بررسی نظریات
حال که این نظریات را دانستیم، میتوانیم مسئله «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم.
بنا بر نظریه کسانی که میگویند معیار اخلاق نفع رساندن به غیر است و بس و هیچ معیار دیگری در کارَ نیست، مسئله نسبیت اخلاق تا حد زیادی تثبیت میشود؛چون ملاک اخلاق، نفع رساندن به غیر است (البته مقصود از «غیر» فرد نیست، اجتماع است) و نفع رساندن به غیر همیشه در یک شکل (یعنی در یک نوع آدابی که ما داشته باشیم) نیست.
معنایش این است که خیر و مصلحت اجتماع و آنچه که اجتماع بیشتر از آن سود میبرد، به چه وضع است؟
این است که با تغییراتی که در بنیادهای اجتماعی رخ میدهد، نفع اجتماع هم فرق میکند. از نظر آنهایی که میگویند مقیاس و معیار اخلاق نفع رساندن به اجتماع است، چون کاری که به نفع اجتماع باشد در هر زمانی به یک شکل است، پس اخلاق هم در هر زمانی باید به یک شکل باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
بررسی نظریات حال که این نظریات را دانستیم، میتوانیم مسئله «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم. بنا بر نظریه
••🍂🌻••
طبعاً آن اخلاق هوشیارانہاۍ هم ڪہ گفتہاند، همین جور است، چون اخلاق هوشیارانہ هم مۍگفت: «منفعت فرد» و منفعت فرد [در دورههاۍ مختلف] فرق مےکند.
یک وقت منفعت فرد اقتضا میڪند [ڪہ اخلاق] به این شڪل باشد و یك وقت اقتضا میڪند به آن شڪل باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『°🦋•』
رد نظریه توازن
باقی میماند دو نظریه دیگر: یکی نظریه الهامی و وجدانی که معتقد است انسان وجدان اصیلی دارد که از آن الهام میگیرد، و یکی هم نظریه توازن که [میگوید] ریشه اخلاق به توازن برمیگردد.
اگر ما پایه اخلاق را توازن بدانیم، میتوانیم بگوییم همینطور که صحت و سلامت بدن یک امر نسبی نیست بلکه به تعادل ترکیبات بدن برمیگردد، صحت و سلامت خُلق و روح انسان هم یک امر نسبی نیست و به تعادل و توازن عناصر روحی برمیگردد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
『°🦋•』 رد نظریه توازن باقی میماند دو نظریه دیگر: یکی نظریه الهامی و وجدانی که معتقد است انسان وجدا
⸀🌿♥˼
مثلاً ما در اخلاق میگوییم تواضع خلق خوبی است و تکبر خلق بد، تملق و چاپلوسی هم بد است. آیا میشود گفت که تکبر فقط به خاطر اینکه به ضرر اجتماع است (بدون شک ضرر اجتماع هم در آن هست) بد است؟
و آیا فرق تکبر با تواضع فقط در این است که تکبر به زیان اجتماع است و تواضع به سود اجتماع؟
یا از نظر فردی و شخصی هم تواضع، سلامت است و تکبر، بیماری و انحراف و عقده؟ [همینطور است] حسادت در مقابل سعه صدر و در مقابل بیحسی و بی غیرتی.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
┄┅─✵💎✵─┅┄
اخلاق متغیر،یاثابت؟
آیا میشود گفت که تواضع در مقابل تکبر، سعه صدر در مقابل حسد، شجاعت در مقابل جُبن و تهوّر، صبر و استقامت در مقابل ضعف، شکر و سپاسگزاری در مقابل ناسپاسی، اینها اخلاق متغیرند یعنی در زمانها و مکانهای مختلف فرق میکنند؟ در یک محیط این جور است، در محیط دیگر این جور نیست؟
البته محیطها فرق میکنند. در بعضی محیطها مردم آن جورند، در بعضی دیگر آن جور نیستند. ولی آیا واقعاً میشود گفت خوبی و بدی اینها در محیطهای مختلف و زمانهای مختلف فرق میکند؟
یا یک امور ثابت یکنواختی هستند، چون سلامت روان انسان است و سلامت روان مثل سلامت تن در همه زمانها و همه مکانها یک جور و ثابت است.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
°•🍃📽•°
🔸'' درس اخلاق شهید مطھری ( عقده هاۍ روانۍ مخفۍ ) !!
#عرفان
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
°<🎩🙏>°
فرق میان «اخلاق» و «آداب»
اشتباهی که جناب ویل دورانت کرده این است که میان «آداب» و «اخلاق» فرق نگذاشته. آداب یک چیز است و اخلاق چیز دیگر.
آداب مربوط به ساختمان روحی انسان نیست، قراردادهای افراد انسان است در میان یکدیگر ، مثل همین مثالی که خودش ذکر میکند:
دو نفر انسان به همدیگر میرسند، اخلاق اقتضا میکند نسبت به یکدیگر متواضع و مؤدب باشند زیرا تواضع لازمه اخلاق است، اما در یک جامعه به علامت ادب و تواضع کلاهشان را برمیدارند، در جامعه دیگر به علامت تواضع کلاه سرشان میگذارند.
اینها دیگر جزو اخلاق شمرده نمیشود که ما بگوییم چون اینها تغییر میکند پس اخلاق متغیر است. اینها دلیل بر تغیر اخلاق نمیشود، مربوط به تغیر آداب است.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°<🎩🙏>° فرق میان «اخلاق» و «آداب» اشتباهی که جناب ویل دورانت کرده این است که میان «آداب» و «اخلاق»
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿
میتوان به آسانی صدها مثال دیگر برای نمایاندن اینکه امور زشت و ناپسند زمان و مکان ما در زمان و مکان دیگری خوب و پسندیده هستند، ذکر کرد.
در مسئله آداب و رسوم حرف درستی است، شاید هم همین جور باشد. ولی تو الآن میگویی آداب غیر از اخلاق است، مثال آداب، ربطی به مسئله نسبیت اخلاق ندارد
بنابراین ما نمیتوانیم تحت عنوان «نسبیت اخلاق» که اینها ذکر کردهاند و نسبیت آداب را طرح کردهاند، نسبیت اخلاق را بپذیریم.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