🔴 نماز جمعه، پیکنیک، کلیسا یا جلسهی خَلسه نیست!
🔹حضور حجتالاسلام #علی_اکبری ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در برنامه خوب ثریا و پاسخ به برخی سوالات را غنیمت میدانیم هم از جهت اینکه یک مسئول حاکمیتی حاضر شده در این برنامه شرکت کند هم از آن جهت که مخاطبین برنامه با برخی مبانی و آرا و نظرات ایشان آشنا شدند که چه کسی، با چه اندیشهای، در کجا قرار دارد.
🔸در چند نقطه از بیانات ایشان تاسف خوردم:
1⃣ اول؛ آنجا که اول با نگاه تحقیرانه به #جنبش_دانشجویی گفت: نماز جمعه که جنبش دانشجویی نیست! بعد که متوجه شد چه چیزی گفته، توجیه کرد که البته تاج سر ما هست و رسالتها متفاوت است!
🔹حاج آقای قنبریان در پاسخ به این نکته وی گفت: این جنبش دانشجویی همان است که رهبری گفتند ائمه جمعه، قبل از نماز جمعه تریبون بدهند به دانشجویان و فعالان دانشجویی که به مسائل مهم انقلاب و مردم بپردازند؛
🔺براستی ستاد نماز جمعه، چقدر به دانشجویان انقلابی و مستقل و آرمانخواه تریبون داده؟
2⃣ دوم؛ آنجا که گفت: "امام جمعه نماینده حاکمیت است و ...!" و منظورش این بود که نماینده حاکمیت باید از جنبه اقتدار از حاکمیت دفاع کند نه مطالبات و دردهای مردم را بر سر حکومت و حاکمین فریاد کند!
عمق این جمله ایشان را اصحاب تحلیل میفهمند یعنی چه!
3⃣ سوم؛ آنجا که گفت مردم مظلوم ما به نماز جمعه می آیند با خانواده و زن و بچه میآیند نباید در نماز جمعه ناراحتشان کنیم، ذهنشان را مشوش و ناراحت کنیم. نماز جمعه ذکرالله است و ...!
🔹صدتاسف خوردم که رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نگاهش به نماز جمعه، انگار پیکنیک و تفریح است! یک حالت خَلسهای که افراد بیایند و نماز بخوانند و بیتفاوت از دردها و ظلم ها و تبعیضها و نالههای این ایام ملت از فقر و نداری و مشکلات معیشتی مردم عبور کنند!
4⃣ چهارم؛ آنجایی که عمل حضرت امیرالمومنین علیهالسلام را در "گرداندنِ مفسدان اقتصادی و آوردن آنان به نماز جمعه برای بیآبرو کردنشان" در شرایط فعلی خلاف مصلحت نظام دانست!
5⃣ پنجم؛ آنجایی که از عدالت گفتن و نقد حاکمین و امر و نهی اصحاب قدرت و ثروت را خلاف وحدت جامعه دانسته!
🔹کاّنه ایشان نمیدانند مردم با مفسدین اقتصادی و مدیران ناکارآمد، وحدتی ندارند و نخواهند داشت و این وحدت، شدنی نیست!
🔸نکات قابل نقد زیادی مطرح کرد که فرصت پرداختن به آنان را نداریم اما میخواهم بگویم عزیزان؛ ریشه مشکل ما با عزیزانی مثل آقای #علی_اکبری همین حالت خونسرد و آرام و نگاه گُل و بُلبُل است! همین تلقی کلیساگونه از نماز جمعه است! همین تیر هوایی زدنهایی است که به هیچکس بر نخورد!.
✅ داود مدرسی یان
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای دکتر رضایی دوران باید این کار بشود، باید آن کار بشود، گذشته!
امروز شما خودتون، دولت هستید.
باید ها، وعده ای بیش نیست. ما از این باید ها در سالیان گذشته زیاد دیده ایم.
مردم از چون شمایی که امروز به عنوان دست راست رئیس جمهور هستید، انتظار شنیدن باید و نبایدها را ندارند، همه منتظر اقدامات عملی شما هستند.
اقداماتی که مبنی بر برنامه های اصولی و کار شده باشد، نه کارهایی که فقط برای مردم ایجاد هزینه و زحمت کند.
