eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
462 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷واژه شناسی گناه در قرآن🌷 واژه هایى که در قرآن در مورد گناه آمده عبارتند از: ۱ ذنب ۲ معصیت ۳ اثم ۴ سیئه ۵ جرم ۶ حرام ۷ خطیئه ۸ فسق ۹ فساد ۱۰ فجور ۱۱ منکر ۱۲ فاحشه ۱۳ خبث ۱۴ شر ۱۵ لمم ۱۶ وزر و ثقل ۱۷ حنث 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇
⭕️ سوال ⁉️ چرا برخی انسان‌های خوب که در زندگی گناه بزرگی مرتکب نشده‌اند و آزارشان به کسی نرسیده، دچار مشکلات و بیماری‌های سختی می‌شوند؟ 🔰 پاسخ 🔸 بیماری‌ها و مشکلات انسان حکمت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد. بندگان خوب خدا در دنیا با این مشکلات دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز تا پایان عمر درگیر آن هستند. 🔹 این مشکلات گاهی به خاطر این است که انسان از گناهان و آلودگی‌های پاک شود. گاهی به خاطر آزمایش و ابتلاء انسان است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین؛[سوره بقره/آیه۱۵۵] قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها، آزمایش مى کنیم؛ و به صبرکنندگان [بر این مصائب] بشارت بده.» 🔸 انواع بیماری‌‌ها، گرسنگی‌ها و ترس‌های انسان از بلایای مختلف طبیعی و ... هر کدام وسیله‌ای است برای آزمایش انسان و سنجش اعتماد و اتکا او به خداوند. در پایان آیه بالا خداوند از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌خواهد که به کسانی که در برابر این سختی‌ها و مشکلات صبر می‌کنند، مژده ثواب و پاداش بدهد. 🔹 گاهی نیز مشکلات زمینه پرورش و تکامل انسان و ترفیع درجات او را فراهم می‌کند. کوره‌ی سختی‌ها و رنج‌ها ناخالصی‌های انسان را از بین برده و حب دنیا را به طور کامل از دل آدمی بیرون می‌کند. هر چه انسان بیشتر از حب دنیا جدا شود، عشق به خداوند و آخرت بیشتر در دل او جای می‌گیرد و مقام او در نزد پروردگار بالاتر می‌رود. در روایت زیبا از امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌خوانیم: «اگر شخص مؤمن بداند که پایدارى در برابر مصائب و سختى ها چه اندازه اجر و ثواب دارد، آرزو مى کند که بدن او با قیچى قطعه قطعه شود.» در روایت دیگری حضرت صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «برای بنده‌ در نزد خدا درجه و رتبه‌ای است که از طریق عملش به آن درجه نمی‌رسد، پس خداوند او را به بلا و مصیبتی در بدن و یا مال و یا مصیبت فرزند مبتلا می‌سازد تا اگر صبر و تحمل نماید خداوند او را به آن درجه برساند.» 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻با مسئول مشکل داری! چرا با دین خدا میجنگی؟! 🔻آیت‌الله جوادی آملی موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
✍ داوطلبان همدانی که در آزمون مقطع ارشد شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان قبول شده‌اند جهت ثبت‌نام نهایی در سامانه دانشگاه سریعا اقدام فرمایند تا در صورت رسیدن به حد نصاب، این دوره در شهر همدان توسط برگزار شود. باتشکر
