eitaa logo
مطالب تحلیلی و مبنایی بصیر
86 دنبال‌کننده
673 عکس
345 ویدیو
11 فایل
این کانال توسط گروه تحلیلی سیاسی بصیر اداره میشود. @sarbaz_emam_khameneii ادمین 💥کانال سیاسی بصیر 💥 به ما بپیوندید 👇👇👇 ♻️ @basire_basir ♻️
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ الگوی جهانیِ جمهوری اسلامی چه شاخصه هایی باید داشته باشد ؟! ⚡️روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان، یک آرمان جمهوری اسلامی را معرفی الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور معرفی کردند. 💫چنین الگویی در شئونات مختلف زندگی مردم باید بر شاخصه هایی مبتنی باشد. 📚شاخصه هایی که برخاسته از تعالیم اسلام باشد، نه معیارها و هدف گذاری های تمدن مادی! 🖇لذا لازم است که مبانی و اهداف هر دو تمدن شناخته شوند. ⚠️در حال حاضر شاخصه های تمدن مادی چنان به خوردِ ساحت های مختلف زندگی ما رفته که چه بسا شناخت بیگانه بودنِ آنها، حتی بر نخبگان متدینمان هم دشوار است! 👈هر چند شناخت باطل در مراحل ظریف آن برای ما سخت است، ولی ملاک های حقِّ مُبینِ خود را می توانیم استخراج کنیم و مبنای عمل قرار دهیم. 👈آنگاه به کریمه "إِنَّ ٱلۡبَٰطِلَ كَانَ زَهُوقٗا " تاسی کنیم و پیش برویم. ⁉️در کتاب قرآن ، کدام کلمه است که به اندازه کلمه "بیِّنات" و مشتقات آن مانند "مُبین" و ... رخ بنماید؟! 👈لذا به نظر می رسد در بسیاری از ساحت های مورد ابتلای جامعه کنونی ما، قیام بر آوردن بیّنات یکی از مبانی ساختِ الگوی آرمانیِ متناسب با تمدن اسلامی است. 📛در سیاست ورزی، 📛در کنش ها و واکنش های رسانه ای، 📛در نقد و ردِّ قول و فعل افراد، 📛در حل معضل فرهنگ و 📛خصوصا بحث حجاب و عفاف و بسیاری از حیطه های چالش برانگیز دیگر، قیام به آوردنِ بیّنات ، ویژگی هایی دارد که قابل توسعه و تحقیق است. 🔰لذا به نظر می رسد آنچه رهبر معظم انقلاب، از آن با عنوان نام برده اند، در یک مرحله بنیادی ، همان تنظیم نرم افزار جمهوری اسلامی بر مبنای شاخصه هایی است که یکی از اصلی ترین آنها بیِّن بودن است. ☀️از قضا همین شاخصه بیّن بودن ، دقیقا با اصل بنیادی و نانوشته اغوا و فریب در تمدن مادی سرشاخ می شود و بدون شک، وقتی حقِّ مُبین می آید، باطل نابود خواهد شد. 🌱بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ تلویزیون؛ سرگرمی یا دانشگاه 🌐در روزگاری که فضای بسیاری از دانشگاههای ما، لااقل در نگاه اول، بیشتر به مکان سرگرمی و لهو و لعب شبیه شده تا مکان دانش اندوزی، ❓چطور رسانه که یکی از اهداف اصلی اش سرگرمی است، می تواند دانشگاه باشد و بر بیّنات استوار شود؟! ✅بله، برنامه محفل نشان داد که اینکار شدنی است! ✨از جمله نقاط تابناک در این فصل محفل، حضور دو بانوی مومن در این برنامه بود که به روشنی توانست اصالت زن ایرانی مسلمان را به عموم مردم نشان دهد... ❗️کاری که مجامع نخبگانی حوزوی و دانشگاهی ما تا به امروز موفق به انجام آن نشده اند. 🔰یکی از این دو بانوی نازنین، مادرِ مریم و ملیحه نبی، زنی بود که شوهرش تمام زندگی را باخته بود، امنیت روانی و حلّیت اقتصادی خانواده را بر هم زده بود ، آبروی عزیزانش را به مخاطره انداخته بود و تا پای چوبه دار هم رفته بود... ⛔️این بانو هر چند نتوانسته بود جلوی غرق شدن شوهرش را در انواع حرام ها بگیرد، ولی با قالیبافی و پختن نان ، از حلّیت لقمه و سفره خانواده دفاع کرده بود. 🔆اوج کمال شخصیت انسانیِ ایشان، نه تنها در کار کردن و حفاظت از ضمیر پاک فرزندان با روزی حلال، که در لبخند رضایت و عشق و بخششی بود که نسبت به شوهر خطاکار خود داشت. ⁉️ کدامیک از ما چنین زنان صبور و فداکاری را در حافظه تاریخی خود سراغ نداریم؟ زنانی که هر چند در ابتدای کار، اغلب سنتی ازدواج کرده اند، ولی به مرور زمان ، عشق به شوهر و خانواده روز به روز در آنها بیشتر شده و روح انسانی آنها را صیقل داده است! ❓و کجا ایرانِ شبهِ مدرن، با حوزه و دانشگاههای مقاله سازش، با هیات علمی ای که درگیر آیین نامه ارتقاء است، با دانشجویانِ فاتحِ قله کنکورش، با دانشجویان تکیه زده بر جیب پدر ، و با سایر نخبگانش ، توانسته از عظمت وجود چنین زنانی سخن بگوید؟! 🔰 دومین بانوی تحسین برانگیز، مادرِ ابراهیم، پسر موتورسوار دوست داشتنی اهل هرمزگان بود. 💫زنی که فرزندانش را امانت الهی می دانست و نگران بود نکند در تربیت این امانت کوتاهی کند و فرزند به جای خدمت به اسلام و مسلمانان، وقتش را به کارهای کم فایده بگذراند! ⭐️و حالا اشک زلالش حکایت از روحی پاک و صیقلی و بی آلایش داشت! و زبانی شکرگزار که فرزندش به راه قرآن رفته. 🚺این را مقایسه کنیم با زنِ مدرن شده و با سوادی که تربیت های امروزی، مدارس و دانشگاهها تحویل جامعه می دهند و فرزندانی که با نسخه های علمی امروزی تربیت می شوند، با کمک روانشناسیِ روز، و دایگی رسانه ها... ⚠️و امروز کدام زن را موفق می شناسیم؟ با کدام توانمندی ها؟ چه سطحی از مدرک تحصیلی؟ ماهی چقدر درامد؟ 🌤زن مومن عاشق صبور وفادار و حریص بر ایمان فرزندان، با چین و چروک هایی که حاکی از تعهد و ایستادگی است، 👩‍💼یا زن مدرنِ زیبای مدعی ، حافظ حقوق و استقلالش؟ 🌱کدام به کمال انسانی نزدیکترند؟ کدام یک بهتر شاخصه های قرآنیِ لباس بودن و سکونت دادن را برای همسر تامین می کنند و حافظاتُُ للغَیب می شوند؟ 👈البته که نگارنده در صدد نفی تحصیل و اشتغال زنان و یا حفظ حقوق آنها نیست، بلکه قصد دارد جلوی شاخص های موفق بودن و کمال یابی برای یک زن ، در جامعه امروز ، یک علامت سوال بگذارد! ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ وحدت کلمه یا امر به معروف؟! 🔰سخنان خطبه های نماز عید فطر رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حفظ توحید کلمه و پرهیز از ایجاد دوقطبی های جعلی ، در کنار توصیه معظم له به امر به معروف و نهی از منکر در هنجارشکنی ها، در مقام عمل چگونه قابل جمع است؟! 👈به نظر می رسد برای یافتن مدل عملکرد مطلوب، باید دو عنصر تضارب آراء (با توصیه موکد به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی) و جهاد تبیین که قبلا در نقشه تعامل اجتماعی توسط ایشان جاگذاری شده اند را نیز مد نظر قرار دهیم. 🔹در عبارت توحید کلمه ، هر چند ذهن در ابتدا متوجه واژه ی توحید می شود و لزوم حفظ وحدت را می یابد، اما از بار مفهومی لغت کلمه نباید غافل شویم. 👈به این معنی که توحید حول کلمه شکل می گیرد، بر عکس دو قطبی های جعلی که افراد و جریانها در آن نقش بسزایی دارند. دو قطبی های جعلی را چهره های مشهور، قبایل و دنباله روهای چشم و گوش بسته شان می سازند، هر چند که گاهی مقدسات را هم دستاویز قرار دهند. افراد برجسته می شوند و از کلمات به عنوان پوشش استفاده می شود و به مفهوم عمیق کلمات توجه نمی شود. 📛در دوقطبی های جعلی، کلمات و مفاهیم و حقایق واکاوی نمی شوند بلکه برای ساختن مغالطات و شبهات ، تهمت ها و تخریب ها ، مورد سوء استفاده قرار می گیرند. 💢حقایق در دو قطبی های جعلی کادربندی می شوند، یک قاب انتخاب می شود و مابقی کنار گذاشته می شود و این هنر رسانه ای است که مبانی اش را از بینات نگرفته باشد. ⚠️حتی اگر شعار آن رسانه، خیلی هم حزب اللهی باشد! 💠در قیام به بیّنات ، حقایق به صورت آشکار، بدون قاب بندی و سوگیری ارائه می شوند. افراد و دارو دسته ها به حاشیه می روند. قبیله گرایی کمرنگ و حق گرایی پررنگ می شود. 🌱 رسیدن به چنین فضای رشیدی، نیاز به جهادی عمومی دارد. جهاد تبیین؛ جهادی برای آوردن بیّنات ، جهاد شناخت حق و پرهیز از دنباله روی از اشخاص و جریان ها ⚠️اینجاست که باید به جای تمسک به فلان استاد و خطیب و کانال و بلاگر و چهره سیاسی و ... به فرمایش امیرالمومنین علیه السلام چنگ بزنیم که؛ إن دين الله لا يعرف بالرجال بل بآية الحق، فاعرف الحق تعرف أهله همانا دين خدا با اشخاص شناخته نمى شود، بلكه با معيار و نشانه حقّ شناخته مى گردد ؛ پس حقّ را بشناس، تا اهلش را بشناسى . ✅در چنین فضایی اگر آراء مختلف، عریان و بدون سانسور، در مقابل هم قرار گیرند؛ بدون فریب، بدون تعصب،بدون قبیله گرایی و شخص گرایی، آنگاه حق بر وجدان های بیدار آشکار می شود و به وحدت کلمه طراز جمهوری اسلامی می رسیم. 🔷اما برای میانه مسیر هم، می توان یک وحدت کلمه نسبی را حفظ کرد و از انسجام اجتماعی و اتحاد ملی محافظت کرد. ان شاء الله خواهم نوشت. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️وحدت کلمه یا جلوگیری از ایجاد انحراف؟! 🔰 زندگی در جامعه دینی و ایمانی ، مستلزم اعتقاد به حق و باطل است و فلسفه امر به معروف هم جلوگیری از پیشروی باطل و ایجاد انحراف در این جامعه. 👈 لذا طبیعی است که مومنین نسبت به انتشار باطل در جامعه خود حساس باشند. ❓اما این حساسیت چگونه باید بروز کند که با آن به وحدت کلمه برسیم و نه دوقطبی جعلی؟! ⚠️ متاسفانه مدل تربیت عمومی و فرهنگ اجتماعی ما تا کنون به نحوی بوده است که میل به دنباله روی از جریانات و چهره ها ( بدون شناخت مبانی و اصول)، نمود بالایی دارد. ⛔️همین فرهنگ در جهان سرمایه داری به صورت پدیده سلبریتیزم بروز می کند و در جهان نیمه سنتی و نیمه مدرن ما، ازگذشته تا کنون، طیفی از "مرید و مرادی"، "استاد و شاگردی"، تا فرهنگ "فن پیج" و "فالور" و "سلبریتیزم مذهبی و انقلابی یا مدرن"، همه را شامل می شود. بدون پرورش قوه عاقله و تفکر انتقادی، 👈 به نحوی که بیش از آنکه بر اساس امهات و محکمات عمل کنیم، تحت تاثیرِ افراد حرکت می کنیم و آنقدر دنباله رو می شویم که متوجه اشتباهات و انحرافات چهره ها یا احزاب مورد حمایتمان نمی شویم. ‼️و در مورد خوبان هم، به جای دریافت منظومه فکری و معرفتی، فقط مقلد و بازگو کننده ایم! ⚠️ همین روحیه هم سبب می شود تا جریان های قدرت و ثروت، یا دشمنان ملی و دینی، راه خود را برای ورود به افکار عمومی و جهت دهی به آنها و بهره برداری در جهت منافع خود، باز ببینند. 🔸 خصوصا امروز که رسانه ها برای هر گروهی، خوراک فکری مربوط به خودشان را پخت و پز می کنند و طبق ذائقه آنها، در دهانشان می گذارند. 👈 سپس دو قطبی جعلی را شکل می دهند و از آب گل آلود ماهی می گیرند. ⚠️ اینجاست که می بینیم حتی افراد موجه و متشخص، در فضای رسانه مبتلا به انواعی از وندالیسم می شوند و برادر دینی خود را در لباس دشمن می بینند. ❓ چه باید کرد؟ برای حفظ وحدت و پرهیز از ایجاد و تعمیق گسل های اجتماعی، چاره ای نداریم جز اینکه دست از دنباله رویِ صرف و دارو دسته سازی از یک طرف ، و از توهین و تخریب و نقدِ تند و تیزِ افراد ، از طرفِ دیگر، برداریم و شخصیت آنها را محترم بشماریم. 👈 و صرفا نظرات ، آراء و عملکردهای واضح و شفاف را مورد نقد متین قرار دهیم و کاری به نفاق و انحراف و مسائل پس پرده شخص نداشته باشیم... ✅ اگر نظرات و عملکردها بدون توجه به صاحبان آنها نقد شود، هم تضارب آرا شکل می گیرد و در نتیجه رشد فکری حاصل می شود و هم اخلاق اسلامی مراعات خواهد شد و از همه مهم تر، به امرِ اهمِّ وحدت ، خدشه ای وارد نخواهد شد. 👈با وجود رشد فکری، مردم خودشان به مرور صاحب تحلیل شده و متوجه جریان نفوذ و نفاق خواهند شد، بدون نیاز به افشاگری! 🔷 البته در جاهایی افراد نیاز به تذکر دارند که باید شخصی و خصوصی دریافت کنند و متشنج کردن فضای عمومی وجهی ندارد. ✅ در چنین فضایی است که در عین وحدت، جلوی انحراف هم گرفته خواهد شد. ❇️ بدیهی است این مهم ، نیاز به تلاش مضاعف صاحبان علم و اندیشه در تبیین محکمات و پرورش قوه عاقله عمومی دارد. در شیوه های مختلف امر به معروفِ وحدت بخش ، انشاء الله خواهم نوشت. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️امر به معروف یا وحدت؟! کدام اولویت است؟ 📌 وحدت و امر به معروف، به عنوان دو سرفصل مورد توجه اسلام، چگونه در تقابل و تزاحم با هم قرار می گیرند؟! برای یافتن پاسخ هر مساله، ابتدا باید صورت مساله را برای خود شفاف کنیم؛ 🔗آنچه امروزه از امر به معروف فهمیده می شود، تنها معطوف به تذکر لسانی است و آموزش امر به معروف هم تقریبا به ارائه کلیات نظری و شیوه های تذکر لسانی در شرایط مختلف محدود شده است! ❓ آیا امر به معروف و نهی از منکر، فقط همین است؟! ⬅️به تبع پیش فرض فوق، آمران و ناهیان هم ، تذکر لسانی دهندگان هستند. در عمل هم عمدتا این فریضه، در محل های گذرگاهی مانند خیابان و پارک و پاساژ ، بین غریبه ها و در موضوع حجاب و عفاف انجام می شود؛ ➖جلوه بیرونی آن هم به این شکل بروز می کند؛ 🔻🔺ظاهرا مذهبی ترین افراد جامعه، غالبا آمر و ناهی هستند و ظاهرا غیر مذهبی ترین اقشار هم امر و نهی شونده! ❓❕آیا ▫️گذرگاهی بودن، ▫️غریبه بودن، ▫️دو سر طیفِ تقیداتِ مذهبی بودن و ▫️صرفا در موضوع حجاب و عفاف بودن هم ، جزء شرایط امر به معروف در دین است؟ ❔❗️یا از سر ناچاری و صرفا برای ادای فریضتین، راهی جز این نیافته ایم؟! 