eitaa logo
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
1.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
871 ویدیو
31 فایل
اخبار و تحلیل‌های حوزه مباحث اقتصاد اسلامی تبلیغات بابرکت: https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 شهید آوینی: «سرّ پيروزی ما در جبهه‌های جنگ با ابرقدرت‌ها همين است كه ما هرگز متكی به سلاح نيستيم. اتكای ما به ايمان خود و امدادهای غيبيی است كه ايمان ما مجاری نزول آنهاست و اگر اينچنين نبود و پيروزی ما موكول به همپايی با قافله‌ نظام اقتصادی و صنعتی غرب مي‌شد، همان طور كه عرض شد، امروز حتی يادگارهای انقلاب اسلامي را نيز از كتاب‌های رسمی تاريخ شسته بودند.» 👇 @ravayatefathavini
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. شهید مظلوم استاد بهشتی (ره) : اقتصادِ آزاد که لیبرال‌ها ادعا می‌کنند اسارت و فقر برای توده‌های ملت و فربه شدن برای سرمایه داران است... 📌جهانِ پساکرونا👇 https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
❇️ باید نظام اقتصادی ایجاد شود که ملاکهای اسلام در آن رعایت شود نه اینکه نظام موجود توجیه شود 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه خوارزمی، در جلسه‌ای با موضوع «نظام مالی اسلام» مطرح کرد؛ 🔹قوام و مقوم بانکهای تجاری وام دهی است. لازمه اینکه بانک به صورت مکرر وام می‌دهد، خلق پول است. مثلا کسی هزارتومان توی بانک می‌گذارد هفت هزار و پانصد تومان از آن خارج می‌شود که اصطلاحا به آن ضریب فزاینده پول می‌گویند. ضریب فزاینده پول در ایران هفت و نیم است. 🔹از منظر فقهی دو روش عمده می‌تواند در مواجهه با پدیدهای نوظهور مثل بانک، بیمه و بورس در پیش گرفت. یکی روش انفعالی و دوم روش فعال. 🔹روش انفعالی چیزی است که عمدتا تا حال روش بررسی‌های فقهی عالم اسلام بوده و مخصوص ما شیعه‌ها نیست. اهل تسنن نیز عمدتا انفعالی برخورد کرده اند. 🔹وقتی تلاشهای فقهی صورت گرفت، نتیجه عملی که دیده می‌شود این است که عملا بانکها در طول زمان به قرارداد‌ها به صورت صوری عمل می‌کنند. بانک غربی مشکلی ندارد به راحتی ربا می‌گیرد و می‌دهد. ولی در بانکهای اسلامی باید تمام شرایط شرعی آن رعایت شود که حساب‌های پیچیده‌‌ای دارد که بانکها تمایل به اجرای آن ندارند. 🔹اگر ما روش فعال داشته باشیم لازم نیست دنبال مقاصد الشریعه برویم. معتقدم اگر ما حتی با روش فقه سنتی، بازخوانی روی معیارهای فقهی داشته باشیم، روش انفعالی اشکالات جدی دارد. 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32194 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ @meftahandishe_com 📌جهانِ پساکرونا👇 https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
وقتی واژه‌ها را سخیف می‌کنیم! یاد آن روزی افتادم که تعدادی CD برای آقا بردند و گفتند در راستای نهضت نرم‌افزاری این کار را انجام داده‌ایم! پیوست فرهنگی را صلوات تعریف کردیم جهاد تبیین را ماله‌کشی برای دولت جنگ ترکیبی را ساخت کلیپ جنگ شناختی را عملیات کامنتی و جنگ اقتصادی را هم که کلا نادیده گرفتیم! حتی در حد خرید یک کالای ایرانی! خرمشهر اقتصادی یعنی گرفتن والستریت! یعنی فروپاشی اقتصاد سرمایه‌داری! یعنی نابودی دلار! یعنی آقایی ریال! چرا باید اینقدر افقمان با افق ولی جامعه ناهمسطح باشد که حذف ارز ترجیحی و گران کردن معیشت مردم، که به تعبیر آقا موجب تلخیِ سال ۱۴۰۱ شد را فتح بدانیم آنهم از جنس فتح خرمشهر؟! رکورد تورم ماهانه را شکستن فتح است؟ ادامه تورم پنجاه درصدی برای سال سوم فتح است؟ کاهش مصرف ۳۰ درصدی مرغ و گوشت فتح است؟ کاهش مصرف برنج فتح است؟ صف‌های طولانی نان و ناراحتی مردم فتح است؟ نه جناب حاج‌علی‌اکبری! تریبون نماز جمعه را محترم بشمارید و صدای طبقات محروم جامعه باشید نه صدای دولت‌ها و سرمایه‌داران! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
⚡️اقتصاد آزاد؛ منشاء فاصله طبقاتی است... 👌امروز مطلبی از جناب علوی بروجردی خواندم که خلاصه اش امضای اقتصاد آزاد بود و البته به اسم اینکه این اقتصاد عقلائی است و البته ایشان تاکید کرده بودند ما بیش از ۲۰ مورد حکم تاسیسی درباره اقتصاد اسلامی نداریم و بقیه اش امضایی است و چند نکته دیگر.... 👌درباره اظهارات غیر کارشناسی ایشان درباره اقتصاد آزاد و این که فقط اقتصاد آزاد، اقتصادی عقلائی است؛ فقط به این نکته بسنده می کنم که در اقتصاد آدام اسمیتی بنابر تاکید خود ادام اسمیت؛ رذایل منشاء و مبنای تولید تحرک و ثروت در جامعه هستند و نه فضائل! 👌به عنوان مثال در مدل تشکیل سرمایه؛ فرآیند تجمیع سرمایه از طریق تحریک اصل آهنین منافع شخصی و حرص افراد (اصول الکفر ثلاثة: الحرص والاستکبار والحسد) صورت می پذیرد و البته در بخش مصرف هم رفع نیاز مبنای تولید نیست و تولید صنعتی به نیاز سازی کاذب و مصرفی شدن جوامع می انجامد. نفی عدالت و گسترش فاصله طبقاتی را نیز به موارد روشن دیگری که شرع مقدس بر ان تاکید کرده و اقتصاد آزاد آن را نادیده می گیرد؛ می توان اضافه نمود و البته صد ها اشکال دیگر که بعدا تفصیلا مطرح خواهم کرد... حجت الاسلام علی کشوری در قم( نشست مورخ ۳۱-۴-۱۳۹۶) ⚡️پی نوشت: جناب حجت الاسلام علوی بروجردی در در دیدار با مدیران و روسای شعب بانک کوثر استان قم(۲۵ تیر ۱۳۹۶) اظهار کرده اند: من گاهی گفته‌ام با تعبیر «اقتصاد اسلامی» مخالفم. چون اقتصاد اسلامی همان اقتصاد عُقلایی است. مباحث اقتصادی ما محدود است و بیش از 20 موضوع نیست که در آنها حکم تأسیسی داده‌ایم. در بقیه موضوعات، حکم امضایی است. یعنی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که سیره عقلایی چگونه نگاه می‌کند. اگر با عمومات و اصلاحات ما منافات نداشت امضا می‌کنیم و بدین‌ترتیب مشمول تأیید شرع می‌شود. منظور از عقلا چیست؟ عقلای عالم روش‌های اقتصادی شناخته‌شده مقبولی پیش همگان دارند که مجموع آنها اقتصاد عقلایی می‌شود. شرع هم همین را می‌گوید. اسلام هم همین را می‌گوید. اقتصاد عقلایی اقتصاد آزاد است نه اقتصاد کمونیستی.... @olgou4 https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔹آیت الله حائری شیرازی: در دولت، توکل انسان را کم می کند! 🔷کسی که ماهیانه، حقوق یا شهریه می‌گیرد و خودش را به دولت می‌فروشد و با آن ارتزاق می‌کند، چشمش به دست دولت است، نه خدا. این فرد چطور می‌تواند با تمام وجود، چشمش به دست خدا باشد؟ اما هنگامی که ثمرۀ کار خودش را دید، از خدا می‌خواهد که به او توفیق کار بیشتر بدهد. می‌گوید من تلاش می‌کنم این نخواست، یکی دیگر. اما کسی که می‌گوید اگر دولت نخواست برای او کار بکنم، بعد چه می‌شود؟ چنین فردی از نظر اعتقادات تحلیل می‌رود. 🔷 یک فردی در جملۀ اول وصیت‌نامه‌اش نوشت: «پسرانم را توصیه می‌کنم که در شغل وارد نشوند!» نوکری یعنی استخدام دولت شدن! جوری باش اگر یک روز خواستند با تو تسویه‌ حساب کنند، نترسی! می‌گوید روزیِ خودت را دست کسی نده که هر روز بلرزی که بیرونم می‌کنندیا چه کسی در رأس کارهست وچه کسی نیست؟روزیِ کم باحفظ استقلال،به انسان شخصیت و عزت می‌دهد. روزی فراوان ولی مصرفی بودن، وابستگی انسان را سنگین می‌کند. @haerishirazi @SchoolofEconomics
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
آیا شما در تصویر بالا شعور می‌بینید؟ چند سال پیش یک نقاشی ساده به قیمت ۱۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان در حراج تهران فروخته شد. آنوقت اقتصاددان‌ها می‌گویند قیمت، همه چیز را نشان می‌دهد. همه اطلاعات در قیمت تجلی پیدا می‌کند. شعور خریدار در قیمت نمایان می‌شود. شعور فروشنده در قیمت نشان داده می‌شود. ارزش کالا در قیمت ظهور پیدا می‌کند. شما در قیمت بالا شعور می‌بینید؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
حالا برگردیم به پرسش : این بانک‌های خصوصی دقیقا چه خدمتی به اقتصاد ایران کرده‌اند و چرا باید وجود داشته باشند (وقتی حتی نظارتی بر آنها نمی‌توانید داشته باشید؟ هرچند با نظارت هم اتفاقی نمی‌افتد) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
دقیق‌ترین تعریف سرمایه‌داری‌ِنئولیبرال! "با کمک خودتان ما سرمایه شما را بالا می‌کشیم" ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
هیچ خیری در اسراف و هیچ اسرافی در خیر نیست! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
تا وقتی نسبت به رشد قارچ‌گونه بانکهای خصوصی، مال‌ها و فروشگاههای زنجیره‌ای پرزرق‌وبرق، تالارهای عروسی مجلل، لوازم دکوری لوکس، برندهای خارجی با حروف انگلیسی بر سر در مغازه‌ها، نه تنها معترض نیستیم که جنون‌وار به دنبال آنها از هم سبقت می‌گیریم، بدحجابی و امری طبیعی است! 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فردای اقتصاد متعلق به میرزاخانی است (سردبیر سابق دنیای اقتصاد)! تهدیدهای بورس از نظر این جماعت را ببینید!!! ذینفعان افزایش نرخ دلار را بشناسید! کاسبان تورم را بشناسید! و البته غول‌های علیه ملت ایران! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar