هدایت شده از | تمدن نگار |
【🔖🌱!'】
-
-
انسان، جاهل به دنیا می آید و وظیفه دارد که عالم شود، چگونه عالم شود؟!
با فکر ودرس خواندن و تفڪر یعنۍ ، انسان در هرمسئله اے تا حدودی که استعداد آن را دارد، باید فکر کند و از طریقِ علمۍ ، آن مسئلھ را به دست آورد.
•• شهید مطھرۍ📎••
#جھـٰادعلمۍ[📚]
《@monadiane_zohor》
『 احیاء تفکر اسلامی 』
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰ #معیارعقلانی معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار میگوید: ریشه اخلاق در نهای
⸀🌿˼
#نظرراسل
راسل در کتاب جهانی که من میشناسم،پایه اخلاق را فقط همین میداند(عقلانی)،
و من همیشه گفتهام که راسل فلسفهاش در اخلاق برضد شعارهای انساندوستی اوست، چون معتقد نیست که انسان غریزه انساندوستی داشته باشد یا واقعاً بشود انسانی انسان دوست باشد به این معنا که انسانی انسان دیگر را دوست داشته باشد.
او در نهایت، انساندوستی را برمیگرداند به فرد دوستی : من خودم را که دوست دارم اگر بناست خودم زندگی سالمی داشته باشم، باید دیگری هم این جور باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
[ •🗒🖌•]
#طرحانسانسازی
نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ میگوید: اخلاق عبارت است از ملکاتی که انسان باید خودش را براساس آنها بسازد، به عبارت دیگر اخلاق یعنی طرح انسانسازی.
[قائلان به این نظریه] میگویند ما قوا و غرایز زیادی به طور بالقوّه داریم، ولی باید جدولبندی کنیم و اینها را با یک نسبت و حساب معین پرورش بدهیم.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
[ •🗒🖌•] #طرحانسانسازی نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ میگوید
°< ⚖🗯 >°
#معیارتوازنوعدل
مےگویند اگر مجموع قوا و استعدادهای انسان در حد معینۍ پرورش پیدا ڪند- نہ ڪمتر و نہ بیشتر- انسان از نظر روحۍ و معنوۍ داراۍ نوعۍ زیبایۍ میشود ڪہ آن را «زیبایی عقلی» مۍگویند 🧠✨
و طبعاً جاذبہای دارد و دیگران بہ او علاقہمند مۍشوند و عقل هرڪسے زیبایۍ معنوۍ او را درك مۍڪند پس اخلاق برمۍگردد به توازن .🌗
💠 ریشہ اخلاق عدل است، عدل بہ معنۍ توازن.
اینڪہ میگویند عدالت یا عدل ریشہ اخلاق است، مقصودشان توازن است. اخلاق یعنۍحالت موازنہمیان مجموع استعدادهاۍانسانۍ .🎈🙌
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
بررسی نظریات
حال که این نظریات را دانستیم، میتوانیم مسئله «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم.
بنا بر نظریه کسانی که میگویند معیار اخلاق نفع رساندن به غیر است و بس و هیچ معیار دیگری در کارَ نیست، مسئله نسبیت اخلاق تا حد زیادی تثبیت میشود؛چون ملاک اخلاق، نفع رساندن به غیر است (البته مقصود از «غیر» فرد نیست، اجتماع است) و نفع رساندن به غیر همیشه در یک شکل (یعنی در یک نوع آدابی که ما داشته باشیم) نیست.
معنایش این است که خیر و مصلحت اجتماع و آنچه که اجتماع بیشتر از آن سود میبرد، به چه وضع است؟
این است که با تغییراتی که در بنیادهای اجتماعی رخ میدهد، نفع اجتماع هم فرق میکند. از نظر آنهایی که میگویند مقیاس و معیار اخلاق نفع رساندن به اجتماع است، چون کاری که به نفع اجتماع باشد در هر زمانی به یک شکل است، پس اخلاق هم در هر زمانی باید به یک شکل باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
بررسی نظریات حال که این نظریات را دانستیم، میتوانیم مسئله «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم. بنا بر نظریه
••🍂🌻••
طبعاً آن اخلاق هوشیارانہاۍ هم ڪہ گفتہاند، همین جور است، چون اخلاق هوشیارانہ هم مۍگفت: «منفعت فرد» و منفعت فرد [در دورههاۍ مختلف] فرق مےکند.
یک وقت منفعت فرد اقتضا میڪند [ڪہ اخلاق] به این شڪل باشد و یك وقت اقتضا میڪند به آن شڪل باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『°🦋•』
رد نظریه توازن
باقی میماند دو نظریه دیگر: یکی نظریه الهامی و وجدانی که معتقد است انسان وجدان اصیلی دارد که از آن الهام میگیرد، و یکی هم نظریه توازن که [میگوید] ریشه اخلاق به توازن برمیگردد.
اگر ما پایه اخلاق را توازن بدانیم، میتوانیم بگوییم همینطور که صحت و سلامت بدن یک امر نسبی نیست بلکه به تعادل ترکیبات بدن برمیگردد، صحت و سلامت خُلق و روح انسان هم یک امر نسبی نیست و به تعادل و توازن عناصر روحی برمیگردد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