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
⭕️ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه چگونه تریبون نماز جمعه را از اهداف و وظیفه اصلی خود منحرف ساخت؟
✍️ احمد نجمی، مدیرمسئول وبگاه مباحثات
🔹مرحوم پدرم بیست سال امامجمعه بود و کلا در این فضا بزرگ شدم. یک سری مسائل درونسازمانی یا به عبارتی نقد درونی وجود دارد که معتقدم در موضعگیری و عملکرد امام جمعه قطعا موثر است و ندیدم جایی گفته بشه.
🔹دههی شصت تشکیلات امامجمعه و سپاه یکی بود. اغلب دفتر امامجمعه و ماشین و امکانات را بخاطر بحث حفاظت، سپاه تامین میکرد. این وضعیت از دهه هفتاد تغییر کرد و عملا تامین دفتر و خودرو ...به عهده خود امامجمعه بود.
🔹تصور کنید یک روحانی ساده از قم وارد شهری کاملا غریب میشود. چطور دفتر یا منزل ساده برای خود مهیا کند؟اینجاست که برخی نهادها ورود میکردند و امکانات را تامین میکردند. مثلا یکی از شهرها دیدم دو اتاق در ساختمان هلالاحمر شدهبود دفتر امام جمعه!
🔹شورای سیاستگذاری ائمه جمعه(ش گ)هم معتقد بود نباید به امام جمعه امکانات و حتی حقوق عادی یک کارگر را بدهد! برود خودش تامین کند. این امر باعث شد که عملا تامین یک دفتر ساده یا ماشین در حد پراید از طرف فرمانداری یا شهرداری یا سایر نهادها صورت گیرد که آغاز وابستگی امامان جمعه بود
🔹در نتیجه امامجمعه وامدار سایر نهادها و مسئولان میشد و عملا نمیتوانست در صورت مشاهده تخلف یا ظلمی از سوی فرماندار یا شهردار از آنان بازخواست کند. حتی حامی آنان هم میشد. این سیاست غلط از طرف مسئولان شگ یک نوع افتخار و زیطلبگی قلمداد میشد اما در واقع ذلت امام جمعه بود!
🔹بحث حقوق امامجمعه هم مهم بود./ آقای تقوی که سال ۹۵ با افتخار گفتند ائمه جمعه فقط ۲۰۰هرارتومن شهریه میگیرند(ده درصد یک حقوق ساده آن زمان) آیا خودشان میتوانستند با این مبلغ زندگی کنند؟
🔹برخی ائمهجمعه بخاطر نداشتن یک زندگی یا امکانات عزتمندانه وارد کارهای درآمدزایی شدند که هم موضع تهمت بود و هم برخی مفاسدی هم در پی داشت. البته به ندرت در برخی شهرها امام جمعه میتوانست به تنهایی تمامی این امکانات لازم را مهیا کند
🔹نتیجه اینکه سیاست غلط شگ با تابلوی زندگی طلبگی و زاهدانهی ائمهجمعه عملا به ذلت آنان و وابستگی ناخواسته به نهادها را رقم زد و تریبون نماز جمعه را از اهداف و وظیفه اصلی خود منحرف ساخت/ صفحه توییتری احمد نجمی
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
📌 دختر دادستان کل، کماکان نایب رئیس است
✍🏻 وحید اشتری
🔹️ یادتان هست یک رانت عجیب را افشا کرده بودم؟ یک شرکت که با تراکنش چند صد میلیاردی، خدمات انحصاری بیمه قوه قضائیه را انجام میدهد و دفترش در کاخ دادگستری است.
🔹 نکته عجیب اینکه خانم زهره منتظری دختر دادستان کل کشور، نایب رئیس هیأت مدیره این شرکت بود. حالا حدس بزنید این ماجرا به کجا رسید؟
🔹 دختر دادستان کل، کماکان نایب رئیس است؛ این شرکت کماکان انحصار بیمه قوه قضائیه را دارد؛ دادستان کل هم کماکان سرِ جایش است.
🔹️ بعد از این افشای این مورد در دوره آقای رئیسی هیچ اتفاقی نیفتاد؛ در دوره آقای اژهای هم همینطور! تفاوت دختر دادستان با داماد شهردار بودن اینست! متوجه هستید، چه میگویم؟
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🎙 مناظره دیدنی حجتالاسلام علی سرلک و وحید اشتری در مورد عدالت خواهی در برنامه "آن اِیر"
از بحث های نظری تا مصادیق ضد عدالت در کشور
⏱ قسمت اول: ۳۰ دقیقه
📁 حجم فایل: ۲۴ مگابایت
⏱ قسمت دوم: ۳۷ دقیقه
📁 حجم فایل: ۳۳ مگابایت
👌 #پیشنهاد_دانلود
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
اینم فریاد دادخواهی یک هموطن دیگه.
امثال شما دوست بزرگوار خیلی زیاد هستن فقط باید با کمک هم و با مطالبه درست کشور رو بسازیم.
ان شاء الله مسئولین جدید توانایی مقابله با مافیای خودرو رو داشته باشند .
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🛑 نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی در روایات و فقه اسلامی۱
• گرچه نام بردن و نسبت فسادِ ثابت نشده به افراد را در یک توئیت -چه رسد به خطبه نماز جمعه- جایز نمی دانیم؛ اما اینگونه نیست که بطور کلی نماز جمعه هیچ نسبتی با مفسدان اقتصادی نداشته باشد.
چند نمونه:
1⃣ حاضر کردن زندانیان در نماز جمعه
•روایت صحیح السند صدوق و شیخ طوسی از امام صادق(ع): "بر امام است که زندانیان قرض و بدهکاری را روز جمعه به نماز جمعه و روز عید به نماز عید بیاورد. با آنان نگهبانانی بفرستد و وقتی نماز تمام شد به زندان برگرداند"۲
فقهاء بزرگ برای زمان حضور امام معصوم که نماز جمعه واجب تعیینی است، این کار را بر امام واجب می شمارند.۳
برخی بخاطر وجوب نماز جمعه بر آن زندانیان تاکید دارند.۴ نه بخاطر مجازات آنها.
• در الجعفریات روایت شده، امیرالمومنین زندانیان قرض و تهمت را به نماز جمعه حاضر می کرد و اولیاء را برآنها می گمارد تا به زندان برگردانند.۵
• در زمانه ما که نماز جمعه مستحب است(واجب تخییری)، حاضر کردن زندانیان در نماز هم راجح است.
⬅️ ارسال این زندانیان همراه با نگهبان و تحت الحفظ، آنها را در چشم نمازگزاران و حاضران نشان دار می کند؛ اما خداوند حضور آنها را واجب یا راجح قرار داده است. (علی القاعده در زمانه ما حضورشان اختیاری است).
• پس از انقلاب تا سالهای متمادی زندانیان با لباس مخصوص زندان در نماز جمعه آورده می شدند، هیچکس نگفت این موجب هتک آنها یا لکه دار شدن خانواده آنها یا مغایر با شان نماز جمعه است!
2⃣ تشهیر مجرمان اقتصادی!
در روایات و فقه اسلامی ۴صنف مشمول مجازات تشهیرند. این حضور دلخواه نیست حاضر کردن برای مجازاتِ ننگ و عار است. یکی از آنها "مُحتال" است.
• محتال: کسی که با مکر و خدعه و سندسازی مال مردم یا بیت المال را ببرد.۶
درباره چنین مفسد اقتصادی ای فقهاء شیعه تصریح کرده اند: سزاوار است با عقوبت، تشهیر شود طوری که دیگران از تکرار کار او بازداشته شوند.۷
• معنا و مراد از تشهیر؟
تشهیر در لغت آشکار کردن چیزی در ننگ و عار است طوری که مردم او را بدان بشناسند.
فقهاء در تعیین مصادیق تشهیر و چگونگی آن در ۴صنف(شاهد دروغ/قوّاد و دلال جنسی/قاذف و تهمت زن فحشاء به بی گناه/ محتال) سخن گفته اند: "اینکه ندا دهنده در قبیله و مسجد و بازار و مانند آن صدا بزند: این آدم، شاهد دروغین[مثلا] است او را بشناسید"۸ یا گفته اند:"او را در محافل و #مجامع_مردم از سر خواری و مجازات بچرخانند تا مردم از رفت و آمد با او برحذر شوند"۹
⬅️پس تشهیر و رسوا کردن ،صرف اطلاع رسانی و محاکمه علنی و... نیست. باید تشهیر، مجازاتی و خوار کننده(شهّره السلطان بالنکال/یشهره بالعقوبة/خزیّاً ونکالاً) باشد؛ و هم بشکل بازدارنده(لیحذرمنه الناس/لکی یرتدع غیره) باشد.
