eitaa logo
پژوهشی درباره ابن عربی
1هزار دنبال‌کننده
182 عکس
63 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف با رویکرد انتقادی 🌐 websites: ebnearabi.com ebnearabi.com/ar ebnearabi.com/ur ebnearabi.com/en 📢 Telegram: https://t.me/ebnearabi 📲 admin: @eb_admin ⭕️در این کانال تبادلی انجام نمی شود
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ ثبت نام ترم جدید دوره ی کوتاه مدت فرق و ادیان موسسه فِرق و ادیان خاتم النّبیّین صلی الله علیه و آله 🌱 شروع دوره از ۲۹ فروردین 🌱 به مدت ۱۲ هفته، هر هفته چهارشنبه ها عصر و پنجشنبه ها صبح 🌱حضوری 🌱 ظرفیت محدود 📌 لینک ثبت نام دوره های آموزشی موسسه آموزش عالی خاتم النبیین صلی الله علیه و آله وسلم survey.prsln.ir/s/BReVYeE
⭕️ مشاجره و برخورد های تند و زننده دو صوفی و مدعی عرفان و معنویت (سید محمدمحسن طهرانی و اسماعیل دولابی) محمدمحسن طهرانی فرزند محمدحسین طهرانی(قطب جریان لاله زاری و معروف به علامه طهرانی) حکایتی از برخوردهای زننده یکی از شاگردان برجسته آقای انصاری همدانی با خودش و واکنش های تند خودش به او را نقل می کند که جالب و درخور توجه است (بنابر نقل های میدانی معتبر و قرائن دیگر [1]، شخص مذکور اقای دولابی بوده است). هر دو این افراد نیز مدعی عرفان، تخلق به اخلاق الهی، و سطوح بالایی از معنویت هستند.[2] وی در کتاب اسرار ملکوت می نویسد که دولابی با تعابیر نامناسب و با لحنى بسيار بى ‏ادبانه و استهزاءگونه‏ با وی صحبت نموده است. محسن طهرانی نیز از او با تعابیری تندی چون “مرد بى ‏تربيت و بى ادبى كه بى محابا به كلّ‏ نظام روحانيّت تعرّض و تعدّى نموده” و “فردی که با كلماتى ناموزون و سخنانى درشت، هتّاكى و بى حرمتى نموده است” یاد می کند. طهرانی در ادامه می نویسد که به نحوى كه در خور شأن و لياقت او بوده با او مقابله نموده و چنان پاسخ دندان شکنی به وی داده که رنگ دولابی مانند توت سياه شده و رعشه بر اندامش افتاده و ديگر لب به سخن نگشوده است. همچنین می نویسد که عبارات دولابی را به جهت رعایت عفت و ادب، ذکر نمی کند: «پس از صرف نهار ایشان رو کردند به من و با تعبیری نه چندان مناسب از حالات مرحوم والد که در آن زمان در قید حیات بودند سوال نمودند و با وجود اینکه بنده از تعبیر ایشان، ملول و مکدر گشتم پاسخ ایشان را به نحو اجمال اداء نمودم. در این وقت ایشان با لحنی بسیار بی‌ادبانه و استهزاء گونه رو کردند به بنده و از احوال ما و کیفیت اعاشه و گذران معاش و زندگی سوال کردند. و این سوال به نحوی ادا شد که نه فقط به شخص حقیر بلکه به قاطبه طبقه روحانیت و علماء نظر داشت (و بنده از ذکر کلام ایشان به جهت رعایت عفت و ادب محاوره صرف نظر می‌کنم) و طبعا مریدان و دوستان ایشان نیز شروع کردند به خندیدن و خوشحالی نمودن. بنده دیدم سکوت در برابر یک همچنین مرد بی‌تربیت و بی‌ادبی که بی محابا به کل نظام روحانیت …دست تعرض و تعدی دراز نموده جایز نیست، و لذا با کلامی بسیار مودبانه ولی قاطع و محکم پاسخ دندان‌شکن به او دادم و مجلس را در بهت و سکوت قرار دادم. ایشان که توقع چنین جوابی را از بنده نداشت ناگهان عنان اختیار از کف بداد و با کلماتی ناموزون و سخنانی درشت شروع به هتاکی و بی‌حرمتی نمود و همین‌طور ادامه داد تا اینکه کاملا خود را بر ایکه