#مناسبتی
#امام_کاظم
🏴 پای درس امام کاظم علیهالسلام
🥀گوهری به نام باور
برخی از ندانمکاریها و به دنبال آن بروز تردید و اضطرابهای فکری ناشی از آن، از نداشتن باور و یقین سرچشمه میگیرد.
این وضعیت در دوران پر از تزلزل #نوجوانی به خوبی هویداست؛ ولی با عبور از آن و رسیدن به ثبات فکری، زندگی آرامتری برای افراد بزرگسال رقم میخورد.
💠داشتن ایمان، یکی از نشانههای هویت سالم است که به دنبال آن دیگر موفقیتها هم شکل میگیرد.
امام کاظم(ع) به زیبایی این نیاز روانشناختی را شرح میدهند: « مؤمن از كوه سخت تر است؛ زيرا كوه با ضربات تيشه تَرَك برمى دارد، اما دين مؤمن با هيچ چيز تَرَك بر نمىدارد». (الحمدان، بیتا: ج2: ص125)
✅ زمانی که فرد با چرایی مسئله کنار آمد و گرایشی در وی ایجاد شد، نسبت به چگونگی آن هم مشکلی نخواهد داشت و سختیهای ناشی از پذیرش آن وی را از پای درنخواهد آورد.
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#تربیتی
#هویت
🔴پیامدهای فقدان هویت
♨️ در جستجوی هویت منفی
اریکسون معتقد است فردی که قادر به یافتن ارزشهای مثبت ماندگار در فرهنگ، مذهب یا ایدئولوژی خود نیست، ایدهآلهایش به هم میریزد.
چنین فردی که از درهمریختگی هویت رنج میبرد، نه میتواند ارزشهای گذشته خود را ارزیابی نماید و نه صاحب ارزشهایی میشود که به کمک آنها بتواند آزادانه برای آینده طرح ریزی نماید.
❗️بسیاری از افراد، هنگامی که دچار بحران هویت میشوند، احساس پوچی، از خود بیگانگی، تنهایی و غربت میکنند.
حتی گاهی به دنبال هویت منفی میگردند؛ هویتی درست بر خلاف آنچه که اولیا و جامعه برای آنها در نظر گرفته است.
بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و ناسازگارانه نوجوان را میتوان از این دیدگاه توجیه نمود.
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#تربیتی
#هویت
♨️مسئولیت گریزی، دلزدگی و بیتفاوتی
آثار و پیامدهای بعدی فقدان هویت را میتوان در پدیدههایی چون مسئولیت گریزی، دلزدگی و بیتفاوتی مشاهده نمود؛ زیرا به طور طبیعی کسی که نتوانسته پاسخی برای سؤالات اساسی خویش بیابد، در حقیقت انگیزهای هم برای پرداختن به وظیفه خویش در قبال دیگران نخواهد داشت و چنانچه این روحیه در جامعه تعمیم یابد، وضع به مراتب دشوارتر از پیش خواهد شد.
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#مناسبتی
#پیامبراکرم(ص)
🌷🎊🌷🎊🌷🎊🌷🎊
🌼 روز مبعث، روز بارش برکت بر بشریت، بر همگان مبارک باد🌼
🌾 خانم الانبیا، محمد مصطفی صلوات الله علیه، میفرمایند:
💫هر آن كس كه در شب و روز، بزرگترين همّش آخرت باشد ، خداوند بىنيازى را در دل او جاى مىدهد و كارش را سامان مىبخشد و از دنيا نمىرود مگر وقتى كه روزىاش را كامل دريافت كرده باشد.
و هر آن كس كه شب و روز، بزرگترين همّش دنيا باشد، خداوند فقر را در بين دو چشم او قرار مىدهد (هميشه چشمش گرسنه دنيا است) و كارش را پريشان مىسازد و از دنيا به چيزى بيش از قسمت خود نمىرسد».
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناسبتی
#تربیتی
🌷 پای درس پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)
✅ با فرزندان بحث نکنید.
بحث و بگو مگو با فرزندان نه تنها مشکلی را از مسیر تربیت حل نمیکند، بلکه نشان ضعف والدین است. از این رو پرهیز از مجادله خود یکی از کلیدهای تربیت به حساب میآید.
❇️ زمانی که والدین با فرزند خود وارد مشاجره میشوند، در واقع ضعف خود را از کنترل خویش به فرزند اعلام کرده و در چرخه روشی معیوب از تربیت درگیر میشوند.
این روش آسیبزا هم به فرزند و هم والدین او آسیب میزند.
💠پیامبر اعظم(ص) در سخنی که به عنوان یک قانون در مدیریت گفتوگو از آن بهره برده میشود، میفرمایند: «مجادله را رها كنيد؛ زيرا مجادلهگر قطعا زيان ميبيند.» (مجلسی، 1403: ج54: ص138: ح3)
✨عید مبعث مبارک✨
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#معرفی_کتاب
📙 کتاب "مراحل شکلگیری اخلاق در کودک"
نوشته عبدالعظیم کریمی
✅ توضیح کتاب:
🌟 در بخش نخست کتاب حاضر مفاهیم رشد، تحول، تکامل و نظریههای رشد کودک از دیدگاه فروید، اریکسون، جانبالپی، بررسی شده است.