🌀به نظر می رسد آنچه امروزه تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر رایج شده، کلاس هایی که دایر شده و نتایجی که حاصل می شود، اهداف دین مبین اسلام از این واجب الهی را پشتیبانی نمی کند! چرا؟! ادامه دارد... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ چرا امر به معروف های ما اهداف دین را پشتیبانی نمی کند؟! قسمت دوم؛ با مرور عناصر عارضیِ 🏷دو سر طیف بودن، 🏷غریبه بودن، 🏷 شرایط فرهنگیِ حاکم بر فضای عمومی در زیست جهان مدرن، 🏷 تک موضوعی بودن، 🏷 یکطرفه بودنِ فلِشِ امر کننده و امر شونده، این عدم دستیابی به نتیجه قابل بررسی است. 1⃣. مطابق نتایج دانش روانشناسی، در هر موضوعی، دو سر طیف کمترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری مثبت را نسبت به هم دارند. چرا که نه تنها از حسن ظن کافی نسبت به هم برخوردار نیستند، بلکه یکدیگر را تندرو یا کندرو می شناسند و دیدگاه مناسبی در آن موضوع نسبت به هم ندارند تا بتوانند از هم تاثیر بگیرند. 2⃣ . در زیست جهان مدرن، فرد گرایی، لذت طلبی و آزادی های حیوانی ارزش تلقی می شوند، زندگی هر کسی به خودش مربوط است و کسی نمی تواند آزادی دیگری را محدود یا در کار او دخالت کند. ⚠️بنابراین افراد نه تنها حس خوبی از تذکر گرفتن از یک غریبه ی افراطی پیدا نمی کنند، بلکه از نزدیکان خود هم چنین کاری را بر نمی تابند. 3⃣ . به طور طبیعی عزت انسان ها نمی پذیرد که همیشه از شخصی مثل خود، پذیزنده ی امر و نهی باشند. ✨ ✨فضایی که دین در این مورد ترسیم کرده، فضای ولای طرفینی و اعتماد متقابل به خیرخواهی است که در سایه اخوت دینی شکل می گیرد. در چنین زیست جهانی، همه نسبت به سعادت یکدیگر و سلامت جامعه حریص هستند و اصولا، خودشان را جدای از جمع نمی بینند. اسلام تلاش می کند خودِ هر فرد را تا آنجا گسترش دهد که نگاهش به جامعه با نگاه سوره حمد منطبق شود و همانطور که افعالِ دعاهایش را با صیغه جمع می آورد، خودش را با بندگان خدا در اتحاد حقیقی ببیند و این، حقیقتِ باطنیِ وحدت است. 👈در چنین زیر ساخت فکری است که هر فرد مجال می یابد در امور مربوط به دین و سعادت دیگران، به اندازه درک و فهم خودش امر و نهی داشته باشد. ⛔️ اسلام ابدا نمی پذیرد که کسی خودش را از دیگران فهیم تر و بالاتر ببیند. مردم هم قبول نمی کنند. 4⃣ . منحصر شدن امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حجاب و عفاف، با توجه به اینکه حجاب، لبه جنگ تمدنی بین دو تمدن الهی و مادی می باشد، و به دلایل مختلفی از جمله تهاجم فرهنگی همه جانبه و عملکرد بلندگوهای شیطان، راحت و ارزان بودنِ کم پوششی، میل به زیبایی و خودنمایی و مواردی از این دست، همچنین عدم تحرک مشهود و گسترده اقشار مذهبی نسبت به سایر مفاسد و خصوصا آنچه عموم از آن در رنجند، جامعه را در مورد لزوم رعایت این حکم الهی دچار خطای شناختی کرده است و 👈 لذا امر و نهی صرفا در همین موضوع را نیز با مخاطرات جدی تری همراه کرده است. ⬅️ با توجه به موارد گفته شده ، دو قطبی شکل گرفته حول وحدت و امر به معروف ، هر چند جعلی و عارضی است، ولی تزاحم ایجاد شده فعلا وجود دارد و باید برای رفع آن اندیشید. 🌱انشاء الله بحث امر به معروفِ وحدت بخش را ادامه خواهم داد. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️زیر ساخت فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر لسانی چیست؟ 🍀احکام ظاهری امر به معروف مبتنی بر باطن و حقیقتی است که امام خمینی در کتاب آداب الصلوه بر اساس ماجرای بعثت حضرت موسی، به خوبی توضیح می دهند. 🍀مطابق این تعالیم، فرد قیام کننده به امر به معروف و نهی از منکر باید از منیّت ها و به ویژه خودبرتر بینی و خود حق پنداری رها شده باشد و بتواند مشفقانه و خیرخواهانه ، با قول لیّن، با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. 🌸طرف مقابل هم بتواند آن شفقت و خیرخواهی را دریافت کند و حس اعتماد و اتحاد بین طرفین برقرار باشد. ❔چنین فضای یکرنگی و همدلی چگونه شکل می گیرد؟ ✨واحد ساختمانی جامعه در اسلام، خانواده است که بر دو پایه مودّت و رحمت بین زوجین استوار است و این چتر مودت و رحمت است که اخوت و ولایت بین فرزندان را در سایه سار خود می گستراند، آن گاه به صله ارحام با معنای وسیع آن، توسعه می یابد و سرانجام به اخوت مومنانه و ولای طرفینی در جامعه دینی می رسد. 🌱وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ🌱 🌴تعالیم فقهی و اخلاقی دین نیز تمام قد از چنین طرحی برای ارتباطات انسانی دفاع می کنند و در صدد استحکام و توسعه آن هستند تا جامعه بتواند بر پایه مودت و رحمت، پذیرای ولایت باشد و به امت تبدیل شده و به امام پیوند بخورد. ⛔️در نقطه مقابل، جامعه مادی است که به جای اصالت خانواده، اصالت فرد را ترویج می کند و پا را فراتر می نهد و برای مسلمین نسخه تزلزل مادر و تخریب خانواده می پیچد و با ابزار انواع رسانه ها و سرگرمی ها به خوردِ مسلمانان می دهد. ⛔️بدیهی است که در جامعه مدرن که مودت و رحمت جای خود را به شراکت و سهامداری بین زن و شوهرها داده است ، اخوت و ولایت مد نظر اسلام نیز شکل نمی گیرد تا به یکرنگی و همدلی برسیم! 🔶امروزه در جامعه ما؛ ❓روابط معنوی زوجین چقدر در فضای مودت و رحمت است و زن و شوهرها تا چه میزان لباس و مایه سکونت یکدیگر هستند؟ تا ثمره تربیتی این زوجیت، اخوت و ولایت بشود؟! ❓ چه مقدار استقلال مادی و معنوی افراد خانواده از یکدیگر در حال ترویج است؟ ❓آمار افراد مجردی که در سنین مختلف، هنوز خانواده ای تشکیل نداده اند و جدا از خانواده پدری زندگی می کنند و به این مستقل بودن افتخار می کنند، چه وضعی دارد؟ ❓ روند وابستگی عاطفی افراد به حیوانات، روند فرار از تعهدات خانوادگی و ... در جامعه امروز به کدام سو می رود؟ ⚠️وقتی واژگان بدلی و تزیین شده ای مثل استقلال، برنامه های توسعه فردی، آسایش، خوشگذرانی و محترم بودن همه نظرات و ... به جای مفاهیم بلند و انسان سازی مانند صله ، تعاون ، مسئولیت پذیری ، کمال و عبودیت می نشینند ، چگونه قرار است از دل این آدم ها، پیوند اخوت و ولایت بجوشد و امر به معروف بر آن استقرار یابد؟! ⚠️ خصوصا که نهاد آموزش هم این نوع استقلال مبتنی بر اصالت فرد را ترویج می کند و نهاد اقتصاد و بانکداری هم پشتوانه این نوع سبک زندگی هستند! 🌀امر به معروف در جامعه ای که در باتلاق مدرنیته فرو می رود ، چگونه باید احیا شود؟! ادامه دارد... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️دوقطبی اسلام / مدرنیته؛ جعلی یا واقعی؟ ❓آیا مدرنیته و تمدن مادیِ اخیر( با محور قرار دادن انسان و اصالت بخشی به منافع مادی و لذات حیوانی)، با توحید (با محوریت الله و اصالتِ کمالِ انسان)، قابل جمع هستند؟ ☸نقطه شروعِ گسترش و استقرار تفکر مادی به عنوان یک نظام، به رنسانس در اروپا بر می گردد که الهیات و ماوراء الطبیعه کنار نهاده شد و ساختن تمدنی بر اساس محسوسات آغاز شد. ☸از آن زمان تا به امروز، فلسفه مادی گام به گام توانسته در زندگی فردی و اجتماعی، جلوه های خود را بیشتر مستقر کند و بر همان مبانی مادی و محسوس، انواع نهادهای اجتماعی و بین المللی را ساخته و گسترش داده است و سبکی از زندگی فردی و اجتماعی را بنا نهاده که اصطلاحا از آن به مدرنیته یاد می شود. 🔳 تقریبا تمام نهادهای اجتماعی ؛ از جمله نهادِ علم (آموزش و پژوهش)، دیپلماسی و روابط بین الملل، قضا و دادرسی، اقتصاد( بانکداری، بورس، بیمه) ، رسانه، تبلیغات، هنر و سینما و ....، همه، برساخت های تمدن مادی هستند که در قالب ساختار و بروکراتیک در بسیاری کشورها نهادینه شده اند و در کشور ما هم از زمان پهلوی با شدت و حدت گسترش‌ یافتند. 🎇 در این دنیای رو به مدرن شدن اما، انقلاب اسلامی ایران جنس دیگری داشت! 🎇انفجاری که در کشاکشِ استقرارِ مدرنیته رخ داد و به حاکمیتِ کلانِ این جرثومه بر کشور، محکم "نه" گفت و نظام اسلامی را بر پایه ولایت فقیه و قانون اساسی مستقر کرد. ✴️ اما این استقرار و تصحیحِ مولفه های کلان، باید تصحیحِ ریز مولفه ها را نیز به دنبال خود بیاورد. ⭕️ریز مولفه هایی که حکومتِ پَهلَوی، به تقلید از غرب، در سبک زندگی و سبک اداره کشور وارد کرده بود و حتی پس از انقلاب نیز، به مددِ تحصیلکرده های علومِ مادی مبنا ، و به مددِ نهادِ علمِ کپی شده از جهانِ مادی ، هم چنان تقویت و تشدید شدند و آثار آن در سبک تفکر و روش زندگی و مدل تعاملات اداری و مدیریتی ، اقتصادی، الگوی شهرسازی، الگوی قانون گذاری و سایر شئونات کشور مشهود است و بعضا تا زندگی خصوصی افراد هم گسترش یافته است. ⚠️ همین ریز مولفه ها هستند که در دل نظام اسلامی تناقض و تقابل ایجاد می کنند که از معروفترین آنها دوگانه عدالت و توسعه است. ❇️ هر چقدر جمهوری اسلامی بتواند با ریز مولفه های مدرنیته پنجه در پنجه شود و آنها را زمین بزند، به همان میزان توانسته است موانعِ تحققِ کاملِ خود را از میان بردارد. ❇️ انقلابی که در ۱۳۵۷ در مولفه های کلان خود به نفع اسلام به پیروزی رسید، هنوز در زیر پوست خود و در میان مولفه های خُرد ، به ثمر ننشسته است و برای پیروزی نیاز به توده های آگاه و مجاهد دارد. 🔰 به هر میزان که این آگاهی و مجاهدت بیشتر شود و اراده ازاله باطل قوی تر گردد، این جمهوری، اسلامی تر خواهد شد. برعکس اگر مولفه های کلان، اسلامی باشد و در خُردِ ماجرا از تمدن مادی کپی برداری کنیم، از جمهوری اسلامی جز اسمی و پوسته ای ، چیز زیادی باقی نخواهد ماند. ⏪ بنابراین، دوقطبی اسلام/مدرنیته که همان دو قطبی توحید / کفر است، به هیچ عنوان جعلی نیست و دو قطب آن ، نه تنها قابل جمع نیستند، بلکه مبارزه ای همیشگی و فعال بین آنها وجود دارد و هل من ناصر می طلبند. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️دوقطبی اسلام / مدرنیته؛ جعلی یا واقعی؟ ❓آیا مدرنیته و تمدن مادیِ اخیر( با محور قرار دادن انسان و اصالت بخشی به منافع مادی و لذات حیوانی)، با توحید (با محوریت الله و اصالتِ کمالِ انسان)، قابل جمع هستند؟ ☸نقطه شروعِ گسترش و استقرار تفکر مادی به عنوان یک نظام، به رنسانس در اروپا بر می گردد که الهیات و ماوراء الطبیعه کنار نهاده شد و ساختن تمدنی بر اساس محسوسات آغاز شد. ☸از آن زمان تا به امروز، فلسفه مادی گام به گام توانسته در زندگی فردی و اجتماعی، جلوه های خود را بیشتر مستقر کند و بر همان مبانی مادی و محسوس، انواع نهادهای اجتماعی و بین المللی را ساخته و گسترش داده است و سبکی از زندگی فردی و اجتماعی را بنا نهاده که اصطلاحا از آن به مدرنیته یاد می شود. 🔳 تقریبا تمام نهادهای اجتماعی ؛ از جمله نهادِ علم (آموزش و پژوهش)، دیپلماسی و روابط بین الملل، قضا و دادرسی، اقتصاد( بانکداری، بورس، بیمه) ، رسانه، تبلیغات، هنر و سینما و ....، همه، برساخت های تمدن مادی هستند که در قالب ساختار و بروکراتیک در بسیاری کشورها نهادینه شده اند و در کشور ما هم از زمان پهلوی با شدت و حدت گسترش‌ یافتند. 🎇 در این دنیای رو به مدرن شدن اما، انقلاب اسلامی ایران جنس دیگری داشت! 🎇انفجاری که در کشاکشِ استقرارِ مدرنیته رخ داد و به حاکمیتِ کلانِ این جرثومه بر کشور، محکم "نه" گفت و نظام اسلامی را بر پایه ولایت فقیه و قانون اساسی مستقر کرد. ✴️ اما این استقرار و تصحیحِ مولفه های کلان، باید تصحیحِ ریز مولفه ها را نیز به دنبال خود بیاورد. ⭕️ریز مولفه هایی که حکومتِ پَهلَوی، به تقلید از غرب، در سبک زندگی و سبک اداره کشور وارد کرده بود و حتی پس از انقلاب نیز، به مددِ تحصیلکرده های علومِ مادی مبنا ، و به مددِ نهادِ علمِ کپی شده از جهانِ مادی ، هم چنان تقویت و تشدید شدند و آثار آن در سبک تفکر و روش زندگی و مدل تعاملات اداری و مدیریتی ، اقتصادی، الگوی شهرسازی، الگوی قانون گذاری و سایر شئونات کشور مشهود است و بعضا تا زندگی خصوصی افراد هم گسترش یافته است. البته در بحث سبک زندگی، از تاثیر تماشای فیلم ها و سریال های ساخته شده در جهانِ غرب نباید غافل شد! ⚠️ همین ریز مولفه ها هستند که در دل نظام اسلامی تناقض و تقابل ایجاد می کنند که از معروفترین آنها دوگانه عدالت و توسعه است. ❇️ هر چقدر جمهوری اسلامی بتواند با ریز مولفه های مدرنیته پنجه در پنجه شود و آنها را زمین بزند، به همان میزان توانسته است موانعِ تحققِ کاملِ خود را از میان بردارد. ❇️ انقلابی که در ۱۳۵۷ در مولفه های کلان خود به نفع اسلام به پیروزی رسید، هنوز در زیر پوست خود و در میان مولفه های خُرد ، به ثمر ننشسته است و برای پیروزی نیاز به توده های آگاه و مجاهد دارد. 🔰 به هر میزان که این آگاهی و مجاهدت بیشتر شود و اراده ازاله باطل قوی تر گردد، این جمهوری، اسلامی تر خواهد شد. برعکس اگر مولفه های کلان، اسلامی باشد و در خُردِ ماجرا از تمدن مادی کپی برداری کنیم، از جمهوری اسلامی جز اسمی و پوسته ای ، چیز زیادی باقی نخواهد ماند. ⏪ بنابراین، دوقطبی اسلام/مدرنیته که همان دو قطبی توحید / کفر است، به هیچ عنوان جعلی نیست و دو قطب آن ، نه تنها قابل جمع نیستند، بلکه مبارزه ای همیشگی و فعال بین آنها وجود دارد و هل من ناصر می طلبند. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️امر به معروف / مدرنیته ؛ تقابل جعلی یا واقعی؟! ⭕️ اگر اسلام و مدرنیته تناقض دارند و جمع نمی شوند، اگر افراد متجدد، فضای فکریِ متفاوتی دارند ، 🤔 چطور می شود آنها را امر به معروف کرد؟! 🔰مطابق تعالیم دین مبین، تبلیغ و امر به معروف به عنوان دو واجب عمومی ، هم در بستر جامعه ایمانی و هم در بستر جامعه ی مسلمانِ دچار انحراف، به قوت خود باقی هستند . اما با توجه به شرایط، روش ها و مصادیق آن فرق می کند. 🔷اگر انسانِ تربیت شده در زیست جهانِ مدرن، امر و نهی مستقیم لسانی را بر نمی تابد، اگر پای منبرهای تبلیغی سنتی نمی نشیند، طبق تعالیم اسلام، لازم و واجب است از روش ها و ابزارهای مشروع و موثر برای او استفاده کرد. ⬅️ لذا به دست اوردن این روش ها و ابزارها هم به همان نسبت بر مکلفین واجب می شود . ⬅️ پس اگر رسوخِ مدرنیته و مولفه های آن، مانعِ تحقق امر به معروف و نهی از منکر هستند، باید راه شکستنِ آن فضای فکری را بیابیم. 🔻و اگر امر به معروف لسانی و گذرگاهی در شرایطی اثر عکس می دهد، مکلف باید دنبال روش های موثر برای رساندن پیام خود باشد. 🔻🔺البته که وقتی مفاهیم بنیادینِ معرفت شناسانه، هستی شناسانه و انسان شناسانه افراد، دچار تغییر اساسی شده اند، اولویتِ رُتبی و نه لزوما اولویتِ زمانی، با تصحیحِ چنین مفاهیمی است. ⚠️ و بدون این مهم، هر چقدر برای تغییر روبناها تلاش کنیم، آن مشکلِ ریشه ای، به گونه ای جدید بیرون خواهد زد. ⛔️خصوصا در زمانه ای که شیاطین به راحتی روی ضعف های شناختی افراد دست می گذارند و آنها را به رفتارهای پرخطر سوق می دهند. ⛔️و چنانچه مفاهیم بنیادینِ جامعه بر همین ریلِ نسبی گرایی و لذت گرایی و منفعت طلبی های شخصیِ مادی، پیش برود، در فتنه های بعدی که قطعا پیچیده تر خواهند بود، باید منتظر فجایع عجیب و غریب تری از آنچه در فتنه ز. ز.آ اتفاق افتاد،باشیم. 📝انشاء الله در مورد روش های غیر مستقیم و غیر لسانیِ امر به معروف و نهی از منکر خواهم نوشت. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی! با توجه به آنچه پیشتر گفتیم، با ملاحظه لزومِ ترمیمِ ساختارِ اجتماعیِ مودت پایه و لزوم احیای ولای طرفینی ، می شود به روش های عملی زیر برای احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر اندیشید؛ 👈۱. خانم های محجبه در خلال زندگی عادی و نه یک برنامه اضافی و تحمیلی، در همان محله مسیر رفت و آمد همیشگی خودشان، به طور مستمر هفتگی ، به پیاده روی و خرید مایحتاج بپردازند. طوری که برای کسبه محل به عنوان یک مشتری همیشگی شناخته شده باشند. 🔆بسیاری از مواقع در هنگام خرید و خصوصا مواجهه با قیمت های جدید ، صحبت هایی بین فروشنده و مشتری ها رد و بدل می شود. اینجا زمان همدردی و همدلی است. البته کوتاه... 🔆بسیاری مواقع شرایطی پیش می آید که می شود به مردم کمکی کرد. اینجاها موقع ترمیم مودت ها ست. 🔆گاهی می شود همزمان با پذیرش ایرادات موجود، خیلی کوتاه و بدون گارد، روشنگری کرد. البته نیاز به اطلاعات کافی دارد که حمل بر تعصب و ماله کشی نشود... ✅ فواید چنین حضور مستمری عبارتند از؛ 1⃣ . می تواند بسیاری از سمپاشی ها و اتهاماتی که از سوی رسانه های معاند نسبت به قشر محجبه و چادری القاء شده را تعدیل کند. همچنین فرصتی برای اصلاح اشتباهات قبلیِ خودی هاست! 2⃣ . راه حلی است برای ترمیم فضای مودت و همدلی در سطح اجتماع. خصوصا اگر حین خرید از نیازمندی دستگیری شود ، به سالخورده ای کمک شود، یا باری از دوش یک همشهری برداشته شود. 3⃣ . پیاده روی ها و خرید های سبک اگر مستمرا و در جریان زندگی باشد ، نه تنها برنامه اضافه ای بر زندگی تحمیل نمی شود ، بلکه بخشی از کارهای خانواده هم انجام می شود. ملاحظات؛ 🔷 منظور از پیاده روی و حضور اجتماعی، حضور مانور گونه و غیر طبیعیِ جماعتی از چادری ها در سطح محلات و شهر نیست. بلکه منظور، یک حضور کاملا طبیعی در بین مردم است. 🔷 توصیه به گفتگو با شهروندان، برای خانم هایی است که اطلاعاتشان از سطح رسانه ها کمی بالاتر باشد و بتوانند تا حدودی تحلیل کنند. البته کسب اطلاع و تحلیل، برای همگان واجب است. 🔷 توصیه به گفتگو هر چند کوتاه، ترجیحا برای خانم های میانسال و سنین بالاتر است. البته جوان ترها در جمع های خانمانه و نه فضای مختلط ، لازم است گفتگو و همدلی داشته باشند. ادامه دارد... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی! ۲ 🍀دومین پیشنهاد برای شکستن روحِ مدرنیته در جامعه و زمینه سازی برای امر به معروفِ موثر، این است که 👈 هر فرد برای خودش یک جامعه هدف انتخاب کند و در میانِ افراد مشخصی از اطرافیان خود که فضای فکری متفاوتی دارند ، برای احیای زمینه های امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند. 🔆این جامعه هدف ممکن است از بین افراد فامیل، همکاران، همسایگان یا ... انتخاب شود و تلاش شود با برقراری فضای مهرورزی و دستگیری، روح اعتماد طرفینی حکمفرما شود. ❕البته مهرورزی تا حدی که آسیبی به زندگی فردی و خانوادگی شخص وارد نکند و قابل تداوم باشد. 🏐یکی از محیط هایی که تجربیات بسیار موفقی در مورد آن وجود دارد، جمع های ورزشی هستند. 🧕خواهران مومن اگر برای سلامتی و نشاط هم ورزش نمی کنند، جهت ایجاد ارتباطات دوستانه و پیدا کردن گروه هدف می توانند در باشگاه ها حضور داشته باشند و با خوشرویی، جمعی از دوستانِ ظاهرا متفاوت برای خود دست و پا کنند. ❗️البته قرار نیست در خلال این دوستی ها، از مواضع حق عقب نشینی شود. بلکه مهم این است که با وجود ابراز اعتقادات، فضای اعتماد و دوستی حاکم باشد. 🍀همین روح محبت و مودت است که می تواند در دراز مدت، امکان دعوت به خیر و پرهیز دادن از ناهنجارها را در فضای دوستانه فراهم کند، البته با زبانِ لیّن ... 🍀هم چنین حضور در پارک ها و تفرجگاه ها و مکان های کوهنوردی و ... با پوشش مذهبی، یکی دیگر از موقعیت هایی است که بدون رد و بدل شدن کلام ، می تواند شکاف های اجتماعی را ترمیم کند. ❗️ البته طبیعی و خانوادگی و نه حضور مانور گونه ... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
https://eitaa.com/edaalatkhah لینک کانال مطالب تحلیلی و مبنایی .
