🎙 مناظره دیدنی حجتالاسلام علی سرلک و وحید اشتری در مورد عدالت خواهی در برنامه "آن اِیر"
از بحث های نظری تا مصادیق ضد عدالت در کشور
⏱ قسمت اول: ۳۰ دقیقه
📁 حجم فایل: ۲۴ مگابایت
⏱ قسمت دوم: ۳۷ دقیقه
📁 حجم فایل: ۳۳ مگابایت
👌 #پیشنهاد_دانلود
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
اینم فریاد دادخواهی یک هموطن دیگه.
امثال شما دوست بزرگوار خیلی زیاد هستن فقط باید با کمک هم و با مطالبه درست کشور رو بسازیم.
ان شاء الله مسئولین جدید توانایی مقابله با مافیای خودرو رو داشته باشند .
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🛑 نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی در روایات و فقه اسلامی۱
• گرچه نام بردن و نسبت فسادِ ثابت نشده به افراد را در یک توئیت -چه رسد به خطبه نماز جمعه- جایز نمی دانیم؛ اما اینگونه نیست که بطور کلی نماز جمعه هیچ نسبتی با مفسدان اقتصادی نداشته باشد.
چند نمونه:
1⃣ حاضر کردن زندانیان در نماز جمعه
•روایت صحیح السند صدوق و شیخ طوسی از امام صادق(ع): "بر امام است که زندانیان قرض و بدهکاری را روز جمعه به نماز جمعه و روز عید به نماز عید بیاورد. با آنان نگهبانانی بفرستد و وقتی نماز تمام شد به زندان برگرداند"۲
فقهاء بزرگ برای زمان حضور امام معصوم که نماز جمعه واجب تعیینی است، این کار را بر امام واجب می شمارند.۳
برخی بخاطر وجوب نماز جمعه بر آن زندانیان تاکید دارند.۴ نه بخاطر مجازات آنها.
• در الجعفریات روایت شده، امیرالمومنین زندانیان قرض و تهمت را به نماز جمعه حاضر می کرد و اولیاء را برآنها می گمارد تا به زندان برگردانند.۵
• در زمانه ما که نماز جمعه مستحب است(واجب تخییری)، حاضر کردن زندانیان در نماز هم راجح است.
⬅️ ارسال این زندانیان همراه با نگهبان و تحت الحفظ، آنها را در چشم نمازگزاران و حاضران نشان دار می کند؛ اما خداوند حضور آنها را واجب یا راجح قرار داده است. (علی القاعده در زمانه ما حضورشان اختیاری است).
• پس از انقلاب تا سالهای متمادی زندانیان با لباس مخصوص زندان در نماز جمعه آورده می شدند، هیچکس نگفت این موجب هتک آنها یا لکه دار شدن خانواده آنها یا مغایر با شان نماز جمعه است!
2⃣ تشهیر مجرمان اقتصادی!
در روایات و فقه اسلامی ۴صنف مشمول مجازات تشهیرند. این حضور دلخواه نیست حاضر کردن برای مجازاتِ ننگ و عار است. یکی از آنها "مُحتال" است.
• محتال: کسی که با مکر و خدعه و سندسازی مال مردم یا بیت المال را ببرد.۶
درباره چنین مفسد اقتصادی ای فقهاء شیعه تصریح کرده اند: سزاوار است با عقوبت، تشهیر شود طوری که دیگران از تکرار کار او بازداشته شوند.۷
• معنا و مراد از تشهیر؟
تشهیر در لغت آشکار کردن چیزی در ننگ و عار است طوری که مردم او را بدان بشناسند.
فقهاء در تعیین مصادیق تشهیر و چگونگی آن در ۴صنف(شاهد دروغ/قوّاد و دلال جنسی/قاذف و تهمت زن فحشاء به بی گناه/ محتال) سخن گفته اند: "اینکه ندا دهنده در قبیله و مسجد و بازار و مانند آن صدا بزند: این آدم، شاهد دروغین[مثلا] است او را بشناسید"۸ یا گفته اند:"او را در محافل و #مجامع_مردم از سر خواری و مجازات بچرخانند تا مردم از رفت و آمد با او برحذر شوند"۹
⬅️پس تشهیر و رسوا کردن ،صرف اطلاع رسانی و محاکمه علنی و... نیست. باید تشهیر، مجازاتی و خوار کننده(شهّره السلطان بالنکال/یشهره بالعقوبة/خزیّاً ونکالاً) باشد؛ و هم بشکل بازدارنده(لیحذرمنه الناس/لکی یرتدع غیره) باشد.
• ظاهرا مجازاتی که امیرالمومنین(ع) برای ابن هرمه -کارگزار او در بازار اهواز- قرار داد از همین قسم است؛ که دستور داد:"...دربرابر دیدگان مردم او را بازداشت و زندانی کن. جارچی ماجرای او را بازگوید...چون #جمعه شود او را از زندان بیرون کش و ۳۵تازیانه بزن و او را در بازارها بگردان"۱۰
⬅️ بنابراین نماز جمعه -باهمکاری قوه قضائیه- میتواند مکانی برای اجرای این حکم اسلامی درباره مفسدان اقتصادی باشد.
• این خیرخواهی که با رسوا کردن مجرم اقتصادی(وسایر موارد مُجاز تشهیر) آبروی خانواده او آسیب می بیند را شریعت اسلام لحاظ نکرده است. فقهاء شیعه هم در ادوار مختلف علیرغم آن، به تشهیر آن مجرمان فتوا داده اند.
از اینجا معلوم است شریعت اسلام، درباره مثل مفسدان اقتصادی، #خیر_اجتماعی را بر خیر فردی و خانوادگی ترجیح داده است.
🔅 در این دو نمونه می بینید نه آوردن زندانیان برای انجام نماز و نه مجازات تشهیر درون مجامع عمومی مردم -که نهاد نماز جمعه از زمره آن است- برای اختلاس گران و اخلالگران اقتصادی هیچ مغایرتی با شان این نهاد ندارد بلکه رجحان هم دارد.
اگر جای/ یا مثل اراذل و اوباش۱۱، مفسدان اقتصادی که مشمول حکم محتال اند، تشهیر می شدند آیا بازدارندگی دو چندان از اطلاع رسانی صرف در رسانه ها(مطابق قانون تشهیر مصوب و تصحیح سال۸۵و۹۲)۱۲ نبود؟!
⚠️توجه!
روشن است بدون تصحیح قانون و حکم قاضی به چنین تشهیری، از نهاد نماز جمعه در اجرا، انتظاری نیست؛ اما #ثمره_علمی این بحث آن است که شان نماز جمعه بنام تقدس طوری معنا نشود کانه همه این کارها مغایر با آن است!
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۸/۱۷
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چالش خطبه مصداقی !
• گرچه هنوز #مطالبه_اصلی از نهاد نماز جمعه را #گفتمان_سازی (نه صرف سخنرانی) میدانم؛
• گرچه مطالبه #نام_بردن_از_مفسد قبل از دادگاه و حکم در خطبه، نداشته و ندارم؛
• اما اینکه "خطبه" -چون مصداق "ذکر" در آیه تشریع نماز جمعه است- خصوصیت دارد و مطلقا نمیشود مصداق(نه فقط نام مفسد) درش گفت، حرف بی مبنایی است؛ مثال نقض بی شمار است!
• اینکه بین امام جمعه ای که حاکم یا قاضی است با غیر او فرق نهادن هم در این خصوص فارق موثری نیست. پرداختن به #مسائل_عدالت (مثلا تبعیض آموزشی و تفاضل های بالای حقوقی و...) یا ورودهای موردی و منطقه ای مثل #پرسش_از_پدیده_های_ضد_عدالت در منطقه شان (هفت تپه و ماشین سازی و...) نه نام بردن از مفسد است نه حکم کردن، پس قاضی یا حاکم بودن امام جمعه مدخلیتی ندارد.
• این خطبه را آیت الله خامنه ای در امام جمعه بودن (بدون سمت قضائی یا حاکم بودن) خوانده؛ اگر جای خرمشهر، هفت تپه و جای آن روزنامه از رسانه های توجیه گر امروز نام می برد، خطبه اش باطل بود؟! برای "استقلال" میشود خطبه اینجور مصداقی خواند برای "عدالت" نه؟!!
#پاسخ_چند_پرسش
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
🔰جلیلی: هر ایرانی باید سهم انرژی برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمیخواهد استفاده کند بتواند معادل آن را دریافت کند
دکتر جلیلی :
🔹کارشناسان دولت سایه از سال 97 بر روی طرحی به نام #طرح_وان در حوزه یارانه های انرژی کار کردند تا استقبال مردم را به همراه داشته باشد.
🔹سال 98 چند ماه قبل از بحث بنزین، این طرح را برای رئیس جمهور و سران قوا ارسال کردیم اما توجهی نکردند و آن طرح کذایی را دنبال کردند که عواقب داشت.
🔹در کشور میزان مشخصی مصرف حامل های انرژی شامل گاز، برق، بنزین، گازوییل و... داریم که اگر این میزان را تقسیم بر جمعیت کشور کنیم یک واحد انرژی یا به اختصار «وان» - که شامل سبدی از حامل های انرژی است- به دست می آید.
🔹حق برخورداری از این واحد انرژی را به صورت برابر به افراد جامعه می دهیم و مدیریت مصرفش را در اختیار مردم قرار می دهیم. مردم میتوانند سهم خود را مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند.
🔹این روش هم توزیع عادلانه و هم اصلاح الگوی مصرف به همراه دارد.دولت نیز برخلاف طرح های مشابه، پولی از جیب خودش نمیدهد. اختیار دادن به مردم بالاترین مصداق احترام به مردم است.
🔹این طرح تنها از منظر فواید اقتصادی آن لحاظ نشده بلکه جنبه های تخصصی انرژی و جنبه های فنی اجرایی توسط کارشناسان ما کامل بررسی شده است. اجرای سریع این طرح نیاز به زیرساخت های پیچیده و سنگین ندارد.
#طرح_وان
#مطالبه_طرح_وان
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️
🌹دنیا و آخرت مدیون این دو دستیم🌹
✍ شهید حسین آقا
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✏️ هفت تپه مدرسه عدالتخواهی
👷🏽♂️(این گروهی که محمد خنیفر نماینده آنهاست) در فهم مسئله های اجتماعی و مفید بودن برای مردم، جنبش های اعتراضی با فاصله بسیار زیادی از (ساختار رسمی که جای خود دارد) از نیرو های رسمی فعال در میدان سیاست و مذهب هم جلو هستند.
🔀 حالا شما شب تا صبح بنشینید و دوگانه و مانع ذهنی در مسیر عدالتخواهی درست کنید که مصداقی/مفهومی، عدالت/ولایت، عدالت/وحدت و غیره
جامعه مسیر دیگری را میرود.
✍🏼 حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🎥 فیلم از امین غفاری
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فارس چه انرژیای گذاشته برای مقابله با عدالت خواهی در نماز جمعه ها.
طی 10 روز گذشته 5 گزارش در حمایت شورای سیاستگذاری و تخریب عدالتخواهان کار کرده ( عکس دو )
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane