⭕️ ابن عربی و شب قدر: درک شب قدر، موجب اسقاط تکالیف شرعی و اباحه محرمات می گردد!
ابن عربی مدعی می شود که هر کس شب قدر را درک کند، احکام الهی و دستورات شرعی از او ساقط می شود. او برای این ادعای مضحک خود به اسرائیلیات کتب حدیثیشان (منابع حدیثی اهل تسنن) استناد می کند و سپس مدعی می شود که چه خیری بالاتر از این؟! که این اباحه محرمات، بهشتی زودتر از موعد است!
او در بابی تحت عنوان ” (من قام ليلة القدر فوافقها ستر عنه خطاب التحريم)” می نویسد:
«هر کس (حقیقت) شب قدر را درک کند، تکالیف شرعی از او برداشته می شود. و محرمات بر او مباح می شود و کاری نمی کند مگر اینکه مباح خواهد بود. چرا که خداوند به فحشا امر نمی کند!»
سپس توجیهاتی برای این اباطیل می بافد که:
«اگر این عظمت شب قدر نبود خداوند آن را با صفت علم الحاق نمی کرد. از همین جهت خداوند پیامبر صلی الله علیه و آله را امر نموده به طلب کردن زیادت در علم (فرمایش رب زدنی علما).
و معنای قول من در این الحاق آن است که در روایت صحیح [همان اسرائیلیات اهل تسنن]وارد شده که هنگامی که بنده ای گناه میکند و می داند که خداوندی است که گناه را می بخشد یا مجازات می کند، خداوند در بار سوم به او میفرماید که هر کاری میخواهی بکن که من تو را بخشیدم.
و آن چیزی که باعث می شود که تکالیف شرعی برداشته شود، نیست به جز علم. پس الحاق کرد فضیلت لیله القدر را به مرتبه علم همانطور که بیان کردیم و چه خیری بالاتر از اینکه محدودیت های شرعی از بنده برداشته شود؟ که این خود، بهشتی مُعجّل (زودتر رسیده) است! »[1]
البته ابن عربی بحث اسقاط تکالیف شرعیه را تنها در اینجا مطرح نکرده و در جاهای دیگر نیز به این مضمون تاکید نموده است. برای نمونه در جای دیگری می گوید:
«از بندگان خدا کسانی هستند که خداوند ایشان را از میزان گناهانشان آگاه می سازد و ایشان از شدت حیا نسبت به خداوند به سراغ معاصی خود می روند تا به سرعت توبه کنند! گناهان روی دوش ایشان می ماند و آنها از تاریکی مشاهده آنها نجات می یابند. هنگامی که توبه می کنند معاصی بنابر آنچه بوده به حسنه تبدیل می شوند! این قبیل چیزها به جایگاه ایشان نسبت به خداوند ضرری نمی رساند… در شرع ثابت شده است که خداوند در حالتی مخصوص به بنده اش می گوید: إفعل ما شئت، فقد غفرت لک؛ این همان عمل مباح است و کسی که مباح انجام می دهد خداوند او را سرزنش و مؤاخذه نمی کند. اگر در مورد عموم مردم در ظاهر هم معصیت باشد، درباره این شخص، معصیت نیست.»[2]
📌 مطالعه و مشاهده مستندات مطلب در سایت: ابن عربی و شب قدر
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
A.Seyyedan-doulabi-www.ebnearabi.com.MP3
448.7K
⭕️🎙 اسماعیل دولابی؛ از وحدت وجود تا ترک شریعت (نماز و…) با ادعای واصل شدن به حق!
🖊 سید مجتبی بحرینی در کتاب “ما سمعت ممن رأیت” از آیت الله سیّدان نقل می کند که:
🔺«به “شیخ جواد کربلایی” گفتم گول این آقا را نخور چون “شیخ جواد کربلائی” به “دولابی” علاقه مند بود. بعد چند وقت شیخ جواد آمد و گفت: [ترک مراوده با او نمودم امّا نه بخاطر حرف تو بلکه بخاطر آنچه خودم از او شنیدم.
روزی (دولابی) به من گفت: (من پانزده روز است نماز نخواندهام، چون واصل شدم) بعد دیدم رفقا بیش از این نمیتوانند متحمّل شوند دو مرتبه شروع به خواندن نمودم!»
🔺در مجلسی حضور یافتند که دولابی درآنجا بود. مشغول صحبت بود تا به اینجا رسید که گفت: همه و همه چیز خود اوست (همه چیز روی هم خداست).
صحبت که تمام شد گفتم: پس من هم خدا هستم؟ گفت آری.
گفتم پس چرا نمیفهمم که خدا هستم؟ گفت خدا از شدت ظهور مخفی شده.
گفتم دو چیز که نیست ظهور و خفاء یعنی چه؟ گفت عقل تو خیلی قلدر است (کنایه از اینکه این مسائل خلاف عقل را باید شهود کرد!!!)
📌 مطالعه و مشاهده مستندات و اسکن کتاب در سایت: اسماعیل دولابی؛ از وحدت وجود تا ترک شریعت (نماز)
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️🎥 دستورالعمل عجیب و شیطانی میرزا اسماعیل دولابی و توصیه به نشستن بر روی آیه قرآن
در این ویدئو که از شبکه سوم صدا و سیما پخش گردیده است، میرزا اسماعیل دولابی از صوفیان بنام دوران معاصر، به مریدان خود توصیه می کند که برای رسیدن به بقا، آیه ای از آیات شریفه قرآن مجید(کل من علیها فان) را بر روی کاغذی بنویسند و آن آیه قرآن را زیر تشک گذاشته و روی آن بنشینند!!!
و سپس توجیه می کند که نشستن بر روی فنا حسن است!! و بر اساس نظریه وحدت وجود می گوید:
بذار بقا را ببینی! باقی و وجه الله را ببینی! شاید او بخواهد شما را ببیند! یا خودت را نشان خودت بدهد! یا خودش را نشان شما بدهد! همه اش یکی است!
🔺 مناسب است که در اینجا به مطلبی از میرزای قمی رحمة الله علیه در این زمینه اشاره شود:
«در حدیث مشهور از زندیقی که خبر از غیب میداد و حضرت صادق علیه السلام از او سؤال کرد که این مرتبه را از چه چیز یافتهای؟ گفت: از مخالفت نفس. حضرت فرمود آیا اسلام مخالف نفس تو است یا موافق؟ گفت: مخالف. فرمود که: پس قبول کن. پس تأمّل کرد و قبول اسلام کرد. بعد از آن هر چه از او پرسیدند نمی دانست. عرض کرد که تا به حال که کافر بودم از همۀ مغیبات خبر میدادم، چون است الحال که مسلمانم هیچ نمی دانم؟ حضرت فرمود که امر اسلام اعظم از آن است که عوض او این امر جزئی باشد، تو در آن وقت از آخرت گذشته بودی و به همان جزئی ساخته بودی، حق تعالی به تو کرامت کرد، اما عوض اسلام باید در آخرت باشد. بل که گاه است این مرحله، از ارتداد و استخفاف به دین و قرآن، حاصل میشود.
چنان که مکرر شنیدهام که بعضی از این ملاعین بوسیله اظهار کفر کسب قدرت میکنند. از جمله شنیدهام از مرد ثقۀ معتمدی که در چند سال قبل از این، در کاشان ملعونی از این اشقیا آمده بود و جمعی مرید در دور او جمع شده بودند و اخبار پنهانی میداد. مردم بسیاری به او گرویده بودند. عالِم دیندار بزرگواری شنید، با جمعی روان شدند تا رسیدند به آن جائی که آن ملعون نشسته بود و مردم در دور او جمع بودند. آن عالم فرمود که ای ملعون برخیز. مریدان هجوم کردند که دفع کنند از او، مومنین آنها را متفرق کردند. و آن عالم امر کرد که زیر پای او را (که در آن جا نشسته بود) شکافتند، خمرهای بیرون آمد پر از نجاست و آن ملعون سورۀ مبارکۀ يس را در آن جا انداخته بود. به هر حال؛ اسباب خبر دادن از غیب بسیار است، چنان که معجزه و سِحر به همدیگر مشتبه میشوند، همچنین کرامت و خوارق شیطانی هم مشتبه میشوند. و همچنین؛ اظهار صورتها و غرایب، گاه است که از سِحر است. و گاه است که از شعبده است. و گاه است از خاصیت ترکیبی است که میسازند و به حلق مریدان میکنند که آن هم مشهور است، بل که در کتب ایشان مذکور است. و گاه است از اِخبار جنّ و شیاطین و تلبیس آنها به صورت مُردگان، یا به صورت خود شیخ است که برادر واقعی او است. و ابتلاهای الهی و امتحانات غیر متناهی در دارتکلیف، بسیار است…»
◾️ برای مطالعه بیشتر رک به: پیرامون برخی خوارقِ عادات در صوفیه، مانند سیخ در بدن فرو کردن، آتش و سنگ خوردن و امثالهم
📌 مطالعه مطلب و مشاهده و دانلود ویدئو در سایت: توصیه عجیب و شیطانی میرزا اسماعیل دولابی به نشستن روی آیه قرآن
🔺 لینک ویدئوی کامل این جلسه در آرشیو صدا و سیما و سایت تلوبیون، برای کسانی که احساس میکنند ممکن است ویدئو جعلی یا دارای تقطیع مخل باشد:
https://telewebion.com/episode/0x1bb3482
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
♨️ ثبت نام ترم جدید دوره ی کوتاه مدت فرق و ادیان موسسه فِرق و ادیان خاتم النّبیّین صلی الله علیه و آله
🌱 شروع دوره از ۲۹ فروردین
🌱 به مدت ۱۲ هفته، هر هفته چهارشنبه ها عصر و پنجشنبه ها صبح
🌱حضوری
🌱 ظرفیت محدود
📌 لینک ثبت نام دوره های آموزشی موسسه آموزش عالی خاتم النبیین صلی الله علیه و آله وسلم
survey.prsln.ir/s/BReVYeE
⭕️ مشاجره و برخورد های تند و زننده دو صوفی و مدعی عرفان و معنویت (سید محمدمحسن طهرانی و اسماعیل دولابی)
محمدمحسن طهرانی فرزند محمدحسین طهرانی(قطب جریان لاله زاری و معروف به علامه طهرانی) حکایتی از برخوردهای زننده یکی از شاگردان برجسته آقای انصاری همدانی با خودش و واکنش های تند خودش به او را نقل می کند که جالب و درخور توجه است (بنابر نقل های میدانی معتبر و قرائن دیگر [1]، شخص مذکور اقای دولابی بوده است). هر دو این افراد نیز مدعی عرفان، تخلق به اخلاق الهی، و سطوح بالایی از معنویت هستند.[2]
وی در کتاب اسرار ملکوت می نویسد که دولابی با تعابیر نامناسب و با لحنى بسيار بى ادبانه و استهزاءگونه با وی صحبت نموده است. محسن طهرانی نیز از او با تعابیری تندی چون “مرد بى تربيت و بى ادبى كه بى محابا به كلّ نظام روحانيّت تعرّض و تعدّى نموده” و “فردی که با كلماتى ناموزون و سخنانى درشت، هتّاكى و بى حرمتى نموده است” یاد می کند. طهرانی در ادامه می نویسد که به نحوى كه در خور شأن و لياقت او بوده با او مقابله نموده و چنان پاسخ دندان شکنی به وی داده که رنگ دولابی مانند توت سياه شده و رعشه بر اندامش افتاده و ديگر لب به سخن نگشوده است. همچنین می نویسد که عبارات دولابی را به جهت رعایت عفت و ادب، ذکر نمی کند:
«پس از صرف نهار ایشان رو کردند به من و با تعبیری نه چندان مناسب از حالات مرحوم والد که در آن زمان در قید حیات بودند سوال نمودند و با وجود اینکه بنده از تعبیر ایشان، ملول و مکدر گشتم پاسخ ایشان را به نحو اجمال اداء نمودم.
در این وقت ایشان با لحنی بسیار بیادبانه و استهزاء گونه رو کردند به بنده و از احوال ما و کیفیت اعاشه و گذران معاش و زندگی سوال کردند. و این سوال به نحوی ادا شد که نه فقط به شخص حقیر بلکه به قاطبه طبقه روحانیت و علماء نظر داشت (و بنده از ذکر کلام ایشان به جهت رعایت عفت و ادب محاوره صرف نظر میکنم) و طبعا مریدان و دوستان ایشان نیز شروع کردند به خندیدن و خوشحالی نمودن.
بنده دیدم سکوت در برابر یک همچنین مرد بیتربیت و بیادبی که بی محابا به کل نظام روحانیت …دست تعرض و تعدی دراز نموده جایز نیست، و لذا با کلامی بسیار مودبانه ولی قاطع و محکم پاسخ دندانشکن به او دادم و مجلس را در بهت و سکوت قرار دادم.
ایشان که توقع چنین جوابی را از بنده نداشت ناگهان عنان اختیار از کف بداد و با کلماتی ناموزون و سخنانی درشت شروع به هتاکی و بیحرمتی نمود و همینطور ادامه داد تا اینکه کاملا خود را بر ایکه قدرت و عرش سلطنت مستقر و متمکن یافت، آنگاه دست از صحبت بازکشید و ساکت شد.
این بنده در اینجا نیز به پاسخگویی ایشان برآمدم و با همان کیفیت و همان نحوهای که درخور شأن و لیاقت او بود با او برخورد نمودم. برای بار سوم ایشان زمام سخن را بهدست گرفت و با حملهای بسیار شدیدتر به دفاع از نفس و انانیت و شخصیت و آبروی از دست رفته خویش پرداخت، به نحوی که برای تمام افراد مجلس محرز گشت این مرد کنترل کلام از کفش خارج شده و زمام سخن از دستش در آمده و همه با نگرانى و دلهره شديدى به عاقبت و مآل مجلس مى انديشيدند؛
و پس از ده دقیقه که آنچه در توان داشت در رد و طرد و اضمحلال ما ذرهای فرونگذاشت از سخن بازایستاد. حقیر نیز که وضع را اینچنین دیدم با اشاره به یکی از سخنرانیهایشان و مطالب بیمحتوی و باطلی که در آنجا زده بودند عرصه را چنان بر ایشان تنگ کردم که رنگش مانند توت سیاه شد و رعشه بر اندامش افتاد و ديگر لب به سخن نگشود و فهميد اينجا با جاهاى ديگر فرق دارد و هر سخنى با پاسخى محكم و دندانشكن روبه رو خواهد شد…»
📌 مطالعه مشروح مطلب و مشاهده مستندات در سایت: مشاجره سید محمدمحسن طهرانی و حاج اسماعیل دولابی (دو مدعی عرفان)
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ دانلود کتاب خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه دو جلدی (تالیف آقا محمدعلی کرمانشاهی)
انگیزه مولف از تألیف کتاب خیراتیه، مقابله با فعالیت گسترده سران صوفیه از جمله معصومعلیشاه در ایران، حفظ دین و پاسخ به شبهات صوفیه بوده است. وی در مقدمه، صوفیه را از جمله گمراهان و بدعتگذاران معرفی میکند و تقابل علمی و عملی با آنان را بر خود و علمای اسلام لازم میداند.[1]
این کتاب که در دو جلد منتشر شده، حاوی شواهد فراوانی از انحرافات و بدعتهای صوفیه است. بهبهانی در ابتدای جلد اول این کتاب، صوفیه را جماعتی بیاعتنا به احکام شریعت و اباحهگرا معرفی میکند[2] و سپس در بخشهای مختلف کتاب به نقد آراء برخی از بزرگان صوفیه از جمله ابن عربی و مولوی میپردازد.[3]
آقا محمدعلی بهبهانی در بخشی از این کتاب، صوفیه را از نگاه اهل سنت بررسی کرده [4] و با استناد و استنباط از روایات اهل بیت(علیهم السلام) و آثار برخی بزرگان همچون مقدس اردبیلی، گمراه بودن صوفیان را اثبات می کند .[5]
نویسنده با اشاره به تاریخ زندگی و جامعه عصر بنیانگذار صوفیه، خاستگاه تاریخی این مشرب را عهد امویان میداند. [6] سپس با اشاره به برخی از مبانی صوفیه ریشه آن را به نصارا (مسیحیان) و انحراف قوم بنی اسرائیل به دست سامری منتسب مینماید.[7]
مولف خیراتیه با اشاره به فهرستی از بدعتهای صوفیه، آنان را مصداق بدعتگذاران دانسته است.[8] او در فصلی دیگر به بررسی مشایخ صوفیه میپردازد و روش آنان را خلاف دین و مذهب معرفی مینماید.[9] حکایت زنان عارف و نقد بر داستانهای آنان بخش دیگری از این کتاب است.[10] در ادامه ضمن بیان کرامتهای ادعایی صوفیه، ظهور این دست کرامتها را دلیل بر حقانیت نمیداند و استناد آنان را به کرامات از جملهی خدعههای آنان معرفی میکند.[11]
نویسنده در آغاز جلد دوم این اثر بحثی با عنوان “سقوط تکالیف شرعی از نگاه صوفیان” مطرح مینماید و با استناد به سخن برخی از متصوفه، نظیر مولوی، عطار، روزبهان و شبستری، این مدعا را اثبات می کند که در تعالیم تصوف، سالک در مرحلهای از مراحل سلوک و با رسیدن به مرحله یقین، جمیع تکالیف شرعی از دوش او ساقط شده و محرمات الهی بر او حلال میشود.[12]
آقا محمدعلی بهبهانی در جلد دوم این کتاب همچنین به نقل و نقد اشعار مولوی میپردازد.[13] و در ادامه با همسان دانستن نظر صوفیه و فلاسفه در مساله جبر و اختیار به تبیین نظر امامیه در این زمینه میپردازد.[14]
وی در فصل دیگر به نظرات شیخ عبدالرزاق لاهیجی[15] و بایزید بسطامی[16] و شیخ اشراق[17] اشاره کرده و ضمن بیان تضادهای آن با مبانی تشیع مدعیات آنان را مورد انتقاد قرار میدهد.[18] وی در فصلی دیگر، به آثار و منابعی میپردازد که صوفیه را نقد کردهاند.[19]
نویسنده در ادامه به بررسی آراء فلاسفه پرداخته و روش آنان را مطابق با حکمت مطرح شده در قرآن و روایات نمیداند.[20]
📌 مشاهده فهرست محتویات کتاب، توضیحات بیشتر و دانلود فایل pdf در سایت: دانلود کتاب خیراتیه
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
a.moavenian-www.ebnearabi.com.MP3
12.25M
⭕️ سخنرانی استاد معاونیان درباره توحید، تعمق در ذات خداوند و انحرافات صوفیه
▪️سوره توحید اصل معرفت به حضرت حق و اعلی المعارف است
▪️روایات متواتری از اهل بیت علیهم السلام وارد شده که ایشان به شدت منع فرموده اند از تفکر در ذات احدیت
▪️توحید بین این دو کلمه است نفی تعطیل و نفی تشبیه ( تشبیه ذات خداوند و اجتماع نقیضین در کلام فلاسفه و عرفا)
▪️متاسفانه یکی از اعاظم گفته است که ذهن های تمرین یافته فلسفی میتوانند در ذات خدا تفکر کنند خلافاً لجمیع الروایات
▪️امام سجاد علیه السلام می فرماید خدای متعال میدانست که در آخرالزمان عدهای میآیند که متعمق هستند لذا سوره اخلاص را برای آنها فرستاد. برخی از علمای عارف مسلک گمان کردهاند که این روایت شریفه در مقام مدحت و ستایش تعمق است، در حالی که در مقام مذمت است (توضیح درباره حدیث اقوام متعمق در آخرالزمان – آیت الله صافی گلپایگانی) ( شرح و بررسی روایت ” … یکون فى آخر الزمان اقوام متعمقون …)
▪️علامه جعفری (ره) میفرماید آنچه صدرالمتلین برای اثبات وحدت تشکیکی ارائه کرده است برهان نیست صرف ادعاست و در نهایت فرموده است این حرفها شاید به درد شعر بخورد اما به درد اعتقاد نمیخورد. (مکتب وحدت وجود از منظر علامه محمد تقی جعفری)
▪️ایشان صد بلکه دویست اشکال بر بنیادهای اعتقادی جلال الدین محمد بلخی رومی گرفته است. (هدف علامه جعفری از شرح بر مثنوی-سفارش علامه در اواخر عمر+صوت)
▪️ذکر یک نمونه از شاهد بازی شمس تبریزی و همخوابگی با پسرکان و امردان (همچنین ببینید: شاهد بازی)
📌 مشاهده فایل تصویری و دانلود صوت و تصویر در سایت
@ebnearabi
بسم الله الرحمن الرحيم
ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة .
نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صيامهم وقيامهم ويعيد عليهم هذه المناسبة السعيدة بالخير والبركات.
مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف
🌙 بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله وحید خراسانی ثابت گردید. بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳، عید سعید فطر میباشد.
باسمه تعالی
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی در ماه ضیافت الهی،
به اطلاع میرساند، قابلیت رؤیت هلال ماه شوالالمکرّم با چشم عادی، در غروب روز سه شنبه 1403/1/21 برای آیتالله شبیری زنجانی «مد ظله» احراز گردید و لذا فردا چهارشنبه، عید سعید فطر است.
دفتر آیتالله شبیری زنجانی دام ظله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
naqdi-bar-tasavvof-www.ebnearabi.com.pdf
2.49M
⭕️ دانلود کتاب نقدی بر تصوف تالیف استاد سیدمحمود هاشمی نسب
🔺در این اثر که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شیخ شعیب حدادی تالیف گردیده به نقد و بررسی کتاب هفت روز در بهشت محمد حسن وکیلی پرداخته شده است. نیز حاوی نقد دو مقاله(احادیث صریح در وحدت وجود و عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا علیه السلام) می باشد. این کتاب هشداری است برای طلاب و دانشجویان عزیز که مطالب حقه را از منابع آن(قرآن و روایات معتبر)اخذ نمایند.
بخشی از مقدمه کتاب:
آقاى سيّد محمّدحسين طهرانى معروف به علاّمه طهرانى از جمله كسانى است كه سال ها در نشر و ترويج تصوّف حوزوى كوشيد و جمعى را تحت تأثير عقايد صوفّيه قرار داد. در سال هاى اخير يكى از مريدانشان به نام آقاى محمّدحسن وكيلى با چاپ كتب متعدّد، سعى فراوان در جذب طلاّب به مسلك تصوّف كرد؛ كه متأسفانه گروهى از مبتديان را در اين مسير قرار داد؛ به همين جهت كتب شخص مذكور را مطالعه نموديم تا گوشه اى از اشكالات نظراتشان را بازگو كنيم، باشد كه مورد استفاده حقّ جويان قرار گيرد. اميد است اين تلاش هشدارى براى دانشجويان گردد تا عقايد حقّه اماميّه را از صوفيان و مدّعيان عرفان طلب نكنند و در انتخاب استاد و كتاب، دقّت كافى نمايند.
📌 مطالعه و مشاهده فهرست کتاب در سایت: دانلود کتاب نقدی بر تصوف (فایل pdf)
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ استاد سیدمحمد یزدانی: صوفیه و غلات خطرناک تر از وهابیت هستند!
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد یزدانی از اساتید برجسته نقد وهابیت، ضمن اشاره به خطر بالای وهابیت و فعالیت 24 ساعته شبکه های ماهواره ای آنها، خاطر نشان کرد که خطر اخباری گری بیش از وهابیت است و یک عده آدم بی سوادی که حتی توانایی خواندن متن روایت را هم ندارند، مدعی اند که ما باید از ائمه علیهم السلام تقلید کنیم و تقلید از مراجع جایز نیست.
استاد یزدانی در ادامه با تاکید بر اینکه فتنه صوفیه و غلات از اخباری ها نیز بدتر است، افزود: «حسینیه ها را به خانقاه تبدیل کرده اند. آنها به جای پرداختن به مدح و مراثی اهل بیت علیهم السلام، کفر گویی و حرکاتی شبیه به رقص و پایکوبی و سماع صوفیه دارند.
یک روزی بایزید بسطامی و حلاج و امثال او انا الحق و لیس فی جبتی سوی الله و سبحانی ما اعظم شأنی میگفتند، اما امروز برخی از این مداحهای صوفی، چنین کلمات کفرآمیزی را نسبت به ائمه علیهم السلام ابراز می کنند.
یک زمانی ابن عربیها و صوفیها و طرفداران عرفانهای عجیب و غریب میگفتند که حضرت هارون نعوذ بالله اشتباه کرده که با سامری درگیر شده و گوساله سامری همان خداست. و علمای شیعه علیه اینها موضع میگرفتند. امروزه هم در مجالس امام حسین علیه السلام یک عدهای بر اساس همان مبانی و حرف های ابن عربی و… میگویند که زوار امام حسین علیه السلام خود خداست و خدا در عرش خود، خودش را ملاقات کرده… وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت…»
📌 مشاهده و دانلود ویدئو در سایت
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف
@ebnearabi
💠 شاهکار امیرالکلام علیه السلام در وصف دنیا، در نهایت زیبایی و علو ترکیب و محتوا...
ما اصف مِنْ دار اَوَّلُها عَناءٌ وَ آخِرُها فَناءٌ!
فى حَلالِها حِسابٌ وَ فى حَرامِها عِقابٌ!
مَنِ اسْتَغْنى فيها فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فيها حَزِنَ!
مَنْ ساعاها فاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْها واتَتْهُ!
مَنْ اَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ اَبْصَرَ اِلَيْها اَعْمَتْهُ!
چه بگویم از سرایی که ابتدایش سختی، و سرانجامش نیستی است. در حلالش حساب و در حرامش کیفر است. ثروتمندش دچار فتنه و آزمایش و تهیدستش گرفتار اندوه است. آن که در طلبش کوشید به آن دست نیافت، و آن که زحمتی نکشید خود به او روی نمود. هر که به دیده عبرت به آن نگریست او را بینا کرد، و هر کس به چشم خریداری به آن نظر نمود او را به نابینایی دچار ساخت.
📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۱
به مناسبت اکران فیلمی درباره مولوی؛
دیدید بچه شیعه ها می گویند «علی وار زندگی کن» حالا پسر مولوی (سلطان ولد) درباره پدرش مولوی می گوید: «پدرم از اول حال تا آخر عمر ، عُمَر وار هرچه کرد برای خدا کرد» (مناقب العارفین، ج1، ص309)
مولوی، یک عُمرپرست واقعی بود و اینکه پیروان علی علیه السلام، با ساختن فیلمی به مدح و ستایش پیروان عمر بن خطاب اقدام کنند از حکایات غریب روزگار است.
(دعوا تا روز قیامت، بر سر علی و عمر است و مبادا در طرف اشتباه تاریخ قرار بگیریم)
مشروح دیدگاه مولوی در تقدیس و ستایش عمر بن خطاب و ابوبکر را مطالعه کنید:
B2n.ir/y48385
هدایت شده از پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ اشعار و مطالب عجیب مولوی در مدح عمر و ابوبکر و عثمان
🔺 فهرست
▪️ ادعای عصمت برای عمر بن خطاب!
▪️مولوی و نبوت عمر!
▪️مولوی آرزو داشت مانند عمر باشد!
▪️مصادره فضیلت امیرالمومنین علیه السلام برای ابوبکر! – رسول خدا صلی الله علیه و آله و ابوبکر یک نفس واحد هستند!
▪️سعی بلیغ و عجیب مولوی در تحریف واقعیات تاریخی برای تجلیل از عمر
▪️جعل و تلطیف چهره خشن عمر
▪️هیبت و عظمت عمر الهی بود!!
▪️ابتکار مولوی در اختراع و استخراج کرامت از عجز و ناتوانی عثمان!
▪️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ابوبکر صاحب مقام موت اختیاری هستند و ابوبکر امیرالمحشرین است
▪️ابوبکر، اسوه عارفان! صوفی حقیقی مانند ابوبکر است
▪️باطن ابوبکر، آفتابی پرتوافکن است
▪️تشبیه عاشقان والا مقام به ابوبکر و عمر
▪️ابوبکر و عمر و عثمان، شاهانی که جان و فرزند و جگر خود را به ودیعه نهاده اند
▪️ابوبکر، صدیق و نماد صدق و راستی است
▪️عمر آینه اسرار الهی است!
▪️خطاب عمر با لقب امیرمؤمنان!
▪️ابوبکر، یار و مراد مولوی
- استخفاف مقام امیرالمؤمنین علی علیه السلام
مولوی در اشعار و مطالب خویش، تجلیل های عجیب و غریبی از خلفای اهل سنت نموده، حتی از عجز و ناتوانی های آنها نیز کرامت و فضیلت تراشیده و مقالات والایی برای آنان قائل شده است! در یکی از اشعاری که خلفای اهل سنت را با عناوینی چون صدیق، فاروق و ذی النورین یاد می نماید، به دریای علم و حکمت نبوی و باب الله، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تنها لقب شیر خدا می دهد که تداعی کننده شجاعت و جنگ آوری است!
مولوی همچنین، خزینه علم خداوند را تنها پهلوانی مى شمارد که (نعوذ بالله) جاهل! و در معرض نفاق! بوده، و محتاج راهنمایی عاقلان و پیران راه است! او وجودِ آن “ایمانِ مجسم” و “حقِ مطلق” را مبتلا به هوا و هوس مى داند. و در ادامه باز با جسارت بسیار، خطاب به امیر عوالم (علیه السلام) می گوید که (نعوذبالله) نازک دل، سست و پرکینه مباش!
بنابر تتبع اجمالی نگارنده، مولوی هیچ گاه چنین ادبیاتی را نسبت به عمر و ابوبکر به کار نبرده و این عبارات هتاکانه و ناشایست را تنها به امیرمومنان علی علیه السلام اختصاص داده است.
📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت: اشعار مولوی در مدح عمر و ابوبکر و عثمان
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ مدرسه تصوف پژوهی «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها» برگزار می شود
پنجشنبه و جمعه 20 و 21 اردیبهشت 1403، مدرسه ی بهاره با عنوان «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها» ویژه طلاب سطوح عالی و پژوهشگران، و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری توسط پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه وآله، پژوهشکده موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می گردد.
با حضور اساتید: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن معلمی؛ دکتر محمد هادی قندهاری؛ دکتر علی افضلی؛ دکتر سید محسن هندی؛ استاد محمدمهدی طوبایی
📍به صورت حضوری (ظرفیت محدود) و همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
📅 مهلت ثبت نام: تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ثبت نام از طریق لینک زیر:
🌐https://survey.porsline.ir/s/bP5hfAQr
📍مکان برگزاری: قم، خ صفائیه، کوچه 37 ،مدرسه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات
📅 زمـان بـــرگــــزاری: پنج شنبه 20 اردیبهشت؛ ساعت 15 الی 19 و جمعه 21 اردیبهشت؛، ساعت 8الی 12و 15 الی19.
📌 مشاهده خبر در سایت: مدرسه تصوف پژوهی وحدت وجود
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ اعلام خطر محسن اراکی نسبت به برخی جریانات عرفانی و پیروان محمدحسین طهرانی و هاشم حداد
گرایشات عرفانی شیخ محسن اراکی، بر کسی پوشیده نیست و کتاب وی با عنوان “درآمدى بر عرفان اسلامى” شاهدی روشن بر این مدعاست.
اما آش برخی از جریانات عرفانی (همچون فرقه لاله زاری و پیروان سیدهاشم حداد و طهرانی) آنقدر شور و تند شده که آقای محسن اراکی نیز، زبان به اعتراض گشوده و صراحتا با ذکر نام حداد و… این فرقه ها را به تندی نقد نموده است.
آقای محسن اراکی ابتدا حجیت کشف و شهود را نفی و انتقاداتی را نسبت به ابن عربی مطرح میکند. سپس به برخی مدعیان عرفان پرداخته و میگوید که این افراد، صرفا اهل ادعا هستند و قصد فریب مردم را دارند و کسانی که واقعا عارف باشند، چنین سخنانی را بر زبان نمی آورند. او با ذکر برخی ادعاهای سید هاشم حداد، تاکید می کند که یک عارف چنین حرف هایی نمی زند… وی در نهایت نسبت به تالیف و انتشار کتاب در شرح حال افرادی مانند سیدهاشم حداد اعتراض نموده و عرفان بدون فقاهت را نفی می کند.
البته دعاوی اینچنین، بلکه شطحیاتی فراتر از این، به وفور در مطالب و سخنان سران صوفیه یافت می شود. پیروان حداد، مرید فردی صوفی و بی سواد شده اند. در این مورد خاص، با آقای اراکی هم نظریم، هر چند مطلب وی تمام نیست. مشکل پیروان حداد، تنها بی سوادی قطب و مراد آنها نیست و اشکالات بسیار دیگری بر عرفان مصطلح و تصوف وارد است که برخی از آنها در مقالات مختلف این پایگاه به بحث گذارده شده است.
اما در کمال تاسف، خود آقای اراکی نیز مطالبی دارد که نشان می دهد که چه بسا، اوضاع وی به مراتب بدتر است. آقای اراکی صوفی منحرف و هتاکی چون شمس تبریزی را – با نادیده گرفتن انحرافات بسیاری که در مقالات شمس وجود دارد – صرفا بر اساس ادعاهای خود شمس، در جایگاه ولی الله و بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داده است.
او مدعی میشود که با مطالعه کتاب مقالات شمس، دعاوی وی را استخراج کرده و چون این دعاوی و مقاماتی که شمس برای خود قائل شده، همان مقاماتی است که شیعیان برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه قائل هستند، پس شمس، همان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده است!!
این نتیجه گیری از دو جهت دچار اشکال اساسی است:
این بسیار ساده لوحانه است که ادعای هر کسی را قبول کرده و بر اساس ادعاهای افراد، برای آنها مقامات معنوی قائل شویم. در این صورت صدها امام، پیامبر و حتی خدا خواهیم داشت!
اگر در همان مقالات شمس تورقی نموده باشید، طبیعتا با مطالبی که با مبانی تشیع و حتی اصل اسلام انحرافی واضح و آشکار دارند برخورد کرده اید. چطور آنها را نادیده گرفته و چنین جسارتی را نسبت به ساحت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه روا داشته اید؟
البته این مطالب در کتابی از آقای اراکی آمده که در سال 1390 ه ش چاپ شده است. مطالبی که او در این ویدئوی درسش (که متعلق به ابتدای سال 1403 است) در نقد عرفان و تصوف مطرح نموده و رویکردی که نسبت به مبانی عرفانی اتخاذ نموده، با مطالبی که در کتابش آمده مغایرت دارد. چطور می توان از صوفیانی چون شمس و مولوی تجلیل های آنچنانی داشت، اما عرفان و تصوف و مبانی و شخصیت های اساسی آن مانند کشف و شهود و ابن عربی را نقد جدی نمود؟ و به درستی تاکید داشت که تفاسیر عرفانی هیچ ارزشی ندارد و اینکه هر چیزی که از اهل بیت علیهم السلام نرسیده باشد اضغاث است و هیچ ارزشی ندارد؟
در نتیجه باید از جناب اراکی پرسید که آیا از موضع قبلی خود بازگشته و سخنان گذشته خود را قبول ندارید؟ اگر اینگونه است که تقاضا داریم حتما نسبت به مطالب قبلی خود، موضعی آشکار اتخاذ نموده و آنها را اصلاح نمایید. اگر پاسخ، منفی است، کار شما در رساندن صوفی فاسد العمل و الاعتقادی چون شمس تبریزی به عرش بدتر است یا پیروی مریدان حداد از او؟ چه چیز قبیح تری در جریان لاله زاری مشاهده کرده اید، که چنین احساس خطر نموده و علنا علیه آنها سخرانی کرده اید؟ و چه پاسخی برای این تناقض آشکار، میانِ سخنان امروز و نوشته جات پیشین خود دارید؟
📌مشاهده ویدئوی کامل سخنرانی آقای اراکی درباره کشف و شهود و ابن عربی، دانلود فایل صوتی و ویدئویی و مطالعه عبارات او درباره شمس تبریزی و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در سایت
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ گزارشی از مدرسه «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها» + دانلود فایل صوتی
نخستین «مدرسه تصوف پژوهی» به همت پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه وآله و پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تاریخ 20 و 21 اردیبهشت 1403 برگزار شد. این مدرسه با خیر مقدم دبیر علمی جلسه یعنی «حجت الاسلام و المسلمین محمد علی پاکدل» مدیر گروه نقد تصوف آغاز به کار کرد و ایشان نکات کلی و مقدماتی درباره موضوع بحث یعنی «درنگی در نظریه وحدت وجود» بیان کرده و اساتید مدرسه و روند برگزاری آن را تشریح نمودند.
📌مشاهده گزارش و دانلود فایل های صوتی در سایت
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
sobhani-www.ebnearabi.com.mp3
30.89M
⭕️ گزارشی از ارائه دکتر محمد تقی سبحانی در مدرسه بهاره تصوف پژوهی: «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها»
موضوع ارائه ایشان «درنگی در ادله عقلی وحدت وجود» بود. در ابتدا ضمن اشاره به ایهام و ابهام موجود در افکار و انظار متصوفه، نکاتی درباره ضرورت و اهمیت مطالعه انتقادی اندیشه های صوفیه بیان کرده و سپس به دو خوانش اصلی از خداشناسی صوفیه یعنی «وحدت شهود» و «وحدت وجود» اشاره و تمرکز بحث خود را بر روی «وحدت شخصی وجود» قرار دادند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی، به جایگاه وحدت وجود در عرفان و تصوف پرداخته و از کیفیت مواجهه فلاسفه شیعی با این نظریه سخن گفتند. سپس بحث را با گزارش هشت دلیل عقلی وحدت وجود و نقد آن در کلمات استاد جوادی آملی پیش برده و خاطر نشان ساختند که از نگاه آقای جوادی آملی، تنها دو دلیل عقلی یارای اثبات وحدت وجود را دارد که ایشان ضمن تبیین این دو دلیل به نقد و ارزیابی آنها پرداختند. مدیر موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام، در خاتمه بحث خود، اقامه برهان عقلی بر وحدت شخصی وجود را محال خوانده و این قول را مطابق نظر و رای خود مشاهیر صوفیه دانستند که برای معرفت و اثبات نظریه وحدت شخصی وجود تنها از مسیر کشف و شهود قلبی حرکت کرده اند.
📌مشاهده گزارش کامل و دانلود فایل های صوتی در سایت
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
afzali-www.ebnearabi.com.mp3
46.58M
⭕️ گزارشی از ارائه دکتر علی افضلی در مدرسه بهاره تصوف پژوهی: «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها»
ایشان در ارائه خود به موضوع «بررسی لوازم نظریه وحدت وجود» پرداختند. استاد افضلی به عنوان مقدمه ارائه خود، عقیده وحدت وجود را دربرگیرنده طیف وسیعی از اعتقادات و بینش های متفاوت از جمله تفکرات ماتریالیستی دانسته و با معیار قرار دادن نگاه و تقریر ابن عربی از وحدت وجود به بررسی لوازم این نظریه پرداختند.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم اشاره کردند که دیدگاه ابن عربی همان «وحدت وجود و موجود» است که مطابق آن، در عالم غیر از خداوند متعال وجود ندارد. سپس دیدگاه ابن عربی درباره انکار تفکیک موجودات به حادث و قدیم را خاطر نشان ساخته و نظریه «تجلی و ظهور» او را تبیین ساختند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به لوازم نظریه تجلی پرداخته و تعارض خود نظریه تجلی با نظریه وحدت وجود و لوازم باطل آن را برشمردند. از جمله این لوازم قول به محدود شدن ذات خداوند متعال، انتساب مجازی صفات به مخلوقات، نفی شریعت و لغو بودن احکام الهی، جبرگرایی، انتساب افعال و صفات قبیح به خداوند متعال، لغو بودن بسیاری از صفات الهی، لغو بودن عذاب جهنم بود.
📌مشاهده گزارش کامل و دانلود فایل های صوتی در سایت
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi
qandehari-www.ebnearabi.com.mp3
50.74M
⭕️ گزارشی از ارائه دکتر محمد هادی قندهاری در مدرسه بهاره تصوف پژوهی: «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها»
موضوع بحث ایشان «پیشینه وحدت وجود در ادیان و مکاتب» بود. این استاد برجسته دانشگاه آزاد تهران بحث خود را با تبیین تمایزهای تعبیر عرفان اسلامی با عرفان اسلام آغاز کردند و لزوم تفکیک بین عرفان اسلامی مصطلح و معرفت ماخوذ از قرآن و اهل بیت علیهم السلام را خاطر نشان ساختند.
ایشان اشاره کردند که در تقسیمی دیگر، وحدت وجود به دو قسم «وحدت سنخی» و «وحدت شخصی» تقسیم می شود که اولی دیدگاه برخی از فلاسفه حکمت متعالیه و دومی دیدگاه خاص صوفیان است.
استاد قندهاری در ادامه پیشینه نظریه وحدت وجود در مکاتب عرفانی را به پیش از ظهور اسلام و مکاتب اوپانیشاد، ادویتا ودانتا، دائویسم، فیثاغورسیان، پهلوی و خسروانی، رواقیون، نو افلاطونی اسکندرانی و غیره رسانده و درباره هرکدام سخن گفتند.
دکتر قندهاری به عنوان خاتمه بحث خود از اهمیت چهار مسئله بحث کردند: اول: مطالعه ای تطبیقی که یکی از ارزشمندترین روشهای مطالعاتی است. دوم: یاد آوری اصول مشترک بین عرفانهای مختلف با عرفان اسلامی علیرغم تفاوت های فرهنگی و اقلیمی. سوم: آشکار کردن اجمالی تفاوت بنیادین مکتب معرفتی اسلامی با تمام عرفانهای هفتگانه فوق الذکر. چهارم: منابع احتمالی نظریه وحدت وجود در عرفان های پیش از اسلام.
📌مشاهده گزارش کامل و دانلود فایل های صوتی در سایت
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
https://eitaa.com/ebnearabi
@ebnearabi