#پرسش_پاسخ
#بی_مسئولیتی
⁉️پرسش از شما
سلام علیکم. وقتی نوجوان را به خاطر بی مسئولیتیاش از چیزی که دوست دارد محروم میکنیم؛ مثل دیدن سریال مورد علاقه اش، او لج میکند که باید ببینم. در این صورت چه برخوردی کنیم؟!
✅ پاسخ از ما
❗️تکنیک محروم سازی درباره کودک خوب جواب میدهد اما به عنوان یک راهکار مفید در مقابل نوجوان پاسخگو نمیدهد.
با انجام این تکنیک برای نوجوان، تبدیل به جنگ قدرت میشود که چون مامان زورش میرسد تلویزیون را خاموش میکند یا بابا از بزرگتر بودن خودش سوء استفاده میکند و زور میگوید.
❇️ نوجوان باید با پیامد رفتار خودش آشنا و مواجه شود؛ مثلا اگر گفتید برو نون بخر و او نرفته، به بابا زنگ بزنید و بگویید: داری میای به حساب امیرحسین دوتا نون بسته ای بگیر. وقتی هم که فرزند اعتراض کرد، بگویید: اگر نون سنگک گرفته بودی سه تومن بود، حالا که نرفتی، بابا بسته ای میگیره پنج تومن و دو تومنش از حساب ماهیانه تو کم میشه.
یا راهکار دیگر اینکه مادر نسبت به اشتباه فرزند سرسنگین میشود و کمی تحویلش نمیگیرید.
این همان مواجه شدن با پیامد رفتارش است و وقتی که علت رفتار شما را پرسید، میگویید: چون از دست تو ناراحت هستم، چرا سر من داد زدی؟ من خیلی منطقی از تو خواستم که اتاقت رو مرتب کنی!
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
همنو | همراهان نوجوان
#تربیتی #هویت ♨️عوارض شک و ابهام در بحران هویت 📌هویت منفی: در این صورت نوجوان نقش و وظایفی که خا
#تربیتی
#هویت
👥مشاوره گروهی نیز به شناخت هویت و توجه به علایق و کسب مهارتها مخصوصا ارتباطات اجتماعی به نوجوانان کمک می کند.
نوجوانان در مشاوره گروهی فرا می گیرند که:
🔺-همسالان آنان نیز مشکلاتی دارند.
🔺- علیرغم اشتباهاتی که دارند اعضای گروه آنها را میپذیرند.
🔺- قادر به درک دیگران هستند.
🔺- میتوانند به دیگران اعتماد کنند.
🔺- وقتی احساسات خود را بیان کنند خود را بهتر میشناسند.
❗️با تبادل نظر در مشاوره گروهی، افراد گروه هویت خود را درک می کنند و به ارزش خویشتن پی میبرند و اهداف قابل وصولی را دنبال میکنند و مهارت های اجتماعی را رشد میدهند.
📌 باید دانست که در فرهنگ هر جامعهای، هویتهای متعددی وجود دارد. نوجوانان میتوانند نقشهای مختلفی را تجربه کنند، آنها را کاملا بیازمایند، برگزینند و دوست بدارند.
❇️ کسانی که در نوجوانی با هویتهای متعارض درست روبرو میشوند، به احساس جدیدی از خود دست پیدا میکنند که هم تقویت کننده و نشاط آور است و هم قابل قبول.
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#تربیتی
#هویت
♨️نوجوان گمگشته
🔺نوجوانی که در حل بحران هویت ناموفق است، احساس گمگشتگی و رنج میکند. اریکسون این حالت را گمگشتگی یا سرگردانی نقش مینامد. در این حالت فرد ممکن است از همسالان و خانوادهاش منزوی شود یا هویت خود را در هویت جمع گم کند.
⭕️ تعداد زیادی از کارهای غیرعادی نوجوانان ممکن است به دلیل سرگردانی نقش باشد؛ نوجوانی که از خانه فرار میکند، از مدرسه میگریزد، شغل خود را ترک میکند، تمام شب را بیرون به سر میبرد یا رفتارهای غیرعادی بروز میدهد از این قبیل است.
📌قبل از انتشار عقاید اریکسون در بین عموم، این نوجوانان بزهکار نامیده میشدند؛ اما بر اثر نوشتهها و تحلیلهای وی، اکنون به مشکلات این نوجوانان، با دیدی مثبت نگریسته میشود.
نه تنها کسانی که از خانه فرار میکنند، از مدرسه میگریزند و یا شغلشان را ترک میکنند با بحران هویت درگیرند، بلکه همه نوجوانان، بحران هویت مشابهی را از سر میگذرانند. نهایت تفاوت این است که بعضی میتوانند آن را آسانتر حل کنند.
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#معرفی_کتاب
📙 کتاب "آموزش های قبل از بلوغ برای دختران"
✍نویسنده: جسیکا گیلولی
مترجم: فریبا جعفری نمینی
توضیح درباره کتاب:
شاید تا زمانی که علائم بلوغ در فرزندتان ظاهر نشده است باور اینکه بخواهید با فرزندتان در این باره صحبت کنید سخت باشد اما باید بدانید اگر دختر شما ۸ تا ۱۰ سال دارد روند بلوغ را آغاز کرده است و شروع به بالغ شده کرده است و ..
لینک خرید کتاب:
https://b2n.ir/588216
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
همنو | همراهان نوجوان
#تربیتی #هویت ♨️نوجوان گمگشته 🔺نوجوانی که در حل بحران هویت ناموفق است، احساس گمگشتگی و رنج میک
#تربیتی
#هویت
📌نوجوانان میخواهند آزادانه برای خود تصمیم بگیرند، تصمیم در مورد موضوعاتی چون انتخاب شغل، ورود به دانشگاه یا ارتش، ازدواج یا ترک آن. به عبارت دیگر آنها میخواهند خودشان را از قید و بندهای والدین و بزرگسالان رها کنند تا بتوانند تصمیمهای خود را عملی سازند. با وجود این، بسیاری از آنها از بروز اشتباه یا شکست وحشت دارند.
🔶 در اواخر نوجوانی، امکانات شغلی برای رشد هویت، مسئلهای اساسی به شمار میرود. اعمال جنسی، سیاسی، مذهب و ارزشهای اخلاقی نیز موضوعات مهمی برای تصمیمگیریهای نوجوان هستند.
💠 باورهای مذهبی والدین به بسیاری از نوجوانان تلقین میشود، ولی آنها در اواخر نوجوانی متوجه میشوند که میتوانند خودشان درباره مذهب تصمیم بگیرند.
در مورد هویت سیاسی نیز بیشتر نوجوانان انتخابهای سیاسی والدین را منعکس میسازند، ولی در اواخر نوجوانی، به رأی خود عمل میکنند.
⭕️ متأسفانه برخی از نوجوانان برای کسب استقلال، همیشه تصمیمهایی مخالف نظر والدینشان اتخاذ میکنند. چنین رفتاری نه فقط ملاک موفقیت در رشد خودکفایی یا هویت نیست، بلکه نماینده نوعی هویت منفی نیز میباشد.
✅از نوجوان انتظار میرود در نقشهای بسیار متفاوت، مهارت داشته باشد. اغلب نوجوانان درباره تواناییهای خود در انجام دادن موفقیتآمیز نقشها یا حداقل بعضی از آنها تردیدهای خطرناکی را تجربه میکنند و نوجوانی که هیچ تردیدی نداشته باشد یا کم است و یا به هیچ وجه یافت نمیشود.
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#پرسش_پاسخ
⁉️پرسش از شما
سلام و ممنون از مطالب خوب کانال تون.
لطفا راجع به نق زدنها و درخواستهای بیش از حد نوجوانها توضیح دهید چه علتی دارد؟ ضمن اینکه نوجوانان امروزی راحت طلب و لذت جو هستند چطور به بچهها خودکنترلی را آموزش دهیم در حالیکه آموزش از طرف ما را نصیحت تلقی میکنند!
✅پاسخ از ما
نق زدن را به دو گروه تقسیم میکنیم:
🔺همیشه در هر اتفاقی نق میزند؛ مثلا همیشه میگوید این چه غذاییه درست میکنید! در این مواقع ببینید ذائقه او چیست و چه دوست داره یا ممکن است خانواده و شما را با کسی مقایسه میکند که سبب شده اینگونه نارضایتی خود را نشان دهد و نق بزند.
🔻گاهی نق میزند چون خوابش کم شده یا گرسنه است یا مخالف میلش عمل کردیم اینجا شما باید دنبال سرنخ نق زدن هایش باشید.
🔸گاهی بچه ها دچار وسواس نق زدن هستند و همیشه نق میزنند چراکه سیستم بیان نظراتش درست نیست و یا فکر میکند گفتگوها بیتأثیرند یا از کسی یاد گرفتند.
🔶در مورد خودکنترلی شما میتوانید از همین لذت ها به خودکنترلی نزدیکشان کنید.
بچهای که پیتزا میخواهد باید خودش هم کمک کند؛ در شستن ظرف ها، ریختن مواد روی پیتزا باید مشارکت کند تا به لذت برسد. باید برای خواسته خودش زحمت بکشد؛ مثلا بگویید من برای خودم نیمرو میپزم اما اگر پیتزا میخواهید علی تو وسایلش رو بگیر فاطمه تو فر رو گرم کن ...
درباره میزان استفاده از موبایل، به او بگویید نیم ساعت دستت باشد و وقتی زنگ هشدار موبایل خورد، بیار تحویل بده.
با این روش او را کنترل میکنید و اگر تخلف کرد جریمه شود. با همین مسیر میتوان خودکنترلی را به آنها یاد داد که یاد بگیرند خود را کنترل کنند و پیامدهای رفتارهای خود را بپذیرند.
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#مناسبتی
#امام_کاظم
🏴 پای درس امام کاظم علیهالسلام
🥀گوهری به نام باور
برخی از ندانمکاریها و به دنبال آن بروز تردید و اضطرابهای فکری ناشی از آن، از نداشتن باور و یقین سرچشمه میگیرد.
این وضعیت در دوران پر از تزلزل #نوجوانی به خوبی هویداست؛ ولی با عبور از آن و رسیدن به ثبات فکری، زندگی آرامتری برای افراد بزرگسال رقم میخورد.
💠داشتن ایمان، یکی از نشانههای هویت سالم است که به دنبال آن دیگر موفقیتها هم شکل میگیرد.
امام کاظم(ع) به زیبایی این نیاز روانشناختی را شرح میدهند: « مؤمن از كوه سخت تر است؛ زيرا كوه با ضربات تيشه تَرَك برمى دارد، اما دين مؤمن با هيچ چيز تَرَك بر نمىدارد». (الحمدان، بیتا: ج2: ص125)
✅ زمانی که فرد با چرایی مسئله کنار آمد و گرایشی در وی ایجاد شد، نسبت به چگونگی آن هم مشکلی نخواهد داشت و سختیهای ناشی از پذیرش آن وی را از پای درنخواهد آورد.
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#تربیتی
#هویت
🔴پیامدهای فقدان هویت
♨️ در جستجوی هویت منفی
اریکسون معتقد است فردی که قادر به یافتن ارزشهای مثبت ماندگار در فرهنگ، مذهب یا ایدئولوژی خود نیست، ایدهآلهایش به هم میریزد.
چنین فردی که از درهمریختگی هویت رنج میبرد، نه میتواند ارزشهای گذشته خود را ارزیابی نماید و نه صاحب ارزشهایی میشود که به کمک آنها بتواند آزادانه برای آینده طرح ریزی نماید.
❗️بسیاری از افراد، هنگامی که دچار بحران هویت میشوند، احساس پوچی، از خود بیگانگی، تنهایی و غربت میکنند.
حتی گاهی به دنبال هویت منفی میگردند؛ هویتی درست بر خلاف آنچه که اولیا و جامعه برای آنها در نظر گرفته است.
بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و ناسازگارانه نوجوان را میتوان از این دیدگاه توجیه نمود.
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#تربیتی
#هویت
♨️مسئولیت گریزی، دلزدگی و بیتفاوتی
آثار و پیامدهای بعدی فقدان هویت را میتوان در پدیدههایی چون مسئولیت گریزی، دلزدگی و بیتفاوتی مشاهده نمود؛ زیرا به طور طبیعی کسی که نتوانسته پاسخی برای سؤالات اساسی خویش بیابد، در حقیقت انگیزهای هم برای پرداختن به وظیفه خویش در قبال دیگران نخواهد داشت و چنانچه این روحیه در جامعه تعمیم یابد، وضع به مراتب دشوارتر از پیش خواهد شد.
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi