eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
2هزار ویدیو
478 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موفقیت هارو نبین❗ تلاش رسانه های معاند برای پوشاندن خبر های خوب و دستاورد های انقلاب 👇🌹 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حواسمون باشه این شبِ عیدی مقداری از رنگ سفره خودمون کم کنیم... و به سفره های بدون رنگ، رنگ ببخشیم... و مطمأن باشیم صاحبِ همه ی رنگ ها، خداست... و ما وسیله ایم❤️ 👇🌹 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️پرسش: عصمت پیامبران نسبت به عصمت چهارده معصوم (علیهم السلام ) در چه جایگاهی قرار دارد..!؟ ✍️پاسخ: تمام انبیا(ع) دارای عصمتند، ولی همه آنها به لحاظ عصمت در یک مرتبه نیستند. انبیاءاولوالعزم که در نبوت و رسالت درجه کامل تری دارند، در عصمت هم از سایر انبیا برترند. 🔹خاتم انبیاء که در همه کمالات وجودی از همه پیامبران برتر است، در عصمت نیز از همه کامل تر و دارای عصمت مطلقه است . 🔸ائمه(ع) به دلیل آن که طینت شان برگرفته از طینت خاتم انبیا و پرتوی از نور وجود او است، مثل پیامبر دارای عصمت مطلقه هستند، به همین جهت پیامبر اسلام نه تنها از گناه معصوم است ، بلکه از آنچه اصطلاحاً «ترک اولى» نام دارد ، معصوم اند، در حالی که انبیای دیگر از گناه معصوم هستند، ولی از «ترک اولى» معصوم نیستند. 🔹ائمه اطهار (ع) مثل حضرت ختمی مرتبت نه تنها از هر گونه لغزشی علمی و عملی منزه اند، بلکه ازترک اولى نیز معصومند، یعنی آنها نه تنها واجبی را ترک نمی کنند و حرامی را انجام نمی دهند. بلکه مستحبات را نیز ترک نکرده و مکروهات را انجام نمی دهند و این همان چیزی است که از آن به عصمت مطلقه یاد می شود و ائمه(ع) از چنین عصمت برخوردار هستند. 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️اگر خدا مهربان است پس چرا برخی را مریض و معلول آفریده است؟ پاسخ 🔶 اول: خداوند همه چیز را بر اساس علت و معلول آفریده است یعنی هر چیزی دلیلی دارد. 🔻 مثلا دلیل سوختن این است که باید آتشی باشد تا سوختنی اتفاق بیفتد. یا خیس شدن باید آب و رطوبتی باشد تا خیسی اتفاق بیفتد. یا باید ویروس یا آلودگی باشد تا انسان بیمار شود. یا دلیل روشنایی این است که نوری باشد. 🔻 پس هر چیزی یک دلیلی دارد اگر من مریض شدم حتما دلیلی داشته است و ممکن است من غذای آلوده خوردم یا کسی من را آلوده کرده است. 🔻 خداوند هم چون همه چیز را بر اساس قانون علت و معلول آفریده است می‌گذارد دنیا بر طبق قانون پیش برود و جلوی آن را نمی‌گیرد. 🔻 یعنی اگر کسی سم خورد قانون طبیعی سم این است که انسان را مسموم و بیمار کند. و نمی‌شود کسی بگوید من سم می‌خورم ولی خدا جلوی مسموم شدن مرا بگیرد، این خلاف قانون خداست. 🔷 دوم: اما اینکه چرا من مرض و معلول آفریده شده‌ام دلیلش چیست؟! 🔻 امکان دارد دلایل مختلفی داشته باشد مثلا من سم و آلودگی خوردم مریض شدم، یا از پشت بام افتادم و فلج شدم یا تصادف کردم و فلج شدم. 🔻 یا اینکه من مقصر نیستم بلکه پدر و مادر من در معرض آلودگی‌ها قرار گرفتند و من در شکم مادرم معلوم شدم. 🔻 یا دوست من با خودکار زده به چشم من و مرا نابینا کرده است. و نباید بگوییم خدا مرا مریض و معلول آفریده است. 🔶 سوم: گاهی وقت‌ها مریضی و معلولیت یک نوع امتحان است. خدا برای اینکه پاداش بیشری به ما بدهد و موجب تقویت ایمان ما بشود ما را در آن قرار داده است. 🔷 چهارم: گاهی این بیماری ما یک لطف خداست به ما و دفع خطر بزرگتر است مثلا یک خطر بیشتر در انتظار ما بوده است ولی خدا با این بیماری خطر بزرگتر که مرگ و یا بیماری شدیدتری بوده را دفع کرده است. مثل سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر. 🔶 پنجم: اما کسی که در مریضی و معلول شدنش مقصر نباشد و به خاطر عوامل دیگران مریض و معلول شده باشد خداوند به او امتیازات ویژه‌ای در دنیا و در آخرت می‌دهد، مثلا در دنیا اگر کسی نابینا باشد درست است یک حس ندارد ولی بقیه‌ی حس‌های او را مثل شنوایی و بویایی را قوی‌تر می‌کند. 🔻و یا فرزندان سالم و صالحی به او می‌دهد. و در آخرت خدا برای او جبران می‌کند و آنچنان به او نعمت می‌دهد که خیلی از انسان‌های سالم در دنیا آرزو می‌کنند به جای او بودند. 👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☸ سوال) آیا وعده شفاعت دادن باعث جرأت مردم بر معصيت مى‏شود؟ ✅جواب از اين اشكال را بدو نحو ميدهيم، يكى نقضى و يكى حلى: ℹ️ اما جواب نقضى، اينكه شما درباره آياتى كه وعده مغفرت ميدهد چه مى‏گوئيد؟ عين آن اشكال در اين آيات نيز وارد است، چون اين آيات نيز مردم را بارتكاب گناه تشویق مى‏كند، مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه مغفرت واسعه رحمت خدا را شامل تمامى گناهان سواى شرك ميسازد، مانند آيه (إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ، وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ، خدا اين گناه را نمى‏آمرزد كه به وى شرك بورزند، ولى کمتر از شرك را از هر كس بخواهد مى‏آمرزد) و اين آيه مربوط بغير مورد توبه است، چون اگر در باره مورد توبه بود استثناء شرك صحيح نبود، چون توبه از شرك هم‏ پذيرفته است. ℹ️ اما جواب حلى اين است که وعده شفاعت و تبليغ آن بوسيله انبياء، وقتى مستلزم جرئت و جسارت مردم ميشود و آنان را بمعصيت و تمرد وا ميدارد، كه اولا مجرم و صفات او را معين كرده باشد، و يا حد اقل گناه را معين نموده، فرموده باشد كه چه گناهى با شفاعت بخشوده ميشود، و طورى معين كرده باشد كه كاملا مشخص شود، اما آيات شفاعت اينطور نيستند، اولا خيلى كوتاه و سر بسته اند، و در ثانى شفاعت را مشروط بشرطى كرده، كه ممكن است آن شرط حاصل نشود و آن خواست خدا است. ثانيا شفاعت در تمامى انواع عذابها، و در همه اوقات مؤثر باشد، به اينكه بكلى گناه را ريشه كن كند. مثلا اگر گفته باشند: كه فلان طائفه از مردم، و يا همه مردم، در برابر هيچيك از گناهان عقاب نميشوند، و ابدا از آنها مؤاخذه نمى‏گردند، و يا گفته باشند: فلان گناه معين عذاب ندارد، و براى هميشه عذاب ندارد، البته اين گفتار بازى كردن با احكام و تكاليف متوجه بمكلفين بود. و اما اگر بطور مبهم و سر بسته مطلب را افاده كنند، بطورى كه واجد آن دو شرط بالا نباشد، يعنى معين نكنند كه شفاعت در چگونه گناهانى و در حق چه گنه‏كارانى مؤثر است، و ديگر اينكه عقابى كه با شفاعت برداشته ميشود، آيا همه عقوبتها و در همه اوقات و احوال است، يا در بعضى اوقات و بعضى گناهان؟. در چنين صورتى، هيچ گنه‏كارى خاطر جمع از اين نيست كه شفاعت شامل حالش بشود، در نتيجه جرى بگناه و هتك محارم الهى نميشود، بلكه تنها اثرى كه وعده شفاعت در افراد دارد، اين است كه قريحه اميد را در او زنده نگه دارد، و چون گناهان و جرائم خود را مى‏بيند و مى‏شمارد، يكباره دچار نوميدى و ياس از رحمت خدا نگردد(.ترجمه تفسير الميزان،ج‏1،ص250-252. 👇🌹 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🟢 فریفتن خود با به تأخیر انداختن توبه؛ تا جوان هستیم به فکر توبه کردن باشیم... 👇🌹 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b