⁉️خاتميت چگونه با سير تكاملى انسان سازگار است؟ ⁉️مگر جامعه انسانيت ممكن است متوقف شود؟ مگر سير تكاملى بشر حد و مرزى دارد؟ مگر با چشم خود نمى بينيم كه انسانهاى امروز در مرحله اى بالاتر از علم و دانش و فرهنگ نسبت به گذشته قرار دارند؟ ⁉️با اين حال چگونه ممكن است دفتر نبوت به كلى بسته شود و انسان در اين سير تكامليش از رهبرى پيامبران تازه اى محروم گردد؟ 📌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى شود و آن اينكه: گاه انسان به مرحله اى از بلوغ فكرى و فرهنگى مى رسد كه مى تواند با استفاده مستمر از اصول و تعليماتى كه نبى خاتم به طور جامع در اختيار او گذارده راه را ادامه دهد بى آنكه احتياج به شريعت تازه اى داشته باشد. ✅اين درست به آن مى ماند كه انسان در مقاطع مختلف تحصيلى در هر مقطع، نياز به معلم و مربى جديد دارد، تا دورانهاى مختلف را بگذراند، اما هنگامى كه به مرحله دكترا رسيد و مجتهد و صاحبنظر در علم يا علوم مختلفى گرديد، در اينجا ديگر به تحصيلات خود نزد استاد جديدى ادامه نمى دهد، بلكه به اتكاء آنچه از محضر اساتيد پيشين و مخصوصاً استاد اخير دريافته، به بحث و تحقيق و مطالعه و بررسى مى پردازد، و مسير تكاملى خود را ادامه مى دهد، و به تعبير ديگر نيازها و مشكلات راه را با آن اصول كلى كه از آخرين استاد در دست دارد حل مى كند بنابراين لزومى ندارد كه با گذشت زمان همواره دين و آئين تازه اى پا به عرصه وجود بگذارد (دقت كنيد). 📌و به تعبير ديگر انبياى پيشين، براى اينكه انسان بتواند در اين راه پرنشيب و فرازى كه به سوى تكامل دارد پيش برود، هر كدام قسمتى از نقشه اين مسير را در اختيار او گذاردند، تا اين شايستگى را پيدا كرد كه نقشه كلى و جامع تمام راه را، به وسيله آخرين پيامبر از سوى خداوند بزرگ، در اختيار او بگذارد. 📌بديهى است با دريافت نقشه كلى و جامع، نيازى به نقشه ديگر نخواهد بود و اين، درحقيقت بيان همان تعبيرى است كه در روايات خاتميت آمده و پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) را آخرين آجر يا گذارنده آخرين آجر كاخ زيبا و مستحكم رسالت شمرده است. اينها همه در مورد عدم نياز به دين و آئين جديد است اما مسأله رهبرى و امامت كه همان نظارت كلى بر اجراى اين اصول و قوانين و دستگيرى از واماندگان در راه مى باشد، مسأله ديگرى است كه انسان هيچ وقت از آن بى نياز نخواهد بود، به همين دليل پايان يافتن سلسله نبوت هرگز به معنى پايان يافتن سلسله امامت نخواهد بود، چرا كه «تبيين» و «توضيح اين اصول» و «عينيت بخشيدن و تحقق خارجى آنها» بدون استفاده از وجود يك رهبر معصوم الهى ممكن نيست. (۱) ۱ تفسير نمونه ۱۷/۳۴۵ موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
✍تحلیل بسیار دقیق علامه مصباح از وقوع فتنه و آشوب های خیابانی https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ{۳۱} اهل كتاب، دانشمندان و راهبان خود و مسيح فرزند مريم را به جاى خداوند به خدائى گرفتند در حالى كه دستور نداشتند جز خداى يكتا را كه معبودى جز او نيست بپرستند خداوند از هر چه براى او شریک مى‌پندارند منزّه است. (۳۱) ⬅️ «احبار» جمع «حِبر» به معناى دانشمند و «رهبان» جمع «راهب» به معناى تارک دنيا و دِيرنشين است آنان با همه قداستشان بنده خدايند نه معبود اطاعت بی قيد و شرط از احبار و راهبان نوعى پرستش آنان است و امام صادق عليه السلام فرمود: «مَن اطاعَ رجلًا فى معصية الله فقد عَبَدَه» هر كس در راه معصيت خدا از ديگرى پيروى كند او را پرستش نموده است. ↲تفسير نورالثقلين ⬅️ امام صادق عليه السلام فرمود: اهل كتاب براى علماى خود نماز و روزه انجام نمى‌دادند، بلكه علماى آنان حرام‌هائی را حلال و حلال‌هائی را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مى‌كردند. ↲بحارالانوار، جلد۲، صفحه ۹۸ در قيامت مشركان از اينكه خدا را با شركاى ديگر برابر پنداشته‌اند حسرت مى‌خورند و مى‌گويند: «تَاللهِ إِنْ كُنَّا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ» ↲سوره شعرا، آیه ۹۸ ◽️ نکتـــه‌ها 🍃اطاعت بی قيد و شرط از غير خدا نوعى عبادت غير خداست. «ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً» 🍃 انسان پرستى به هر شكل شرک است هيچ شخصيّتى نبايد بت شود. «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃 پيامبر معصوم كه همه فكر و هدفش خداست، حسابى جدا از علما دارد لذا نام مسيح جداگانه مطرح شده است. «أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ‌ ... وَالْمَسِيحَ‌» 🍃 عشق‌ها، دوستى‌ها و اطاعت‌ها بايد حدّ و مرز داشته باشد هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشكيلاتى و حزبى و ... اگر سرچشمه‌اش وحى و امر خدا نباشد شرک است. «اتَّخَذُوا ... أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃خطر انحراف از توحيد به شرک هميشه و همه جا بوده است. «اتَّخَذُوا ... أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃تنها خداوند حق قانونگذارى دارد آنان كه قانون غير خدا را مى‌پذيرند از مدار اسلام خارجند. «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃 غلوّ و زياده روى درباره انبیاء پرستش انبیاء و يا آنان را فرزند خدا دانستن شرک است. «سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ» ↲تفسیر نور موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه علاقه ام را به امام زمان بیشتر کنم؟ 🔵 دستورالعمل مشترک آیت الله بهجت و آیت الله اراکی رحمة الله 🎙 موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇
❓❓❓ ✅پرسش: آیا با سحر و طلسم، می شود تقدیر را عوض کرد؟ قسمت اول: 🌺 پاسخ: انسان موجود پيچيده‌ و ناشناخته اي است، مي‌تواند کارهاي خارق ‌العاده و غير طبيعي انجام دهد. اين قبيل کارها از ابعاد مادي و غير مادي وجود انسان سرچشمه مي‌گيرد. از جهت مادي انسان مي‌تواند با کمک ابزار مادي و با انجام برخي تمرينات، سرعت خود را در انجام برخي کارها افزايش دهد و يا نسبت به برخي پديده‌ها عادت کند که براي ديگران تعجب آور باشد. از جهت معنوي نيز انسان با به کارگيري نيروي‌هاي رواني و روحي کارهاي فوق العاده انجام مي دهد. يکي از اين امور خارق العاده طلسم است. 🌸مجمع البحرين در ذيل کلمه طلسم مي نويسد: «سه نظريه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: 1. از دو لفظ طلٌ به معناي اثر و اسم ترکيب يافته است. 2. لفظي است يوناي به معناي گره غير قابل گشودن. 3. مقلوب کلمه مسلط است». [1] ☘️نويسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» مي نويسد: «عبد العلي بيرجندي در شرح تذکره گويد: طلسم عبارت از خارقي است که مبدأ آن قواي فعٌاله (اثر گذار) آسماني آميخته با قوابل زميني منفعله (اثر پذير) است، تا بدان امور شگفت و غريب پديد آورند؛ زيرا براي حدوث کائنات عنصري که اسباب آنها قواي آسماني است، شرايط مخصوصي است و به اين شرايط استعداد قابل، کمال مي پذيرد و از اين رو کسي که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع ميان آنها قادر باشد، مي تواند به ظهور آثار عجيب و شگفتي پي برد». [2] پس اولاً؛📌 در طلسم از طريق برخي ابزار و وسايل مادي، نيروهاي ماورائي جهت انجام کارها به خدمت گرفته مي‌شوند. ثانيا؛ 📌طلسم کار ساده و راحتي نيست و از دست هر کسي برنمي آيد. بايد توجه داشت که از هر کسي که ادعاي دانستن اين امور را دارد، نبايد به راحتي پذيرفت؛ چون بسياري از سودجويان از اين راه براي خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فريب مي دهند. ثالثاً؛ 📌طلسم خرافه نيست و داراي اثر و واقعيت است. ابن سينا بر اين باور است که سبب سحر نفوس قوي هستند که بدون استفاده از ابزار مادي به وقوع مي پيوندد؛ ولي طلسم از ارتباط قواي آسماني و قواي زميني ناشي مي شود. ادامه دارد.. پی نوشت: 1. طريحي، فخر الدين، مجمع البحرين، ج5، ص107 2. طهانوي، کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون، ج2، ص1138
: 📌 پاسخ: «پديده هاي غير عادي در جهان طبيعت از سه منشأ سرچشمه مي گيرند: الف. هيئت نفساني، ب. خواص اجسام عنصري؛ مثل جذب آهن توسط مغناطيس، ج. قواي آسماني که در اثر ارتباط با قواي زميني آثار عجيب را در پي دارد. سحر از نوع اول است، ولي طلسم از نوع سوم است». [1] 🌸مرحوم شهيد اول بعد از بيان تعريفي نزديک به تعريف ياد شده از بيرجندي، مي نويسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از اين راه نيز حرام است». [2] طلسم علي‌رغم وجود و تأثيرات غير قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذير است. ☘️از آن جا که يگانه قدرت مؤثر در عالم خداي قادر متعال است. لذا بهتر است براي حل مشکلات به جاي روي آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بريم، «و من يتوکل علي الله و کفي بالله وکيلا». مسبب حقيقي و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تاثير و سببيتي نيز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است. ✍️بنابراين؛ بهترين شيوه براي ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقيانوس بي‌کران رحمت او، قرآن کريم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن فرستيم شفا و رحمت الاهي براي اهل ايمان است». [3] 🌱براي جلوگيري از تأثيرات سحر و طلسم قرائت قرآن کريم به خصوص سوره‌هاي کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسيار مؤثر است. دعاهايي نيز در برخي از کتب دعا؛ مانند مفاتيح الجنان ذکر شده است. 🌸در نتيجه سحر اثر دارد ولي بدون اذن الهي نمي تواندتقديرات را عوض کند. پی نوشت: 1. دائرة المعارف تشيع، ج 9، ص117 2. سفينة البحار، ج 4، ص91 3. اسراء، 82. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از معارف اعتقادی
⁉️⁉️ یه عالمه شبهات اعتقادی تو ذهن‌تون هست و جوابی براشون ندارید😳 ⁉️⁉️⁉️ دوست دارید وقتی تو یه جمع نشستید و عقایدتون رو زیر سوال بردند بتونید از عقایدتون دفاع کنید 😊 با کانال‌ و گروه همراه باشید تا به پاسخ شبهات و سوالات‌تون برسید. 💫تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام 💫ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه 💫پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی 💫نقد فرقه ها و جریان های فکری انحرافی 💫معرفی کتب اعتقادی و معرفی مراکز فعال درعرصه اعتقادات🌷🌷🌷 👇👇👇 کانال 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam گروه 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/1120272523Cfbc7256076
⛔️ ببخشید که شما نیستید که مدافعان حقوق زنان براتون دل بسوزونن! ⛔️ ببخشید که شما برا حق تحصیل داشتن باید جون بدید و دنیا خفه خون گرفته! ⛔️ ببخشید که خون شما به درد استفاده های سیاسی دشمن نمیخوره! 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخن نگاشت 🔻 میدان مناظره علمی برای نسل جوان باز شود ▫️ نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
👇👇👇
⁉️آيا چشم زدن واقعيت دارد؟ در سوره قلم آيه ۵۱ مى خوانيم: «وان يكاد الذين كفروا ليزلقونك بابصارهم لمّا سمعوا الذكر... » (نزديك است كافران هنگاميكه آيات قرآن را مى شنوند تو را با چشم خود هلاك كنند) با توجه به آيه شريفه اين سؤال مطرح مى شود كه آيا مسئله چشم زدن واقعيت دارد بسيارى از مردم معتقدند در بعضى از چشمها اثر مخصوصى است كه وقتى از روى اعجاب به چيزى بنگرند ممكن است آن را از بين ببرد، يادرهم بشكند، و اگر انسان است بيمار يا ديوانه كند . 📌اين مسأله از نظر عقلى امر محالى نيست، چه اينكه بسيارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشمها نيروى مغناطيسى خاصى نهفته شده كه كارائى زيادى دارد، حتى با تمرين و ممارست مى توان آن را پرورش داد، خواب مغناطيسى از طريق همين نيروى مغناطيسى چشمها است. 📌در دنيائى كه «اشعه ليزر» كه شعاعى است نامرئى مى تواند كارى كند كه از هيچ سلاح مخربى ساخته نيست پذيرش وجود نيروئى در بعضى از چشمها كه از طريق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چيز عجيبى نخواهد بود. 📌بسيارى نقل مى كنند كه با چشم خود افرادى را ديده اند كه داراى اين نيروى مرموز چشم بوده اند، و افراد يا حيوانات يا اشيائى را از طريق چشم زدن از كار انداخته اند. لذا نه تنها نبايد اصرارى در انكار اين امور داشت بلكه بايد امكان وجود آن را از نظر عقل و علم پذيرفت. 📌در روايات اسلامى نيزتعبيرات مختلفى ديده مى شود كه وجود چنين امرى را اجمالا تأييد مى كند. در حديثى مى خوانيم كه «اسماء بنت عميس» خدمت پيامبر (صلى الله عليه وآله) عرض كرد: گاه به فرزندان جعفر چشم مى زنند، آيا «رقيه»اى براى آنها بگيرم (منظور از «رقيه» دعاهائى است كه مى نويسند و افراد براى جلوگيرى از چشم زخم با خود نگهميدارند و آن را تعويذ نيز مى گويند). 🔵پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمود: نعم، فلو كان شىء يسبق القدر لسبقه العين «آرى، مانعى ندارد، اگر چيزى مى توانست بر قضا و قدر پيشى گيرد چشم زدن بود»! (۱). 🔵و در حديث ديگرى آمده است كه اميرمؤمنان (عليه السلام) فرمود: پيامبر (صلى الله عليه وآله) براى امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) «رقيه» گرفت، و اين دعا را خوانده اعيذكما بكلمات التامة و اسماء الله الحسنى كلها عامة، من شر السامة و الهامة، و من شر كل عين لامة، و من شر حاسد اذا حسد: «شما را به تمام كلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حيوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آنگاه كه حسد ورزد مى سپارم، سپس پيامبر (صلى الله عليه وآله) نگاهى به ما كرد و فرمود: «اينچنين حضرت ابراهيم براى اسماعيل و اسحاق تعويذ نمود» (۲). 🔵در نهج البلاغه نيز آمده است العين حق و الرقى حق: «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است» (۳) (۴) پي نوشتها ۱ «مجمع البيان» جلد ۱۰ صفحه ۳۴۱. ۲ «نورالثقلين» جلد ۵ صفحه ۴۰۰. ۳ «نهج البلاغه» كلمات قصار جلمه ۴۰۰ (اين حديث در صحيح بخارى جلد ۷ صفحه ۱۷۱ باب «العين حق» نيز به اين صورت نقل شده است العين حق) در «المعجم المفهرس لالفاظ الحديث النبوى» همين معنى از منابع مختلفى نقل شده است (جلد ۴ صفحه ۴۵۱). ۴ تفسير نمونه ۲۴/۴۲۶ 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam