eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
2هزار ویدیو
477 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه: هر فردی یه روشی داره برای رسیدن به خدا. ما نباید کاری داشته باشیم که اون شخص چطوری به خدا میرسه. همونطور که ما با نماز و قرآن خوندن به خدا می رسیم، یکی دیگه با یه روش دیگه . چرا ما می خوایم بگیم که اونها بی دین هستند و فقط کسایی که نماز می خونن مقید و دین دار هستند؟ 📌 *پاسخ به شبهه*👇 منظور از رسیدن به خدا، این است که انسان در اعمال و رفتار و صفات و ویژگی ها، به صفات الهی نزدیک بشود و این که با اعمال و رفتارش بتواند رضایت خداوند متعال را کسب کند. شما می گویید "هر کسی روشی دارد برای رسیدن به خدا." از شما می پرسم که افراد "روش رسیدن به خدا" را از کجا پیدا می کنند؟ آیا هر کسی خودش راه رسیدن به خدا را کشف می کند؟ با چه ابزاری این راه را کشف می کند؟ با عقل و منطق خود؟ یا با احساسات و عواطفش؟ آیا دلیل قطعی و ضمانتی وجود دارد که مطمئن شویم راهی را که برخی برای رسیدن به خدا پیش گرفته اند، حتما رضایت خدا را به دنبال خواهد داشت؟ فرض کنید یک شخصی می گوید من سه بار در هفته به بالای این کوه می روم و همین راه رسیدن من به خداست. همین کار رضایت خدا و سعادت ابدی را برای من به دنبال خواهد داشت. او چه دلیلی می تواند برای این کارش ارائه بدهد. آیا خدا با او سخن گفته و عملش را تایید کرده یا با دلیل عقلی به این راه رسیده است یا اینکه فقط خیال می کند اینچنین باشد؟ اگر کسی پیدا بشود که با دلیل قطعی و یقینی، راهی را معرفی کند که قطعا انسان را به خدا برساند و رضایت خدا را به دنبال داشته باشد، او حتما دین دار به حساب می آید. اما متاسفانه هیچ دلیل عقلی و منطقی ای برای اثبات و ضمانت راه هایی که از خودمان برای رسیدن به خدا اختراع می کنیم وجود ندارد. اصلا چه کسی گفته که راه رسیدن به خدا را خودمان باید کشف کنیم؟ آیا بهتر نیست که خود خدا بگوید با چه عملی خشنود و از چه کاری خشمگین می شود؟ آیا بهتر نیست خود خدا به ما بگوید که برای شبیه او شدن، و برای رسیدن به او چه کاری باید انجام بدهیم؟ "ادیان الهی" که کاملترین آنها "دین اسلام" است، همان راهی است که خدا برای رسیدن به خودش به بشر نشان داده است. خداوند با فرستادن پیامبر و قرآن کریم و نیز تحقق معجزات متعدد به دست پیامبرش، به انسان ها گفته است که اگر می خواهید به سمت من بیایید، اگر می خواهید رضایت من را کسب کنید و به سعادت ابدی برسید، باید از این راهی که من به شما نشان دادم پیروی کنید. باید احکام این دین خاص(اسلام) را اجرا کنید. بنابراین تنها راهی که به خدا ختم می شود، همان دینی است که خودش فرستاده برای هدایت انسان ها. از آنجا که راه ها و روش های اختراعی برای رسیدن به خدا از هیچ دلیل معتبر و قانع کننده ای برخوردار نیستند، پس نمی توان پیروان آن روش ها را دین دار دانست. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه ممکن است انسان مقدّرات و سرنوشت خود را به دست استخاره بسپارد؟! «استخاره» یک نوع دعاست و طلب خیر از خداوند است بنابر برخی روایات، ۲ رکعت نماز استخاره خوانده می شود و پس از نماز از خداوند در مورد یک کار و برنامه خاص هر جه خیر و مصلحت هست خواسته می شود. بنابر برخی دیگر از روایات (که ضعیف و غیرمعتبر هستند) در واقع اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردد شود ابتدا از عقل و مشورت با افراد کاردان استمداد می جوید، اگر به نتیجه نرسید؛ با استخاره با قرآن یا تسبیح یا سنگ ریزه از باب قرعه از خداوند می خواهد که خیر را براى او معیّن فرماید. که البته برخلاف رویه عرف، گونه اول از استخاره درست تر و متقن تر است. در روایتی مى خوانیم: «هیچ بنده باایمانى از خداوند طلب خیر نکرد، مگر این که خداوند خیر را براى او فراهم ساخت!». در واقع هدف از استخاره آن است که انسان پس از انجام تدابیر صحیح، از خداوند خیر و نفع مسئلت کند و این یک دعا است. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 سرنوشت کسانی که پیمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله )در غدیر خم را نادیده گرفتند روایت عمر بن خطاب از غدیر خم 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ همگامی اهل بیت (ع) در باورها و رفتارها از جمله شگفتی های زندگی امامان شیعه آن است که در هر پایه سنی که قرار دارند، سطح و ژرفنای دانش، وزان عمل، میزان اعتماد به خداوند متعال، حسن منش و خاکساری آنان در ساحت الهی به یکسان به چشم می آید. گو این که برخی به اعتماد برخی از شواهد حضرت امیر و حضرت حجت را در مرتبه ای بالاتر از سایر ائمه می شناسند. اگر چنین باشد، نظیر برتری برخی از آیات و سور بر دیگری به رغم برخورداری همه آنها از رتبه اعجاز است. از این جهت معجزه «عدم اختلاف» به معنای هم سطحی سراسر آیات و سور در فرازمندی که قرآن آن را دلیل آسمانی بودن این کتاب دانسته، به همان تقریر در باره اهل بیت نیز جاری است. چنین است که تناقض و تعارض در میان آیات قرآن و نیز در میان روایات معنا ندارد. و بر همین اساس است که وقتی شخصیت و اندیشه های امامی در دهه آغازین عمر را مورد بررسی قرار می دهیم با امامی که در دهه هفتم عمر خود است، از نگاه علم، ایمان و عمل در یک سطح دیده می شوند. این در حالی است که اصل تدریج در رشد، فزونی اندیشه و منش با گذار عمر و ژرف شدن اندیشه با مرور ایام و بلکه تحول و تغییر در بنیادهای فکری امر طبیعی و بلکه اجتناب ناپذیر ابنای انسانی است. اما چگونه است که تدریج و تحول در منش و اندیشه امامان در هر سن و سالی که باشند، راه ندارد؟! به عنوان نمونه امام حسن عسکری (ع) تنها بیست و نه سال عمر کرد. این سن سرآغاز رویش و رشد فکری و عملی است و تازه با آمدن دهه چهارم عمر باید توقع کارهای بزرگ را داشت. اما امام در همین میزان اندک از عمر در برابر خداوند به همان درجه ای خضوع، عبودیت و کرنش دارد که حضرت امیر در شصت و اندی سال! به همان اندازه از دانش سرشار و بی بدیل بهره دارد که از امام صادق شاهد هستیم. به همان میزان از متانت، شجاعت و استواری در رفتار برخوردار است که سالار شهیدان از خود آشکار ساخت. به همان اندازه از عهده شبهات و پرسش ها بر می آید که امام باقر چنین است. و ... شگفتا این خاندان از چه جایگاه رفیعی پیش خداوند بهره دارند! آیا این نشانه ها خود از پیوند آنان با آسمان حکایت ندارد؟! @alinasirigilani
«علم» و «ایمان» از نظر قرآن چه رابطه ای با هم دارند؟ در قرآن آیاتى مى بینیم که روشنگر رابطه «علم» و «ایمان» و پیوند مستحکم این دو است، به عنوان نمونه به چند آیه اشاره مى کنیم: «وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ»(۱)؛ (هدف این است که آنها که داراى علمند بدانند این قرآن حقى است از سوى پروردگارت، و به آن ایمان بیاورند و دلهایشان در برابر آن خاضع گردد). «وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُوْلُوا الاَلْبَابِ»(۲)؛ (راسخان در علم گویند: ما به همه آیات الهى ایمان آورده ایم، همه از سوى پروردگار ما است و تنها صاحبان عقل متذکّر مى شوند). از حوادث تاریخى که رابطه مستحکم بین علم و ایمان را تأیید مى کند، داستان ساحران عصر فرعون است، که وقتى به خاطر آگاهى از فن سحر دریافتند، آنچه موسى(علیه السلام) نشان داد معجزه است و علم به اعجاز پیدا کردند، ایمان آوردند و تهدیدهاى فرعون نیز مؤثر واقع نشد؛ و در جواب او گفتند: «هرگز تو را بر دلائل روشنى که به سراغ ما آمده است مقدم نخواهیم داشت».(۳) فرعون سرانجام تهدید خود را عملى کرده و آنها را به شهادت رساند؛ مفسّر بزرگ مرحوم طبرسى درباره آنها مى نویسد: «کانُوا اَوَّلَ النّهارِ کُفّاراً سَحَرة و آخِرَ النَّهارِ شُهَداء بَرَرَة»؛ (در آغاز آن روز، کافر و ساحر بودند، اما در پایان همان روز شهیدانى در زمره نیکان). (۱). سوره حج، آیه ۵۴. (۲). سوره آل عمران، آیه ۷. (آیه ۶ سوره سبا؛ آیات ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره اسراء؛ آیه ۷۰ سوره طه در این باب مناسب است). (۳). سوره طه، آیه ۲۸. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
⚫️ ألسَّلاَم ُ‌عَلَيک ِ‌يَافَاطِمَة َ‌المَعصُومِة 🔹بی سبب نیست شما جلوه‌ی اسرار شدی 🔹اولین فاطمه هستی که حرم دار شدی 🔹می‌شود بی تو امور شدنی، ناشدنی 🔹می‌شود با تو همه ناشدنی‌ها، شدنی ▪️فرا رسیدن رحلت جانسوز بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ما برای جنگ با مهدی به خاورمیانه آمدیم👆 🔻 بخشی از صحبت های یک کشیش مسیحی در خصوصِ محلِ ظهور منجی ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
حضرت معصومه سلام الله علیها السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَهَ وَ خَدِیجَهَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ وَ سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَهِ یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.