قدرت و عرش سلطنت مستقر و متمکن یافت، آنگاه دست از صحبت بازکشید و ساکت شد. این بنده در اینجا نیز به پاسخگویی ایشان برآمدم و با همان کیفیت و همان نحوه‌ای که درخور شأن و لیاقت او بود با او برخورد نمودم. برای بار سوم ایشان زمام سخن را به‌دست گرفت و با حمله‌ای بسیار شدیدتر به دفاع از نفس و انانیت و شخصیت و آبروی از دست رفته خویش پرداخت، به نحوی که برای تمام افراد مجلس محرز گشت این مرد کنترل کلام از کفش خارج شده و زمام سخن از دستش در آمده و همه با نگرانى و دلهره شديدى به عاقبت و مآل مجلس مى ‏انديشيدند؛ و پس از ده دقیقه که آنچه در توان داشت در رد و طرد و اضمحلال ما ذره‌ای فرونگذاشت از سخن بازایستاد. حقیر نیز که وضع را اینچنین دیدم با اشاره به یکی از سخنرانی‌هایشان و مطالب بی‌محتوی و باطلی که در آنجا زده بودند عرصه را چنان بر ایشان تنگ کردم که رنگش مانند توت سیاه شد و رعشه بر اندامش افتاد و ديگر لب به سخن نگشود و فهميد اينجا با جاهاى ديگر فرق دارد و هر سخنى با پاسخى محكم و دندان‏شكن روبه ‏رو خواهد شد…» 📌 مطالعه مشروح مطلب و مشاهده مستندات در سایت: مشاجره سید محمدمحسن طهرانی و حاج اسماعیل دولابی (دو مدعی عرفان) 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi https://eitaa.com/ebnearabi @ebnearabi
⭕️ دانلود کتاب خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه دو جلدی (تالیف آقا محمدعلی کرمانشاهی) انگیزه مولف از تألیف کتاب خیراتیه، مقابله با فعالیت گسترده سران صوفیه از جمله معصومعلیشاه در ایران، حفظ دین و پاسخ به شبهات صوفیه بوده است. وی در مقدمه، صوفیه را از جمله گمراهان و بدعت‌گذاران معرفی می‌کند و تقابل علمی و عملی با آنان را بر خود و علمای اسلام لازم می‌داند.[1] این کتاب که در دو جلد منتشر شده، حاوی شواهد فراوانی‌ از انحرافات و بدعت‌های صوفیه است. بهبهانی در ابتدای جلد اول این کتاب، صوفیه را جماعتی بی‌اعتنا به احکام شریعت و اباحه‌گرا معرفی می‌کند[2] و سپس در بخش‌های مختلف کتاب به نقد آراء برخی از بزرگان صوفیه از جمله ابن عربی و مولوی می‌پردازد.[3] آقا محمدعلی بهبهانی در بخشی از این کتاب، صوفیه را از نگاه اهل سنت بررسی کرده [4] و با استناد و استنباط از روایات اهل بیت(علیهم السلام) و آثار برخی بزرگان همچون مقدس اردبیلی، گمراه بودن صوفیان را اثبات می کند .[5] نویسنده با اشاره به تاریخ زندگی و جامعه عصر بنیان‌گذار صوفیه، خاستگاه تاریخی این مشرب را عهد امویان می‌داند. [6] سپس با اشاره به برخی از مبانی صوفیه ریشه آن را به نصارا (مسیحیان) و انحراف قوم بنی اسرائیل به دست سامری منتسب می‌نماید.[7] مولف خیراتیه با اشاره به فهرستی از بدعت‌های صوفیه، آنان را مصداق بدعت‌گذاران دانسته است.[8] او در فصلی دیگر به بررسی مشایخ صوفیه می‌پردازد و روش آنان را خلاف دین و مذهب معرفی می‌نماید.[9] حکایت زنان عارف و نقد بر داستان‌های آنان بخش دیگری از این کتاب است.[10] در ادامه ضمن بیان کرامت‌های ادعایی صوفیه، ظهور این دست کرامت‌ها را دلیل بر حقانیت نمی‌داند و استناد آنان را به کرامات از جمله‌ی خدعه‌های آنان معرفی می‌کند.[11] نویسنده در آغاز جلد دوم این اثر بحثی با عنوان “سقوط تکالیف شرعی از نگاه صوفیان” مطرح می‌نماید و با استناد به سخن برخی از متصوفه، نظیر مولوی، عطار، روزبهان و شبستری، این مدعا را اثبات می کند که در تعالیم تصوف، سالک در مرحله‌ای از مراحل سلوک و با رسیدن به مرحله یقین، جمیع تکالیف شرعی از دوش او ساقط‌ شده و محرمات الهی بر او حلال می‌شود.[12] آقا محمدعلی بهبهانی در جلد دوم این کتاب همچنین به نقل و نقد اشعار مولوی می‌پردازد.[13] و در ادامه با همسان دانستن نظر صوفیه و فلاسفه در مساله جبر و اختیار به تبیین نظر امامیه در این زمینه می‌پردازد.[14] وی در فصل دیگر به نظرات شیخ عبدالرزاق لاهیجی[15] و بایزید بسطامی[16] و شیخ اشراق[17] اشاره کرده و ضمن بیان تضادهای آن با مبانی تشیع مدعیات آنان را مورد انتقاد قرار می‌دهد.[18] وی در فصلی دیگر، به آثار و منابعی می‌پردازد که صوفیه را نقد کرده‌اند.[19] نویسنده در ادامه به بررسی آراء فلاسفه پرداخته و روش آنان را مطابق با حکمت مطرح شده در قرآن و روایات نمی‌داند.[20] 📌 مشاهده فهرست محتویات کتاب، توضیحات بیشتر و دانلود فایل pdf در سایت: دانلود کتاب خیراتیه 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi https://eitaa.com/ebnearabi @ebnearabi
a.moavenian-www.ebnearabi.com.MP3
12.25M
⭕️ سخنرانی استاد معاونیان درباره توحید، تعمق در ذات خداوند و انحرافات صوفیه ▪️سوره توحید اصل معرفت به حضرت حق و اعلی المعارف است ▪️روایات متواتری از اهل بیت علیهم السلام وارد شده که ایشان به شدت منع فرموده اند از تفکر در ذات احدیت ▪️توحید بین این دو کلمه است نفی تعطیل و نفی تشبیه ( تشبیه ذات خداوند و اجتماع نقیضین در کلام فلاسفه و عرفا) ▪️متاسفانه یکی از اعاظم گفته است که ذهن های تمرین یافته فلسفی می‌توانند در ذات خدا تفکر کنند خلافاً لجمیع الروایات ▪️امام سجاد علیه السلام می فرماید خدای متعال می‌دانست که در آخرالزمان عده‌ای می‌آیند که متعمق هستند لذا سوره اخلاص را برای آنها فرستاد. برخی از علمای عارف مسلک گمان کرده‌اند که این روایت شریفه در مقام مدحت و ستایش تعمق است، در حالی که در مقام مذمت است (توضیح درباره حدیث اقوام متعمق در آخرالزمان – آیت الله صافی گلپایگانی) ( شرح و بررسی روایت ” … یکون فى آخر الزمان اقوام متعمقون …) ▪️علامه جعفری (ره) می‌فرماید آنچه صدرالمتلین برای اثبات وحدت تشکیکی ارائه کرده است برهان نیست صرف ادعاست و در نهایت فرموده است این حرفها شاید به درد شعر بخورد اما به درد اعتقاد نمیخورد. (مکتب وحدت وجود از منظر علامه محمد تقی جعفری) ▪️ایشان صد بلکه دویست اشکال بر بنیادهای اعتقادی جلال الدین محمد بلخی رومی گرفته است. (هدف علامه جعفری از شرح بر مثنوی-سفارش علامه در اواخر عمر+صوت) ▪️ذکر یک نمونه از شاهد بازی شمس تبریزی و همخوابگی با پسرکان و امردان (همچنین ببینید: شاهد بازی) 📌 مشاهده فایل تصویری و دانلود صوت و تصویر در سایت @ebnearabi
بسم الله الرحمن الرحيم ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة . نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صيامهم وقيامهم ويعيد عليهم هذه المناسبة السعيدة بالخير والبركات. مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف
🌙 بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله وحید خراسانی ثابت گردید. بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، عید سعید فطر می‌باشد.
