eitaa logo
عفاف گرایی
465 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
69 فایل
◽️کانون «امین»◽️ مجموعه تخصصی ترویج فرهنگ عفافگرایی و تربیت جنسی از منظر آموزه های دینی مدیریت محترم کانون امین 👇 @shahidamin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
📣 ششمین نشست در سال 1403 💬 با عنوان: «قانون حجاب و عفاف: از پندار تا واقعیت (بر اساس تحلیل محتوا)» 👤 با ارائه دکتر محمود سعیدی رضوانی ◽️مسئول کارگروه عفافگرایی و دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد 🔔 🏢 مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سالن دکتر کوهستانی 🎧 پیوند اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 📆زمان: چهارشنبه 21 آذر، ساعت 15:30 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 @umefafgaraei
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای پزشکیان! ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران! سلام علیکم اخیرا در جلسه‌ای فرموده‌اید: «با امر و نهی و دستور و مجازات نمی‌شود کسی را هدایت کرد.» در رابطه با این فرمایش جنابعالی نکاتی به ذهن می‌رسد که آن‌ها را به‌شکل صریح و خلاصه عرض می‌کنم: ۱. خوشحالم که ولو به‌طور ضمنی اصل «ضرورت هدایت» را پذیرفته‌اید، نهادینه‌شدن ارزش‌های دینی در جامعه را مصداق هدایت‌شدگی می‌دانید و مثل بخش قابل توجهی از بدنه نخبگانی طرفدار خود، آشکارا در پی ترویج «لیبرالیسم فرهنگی» نیستید؛ هرچند که خروجی منطق جنابعالی نیز ولو به‌شکل ناخواسته چیزی جز «اباحه‌گری» و «ولنگاری» نیست. ۲. به حکم «عقل»، «شرع» و «تجربه»، قطعا ابزار «قانون» - به‌معنای «امر» و «نهی» همراه با «مجازات متخلف» - در فرایند «هدایت» مؤثر است. به بیان دیگر هرچند «الزامات قانونی» برای ایجاد «تغییرات فرهنگی» کافی نیستند، اما لازمند؛ و این اصلی پذیرفته‌شده در همه‌جای دنیاست. ۳. کارکرد اصلی قانون، نه «هدایت‌گری حداکثری» بلکه «کنترل‌گری حداقلی» به‌منظور تضمین «نظم اجتماعی» و جلوگیری از هرج‌ومرج‌های ویرانگر عمومی است؛ چیزی که اگر انجام نگیرد، نه تنها اساسا امکان فعالیت‌های فرهنگی و به‌کارگیری ابزارهای فرهنگ‌ساز از بین می‌رود بلکه جامعه گرفتار «آنارشیسم» خواهد شد؛ همان پدیده شومی که به فرموده امیرالمؤمنین علیه‌السلام حتی از حکمرانی عاری از عدالت و دیانت مخرب‌تر است: «لابدّ للنٌاس من أمیر برّ أو فاجر.» ۴. اگر سخن شما را بپذیریم، علاوه بر آن‌که باید «مرجعیت دین در امر قانون‌گذاری» و «ضرورت اتکاء نظامات حقوقی بر شریعت» را انکار کنیم، باید تمام «قوانین جاری ناظر به فرهنگ» مثل: قانون راهنمایی و رانندگی، قانون خانواده، قانون آموزش و پرورش، قانون سربازی، قانون کار و ... را نیز ملغی نماییم؛ حال آن‌که هیچ عاقلی به چنین چیزی تن نخواهد داد. ۵. طبق مبنای شما هرگز نباید به موافقان قانون حجاب و عفاف دستور داد و آن‌ها را از مقابله قانونی با بی‌حجابی باز داشت. بلکه فقط باید به کار فرهنگی روی آنان پرداخت و تلاش برای تغییرشان را از دبستان شروع کرد. قبول است؟ ۶. این‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک اشتر فرمودند: «و لا تقولنّ إنّی مؤمّر آمر فأطاع» هرگز به‌معنای نفی «ضرورت قانون در حکمرانی فرهنگی» نیست؛ بلکه تأکیدی است بر اهمیت مسئولیت‌پذیری، پاسخگوبودن در قبال وعده‌ها و خودداری از خودرأیی در مواجهه با آحاد مردم. ای کاش در حوزه فهم دین و تفسیر نهج‌البلاغه نیز به شعار پُرتکرار خود، یعنی «ضرورت مراجعه به کارشناسان» عمل می‌کردید. ۷. اصلا فرض می‌کنیم سخن شما درست! بسم الله! پیشنهاد مشخص شما برای گذر از «چالش تحمیلی حجاب» چیست و کجاست؟ ای کاش به جای این همه «کلی‌گویی» و تکرار ملال‌انگیز «فهرست بایدها»، از طرح تفصیلی خود برای «مواجهه فرهنگی با بی‌حجابی» و «تربیت دینی کودکان و نوجوانان در مدرسه» رونمایی می‌کردید. در پایان امیدوارم که تا انتهای دوران مسئولیت خویش، توفیق پایبندی به سوگندی که برای «پاسداری از مذهب‏ رسمی‏ کشور» و «ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏» خورده‌اید را داشته باشید. با احترام سید محمدحسین دعائی 🆔 @Smh_Doaei
🔶 پرسش از آیت الله حائری پیرامون شوهر ❓ سوال (خلاصه شده): واقعاً همه ی بدبختی ها از اینجا شروع می شود که انسان خودش را چیزی بداند. آقای حائری عزیز! شوهر من در ... کار می کند. ما سی سال تمام در صلح و صفا زندگی می کردیم. شوهر من بعد از سالها زندگی مشترک حالا رفته و کرده ... ✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی: شما می گویید که من هرگز فکر نمی کنم که خودم کسی هستم. اگر چنین است، پس شما روی حرف خدا حرفی نزنید و اگر خداوند گفت مردی که همسر و فرزند دارد می تواند همسر دیگری بگیرد، شما فکر نکنید که خودتان در مقابل خدا کسی هستید که نمی توانید آن را بپذیرید. اگر می گویید حرف خدا را می پذیرم، «علامت» دارد. علامت آن این است که انسان، حق انسان دیگر را رعایت کند. تعریف و تمجید و گفتنِ خوبی های شوهرتان، حلال؛ اما گفتن بدیهایش ممنوع. مدتی این را تحمل کنید. خداوند است. والسلام/ محی الدین حائری @haerishirazi
🔶 پرسش از آیت الله حائری پیرامون ❓ سوال: بعد از گذشتن مدتی از ازدواجمان متوجه شدم شوهرم گاهی عقد موقت می کند. در پاسخ به اعتراض من می گوید: این کار حلال است. نظر شما چیست؟ ✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی: 🔸 خدا واجب که نکرده، واجب کرده؟! ازدواج موقت واجب است؟! خدای تعالی مباح کرده، درست است؟ خب، شما بین اینکه خانواده ات متلاشی بشود یا این کار مباح را انجام بدهی مخیر هستی. اگر می توانی با خانمت صحبت کنی که موافق این کار بشود، صحبت بکن! اما اگر کشمکش می شود، این کار را نکن. 🔸 شما از همدیگر اولاد دارید؛ اگر خواستی این ثواب را بکنی، خب کبابت می کند! نگاه بکن ببین واقعاً این بچه های تو اگر از هم جدا شدید، این بچه با پدرِ تنها می تواند سر کند؟ یا با مادرِ تنها می تواند سر کند؟! این یک واقعیت است. بچه، هم به پدرش علاقه دارد و هم به مادرش. وقتی این دو به ستیز می افتند، این بچه ممکن است در آینده یک ضدِّ دین بشود؛ بسیاری از این آدم هایی که دین اختراع می کنند یا با دین مبارزه می کنند، ریشه اش در جدایی های پدر و مادرشان هم است. تو می خواستی ثواب بکنی، بعد بچه تو یکی از ضدِّ دین های عجیب و غریب می شود! مخصوصاً اگر روحانی باشید؛ وقتی بچه به این نتیجه رسید که بابایم به مادرم ظلم کرده، اصلاً ضدِّ روحانی و ضد آخوند می شود. 🔸 لذا اگر کسی بنای ازدواج موقت دارد، اول خانمش را در این مورد روشن کند که من در این حدّ خواهم بود و از این حدّ تجاوز نمی کنم. صاحب خانه ی من تو هستی! این زن جدید، یک خانه دیگر در مقابل تو نخواهد شد. اگر حدود و ثغور را بدانند آنها با «احکام شرع» لج نمی کنند. آنها از «بی عدالتی» ناراحت هستند نه از احکام دین؛ جوری نکنید که اسم هوای نفس خودتان را دین بگذارید. حلال را حساب بکنید اما آبروی دین را هم حفظش بکنید. جوری نکنید که عمل شما کسی را ضدِّ دین بکند. 🔸درست است که شرع گفته ازدواج موقت عیبی ندارد. اما شرع نگفته با عقلت مشورت کن؟! عقل می گوید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنید. بدتر از جدایی زن از شوهر چیست؟ هیچی! ترک مُتعه «بد» است، اما جدایی بین زن و شوهر هم «بدتر» است؛ 🔸 خانمی آمده بود و به من می‌گفت دختر مرا مُتعه کنید، نامه هم داده بود. حتی شیرینی هم آورده بود؛ من گفتم: «من همسر دارم و اهل این برنامه نیستم». من خب یک آدم سیاسی هستم. دشمن دارم. آن موقع هم امام جمعه ی مرکز استانی بودم؛ به ذهنم آمد اگر این حرف را به اهل‌بیت هم منتقل کرده باشند، آتش می‌گیرد. گفتم [شاید] آخرش آن کسی که این را برای من آورده، از یک راهی به خانواده ام برساند؛ بگذار خودم برسانم، خودم بگویم. من تمام این نامه را بردم به خانمم نشان دادم. اهل‌بیت آمد و با ایشان صحبت کرد و گفت: «آقای ما اهل این حرف‌ها نیست». بعد هم به آن خانم گفت: «خانم! دیگر اینجا نیایی! بعد هم با بچه ها نشستند شیرینی را خوردند»! این‌ها مسائلی است که می‌خواهد داخله ی شما را به هم بریزد، حالا شما در حد لبه پیکان [مسئولیت های سیاسی و اجتماعی] نیستید که [مثل من] این‌طور دشمن داشته باشید. اما خودتان برای خودتان مشکل درست نکنید. 🔸 شما هم روی یک میزانی عمل بکنید که زندگیتان متلاشی نشود. «عقل» مشاور خوبی است. شرع را با عقلتان پیاده کنید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود🔸 🌷 ما سر دو راهی هستیم، یا باید بگوییم مردم به راه حرام بروید؛ هر چه بادا باد و یا ازدواج موقت را توصیه کنیم. بحث بین انتخاب ازدواج موقت یا دائم که نیست بلکه بحث بر سر انتخاب زنا و ازدواج موقت است. اگر کسی گفت ازدواج موقت نه، یعنی زنا بله. بعد آیا ما می توانیم آن شخص زناکار را اعدام یا سنگسار کنیم؟ آیا شما حاضر هستید به آن کسی که در نتیجه ی این فشار، مرتکب این عمل شد سنگ بزنید؟ اسلام هم نگفته که این شخص را سنگ بزنید! چون کسی که دستش به ازدواج دائم نمی رسد رجم (سنگسار) او صدق نمی کند و فقط باید به صد ضربه شلاق اکتفا کرد. 🌷 شما فکرش را بکنید ببینید اگر اسلام حکم شدیدی نسبت به زنا آورده و این حکم از سوی خداوند رحیم صادر شده است، آیا آن «رحیم»، بدون اجازه ازدواج موقت امکان دارد حکم به شلاق زدن زناکار بدهد؟ او این کار را نمی کند! خداوند به آدم و حوا (علیهما السلام) فرمودند از این درخت نخورید. اما قبل از آن، به آنها فرمود: «یا آدَمُ اسکُن اَنتَ و زَوجُکَ الجَنَه ... » این باغ بهشت برای شما، از هر کجایش دلتان خواست بخورید، اما «و لا تَقرَبا هَذِه الشَّجرَه»: ولی نزدیک این درخت نشوید. 🌷 پس مطلبی که در ازدواج موقت است این است که اصل در ازدواج، ازدواج دائم است. اگر ازدواج دائم میسر نشد و انسان بین حرام و ازدواج موقت قرار گرفت باید ازدواج موقت را انتخاب کند. 🌷 اگر مجرای حلالی را ببندید، گناه باز شدن مجراهای حرام، گردنتان می افتد! فرض کنید شما دریچه ی اطمینان چیزی را ببندید. بعد یکدفعه آن چیز منفجر شود. شما می گویید من که منفجرش نکردم! خودش منفجر شد. درحالیکه این را تو بستی! اگر شما یک چوب کبریت در سوراخ دَرِ زودپز قرار دهی و یک خانواده هم دور آن نشسته باشند، بعد این زودپز منفجر شود و همه این ها کشته شوند، شما قاتل همه آنها هستید. شما می گویید من با این چوب کبریت نمی توانم کسی را بکشم؛ ولی من می گویم: بله می توانید. 🌷 شما اگر بیایید جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود. هر کس قلم به دست بگیرد و این حکم را زشت جلوه دهد و یا بد دفاع کند و یا خوب حمله کند، به حکم خدا جسارت کرده و چون حکم خدا ناموس خدا و محارم خداست؛ پس اگر به حکم خدا جسارت شود به خود خدا جسارت شده است. @haerishirazi
هدایت شده از تجمع مردمی
🔴 فراخوان کشوری تجمع مردمی مقابل مجلس شورای اسلامی جهت مقابله با ترک فعل مسئولین در 📣 #️⃣ 🔄 📜 هدف: استیضاح مسئولان متخلف نهادهای متولی حجاب، ابلاغ مصوبه حجاب تایید شده شورای نگهبان «قانون حمايت از خانواده از طريق ترويج فرهنگ عفاف و حجاب» 📌 در تجمع قانونی و شرعی امت حزب الله شرکت کنید. 🔸 زمان: چهارشنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۵ 🕑 🔹 مکان: تهران، خیابان مجاهدین اسلام، مقابل درب ۴ مجلس شورای اسلامی 🏢 📎 https://nshn.ir/7bvgZCGxuHtI 🔎 ⏳ رئیس مجلس باید مصوبه تایید شده شورای نگهبان را به رئیس جمهور ابلاغ کند. ✔️ مجلس باید بر ترک فعل نهادهای متولی حجاب نظارت و مسئولان متخلف را استیضاح کند. 🎯 برخورد بازدارنده قانونی با بی‌حجابی به عنوان حرام علنی و جرم مشهود در انظار عمومی و عدم ارائه خدمات به افراد بی‌حجاب بر اساس قانون و شرع 🌐 مردم سراسر کشور جهت حضور در این تجمع، آتش به اختیار پس از هماهنگی با روابط عمومی مردمی، به سمت تهران حرکت کنند. 🆔 @Mardomi_Pr 💬 🚨 با حضور خود در تجمع مردمی به مسئولان نشان دهید که ملت ایران مخالف بی‌حجابی هستند و اجازه نخواهند داد که پرچم نفوذ فرهنگی دشمن در کشور برافراشته شود. 📝 این تجمع در چارچوب قانون و شرع می‌باشد و از هرگونه اقدام غیرقانونی جلوگیری خواهیم کرد. 📌 هر نفر یک برای این فراخوان سراسری تجمع مردمی 📢 #️⃣ 🔄 🔖 به پویش مردمی مطالبه‌گری جلوگیری از استحاله نظام با برچسب‌های زیر بپیوندید. 🗃 #️⃣ ✅ #️⃣ ✅ 🔔 کانال 🔔 🆔 @Tajamo_Mardomi 🔎
بسم الله الغیور قسمت(116) درسنامه عفاف، ص256 ♦️موسيقي‌ از دیدگاه علمی تارهايي به نام «عصب» در سراسر بدن پراكنده و به مغز سر متصل هستند كه حس و حركت بدن بوسيله آنها صورت مي‌پذيرد. دانشمندان علم فيزيولوژي دستگاه عصبي انسان را به دو بخش تقسيم‌كرده‌اند: ۱- سلسله اعصاب ارتباطي 2- سلسله اعصاب نباتي (خودكار) سلسله اعصاب ارتباطي، شامل ستون مركزي عصبي از نخاع گرفته، نيم‌كره‌هاي مغز و نيز اعصاب محيطي مي‌باشد. و سلسله اعصاب نباتي، شامل سيستم سمپاتيك و پاراسمپاتيك هستند كه در كيفيت جذب، هضم و دفع غذا، ترشّحات، ضربان قلب و فشارخون تأثيرگذار مي‌باشند و در برابر صدا حساسند. سمپاتيك رگها را تنگ مي‌كند، عضلات صاف را منبسط مي‌سازد، مانع از ترشح مي‌شود و فشارخون را بالا مي‌برد. پاراسمپاتيك به‌عكس سمپاتيك رگها را گشاد مي‌گرداند، عضلات صاف را منقبض مي‌سازد، ايجاد ترشح مي‌كند و فشارخون را پايين مي‌آورد. اين دو دسته عصب به همراه يكديگر كار مي‌كنند و تعادل بدن را حفظ مي‌نمايند و اين تعادل در صحت و سلامت جسمي و رواني انسان تأثير تام دارد. ليكن هرگاه يكي از اين دو دسته عصب در اثر تحريكات خارجي، تعادل و توازن خود را از دست بدهد آنگاه به نسبت عدم تعادل هر يك از آنها، اختلال رواني و جسمي براي شخص ايجاد مي‌شود. يكي از تحريكات خارجي كه تعادل بين اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك را برهم مي‌زند، موسيقي است. فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇 @efaf_amin
بسم الله الغیور قسمت(117) درسنامه عفاف، ص260 ♦️ نتیجه بحث موسیقی از آنچه درباره موسيقي گفته شد دست‌كم چهار نتيجه مي‌توان گرفت: 1- موسيقي‌اي كه عشق‌هاي شيطاني را برانگيزد و شهوت آدمي را تحريك كند بدون ‌هيچ شك و ترديدي، زيان‌بار، نامشروع و حرام است. 2- موسيقي‌هاي شادي‌آور يا غم‌انگيز براي جسم و روان انسان زيان دارد. 3- موسيقي‌هاي عرفاني و روحاني كه با آلات و ادوات اجرا مي‌شود جاي بسي تأمّل و بررسي دارد. 4- آنچه موردپسند دين مي‌باشد اين ‌است‌ كه آدمي به عقلانيت و فطرت روي ‌آورد و با تحليل‌هاي عقلي، فطري و شهودي، واقعيت‌ها را دريابد و از لحظه‌هاي عمر خويش براي دنياي بي‌پايانش توشه برچيند و عمر گرانبهايش را به‌پاي موسيقي هدر ندهد. 🔹شنيدني‌هاي خوب و مفيد همان‌گونه كه شريعت مقدس اسلام از شنيدني‌هاي زيان‌آوري همانند موسيقي و صداي تحريک آميز نهي كرده، در مقابل براي تعالي روح و روان آدمي، به شنيدن چيزهاي مفيد سفارش نموده است. چنان‌كه قرآن کریم مي‌فرمايد: (فَبَشِّر عِبادِ الَّذينَ يَسْتَمِعونَ الْقولَ فَيَتَّبِعونَ أحْسَنَهُ أولئِكَ الّذينَ هَدَاهُمُ اللهُ وَ اولئكَ هُمْ اُوْلُوا الالبابِ) به بندگانم مژده بده، آنان‌كه سخنان خوب را مي‌شنوند و از بهترين‌شان پيروي مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند آنها كساني هستند كه خدا هدايتشان كرده و آنها خردمندانند. فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇 @efaf_amin
بسم الله الغیور قسمت(118) درسنامه عفاف، ص264 ♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک) چشایی، یکی از حواس پنجگانه آدمی است که طعم و مزه را درک می‌کند و در برابر آن واکنش نشان می‌دهد و نیز یکی از ابزارهای دخیل در پاسخ به غریزه گرسنگی می‌باشد و از جهت چگونگی پاسخ به غریزه گرسنگی، می‌تواند در تحریک یا عدم تحریک غریزه جنسی نقش بیافریند و از این‌رو لازم است این حس کنترل و مدیریت شود. و کنترل آن به پرهیز از موارد ذیل است: الف) پرهیز از حرام‌خواری؛ ب) پرهیز از خوراکی‌های تحریک‌زا؛ پ) پرهیز از پُرخوری. الف) پرهیز از حرام‌خواری پیش از این در بخش کلیات بیان شدکه يكي از عوامل نه‌گانه كنترل غرايز و از جمله كنترل غريزه جنسي، ايمان است؛ هرچه ايمان افزايش يابد و پايدارتر شود آدمي نيز در مهار غرايزِ سركش، توانمندتر است. ليكن بايد بدانيم كه ايمان نيز همواره تحت تأثير عوامل گوناگون قرار دارد؛ يعني برخي از كارها سبب افزايش ايمان مي‌شود و برخي ديگر سبب كاهش. به‌عنوان نمونه یکی از كارهایی که سبب کاهش ايمان مي‌شود حرام‌خواری است. چنان‌که رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: اَكلُ الحَرامِ يَطرُدُ الايمانَ حرام‌خواري، ايمان را از انسان دور مي‌كند. بی‌شک وقتي ايمان از قلب انسان دور شود امکان انجام هر گناه و کجروی، و از جمله بی‌عفتی و انحرافات جنسی فراهم‌تر می‌شود. فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇 @efaf_amin
بسم الله الغیور قسمت(119) درسنامه عفاف، ص265 ♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)2 تأثیر مال حرام در زایل کردن ایمان و ارتکاب گناهان، به‌اندازه‌ای زیاد است که گاهی باور آن دشوار می‌آید. به‌عنوان نمونه یکی از علل مهمی که سبب شد مردان کوفه در روز عاشورا، برای کشتن امام حسین (ع) در کربلا گردهم آیند و آن فاجعه عظیم تاریخ را رقم بزنند، حرام‌خواری آنان بود! امام حسين (ع) در روز عاشورا خطاب به سپاه كوفه و نكوهش از اين‌كه آنان به سخن حق حضرت گوش نمي‎‌دهند و دعوتش را نمي‎‌پذيرند رمز اين حالت را همين گرايش به دنياي حرام مي‎‌داند و مي‌فرمايد: همه شما فرمان مرا سرپيچي مي‎‌كنيد، به سخنم گوش فرا نمي‎‌دهيد [حق داريد] چرا كه شكم‎هايتان از حرام پر شده است پس بر دل‎هاي شما مهر خورده [و ایمان رخت بربسته]؛ واي بر شما چرا ساكت نمي‎‌شويد و چرا گوش نمي‌‎دهيد و نمي‎‌شنويد؟! پس این اشکال که چطور می‌شود لشکریان یزید نماز می‌خواندند و در عین حال، فرزند پاک پیامبرشان را کشتند پاسخش در همین روی آوردن به دنیای حرام است که خاصیت و کارکرد عبادت را از بین می‌برد. فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇 @efaf_amin
بسم الله الغیور قسمت(120) درسنامه عفاف، ص265 ♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)3 حرام‌خواری یعنی چه؟ حرام‌خواري دو مصداق کلی دارد: 1) مالی که از طريق كسب‌هايِ حرام، فراهم آمده باشد. مانند: ربا، رشوه، سرقت، اختلاس، غصب، كلاه‌برداري، غش، قمار، و ... . و نيز اموالي كه خمس يا زكات آن به نائب امام زمان(عج) و مرجع تقليد پرداخت نشده باشد. و يا ماليات دولت اسلامي كه با حيله و فريبكاري پرداخت نگردد. و نيز كم‌كاري و از زيركار شانه خالي‌كردن در ادارات، مؤسسات، كارخانجات و ... ، به‌طوري كه مغاير با عرف و قوانين و قرارداد باشد. 2) خوراكي‌ها و نوشيدني‌هايی كه از دیدگاه شریعت اسلام خوردن آنها حرام می‌باشد. مانند: گوشت مردار، گوشت ذبح نشده، گوشت خوك و ساير حيوانات حرام‌گوشت (و مشتقات آنها مثل ژله و پاستیل)، شراب، آبجو، خاک و گِل، و چند چيز از بدن حيوانات حلال گوشت كه عبارتند از: خون، مني، فضله، غدد، مغزحرام، پِى(که در دو طرف تیرۀ پشت است)، نرينه، فرج، بچه‌دان، نخودِ مغز، سپرز(طحال)، دنبلان(تخمدان و بيضه‌ها)، مثانه(بول‌دان)، زهره‌دان، مردمک چشم. و بنابر نظر برخی از فقیهان، ذاتُ الاَشاجِع که در میان سُم است. فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇 @efaf_amin
بسم الله الغیور قسمت(121) درسنامه عفاف، ص266 ♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)4 حلال‌خواری و نقش آن در عفاف‌گرایی همان‌گونه که حرام‌خواری در زایل شدن ایمان و ارتکاب گناهان تأثیر دارد از سوي ديگر تغذيه حلال و پاكيزه يكي از عوامل رشد ايمان است و سرمنشاء عمل صالح و از جمله عفاف و پاکدامنی مي‌باشد. چنان‌كه قرآن كريم مي‌فرمايد: (يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ اعمَلُوا صَالِحًا) اي پيامبران از غذاهاي پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد. زيرا تغذيه سالم و حلال، زمينه‌ساز گرايش انسان به عمل صالح است. و با توجّه به اين‌كه نوع تغذيه بي‌شك در روحيّات انسان مؤثر بوده و غذاهاي مختلف، آثار اخلاقي متفاوتي دارد، ارتباط اين دو جمله روشن مي‌شود كه مي‌فرمايد: «از غذاهاي حلال و پاكيزه بخوريد» و «عمل صالح انجام دهيد». البته عمل صالح مصاديق فراوان دارد كه يكي از مصاديق آن، رعايت احکام و آداب عفاف و پاكدامني است که به‌فرموده امیرمؤمنان (ع) برترین عبادت می‌باشد. «اَفضَلُ العِبادَةِ العَفافُ». ناگفته نماند در برخی از روایات «عفت دامن» پس از «عفت شکم» بیان شده، که شاید می‌خواهد ترتّب عفت دامن بر عفت شکم را به‌گونه‌ای خاطرنشان سازد. چنان‌كه امام باقر (ع) فرموده: «ما عُبِدَ اللهُ بِشَئٍ أفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بِطْنٍ وَ فَرجٍ» خداوند به چيزي برتر از عفت شكم و عفت دامن پرستش نشده است. [عفت بَطن و شکم = عفت چشایی] فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇 @efaf_amin