هدایت شده از مسیر عفافگرایی
💠گزیده ای از برخی نظرات اعضای حاضر در جلسه کارگروه:
🔻سرکار خانم نوبخت: الان دقیقاً چه ضابطه و ملاکی در خصوص پوشش وجود دارد؟ اخیراً در خیابان شاهد خانم هایی با پوشش دامن کوتاه و بدون شلوار بودم. نحوه برخورد نیروی انتظامی با این افراد که پوشش های هنجارشکنانه دارند، چگونه است؟ آیا طبق قانون با این افراد برخورد می شود؟
🔻سرکار خانم شیرزاده: برای پیشگیری از موازی کاری، سپاه و ستاد امر به معروف و نهی از منکر و استانداری در قالب تیم هایی، برای نظارت از 25 دستگاه مسئول عفاف و حجاب، تعیین شدند. متأسفانه بنده نیز در این گروه ها بودم و متوجه شدم که گزارش های عفاف و حجاب واقعی نیست و بر اساس زد بندهایی صورت می گیرد. اجازه به چالش کشیدن نهادها وجود نداشت و میگفتند که لطفاً طبق چک لیست ها عمل شود و پرسشی مطرح نشود. چرا که نه زمان آن وجود دارد و نه این کارها جواب می دهد! و می گویند که به نهادها گیر ندهید. حتی شخص بنده تهدید شدم. لطفاً راهنمایی بفرمایید که در این موارد باید چه کرد؟
🔻آقای دکتر اسلامیان: کاش فعالیت های نیروی انتظامی را عینی تر مطرح می کردید. باید دید که مردم از حضور نیروی انتظامی در جامعه احساس امنیت می کنند یا خیر و اگر احساس امنیت وجود نداشته باشد، یک جای کار اشکال دارد. نکته قابل ذکر این است که نیاز است که به مأمورین نیروی انتظامی آموزش هایی در خصوص مواجهه با افراد هنجارشکن داده شود تا از بروز برخی حواشی اجتناب گردد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔻جناب آقای عطاری: برخی از وظایف در حوزه عفاف و حجاب را می توان به مردم سپرد. چرا که مردم جامعه دغدغه آن را دارند و واگذاری وظایف به آنها اثربخش است.
🔻جناب آقای ابوترابیان: نهاد مردمی مثل مساجد کمتر در نظر گرفته شده اند و تصور بنده این است که اکثر کسانی که در خصوص بدحجابی به 110 زنگ می زنند، مردم های مسجدی هستند.
🔻آقای دکتر رضوی: بحث کار در حوزه عفاف و حجاب بسیار کند انجام می شود. بعد از 40 سال تازه 4 تیر امسال، سند راهبردی عفاف و حجاب مصوب شد که تازه می خواهند ابلاغ کنند! چطور می شود این سرعت را افزایش داد؟ دولت یک بدنه دارد و ناچاراً باید مردم به میدان کشیده شوند. نکته مهم تفکر استراتژیک و سیستمی می باشد. باید تحلیل جامعی به وسیله نیروهای مردمی جمع آوری کنیم. چقدر اطلاعات از کف بازار داریم؟
🔻آقای دکتر مشکانی: مشکل، عدم وجود مدیریت فرهنگی و نگاه های جزیره ای می باشد. نیروی انتظامی در مواجهه با سایر نهادهای مسئول، چقدر گام برداشته است؟ به تیتر ارائه نیز نقد دارم. چرا که هم اقدامات ایجابی و هم اقدامات سلبی مورد نیاز است. به عقیده بنده تا مفهوم عبودیت را حل نکنیم، در حوزه عفاف و حجاب مشکلی رفع نخواهد شد.
🔻آقای محمدی مقدم: برخی از واژه ها نیاز به بازنگری دارد. چرا که عفت در کلام به معنای ژرف اندیشی، برای بنده قابل درک نمی باشد. ضمن اینکه 310 وظیفه با 310 اصل متفاوت است. نکته قابل ذکر این ست که از رئیس دولتی که زمان انتخابات فرمودند، اگر رقیب بیاید، در پیاده روها و ادارات دیوار می کشد، نمیتوان انتظار داشت که 310 وظیفه خود را در این خصوص انجام بدهد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#عفت_در_خلوت
#حیاورزی
#شرم_از_خداوند
💠امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
🔸در #خلوت از #خدا #شرم کنید
🔸همانگونه که در آشکار، از #مردم #شرم دارید.
📗منبع: تحف العـقول، صفحه ۳۹۴
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تشکیل_خانواده
#فرزندآوری
#ناباروری_ثانویه
هشدار❗️❗️❗️
🖍 پدیده ناباروری ثانویه چیست؟
🖍 یک سوم زوج های ایرانی #نابارور هستند، که ۶۵ درصد آنها نابارور ثانویه می باشند!!
🔺 در یکسال اول زندگی از خداوند #فرزند بخواهید و آن را به تأخیر نیندازید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🌻✾با سلام و احترام
📣📣📣 بیست و نهمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی
💬 با عنوان: "مطالبه گری در حوزه کنشگری اجتماعی"
👨🏫 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر سید مجید حسینی
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
⏰زمان: چهارشنبه 6 آذر رأس ساعت 15:15
🎥 و اکران مستند "آنا" ساعت 14:45
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#عفت_در_نگاه
#حیا_از_خداوند
🔷 ماجرای آیت الله #بهجت و #پرستار_زیبای مسیحی
🔷 خاطره مرحوم آیتالله خسروشاهی از برخورد یک طلبه (ظاهراً آیتالله بهجت) با پرستار زن مسیحی
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#حیاورزی
💟 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
🔸خداوند با حیا و پوشاننده است
🔸و حیا و پوشاندن را دوست دارد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیدی ترین عامل برای تربیت فرزند
🔻کدام کار خوب یا بد بیشترین تاثیر را روی بچه ها میگذارد؟
#تصویری
@Panahian_ir
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#حیاورزی
#نجابت
🌸 بانو...
🌟 اگر زیبایی گيسوانت
🔻 عنوانی است که
🌟 در شعرها
👌 ستایش می شود💖
🌟 #حجب و #حیای تو😌
🔻 عنوانی است که
🌟 در #قرآن
👌 #ستایش و #تأکید شده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#نه_به_آموزش_جنسی
#نه_به_اجرای_2030_در_مدارس
🔴 لایحه دولت لهستان #آموزش_جنسی در مدارس را برابر با #پدوفیلی میداند.
🔷 حزب حاکم محافظه کار لهستان «آموزش جنسی برای دانش آموزان» را #محکوم کرده و ادعا کرده است که این اقدام تلاش برای «جنسیتزده کردن کودکان» است.
🔷 دولت راستگرای لهستان لایحهای را به پارلمان پیشنهاد کرده است که با #ممنوعیت_آموزش_جنسی در مدارس، این آموزش را معادل «ترویج فعالیت جنسی زیر سن قانونی» در نظر می گیرد.
🔷 به گزارش یورونیوز، در صورت تصویب این لایحه، معلمانی که این ممنوعیت را بشکنند، با مجازاتی تا حداکثر ۵ سال مواجه خواهند بود.
🔷 در پی پیشنهاد این لایحه، معترضان در ورشو پایتخت جمع شدند تا به این لایحه دولت اعتراض کنند. زیرا اگر این لایحه تصویب و به قانون بدل شود، آموزش جنسی در مدارس را معادل «پدوفیلی» در نظر می گیرد.
🔷 به نوشته هفته نامه «وپروست» لهستان، این لایحه که با عنوان «پدوفیلی را متوقف کنید» شناخته می شود، هدفش این است که مربیانی که آموزشهای جنسی را به دانشآموزان ارائه می کنند را به زندان بفرستد.
🔷 قانونگذارند در پی آن هستند تا آموزش جنسی برای دانش آموزان را بعنوان ترویج فعالیتهای جنسی زیر سن قانونی، اقدامی مجرمانه در نظر بگیرند و همچنین ایدئولوژی #ضد_سقط_جنین و #ضد_پیشگیری_از_بارداری در مدارس لهستان #جایگاه قدرتمندتری پیدا کند.
منبع خبر
https://www.asriran.com/fa/news/699666/
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#حجاب_بهداشت_روانی_جامعه
🔻جنگ زن علیه زن
🔸 دکتر #منطقی استاد گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، که به بررسی نقش حجاب در تأمین بهداشت روانی جامعه پرداخته اند؛ با جامعه آماری 2000 نفری از #مردان به این نتیجه رسیده اند که هر چه #زنان، آرایش شده تر و برهنه تر باشند. آستانه ادراکی مردان را بالاتر می برند، در نتیجه مردان در انتخاب زن از لحاظ #شکل_و_قیافه #مشکل_پسندتر می شوند.
🔸 پس یک دومینو نامتناهی جنگ زن علیه زن راه افتاده است که #میدان_داران آن زنان و #قربانیان آن نیز زنان هستند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از سم درصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢هولوکاست دهه ۷۰ شمسی در ایران
از سال ۱۳۷۲ به بعد در ایران چه اتفاقی افتاد؟
چند میلیون نفر(مرد و زن) عقیم و نازا شدند؟
نقش سازمان های بین المللی در این جنایت چه بود؟
چرا همه در مقابل این اتفاق سکوت کردند؟
#وازکتومی
#هولوکاست
#کنترل_نسل
#وزارت_کشتار_جمعی
سلام تب
⚪️در لینک زیر عضو شوید! 👇
➡️ eitaa.com/joinchat/866320384C260d8cbae
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️از تاخیر ازدواج تا گناه و مکر شیطان و اختلالات روحی
#حجت_الاسلام_پناهیان
♦️چه زمانی این فرهنگ جامعه ما عوض میشه؟
🍀کلاس مجردها
http://eitaa.com/joinchat/449576986C8f151e6898
🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#ازدواج_در_وقت_نیاز
#اهمیت_ازدواج_در_عفاف_ورزی
#وظیفه_والدین_در_ازدواج_فرزندان
☑️از #تأخیر_ازدواج تا #گناه و #مکر_شیطان و #اختلالات_روحی
♦️با ازدواج، نیاز روحی و عاطفی افراد نیز تأمین می گردد که در صورت #تجرد، به #خطا رفتن و #گناه امر بعیدی به نظر نمی رسد.
♦️چرا سنین ازداواج به #تأخیر می افتد؟ این مسئله ناشی از فرهنگ غربی می باشد.
♦️چه زمانی این فرهنگ جامعه ما عوض می شود؟!؟
♦️اگر لازم است که نظام آموزش و پرورش تغییر پیدا کند، این امر صورت بگیرد و سن دیپلم کاهش پیدا کند؛ تا مردم تکلیف زندگی خود را زودتر مشخص کنند.
♦️فرهنگ برخی از والدین نیز در زمینه ازدواج فرزندان بسیار ناپسند است. چرا که اجازه #ازدواج را به فرزندان خود تا اخد مدراک تحصیلی بالاتر را نمی دهند. این #مکر_ابلیس است. عین فرمان ابلیس است.
#حجت_الاسلام_پناهیان
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#تشکیل_خانواده
#فزرندآوری
#تداوم_نسل
🔹نرخ زاد و ولد در سال ۹۸ به #کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده است.
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی آورده است که تخمین زده میشود در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده باشد.
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور در 6 ماهه اول سال 98 منتشر کرد.
🔹در این گزارش آمده است که از سال 1380 تا سال 1394 در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است اما پس از سال 1394 به علت خالیشدن توان درونی جمعیت تعداد #تولدها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده و در سال 1397 میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از 8 درصدی مواجه شده است که در دو دهه اخیر بیسابقه بوده است.
🔹ضمن آنکه در 6 ماهه اول امسال (1398) نسبت به 6 ماهه اول سال 1397 این تعداد با 13 درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از 92 هزار تولدی را به همراه داشته است.
🔹تخمین زده میشود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم ۱.۲۰۵.۹۵۴ تولد برسد که کاهش بی سابقهای نسبت به سالهای گذشته داشته است.
🔹بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال جاری برابر ۸۲.۷۷۶.۲۷۰ نفر رسیده است.
http://khabarfoori.com/detail/1540534/
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_بی_حجابی
قسمت سوم
3️⃣رقابت و #چشم_و_همچشمي
🔶انگيزه رقابت و چشم و همچشمي با ديگران، از ديگر عوامل دور شدن بانوان از حجاب اسلامی و گرایش به بی حجابی و پوشش های نامناسب محسوب مي شود.
🔶اين انگيزه، در همه افراد به ویژه در بين #جوانان و #نوجوانان وجود دارد و به گونه هاي مختلف بروز مي کند. رقابت اگر در زمينه هاي مثبت جهت داده شود، باعث پيشرفت و رشد و تکامل معنوي فردي مي شود؛ اما اگر جهت گيري آن به سوي امور مادّي و #مدپرستي باشد و فرد، سعي کند از لحاظ ظاهري (مثلاً در سبک و شيوه لباس پوشيدن) از ديگران عقب نماند، سرانجام به بی حجابی ختم خواهد شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدرس غلط وزیر بهداشت برای ۲۰۳۰ !
محمدرضا بورونی تهیه کننده مستند ایکسونامی: پس از حادثه لردگان وزیر بهداشت اعلام کرد در جوامع توسعه یافته افراد به ایدز مبتلا نمی شوند!
این آدرس غلطی بود که وزیر بهداشت برای توجیه آموزش جنسی در ایران داد.
روزنامه دیلی میل نیز چند سال پیش در مقاله ای اعلام کرد که آموزش جنسی نه تنها مانع بارداری نوجوانان نمی شود بلکه عامل آن است
@Bisimchimedia
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#غیرت
آیتالله #جوادی_آملی:
#غیرت چیست؟
🔰"و عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ"؛ این کلمه غیرت از آن واژههای کمنظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم.
👌 غیرت از پرفضیلتترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر (ع) میفرماید به اینکه #عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژهای است که از سه عنصر دقیق تشکیل میشود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمیکند.
📌 غیرت یعنی:
🔻آدم در حریم غیر دخالت نکند،
🔻غیر را به حریم خود دخالت ندهد و
🔻مجموع این جمعها هم متفرع است بر اینکه حریمشناسی کند.
این سه عنصر که جمع شد، این مرد میشود #اهل_غیرت.
🔷 اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه داد، غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد!
📌 این است که حضرت در نهجالبلاغه فرمود: "مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ"؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را #نگاه نمیکند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز میکند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#سبک_زندگی_عفیفانه
#چشم_و_هم_چشمی_در_رفتار_غیرعفیفانه
🔶 سؤال: عرف جامعه ای که حضرت زهرا (س) در آن زندگی می کردند با جامعه فعلی متفاوت است؛ بنابراین در جامعه الان، توقعات از رعایت #عفاف و #حجاب کمتر نخواهد بود؟ آیا عرف جامعه در روز حساب و کتاب، برای ما راه فراری خواهد بود؟
🔹 متأسفانه دینداری ما کج و کوله است و بخشهایی از دین را قبول می کنیم که کار را سخت نکند.
🔹 پس آن آیه قرآن که می فرماید: "از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای هراس ندارند"، چه می شود؟
🔹 ما همیشه نگران قضاوت های خود از سمت مردم هستیم. هرچند ارتباط نداشتن با نامحرم، نشانه عقب ماندگی باشد!
🔹 مبنا و میزان ما باید دوستان و اطرافیان باشند؟
🔹 جواب اطرافیان مهم است یا خداوند؟
🔹 اگر بخواهیم برای مردم زندگی کنیم، باید به تعداد آدمها اخلاق خود را عوض کنیم.
🔹 به آینده خودمان فکر کنیم و از تمسخر نهراسیم. جوری زندگی کنیم که ماندگار بمانیم. ☺️
#زندگی_عفیفانه
استاد#رائفی_پور
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
💢 خلاصه ای از بیست و هفتمین نشست تخصصی #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
💢 در تاریخ چهارشنبه 22 آبان 1398
💢 با عنوان: پیش برنده ها و بازدارنده های #عفاف_و_حجاب در #دانشکده_پزشکی مشهد
💢 ارائه دهنده: دکتر معصومه #محمدحسین_زاده
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
به نام خدا
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻مباحثی که در این جلسه ارائه می گردد، ارائه بخشی از یافته های بدست آمده از رساله دکتری اینجانب با عنوان "تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد مبتنی بر نظریه زمینه ای" می باشد که سال گذشته با راهنمایی آقای دکتر #سعیدی_رضوانی صورت گرفته است.
🔻برنامههای درسی نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف و رسالتهای آموزش عالی از نظر کمی و کیفی دارند. واژه برنامه درسي در معناي وسيع آن «به آنچه مدارس یا دانشگاه ها تدريس ميكنند» اطلاق ميشود. #برنامه_درسی_پنهان یا نامریی به آنچه در خارج از چارچوب برنامه درسی تجویزشده و بهموازات اجرای آن تدریس یا آموخته میشود، اطلاق می گردد. یکی از رسالتهای مهم نظامهای آموزشی از جمله آموزش عالی، تربیت ارزشی و شکلگیری هویت ارزشی در بین فراگیران است و یکی از ارزشهای مهم و حیاتی در اسلام رعایت عفاف و حجاب است. عوامل مختلفی بر میزان رعایت عفاف و حجاب اسلامی در دانشجویان تأثیرگذارند که نظام آموزشی یکی از مهمترین عوامل در این زمینه است. پژوهشها نشان داده که آموزش عالی در این زمینه با چالشهایی روبرو بوده و وضعیت رعایت عفاف و حجاب در جامعه بهویژه در بین نسل جوان تحصیلکرده، چندان مناسب نیست. نتایج مطالعات انجام شده حاکی از این است که تنها برای 23 درصد جوانان، #پوشیدگی لباس مهم است. تحقیقات دیگر نیز کاهش معنادار هویت دینی بهویژه در بحث رعایت عفاف و حجاب و یادگیری انحرافات اخلاقی، جنسی و کاهش حساسیت در مورد #عفاف_و_حجاب ازجمله #یادگیری_های_پنهان دوران دانشجویی قلمداد میشود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻نقش برنامه های درسی در #عفاف_و_حجاب
🔻به نظر می رسد یکی از عوامل مؤثر در ایجاد این چالشها، نظام آموزش عالی و برنامههای درسی است که یکی از رسالتهای مهم آن ترویج و نهادینهسازی ارزشها (در اینجا التزام به رعایت حریم عفاف و حجاب) میباشند. با توجه به مطالب مطرحشده، ضروری است که مشخص شود چرا وضعیت اینگونه است؟ واقعیت آن است که ماهیت و چیستی برنامه درسی پنهان، همواره محل نزاع بوده است. شاید دلیل اصلی این نزاع را بتوان در مبهم بودن خود واژه برنامه درسی و از سوی دیگر در واژه پنهان آن جستجو کرد. جکسون، برنامه درسی پنهان را یادگیریهای ناشی از جنبههای غیر آکادمیک مدرسه می داند که شامل عناصر قدرت، جمعیت و تشویق بوده و در کلاس درس آموزش داده میشوند. در این پژوهش تلاش شد که به تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد پرداخته شود تا مشخص شود که آموخته های غیررسمی و غیرآکادمیک دانشجویان حاصل از تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه چیست و این یادگیری ها طی چه فرایندی و بر اثر چه عواملی حاصل شده است؟
🔻این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری بود. دانشکده پزشکی مشهد به عنوان محیط پژوهش انتخاب شد. دلیل این #انتخاب، حضور افراد در مشاغل و رشته های علوم پزشکی با توجه به شرایط و الزامات این مشاغل از جمله تماس نزدیک با بیماران (اعم از زن و مرد)، شرایط ویژه اورژانسی آنان، حساسیت های خاص این رشته ها و...، ممکن است رعایت حریم عفاف و حجاب را با یکسری چالش ها مواجه نماید. که از طریق فرهنگ سازی صحیح در این زمینه می توان به رفع این چالش ها کمک نمود.
🔻شرکت کنندگان در پژوهش، دانشجویان پزشکی ای که در سال تحصیلی 97-95 دانشجوی دانشکده پزشکی بودند که از ابتدای دوره پزشکی در این دانشکده بودند، اساتید (و مدیران) و کارکنان این دانشکده، بودند که تجربه مناسبی در زمینه آموزش پزشکی عمومی داشتند. در مجموع با 57 مشارکتکننده شامل 30 نفر دانشجو، 12 نفر عضو هیأت علمی (و مدیر آموزشی) و 15 نفر کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصاحبه انجام شد.
🔻پس از مدتها از شروع پژوهش و بهویژه ماهها تلاش جهت حضور در بین دانشجویان، اساتید و کارکنان پزشکی در فضاهای رسمی و غیررسمی آموزشی و مصاحبه با افراد مختلف، پیاده کردن مصاحبهها، مطالعه مستمر آنها، کدگذاری و تحلیل آنها مقولههای متعددی ظهور یافت که ارتباط میان آنها به مرور زمان آشکارتر میشد. در حین و پس از انجام مصاحبههای مختلف این احساس به وجود آمد که یک روح کلی حاکم بر مصاحبههای انجامگرفته و مقولههای ظهور یافته وجود دارد و شرکتکنندگان مختلف به شیوههای مختلف سعی بر آن دارند که توجه پژوهشگر را به آن جلب نمایند، این روح کلی و درک شهودی حاصل از یافتههای پژوهش، به نام "آنومی #هویت_یابی_عفافگرایی" نامگذاری شد و تبیین ارتباط میان مقولهها بر اساس آن انجام گرفت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔻چرا "آنومی هویتیابی #عفافگرایی"؟
🔻اصطلاح "آنومی هویتیابی عفاف گرایی" به این دلیل در این پژوهش استفاده شد که این اصطلاح قادر است تجارب زیسته شرکتکنندگان در پژوهش را در مورد برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد، به بهترین وجه به تصویر بکشد. یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان با ورود به دانشکده بهعنوان دانشجو پزشکی از ابتدای دوره تا انتهای دوره، تجارب یادگیری بسیاری را در زمینة مباحث عفاف و حجاب پشت سر میگذرانند که به نگرش و رفتار دانشجویان در این زمینه جهت میدهد. آنها طی دوره دانشجویی از قِبَل قرارگیری در محیط آموزشی جدید و برخورداری از فرصتهای یادگیری حیطه پزشکی ازجمله کسب جایگاه و پرستیژ یک دانشجوی پزشکی، حضور در موقعیتهای بالینی و شرایط و الزامات آن مانند تماس نزدیک با بیماران (اعم از زن و مرد)، شرایط ویژه اورژانسی آنان، حساسیت های خاص این موقعیتها (که رعایت حریم عفاف را ممکن است با یکسری چالشها مواجه نماید) و بهطورکلی تحصیل در دانشکده پزشکی و مواجهه با تمام ابعاد آشکار و پنهان آن، برنامهدرسی ای را تجربه مینمایند و تجارب یادگیری در زمینة عفاف و حجاب را کسب مینمایند که چندان با رسالتهای پیشبینیشده برنامهدرسی رسمی در این زمینه انطباق ندارد. درواقع بسیاری از دانشجویان در مواجهه با سیستم آموزشی جدید متناسب با برداشت شان از دانشکده پزشکی، جو پزشکی، دانشجوی پزشکی بودن، حرفه پزشکی، حرفهای بودن و شأنیت یک پزشک، نوعی تجربه هویتیابی مرتبط با عفاف و حجاب را در موقعیت جدید بهعنوان یکی از پزشکان آینده سپری میکنند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔻آنها بهعنوان یک دانشجو که در یک جامعه اسلامی مشغول به تحصیل پزشکی هستند، حداقل از لحاظ فکری و تئوریکی میخواهند بدانند که در مواجهه با موقعیت جدید و قرارگیری در فضای پزشکی با تمام اقتضائات خود، چگونه باید خود را با #ارزش_های_جامعه_اسلامی بهویژه در خصوص رعایت حریم عفاف و حجاب وفق بدهند. آنها بهطور مستمر با موقعیتهایی در فضای پزشکی روبهرو میشوند که با پیشفرضهای ذهنی و تجارب زیسته ایشان در خصوص رعایت حد و حدود شرعی (و حتی عرفی) پوشش و تعامل با جنس مخالف تا قبل از دوره دانشجویی #تعارض زیادی دارد. سؤالات و ابهامات زیادی در این زمینه در ذهن ایشان شکل میگیرد و آنان را مجبور به رجوع دوباره به طرحوارهها و پیشفرضهای ذهنی خود در زمینۀ #عفاف_و_حجاب میکند. آنها تلاش و درگیری لااقل ذهنی را بهمنظور جستجوی هویت مناسب با این جو دنبال مینمایند تا بفهمند که شخصیت و تمامیت یکپارچه و یگانهای که ایشان باید در این خصوص داشته باشند، چیست و چگونه میتوانند با آن انطباق یابند. بهعبارتدیگر چنین به نظر میرسد که آنها نوعی هویتیابی عفاف گرایی مبتنی بر حرفه را تجربه مینمایند که برنامهریزی چندانی در خصوص این هویتیابی توسط دانشگاه انجام نشده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻فرایند هویتیابی #عفافگرایی، تجربهای است که تقریباً از ابتدا تا انتهای دوره تحصیل در دانشکده پزشکی را شامل میشود و دانشجویان لااقل از لحاظ ذهنی و فکری در تمام محیط آموزشی با آن درگیر هستند و دستوپنجه نرم میکنند. این هویتیابی بهصورت مستقیم رفتار دانشجویان درزمینة عفاف و حجاب را هدایت میکند.
🔻دانشجویان در بدو ورود به دانشکده پزشکی مشهد از هر خانواده و فرهنگی که بوده اند با توجه به اعتقادات مذهبی غالب بر جامعه اسلامی، تجربه دوره تحصیل در آموزشوپرورش و بخصوص دوره دبیرستان، همچنین برداشت شان از حضور در یک سازمان آموزشی بسیار مهم جامعه اسلامی به نام دانشگاه، هنگام حضور در جامعه اسلامی و بهویژه محیطهای آموزشی دارای حجاب اسلامی مناسب، #پوشش رسمی و ظاهری نسبتاً ساده بوده اند. آنها حداکثر #نزاکت را در برخورد با جنس مخالف بهویژه دانشجویان پسر رعایت میکردند.
https://eitaa.com/umefafgaraei