• ظاهرا مجازاتی که امیرالمومنین(ع) برای ابن هرمه -کارگزار او در بازار اهواز- قرار داد از همین قسم است؛ که دستور داد:"...دربرابر دیدگان مردم او را بازداشت و زندانی کن. جارچی ماجرای او را بازگوید...چون #جمعه شود او را از زندان بیرون کش و ۳۵تازیانه بزن و او را در بازارها بگردان"۱۰
⬅️ بنابراین نماز جمعه -باهمکاری قوه قضائیه- میتواند مکانی برای اجرای این حکم اسلامی درباره مفسدان اقتصادی باشد.
• این خیرخواهی که با رسوا کردن مجرم اقتصادی(وسایر موارد مُجاز تشهیر) آبروی خانواده او آسیب می بیند را شریعت اسلام لحاظ نکرده است. فقهاء شیعه هم در ادوار مختلف علیرغم آن، به تشهیر آن مجرمان فتوا داده اند.
از اینجا معلوم است شریعت اسلام، درباره مثل مفسدان اقتصادی، #خیر_اجتماعی را بر خیر فردی و خانوادگی ترجیح داده است.
🔅 در این دو نمونه می بینید نه آوردن زندانیان برای انجام نماز و نه مجازات تشهیر درون مجامع عمومی مردم -که نهاد نماز جمعه از زمره آن است- برای اختلاس گران و اخلالگران اقتصادی هیچ مغایرتی با شان این نهاد ندارد بلکه رجحان هم دارد.
اگر جای/ یا مثل اراذل و اوباش۱۱، مفسدان اقتصادی که مشمول حکم محتال اند، تشهیر می شدند آیا بازدارندگی دو چندان از اطلاع رسانی صرف در رسانه ها(مطابق قانون تشهیر مصوب و تصحیح سال۸۵و۹۲)۱۲ نبود؟!
⚠️توجه!
روشن است بدون تصحیح قانون و حکم قاضی به چنین تشهیری، از نهاد نماز جمعه در اجرا، انتظاری نیست؛ اما #ثمره_علمی این بحث آن است که شان نماز جمعه بنام تقدس طوری معنا نشود کانه همه این کارها مغایر با آن است!
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۸/۱۷
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چالش خطبه مصداقی !
• گرچه هنوز #مطالبه_اصلی از نهاد نماز جمعه را #گفتمان_سازی (نه صرف سخنرانی) میدانم؛
• گرچه مطالبه #نام_بردن_از_مفسد قبل از دادگاه و حکم در خطبه، نداشته و ندارم؛
• اما اینکه "خطبه" -چون مصداق "ذکر" در آیه تشریع نماز جمعه است- خصوصیت دارد و مطلقا نمیشود مصداق(نه فقط نام مفسد) درش گفت، حرف بی مبنایی است؛ مثال نقض بی شمار است!
• اینکه بین امام جمعه ای که حاکم یا قاضی است با غیر او فرق نهادن هم در این خصوص فارق موثری نیست. پرداختن به #مسائل_عدالت (مثلا تبعیض آموزشی و تفاضل های بالای حقوقی و...) یا ورودهای موردی و منطقه ای مثل #پرسش_از_پدیده_های_ضد_عدالت در منطقه شان (هفت تپه و ماشین سازی و...) نه نام بردن از مفسد است نه حکم کردن، پس قاضی یا حاکم بودن امام جمعه مدخلیتی ندارد.
• این خطبه را آیت الله خامنه ای در امام جمعه بودن (بدون سمت قضائی یا حاکم بودن) خوانده؛ اگر جای خرمشهر، هفت تپه و جای آن روزنامه از رسانه های توجیه گر امروز نام می برد، خطبه اش باطل بود؟! برای "استقلال" میشود خطبه اینجور مصداقی خواند برای "عدالت" نه؟!!
#پاسخ_چند_پرسش
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
🔰جلیلی: هر ایرانی باید سهم انرژی برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمیخواهد استفاده کند بتواند معادل آن را دریافت کند
دکتر جلیلی :
🔹کارشناسان دولت سایه از سال 97 بر روی طرحی به نام #طرح_وان در حوزه یارانه های انرژی کار کردند تا استقبال مردم را به همراه داشته باشد.
🔹سال 98 چند ماه قبل از بحث بنزین، این طرح را برای رئیس جمهور و سران قوا ارسال کردیم اما توجهی نکردند و آن طرح کذایی را دنبال کردند که عواقب داشت.
🔹در کشور میزان مشخصی مصرف حامل های انرژی شامل گاز، برق، بنزین، گازوییل و... داریم که اگر این میزان را تقسیم بر جمعیت کشور کنیم یک واحد انرژی یا به اختصار «وان» - که شامل سبدی از حامل های انرژی است- به دست می آید.
🔹حق برخورداری از این واحد انرژی را به صورت برابر به افراد جامعه می دهیم و مدیریت مصرفش را در اختیار مردم قرار می دهیم. مردم میتوانند سهم خود را مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند.
🔹این روش هم توزیع عادلانه و هم اصلاح الگوی مصرف به همراه دارد.دولت نیز برخلاف طرح های مشابه، پولی از جیب خودش نمیدهد. اختیار دادن به مردم بالاترین مصداق احترام به مردم است.
🔹این طرح تنها از منظر فواید اقتصادی آن لحاظ نشده بلکه جنبه های تخصصی انرژی و جنبه های فنی اجرایی توسط کارشناسان ما کامل بررسی شده است. اجرای سریع این طرح نیاز به زیرساخت های پیچیده و سنگین ندارد.
#طرح_وان
#مطالبه_طرح_وان
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️
🌹دنیا و آخرت مدیون این دو دستیم🌹
✍ شهید حسین آقا
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️ هفت تپه مدرسه عدالتخواهی
👷🏽♂️(این گروهی که محمد خنیفر نماینده آنهاست) در فهم مسئله های اجتماعی و مفید بودن برای مردم، جنبش های اعتراضی با فاصله بسیار زیادی از (ساختار رسمی که جای خود دارد) از نیرو های رسمی فعال در میدان سیاست و مذهب هم جلو هستند.
🔀 حالا شما شب تا صبح بنشینید و دوگانه و مانع ذهنی در مسیر عدالتخواهی درست کنید که مصداقی/مفهومی، عدالت/ولایت، عدالت/وحدت و غیره
جامعه مسیر دیگری را میرود.
✍🏼 حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🎥 فیلم از امین غفاری
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فارس چه انرژیای گذاشته برای مقابله با عدالت خواهی در نماز جمعه ها.
طی 10 روز گذشته 5 گزارش در حمایت شورای سیاستگذاری و تخریب عدالتخواهان کار کرده ( عکس دو )
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
فارس چه انرژیای گذاشته برای مقابله با عدالت خواهی در نماز جمعه ها. طی 10 روز گذشته 5 گزارش در حمای
﷽؛
🌐امامان جمعه، مسئولان انقلاب 13
امام خامنهای(روحی فداه) :
🔹من از همهی آقایان، بهخصوص کسانی که صاحب فکر نو و ابتکاری و جرأت اقدام در گشودن راههای ناگشوده هستند، خواهش میکنم که سعیمان بر این باشد که به طور دائم و روز به روز، این مجموعهی سراسری کشور را تکامل ببخشیم.
🔹اگر ما قانع باشیم که همانطوری که ده سال پیش نمازهای ما برگزار میشد، حالا هم برگزار بشود، غَبن است؛ «من استوی یوماه فهو مغبون» قاعدهی هر کار مستمر، بخصوص وقتی وظیفهی بزرگی برعهده دارد، این است که به طور دائم در حال تحول و پیشرفت باشد.
🔹این مجموعه (دستگاه امامت جمعه) با این مسئولیت، باید در حال پیشرفت و تحول باشد؛ راهش را پیدا کنید. چگونه تحول ایجاد خواهد شد؟ ابزارش چیست؟ ما باید چه کار کنیم؟ شما باید چه کار بکنید؟ باید این ها را فکر کنید.
🗓۲۵ شهریور ۱۳۷۰
در دیدار ائمهی جمعهی سراسر کشور
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🌀خداوند مهربان همه ما را عاقبت بخیر کند
🔹هر زمان با مسیر اسلام و ولایت زاویه بگیریم، بدون شک در گذر زمان این زاویه بیشتر میشود،
اما شیطان کارهای ما را زینت داده و آنها مشروع و موجه جلوه میدهد تا از مسیر غلط بازنگردیم
#احمدینژاد
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
خبرگزاری فارس هست درحال نپرداختن به مصداقها😂🤣
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
🔻ماهی چقدر حقوق میگیری؟
کبری آسوپار نوشت:
🔹در جدولبندی وسط اتوبان تعدادی کارگر با بیل و نهال و... مشغول کار هستند. رئیسجمهور نزدیک کارگران میرود و یکی از آنها را مخاطب قرار میدهد: «ماهی چقدر حقوق میگیری؟» پاسخ سریع داده میشود: «۳۷۰۰». همین و تمام. کسی از هیچ طرف این دیالوگ، نمیگوید کم است، زیاد است، خوب است و یا هر چیز دیگری که یک فایدهی آنی را بر دانستن میزان حقوق او مترتب کند. گویی همه ارزش قرار است همین اصل گفتگو باشد!
🔹نفر بعدی که مخاطب همین سؤال واقع میشود، مستأصل میماند که چه بگوید و دستهایش را به گونهای حرکت میدهد و به کارگران دیگر نگاه میکند که یعنی چه بگویم! یکی از همراهان رئیسجمهور متوجه استیصال او نمیشود و –شاید کمی بی فکرانه- میگوید خبر نداری چقدر میگیری؟!
🔹تعجب از او و نگفتن حقوق ماهیانهاش نیست؛ تعجب از کسی است که تا سطح همراهی رئیسجمهور بالا آمده، اما توانایی تشخیص استیصال و بلکه ترس آن کارگر را ندارد. تعجب است که درنمییابد موضوع «ندانستن» نیست. مگر میشود کارگر حساب ریال ریال حقوقش را نداشته باشد؟! اهل حساب و کتاب هم که نباشد، نسبت وضعیت اقتصادی کشور با میزان دریافتیاش، او را اهل حساب میکند. نسبت به نفر اول، او کمی فرصت مصلحتاندیشی داشته؛ به همین دلیل مستأصل است. موضوعش «ترس» است. یک حرکت اشتباه، او را به کیش و مات میرساند و همان حقوقی را هم که از بیان مقدارش میترسد، از دست میدهد و با خود فکر میکند آن وقت رئیسجمهور کجاست؟
🔹یکی میگوید ۴ تومان و دیگری ۴۸۰۰ و... یک نفر از میان جمع، غائلهای را که مسئولان حاضر گویی حتی متوجهاش هم نشدهاند، جمع میکند و میگوید بقدر قانون کار. همین پرسش و پاسخ و استیصال، بعد از سؤال «روزی چند ساعت کار میکنید؟» رئیسجمهور هم تکرار میشود.
🔹رئیسجمهور و آن جمع باید این سؤال برایشان پیش بیاید که چرا این کارگرها گلایه ندارند. تعارف که نداریم؛ ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یا ۲ میلیون و... که از دهان یکیشان در میرود و عدد را ناتمام میگذارد، رقمی نیست که وقتی آن را به بالاترین مقام اجرایی کشورت گفتی، بعدش گلایه نکنی... اصلاً مگر او چندبار فرصت صحبت با چنین مقامی را خواهد یافت؟ رئیسجمهور بالاترین مقام اجرایی کشور است؛ اما برای آن کارگر، بالاترین مقام مسئول همان سرکارگر و در نهایت کارفرماست که به او حقوق میدهد. امورش دست اوست و اگر از خلال گفتوگویش با رئیسجمهور، حرفی بزند که منافع کارفرما را به خطر بیندازد، زندگیاش به هم میریزد و آن وقت رئیسجمهور کجاست؟ همین دوربینها هم برای رئیسجمهور آنجاست؛ وگرنه صدای کارگر را وقتی بیکار شود، چه کسی میشنود؟ برای او مسئول کسی است که میتواند صدایش را به او برساند.
🔹همه فایده صحبت با رئیسجمهور نباید این خشنودی و فخرفروشی احتمالی باشد که «من رئیسجمهور را از نزدیک دیدم و با او حرف زدم»؛ رئیسجمهور که سلبریتی نیست تا صرف گرفتن یک سلفی با او یا فخرفروشی از دو جمله همکلامی، همه هدف از دیدار او باشد؛ او باید کار کند، زندگیها را بهتر کند، رسیدگی کند، تغییر دهد، متحول کند؛ او رئیس همه رؤساست.
آقای رئیسی عزیز!
🔹از سر زدن شما به کارگرها باید کارفرما و سرکارگر بترسند، نه آنکه آن کارگر لکنت بگیرد و حتی از پاسخ به بدیهیترین سؤال ممکن درماند. میدانم در دوره بدی رئیسجمهور شدهاید و مردم انتظار تحقق همه وعدههای انتخاباتی رئیسجمهور ۹۲ و ۹۶ را هم از شما دارند؛ باید شکر کنیم از رئیسجمهوری که داخل کارخانه منتخب و از پیش تعیین شده هم، فقط از پشت شیشه شاسی بلندش با تکان دادن سر، جواب استقبال کارگرها را میداد، به رئیسجمهوری رسیدهایم که از نزدیک و سرزده با کارگرها صحبت میکند، اما یادآوری تفرعن دیگری، کار شما را بیشتر از یک «انجام وظیفه» قابل تحسین نمیکند. فرامتن دیدارهایتان را هم دریابید.
🔹شما گفتید و ما شنیدیم و در همین شنیدن متوقف نشدیم و رأی هم دادیم؛ حال کارگرها گفتند و شما شنیدید و دیدید، شما هم در همین شنیدن و دیدن متوقف نشوید. میخواهید با کارگرانی که میترسند حتی میزان حقوقشان را به شما بگویند، چه کنید؟ میدانید، در سرزمینی که گرفتن حقوق نجومی شرمآور نباشد، داد زدن حقوق کارگر میتواند ترسناک باشد! وقتی کسانی که امور مردم دستشان است، از مقامات عالی رتبه حساب نبرند و اقتدار قانون را بر خود ناظر ندانند، کارگر باید حتی از حرف زدن با عالیترین مقام اجرایی بترسد!
🔹ما قدردان اتفاق مبارکی که دارید رقم میزنید، هستیم؛ اما از این گفتگوها قرار است به چه نتیجهای برسید؟ این هدفگذاری است که باید مبنای ارزشگذاری چنین رویدادهایی قرار بگیرد.
فیلم را اینجا ببینید:
eitaa.com/rasaee/5219
🔺صفحات حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
آنچه حامیان آ. #فیاضی، سالها مدیریت ارشد مینامند، تنها ۷ ماه معاونت مرکز پژوهشها بوده که آن را هم با حکم آ. #زاکانی منصوب شده است. بعد میگویند چرا نسبت خانوادگی را مطرح میکنید!؟
کاش حامیان ایشان مردم را احمق فرض نکنند.
👤محمد صالح مفتاح
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
امام خامنهای(روحی فداه) :
🔹فکر کنید، بگوئید، بنویسید، در مجامعِ خودتان منعکس کنید؛ آن کرسیهای آزاداندیشی را که من #صدبار - با کم و زیادش - تأکید کردم، راه بیندازید و اینها را هی آنجا بگوئید؛ این میشود یک فضا. وقتی یک فضای گفتمانی به وجود آمد، همه در آن فضا فکر میکنند، همه در آن فضا جهتگیری پیدا میکنند، همه در آن فضا کار میکنند؛ این همان چیزی است که شما میخواهید. بنابراین اگر چنانچه این کاری که شما مثلاً در فلان نشستتان، در فلان مجموعهی دانشجوئیتان کردید، فکری که کردید، ترجمهی عملیاتی نشد، به صورت یک قانون یا به صورت یک دستورالعمل اجرائی درنیامد، شما مأیوس نشوید؛ نگوئید پس کار ما بیفایده بود؛ نخیر. و من به شما عرض بکنم؛ در این پانزده شانزده سال اخیر، همین حرکت علمیای که آغاز شده، همین جور آغاز شده؛ همین جور امروز علم شده یک ارزش؛ چند سال قبل اینجوری نبوده. ما همین طور روزبهروز هی پیش رفتیم.
۱۳۹۰/۰۷/۱۳
🌀عدهای تلاش کردند ثابت کنند که رهبرانقلاب ١٠بار درباره عدالت تأکید نکردهاند و مثلا ٣بار بوده!
درباره کرسی های آزاداندیشی که حدود صدبار تأکید کردند چه شد؟ در صدها مطالبهی مهم دیگری که ایشان داشتند که شد؟ اینهمه نیروی انسانی و بودجه مالی و امکان تصمیمگیری را که در اختیار داشتید در کدام مسیر بهکار گفتهاید؟!
#ولایت_مظلوم
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane