگرگون‌ناپذیر به شمار می‌رفت، اضافه کردن چیز دیگری بر آنها جایز نبود. پیامبر(ص) در صدر اسلام به خاطر ضعف بنیه مالی مسلمانان و شرایط ویژه روزگار و سرزمین، نه چیز را در قلمروی زکات قرار دادند ولی در زمان زمامداری حضرت امیر، که از سویی نیازمندی‌های عمومی افزایش یافته بود و از طرفی در سرزمین عراق، بر خلاف حجاز اسب به وفور وجود داشت لذا وی در جایگاه حاکم اسلامی اسب را در کنار نه مورد دیگر قرار داد و قانون زکات را بر آن جاری ساخت. همچنین روایات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ائمه معصومین دائره متعلقات زکات را گسترش دادند به طوری که تمامی دانه‌هایی قابل پیمانه نظیر برنج، عدس، ذرت و ... و همچنین مال التجاره را دربرمیگیرد. تعلق زکات بر این موارد می‌تواند نظریه تعمیم منابع زکات را تقویت کند. • با ملاحظه پیشرفت شگرف بشری و تنوع تولیدات و جایگزینی پول امروز به جای دینار و درهم، باید اجناس مشمول زکات نیز به موازات مقتضیات زمانه تعمیم و توسعه پیدا کند. زیرا عقلاً نمی‌توان پذیرفت بر چوپانی که مثلاً چهل گوسفند دارد زکات واجب باشد اما بر آنان که گاوداری های وسیع و گسترده‌ای دارند که تولید آن‌ها به مراتب بیشتر است، هیچ زکاتی واجب نباشد. حتی چنین تبعیض ناروای آشکاری بین تولیدکنندگان محصولات مختلف نیز پذیرفتنی نیست. به علاوه این‌که پول امروز مبنای کالایی ندارد، حال اجازه داریم زکات را تعطیل کنیم؟ لذا عقل حکم می کند، حاکمیت را عهده‌دار تعیین منابع زکات بدانیم تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم. 🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇 ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش دوم #اختصاصی_جنبش 🔰شرح مختصر فرضیه‌ی
🅾️ ادامه پست قبلی👆 🔰 نقد مختصر فرضیه‌ی «تعمیم زکات» • قبل از هر چیز باید بدانیم، غالباً فرضیه تعمیم زکات، چه از سوی موافقان و چه از سوی مخالفان به درستی معرفی نمی‌شود. دلیلش بازمی‌گردد به خلط دو نزاع متفاوت در مسئله زکات. در واقع پذیرش و یا عدم پذیرش حصر زکات [ظاهری] بر اقلام نه گانه هیچ ربطی به موافقت یا مخالفت با فرضیه تعمیم منابع زکات ندارد. به عبارتی می‌توان دامنه متعلقات زکات را بیش از ۹ مورد دانست، اما در عین حال به فرضیه تعمیم باور نداشت. متأسفانه عده‌ای از قائلین به حصر بر موارد ۹گانه، تمامی مخالفین خود را طرفدار فرضیه تعمیم خطاب می‌کنند و از آن سو بعضی از قائلین فرضیه تعمیم، وانمود می‌کنند که تنها منتقد «نظریه حصر» هستند! مثلاً گفته شده «ابن جنید اسکافی»، «یونس بن عبدالرحمن» از راویان و فقیهان بزرگ و از اصحاب امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) به فرضیه تعمیم معتقد بودند، در حالی که افراد نامبرده تنها متعلقات زکات [ظاهری] را فراتر از ۹مورد می‌دانستند.(فرضیه تعمیم منابع زکات توسط محققان متأخر برای اولین بار مطرح شد.) پس ما در این بخش اصلاً در مقام نقد یا پذیرش نظریه حصر بر موارد ۹گانه نیستیم، گرچه در جای خود موضوع بسیار مهمی است و تحقیق جدی و اجتهاد فقها را می‌طلبد. • شاید مهمترین نقد وارده این باشد که زکات مال در این فرضیه، منحصراً به زکات مصطلح فقهی شناخته می‌شود. در حالی که زکات در استعمالات قرآنی مطلق انفاقات مالی را دربرمیگیرد.(هر چیزی زکاتی دارد و زکات مال، بخشش از آن است.) «جنبه‌ی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظام‌ساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعه‌ی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیل‌الله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظام‌ساز است.»( بیانات آقا، ۱۳۹۴/۰۱/۰۱) در احادیث نیز بین زکات ظاهری (زکات مصطلح فقهی) و زکات باطنی تفکیک شده است. بنابراین زکات در معنای اعم، به هیج وجه از شئونات حکومت اسلامی نیست. تشریع زکات در مدینه بوده اما زکات در آیات مکی نیز وجود دارد. • حتی یک روایت ضعیف هم برای تأیید ادعای اصلی فرضیه تعمیم زکات یافت نمی‌شود، از طرفی احتمال آن نیز مردود است. از زمان پیامبر اکرم(ص) تا آغاز غیبت کبری امام عصر(عج) هیچ‌یک از نصاب‌های پیچیده و مقادیر زکات عوض نشده و در مورد جواز تغییر آن هم هیچ روایتی(ولو ضعیف السند) به ما نرسیده است. همچنین دلیلی ندارد احکام زکات در آیات قرآن ذکر شود همان‌طور که احکام تفصیلی نماز در قرآن کریم نیامده لذا در رابطه با احکام باید به روایات رجوع کنیم. فرضیه‌ی تعمیم منابع زکات را حتی نمی‌شود به عنوان یک احتمال قوی مورد توجه قرار داد، چرا که شواهد و قرائن بسیاری وجود دارد مبنی بر این‌که احکام زکات از جانب خداوند تشریع شده و جزء تصمیمات اقتضائی حاکم به حق نیست.(به عنوان شاهد مثال در روایتی امام صادق(ع) می‌فرمایند که « .. خداوند عزوجل از اموال اغنیاء ۲۵ [از هر هزارتا] را به عنوان زکات خارج کرد .. ») باید توجه داشت، زکات یک عمل عبادی است و همانند مالیات به طور استقلالی از جانب حاکم وضع نمی‌شود.(احترام اموال؟!) استناد به مقتضیات زمانی و مکانی نیز اعتباری ندارد چرا که در نحوه محاسبه زکات دخیل نیستند.(آیا می‌توان بدون هیچ دلیل متقنی با آسودگی خاطر مدعی بود تعداد رکعات نماز بسته به اینکه تا چه حد جامعه در معرض گناه است تغییر می‌کند؟!!) • علت پرتکرار بودن گزاره «لو علم انّ ذلک لا یسعهم لزادهم» و یا عباراتی با همین مضمون، در احادیث چیست؟ شبهه عدم کفایت عایدی زکات، سابقه دیرینه دارد وائمه معصومین در مقام پاسخگویی به همین شبهه چنین جوابی را می‌دادند. لذا بودجه زکات برای همه زمان‌ها کافی است در صورتی که تمام ثروتمندان، حقوقی که در اموالشان است را پرداخت کنند. • چنانچه زکات را در شمار اعمال عبادی و توقیفی قرار دهیم، نمی‌توان با ادله به ظاهر عقلی در آن دخل و تصرف داشت و آن را کم و زیاد نمود. بنابراین در این‌که چرا دام سائمه زکات دارد و دام معلوفه ندارد، برمی‌گردد به حکمت خداوند. از طرفی منطقی نیست که تنها به حکم زکات تردید کنیم و نسبت به وضعیت پول امروز کاملاً خوشبینانه بنگریم. چون ممکن است حذف پایه کالایی، دلیل تعطیلی زکات باشد و نه اصرار بر حکم مشهور. • به طور کلی فرضیه تعمیم، مطلق احکام زکات را زیر سوال می‌برد، همان احکام پیچیده‌ای که از دل روایات معصومین بدست آمده است. چه کسی می‌تواند مسئولیت پیامدهای سنگین چنین اعتقادی را قبول کند؟ عقلاً نمی‌توان با تمسک به ادعاهایی که قابل اثبات نیستند، احکام زکات را کنار گذاشت اما با وجود دلایل واضح و فراوان، می‌توان فرضیه تعمیم از اساس باطل دانست. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ راکعونَ(مائده-۵۵) (ع) ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat 👈
جنبش مردمی احیای زکات
💠 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصلاةَ وَيُؤْتُ
طبق نقلی، بیست و چهارم ذی الحجه روزی بوده که آیه ولایت، نازل شد. همان روزی که خداوند ولایت امیرالمومنین را با زکات دادنش در حال رکوع، معرفی کرد.
جنبش مردمی احیای زکات
نحوه محاسبه 📲 زکات [ظاهری] پول ➖➖➖➖➖➖➖➖ زکات «درهم»🌑: • تا قبل از ۲۰۰ درهم، زکاتی [از نوع زکات ظاه
#زکات_مبنای_کالایی_پول نکته: مراد از اصطلاح «مال صامت» در حدیث، طلا و نقره می‌باشد.(رجوع شود به لسان العرب جلد دوم) 💡کارکرد شایسته زکات، به تأمین مستقیم ضعفا محدود نمی‌شود؛ زکات [ظاهری] پول به عنوان یک #عامل_بازدارنده در نسبت با معضل راکد نگاه داشتن پول، ایفای نقش نموده که با تسریع گردش پول به طرز موثری موجبات «قوام معیشت» و «تعالی جامعه» را فراهم می‌آورد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
شهید آوینی: «کسانی که مأمور به تحول در عصر خویش‌اند، اگر از قواعد عصر خودشان تبعیت کنند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد.» ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
هدایت شده از اندیشکده حضور
📝 بیانیه اندیشکده حضور مشهد 🔖 قسمت اول بسم الله الرحمن الرحیم 1️⃣ ، به عنوان عظیم‌ترین قرن اخیر، دریچه‌ای را پیش روی جهانیان گشود تا واقعیت را دقیق‌تر و واضح‌تر ببینند و آگاهانه‌تر در راه تبعیت از آن یا مخالفت با آن قدم بردارند. انقلابی که افق دید بشر را از سطح مادیت و حیوانیت حاکم بر دنیا فراتر برد، حقیقت انسان را به او نشان داد و را چنان رشد داد تا توانایی و ظرفیت آن را بیابد که زیباترین جلوه‌های ممکن را به نظاره بنشیند. انقلاب اسلامی، پدیده‌ای بود که نظم جهانی را دگرگون ساخت، غیب را به شهود آورد و مانند برقی در آسمان درخشید و چشم همگان را به خود خیره کرد؛ چنان که در کلام معمار یگانه آن، ، به درستی انفجار نور نام گرفت. انقلابی که خواب را از چشم شب‌گرفتگان ربود و دعوت آسمانی صاحب دین را، این بار از زمین برآورد؛ «ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ». ﴿روم، ۲۵﴾ امروز، افزون بر چهل سال از عمر این انقلاب گذشته است. انقلابی که خود، ادامه الهی و ائمه معصومین ع، و میراث‌دار حرکت دنباله‌دار و عظیم جبهه حق بوده و به بیانی عمری به درازای تاریخ بشر دارد؛ و چهل سالی که با تمام فراز و فرودش به منزله یک گام بوده است و اکنون، این حقیقت، چنان موجودی زنده، با اراده‌ای تمام به حیات و حرکت خود ادامه می‌دهد و به تعبیر رهبر حکیم آن، ، آماده برداشتن گام دوم خود است. بنابراین، انقلاب تمام نشده و همچنان استمرار خواهد داشت... 2️⃣ انسان ضرورتاً اجتماعی و بنابر حکم فطرت، کمال‌گرا است؛ بنابراین کمال او هم کمال اجتماعی خواهد بود و اساساً هر حرکت اجتماعی، با وجود اختلاف در مصادیق، در جهت دست‌یابی به همان کمال می‌باشد. هدف از ، به عنوان انقلابی دینی، تکامل جامعه انسانی بوده و آن را مشخصاً در حصول استخلاف اجتماعی و تحقق جامعه توحیدی می‌داند. جامعه‌ای فراگیر، جهانی و موحد؛ در قامت ... مقدمات وصول به این هدف، جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و دولت‌چینی است که اراده جمعی یعنی عزم عمومی و همت نخبگانی را می‌طلبد. در یک کلام، باید برای آن قیام کرد... 3️⃣ در عصر جدید، تصمیم‌سازی جنبه عمومی یافته و از انحصار حکومت‌ها خارج شده است. در کشورهای مختلف دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران، مراکز و مؤسسات گوناگونی در حال فعالیت در حوزه و هستند. همچنین تربیت تصمیم‌سازان و متخصصان نهادسازی، هم‌پایه با تربیت مدیران و حتی بیش‌تر از آن، به عنوان امری ضروری و کلیدی تلقی می‌گردد. در چنین فضایی و با نگاه به چنان هدفی، لازم است هیئت‌هایی اندیشه‌ورز، با تسلط و تخصص علمی و عملی، و نیز با روی‌کردی انقلابی و روحیه‌ای جهادی وارد میدان شوند و نقش خود را در ساخت این بنای انسانی ایفاء نمایند. مهم‌ترین وظایفی که چنین مجموعه‌هایی بر عهده دارند، عبارت‌اند از نظریه‌پردازی، راه‌بُردنگاری، برنامه‌نویسی و گفتمان‌سازی. 4️⃣ در دهه‌ پنجم عمر خود، قدم به می‌گذارد. همان‌طور که قرن بیستم قرن امام خمینی بود، بدون شک قرن بیست‌و‌یکم قرن امام خامنه‌ای است. پروژه‌ قرن جدید اسلام، یعنی تشکیل تمدن نوین اسلامی، ان‌شاءالله تا سال ۱۴۴۴ هجری شمسی محقق خواهد شد. تحقق این پروژه به دو امر بستگی دارد؛ * طرح جامع قرن جدید اسلام، در قالب رؤیای ایرانی اسلامی * سنجه‌های تمدنی بومی، برگرفته از قواعد حِکمی و فقهی اعتقاد صریح ما این است که صاحبان قرن جدید و مجریان طرح‌های استراتژیک تمدن آینده، هستند؛ همانان که با تمام وجود و دارایی خود، در میدان جهاد حاضر اند و در آستانه قرن جدید اسلام، چشم‌انداز و افق پروژه قرن جدید را می‌جویند. بنابراین قرن جدید، قرن حضور است... ادامه دارد... 🏠 اندیشکده حضور 📡 @Andishkadeh_Hozour
هدایت شده از اندیشکده حضور
📝 بیانیه اندیشکده حضور مشهد 🔖 قسمت دوم 5️⃣ و اما اینک حضور... حقیقت هستی در حضور احدیت معنا می‌یابد و عوالم وجود، امتداد محضر او تعریف می‌گردد. تکامل انسان، تنها با اتفاق می‌افتد و حیات فقط در پرتو محقق می‌شود و البته آن‌چه این درک و حفظ را رقم می‌زند، چیزی جز عمل به شریعت نیست. حکمت زندگی، است و زندگی، لبیک به دعوت خدا و رسول، در عبور از مسیر اعتباریات برای ماندنِ جاودان و بقاء ابدی؛ که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّـهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ...». ﴿انفال، ۲۴﴾ ، یکی از این مراکز و مجموعه‌ای متشکل از همین جوانان انقلابی است که همزمان با عید ولایت، عید غدیر خم، فعالیت خود را از جوار حریم رضوی ع و با محوریت استان ، خصوصاً شهرستان مشهد، رسماً آغاز نموده است و به عنوان "مرکز مطالعات و راهبری خراسان رضوی"، چهار محور کلی زیر را دنبال خواهد کرد: ۱- تبیین و تولید محتوای علمی افق قرن جدید ۲- تربیت و تأدیب نیروی انسانی متناسب با آن ۳- تهیه طرح‌های راه‌بُردی مبتنی بر قواعد و دکترین‌های بومی ۴- تلاش برای گفتمان‌سازی ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و هریک از روندها، نظامات و طرح‌های مذکور در نگاهی کلان، آن‌چه در اندیشکده حضور، مطلوب ما خواهد بود است؛ یعنی تلاش برای صحنه‌گردانی هرچه بیش‌تر دین و حاکمیت هرچه تمام‌تر آن در عرصه زندگی؛ چرا که در محضر خداوند، جایی برای غیر نیست... «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّـهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ». ﴿توبه، ۱۰۵﴾ 🔗 همراهانِ اندیشکده در این مسیر، می‌توانند از طریق آی‌دی مدیر کانال با ما در تماس باشند 🏠 اندیشکده حضور 📡 @Andishkadeh_Hozour
هوالحکیم • این جنبش، یک تشکل کاملاً خودجوش و مردمی است که با هدف تحقق احیاء زکات در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۵ اعلام موجودیت نمود. اصولاً جنبش مردمی، گروهی از دل مردم هستند که براساس دغدغه‌ای مشترک، درصدد اصلاح وضع موجود می‌باشند؛ لذا علیه نابسامانی‌های مدنظرشان قیام می‌کنند تا خواسته‌هایشان محقق شود. همان‌طور که می‌دانید، هم‌اکنون شاهد اوضاع نابسامان معیشتی در کشور هستیم و با معضلات اجتماعی گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنیم که در شأن ملت عزیز ایران نیست. • در همین شرایط نگران‌کننده، از نظر نظامی به قدری جلو افتادیم که گردن‌کشان زورگو در جهان را به زانو درآوردیم و حتی از مرحله بازدارندگی هم عبور نمودیم. آیا نمی‌شود همان‌گونه که در حوزه دفاعی به چنین اقتداری رسیدیم، وضع اقتصاد کشور را از این حالت اسف‌بار خارج کنیم؟ آیا ممکن نیست همان‌طور که جامعه مسلمان را در عرصه قدرت نظامی در برابر کفار مستکبر به اوج عزتمندی رساندیم و به موفقیت‌های چشمگیری نائل آمدیم، بر مشکلات فراوان اجتماعی و فرهنگی هم غلبه کنیم؟ ❓چرا نتوانستیم؟ • ما معتقدیم تا وقتی نحوه اداره جامعه همان مدل متعارف تقلیدی باشد و احکام اجتماعی دین را که تا به حال کنار گذشته شده، در ساحت حکومت‌داری پیاده نکنیم، وضع اقتصاد و فرهنگ‌مان به همین شکل باقی خواهد ماند. مگر اسلام به مثابه برنامه جامع و کامل زندگی برای جامعه، الگوی معیشت تعریف ننموده که به الگوهای متداول دنیا چشم دوخته‌ایم؟ فراموش نکنیم که هدف از انقلاب اسلامی این نبود که صرفاً افراد دارای مناصب حکومتی جابه‌جا شوند، بلکه قرار بود مدل اداره جامعه هم کاملاً تغییر کند و احکام اسلامی تحقق یابد. از این رو، ما باید به دنبال تحول گسترده در مناسبت‌های حکومتی می‌بودیم و با توجه به آرمان‌ها در شیوه حکمرانی، نهادها و ساختارها بازنگری می‌کردیم. متأسفانه این اتفاق نیفتاد. جریان انقلابی به دلایل مختلف از این صحنه غافل شد، و به میدان نیامد، عده‌ای فضا را خالی دیدند و برنامه‌های سکولار مدنظر خودشان را پیاده کردند که با آرمان‌های ما سازگاری نداشت. • مایه شگفتی است که با وجود برنامه اساسی و مفصل اسلام برای حکومت‌داری، به نسخه‌های غربی رو آورده‌ایم و به این وضع راضی شدیم. مگر بنا داشتیم حکومت ما، حکومت متعارف باشد؟ آیا مشکلات ما به این برنمی‌گردد که عمده مسئولان فعلی کشور، الگوهای غربی را کارآمدتر از هر برنامه‌ای می بینند و به احکام الهی که ممتازترین راه حل‌ها هستند، باور و اعتماد ندارند؟ چطور مکتب شهادت، کارآمدی فوق‌العاده خود را در دفاع از نوامیس نشان می‌دهد اما اتکا به راه حل‌های ممتاز اسلام در صحنه اقتصادی_اجتماعی، چاره‌ساز نباشد؟ لذا با اجرای مناسبات اسلامی که تا به امروز در صحنه جامعه محقق نشدند، قادر خواهیم بود وضعیت اقتصاد و فرهنگ جامعه را به سطحی ارتقا دهیم که کشور ما لائق آن است. به نظر می‌رسد که باید در این راه قیام کنیم و در همین راستا با بهره‌مندی از کلان‌نگری، همه جانبه‌نگری و آینده‌نگری، طرحی نو دراندازیم. مردم ما حق دارند، طعم تجربه اقتصاداسلامی را بچشند و دستاوردهای آن را از نزدیک لمس کنند. 🔻مفهوم «دین‌داری»! • ما براین باوریم؛ «دین‌داری» [فقط] به خواندن نماز نافله، دعای ندبه و توسل، تلفظ صحیح قرائت نماز، حجاب و ... خلاصه نمی‌شود. هرچند هستند بسیاری که تشیّع را در عمل به انجام سفرهای زیارتی و شرکت در مراسم عزاداری محدود می‌دانند و از نظر اینان متدین را کسی می‌گویند که محاسن داشته باشد، تسبیح بر دست بگیرد، نمازش را اول وقت بخواند و همراهش نوافل آن را به جا بیاورد، در محافل برگزاری دعا و اعیاد و عزاداری‌های دینی شرکت کند. طبعاً چنین قرائتی از دین، با موازین اسلام ناب محمدی سازگاری ندارد. اگر به فقر میلیون‌ها انسان روی زمین اعتراض نکردیم و مقصر را ثروتمندان شکم پری ندیدیم که حق خدا را نپرداخته‌اند، باید به مسلمانی خودمان شک کنیم. یک متدین واقعی به دنبال تحقق «عدالت اجتماعی» است و برای «اقامه قسط» قدم برمی‌دارد. 🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆 📄فهرست مطالبات جنبش: ✅بی‌نیازسازی فقرا؛ • با توجه به اینکه «کفایت معاش» حق همگانی است و همه جامعه باید از آن برخوردار باشند، در این راستا حاکمیت وظیفه دارد، فقرای جامعه را شناسایی کرده و با پرداخت مستقیم از بودجه‌های حکومتی، وضعیت معاش آن‌ها را به حدکفایت برساند به طوری که هیچ محتاجی باقی نماند. لازم به ذکر است از نظر دین مبین اسلام، این وظیفه به لحاظ اولویت در صدر سلسله مسئولیت‌های حکومتی قرار دارد. یکی از منابع مهمی که حکومت برای بی‌نیازسازی فقرا به کار می‌گیرد، «زکات» می‌باشد. بنا بر دستور الهی «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً ... »، حاکمیت می‌بایست از اموال قشر ثروتمند جامعه، زکات بگیرد تا بتواند معیشت فقرا را تأمین کند. اگر این سیاست عملی شود، در سایه نظام تأمین اجتماعی اسلامی، فقر معیشتی تدریجاً ریشه‌کن خواهد شد. ❎حذف نظام تأمین اجتماعی متعارف؛ • از طرفی در مدل حکمرانی اسلامی جایی برای نظام تأمین اجتماعی متعارف غربی وجود ندارد. در این راستا پس از مبنا قرارگرفتن الگوی اسلامی بی‌نیازسازی فقرا در حکومت، لازم است سازمان تأمین اجتماعی منحل شود. همچنین تحقق آنچه ما مدنظر داریم ملازم است با کنارگذاشتن راه حل‌های متداول و مضری نظیر «بیمه بیکاری»، «بیمه بازنشستگی» و «تعیین حداقل دستمزد»، «وام‌های کم‌بهره توانمندسازی» ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅تأسیس نظام مالیه حکومتی اسلامی؛ • هر چند بین اندیشه‌ها و مکاتب مختلف، تفاوت‌هایی در طرح‌ریزی زندگی بشر وجود دارد. اما با این حال نیاز به حکومت غالباً امری مشترک تلقی می‌گردد. یکی از لوازم برپانمودن آن، نیاز به بودجه مالی است. چطور ممکن است، عده‌ای حق و شایستگی حکومت بر مردم را داشته باشند، اما منابع مالی لازم برای حکمرانی از جانب خداوند تعریف و درنظر گرفته نشود؟ با بررسی آیات قرآن کریم و روایات، می‌توان به ساختار منابع مالی حکومت اسلامی دست یافت. اسلام برای حکومت، ساختار منابع مالی دقیق و منحصر به فردی تعریف کرده که مشتمل بر سه بخش «بیت المال»(خراج و جزیه)، «صدقه حکومتی»(خمس، زکات مصطلح مال، زکات فطره) و «انفال» می‌باشد. حاکمیت می‌تواند با این منابع، به خوبی جامعه را اداره کند. ❎کنار گذاشتن مالیات؛ • «مالیات» مدل حکمرانی متعارف است و در برنامه اسلام، به دلیل تأکید شارع مقدس بر اصل مهم احترام اموال چنین چیزی وجود ندارد. مالیات نه تنها فاقد وجهه شرعی است، بلکه در زمره غصب قرار گرفته و نقطه مقابل برنامه اسلام برای حکمرانی محسوب می‌شود. همزمان با راه‌اندازی نظام مالیه حکومتی اسلامی، می‌بایست سازمان مالیاتی کشور منحل گردد و دو قانون مالیاتی کشور حذف شوند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅احیاء نظام پولی درهم و دینار؛ • «درهم» که به میزان ۰/۷ مثقال شرعی دارای مبنای کالایی نقره است، پول نخست (نقد اول) اسلام به حساب می‌آید و بدون آن، عملاً اندازه‌گیری مقدار دیه و همچنین تعیین نصاب زکات ممکن نیست. همچنین به استناد دلایل علمی، «دینار» حامل یک مثقال طلا مبنای کالایی است و پول دوم(نقد ثانی) دین محسوب می‌شود.(درهم اصل است و دینار فرع بر درهم) در نظام پولی نوین اسلامی، اعتبار پول «مبنای کالایی» دارد و این اعتبار از ناحیه حکومت منتشر می‌شود. از طرفی افراد جامعه به جای اینکه در بانک‌ها حساب پولی داشته باشند، نزد حاکمیت حساب دارند./ مادامی که پول مبنای کالایی طلا و نقره نداشته باشد، عایدی کل زکات [ظاهری] کفایت رفع نیاز فقرا را نخواهد کرد. همچنین نباید نادیده گرفت که کارکرد شایسته زکات، به این موضوع محدود نمی‌شود؛ زکات [ظاهری] پول به عنوان یک عامل بازدارنده در نسبت با معضل راکد نگاه داشتن پول، ایفای نقش نموده که با تسریع گردش پول به طرز موثری موجبات «قوام معیشت» و «تعالی جامعه» را فراهم می‌آورد. ❎حذف نظام پولی بانکداری؛ • شاید سال‌ها زمان بُگذرد تا ماهیت نظام بانکی و ابعاد سبک کنونی بانکداری، شناخته شود. هنوز اکثریت قریب به اتفاق عامه مردم و حتی نخبگان جامعه گمان می‌کنند بانک نهاد «واسطه وجوه» می‌باشد و سبک یا عملکرد آن به ربوی و بدون ربا تقسیم‌بندی می‌شود. عدم فهم این حقیقت بسیار مهم که بانکداری، «رباخواری سازمان‌یافته» است و سبک امروز آن «خلق پول از هیچ» می‌باشد، موجب شده تا اهمیت موضوع بانکداری نیز ناشناخته باقی بماند. فارق از دو مشکل ربا (اساس بانکداری) و خلق پول (سبک بانکداری)، با چالش دیگری هم مواجه هستیم که دست کمی از مفاسد یاد شده ندارد. بانک‌ها در دوره فعلی، حکومت‌گری هم می‌کنند! علی‌رغم تصور رایج، این بانک مرکزی نیست که پول را منتشر می‌کند، بلکه در واقعیت، مطلق پول‌ها توسط بانک‌های تجاری(اعم از خصوصی و دولتی) رقم می‌خورد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat