eitaa logo
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
1.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
753 ویدیو
27 فایل
اخبار و تحلیل‌های حوزه مباحث اقتصاد اسلامی تبلیغات بابرکت: https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
دلنوشته✍ قدرمیراث اجدادمان را بدانیم زمانی که نه از برق و روشنایی خبری بود تا دالان های تاریک را برای مقنیان روشن کند و نه بالابر وادوات حفاری امروزی را داشتند تا کار با سرعت چند برابری پیش برود. انها شب وروز و به صورت شیفتی دل از دنیای روی زمین میکندند وساعتها در زیر زمین به حفاری میپرداختن و چه بسا مقنیانی که بخاطر نیش گزندگان ،ریزش قنات و یا حتی کمبود اکسیژن جان خود را دراین راه از دست دادند تا اب زلال بعد از چندین سال به دست من وشما برسد من غیور شکنان جبهه قنات
42.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐احسنت:: آفرین به حق آبه بران و بزرگواران نمکشناس و امانت دار، همه آنچه از برکت آب این قنات بدست آورده اید، 🌴🌹هزاران بار حلالتان باشد،سفره تان با برکت؛؛؛ خداوند متعال پشت و پناه شما و خانواده‌های محترمتان، 🏴 {امت امام حسین(ع) نیاز به سقائی دارند} 🌴{تامین آب شرب آحاد مردم کشورمان خصوصا استانهای کویری از مناطق کوهستانی گسترده‌ موجود امکانپذیر می باشد} 🌐 ستاد مردمی تامین آب شرب و احیاگران چشمه سارها و قنوات استان کرمان. 👇👇 👇👇👇👇👇👇👇 @qanat_kerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقها به دلیل پیروی از همان روش علماء سلف خلأهای بسیار بسیار زیادی را پر نکرده اند!! ✍شهید آیت الله سید محمدباقر صدر 🔸آیا می دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار، سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیارْ بسیار زیادی وجود دارد که فقها به دلیل پیروی از همان روش فقهی موروثی معینی که هیچ کم و زیاد نشده است، آن ها را پر نکرده اند و امروز باید این خلأها را که به خاطر تبعیت فقها از روش ثابت سنتی، به جا مانده اند، به صورت و روشی فقهی، پر کرد و البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند که باید با فکری فقهی پر شوند، زمین های بکری هستند که پژوهش گر فقهی برای اولین بار به آن ها قدم می گذارد و آن ها را کشف می کند و این، سختی و حساسیت کار را چند برابر می کند و ایجاب می کند که یک ذهن فقهی بسیار دقیق به آن بپردازد. 📕 بارقه ها، ص ۴١٩ 🆔@kashkolenab 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
شبکه‌نفودبرای شروع اغتشاش وفتنه مهساکومله،نیازمندیک شوک بزرگ است یک شوک شهرآورد! شاید شوک اقتصادی! بعدازچند ماه تثبیت قیمت ارز،بنزین وانرژی بهترین گزينه است. لذامشاوران اقتصادی تمام ظرفیت خودرا برای گران سازی بکار گرفتند. شایدهم شوک فرهنگی امنیتی باشد، تصویب دیر هنگام لایحه حجاب! https://virasty.com/hajMalcolmX/1691136893741259733 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
هدایت شده از حوزه انقلابی
🛑هزینه ساخت خانه‌های ویلایی درقم ۲۰ درصد کمتر از واحدهای آپارتمانی است مدیرکل راه و شهرسازی قم: 🔹 هزینه تمام شده خانه‌های یک طبقه در این استان ۲۰ درصد کمتر از واحدهای آپارتمانی خواهد بود. 🔹تاکنون افزون بر ۲۷ هزار متقاضی به سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان متصل شده‌اند. 🔹سایت طایقان دومین محلی است که روند تخصیص اراضی در آن در حال انجام است و در فاز نخست آن حدود چهارهزار متقاضی صاحب خانه‌های یک طبقه حیاط دار خواهند شد. 🏠 @Maskan_ir 🌹 حوزه انقلابی ╭┅───────────┅╮ 🕌 @howzehenghelabi ╰┅───────────┅╯