⁉️ حجاب؛ دو تار مو؟ یا لبه جنگ تمدنی؟! 🔮کمتر کسی است که نداند بسیاری از افراد جامعه، یک حباب نامرئی دور سرشان دارند و افکار و تحلیل هایشان را از درون همان حباب دریافت می کنند. 🔮بسته به اینکه هوای داخل حباب از کجا و با چه نسبتی از گازها پر بشود، جو فکری و اخلاقی آدم ها هم متفاوت می شود. 🔮این حباب با اینکه نمود فیزیکی ندارد، اما سخت تر از آن است که بتوانی با انگشت آن را بترکانی، خیلی خیلی سخت تر... ‼️با وجود این حباب های سخت و متفاوت است که بعضی ایران را بهترین جای دنیا می بینند و بعضی فلاکت زده ترین. بعضی انقلاب اسلامی را انفجار نور می دانند و بعضی دیگر نقطه آغاز انحطاط تمدن کهن ایران زمین! و بعضی مساله حجاب و پوشش زنان را در حد دو تارِ مو می بینند و برخی دیگر، لبه جنگ تمدنی! 🚻حالا این آدم ها می خواهند برای پوشش ظاهری خود هم مثل خیلی کارهای دیگرشان ، یک قانون داشته باشند. 📝این قانون باید یک دیدگاهی را مبنای خود قرار دهد و در هر حال همه باید تمکین کنند. 📜یک طرف حجاب را دستور خداوند متعال می دانند که در قرآن آمده و لازم الاجراست. 🔘طرف دیگر حجاب را ساخته و پرداخته آخوندها می دانند... برای اینها باید قانونی بگذاریم که اجرا کنند. ◻️در نگاه به مقوله قانون آن اختلاف دیدگاه و اختلاف مبنا مخفی است. همه می گویند قانون اما اکثرا نمی دانند قانون با قانون فرق می کند. ❔آیا قانون در جمهوری اسلامی، همان قانونی است که در کشورهای دموکراتیک تصویب می شود و چون برآمده از خواست اکثریت است، حتی اگر غلط باشد هم باید اجرا شود؟ 🌀در واقع در دموکراسی اصلا درست و غلط نداریم، درست یعنی خواست اکثریت، همین! ❔یا قانون در جمهوری اسلامی تعریف دیگری دارد و هدف دیگری را دنبال می کند؟ 🌐اگر در جمهوری اسلامی، قانون، مانند کشورهای دموکراتیک ، خدایی می کند، که همه کله حبابی ها، با هر ترکیبی از گازهای داخل حباب، باید رام باشند و حرفی نمی ماند. 👈اما اگر قانون در جمهوری اسلامی صرفا مربوط به خواست اکثریت نیست و اهداف دیگری غیر از نظم اجتماعی هم دارد، آن وقت فرق می کند که مبنای آن قانون از کجاست، جهت گیری و محتوای آن چیست، مجری آن کیست و چطور باید اجرا شود؟ ⚠️متاسفانه شاهدیم خیلی از قانون گذارهای ما هم نمی دانند قانون با قانون فرق دارد! ⚠️و خیلی از مومنین هم، آن وقتی که بین نهی از منکراتِ شرعی و الزام به رعایت قانون خلط می کنند، ‼️و آن وقتی که راهِ برون رفت از همه مسائل را در تصویب و اجرای قانون می بینند یا حسابِ قوانین اجتماعی را از لحاظ مبانی ، از قوانین شرعی جدا می کنند، نمی دانند که؛ قانون با قانون فرق دارد. 🔰قانون های ما صرفا برای نظم و کنترل نیستند، قرار است علاوه بر ساماندهی امور، ما را به رشد هم برسانند! ⛔️ لذا نمی توانند بر مبنای قواعد قانونگذاری در غرب ، استخراج شوند.⛔️ 🔆قانون گذارهای ما باید خیلی خیلی راه و چاه شناس باشند که بفهمند اثر هر قانون در رشد و تعالی جامعه چگونه است! ⚪️اصلا جمهوریِ ما برای همین پسوند اسلامی را یدک می کشد. 🔷🔶مواظب انتخاب قانون گذارهایمان، قانون هایمان و مجریان آنها باشیم. ✍ مهاجر الی الله
⁉️شهری زیبا با موهای افشان یا شهری عفیف با موهای پنهان؟! 🔰انتخاب های انسان یا از کانون عقل او بر می خیزد یا از کانون دل* او. 🔰اولی با نیروی اندیشیدن به انتخابگری کمک می کند و دومی با نیروی هوس و میل و هیجان! 🔰اولی پایه اش روی فکر و منطق است و دومی روی خیال و احساس! 🔰با فکر دنبال کار درست و خوب هستیم و با خیال دنبال لذت و خوشی! 🔰انتخاب های آگاهانه و عقلانی در ما پختگی ایجاد می کند و انتخاب های احساسی در ما عادت و گاهی پشیمانی! ‼️اما در هر حال و اهل هر سبکی از انتخاب باشیم، هویت ما در حال شکل گیری است. 🔆هویتی محکم و معقول 🌬یا هویتی دمدمی و باری به هر جهت! 👈در مساله انتخابِ پوشش و عفت هم همین قاعده برقرار است. 🌀اگر جماعت قابل توجهی از بانوان، انتخاب گریشان از کانون امیال و گرایش های وجودشان نشات بگیرد، یعنی میل و آرزو یا نفرت و هیجان ، همرنگ شدن با جماعت یا نظرات دیگران را مبنای انتخاب خود قرار دهند، 👈با توجه به اینکه در دوران سلطه سرمایه داری و ترویج مدگرایی و مصرف زدگیِ بی قید، به سر می بریم، به شهری به ظاهر زیبا با موهای افشان می رسیم!👩‍🦰 💠اما چنانچه بر مبنای عقل و آینده نگری تصمیم بگیرند و نگاه عبرت آموز به جوامع پیشرو در لیبرالیسم داشته باشند، شهری عفیف با موهای پنهان خواهیم داشت!🧕 🌪اگر جماعت موثری دنبال خوشی و راحتی باشند، باد در موهایشان خواهد پیچید! 🤍و اگر جویندگانِ عفت و طهارتِ جسم و جان غلبه پیدا کنند، آرامش و امنیت روانی و پاکیزگی نسل مهمان خانواده و شهر خواهد شد! 💞و عشق ها پایدار خواهند ماند. ✨انسانِ عقلانی به پیری که می رسد، تازه احساس نشاط و توانایی می کند 😴و انسانِ هیجانی در پیری مثل کسی می ماند که سالها را در خواب و خیال سپری کرده و هیچ کدام از خواب هایش تعبیر نشده است. ❓انتخابِ ما از کدام نوع باشد؟ با قوه عاقله انتخاب کنیم یا با قوه واهمه؟ ❓فرزندانمان از ما چه نوع انتخاب هایی را می آموزند؟! عقلانی یا دلبخواهی؟! * دل به معنای عامیانه مبدا میل ها و هوس ها و نه به معنای قلب سلیم خدا جو 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
هدایت شده از میثاق
گام های رسیدن به دولت اسلامی؛ (تیتر) ۱. خودسازی فردی. در این خصوص پیش از این بحث هایی کرده ایم. این خودسازی صرفاً به معنای خودسازی معنوی و ایمانی نیست. یعنی شامل؛ خودسازی در تقوا و ایمان، خودسازی در علم و دانش، خودسازی در عزم و اراده، خودسازی در کار و تلاش در زمینه های مختلف و ... می شود. در بیان آقا چهار عبارت ؛ تقوا و توکل و صبر و مجاهدت آمده. یعنی هرکس که می خواهد در جهت تشکیل دولت اسلامی حرکت کند آغاز کار عبارت است از اینکه خودش را بسازد در زمینه های مختلف معنوی و تقوا و ایمان، علمی و آگاهی و مجاهدت برای تحقق دولت اسلامی. این مسئله مهم است که این خودسازی را با قصد و نیت تشکیل دولت اسلامی آغاز کند. مثلاً اگر مانند آقای امیری می خواهد در حوزه معماری خودسازی علمی کند بداند کدام خانه از خانه های جدول دولت اسلامی را تکمیل خواهد کرد. اگر هدف گذاری خودسازی برای دولت اسلامی نباشد، اقدام او جامع نخواهد بود. چه بسیار انسان های خودساخته و کارآمدی که نهایت چشم انداز آنها تامین زندگی و معیشت خود و خانواده ی خود است و هیچ گاه به سمت اقدام بعدی قدم بر نمی دارند. در زمینه خودسازی مراحلی باید تعریف کرد؛ الف: یزکّیهم؛ تزکیه و تقویت معنویت و تقوا و ایمان از طریق عمل به مناسک دینی. اقدام کنندگان برای تشکیل دولت اسلامی باید این مهم را جدی گرفته و هرلحظه مراقبت کنند که این امر مورد غفلت قرار نگیرد. اگر تزکیه نباشد اقدامات بعدی نتیجه نخواهد داشت. ب: یعلّمهم الکتاب: فهم قرآن اصل اساسی است. حضرت آقا تاکید فراوان دارند که تزکیه و تقویت ایمان در سایه فهم قرآن محقق می شود. اینکه ایشان می فرمایند هر روز قرآن بخوانید صرفاً یک توصیه اخلاقی نیست بلکه یک دستورالعمل اجرایی و عملیاتی برای تحقق آرمان هاست. ج: والحکمة: تقویت عقلانیت در فرد. تفکر و اندیشه کردن در مسائل مختلف. قائمین برای دولت اسلامی باید اهل اندیشه و خرد باشند. مطالعه و فکر کردن در نظرات و اندیشه ی اندیشمندان باید عمل هر روزه و هر لحظه ی دغدغه مندان دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی باشد. مانند الگوی اعجوبه ی ما که اندیشمندان و نویسندگان و شاعران و سیاستمداران و ... همه در اندیشه ی ایشان و مطالعه ی ایشان متحیر مانده اند. کسی که در روز چند ساعت مطالعه نکند نمی تواند در جهت تحقق دولت اسلامی و تمدن اسلامی گامی بردارد. گام بعدی خود سازی جمعی و گفتمان سازی ...
هدایت شده از میثاق
گام های رسیدن به دولت اسلامی. ۲. خودسازی جمعی. تعبیر دیگر برای این گام گفتمان سازی است. خودسازی جمعی یعنی رسیدن به یک گفتمان واحد، هدفگذاری واحد و تلاش همگانی برای تحقق آن گفتمان و هدف. این وحدت گفتمانی نیاز به یک محور اصلی دارد که همه نیروهای اقدام کننده برای تشکیل دولت اسلامی همه اقدامات خود را در راستای آن گفتمان پیش ببرند. آن گفتمان چیست؟ گفتمان امام و رهبر حکیم. راه شناخت این گفتمان مطالعه عمیق و مستمر بیانات ایشان؛ کتاب صحیفه امام ۲۲ جلد، وصیت نامه ی امام. مطالعه آثار رهبر حکیم که مجموعه موضوع بندی شده بیانات ایشون است. مانند همان دوره ده جلدی مکتب انقلاب اسلامی. مجموعه کتب انتشارات صهبا، انقلاب اسلامی، نشر معارف و ... . اهتمام داشته باشیم کتبی که از مجموعه بیانات آقا گردآوری شده رو مطالعه ی عمیق داشته باشیم. صحیفه ی امام باید در کتابخانه ی دغدغه مندان تمدن اسلامی باشد و هر روز مداومت بر مطالعه بخشی از آن داشته باشیم. تذکر مهم ۱: از مطالعه یک سخنرانی یا فیش های یک موضوع صرفاً نمی توان به منظومه فکری ایشان دست یافت. فیش ها فقط روی کلمات خاص متمرکز هستند و چه بسا نکته ای در فلان باب باشد ولی چون با الفاظ دیگری بیان شده در فیش ها نباشد. مراجعه به فیش ها فقط برای طرح موضوع به کار می آید نه نتیجه گیری در آن موضوع. سخنرانی ها نیز در صورت شناخت نوع تفکر رهبر حکیم در یک موضوع خاص، قابل فهم صحیح، کامل و جامع خواهد بود. تذکر مهم ۲: مراجعه به آراء و اندیشه دیگر اندیشمندان در درجه دوم قرار دارد. چرا که تفکر آنها هرچند فارق از اینکه صحیح باشد یا غلط، در مقابل اندیشه ولی فقیه حجیت ندارد. مراجعه به آنها، حمایت از آنها، نشر آنها و ... همه باید در راستای ترویج گفتمانی باشد که محور آن گفتمان اندیشه ولایت فقیه است. بعضاً با دوستانی مواجه بودم که سخن از کارفرهنگی، اصلاح جامعه، تمدن سازی و ... می گویند وقتی وارد جزئیات می شویم متوجه می شوم نوع برداشت آنها با برداشت و فهم رهبر حکیم بسیار تضاد دارد. و یا اینکه دوستانی مثلاً همه آثار علامه حسن زاده آملی، علامه مصباح و ... رو مطالعه کردند ولی وقتی می پرسم مثلاً کتاب دوران جدید عالم را خوانده ای جواب منفی است. باید توجه داشت که مسیر تحقق حاکمیت اسلام تحقق تفکر و اندیشه ولایت فقیه در زندگی فردی و اجتماعی ماست. گام بعدی تبیین...
هدایت شده از میثاق
گام های رسیدن به دولت اسلامی. ۳. تبیین اساس کار ما تبیین است. ۹۵/۴/۱۲ اصلاً روش اسلام تبیین است. ۹۰/۴/۱۳ آنچه وظیفه ی همه ی ملت اسلام و همه ی امت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است... این روشنگری جهاد است.۹۵/۲/۲۹ شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز (ما را می گوید من و آقای امیری و علیزاده و کاظمی و خواهران محترمه گروه همه ی ما) که به معنای واقعی کلمه میوه ی دل ملت و امید آینده این کشورید، به مسئله ی تبیین اهمیت بدهید. خیلی از حقایق است که باید تبیین شود.در قبال این حرکت گمراه کننده ای که از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوان ها، "حرکت تبیین" خنثی کننده ی این توطئه دشمن و این حرکت دشمن است. هرکدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید. بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد. ۱۴۰۰/۷/۵ طرح مسئله: چه چیز را باید تبیین کرد؟ گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی. آیا خودمان این گفتمان را درک کرده ایم؟ (به گام شماره ۲ مراجعه شود) چگونه تبیین کنیم؟ با منطق قوی، سخن متین، عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به کارگیری اخلاق. چه کسی باید تبیین کننده و مبیّن باشد؟ همه به خصوص جوانان. عوام و خواص هم ندارد در جهاد تبیین هرکس به اندازه وُسع خود جزء خواص است. آیا به تنهایی می شود تبیین کرد؟ آری أن تقوموا للّه مثنی و فردی ... ولی اثر آن اندک است. ( ما هیئت های اندیشه ورز لازم داریم ۹۵/۵/۳ ) باید با هم گفت و گو کنیم. در خانواده، بین دوستان، در فضای مجازی، سخنرانی کنیم. به مدارس برویم. با مردم حتی در خیابان گفت و گو کنیم. لیکن این گفت و گو بی مایه فطیر است. باید خودمان اندیشه ورز باشیم و اهل مطالعه و تفکر. با عقلانیت کامل و با عاطفه حقایق را بیان کنیم. در جایی موفق می شویم و مخاطب را متقاعد می کنیم و در جایی مخاطب متقاعد نمی شود ولی قطعاً گفت و گو روی افکار عمومی مردم در جامعه اثر خواهد داشت. خود را مجهز به هنر کنیم. هنر گفت و گو، هنر شوخ طبعی، هنر کار رسانه ای و ... آثار هنری خلق کنیم و با آنها تبیین کنیم. شعر بسُراییم، فیلم بسازیم، کتاب بنویسیم و ... تبیین موجب روشنگری می شود و روشنگری سطح افکار عمومی را بالا می برد و اذهان مردم را آماده می کند برای پذیرش حقایق. اساس انقلاب اسلامی بر تبیین است. جای خالی مطهری و مفتح و طالقانی و بهشتی و باهنر و دیالمه و پاکنژاد و مصباح و ... رو باید پر کنیم. تبیین اعتقادات اسلام، تبیین اهداف اسلام و انقلاب، تبیین پیشرفت های انقلاب، تبیین علل عقب ماندگی در جریان انقلاب، تبیین تاریخ رفته بر اسلام و تشیع و ایران پیش از اسلام و پس از اسلام مانند مطهری که خدمات متقابل ایران و اسلام را نوشت. علل گرایش به مادیگری را نوشت و جان خود را در راه تبیین فدا کرد. مانند مصباح که آبروی خود را به میدان تبیین و فکر آورد. لازمه تبیین عقلانیت و تفکر است. و مطالعه تقویت کننده ی تفکر. هرچه به بیان قرآن مجهّز تر باشیم تبیین ما استحکام بیشتری خواهد داشت. اینجاست که اهمیت خودسازی (۱) و گفتمان سازی (۲) آشکار می شود. تبیین مکان ندارد. در مترو در خیابان در خانه در مسجد در مدرسه در پایگاه بسیج در هیئت در همه جا می توان تبیین کرد وعّاظ و مادحین و معلمان و روحانیون و ... همه تکلیف دارند که تبیین کنند. کتاب "جهاد تبیین" انتشارات انقلاب اسلامی بسیار مهم است بگیریم، بخوانیم و به دیگران هدیه دهیم و سفارش کنیم. گام بعدی تربیت و کادر سازی...