🌟 سپس در بخش دوم از منظر روانشناسی، رویکردهای مختلف مطالعهی شکلگیری اخلاق در کودک تشریح شده است در این بخش نمونهای از کاربرد راهبردهای عملی در تشخیص و ترازیابی مراحل تحول اخلاقی کودکان با استفاده از آزمونهای پیاژه و کهلبرگ به صورت داستانهای متنوع که طرحکنندهی معماها و مخدورات مربوط به قضاوت اخلاقی است ذکر گردیده و در کنار این آزمونها روش بالینی پیاژه برای وارسی دقیق استدلال کودکان با روش القای مخالف معرفی شده است و در پایان این بخش نیز، روش نمرهگذاری و تبدیل دادههای کیفی به کمی به منظور ارزیابی تحول اخلاقی در قالب مجموعهای از جداول نمرهگذاری نشان داده شده است.
🌟 در بخش سوم مبانی آموزشی و روشهای عملی تربیت اخلاقی به اقتضای هریک از مراحل همراه با نمونههای عینی و مثالهای کاربردی آورده شده که از آن میان طرح کلاسهای معمای اخلاقی به منظور رشد و ارتقای سطوح اخلاقی دانشآموزان به شیوههای خودانگیخته و فعال با تاکید بر حل مساله عرضه شده است.
🌟 و در پایان کتاب، نمونههایی از آزمونها، پرسشنامهها و داستانهای اخلاقی برای سنجش رشد اخلاقی معرفی گردیده و چکیدهای از تجربیات موفق کشورهای مختلف دربارهی آموزش اخلاقی در مدارس بیان شده است.
لینک خرید کتاب:
https://b2n.ir/565142
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
همنو | همراهان نوجوان
#تربیتی #هویت ♨️مسئولیت گریزی، دلزدگی و بیتفاوتی آثار و پیامدهای بعدی فقدان هویت را میتوان در
#تربیتی
#هویت
📌عوارض فقدان هویت
♨️هدر رفتن انرژی
از عوارض دیگر فقدان هویت، هدر رفتن انرژی است.
کارن هورنای در توضیح این پدیده مینویسد: دوری و بیگانگی از خویش، شخص را از نیروی محرکه، یا به عبارت دیگر از موتور خویش جدا و منفصل میکند.
با وجود همه عوامل ترمز کننده و هرز رفتن مقدار زیادی از انرژیها، شخص عصبی باز هم تحت فشار عوامل خارجی از قبیل عطش خودنمایی، عطش ثروت، جاه طلبی، احتیاج به امرار معاش و غیره میتواند کار کند و حتی خلاقیت داشته باشد ولی همین که او را به خودش واگذارند، یعنی هیچ گونه فشار و اجبار خارجی در کار نباشد، بازدهی فعالیتش بسیار پایین میآید و عاطل و باطل میماند.
⭕️ در هر صورت شخص، مقدار زیادی از انرژیهایش را بیهوده تلف میکند و مقدار زیادی هم به علت ترسها و حساسیتهایش، ترمزهای قوی میبندد و آنها را از کار میاندازد.
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#نکته_های_ناب
💫 فرزندسالاری یا سالاری فرزند؟
💢 کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi
#تربیتی
#هویت
♨️دلمشغولیهای بیهدف
از جلوههای شایع و عام فقدان هویت، میتوان به دلمشغولیهای بیهدف اشاره کرد.
فردی که خودی خود را گم کرده است و نقشی مؤثر برای خویشتن نمییابد و به همین جهت نیز احساس درون تهی بودن میکند، غالبا خود را به هر موضوعی که در دسترس بوده و نسبتا علاقه او را برانگیزد، مشغول نموده و بخش عظیمی از فرصتها و انرژیهایش را در آن زمینه صرف میکند.
🔺 نمونههای زیر میتواند معرف فقدان هویت تلقی شود:
فردی که علائق و امیال او را، موضوعی نه چندان مهم همچون خودرو، موتور سیکلت و تنوع مدل یا رنگ آنها، تلفن همراه و توجه افراطی به گوشیهای جدید بر میانگیزد و به تدریج همه زندگیاش را پر میکند.
⭕️ فردی که تمام ارزشهای وجودیاش را با تلفنها، تعداد مکالمات، موضوع مکالمات و طرف مورد مکالمهاش معنا میبخشد و در مواردی که این زمینهها کاهش یافته و یا قطع شود، به شدت احساس بیکسی، بیارزشی و بیمعنایی می کند و درصد اعتماد به نفس او با تعداد مکالمات تلفنیاش بالا و پایین میرود.
⭕️ فردی که خلأ درونی و وجودیاش را با تلفن همراه پر میکند و به مرور زمان اگر به طور اتفاقی، از تلفن همراهش جدا شود، گویی بخشی از وجودش از او جدا شده است و دیگر همچون گذشته احساس ارزشمندی نمیکند در حالی که مشغولیات قبلی او را به میزان بالایی از این جهت ارضا مینمود.
⭕️فردی که هویت خود را با موجودی بانکی، میزان پس انداز و یا قدرت خریدش ارزیابی میکند و در صورت بر هم خوردن تعادل اقتصادی، به شدت احساس بیهویتی، بی ارزشی و تنهایی میکند.
🔺فردی که احساس هویت خود را با میزان تحسین و تمجید دیگران میسنجد و در صورت از دست دادن تشویق و ترغیب دیگران، خود را همچون موجودی فاقد ارزش و بیکفایت میبیند.
💢کانال تخصصی همراهان نوجوان 💢
@eakhavi