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
در دنیای تمدنی ما، خرجی روزش را که در می آورد کرکره حجره را پایین می کشید تا حجره کناری هم بتواند کاسبی کند. اما در دنیای سرمایه داری، کاری می کند که حجره کناری وجود نداشته باشد. من تمدن خودمان را بیشتر دوست دارم. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi 📌جهانِ پساکرونا👇 @jahanepasakorona
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
‏"همه چیز باید به سمت ‎ برود" این جمله وزیر صمت دولت آقای رئیسی، سیاست کلان اقتصادی دولت است. ‎ ✍گفتیم که هنوز جنگ و درگیری ادامه دارد.. 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
هدایت شده از  🏴ذره بین🔍🏴
📛 دقیقا دوسال از تنفیذ آیت‌الله سید ابراهیم رییسی گذشت توییتی که روز تنفیذ رییسی توسط یکی از فعالین اقتصادی منتشر شد ذره بین 🇮🇷@zarrehbin🇮🇷
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
حداقل خوبی دولت رئیسی اینه که آدمها خوشتیپ تر میشن :))) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از  🏴ذره بین🔍🏴
📢 برخلاف وعده دولت، قیمت نان افزایش یافت ◀️ در تازه‌ترین مورد خبرگزاری ایلنا به نقل از محمد برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نوشت: ◀️ از این پس قیمت نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم هر عدد ۹ هزار تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم هر عدد ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و تافتون با وزن ۲۰۰ گرم هر عدد ۴ هزار تومان خواهد بود. ◀️ حدود یک هفته پیش افزایش قیمت نان نخست از خراسان رضوی آغاز شد و رسانه‌ها گزارش دادند که نان در خراسان رضوی ۴۰ درصد گران شده است. ◀️ دو روز پیش هم صدا و سیمای ایران از افزایش قیمت نان در ۱۳ استان خبر داد. ذره بین 🇮🇷@zarrehbin🇮🇷
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دکتر زرشناس: کسانی امروز منتقد اقتصاد هستند که سال‌ها سیاست‌های خودشان در ایران اجرا شده است دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔸کسانی باید پاسخگوی 30 سال مشکلات اقتصادی ایران باشند که نظراتشان در اقتصاد ایران اجرا شده و حالا در رسانه‌هایشان نشسته‌اند و قیافه منتقد به خود گرفته‌اند. 🔸کسانی که آمدند روی همین صندلی نشستند و منتقد بودند، باید پاسخگو باشند نه منتقد، چون سیاست‌های خودشان بوده که سال‌ها در اقتصاد ایران اجرایی شده است. 🔸سیاست نئولیبرالی دانشگاه‌ و بیمارستان پولی از دوره هاشمی در ایران اجرا شد، و این هم نتیجه‌ی آن است؛ و اگر هم سیاست‌هایشان کامل اجرایی می‌شد، قطعا وضع بدتر بود. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): همچنان در این دولت هم بر مبنای نسخه‌ اقتصاد نئولیبرالی عمل می‌کنیم و هنوز نسخه جایگزینی برای آن ارائه نشده است. باید تلاش کنیم نسخه بومی مبنای عمل دولت شود... @hzamanim
هدایت شده از حسین زمانی میقان
هژمونی رسانه‌ای دروغ و فریب یعنی اینکه از راننده‌تاکسی گرفته تا بقال محل، همه می‌گویند: (نقدینگی باعث تورم است) در صورتی که در دنیای حقیقی تقریباً همه(تولیدکننده ومصرف‌کننده) از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و در آمارهای رسمی جزو کشور‌های قعر جدول در میزان نقدینگی نسبت به وسعت اقتصادمان هستیم... @hzamanim
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢برای طبقه کارگری ما طراحی نظام خدماتی متفاوتی باید داشته باشیم. 🔹دکتر حمیدرضا مقصودی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
هدایت شده از حسین زمانی میقان
تمام دعوای ما هم با لیبرالیسم اقتصادی همین فریبی است که اسمش را گذاشته‌اند علم ! @hzamanim
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
گزارشی از 5 ماه جنگ ارزی ایران و آمریکا 🎙 در گفتگو با سیدیاسر جبرائیلی 📅 امشب دوشنبه 16 مرداد ساعت 22 به صورت زنده و مستقیم از ⭕️ یوتیوب جدال https://youtube.com/live/2j0oeEeOxSQ ⭕️ روبیکای جدال https://rubika.ir/jedaaltv
🔆زنگ عبرت: ⁉️سرای ایرانی چگونه با کمک صدا و سیما قم را از شهر حضرت معصومه(سلام الله عليها) و جمکران به شهر لوازم خانگی تبدیل کرد؟ ♦️ قم که در ذهن مردم بعنوان شهر حضرت معصومه(س)، شهر جمکران، شهر علم و دین و در یک کلمه بعنوان پایگاه اصلی و علمی جهان تشیع شناخته می‌شد. حالا با پروپاگاندای وسیع سرای ایرانی و ساده‌لوحی صدا و سیما در اذهان عمومی تبدیل به شهر لوازم خانگی شده است ♦️ حالا عده‌ی زیادی دیگر به قصد زیارت و معنویت عزم سفر به این شهر مقدس نمی‌کنند. از کنار همین مسئله تغییرات منفی گسترده‌ای در بافت فرهنگی و جمعیتی قم ایجاد شده که رفته رفته قم را از هویت اصلی خود خالی می‌کند. 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 🌍 eitaa.com/ebratha_ir  ایتا 🌍 splus.ir/ebratha.org  سروش
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این سخنان استاد پناهیان دُرّ و گهر است... اقتصاد اسلامی است... وقتی می گوییم علم جایی نیست جز در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام یعنی همین. یعنی یک طلبه شیعه کلماتی را می گوید که در مقابل تمدنهای شرق و غرب می توان قرار داد و تمدنی نوین ساخت. زندگی متعاونانه و برادرانه چیزی است که به مستضعفین عالم قدرت خواهد داد و طواغیت را به زانو درخواهد آورد. چاره ای جز این نیست...باید بکوشیم. کاش می شد شعار اربعین امسال را بگذاریم: و تمرین کنیم زندگی اربعینی را در تمام طول سال... 🎤 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
52.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش خبری ایزدخواه از یک اقدام درحال وقوع امروز: تخریب واحدها در شهرک دامداری مردمی جنوب تهران‼️ شعار نیست! گرامی باد. 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
سلام آقای گنجوئی خدا قوت میگم به شما که این گونه پیگیر قنوات هستید . مردم در شهر کهریزسنگ حامی قنات هستند ومدتی هست که دارند قنات تاریخی این شهر را احیا می‌کنند وهمش به صورته جهادی از طرف مردم است وهزینه های ان را خود مردم دارند میدهند ویک کار بسیار زیبا ویک اتحاد دل نشین صورت گرفته است . امیدوارم که در تمامی شهر ها این گونه اتحاد ها قرار گیرد ومردم خودجوش قنات‌ها را آباد کنند . امیدوارم شما هم به قنات تاریخی شهر کهریزسنگ یه سر بزنید واز روند احیای آن با خبر شوید. با تشکر فراوان از لطف شما 👇👇👇👇👇👇👇 علیکم السلام بزرگوار:: تمامی مکانیزم کارشان که از مدیریت صحیح اجرائی برخوردار می‌باشد ، دنبال میکنم، ضعفی در کارشان وجود ندارد، به این فکر میکنم ، که چگونه میتوان این فرهنگ قنات و قنات داری رو به سایر نقاط کشورمان منتقل نمود. موفق باشید 🏴 {امت امام حسین(ع) نیاز به سقائی دارند} 🌐 ستاد مردمی تامین آب شرب و احیاگران چشمه سارها و قنوات استان کرمان. 👇👇👇👇👇 @qanat_kerman
اردوهای جهادی واقعی همین احیای قنات شهر و روستاهاست و الا برای زدن پایگاه بهداشت برای سازمان بهداشت جهانی و احداث مدارس یونسکویی هم بودجه هست و هم بالا تا پایین مملکت نیروی در حال فرمانبری هستند.
💧امیرالمومنین علیه السلام پدر چشمه و قنات(۱) پیامبر اکرم در آخرین سخنرانی خود فرمودند: «هرکس چاه آبی حفر کند و آن چاه به آب برسد و آب آن را در اختیار مسلمانان قراردهد ـ مانند آنکه از آن آب وضو بگیرند و با آن وضو نماز بخوانند ـ خداوند به وی پاداش بسیار خواهد داد و نیز به اندازه موهای بدن آدمیان، حیوانات درنده و اهلی و پرندگانی که از آن می‌نوشند، به وی پاداش عظیمی عطا خواهد کرد و روز قیامت بر حوض پیامبر خداˆ وارد خواهد شد.» (مجلسی، 1403، ج76، ص371) موقوفات حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: بر اساس شواهد تاریخی، حضرت علی علیهالسلام در سال‌های پایانی عمر با برکت خویش، تمامی اموال و دارایی‌های خود را در راه خدا و کمک به فقرا و نیازمندان وقف نمودند که این اموال علاوه بر چاه‌ها و چشمه‌ها و نخلستان‌ها و باغ‌هایی که حضرت به دست مبارک خویش حفر و احداث نمودند، املاک و خانه‌ها و مساجد متعددی را هم شامل می‌گردید که البته در وقف‌نامه‌های متعددی که از حضرت به جای مانده، اسامی موقوفات ایشان در تاریخ و احادیث ذکر شده است. برای مثال، حضرت در وقف‌نامه‌ای، خانه‌ای در محله بنی زُریق را وقف خاله‌های خود نمودند و نیز آن حضرت متن وقف‌نامه چاه ابی‌نَیزَر را همان هنگام که آب از آن جوشید، با درخواست قلم و کاغذ، به دست مبارک خود نگاشتند. و در آخرین وقف‌نامه‌ای که حضرت به دست مبارک خویش نوشتند، اسامی تعدادی از موقوفات خود را نام بردند. 🌑 چاه‌ها، چشمه‌ها الف. ینبُع: نام منطقه‌ای است در 165 کیلومتری غرب مدینه؛ شهری بین مکه و مدینه از بلاد بنی‌حمزه در ساحل دریای سرخ و آن را به سبب چشمه‌های فراوانش به این نام خوانده‌اند. (یاقوت حموی، 1399، ج1، ص658) ینبع قلعه‌ای است که در آن، آب روان و مزرعه بسیار وجود داشته و از فضای پردرخت و نخلستان‌ها و آب‌های گوارای آن استفاده می‌کردند. اکنون بندر بزرگی است و نُه منزل از مدینه به طرف مکّه فاصله دارد. این منطقه به دارا بودن آب زیرزمینی بسیار و کیفیت خوب برای زراعت و درخت‌کاری و داشتن زمین مناسب برای کشت و کار و باغ‌داری، معروف بوده است. ابن‌شهرآشوب تعداد چاه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام را در ینبُع بالغ بر یکصد حلقه ذکر نموده است. (ابن‌شهرآشوب، 1404، ج2، ص132) البته برخی تعداد چشمه‌های آن را تا 170 حلقه ذکر کرده‌اند. (مجلسی، 1403، ج41، ص32) پس از وفات امام علی علیه السلام این منطقه تحت اختیار اولاد امام حسن علیه السلام قرار گرفت. نام «ینبُع» در کتب تاریخ، سیره و جغرافیا با نام امام علی علیه السلام عجین شده است. از برخی شواهد تاریخی برمی‌آید که نام «ینبُع» را امام بر این منطقه نهادند. (ابن‌شهرآشوب، ج2، ص132) امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «در زمانی که رسول خداˆ اراضی فیء را تقسیم کردند، زمینی هم نصیب علی علیه السلام گردید. ایشان در این زمین، چاهی حفر کردند که آب از درون آن مانند جوشیدن خون از گردن شتر می‌جوشید، و به همین مناسبت، نام ینبُع را ـ به معنای جوشیدن آب از زمین ـ بر آن نهادند.» (کلینی، 1401، ج7، ص54) ادامه...
💧امیرالمومنین علیه السلام پدر چشمه و قنات(۲) 🌑چشمه‌های موقوفه حضرت علی علیه السلام در ینبُع عبارت بود از: 1. البُغَیبِغات (بُغَیبغه): «بُغَیبغه» چاهی است که آب آن نزدیک باشد، و به قولی، چاهی که به عمق یک قد یا در همین حد باشد. گویند: چاهی است نزدیک « رَشاء» در اطراف مدینه. (ابن‌شبه،1410، ج1، ص223) اولین چشمه‌ای که امام علی علیه السلام در ینبُع احیا کردند «بغیبغات» نام داشت. (همان، ص220) این چشمه، خود مشتمل بر چندین چشمه دیگر بود به نام‌های خِیف الأَراک، خِیف لَیلی، و خِیف بَسطاس. (سمهودی، 1403، ج3، ص277) ابن شَبَّه بر اساس روایتی می‌نویسد: عبدالعزیز بن عمران، از سلیمان بن بلال، از جعفر بن محمّد، از پدرش نقل کرده است که گفت: چون آب از چشمه‌های بُغَیبِغَه جوشید به علی در این‌باره مژده داده شد. فرمود: وارثان را خوشحال کند. سپس فرمود: این چاه‌ها وقف بر بینوایان، در راه ماندگان و فقرا است که هر کدام نزدیک‌تر باشند بهره ببرند. (سمهودی، 1403، ج4، ص1150) «بُغَیبِغَه» مزرعه‌ای بود متعلّق به امام علی علیه السلام که امروزه به آن «ینبُع النَخل» می‌گویند. آن حضرت این مزرعه را وقف مسلمانان تهی‌دست کردند. (حرّ عاملی، 1409، ج19، ص196) واقدی می‌نویسد: میوه‌های بُغَیبِغَه در زمان علی علیه السلام به هزار وسق رسید. (سمهودی، 1403، ج 2، ص 263) بُغَیبِغات از چاه‌هایی است که علی علیه السلام خود حفر و اراضی آن‌ها را آباد کردند و آن‌گاه آن‌ها را وقف کردند. این‌ها همچنان در شمار صدقات و اوقاف ایشان بود تا هنگامی که حسین بن علی علیه السلام آن‌ها را به عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب داد تا از محصولاتش بخورد و خرج و بدهی خود را از محل درآمد آن بدهد، بدین شرط که دختر خویش را به همسری یزید بن معاویهْْ بن ابی‌سفیان در نیاورد. عبدالله این چشمه‌ها را به معاویه فروخت. این چشمه‌ها همچنان در تصرف ماند تا هنگامی که بنی‌هاشم صوافی را در اختیار گرفتند. در این زمان، عبدالله بن حسن بن حسن درباره چشمه‌ها با ابوالعبّاس سفّاح، خلیفه عباسی، گفت‌وگو کرد و خلیفه آن‌ها را به اوقاف یا همان صدقه به علی بن ابی‌طالب علیه السلام برگرداند. این چشمه‌ها وقف ماند تا آنکه ابوجعفر منصور در دوران خلافت خود، آن‌ها را تصرف کرد. هنگامی که مهدی عبّاسی به خلافت رسید حسن بن زید در این‌باره با او گفت‌وگو کرد و تاریخ این اوقاف را برای او بازگو نمود. مهدی خلیفه عباسی نیز به زُفَر بنِ عاصم هلالی، که کارگزار او در مدینه بود، نامه نوشت و وی این چشمه‌ها را همراه دیگر اوقاف علی علیه السلام برگردانید. (ابن‌شَبَّه،1410، ج1، ص221) 2. العِینُ أبی نَیزَر: چشمه معروف دیگری در ینبُع «عین أبی‌نَیزَر» نام دارد که حضرت این چشمه را به نام «أَبی‌نَیزَر» که از بردگان آزاد شده ایشان است، نامیدند. (سمهودی، 1403، ج1، ص127) خود أَبی‌نَیزَر ماجرای احیای این چشمه را چنین گزارش کرده است: حضرت کلنگ را برداشتند و به درون چاه رفتند و مشغول کندن شدند، ولی آب برنیامد، از آنجا بیرون آمدند، در حالی که پیشانی مبارکشان خیس عرق بود. عرق از پیشانی پاک کردند و باز کلنگ را برداشتند و به درون چاه رفتند و پیوسته کلنگ می‌زدند، به حدی که صدای نفس مبارکشان به گوش می‌رسید. ناگاه آب فوران کرد و مانند گردن شتر از زمین بیرون جست، امام به سرعت از چاه بیرون آمدند و فرمودند: خدا را گواه می‌گیرم که این چشمه آب، صدقه است. کاغذ و قلم برایم بیاور. من به سرعت کاغذ و قلم آوردم. حضرت نوشتند: «به نام خداوند بخشنده مهربان. این چیزی استذ که بنده خدا علی، امیرمؤمنان صدقه داده است. این دو چشمه به نام‌های «عین ابی‌نیزر» و «"بُغَیبغه» را بر فقرای مدینه و در راه‌ماندگان وقف نمودم تا بدین وسیله، در روز قیامت چهره خود را از آتش دوزخ مصون دارم. کسی حق فروش و بخشش آن‌ها را ندارد تا آن‌گاه (یعنی قیامت) که خدا وارث آن‌ها شود و خدا بهترین وارثان است، مگر آنکه حسن و حسین بدان‌ها محتاج شوند که ملک خالص آن‌ها خواهد بود و هیچ‌کس دیگر حقّی در آن‌ها ندارد.» (کلینی، 1401، ج7، ص54) ادامه...
💧امیرالمومنین علیه السلام پدر چشمه و قنات(۳) چشمه ابی‌نیزر در نزدیکی بُغَیبغه قرار داشته است و صیغه صدقات این دو چشمه با هم توسط حضرت علی علیه السلام خوانده شده و برای فقیران اهل مدینه و در راه‌ماندگان وقف شده است. از آن‌رو که ابی‌نیزر در زمین و مزرعه‌های این چشمه کار می‌کرده، «چشمه ابی‌نیزر» نام گرفته است؛ چه اینکه در وقف‌نامه حضرت هم تصریح شده است که ابی‌نیزر در آنجا پنج سال کار کند و از درآمد آن، زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین نماید. 3. العِینُ البُحَیر: ابن‌شَبه می‌نویسد: اموال علی در یَنبُع چشمه‌های پراکنده‌ای است. از جمله آن‌ها چشمه‌ای است به نام "عین البُحَیر". (ابن‌شبه‌، 1410، ج1، ص222) 4. العین نوُلاَ: ابن‌شَبه می‌نویسد: از موقوفات علی در یَنبُع چشمه‌ای دیگر است به نام «عین نولا»، که امروز آن را «عَدَر» می‌گویند و همان است که گفته‌اند: علی ـ علیه‌السلام ـ با دستان خود، در آن کار می‌کرد. در جوار همین چشمه و در همین محله، مسجدی است که رسول خدا ـ صلی‌الله علیه وآله ـ در راه ذی‌العشیره و هنگامی که برای رویارویی با کاروان قریش عازم آنجا بودند در آن نماز گزاردند. (همان) 5. العِینُ الحَدَث: ابن‌شَبه می‌نویسد: برای علی است، نهری از چشمه‌ای به نام «عین الحدث» در یَنبُع. (همان) 6. العِینُ العُصَیبِه: ابن‌شَبه می‌نویسد: علی در یَنبُع چشمه‌ای به نام « العُصَیبِه» داشت که شامل باریکه‌هایی از اراضی موات بود. (همان) حضرت در وقف‌نامه خود، به چاه و چشمه‌های وقف شده در ینبُع اشاره نموده و می‌فرمایند: چاه و چشمه‌هایی که در  یَنبُع داشتم و به نام من شناخته می‌شود و همچنین اراضی اطراف، همه صدقه‌اند و غلامانی که در این اراضی کار می‌کنند همه وقف هستند غیر از «رباح» و «ابی‌نَیزَر» و «جبیر» که اینان آزادند. کسی بر آنان حقی ندارد و آنان وابستگان من هستند و پنج سال در این چاه و مزرعه کار می‌کنند و خرجی و روزی خود و روزی کسانشان از عایدات همین املاک داده شود. (کلینی ، 1401، ج7، ص49 / طوسی، 1401، ج9، ص146 /ابن‌شبه، 1410، ج1، ص225) بر اساس روایات، میزان محصولاتی که از این چشمه‌ها و چاه‌ها به دست می‌آمد زیاد بود. برای مثال، واقدی درآمد حاصل از میوه‌های بُغَیبِغَه را افزون بر هزار وسق برشمرده است. از روایتی که درباره عین ابی‌نیزر وارد شده تا حدی می‌توان به ارزش بالای آن‌ها پی برد. ابومحلم محمّدبن هشام می‌گوید: زمانی امام حسین علیه السلام بدهکار شد، معاویه دویست هزار دینار برای خرید عین ابی‌نیزر نزد امام فرستاد و ایشان از فروش آن خودداری نموده، فرمودند: پدرم آن‌ها را صدقه داد تا چهره خود را از آتش دوزخ مصون دارد و من آن‌ها را به هیچ قیمتی نخواهم فروخت. (مبرّد، 1413، ج3، ص1128) ب. وادی ُالقُرَی: «وادی القری» از توابع خیبر و شهر آبادی است که نخلستان‌های بسیار و باغ‌ها و چشمه‌های فراوان دارد. (یاقوت حموی، 1399، ج6، ص348) بر اساس برخی روایات، منطقه وادی القری در سال هفتم هجری به طریقی مشابه خیبر فتح گردید و با قراداد مشابهی در دست یهودیان قرار گرفت و در زمان عمر، بین فاتحان آن تقسیم گردید و سهمی از آنجا به امام علی علیه السلام تعلّق گرفت. حضرت علی علیه السلام در زمان پیامبر اکرمˆ مالک برخی چشمه‌ها و مزرعه‌های این وادی بودند (سمهودی،1403، ج1، ص327) که در وقف‌نامه خود به آن‌ها اشاره نموده‌اند: «آنچه در وادی القری داشته‌ام یک سوم آن به اقطاع از آن فرزندان من است و غلامان در این املاک، صدقه‌اند. (کلینی،1401، ج7، ص49 / طوسی، 1401، ج9، ص146 /ابن‌شبه، 1410، ج1، ص225) 1. العِینُ المَواَت: ابن‌شبه می‌نویسد: همچنین علی در وادی القری چشمه‌ای به نام «موات» داشت. به روزگار فرمان‌روایی عبّاس بن حسن، این چشمه در اختیار دو تن به نام‌های مصدر کبیر (وابسته حسن بن حسن) و مروان بن عبدالملک بن خارست بود، حمزه بن حسن درباره این ملک برضد این دو اقامه دعوی کرد. به سود حمزه حکم کردند و در نتیجه، این ملک نیز در شمار اوقاف قرار گرفت.» (ابن‌شبه، 1410، ج1، ص224) 2. العِینُ الناَقَه: یکی دیگر از اوقاف و صدقات حضرت علی علیه السلام است که در وادی القری واقع شده است. این ملک را «العین الحسن» هم می‌گویند و در «بیره»، از سرزمین «عُلا» قرار دارد. در روزگاران اخیر (به نقل از ابن‌شبّه) (همان، ص221) ادامه...