دوستانی که علاقه دارند در مباحث فوق شرکت کنند برای عضویت در گروه به بنده پیام بدن @sarbaz_emam_khameneii
⁉️پیچ تاریخی؛ نزدیک قله یا خطر سقوط به دره؟! ۴ ♻️ تحولات این روزهای جهان، به خوبی نشان می دهد که در ورای طراحی های صورت گرفته توسط اندیشمندان مکاتبِ متخاصم و سیاستگذاران مربوطه، توده های مردم هم، فارغ از جغرافیای محل سکونتشان، در حال جهتگیری به سمت یکی از دو چشم انداز آینده هستند؛ 📱نظم نوین جهانی یا 🌱تمدن نوین اسلامی 🆚 برخی در جغرافیای اسلام، اصل را بر بدن و لذت و سرمایه گذاشته اند و عقربه جانشان رو به مغرب زمین چرخیده است... و دیگرانی در آمریکا و اروپا و حتی ژاپن، انگار از خواب زمستانی بیدار شده اند و چشمانشان را رو به خورشید بهار باز کرده اند و به دنبال گرما هستند. 🔆 این بیداری از خواب زمستان و رو کردن به شعاع خورشید برای ما در سالهایی دورتر از ۴۵ سال پیش اتفاق افتاد. 💫 قبل از انقلاب سال ۵۷، از جهاتی ما در همین جایی ایستاده بودیم که امروز دانشجویان و آزادگان مغرب زمین ایستاده اند! 🔆 مردم ما آن روز در پرتو خورشید ولایت امام خمینی، یخ های استبداد و استعمار را شکستند و ۴۵ سال است که علیرغم همه فشارها، با بذل خون، رو به خورشید حرکت کرده اند. هر چند متحمل تلفاتی هم شده ایم! 🌱 آنچه ملت ایران با انقلاب و استقامت خود، در چشم انداز جهانیان گذاشت، پایان راه نبوده و نیست، 🌤بلکه آغازیست در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و مسیریست به سوی طلوع خورشید ولایت عظمی... ‼️و ما باید به اندازه ۴۵ سال، برای ارائه نرم افزار و سخت افزارِ این چشم انداز به آنها که از پشت سر می آیند، تلاش کرده باشیم... 🔳برای حفظ سخت افزار و مرزهای فیزیکی و حفاظت سخت از این سرمایه، البته مجاهدان ما تلاش ها کرده اند ‼️اما به نظر می رسد در طراحی و تولید فکر و علم و نرم افزار مبتنی بر ارزشهایمان و استقرار آن، کم کاری کرده باشیم! 🚹 انسان تنها مانده و استثمار شده از تمدن مادی، اگر از عادت هایی که به آن خو کرده، بیرون بیاید، جایگزینش چه خواهد بود؟! اگر ظالمان و طاغوت ها را ترک کند، کشتی جانش در کجا پهلو بگیرد؟! بیندیشیم... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️تقوا یا تاکتیک؟! کدام مهم است؟! ۱ 📝 یادداشت انتخاباتی ۲ 🎬 سال ۸۸ وقتی در یکی از روستاهای گیلان، رایم را برای آقای احمدی نژاد به صندوق انداختم، دلگیر و پریشان، در محوطه مسجد، لابه لای قبور شهدا می گشتم و به حال تنگنای انتخابم تاسف می خوردم. 🔶به ماموری که دیروزش برای توزیع سهام عدالت، در خانه های روستا را می زد، فکر می کردم ، 🔶مناظرات و رفتارهای انتخاباتی نامزدها در ذهنم مرور می شد... 🌀 و از این همه تلاش آدمها به هر قیمتی برای تصاحب قدرت متحیر بودم... 🌷و نگاههای شهدا بود که از پشت قاب عکس هایشان، حسرت یک دل سیر گریه را در وجودم متراکم می کرد. ⚡️آنجا بود که از رایی که دقایقی قبل در صندوق انداخته بودم، توبه کردم و با خود و خدایم عهد بستم که اگر عطش قدرت، عوامفریبی، بی صداقتی یا سایر گناهان و رذایل آشکار را در نامزدی مشاهده کردم، هرگز به او رای ندهم! 💫و تا امروز بر آن عهد پابرجا هستم. 🌐 بعدها تجربه نشان داد که رذایل اخلاقی ، قدرت طلبی، استفاده از وسایل نامشروع برای رسیدن به هدف و امثال اینها را اگر با رایمان تایید کنیم، حتما آن رای خواهد سوخت، به دود غلیظی بدل خواهد شد و چشمهایمان را خواهد سوزاند... و سوزشی سخت هم بر گلویمان باقی خواهد گذاشت! ⛔️آری ، گفتمان انتخاب بین بد و بدتر ، دوگانه ای جعلی بیش نیست و سرانجام اگر بدی را تایید کنیم، راه را برای بدتر شدنش هموار کرده ایم! ✍ مهاجر الی الله @hafezaat 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️تقوا یا تاکتیک؟! کدام مهم است؟! ۲ 📝 یادداشت انتخاباتی ۶ 🎬 سال ۱۴۰۰، در مناظرات انتخاباتی، متوجه می شدم که مرحوم شهید رئیسی در بعضی خصوصیات و مهارت ها ضعف هایی دارد! این نقاط ضعف هر چند برای ریاست جمهوری به نظرم برجسته می آمد، اما نهایتا کار به آنجا رسید که ایشان را در میان کاندیداهای باقیمانده، اصلح یافتم. 🔰در این انتخاب صورت مساله ای اینچنین پیش رویم بود؛ 🔅انسانی سلیم النفس، بزرگوار، با اخلاص، با تقوا و به دور از رذائل اخلاقی که در بعضی نگرش ها مربوط به حوزه مدیریت و اجرا دچار ضعف بود! 🔘اتفاقا همین قوت ها و ضعف ها، در سه سال تصدی گری ایشان هم در مواقع مختلفی، خودنمایی می کردند! 🔳تعدد و تکثر عرصه های مسئولیت و تنوع منصوبین با بینش ها و گرایش های مختلف و بعضا متضاد، اشکالاتی ایجاد کرده بود و انتقاد دلسوزان و تخریب و توهین بدخواهان را بر می انگیخت! 👈...اما نهایتا کار به آنجا رسید که خداوند متعال آن انسان سلیم النفس با تقوا را خرید و به او عزتی کم نظیر عنایت کرد و در مرگش برکات و ثمرات بی نظیری برای ایران و اسلام قرار داد! 🎬 و امروز در آینه تجربه سالهای عمرم می بینم که؛ به دور از هیاهوی دنیا خواهان، در پیشگاه الهی، جز به بهترین و باتقواترین داوطلب، راضی شدن خطاست! 🍀و ضعفِ خوبان در برخی مهارتها، دلیل مناسبی برای برگزیدن اهالی دنیا و تزویر نیست! 👈و البته آن بهترین و کم نقص ترین هم، در این فضای متکثر و متعدد، با این دستگاهها و قوانین عریض و طویل، در میان این آدمهای هزار رنگ که از نردبان های ترقی آویزانند، اگر سکاندار دولت شود، 👈دنیا یک شبه گل و بلبل نخواهد شد! 🌱اما با خوبان و صالحان، حتما به جلو حرکت خواهیم کرد! ✍ مهاجر الی الله @hafezaat 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
💠انتخابات اسلامی ؛ دولت اسلامی 💫در انتخابات هم مسیری که از آن می رویم مهم است و هم هدفی که به آن می رسیم... 👈 انتخابات راهی است برای رسیدن به دولت اسلامی تا زمینه ی تشکیل جامعه ی اسلامی و تمدن اسلامی فراهم شود. ❓آیا نحوه کنشگری در انتخابات مهم است؟ ❓چگونه یک انتخابات را می توانیم راهی برای رسیدن به دولت اسلامی بدانیم؟ 👈 کنشگری در انتخابات مهم است. چرا که در نتیجه ی یک انتخابات اخلاقی و تقوا محور، مسئولین با اخلاق و با تقوا انتخاب می شوند. 👈 در یک انتخابات اسلامی، چه رای دهندگان و چه افرادِ در معرض رای، باید بر طبق شرع مقدس اسلام با همه ی ابعاد اصولی، فقهی و اخلاقی آن رفتار کنند. ⚠️ متاسفانه در‌ انتخابات های مختلف شاهد رفتارهایی غیر اخلاقی و غیر اسلامی بوده ایم که بدان ها اشاره می شود؛ ۱. طرح تئوری انتخاب صالح مقبول در مقابل اصلح❌ ۲. طرح تئوری کاندیدای پوششی و حمایتی🤔 ۳. طرح اجماع بر یک کاندیدا و تحت فشار قرار دادن دیگر کاندیداها برای انصراف😐 ۴. طرح لیستی رای دادن در انتخابات های جمعی مانند مجلس و شوراهای شهر که از محل بحث این دوره خارج است.⛔️ ✳️ تا وقتی روال های غلط حاکم بر انتخابات را تصحیح نکنیم و تاکتیک های رسیدن به قدرت را کنار نگذاریم، انتخابات نمی تواند طریقی برای رسیدن به دولت اسلامی باشد... 🔆و این مردم هستند که باید این روش های غلط را نفی کنند. ✍ میثاق 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
🔀 سابقه مدیریت ملاک است یا توان مدیریت؟! ❓مدیر کسی است که در هر لحظه بتواند مسائل اصلی را درست تشخیص داده و درست تصمیم بگیرد. ▫️سال ۹۲ جلیلی رای نیاورد ➕تشخیص داد که نباید بنشیند باید دولت سایه تشکیل دهد ➕مسائل را شناسایی و طراحی راه حل کند 🌀در صورتیکه می دانیم اکثر مسئولین چنانچه پست مدیریتی نداشته باشند؛ ⬅️یا خانه نشین می شوند و به کنج عافیت پناه می برند، ⬅️ یا به حزب بازی و دار و دسته سازی مشغول می شوند، ‼️ و کاری به حل مشکلات کشور نخواهند داشت. ▫️با بررسی عملکرد مسئولین دو‌ نوع رویکرد قابل مشاهده است ؛ ۱. تا مسئولیتی به آنها داده نشود، برای خود تکلیفی قائل نیستند ۲. با وجود اینکه مسئولیتی ندارند، برای خود تکلیف تعریف میکنند ✨عملکرد ده ساله ی سعید جلیلی نشان داده که عملکردی از نوع دوم را داراست. ✨سعید جلیلی در طول ده سال گذشته ، نه تنها برای خود تکلیف تعیین کرده ، بلکه تلاش کرده تکلیف خود را به بهترین نحو ادا کند. ❓آیا این نوع دغدغه مندی، مساله شناسی و اقدام برای حل مسائل، نشان از توان مدیریت نیست؟ ✍ میثاق 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️