باسمه تعالی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی در ماه ضیافت الهی، به اطلاع می‌رساند، قابلیت رؤیت هلال ماه شوال‌المکرّم با چشم عادی، در غروب روز سه شنبه 1403/1/21 برای آیت‌الله شبیری زنجانی «مد ظله» احراز گردید و لذا فردا چهارشنبه، عید سعید فطر است. دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی دام ظله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الصوفية والأشاعرة خربوا عقيدة هذا الحمار المسكين وادخلوه بالبدع قاتلهم الله 😂 صوفیه این الاغ بیچاره را هم منحرف کردند این الاغ مسکین به دلیل همجواری با مجالس سماع، سر خود را هم‌نوا با سماع صوفیان، تکان می‌دهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با عنایت مستقیم شیطان، تسمه سماعش پاره شد 😅 باقی افراد هم از ترس، ذکر لا اله الا الله گرفتند
naqdi-bar-tasavvof-www.ebnearabi.com.pdf
2.49M
⭕️ دانلود کتاب نقدی بر تصوف تالیف استاد سیدمحمود هاشمی نسب 🔺در این اثر که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شیخ شعیب حدادی تالیف گردیده به نقد و بررسی کتاب هفت روز در بهشت محمد حسن وکیلی پرداخته شده است. نیز حاوی نقد دو مقاله(احادیث صریح در وحدت وجود و عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا علیه السلام) می باشد. این کتاب هشداری است برای طلاب و دانشجویان عزیز که مطالب حقه را از منابع آن(قرآن و روایات معتبر)اخذ نمایند. بخشی از مقدمه کتاب: آقاى سيّد محمّدحسين طهرانى معروف به علاّمه طهرانى از جمله كسانى است كه سال ها در نشر و ترويج تصوّف حوزوى كوشيد و جمعى را تحت تأثير عقايد صوفّيه قرار داد. در سال هاى اخير يكى از مريدانشان به نام آقاى محمّدحسن وكيلى با چاپ كتب متعدّد، سعى فراوان در جذب طلاّب به مسلك تصوّف كرد؛ كه متأسفانه گروهى از مبتديان را در اين مسير قرار داد؛ به همين جهت كتب شخص مذكور را مطالعه نموديم تا گوشه اى از اشكالات نظراتشان را بازگو كنيم، باشد كه مورد استفاده حقّ جويان قرار گيرد. اميد است اين تلاش هشدارى براى دانشجويان گردد تا عقايد حقّه اماميّه را از صوفيان و مدّعيان عرفان طلب نكنند و در انتخاب استاد و كتاب، دقّت كافى نمايند. 📌 مطالعه و مشاهده فهرست کتاب در سایت: دانلود کتاب نقدی بر تصوف (فایل pdf) 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف https://t.me/ebnearabi https://eitaa.com/ebnearabi @ebnearabi
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ استاد سیدمحمد یزدانی: صوفیه و غلات خطرناک تر از وهابیت هستند! حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد یزدانی از اساتید برجسته نقد وهابیت، ضمن اشاره به خطر بالای وهابیت و فعالیت 24 ساعته شبکه های ماهواره ای آنها، خاطر نشان کرد که خطر اخباری گری بیش از وهابیت است و یک عده آدم بی سوادی که حتی توانایی خواندن متن روایت را هم ندارند، مدعی اند که ما باید از ائمه علیهم السلام تقلید کنیم و تقلید از مراجع جایز نیست. استاد یزدانی در ادامه با تاکید بر اینکه فتنه صوفیه و غلات از اخباری ها نیز بدتر است، افزود: «حسینیه ها را به خانقاه تبدیل کرده اند. آنها به جای پرداختن به مدح و مراثی اهل بیت علیهم السلام، کفر گویی و حرکاتی شبیه به رقص و پایکوبی و سماع صوفیه دارند. یک روزی بایزید بسطامی و حلاج و امثال او انا الحق و لیس فی جبتی سوی الله و سبحانی ما اعظم شأنی می‌گفتند، اما امروز برخی از این مداح‌های صوفی، چنین کلمات کفرآمیزی را نسبت به ائمه علیهم السلام ابراز می کنند. یک زمانی ابن عربی‌ها و صوفی‌ها و طرفداران عرفان‌های عجیب و غریب می‌گفتند که حضرت هارون نعوذ بالله اشتباه کرده که با سامری درگیر شده و گوساله سامری همان خداست. و علمای شیعه علیه اینها موضع می‌گرفتند. امروزه هم در مجالس امام حسین علیه السلام یک عده‌ای بر اساس همان مبانی و حرف های ابن عربی و… میگویند که زوار امام حسین علیه السلام خود خداست و خدا در عرش خود، خودش را ملاقات کرده… وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت…» 📌 مشاهده و دانلود ویدئو در سایت 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف @ebnearabi
💠 شاهکار امیرالکلام علیه السلام در وصف دنیا، در نهایت زیبایی و علو ترکیب و محتوا... ما اصف مِنْ دار اَوَّلُها عَناءٌ وَ آخِرُها فَناءٌ! فى حَلالِها حِسابٌ وَ فى حَرامِها عِقابٌ! مَنِ اسْتَغْنى فيها فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فيها حَزِنَ! مَنْ ساعاها فاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْها واتَتْهُ! مَنْ اَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ اَبْصَرَ اِلَيْها اَعْمَتْهُ! چه بگویم از سرایی که ابتدایش سختی‌، و سرانجامش نیستی‌ است. در حلالش حساب و در حرامش کیفر است. ثروتمندش دچار فتنه و آزمایش و تهیدستش گرفتار اندوه است. آن که در طلبش کوشید به آن دست نیافت، و آن که زحمتی‌ نکشید خود به او روی‌ نمود. هر که به دیده عبرت به آن نگریست او را بینا کرد، و هر کس به چشم خریداری‌ به آن نظر نمود او را به نابینایی‌ دچار ساخت. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۱